Vrouw van 65 jaar en moeder van 13 kinderen zwanger van een

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:27

vuurneon schreef:
Maar als iemand het zelf écht wil en er 100 procent achterstaat; kun je hoog en laag springen, maar het verandert niets. Je hebt niets te zeggen over het lijf van een ander immers.

vind ik ook...waar bemoeit iedereen zich mee?Je mag er iets van vinden maar verbieden is van de gekke hoor.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 09:54

vuurneon schreef:
Maar als iemand het zelf écht wil en er 100 procent achterstaat; kun je hoog en laag springen, maar het verandert niets.

Je hebt niets te zeggen over het lijf van een ander immers.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Want "men" heeft héél wát te zeggen als een persoon aanklopt voor euthanasie.
Zélfs als er spraken is van onnodig lijden wordt hier nog niet zo maar gehoor aan gegeven.

Maar wil een vrouw van 65 nog kids????
Prima.....daar gaan ze voor....."hoeveel had je er graag gehad willen hebben???? je kan het nu nog zeggen"

rienne

Re: Vrouw van 65 jaar en moeder van 13 kinderen zwanger van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:06

Ik had ook even zoiets van huh are you serious? Toen ik het las.

Ik vind het een beetje te. Maar als zij gelukkig is prima, wie zijn wij en andere om te zeggen nee mag niet.

Maar dan is mijn vraag ook wel wat is de grensleeftijd om kinderen te krijgen? Ik kan mezelf daar een goed voorbeeld aangeven. Mijn man is 45, een stuk ouder dan mij, wij zijn gelukkig samen zijn getrouwd en verwachten ons 1ste kindje. Hij heeft eigenlijk nooit een vriendin gehad en toen ontmoeten wij elkaar. Kinderen waren voor hem niet perse nodig. Maar het ging toch wel kriebelen. Ikzelf vind het ook niet super ideaal. Maar hier is goed over gepraat geweest en ja het is op een natuurlijke manier gebeurd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:32

rienne schreef:
Ik had ook even zoiets van huh are you serious? Toen ik het las.

Ik vind het een beetje te. Maar als zij gelukkig is prima, wie zijn wij en andere om te zeggen nee mag niet.

Maar dan is mijn vraag ook wel wat is de grensleeftijd om kinderen te krijgen? Ik kan mezelf daar een goed voorbeeld aangeven. Mijn man is 45, een stuk ouder dan mij, wij zijn gelukkig samen zijn getrouwd en verwachten ons 1ste kindje. Hij heeft eigenlijk nooit een vriendin gehad en toen ontmoeten wij elkaar. Kinderen waren voor hem niet perse nodig. Maar het ging toch wel kriebelen. Ikzelf vind het ook niet super ideaal. Maar hier is goed over gepraat geweest en ja het is op een natuurlijke manier gebeurd.

De grensleeftijd? De natuur geeft dat zelf wel aan. Over het algemeen gaan artsen er vanuit dat het met een jaar of 52-55 definitief gedaan is met het zwanger kunnen worden. In de jaren daarvoor is het ook al moeilijker om zwanger te worden, dus als het je lukt zwanger te worden is het sowieso een felicitatie waard. Je moet je niet teveel blind staren op de angst te vroeg te overlijden, ik heb wel eens een begrafenis meegemaakt van een moeder van 32... dan zou dus niemand kinderen kunnen krijgen als je teveel kijkt naar wat er allemaal eventueel zou kunnen gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:04

RaafSmits schreef:
vuurneon schreef:
Maar als iemand het zelf écht wil en er 100 procent achterstaat; kun je hoog en laag springen, maar het verandert niets.

Je hebt niets te zeggen over het lijf van een ander immers.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Want "men" heeft héél wát te zeggen als een persoon aanklopt voor euthanasie.
Zélfs als er spraken is van onnodig lijden wordt hier nog niet zo maar gehoor aan gegeven.

Maar wil een vrouw van 65 nog kids????
Prima.....daar gaan ze voor....."hoeveel had je er graag gehad willen hebben???? je kan het nu nog zeggen"

Nu haal je iets totaal irrelevant erbij natuurlijk. Ging mij om mensen die wilsbekwaam zijn uiteraard. Mag hopen dat je familie niet je de dood injaagt terwijl jij absoluut geen euthanasie wil en geen dokter die de familie dan gelijk geeft :')

In dit geval net zo: als deze vrouw het wil en een kliniek gaat er akkoord mee, dan staat de familie er natuurlijk volledig buiten. Zij heeft geen toestemming nodig van bv haar eigen ouders (indien van toepassing) natuurlijk :+
Die keuze is aan haar zelf en de kliniek die akkoord gaat. Al zou de paus persoonlijk opbellen naar de kliniek dat hij het ridicul vindt: zou geen enkele invloed hebben. En terecht.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:46

Dan begrijp je RaafSmits even verkeerd Vuurneon. Er wordt gezegd dat als iemand een euthanasieverklaring heeft dat anderen toch maar mooi wel even voor jouw gaan beslissen of jij euthanasie mag laten plegen of niet. Zelfs als er sprake is van flink lijden (en terminaal) zijn er nog genoeg anderen die jouw beslissing (euthanasie) maar even kunnen tegengaan.

Met andere woorden; anderen mogen blijkbaar iemand niet verbieden een kind te nemen, maar wel verbieden een eind te maken aan ondragelijk lijden. Zelfs als dit een terminale patient betreft. Wat dus de opmerking 'je hebt niets te zeggen over het lijf van een ander' flink te niet doet.

Dat is wat RaafSmits zegt (althans; zo begrijp ik de tekst)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:51

Ja daarom zeg ik ook dat als de kliniek er ook mee akkoord gaat natuurlijk. Maar ik nam aan dat mensen dat wel begrepen want het ging immers om familie die het tegen 'moest' houden van een bokker. En als familie heb je daar niets over te zeggen over het lijf van een wilsbekwaam persoon. Dus lijkt mij vanzelfsprekend dat de uitvoerende partij er ook akkoord mee moet gaan..... Dus paste niet in het context om het erbij te vermelden de eerste keer.

Als ik nu mijn eicellen wil te oogsten en in te laten vriezen en de uitvoerende partij zegt:prima als u betaald, dan heeft mijn familie er 0,0 over te zeggen uiteraard :+ Al gaan ze op de kop de samba dansen en zingen erbij een liedje van de Spicegirls :+

Maar goed, dat leek mij dus erg vanzelfsprekend dat als er een andere partij voor nodig is die ook akkoord moet gaan.. Blijkbaar niet. Mea culpa.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:00

Klopt, maar familie kunnen wel euthanasie tegen houden als ze dat willen, dus ja gaat in principe nog steeds op dat de opmerking 'je hebt niets te zeggen over het lijf van een ander' niet altijd op gaat.

Dus waarom zou familie dan niet een 65 jarige familielid tegen mogen houden in dit geval, omdat het toevallig over kinderen krijgen gaat?

Want dat is tenslotte wat er met desbetreffende post bedoeld wordt.

Dat veel mensen kinderen krijgen een absoluut recht vinden is leuk, maar gebruik dat recht met gezond verstand.
En sorry maar op je 65ste beslissen voor ivf te gaan omdat je 13de (!) kind zo graag een broertje of zusje wil......tja kun je dat serieus zien als je gezonde verstand gebruiken?
Dus ja; ben het zeker eens met diegenen die vinden dat haar andere kinderen (of andere familie) haar tegen hadden moeten houden.
Dat dat betekent dat er over iemands ander lijf beslist wordt...so be it, wordt tenslotte in de medische wereld vaak genoeg gedaan.
Maar het gaat om het krijgen van kinderen en dan is het ineens not done.......onbegrijpelijk.

Helemaal omdat als alles mis gaat wat er mis kan gaan, die 4 kinderen de dupe zijn. Niet zij(of althans heel wat minder)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:06

Maar een familielid heeft nooit het laatste woord bij een wilsbekwaam persoon; je bent zelf nog baas over je lichaam op dat moment. Je kan hooguit iemand proberen te overtuigen om iets anders te kiezen.

Dus als iemand er 100 procent voor wil gaan en dus niet om te praten is, kun je niets doen om het daadwerkelijk tegen te houden. Gelukkig maar.

Ook bij euthanasie: als ome Piet tegen is en alles is rond, is het pech voor oom Piet. Want zijn stem is niet relevant aan het eind. Als tante henkie DNR verklaring heeft, kan ome henkie hoog en laag springen maar de verklaring zal nooit veranderen als Henkie het niet wil.

In de medische wereld geef je altijd zélf toestemming als je wilsbekwaam bent. Anders gebeurt het niet. Jij moet toestemming geven, niet je buurvrouw of je oma. Je hebt recht om over je eigen lichaam beslissingen te maken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:15

Je moet wilsbekwaam zijn op het moment dat jij daadwerkelijk euthanasie wil laten plegen.

Ik kan bv maandag een euthanasie verklaring op laten stellen als voorzorg zeg maar. Over zeg pakweg 25 jaar ofzo wordt ik ziek/beroerte/ongeluk. Ik ben niet langer meer in staat om de doktoren te wijzen op mijn 25 jaar oude euthanasieverklaring...laat staan dat ik kan aangeven dat ik ook nu nog steeds achter die verklaring sta........................dan kan ik gewoon als kasplantje blijven 'voortleven'. Helemaal als ik geen familie meer zou hebben die het voor me opnemen.

Oftewel; mijn wens, mijn beslissing wordt opzij gelegd, want wie zegt dat ik niet allang van gedachten ben verandert? Doktoren zijn veel te bang voor het gerecht te worden gesleept vanwege een doodslag aanklacht. Kijk maar naar die zaak van die huisarts.

Echt euthanasie is zo makkelijk nog niet om te regelen. Daar zitten zo gigantisch veel haken en ogen aan, dat is niet normaal meer.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-04-15 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:18

Daarom begrijp ik ook heel bewust 'wilsbekwaam', want op dat moment heb jij de regie: of het nou om ivf gaat, een neus correctie of euthanasie. Ben je niet wilsbekwaam, dan ben je overgeleverd aan diegene die bevoegd is om beslissingen te nemen voor en over jou. Maar als tante keesje niet bevoegd is om beslissingen te nemen over haar zus Jopie, omdat haar man Pietje dat is: heeft keesje ook niets te zeggen want het gaat om de wat pietje beslist (en natuurlijk zal de uitvoerende partij het ook goed moeten vinden)

En als deze 65 jarige dame gewoon wilsbekwaam is, kliniek gaat akkoord: dan is zij wel degelijk de enige die het laatste woord heeft of het door gaat of niet. Niet haar familie, niet de paus en niet Harry Potter. Wel degelijk haar lijf, haar keuze. En daar mogen wij allemaal wat van vinden, maar wat wij vinden is niet relevant want zij maakt de keuze en heeft hiervoor gekozen.

Daarom snap ik niet hoe je haar kan tegen houden als ze er volledig voor wil gaan en niet om te praten is. Dat kan niet als alle betrokken partijen akkoord zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:33

Dan nog kan je je afvragen in hoeverre je nog bekwaam bent in dit specifieke geval van die Duitse vrouw.
Want laten we eerlijk zijn; als het over kinderen krijgen gaat, worden er ineens hele andere standaarden gehanteerd dan bij andere zaken. En waarom? Waarom is de wens van die vrouw belangrijker dan het welzijn van die ongeboren kinderen?
Want dat is waar het uiteindelijk echt om zou moeten gaan vind ik.

En ook die dooddoener; ' niks is zeker in het leven, ook een 24 jarige moeder kan plotseling overlijden ' is gewoon quatsch in mijn ogen. Want hoe je het wend of keert, welke draai of excuus mensen ook maar willen aanleveren om dit hele geval goed te praten, als je 65 bent zijn alle risico's vele vele malen groter dan wanneer je in je jongere en vruchtbare jaren zit.
Tis geen cavia ofzo die maar een paar levensjaren heeft. Het gaat hier om een kind. Kinderen zelfs in dit geval; hun welzijn zou veel belangrijker moeten zijn dan de wens van iemand die al jaren veel te oud is om nog kinderen te baren.

Want het houd niet met 18 jaar op. Want hoeveel van de 18plussers hier in dit topic bv hebben met regelmaat op hun ouders moeten terug vallen voor hulp? Op wat voor manier dan ook? Zo goed als allemaal denk ik. Ik wel in ieder geval; je mag dan volgens de wet volwassen zijn, mentaal ben je dat nog lang niet (uitzonderingen daar gelaten) dus ook na je 18de heb je zeker nog je ouders nodig voor bepaalde dingen.

sorry dat ik de discussie nu afwend van het euthanasie verhaal Vuurneon, maar aangezien daar het topic niet over gaat, wou ik daarmee niet verder offtopic gaan. Mocht je op dat punt nog wat kwijt willen kun je me gerust pb'en
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-04-15 22:44, in het totaal 3 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:35

Lijkt mij vooral een punt van klinieken of de regeringen om hun beleid aan te passen. Want of dit nou denderende reclame is dat de jeugd van vroeger nog dusdanig geholpen wordt om zwanger te raken...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-04-15 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:36

Haha ja idd, helemaal met je eens :D

Ja en ben ook heel blij dat ze in Nederland een leeftijdsgrens hebben. Maar goed, dat hebben ze in Duitsland ook; ze is niet voor niks naar een ander land gegaan. En ik neem aan dat ze ook daar een max aan terug te plaatsen embryo's per keer hebben.
Helaas is het te omzeilen...mits je het geld ervoor hebt natuurlijk.