Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Ik blijf het altijd nog vreemd vinden dat Bokt.nl niet even op zwart gaat.
Shadow0 schreef:Wat mij betreft is dat juist ergens de makkelijke weg, een technische oplossing is toch geen herdenken? Herdenken doe je uit jezelf, en ik denk dat het alleen maar krachtiger is als je als persoon zelf die keuze maakt. Niet omdat je toevallig niet anders kunt, omdat alle zenders het uitzenden op tv en alle internet ook plat ligt, maar omdat je er zelf waarde aan hecht.
Tegelijkertijd zijn er genoeg mensen (bv onze leden uit Belgie en andere landen) die niet per se iets hoeven te hebben met onze herdenking, en waarvan ik vind dat ze dat ook niet opgelegd hoeven te krijgen.
Dit is bovendien een van die 'moeilijke kanten van vrijheid'. Door mogelijkheden te beperken (al is het maar het posten op een forum) kies je voor de niet-vrije optie: je legt het anderen op. Dat is volgens mij precies niet waar de herdenking over gaat. Zoals de herdenking volgens mij ook zeker niet een aanleiding moet zijn om elkaar met meer ergernis en frustratie tegemoet te treden... Dat staat toch averechts op het geheel?
Dit is overigens mijn persoonlijke standpunt, niet dat van Bokt.
Jolliegirl schreef:Bokt op zwart in de zin van uit?
Of zwart in de zin van kleur??
Marcella schreef:In plaats van bokt op zwart jezelf een boktban geven. En je respecteert gelijk iedereen zijn eigen keuze.
Jolliegirl schreef:Nogmaals, ieder zn keus.
Maar ik begrijp t wel...
Tv verplicht je ook.. Of je moet de tv uitdoen.
Dus waarom bokt niet... Mensen die t niet willen klikken bokt dan sowieso maar ff weg.
Maar wb de belgen en andere landers hier op bokt, die kan je dit niet verplichten...
_San87_ schreef:Als Belgen en andere landers een argument zou zijn, zou de hele dodenherdenking in NL niet meer in stilte moeten zijn. In heel Nederland lopen Belgen en andere landers rond die op bijvoorbeeld de Dam ook hun mond zullen moeten houden. Of stil zullen moeten zijn in een café waar om stilte gevraagd wordt.
Shadow0 schreef:_San87_ schreef:Als Belgen en andere landers een argument zou zijn, zou de hele dodenherdenking in NL niet meer in stilte moeten zijn. In heel Nederland lopen Belgen en andere landers rond die op bijvoorbeeld de Dam ook hun mond zullen moeten houden. Of stil zullen moeten zijn in een café waar om stilte gevraagd wordt.
Waar het om gaat is volgens mij dat er helemaal niet iets is wat voor overal en iedereen zou moeten gelden. Je hoeft Bokt niet gelijk te stellen aan een restaurant of de Dam of wat dan ook... Er hoeft niet een enkele juiste weg te zijn. Wat mij betreft maakt elk restaurant en elke omgeving z'n eigen afweging, dat is nou juist de kern van vrijheid. Dat hoeft niet centraal bepaald te worden, dat hoeft niet voor alles en iedereen te gelden.
Wat ik zelf heel jammer vind is dat dit een discussie is over iets wat eigenlijk helemaal niet belangrijk is - dit gaat alleen maar om de oppervlakte. Het heeft niks te maken met het wezen van de herdenking, het wezen van de oorlog of het wezen van vrijheid. In zekere zin precies die holle symboliek die me vaak tegenstaat: we doen wel aan het symbool maar vergeten wat er achter zit.
Ik vind het heel jammer dat het daar niet vaak meer over gaat. Juist in de media is het in dat opzicht oorverdovend stil. ElenaM77 haalde de films al aan: het zijn allemaal aangrijpende films en aangrijpende beeden, maar wel 'eenvoudige' films, geen ongemakkelijke. Geen films waarbij je jezef ineens aan de verkeerde kant bevindt met je sympathie. Geen moeilijke dilemma's. Weinig aandacht voor het waarom van de doden die we herdenken.