Magrathea schreef:Kinderen kunnen ook uit huis geplaatst worden door Jeugdzorg, daarvan roepen we ook niet allemaal dat dit ertoe gaat leiden dat alle kinderen in internaten op moeten gaan groeien om de perfecte opvoeding te krijgen (om maar iets te noemen).
Dat wil ik gedeeltelijk best roepen hoor: Jeugdzorg plaatst wel degelijk kinderen uit huis (of dreigt ze uit huis te plaatsen) op basis van niet helemaal jofele argumenten waarbij niet daadwerkelijk de veiligheid van het kind centraal staat, maar de wenselijkheid van een bepaalde situatie. Ook wordt uithuisplaatsing soms als machtsmiddel ingezet om ouders tot gehoorzaamheid te dwingen zonder dat de noodzaak daarvoor is. Het kan dan bv gewoon gaan om een mismatch van voogd en ouders, over gekwetste ego's, en over Jeugdzorg die niet wil terugkomen op gemaakte fouten. De rechter treedt daarin helaas te weinig als goede beoordelaar op omdat ze vaak ongezien de aanbeveling van Jeugdzorg volgen en die niet kritisch toetsen.
Zeer zorgwekkend en daar zijn wel degelijk genoeg problemen mee om zeer, zeer terughoudend te zijn.
(Noot: nee, dat gaat uiteraard niet altijd zo. Godzijdank niet zeg! Maar dit doet wel heel ernstige schade aan zowel kinderen als ouders, die fundamenteel geschokt worden.)
Citaat:Bovendien: zolang we nog geen gehandicapten per trein deporteren zal het allemaal wel meevallen met de Hilter-praktijken, niet?
Dat is de grens? Zolang we dat maar niet doen is het niet erg dat we het hele principe van lichamelijke integriteit over boord zetten? Tsja, laten het er op houden dat ik een hele andere samenleving wil met hele andere fundamenten. Waarbij mijn maatstaf zeker niet is 'zolang we ze nog niet deporteren zal het wel meevallen'. Mijn ambitie voor een menswaardige samenleving ligt werkelijk waar iets hoger.