Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:00

Oeps sorry niet goed gelezen

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:01

Kan iemand van de "geen wilde dieren in het circus, maar wel gedomesticeerde dieren" misschien uitleggen waarom die dieren dan wel in het circus mogen?

De argumenten die ik tegen wilde dieren in het circus heb gezien (altijd onderweg, kleine verblijven, kunstjes doen voor pure winst, harde muziek/klappend publiek etc) gelden toch net zo goed voor paarden, honden, katten etc? Als er één beest snel stresst door transport of harde geluiden, onregelmatigheid is het een paard wel en ik zie ze op circusfoto's altijd zo strak aangespannen.

Waarom niet dieren in zijn geheel weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:02

Circussen ga ik inderdaad ook niet meer heen, nu ben ik ook wel erg blij dat dierentuindieren volgens mij niet meer 'geaccepteerd' zijn in circussen om truukjes te doen. Enige dieren die ik nog heb gezien in het circus zijn varkens, eendjes en paarden dus dat viel me echt reuze mee.

Wat dierentuinen betreft.. Tja weet je, aan de ene kant kan je inderdaad zeggen ' wat hebben dierentuinen voor educatieve toevoeging' .. Maar persoonlijk vind ik dat ook van kinderboerderijen; hoeveel dieren zitten daar wel niet opgehokt? Heb wel eens gezien dat een varken toch verdomd hard een kindje beet omdat die echt net zo gefrustreerd zijn als dierentuindieren. Het enige verschil is dat ze bij de kinderboerderij wel heel erg toegankelijk zijn (leuk, diertje aaien!) en bij dierentuinen niet (op het Bokito-incident na dan :+ )

Ik moet zeggen dat ik de dierentuinen wel waardeer, zowel in Nederland als in buitenland. Ik ben in Zurich Zoo geweest in Zwitserland en tuurlijk, als je dan eenmaal weer thuis bent en naar Blijdorp gaat valt het vies tegen; logisch, als je ziet dat er daar tig keer meer ruimte is. Maar goed, daar is het net zo goede een touristentrekker als hier, alleen is er daar meer ruimte voor alle dieren die ze daar hebben.

Ik vind persoonlijk niet dat de dierentuinen mogen verdwijnen. Heel eerlijk; ik heb er meer van opgestoken in m'n kleutertijd dan van Animal Planet; het is dan inderdaad geen ver van je bed show meer, maar de meeste dierentuinen geven ook echt wel een hoop voorlichting, ook met voertijden, en uitleg waarom een dier reageert zoals ze reageren op eten, droogte, en in wat voor omgevingen ze zich het beste thuis voelen. Daar lette ik eigenlijk nooit echt op hoe uitgebreid de uitleg in dierentuinen kan zijn en dat het dus echt wel educatief kan zijn. Je kan een hoop op TV en internet zien en horen ja; maar ruiken hoe olifantenstront ruikt kan ik nog steeds niet via m'n ipadje hoor :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:04

Pearlx schreef:

Waarom paarden en hondensport ook niet gelijk verbieden?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:05

Sizzle schreef:
Pearlx schreef:

Waarom paarden en hondensport ook niet gelijk verbieden?

Kun je dat verder toelichten? Waar zijn voor jou de gelijkenissen etc? Ik snap namelijk niet waarom een paard niet dezelfde stress zou ondervinden van een "circusleven" dan een kameel, olifant etc? Ze ondergaan toch hetzelfde?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:07

Ik zeg dat ook niet, dat zei iemand boven mij.
Een kameel is voor mij niet anders dan een paard, maar jij zegt dieren helemaal eruit.
Dus vraag ik, waarom je dan nog wel paardensport of andere dierensport zou goed keuren. Is echt niet zo enorm anders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:10

Ik ben nergens tegen als concept zijnde, dierentuinen vind ik helemaal prima maar niet zoals het nu vaak gaat!

Ik vind 90% van de konijnen ook heel sneu, ik probeer ze zelf zo goed mogelijk te houden. Net als honden, onze hond is ook hartstikke verwend. Toen wij in een woonwijk woonden wilden wij ook geen hond, niet genoeg ruimte om het huis. Vaak denken mensen niet aan het welzijn van de dieren, dat vind ik heel vreselijk.

Overal zijn er slechte of goede dingen, maar ik heb nog niks goeds ontdekt aan grote roofdieren in een kooi. Daarbij vind ik dat paarden niet in een stal horen.

Je zou eens je hond 16 uur per dag op moeten sluiten in een hok van 2x2. Dan is heel bokt over de zeik. Maar met paarden is het juist goed. :') Want hij komt wel 8 hele uren buiten joh!
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 04-03-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:10

Sizzle schreef:
Een kameel is voor mij niet anders dan een paard, maar jij zegt dieren helemaal eruit.
Dus vraag ik, waarom je dan nog wel paardensport of andere dierensport zou goed keuren. Is echt niet zo enorm anders.

Ik zeg niet alle dieren eruit. Ik vraag me af waarom vinden de mensen die de wilde dieren eruit willen het wel oké dat ze de show vervolgens doorgaan met gedomesticeerde dieren. Ik vraag me gewoon af, als het bewezen is of in iedergeval wordt beweerd dat de olifanten, tijgers, kamelen, llama's en andere wilde dieren zo lijden en stressen van het leven in het circus, waarom het dan wel oké zou zijn dat ze dit voortzetten met paarden, koeien, varkens, eenden, honden, katten en etc

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:12

Pearlx schreef:
Sizzle schreef:

Ik zeg niet alle dieren eruit. Ik vraag me af waarom vinden de mensen die de wilde dieren eruit willen het wel oké dat ze de show vervolgens doorgaan met gedomesticeerde dieren. Ik vraag me gewoon af, als het bewezen is of in iedergeval wordt beweerd dat de olifanten, tijgers, kamelen, llama's en andere wilde dieren zo lijden en stressen van het leven in het circus, waarom het dan wel oké zou zijn dat ze dit voortzetten met paarden, koeien, varkens, eenden, honden, katten en etc

Omdat mijn hond bijvoorbeeld, het oprecht leuk vind om in het middelpunt van de aandacht (en eten) te staan. _O-

Een hond is ook veel makkelijker te houden dan een olifant. Ooit wel eens een olifant bij een circusuitbater op bed zien liggen? Of lekker in de woonwagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:17

Bij grote roofdieren kan ik me nog voorstellen dat ze deze gewoon uit praktisch oogpunt niets anders kunnen bieden dan een suffe kooi in eenzame opsluiting, dus daar zie ik nog wel bezwaren. Maar als dat goed geregeld is dan ben ik niet te beroerd om mijn mening bij te stellen.

Bij de prooidieren die ik hier bij het circus gezellig samen in paddocks en weitjes zie staan tussen de shows door zie ik persoonlijk gewoon geen bezwaar. Of het nou een lama, een kameel of een paard is.
Die zebra's komen net zo goed aan het hek de bezoekers aanpaaien voor een aaitje over hun hoofd.

Ik hoef geen olifant bij iemand op schoot te zien, dat slaat nergens op. Een paard ligt ook niet op schoot en als ik honden zou hebben kwamen ze ook niet op schoot liggen want daar ben ik helemaal niet van.

Als een circus goede faciliteiten heeft voor een olifant en deze genoeg uitdaagt in zijn werk zodat ze zich niet vervelen dan hoeft dat geen belemmering te zijn. Olifanten werken heel goed met mensen samen, misschien nog wel beter dan honden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:22

MarlindeRooz schreef:
Omdat mijn hond bijvoorbeeld, het oprecht leuk vind om in het middelpunt van de aandacht (en eten) te staan. _O-

Een hond is ook veel makkelijker te houden dan een olifant. Ooit wel eens een olifant bij een circusuitbater op bed zien liggen? Of lekker in de woonwagen.

Een hond en een olifant zijn inderdaad wel twee uiterste. Al vraag ik me af of die hond het dan inderdaad dag in dag uit 2 a 3 keer per dag show + oefeningen ook echt leuk vind om die shows te doen, of omdat hij daarna zijn eten krijgt.

Maar hier stond laatst bijvoorbeeld een circus met een groep Friezen en een giraffe. De friezen kregen een stuk grond voor zichzelf afgezet met lint, de giraffe kreeg een hectare weide van de boer langs het terrein waar het circus zich had gevestigd.

Volgens mij vriendin die de show is gaan zien werden de Friezen een kwartier lang gebruikt in een nummer waar ze strak aangespannen in de kleine piste rondliepen, de giraffe liep 2 rondjes op zijn gemak, nam wat voer aan van het publiek en werd weer in de wei gezet.

Ondergaat de giraffe dan net zoveel/meer/minder stress dan de paarden in zo'n show? Hoe zit dat met het transport? Het leek voor de giraffe idealer dan de paarden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:27

Bij transport en giraffen denk ik toch aan the hangover. _O-
Maar honden hebben een will to please voor de baas, is niet alleen een voerkwestie.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:31

MarlindeRooz schreef:
Maar honden hebben een will to please voor de baas, is niet alleen een voerkwestie.

Dat is waar en dat heb ik ook gemerkt bij dolfijnen in de dolfinaria waar ik heb gewerkt. Zij hechten zich echt aan hun verzorgers en doen het voor de enthousiaste reactie. De beloning is vaak niet eens eten, maar een overdreven reactie of even lekker spelen. Daarbij zijn het zeer slimme dieren die op deze manier ook echt worden gestimuleerd. De manier van training is ook zeer gelijk aan clickertraining met honden of zelfs vrijheidsdressuur. Al zal men die laatste twee nooit dierenmishandeling noemen, maar het trainen van dolfijnen wel.

Ik vind het een moeilijk iets om te beoordelen of een dier slecht wordt behandeld/gehouden, maar ik denk wel dat een groot deel ervan toch echt met eigen ogen moet worden bekeken voor je een oordeel kan vellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:34

Ik vind het trainen van dolfijnen ook geen dierenmishandeling, maar het houden van dolfijnen in een klein bassin wél.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:38

Nee, ik ga daar niet naartoe...

Ik denk dat we het grootste deel van de dierentuinen moeten sluiten, en alleen die dierentuinen moeten laten bestaan waar de dieren veeeeeeeel ruimte krijgen en waar men zich richt op bescherming van de soort en het eventueel opvangen van dieren die niet meer teruggeplaatst kunnen worden in het wild.
Er moet meer afstand zitten tussen bezoekers en dieren, en mensen moeten hun kinderen een optater geven wanneer ze keihard tegen de dieren krijsen of op de ramen lopen te rammen -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

(Artis, Blijdorp... alles wat dus in een stad zit en veel te klein is moeten we lekker dichtgooien)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:41

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het trainen van dolfijnen ook geen dierenmishandeling, maar het houden van dolfijnen in een klein bassin wél.

Ja daar kan ik helemaal inkomen. Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen bijvoorbeeld dit:

Afbeelding
(Dolfinarium)

en dit:

Afbeelding
(Dubai)

Maar de kunstjes zijn wel echt een enorme verrijking voor ze. Je ziet ze echt zoeken en denken en ze willen de opdracht zeer graag vervullen.

Natuurlijk komt het ook voor dat ze een keer geen zin hebben of niet mee doen. Dit heb ik ook meegemaakt met hondensport en vrijheidsdressuur en dan stop je ermee. Is dit in een circus ook zo of hangt hun maaltje daar echt af van de kunstjes?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:58

ach..dolfinarium ligt aan een plas water...

niet eens aan de zee,waar dolfijnen in thuis horen,dan weet je helemaal niet wat je ziet,maar voor het idee..

Afbeelding

en dit is de ruimte waarmee 25 dolfijnen het mee moeten doen...
Afbeelding

heel ver weg bij blijven bij dit soort "vermaakindustrie "....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:01

*rukkers*

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:11

kimmie261 schreef:

niet eens aan de zee,waar dolfijnen in thuis horen,dan weet je helemaal niet wat je ziet,maar voor het idee..

[ Afbeelding ]

en dit is de ruimte waarmee 25 dolfijnen het mee moeten doen...
[ Afbeelding ]

heel ver weg bij blijven bij dit soort "vermaakindustrie "....

Wel eens in het Dolfinarium geweest?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:12

kimmie261 schreef:

:? en Burger's Zoo ligt ook niet in de jungle. Ik snap niet goed wat je hiermee wilt zeggen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:14

Vorig jaar was ik naar Artis en het Dolfinarium en ik moet zeggen dat ik er wel een beetje verdrietig van werd.. Veel dieren in super kleine verblijven en dolfijnen en zeehonden die 5000x per dag hetzelfde stukje zwemmen..

Ik heb toen besloten dat ik dit soort dierentuinen liever zelf niet meer financier omdat ik mij er zelf gewoon niet prettig meer hij voel. Grote parken waar dieren veel bewegingsvrijheid hebben vind ik veel prettiger om heen te gaan. Circussen ga ik sowieso al nooit heen. Op olifanten rijden en/of met dolfijnen zwemmen ga ik ook nooit doen.

Mijn eigen dieren (2 pony's en 2 cavia's) hebben ook veel bewegingsvrijheid. De paarden lopen 24/7 buiten en de cavia's wonen in stuk afgezette stal van 1,5 bij 1,5. Daar moet ik nog even (oké mijn vader) een mooi groot buitenhok voor maken, ik heb ze pas. Met de pony's rij ik alleen buitenritten dus die staan redelijk dicht bij de natuur vind ik. Ik doe in ieder geval erg mijn best :D

Qua vlees/leer enz., denk ik altijd; doe wat je kunt en waar je je goed bij voelt. Ik eet alleen biologisch vlees, vis en groentenburgers. Maar ik eet ook wel eens een hamburger van de Mac, ik probeer in mijn 'gewone' situatie zo'n 80% veel te denken om dierenleed/vleesconsumptie maar het lukt niet 100% van de tijd. En dat vind ik acceptabel :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:18

Happy16 ,met mijn stomme kop ben ik heeeeel lang geleden 1x daar geweest en echt jankend weggegaan...wat een in en in trieste bedoeling,ben er maanden beroerd van geweest...ga daar nóóit meer naartoe...pieker er niet over...

Pearlx ,nee burgers zoo is geen jungle,maar ik ga niet naar dierentuinen ( zoals je al eerder hebt kunnen lezen) ,maar dat is een reden dat dolfijnen dus als sardientjes gehouden mogen worden???
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 04-03-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:19

Ninx schreef:
Nee, ik ga daar niet naartoe...

Ik denk dat we het grootste deel van de dierentuinen moeten sluiten, en alleen die dierentuinen moeten laten bestaan waar de dieren veeeeeeeel ruimte krijgen en waar men zich richt op bescherming van de soort en het eventueel opvangen van dieren die niet meer teruggeplaatst kunnen worden in het wild.
Er moet meer afstand zitten tussen bezoekers en dieren, en mensen moeten hun kinderen een optater geven wanneer ze keihard tegen de dieren krijsen of op de ramen lopen te rammen -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

(Artis, Blijdorp... alles wat dus in een stad zit en veel te klein is moeten we lekker dichtgooien)

Blijdorp is hartstikke groot .

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:24

kimmie261 schreef:
Happy16 ,met mijn stomme kop ben ik heeeeel lang geleden 1x daar geweest en echt jankend weggegaan...wat een in en in trieste bedoeling,ben er maanden beroerd van geweest...ga daar nóóit meer naartoe...pieker er niet over...

Ik ben er vaker naar toe geweest, ook veel achter de schermen gezien, o.a. trainingen maar ook de viskeukens, alle apparatuur om het water optimaal te houden.
De dieren worden getraind zodat ze gezond kunnen blijven, bijv. getraind bloedprikken.
Ik weet niet hoe het jaren geleden was, maar de dieren zien er goed gezond(je hoort bijvoorbeeld dat de dieren blind zijn door het chloorwater, niets is minder waar) en ze lijken voor zover ik dat kan beoordelen tevreden.
Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten, die ik al eerder aangehaald heb.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:27

Happy16 schreef:
kimmie261 schreef:

Ik ben er vaker naar toe geweest, ook veel achter de schermen gezien, o.a. trainingen maar ook de viskeukens, alle apparatuur om het water optimaal te houden.
De dieren worden getraind zodat ze gezond kunnen blijven, bijv. getraind bloedprikken.
Ik weet niet hoe het jaren geleden was, maar de dieren zien er goed gezond(je hoort bijvoorbeeld dat de dieren blind zijn door het chloorwater, niets is minder waar) en ze lijken voor zover ik dat kan beoordelen tevreden.
Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten, die ik al eerder aangehaald heb.

Hangt er vanaf hoe lang geleden, hier in Europa bestaan ze pas sinds eind jaren 60. Ze zijn wel echt ontzettend vooruit gegaan in ontwikkeling. 20 Jaar geleden kun je al niet meer vergelijken met nu laat staan nog verder terug. Daarom is het ook belangrijk kritisch te kijken.