Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:52

Vreselijk, dat filmpje van dat roodharige stel met kind dat niet in het donker alleen wil slapen.. Natuurlijk wil dat kind niet ineens in het donker alleen slapen als het dat niet gewend is, gedver, waarom moet dat zo hardhandig?! Dan maar de lamp er uit draaien? Nee, belachelijk, wat een machtspelletje gaat die vrouw aan.. 'Als jij niet dit doet, dan doe ik niet dat'. En die mama maar door gaan en denken dat ze er wat van leert. Ja, dat haar kind uiteindelijk in zijn vertrouwen geschaad is en heus wel uitgeput in slaap valt ja.. Maar dat wil ik mijn kind in ieder geval niet leren..

Anoniem

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:54

Aanstellen is ook een vak , ja hij moet het leren misschien met een bedlampje maar constant dat licht aan hij moet gewoon slapen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:55

dovish schreef:
Vreselijk, dat filmpje van dat roodharige stel met kind dat niet in het donker alleen wil slapen.. Natuurlijk wil dat kind niet ineens in het donker alleen slapen als het dat niet gewend is, gedver, waarom moet dat zo hardhandig?! Dan maar de lamp er uit draaien? Nee, belachelijk, wat een machtspelletje gaat die vrouw aan.. 'Als jij niet dit doet, dan doe ik niet dat'. En die mama maar door gaan en denken dat ze er wat van leert. Ja, dat haar kind uiteindelijk in zijn vertrouwen geschaad is en heus wel uitgeput in slaap valt ja.. Maar dat wil ik mijn kind in ieder geval niet leren..

Onzin, dat kind loopt die moeder gigantisch te manipuleren in alles. Ja dat kind valt nu uitgeput in slaap, omdat mama eindelijk eens zorgt dat hij in zijn eigen bed slaapt en de kleine drein gewend is dat hij alles mag en kan. Na 2 dagen weet hij niet meer beter.

Vertrouwen geschaad, kom op zeg, het is niet alsof zijn moeder hem achterlaat bij het leger des heils om daar te slapen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:59

@Dovish, grappig, ik zag het als heel iets anders, namelijk als een jongetje dat geen veiligheid ervaart en daarom controle wil. Door je als moeder leidend op te stellen bied je veiligheid en duidelijkheid die een lampje niet kan bieden.

... wel zou je natuurlijk willen dat dergelijke situaties niet zo ver hoeven te komen, maar dat is hier niet van toepassing omdat het al uit de hand gelopen was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:02

Ik zie een jongetje wat absoluut niet wil slapen, dat zijn moeder controleert in ieder aspect en wat geleerd heeft dat als hij maar lang genoeg doorgaat hij bij zijn moeder in bed TV mag kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:08

Ik wou als kind alleen slapen als 1 van mijn ouders bij mij bleef. Gegeven moment was mijn moeder het zo spuugzat dat ze voor de deur is gaan zitten. Zodat ik even geen kant op kon. Gegeven moment van vermoeidheid in slaap gevallen. En sindsdien kon ik prima alleen in slaap vallen.

En mijn vertrouwen is echt niet beschadigd :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:28

Je kind in het donker laten slapen vind ik niet zielig. Het is een irrationele angst en hij moet er gewoon overheen stappen. Als hij dan een nachtje in het donker heeft geslapen is het ineens niet eng meer. Nou boehoe wat een kindermishandeling.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:30

Ik vind de hele hectiek hier omheen een beetje onzin.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:32

cherrypower schreef:

Mee eens. Als dit de manier is waarop ouders hun kind op willen voeden: prima toch? Zo niet: ook goed!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:38

Ik vind wel dat veel situaties worden opgeblazen. Kinderen zijn af en toe gewoon vervelend en drammerig, dat hoort erbij, net als bij puberende paarden. Dat hoeft echt niet meteen te maken te hebben met het veiligheidsgevoel en dat eindeloze gejank een keer negeren leidt ook niet meteen tot een bindingsprobleem.

Misschien is het maar beter dat ik geen kinderen wil :')

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:39

Hee wat toevallig het staat nu op op tv :+ :9

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:41

cherrypower schreef:

Inderdaad. Het is een meningsverschil de een wil z'n kind wel zo opvoeden de andere niet. Moet je daar dan zo'n drama om maken dat je het niet eens bent met haar manier. Kinderen worden niet mishandeld dus laat de mensen hun eigen ding doen.
Jammer dat er altijd een groep is die niet wil dat er mensen zijn die een andere mening hebben of andere manier van opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:43

Ik was tot mijn 4de vrijwel slechthorend , stom vocht achter mijn oren haha. Maar ik was nogal lastig , nog een zus ook en de oudste woonde uit huis door hoor problemen. Vader werkte altijd , moeder voedde ons op maar als vader boos was dan luisterden we wel :P . Met 5 kinderen lijkt het me lastig.. , toch ben er niet minder om :) . Ik speelde buiten , ik was vrij maar ik moest aangeven waar ik was en als ik ergens anders heen ging eerst naar huis en dan melden waar ik dan was. Klokje om mijn nek en had een tijd , was ik dan niet thuis dan zwaaide er wat en dat wist ik. Ben nooit minder geworden van de vrijheid , nee was nee en ik wilde nog weleens boos worden maar dan werd ik gewoon in de gang gezet :P

Als ik dan mijn neefjes zie , altijd voor de tv . Goed ze zijn pas 3 maar altijd die tv en smartphone in de handen , tablets etc. Vraag me altijd af wat mijn ouders deden in 1995 toen ik 3 was

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:44

De ouders vragen zelf om hulp, als vrij opvoeden of welke methode ook voor gezinnen goed werkt dan is hulp niet nodig. Maar ik vond het zo mooi hoe een tegengeluid was dat Jo een oorlogsgebied binnenkomt; de grenzen zijn weg en de regels verdwenen. Dat moet hersteld worden en daarna zal straf ook veel minder nodig zijn. Net als bij dieren; je zult in het begin van de opvoeding veel meer moeten corrigeren dan later als alle grenzen etc helder genoeg zijn.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:47

Wat een overdreven reacties. Kids gaan heus niet dood door op een strafbankje te zitten, ook wordt het vertrouwen hierdoor echt niet beschadigd hoor.

Ik kon gewoon lekker zonder eten naar bed, op de trap eten, tik op mijn billen krijgen etc. En raad is? Mijn mams en ik zijn ontzettend close, niks vertrouwen beschaamd.
Enige resultaat van de strenge en consequente opvoeding was dat ik donderdsgoed wist wat wel en niet mocht en ook dat aan elke stap die ik deed consequenties hingen.

Gemiep van alle sufkutjes.

Hé als het jouw idee van opvoeding niet is, wie let je om het op een andere manier te doen!?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:51

Ik vind Jo Frost juist een verademing. Dit zijn situaties waarbij de verhoudingen al grondig verstoord zijn, niet je gemiddelde opvoedprobleempje. Dan zul je duidelijkheid en structuur moeten creeeren, iets waar die kinderen vaak naar snakken. Grenzen bieden ook veel veiligheid.

Ik hou helemaal niet van die Nederlandse polderopvoeding, zie alleen maar jengelende koningskinderen om me heen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:07

Nickyyyy schreef:
Gemiep van alle sufkutjes.

Ik geloof niet dat meteen een voorbeeld is van vriendelijk en respectvol omgaan met anderen :)

Dat kids heus niet doodgaan van bepaalde dingen betekent trouwens ook niet dat het goed is. Jo Frost zal in elk geval nooit aanraden een kind te slaan of ruw te zijn. Nee, de meeste kinderen gaan niet dood van een tik. Ze leren wel dat slaan blijkbaar ok is om je zin te krijgen. Een boodschap die ik kinderen niet zou willen meegeven, en die Jo ze ook niet mee wil geven.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:08

Kinderen gaan niet dood van op een strafbankje zitten en duidelijkheid en grenzen stellen is ook heel belangrijk in de opvoeding. Dit is ook slechts 1 van de kritiekpunten die de actiegroep heeft. Persoonlijk geloof ik niet in dit kritiekpunt omdat ik denk dat kinderen er inderdaad niet dood van gaan en het stellen van grenzen een belangrijke oudercompetentie is!

Een ander kritiekpunt van de actiegroep, waar ik het dan wel weer mee eens ben, is het punt van eenzijdigheid. Jo Frost zit met name op het stuk "grenzen aangeven" en discipline aanbrengen, dat is op zich niet slecht, maar veel te eenzijdig omdat er vaak nog veel meer in een gezin speelt dan alleen dit stukje. Jo Frost doet in veel gevallen aan symptoom-bestrijding:

Voorbeelden:
Ouders die in financieel zwaar weer zitten: er is veel stress in het gezin en vader en moeder hebben een korter lontje dan normaal. Ze kunnen ook nog eens de sportclub van zoonlief niet meer betalen die daarvan over zijn toeren raakt, al helemaal omdat hij onbewust veel meekrijgt van de spanning in huis. Nanny komt dit kind even opvoeden en discipline bijbrengen in plaats van te kijken naar de oorzaak van het gedrag van het kind. De ouders waren misschien veel meer gebaat bij een goed financieel plan en hadden er misschien meer baat bij gehad samen met de kinderen te kijken naar manieren om goedkoop te ontspannen, waardoor er minder spanning in huis hangt.

De relatie tussen papa en mama loopt absoluut niet goed. Er is veel ruzie, zelfs in bijzijn van het kind. Het kind voelt al deze spanning en wil onbewust fungeren als een soort bliksemafleider, Hij gaat heel vervelend gedrag vertonen om op die manier te proberen de ouders tegen hem samen te spannen. Dit gedrag is dan echter meer een symptoom van problemen die zich tussen de opvoeders/ouders voordoet. Wanneer je de ouders dan alleen gaat aanleren hoe ze moeten straffen en belonen, mis je de oorzaak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:18

_black_rose_: in de uitzendingen van de Amerikaanse versie van Jo Frost werden die oorzaken deels wel degelijk besproken.
Rust is eerst, maar daarna worden wel degelijk onderliggende zaken aangepakt, worden spanningen tussen de ouders / opvoeders benoemd (helemaal opgelost natuurlijk lang niet altijd, in zo'n korte tijd, maar zeker wel benoemd.) Financiele problemen speelden vrijwel niet in de Amerikaanse versie, maar in andere opzichten werd zeker ook gekeken naar de context (bv tijdsplanningen.) En werd er in elk geval wel heel bewust nagedacht over manieren om te ontspannen en om aan de behoeften van kinderen tegemoet te komen in het algemeen.
Alleen... probleemgedrag wordt aangepakt, meteen. Dat is niet iets dat wordt uitgesteld tot alle oorzaken zijn verdwenen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:18

_black_rose_ schreef:
Voorbeelden:
Ouders die in financieel zwaar weer zitten: er is veel stress in het gezin en vader en moeder hebben een korter lontje dan normaal. Ze kunnen ook nog eens de sportclub van zoonlief niet meer betalen die daarvan over zijn toeren raakt, al helemaal omdat hij onbewust veel meekrijgt van de spanning in huis. Nanny komt dit kind even opvoeden en discipline bijbrengen in plaats van te kijken naar de oorzaak van het gedrag van het kind. De ouders waren misschien veel meer gebaat bij een goed financieel plan en hadden er misschien meer baat bij gehad samen met de kinderen te kijken naar manieren om goedkoop te ontspannen, waardoor er minder spanning in huis hangt.

De relatie tussen papa en mama loopt absoluut niet goed. Er is veel ruzie, zelfs in bijzijn van het kind. Het kind voelt al deze spanning en wil onbewust fungeren als een soort bliksemafleider, Hij gaat heel vervelend gedrag vertonen om op die manier te proberen de ouders tegen hem samen te spannen. Dit gedrag is dan echter meer een symptoom van problemen die zich tussen de opvoeders/ouders voordoet. Wanneer je de ouders dan alleen gaat aanleren hoe ze moeten straffen en belonen, mis je de oorzaak.

Van wat ik van haar gezien heb, gaat ze juist wél daarop in. Maar pas nádat de regels weer duidelijk gesteld zijn. Ik heb nog nooit gezien dat ze onderlinge verhoudingen van ouders negeerde, of andere problemen die voor problemen zorgen. Het is wel vaak een stukje wat minder belicht wordt in de uitzendingen, maar in de afleveringen die ik gezien heb gebeurt het echt wel.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:27

Het idee is dus dat je eerst in gaat op oorzaken voordat je het kind gaat straffen voor zijn gedrag. het gedrag is namelijk symptomatisch. Ik zou nooit durven beweren dat alle oorzaken weg gehaald moeten worden, want dat is gewoonweg niet mogelijk. Het gaat erom dat er een balans komt tussen de last die de ouders ervaren en de kracht die ze hebben (draaglast vs draagkracht), zogauw die draagkracht net voldoende is zul je zien dat ouders zelf ook wel slimme technieken weten te ontwikkelen om de kinderen op te voeden zoals zij dat willen.

Daarnaast zou ik graag opmerken dat ik in mijn verhaal aangaf dat ze MET NAME zit op het stuk begrenzing/discipline. Ik denk dat dit meer bijzaak is dan hoofdzaak terwijl ik het in de afleveringen van the Nanny vaak omgekeerd zie.

Net zoals ik mijn paard niet ga straffen wanneer hij bokt omdat het zadel knelt, zou ik een kind niet straffen voor schreeuwen wanneer hij overloopt van spanning door de situatie waarin hij zit.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:32

Ik heb net de aflevering bekeken die in dit topic werd gepost, maar als je kinderen je slaan, bijten of schoppen omdat ze hun zin een keer niet krijgen mag je zeg echt wel een keer op hun nummer zetten. Daar houden ze niks van over, sterker nog, ik ben mijn ouders dankbaar dat ze dat hebben gedaan (en nog steeds doen). Als ouder moet je je kind(eren) consuquent normen en waarden aanleren, en duidelijk maken dat als je een grens overschrijdt dat daar consuquenties aanzitten.

Je kind leren dat je niet mag schoppen door hem/haar een keer een time-out te geven, daar zie ik echt niet in hoe dat schadelijk is voor een kind. Wees blij dat je ouders je opvoeden, en niet alleen grootbrengen. Je hebt het nodig, hoor.

En dat is volgens mij precies wat Jo doet.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:35

_black_rose_ schreef:
Kinderen gaan niet dood van op een strafbankje zitten en duidelijkheid en grenzen stellen is ook heel belangrijk in de opvoeding. Dit is ook slechts 1 van de kritiekpunten die de actiegroep heeft. Persoonlijk geloof ik niet in dit kritiekpunt omdat ik denk dat kinderen er inderdaad niet dood van gaan en het stellen van grenzen een belangrijke oudercompetentie is!

Ik ben echt benieuwd hoe deze persoon zelf haar kinderen opvoed of deze personen.
Die kinderen hebben geen grenzen en krijgen nooit straf?
Ik ben van mening dat je je kind NIET kan opvoeden zonder grenzen, en ga je over die grens is daar straf aan verbonden. Spreekt voor zich.
Ik neem dus aan dat als die kinderen niet willen slapen pappie en mammie eeeeuwige gesprekken gaan voeren waarom het kindjelief niet wilt slapen, kortom, kind de hele nacht tv kijken.
Nee, lijkt me niet de bedoeling
Dit zijn waarschijnlijk van die miepjes die zelf geen kinderen hebben en niet weten hoe het allemaal werkt, lekker makkelijk oordelen dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:36

Sunrise_ schreef:
Ik vind haar ook erg goed. Consequent, duidelijk, maar altijd met aandacht voor wat het kind nodig heeft en wat het tekort komt.

https://www.youtube.com/watch?v=RBSOp22limc
Ga er maar aan staan := .

‘Zeg kleine meid, heb jij niet gewoon even een knuffel nodig?’ :roll:

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:41

Wat maakt het uit of het jongetje met het licht aan inslaapt, als hij zich daar toch prettig bij voelt?’
Sowieso, het ging het kind volgens mij niet eens om het licht, hij wilde gewoon bij zijn moeder slapen.

Als hij daar zich prettig bij voelt....
Als het kind zich er prettig bij voelt andere mensen/kinderen te slaan is dit oke?
Want wat maakt het uit, hij voelt zich er prettig bij... toch belachelijk