Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:39

Ik zou hem niet hoeven, maar ik hoef ook geen bijbel. Ik heb de laatste maanden toch meerdere hotels bezocht en in geen een lag nog een bijbel hoor. Niet in Praag, niet in Salzburg en ook niet in het hotel waar ik nu ben in Frankfurt.

Ik zie niet in waarom ze geen korans zouden mogen uitdelen. Het is geen feest op basis van een andere religie dus ook niet beledigend ofzo.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:40

Ik vind dit een heel goed initatief. Zou hem denk ik aannemen en een praatje maken. Er word al zo negatief gedaan over de islam, dit is super :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:43

Ik kreeg vroeger in Amsterdam zo vaak boeken aangeboden op straat, van allerlei religies. De Hare Krishna vond ik wel grappig. Die bieden je eerst de boeken gratis aan en vragen je dan ervoor te betalen als bijdrage in de kosten. :D Maargoed, wel interessant, die boeken. Zo ben ik ook aan mijn eerste en enige Bijbel gekomen.

Ik heb nog geen Koran, dus als die mij aangeboden wordt zal ik die zeker aannemen. Vind het ook een super mooi initiatief.

Weet je hoe sophisticated het staat in je boekenkast! 8-)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:50

Ik zou er ook 1 aannemen. Ik vorm liever mijn eigen mening over dit zo "gevreesde" geloof dan dat ik dat aanneem van andere mensen, die zeggen dat zij er het fijne wel van weten. Ik ben nieuwsgierig en wil graag mijn visie verbreden en dat zou ik op deze manier graag willen doen :)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:59

Mochten er mensen zijn die echt oprecht interesse hebben om de koran te willen lezen kan ik wel eens in de moskee gaan kijken, als het goed is liggen daar ook nog wat exemplaren om uit te delen :j
Vragen stellen mag uiteraard ook :)

Voor de mensen die zeggen dat ze de keuze van de dag niet begrijpen; heel Nederland is op de been morgen, mooie dag toch om op een nette en open manier gesprekken aan te gaan en het makkelijker te maken om andersgelovigen (dus ook atheïsten) te laten zien dat hetgene wat in de media te zien is in tegenstrijd is met datgene wat in de koran staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:03

femo schreef:
Maar het gaat over ' moslims' die gratis korans uitdelen. dus ja, dan praten we ook over 'Hun' :)
(knip)
het lijkt dan net alsof er geen rekening word gehouden met onze feestdagen en tradities. :)

Want Nederlanders zijn per definitie niet mosim of zo ? :o?
Mag je geen nederlander en moslim tegelijk zijn? Moslims kunnen ook gewoon een oranje t-shirt aan hoor, is echt niet verboden door allah ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:05

Zowel sommige Christenen als Moslims misbruiken hun boek voor geweld.

Het is heus niet zo dat wanneer je een van deze boeken leest je die mensen ineens begrijpt. Het is daarnaast dus niet zo dat ik tegen de Islam ben, ik bdn tegen bepaalde groepen die de Islam gebruiken als reden voor geweld.

Het lezen van de koran veranderd mijn mening over die mensen niet.....Ik vind ze nog steeds stom en de moslims die zo niet denken tof.

Idem voor het lezen van iets van Marx, ik kan zijn theorie wel begrijpen maar dat maakt de mensen die het communisme misbruiken voor gruwelijkheden nog steeds monsters :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:06

Tytonidae schreef:
Ik weet gewoon dat ik heel weinig met zo'n koran zou doen, en dat vind ik zonde voor mensen zoals jij die juist benieuwd zijn naar wat er in staat :)

Een wetenschapper onderzoekt just de bronnen voordat hij/zij een conclusie schrijft. Een hypothese al verwerpen voor het onderzocht is kan natuurlijk niet ;)

Ik kan ook niet zeggen dat ik slakken niet lust, als ik ze nog nooit heb gehad :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:08

Rofah schreef:
Mochten er mensen zijn die echt oprecht interesse hebben om de koran te willen lezen kan ik wel eens in de moskee gaan kijken, als het goed is liggen daar ook nog wat exemplaren om uit te delen :j

Voor de mensen die zeggen dat ze de keuze van de dag niet begrijpen; heel Nederland is op de been morgen, mooie dag toch om op een nette en open manier gesprekken aan te gaan en het makkelijker te maken om andersgelovigen (dus ook atheïsten) te laten zien dat hetgene wat in de media te zien is in tegenstrijd is met datgene wat in de koran staat.

Weet jij misschien hoe het zit met de vertalingen van de Koran? Zijn er stromingen die verschillende vertalingen (en dus interpretaties) hanteren? Zijn er verschillende vertalingen in het Nederlands? En zijn die een beetje leesbaar voor een leek? Is er zoiets als 'De Nieuwe Koranvertaling'?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:11

vuurneon schreef:
Tytonidae schreef:
Ik weet gewoon dat ik heel weinig met zo'n koran zou doen, en dat vind ik zonde voor mensen zoals jij die juist benieuwd zijn naar wat er in staat :)

Een wetenschapper onderzoekt just de bronnen voordat hij/zij een conclusie schrijft. Een hypothese al verwerpen voor het onderzocht is kan natuurlijk niet ;)

Ik kan ook niet zeggen dat ik slakken niet lust, als ik ze nog nooit heb gehad :D

Die kan ik je aanbevelen! :D

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:24

LindyH schreef:
Rofah schreef:

Weet jij misschien hoe het zit met de vertalingen van de Koran? Zijn er stromingen die verschillende vertalingen (en dus interpretaties) hanteren? Zijn er verschillende vertalingen in het Nederlands? En zijn die een beetje leesbaar voor een leek? Is er zoiets als 'De Nieuwe Koranvertaling'?

Iedere vertaling is een interpretatie, als het goed is zal dat er ook bij vermeld worden.
Arabisch is een taal die nogal lastig is, het woord hart kan bijv al op minstens vijf manieren vertaald worden en dan is het aan de vertaler welke keuze daarin gemaakt worden.
De stromingen binnen de Islam gaan niet zozeer over de inhoud van de Koran zelf maar met name over hoe met de
overlevering om te gaan. Kortweg heb je een groep die puur en alleen in de Koran gelooft en twee die ook in de Hadiths (overleveringen waar verschil gemaakt kan worden tussen de overleveringen en regels.

Er is dus geen nieuwe vertaling od, je moet het ook niet proberen te lezen als een boek want dan kom je er waarschijnlijk niet uit. Ik moet nog ergens een linkje hebben op mijn laptop met duidelijke uitleg maar die heb ik nu helaas niet bij de hand.

Ik wil er nog wel even bij zeggen dat ik geen geleerde ben en bij lange na niet alle kennis bezit maar ik kan wel mijn best doen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 23:29

Citaat:

Dat klopt, maar ik ben geen wetenschapper ;) Ik 'geloof' simpelweg in de natuurwetenschappelijke theorie over het ontstaan van het universum en de handhaving daarvan. In deze theorie is geen ruimte voor een imo god. :D

Wat in de koran staat interesseert mij simpelweg niet. Hetzelfde geld voor de bijbel, de torah, en ga zo maar door. :D

Dat er ook goede moslims zijn weet ik. Net zoals dat er rotte appels tussen zitten. Maar dit is bij elk geloof het geval. :7

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:34

Ik snap die ophef niet zo... Ik heb zoveel (heilige) boeken, (niet-heilige :') )dvd's en andere dingen van verschillende geloofsgemeenschappen, ik heb daar nog nooit eerder enige ophef over gehoord? Als je interesse hebt, dan neem je hem aan. Misschien kun je ook nog een gesprek voeren erover. Als je geen interesse hebt, zeg je netjes 'nee, bedankt' en vervolg je je weg. Op Koningsdag zijn er zoveel marktjes, dus dat lijkt me juist een geschikte gelegenheid hiervoor.

LindyH schreef:
Rofah schreef:

Die zijn er zeker, maar door moslims wordt de Koran over het algemeen wel in de brontaal gelezen. Meestal zie je dan ook dat de vertaling en Arabische tekst naast elkaar staan. Op mijn uni gebruiken we de vertaling van Leemhuis. Wat als de 'beste' vertaling wordt gezien, zal vast per stroming verschillen, maar alle stromingen zijn het wel over eens dat alleen het Arabisch als het letterlijke woord van God kan worden gezien, in vertalingen gaan er altijd dingen verloren. Het is dus niet zo als in het (protestanse) christendom dat vertalingen echt veel gebruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:39

amj schreef:
Wat zou er gebeuren als je in, pak 'm beet, Iran, Saoudi-Arabië of Pakistan op straat bijbels zou uitdelen?

Ik ben aardig ruimdenkend, stem geen PVV en bezoek geen kerk. Toch vind ik dit artikel niet prettig klinken. Dus nee, voor mij hoeft deze actie niet zo.

Dit is appels met peren vergelijken, Nederland is een multicultureel land, de landen die jij noemt zijn dat niet. Iran is zelfs een islamitische staat met een zeer strenge islamitische wetgeving.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:51

[***] schreef:
amj schreef:
Wat zou er gebeuren als je in, pak 'm beet, Iran, Saoudi-Arabië of Pakistan op straat bijbels zou uitdelen?

Ik ben aardig ruimdenkend, stem geen PVV en bezoek geen kerk. Toch vind ik dit artikel niet prettig klinken. Dus nee, voor mij hoeft deze actie niet zo.

Dit is appels met peren vergelijken, Nederland is een multicultureel land, de landen die jij noemt zijn dat niet. Iran is zelfs een islamitische staat met een zeer strenge islamitische wetgeving.
Whut, een land met meer dan 15 verschillende etnische groepen noem jij niet multicultureel? Dat de christenen daar geen meerderheid van de bevolking vormen (ze zijn er namelijk wel degelijk) betekent niet dat het land bestaat uit een homogene groep moslims die állemaal dezelfde stroming aanhangen. Ook binnen de islam zijn er verschillende stromingen en ook in het Midden-Oosten zijn er diverse etnische groepen--ik denk dat die landen een stuk rijker zijn aan verschillende culturen dan Nederland ooit is geweest en ooit zal zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:54

MonaLieske schreef:
LindyH schreef:

Die zijn er zeker, maar door moslims wordt de Koran over het algemeen wel in de brontaal gelezen. Meestal zie je dan ook dat de vertaling en Arabische tekst naast elkaar staan. Op mijn uni gebruiken we de vertaling van Leemhuis. Wat als de 'beste' vertaling wordt gezien, zal vast per stroming verschillen, maar alle stromingen zijn het wel over eens dat alleen het Arabisch als het letterlijke woord van God kan worden gezien, in vertalingen gaan er altijd dingen verloren. Het is dus niet zo als in het (protestanse) christendom dat vertalingen echt veel gebruikt worden.

Ah, dankje.
Is die Leemhuis-vertaling een beetje leesbaar voor leken? Of zit het vol met poëzie en symboliek uit de Arabische cultuur die wij als westerlingen niet begrijpen?
Bestaat er geen kinder-Koran ofzo? (Dat is nog eens een uitdaging, want er mogen geen tekeningen bij. :) )

EDIT:
Haha, gevonden!
Afbeelding

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:57

Ik gebruik zelf de vertaling van Aboe Ismael, deze vind ik persoonlijk het meest makkelijk lezen.
Er zijn wel boekjes voor kinderen in verhaalvorm waarbij iedere profeet zijn eigen boekje heeft.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:00

_Summerly_ schreef:
[***] schreef:

Ik ben aardig ruimdenkend, stem g
Whut, een land met meer dan 15 verschillende etnische groepen noem jij niet multicultureel? Dat de christenen daar geen meerderheid van de bevolking vormen (ze zijn er namelijk wel degelijk) betekent niet dat het land bestaat uit een homogene groep moslims die állemaal dezelfde stroming aanhangen. Ook binnen de islam zijn er verschillende stromingen en ook in het Midden-Oosten zijn er diverse etnische groepen--ik denk dat die landen een stuk rijker zijn aan verschillende culturen dan Nederland ooit is geweest en ooit zal zijn.

Een land als Saoedi-Arabië is een theocratie. De normen en waarden en wetten en regels zijn opgesteld vanuit het geloof. Nederland is geen theocratie, dus onze normen en waarden en regels en wetten zijn niet 'vastgepind' op 1 geloofsovertuiging. Natuurlijk kent de islam verschillende stromingen, net zoals het christendom, maar vrijwel de volledige bevolking in een land als Saoedi-Arabië is aanhanger van de islam. Hier in Nederland is tegenwoordig meer dan de helft van de bevolking niet meer gelovig.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 00:18

Citaat:
Een land als Saoedi-Arabië is een theocratie. De normen en waarden en wetten en regels zijn opgesteld vanuit het geloof. Nederland is geen theocratie, dus onze normen en waarden en regels en wetten zijn niet 'vastgepind' op 1 geloofsovertuiging. Natuurlijk kent de islam verschillende stromingen, net zoals het christendom, maar vrijwel de volledige bevolking in een land als Saoedi-Arabië is aanhanger van de islam. Hier in Nederland is tegenwoordig meer dan de helft van de bevolking niet meer gelovig.

Hoe zou jij er tegen aan kijken als we het bijvoorbeeld zouden hebben over een land zoals Egypte? Er wonen daar veel moslims, maar ook enorm veel christenen :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:22

Hihi, ik lees op de site van de vertaling van Aboe Ismael:

Citaat:
De nieuwe Koranvertaling!

Wilt u de werkelijke Islam leren kennen in plaats van alleen af te gaan op mediaberichtgeving? Wilt u zelf achterhalen waar de Islam voor staat zodat u daar zelf uw eigen mening over kunt vormen? Dan is dit uw kans!

Ik denk zomaar dat deze vertaling uitgedeeld gaat worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:28

Kwanyin schreef:
Ik ben ook een atheïst maar ik wil daarom ook met mijn eigen ogen zien wat er in zo'n boek staat, in plaats maar geloven wat anderen mij vertellen wat er zogezegd allemaal zou instaan :D .

Precies voor mij dezelfde reden! Idem voor de bijbel trouwens

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:34

LindyH schreef:
MonaLieske schreef:

Ah, dankje.
Is die Leemhuis-vertaling een beetje leesbaar voor leken? Of zit het vol met poëzie en symboliek uit de Arabische cultuur die wij als westerlingen niet begrijpen?
Bestaat er geen kinder-Koran ofzo? (Dat is nog eens een uitdaging, want er mogen geen tekeningen bij. :) )

EDIT:
Haha, gevonden!
[ Afbeelding ]

Ik vind de Leemhuis-vertaling goed te lezen, maar alle betekenissen die er door de eeuwen heen aan zijn gegeven staan er natuurlijk niet bij. Deze vertaling is ook online te vinden: http://www.bijbelenkoran.nl/ De Bijbel-vertaling daar is NBV. Net als in de Bijbel vind ik sommige delen van de Koran leesbaarder dan andere... Ik ben overigens niet bekend met de Koran voor Dummies, wel grappig. :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:37

LindyH schreef:
Hihi, ik lees op de site van de vertaling van Aboe Ismael:

Citaat:
De nieuwe Koranvertaling!

Wilt u de werkelijke Islam leren kennen in plaats van alleen af te gaan op mediaberichtgeving? Wilt u zelf achterhalen waar de Islam voor staat zodat u daar zelf uw eigen mening over kunt vormen? Dan is dit uw kans!

Ik denk zomaar dat deze vertaling uitgedeeld gaat worden.

Gaat de jeugd niet gewoon linkjes op papier uitdelen? :')

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:40

Ik geloof ook niet dat de Koran door en door slecht is. Ja tuurlijk zijn er rotte appels, maar die zitten er bij de katholieken er ook tussen.

Ik ben gedoopt, communie en vormsel gedaan. Ik ben echter niet gelovig. Maar vind het wel interresant om te zien wat andere hier in beweegt. Tevens werk ik in de zorg (pg afdeling) en dit zal in de toekomst ook meer gaan veranderen in verschillende culturen. En wil niet met oogkleppen lopen of een mening hebben opgelegd gekregen van anderen

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:41

vuurneon schreef:
Gaat de jeugd niet gewoon linkjes op papier uitdelen? :')

Je brengt me op ideeën, jammer dat ik geen oranje hoofddoek heb -O- :D