"Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:44

[naam] schreef:
Collie2008 schreef:
Donorhand of been? Dat is toch niet van dode mensen afkomstig. :=

Jawel hoor, van mensen die hersendood zijn. En da's hetzelfde als een heel lichaam krijgen
Echt? Zelfs dat zou ik niet willen!
Ken wel mensen met een prothese, maar met een hand of been van een ander, nog nooit van gehoord!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:48

jirina schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment ... _Organisms

https://archive.org/details/Experime1940
Hier wordt beweerd dat hond -nadat hij 15 of meer minuten dood was (zonder bloed) - na het herstellen van de bloedsomloop nog jaren gelukkig leefde.
Hier afgekort:
https://www.youtube.com/watch?v=erCfdjWsucI

Aap:

http://www.zie.nl/profile/Liesel78/opme ... cz70tfbgft

Wilde dit ook al plaatsen, heb er laatst nog een docu over gezien. Ook filmpjes waarbij het lichaam (hoofd, voorpootjes en hart) van een kleine (of jonge, weet niet zeker meer) hond aan het lichaam van een volwassen hond is vastgemaakt. Vreselijk om te zien. :(
In die docu hadden ze ook een mens welke al dood was na een tijdje weer tot leven gewekt, maar daar schrokken de wetenschappers zelf ook zo erg van dat ze toen stopte.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:49

Ik geloof niet dat dit ooit zou kunnen :+ En verder ga ik met de meeste reacties mee: een bizar en onmenselijk idee.. Nee, ik hoop dat dit er nooit gaat komen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:52

Vind dit ronduit ziek en creepy, wanneer dit mogelijk is wil ik definitief gecremeerd met alles nog aan mijn lichaam....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:59

Yinka schreef:
Het is eigenlijk een lichaamtransplantatie. Het hoofd krijgt het lichaam van de persoon die hersendood verklaard is.

Wat ik er van vind weet ik nog niet.. Vind het zo bizar idee..

Haha, dat verklaard het beter :D
Het hoofd van een overledene gebruiken zou een soort herlevenis zijn.

Ik geloof persoonlijk niet zo dat dit kan hoor.
Laten we met z'n allen wat minder bang voor de dood worden, dan hoeven dit soort dingen ook niet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:05

Collie2008

Re: "Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:12

Ik kijk zulke filmpjes bij voorbaat al niet, ik gruwel van dierenleed, ook als dat leed nodig is uit medisch oogpunt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:12

Collie2008 schreef:
Ik kijk zulke filmpjes bij voorbaat al niet, ik gruwel van dierenleed, ook als dat leed nodig is uit medisch oogpunt

Gads, echt ik ben er naar van.. Wie verzint zoiets?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:17

Dat ze eerst maar eens dwarslaesies leren herstellen... Dan wil ik dit nog een keer lezen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:22

Ayasha schreef:
Dat ze eerst maar eens dwarslaesies leren herstellen... Dan wil ik dit nog een keer lezen.

Denk dat dit nooit te verwezelijken is, wellicht lichamelijk wel.. Maar uhh.. Ik heb een jaar moeten wennen aan een nieuwe neus/bovenlip.. Hoe lang moet een mens dan wennen of leren accepteren dat deze een nieuw lichaam heeft.. Een lichaam dat niks van zich/haar zelf is..

Mijn reconstructie is uitgevoerd met eigen weefsel, wat het eigenlijk al minder beladen maakt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:23

Ayasha schreef:

Denk wel dat er een verschil zit tussen zenuwen die kapot gescheurd/gerukt zijn en die schoon zijn gesneden, maar goed, denk dat het nog heel lang gaat duren voor ze zo'n mens-maaksel echt kunnen laten functioneren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:31

Balou_k schreef:
Ayasha schreef:

Denk dat dit nooit te verwezelijken is, wellicht lichamelijk wel.. Maar uhh.. Ik heb een jaar moeten wennen aan een nieuwe neus/bovenlip.. Hoe lang moet een mens dan wennen of leren accepteren dat deze een nieuw lichaam heeft.. Een lichaam dat niks van zich/haar zelf is..

Mijn reconstructie is uitgevoerd met eigen weefsel, wat het eigenlijk al minder beladen maakt.

Dat trauma (want dat is het) laat ik dan nog buiten beschouwing. :) ik moet straks een prothese in mijn hoofd, dat vind ik al moeilijk.

Collie; en in deze zet je twee lichamen op elkaar, verhoudingsgewijs kan het aan elkaar tippen vrees ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:36

Ayasha schreef:

Toevallig zijn er al ratten genezen van een dwarslaesie, maar aangezien dit zo complex is, zijn ze er nog lang niet: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2001/04/02/Q012.htm.
Ik moet nog ergens een artikel hebben waarin dit beschreven staat.

[edit] https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... utrecht/13 Dit is het "lekentaal" artikel.

Het wetenschappelijke artikel beschrijft nauwgezet het gehele proces, waarbij ratten een chirurgische dwarslaesie werden aangedaan en met behulp van deze techniek daarvan weer voor een groot deel herstelden.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-02-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:41

Ik denk dat dit technisch al heel goed mogelijk is. Iemand die een dwarslaesie, dat gaat vaak niet keurig netjes en daarbij zijn de zenuwen lang afgesneden en beschadigt. Bij operaties kunnen ze via micro chirurgie zenuwen plaatsen dus ook afsnijden en weer aan elkaar maken. Maar het zal je maar gebeuren, je man is lichamelijk zeer slecht en heeft niet lang meer, kiest voor deze operatie en komt na een jaar met een lichaam als een jonge god en dezelfde oude kop uit het ziekenhuis, maar wel gezond!!! Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die deze kans(hoe klein de kans op succes ook is) aangrijpen. Precies hetzelfde als jaren terug harttransplantaties enz wereldnieuws waren en de eerste reageerbuisbaby.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:47

Die 'proef' met dat aapje was 'gelukt', maar het dier is verlamd?
Lijkt me toch dat zo'n ingreep veel te veel risico's inhoudt....

Dat arme dier...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:53

Het ging er dan waarschijnlijk ook niet om het hoofd die aap te laten aansturen, maar om te kijken of het technisch mogelijk was om een hoofd aan te sluiten op de 'machinerie' van een ander lichaam en het dus in leven te houden met behulp van een ander lichaam dan zijn 'eigen'.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:16

elenaMM77 schreef:
Het hoofd van de zieke gaat op het lichaam van de dode..

daarnaast.. hoe moet de donor van het lichaam dan overleden zijn?
alleen dus door een keiharde klap op zijn hoofd met een flinke knuppel.
bij iedere lichamelijke doodsoorzaak die niet aan het hoofd heeft plaatsgevonden is een donorlichaam dus compleet onbruikbaar..

Datvraag ik me ook af. Hoe komen ze aan geschikte donorlichamen. Als iemand overlijd dan lijkt me dat het lijf op was en dus niet meer bruikbaar.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:21

Ik vind ook de discussie intressant.

Want stel je dochter overlijd. En ze word als donorlichaam gebruikt. Er komt een ander hoofd op. Hoe voel je je dan. Leeft je dochter nog? Je kan haar wel omhelzen? Hoe kun je dan rouwen wetende dat haar lijf nog ergens loopt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:28

Ik vind het tof en interessant. Ik zou m'n lijf wel weggeven hoor. Ik heb er toch niets meer aan. Maar op hierboven, bv iemand met een hoofdtrauma waarvan het lichaam nog goed is, zou kunnen fungeren als donorlichaam.

Ik heb het hier wel eens een jaar geleden met m'n zusje over gehad. Ik zou het doen. Ben benieuwd of ik het nog meemaak.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:46

Ze mogen mijn lijf ook hebben hoor, als ik iemand daar blij mee kan maken :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:55

Vind het een beetje moeilijk te geloven. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat al zo snel kan.
Maar mocht het wel zo zijn zou ik geen lichaam willen ontvangen als ik er een nodig zou hebben. Laat me dan maar gaan.

Anderzijds zou ik wel mijn lichaam weggeven. Ik ben al donor voor alles dus zie niet waarom voor dit niet. En inderdaad, als je iemand anders kan helpen ermee ben ik al gauw om :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:57

Maar kan me wel voorstellen dat je moet wennen aan een nieuw lijf. Bedoel misschien zijn je benen ineens wel langer of korter en struikel je over alles heen of zullen je hersenen dat meteen al bij voorbaat corrigeren?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:17

Bah, dit vind ik echt te ver gaan.
Al dacht ik eerst dat het hoofd van degene die overleden was op het lijf van de levende gezet zou worden. Andersom is het al iets anders.

Maar de wereld is nu al zo vol. Ze kunnen niet alles in leven blijven houden. Natuurlijk wil iedereen z'n geliefde zolang mogelijk bij zich houden, maar ergens ligt een grens. Straks kan iedereen door werken tot zijn 80 omdat er te veel ouderen zijn.
En komen er dan ook geboorte beperkingen?
Er is een reden dat we dood gaan en het houd een keer op.

Marja gelukkig is de kans wel heel erg klein dat dit op korte termijn gaat lukken.
Ik stel mijn lichaam er iig niet beschikbaar voor en ik hoef ook niet het lichaam van een ander.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:24

Ik ben het eens met dat de wereld al te vol is en dat iedereen een keer dood gaat. Maar dan komen er ook weer andere discussies, hoe ver gaan we bijvoorbeeld met kankerbestrijding, of bestrijding van andere ziekten. Ook daar is hetzelfde in te zeggen natuurlijk.
Waar trek je de grens? Dat kan niemand bepalen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:30

Hoofdtransplantatie? Mijn eerste gedachte is, het KAN niet. Dan volgen er filmpjes (die ik niet bekijk) en wordt er gezegd dat het bij een aap ook gelukt is. Niemand vraagt zich af hoeveel apen ze opgeofferd hebben aan deze zinloze wetenschap?Of hoeveel minuten dit dier na de transplantatie geleefd heeft? Als een hoofd genaaid is op een lichaam, betekent het niet dat je hersenen de functies van een ander lijf begrijpen. Ik heb zelf een succesvolle levertransplantatie gehad (nu al weer 10 jaar geleden, wegens een zeldzame ziekte) 40 pillen per dag moest ik slikken, omdat anders de hersenen de lever (van iemand anders) niet zou accepteren en afstoten. Alhoewel dat aantal pillen nu gereduceerd is, blijft het een teer punt. De lever moest aan veel dingen voldoen, zo lijkt het me ook met hoofd. want we hebben toch niet allemaal dezelfde omvang van nek/leeftijd/bloedgroep?
Ik vind het onzin. Hoop dat doktoren die zoveel kunnen, zich verdiepen in andere medische problemen die ook veel leed veroorzaken. Maar ik ben de kwaadste niet. Mijn lichaam mag men hebben, alleen is dat wel even schrikken voor een ander.