voel jij dat ook??die onthoofding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:31

Chiave schreef:
Ik vind dat wat jij vind kortzichtig...
Had je het zelf prettig gevonden om onder Khadaffi's macht te leven in dat gebied? Neuh, kan me voorstellen van niet.

Of ik er wil leven is geheel niet relevant. De westerse democratie zien als de enige juiste manier om een land te besturen en om te leven is kortzichtig en arrogant. Wat onze mening ook mag zijn over hoe je met je burgers dient om te gaan, wij hebben het recht niet om onze mening hierover aan een ander soeverein land op te leggen. Of dat nu is door sancties, bombarderen, bezetten of het installeren van een regering die volgens onze normen wel acceptabel is.

Om een voorbeeld te geven:
Italië was/is erg anti onze euthanasiewet. Geeft dat ze het recht om Nederland binnen te vallen en een regering te installeren die dat terugdraait? Juiste antwoord is idd nee. Het is een interne aangelegenheid waar je het niet mee eens mag zijn, maar niet op mag ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:26

Euthanasie is wel nog wat anders dan een hele groep van de bevolking (vrouwen) bewust onder de duim houden, dingen gaan verbieden zoals opleiding, een eigen mening etc.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:04

Varekaj schreef:
Euthanasie is wel nog wat anders dan een hele groep van de bevolking (vrouwen) bewust onder de duim houden, dingen gaan verbieden zoals opleiding, een eigen mening etc.

Ja, dat is zo. Maar aan de andere kant: hebben we niet een enorm pak boter op ons hoofd? Vrouwenkiesrecht werd in NL pas in 1919 ingevoerd, dat is nog geen 100 jaar geleden!!
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/inv ... kiesrecht/

Tot 1956 waren getrouwde vrouwen in Nederland handelingsonbekwaam: http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/mot ... fgeschaft/
Dat is nog geen 60 jaar geleden!
Vrouwen werden hier ook bewust dom gehouden en ondergeschikt gemaakt aan de man en enkel nuttig voor de voortplanting. Hoe anders is dat dan wat huidig in die landen gebeurt? Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het daarmee eens ben. Totaal niet zelfs. Maar wat geeft ons het recht om te zeggen: hé, jullie doen wat wij 60 jaar geleden deden, en nu weten we beter en jullie doen het fout, dus _-:( .

Wat IS doet gaat veel te ver, maar verder 100% eens met Tamary.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:22

Had ik ook al eens aangekaart :j we roepen wel dat ze barbaars zijn, maar een dikke 100 jaar geleden deden we wel een hoop dingen zoals zij nu doen. Vrouwenrechten, stemrecht, vrijheid van meningsuiting. In België werd je in de jaren 20 nog beschouwd als achterlijk en minderwaardig als je geen Frans sprak. Tijdens WOI konden vrouwen nog niet voor arts studeren en kon je op Vlaamse universiteiten alleen les volgen in het Frans...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:37

Varekaj schreef:
Had ik ook al eens aangekaart :j we roepen wel dat ze barbaars zijn, maar een dikke 100 jaar geleden deden we wel een hoop dingen zoals zij nu doen. Vrouwenrechten, stemrecht, vrijheid van meningsuiting. In België werd je in de jaren 20 nog beschouwd als achterlijk en minderwaardig als je geen Frans sprak. Tijdens WOI konden vrouwen nog niet voor arts studeren en kon je op Vlaamse universiteiten alleen les volgen in het Frans...

Maar als je het daar niet mee eens was werd je niet onthoofd,of levend verbrand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:42

Maar je bleef wel onderaan de sociale ladder in armoede wroeten. Is dat zoveel beter?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:58

Varekaj schreef:
Maar je bleef wel onderaan de sociale ladder in armoede wroeten. Is dat zoveel beter?

Uh nou.....als je zelf mocht kiezen tussen onthoofding,verbranding of armoede.......waar op viel dan je keuze?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:32

Wat daar op dit moment plaats vind is natuurlijk verschrikkelijk. Echter het zit daar voor een heel groot gedeelte gewoon in de cultuur dat veranderen wij niet in een paar weken tijd.

De basis van dit hele gebeuren is de ontwikkeling van de samenleving in die landen. Doordat het opleidingsniveau erg laag is zijn ze erg beïnvloedbaar door hun geloof. 100 jaar geleden waren wij veel geloviger dan wij op dat moment zijn en wij hebben nu zelfs ons geloof voor een groot gedeelte laten varen. Tegelijkertijd zijn wij een stuk gelijker geworden op heel veel vlakken en de opleidingsniveau is enorm gestegen. De enigste manier om in die landen hetzelfde te bereiken is door een mate van "onderdrukking" te hanteren en langzaam de mensen het beter te laten krijgen, dit is wel een proces van de lange adem. Indien je in een keer de centrale regering afschaft krijg je anarchie dat die mensen niet met alle vrijheid kunnen omgaan omdat ze dat simpelweg nooit geleerd hebben. In Libië was het redelijk goed leefbaar. Uiteraard kon je niet alles doen wat je wilde maar khadaffi heeft zeker ook goede dingen gedacht zoals de gezondheidszorg en welvaart. Saddam onderdrukte zijn volk dan wel maar ze leefden wel in relatieve rust en vrijheid. Mits je je aan de spelregels hield. Uiteindelijk zal geloof een minder grote rol moeten spelen om toch meer rust en vrede te krijgen. Verder ben ik bang dat er toch ook in Europa problemen gaan ontstaan. Er zijn steeds meer verschillen tussen arm en rijk. Buitenlanders met andere culturen,normen en waarden zorgen voor grote problemen en overlast in Europa. Neem bepaalde gebieden in Frankrijk wat vrijstaten geworden zijn en waar geen gezag meer is. Ik geloof dat hier vroeg of laat ook een bom gaat barsten. Al onze voorouders hebben oorlogen meegemaakt en wij zouden eigenlijk de eerste generatie zijn na de 2e Wereldoorlog die niets daarvan meemaakt. Maar nu dwaal ik erg ver af.