Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:27

2 op de schaal van Richter, voor zover bekend, al voelde hij zwaarder, maar duurde ook lang deze keer!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:29

Ik als niet-groninger ben tegen, uitkopen... voor ten eerste een veel te laag, door hen bepaald, bedrag. Daarnaast moet je alles achter laten. Nee, daar zou ik niet vrolijk van worden. Dicht die gaskraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:34

2015-02-12 16:05:53 Kropswolde 1.9 3.0 GH Phase data

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:50

Ik woon aan de rand van het bevingsgebied. Maar wij willen hier niet graag weg. Wij hebben een mooi vrijstaand huisje uit eind 1800 welke we al een stuk opgeknapt hebben. We proberen alle oude elementen terug te brengen in het huis. Voor ons is het een droomhuis, een hele fijne plek en dat is onvervangbaar! Daarnaast hebben wij hier alles. Werk, vrienden, familie en we zijn hier opgegroeid. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze denken een groot deel van de Groningers wel even uit te kunnen kopen.
Laatst bijgewerkt door yza1987 op 12-02-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:51

Belachelijk. Ik woon dan in de stad maar ik wil hier nooit meer weg! Ik hoop niet dat er mensen zijn die denken dat dit een goed idee is.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:49

Wat een belachelijk idee. Laten we dan het hele zaakje als de mensen zijn vertrokken verhuren door middel van airbnb. Lange tijd geleden was er een item bij pownews dat mensen zelfs reisjes erheen boekten om een beving mee te maken.

Verder ben ik van mening dat wanneer er een aantal mensen uit een partij stappen dat er dan opnieuw verkiezingen moeten komen. Je hebt immers op die partij gestemd met die samenstelling

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:03

Ik vind het nogal wat om iedereen daar maar uit te kopen. Mensen moeten maar hun thuis verlaten zodat men mooi geld kan verdienen.
Wat er nu gaande is kan ook niet. Mensen voelen zich niet veilig in hun eigen thuis. En dat in een land als Nederland.

Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn, daarvoor heb ik echt te weinig verstand over deze kwestie. Wat ik wel weet, is dat alle mensen daar veilig moeten blijven wonen.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:50

Het idee om de Groningers uit te spreiden over de rest van het land is niet te doen, naast de emotionele problemen die het met zich meebrengt, is er in Nederland gewoon geen plek. Deze uitspraak lijkt mij gewoon een grote grap, dat kan niet anders. Afgezien van een kleine hoeveelheid "niet nadenkende mensen" is er nog geen rund die hiermee akkoord gaat.

Maar als ik lees dat de gaskraan helemaal leeg moet ga ik me toch op de kop krabben. Dat gas wat uit de grond komt is wel het gas dat wij gebruiken om te koken, de verwarming aan te zetten, warm water etc. Daarnaast is de economie hier enorm van opgebloeid in de jaren 50, toen het hele land nog een grote puinhoop was.
Als de kraan dicht gedraaid wordt, betekend dat niet meteen dat de aardbevingen ophouden. Daar gaat een lange periode overheen voor de grond is bijgetrokken. Om nog maar niet te spreken over de financiele problemen die het gaat opleveren als Nederland geen gas meer levert. Want naast het leveren aan de Nederlanders zijn er ook grote contracten met het buitenland. Dat men daarbij veel heeft gekeken naar wat het meeste opleverde? Ja, en dat is dom en niet goed te praten. Dat is pure hebzucht. Dat er een oplossing moet komen voor dit probleem, Ja! Volmondig ja! Het roepen dat de gaskraan dicht moet, is misschien een oplossing voor het huidige probleem maar trekt wel een blikje open van heel veel andere problemen.

En om dan het debat van gisteren er nog even bij te halen, dat hele debat ging niet over de Groningers. Ze werden wel genoemd, en ze werden wel gehoord, maar uiteindelijk was men er op uit om het kabinet aan te vallen. Het glanslaagje dat op het debat zat ging over de Groningers, maar verder was het een stok vinden om de hond mee te slaan. En dat, jongens en meisjes is het achterbakse van de politiek. :evaw:

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:03

_O- _O-

Buiten wat ik van de provincie Groningen vind, is dit toch wel een héél naïef idee :') Ik vraag me ook af of zij überhaupt ooit in Groningen zijn geweest. Gekkies. En verhuizen naar de krimpgebieden? Er is een reden dat het daar krimpt, niemand wil daar wonen!

Maar ach, veel succes met generaties koppige boeren weg te krijgen uit die provincie :')

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:07

Ik woon zelf ook midden in het gebied, ons huis, en dat van veel mensen om ons heen, heeft behoorlijk wat schade.. Niet echt leuk nee. Maar uitkopen en weg stoppen? Zijn ze helemaal gek geworden? Ik ben niet van plan hier ooit weg te gaan. Wat willen ze doen met alle bedrijven die hier gevestigd zijn? Misschien de Eemshaven ook maar verplaatsen dan? Verhuizen naar krimp gebieden? Beetje beter opletten jongens, daar wonen we al.
Misschien keihard, maar als zij denken zo problemen op te lossen, moeten ze misschien maar lekker terug gaan naar waar ze oorspronkelijk vandaan komen, en daar problemen op gaan lossen.
Nou denk ik niet dat dit ooit echt gaat gebeuren, de rest van het land gaat toch niet mee met twee van zulke simpele zielen. Maar toch, dat je alleen al zo denkt en het dan ook nog uitspreekt..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:14

Op zich is dit geen onrealistische gedacht. Exact dit wordt overal ter wereld gedaan ten behoeve van een groter doel. Het bouwen van dammen, energie centrales etc. gaat altijd gepaard met overheden die mensen uitkopen en daarmee dwingen te vertrekken. Gezien de grootte van de gasbel en de winst die ermee behaald kan worden is het geen gekke gedachte.

Landen waar dit gewoonlijk gebeurd zijn ruimtelijker dan Nederland, (veel) minder mensen per km2. Dat houdt in dat de relatieve druk op de rest van het land minder groot zal zijn dan in dit geval, en dat is toch wel iets wat ze mee moeten nemen. Ook de werkgelegenheid speelt natuurlijk mee.

Of het sociaal wenselijk is is de volgende vraag. Mensen hechten zich nou eenmaal aan de plek waar ze wonen, misschien zijn opgegroeid etc. Of dat belangrijker is dan ‘het grote doel’ kan ik niet beoordelen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:17

Vjestagirl schreef:
Op zich is dit geen onrealistische gedacht. Exact dit wordt overal ter wereld gedaan ten behoeve van een groter doel. Het bouwen van dammen, energie centrales etc. gaat altijd gepaard met overheden die mensen uitkopen en daarmee dwingen te vertrekken. Gezien de grootte van de gasbel en de winst die ermee behaald kan worden is het geen gekke gedachte.

Landen waar dit gewoonlijk gebeurd zijn ruimtelijker dan Nederland, (veel) minder mensen per km2. Dat houdt in dat de relatieve druk op de rest van het land minder groot zal zijn dan in dit geval, en dat is toch wel iets wat ze mee moeten nemen. Ook de werkgelegenheid speelt natuurlijk mee.

Of het sociaal wenselijk is is de volgende vraag. Mensen hechten zich nou eenmaal aan de plek waar ze wonen, misschien zijn opgegroeid etc. Of dat belangrijker is dan ‘het grote doel’ kan ik niet beoordelen.

Geen gekke gedachte? :oo
Iedereen uitkopen en zorgen dat het in de rest van Nederland nog drukker wordt? Mensen die niet willen verhuizen, zodat ze in spookdorpen terecht komen (à la Doel). Ik vind het een hele gekke gedachte en totaal niet realistisch :=

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:18

Dom idee :roll:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:20

Destination schreef:
Iedereen uitkopen en zorgen dat het in de rest van Nederland nog drukker wordt? Mensen die niet willen verhuizen, zodat ze in spookdorpen terecht komen (à la Doel). Ik vind het een hele gekke gedachte en totaal niet realistisch :=

Een onrealistische gedachte. Het gebeurd overal ter wereld. Overal waar dammen, snelwegen etc. gebouwd moeten worden, worden mensen uitgekocht. Het idee is altijd hetzelfde: het grote goed (dat waar de meerderheid van de mensen beter van wordt) gaat voor het sentiment van de mensen die daar wonen.

Ik zeg niet dat ik persé pro dit plan ben, maar ik vind het ook niet zo onrealistisch als het hier afgedaan wordt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:22

Vjestagirl schreef:
Destination schreef:

Een onrealistische gedachte. Het gebeurd overal ter wereld. Overal waar dammen, snelwegen etc. gebouwd moeten worden, worden mensen uitgekocht. Het idee is altijd hetzelfde: het grote goed (dat waar de meerderheid van de mensen beter van wordt) gaat voor het sentiment van de mensen die daar wonen.

Ik zeg niet dat ik persé pro dit plan ben, maar ik vind het ook niet zo onrealistisch als het hier afgedaan wordt.

Dat gaat over het algemeen over kleinere aantallen dan over een complete provincie :)
En ik kan me nog een verhaal herinneren over mensen die ook niet wilden verhuizen, waardoor de snelweg om hun huis heen was gelegd.
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2965012/sn ... bouwd.html

Maar goed, als de regering denkt iedereen hier uit te kunnen kopen, wens ik ze veel succes. Ik denk niet dat veel mensen willen vertrekken uit het dorp waar ik woon :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:24

Die mensen van die snelweg zijn alsnog vertrokken. Soms heb je geen keuze.

Ik kan me voorstellen dat als de overheid dit plan door wil zetten dat ze eerst de optie tot vrijwillig vertrekken bieden d.m.v. uitkopen, maar dat ze daarna gewoon overgaan op onteigenen en dan heb je geen keuze meer.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:28

LadyKantje schreef:
Het idee om de Groningers uit te spreiden over de rest van het land is niet te doen, naast de emotionele problemen die het met zich meebrengt, is er in Nederland gewoon geen plek. Deze uitspraak lijkt mij gewoon een grote grap, dat kan niet anders. Afgezien van een kleine hoeveelheid "niet nadenkende mensen" is er nog geen rund die hiermee akkoord gaat.

Maar als ik lees dat de gaskraan helemaal leeg moet ga ik me toch op de kop krabben. Dat gas wat uit de grond komt is wel het gas dat wij gebruiken om te koken, de verwarming aan te zetten, warm water etc. Daarnaast is de economie hier enorm van opgebloeid in de jaren 50, toen het hele land nog een grote puinhoop was.
Als de kraan dicht gedraaid wordt, betekend dat niet meteen dat de aardbevingen ophouden. Daar gaat een lange periode overheen voor de grond is bijgetrokken. Om nog maar niet te spreken over de financiele problemen die het gaat opleveren als Nederland geen gas meer levert. Want naast het leveren aan de Nederlanders zijn er ook grote contracten met het buitenland. Dat men daarbij veel heeft gekeken naar wat het meeste opleverde? Ja, en dat is dom en niet goed te praten. Dat is pure hebzucht. Dat er een oplossing moet komen voor dit probleem, Ja! Volmondig ja! Het roepen dat de gaskraan dicht moet, is misschien een oplossing voor het huidige probleem maar trekt wel een blikje open van heel veel andere problemen.

En om dan het debat van gisteren er nog even bij te halen, dat hele debat ging niet over de Groningers. Ze werden wel genoemd, en ze werden wel gehoord, maar uiteindelijk was men er op uit om het kabinet aan te vallen. Het glanslaagje dat op het debat zat ging over de Groningers, maar verder was het een stok vinden om de hond mee te slaan. En dat, jongens en meisjes is het achterbakse van de politiek. :evaw:

Ik sluit me hier helemaal bij aan...
en wat ik nog toe wil voegen... waar houd het dan op ?
Water en energie... weet je laat een groot deel van Nederland onderlopen en stapel de mensen op rond de stad ??? Waar stopt die verdien model ??? Nederland is niet zo groot... maar wel reik aan energie mogelijkheden.. we gaan van Amsterdam toch ook geen wind molenpark maken omdat het zo mooi op de wind ligt ???
Dat is nog even los van ethische deel van dit bijzondere voorstel..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:35

Ik vind het op zich geen raar idee, mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan. Alleen vraag ik me af hoe groot het gebied is waar het om gaat? Is dat niet zo'n beetje 3 kwart van Groningen? Het is toch absurd om zo'n groot gebied te ontruimen?
En als die gaskraan verder open gaat, krijg je dan niet alleen maar meer problemen in de omringende gebieden? Enja, waar houd het dan op...?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:43

Vjestagirl schreef:
Destination schreef:

Ik denk dat je hier wel een goed punt hebt. Dat het idee opkomt is begrijpelijk. Maar zodra je er kritischer naar gaat kijken, zie je wel direct dat het niet haalbaar gaat zijn. Ik vraag me al af of de winst van het gas wel opweegt tegen iedereen uitkopen. Het gaat hier om heeeeeel veel mensen, vrijwel de hele provincie. De hele provincie heeft 580.000 inwoners. De stad al bijna 200.000. Zelfs als je echt alleen het gasgebied en aardbevingsgebied pakt, kom je dus al snel richting de half miljoen. Dat is nogal wat meer dan het aantal wat weg moet vanwege een snelweg oid.
Dan moeten al die mensen ergens anders gaan wonen en werken. Waar? De krimpgebieden zitten al voornamelijk in deze provincie dus dat plan is al niet erg nuttig. Friesland is al geen optie, groningers en friezen is geen goede combi. Kom je al snel bij drenthe terecht, is ook al best wel vol daar. Om over de overige provincies maar te zwijgen.
Volledige stad groningen van de kaart vegen hoort dan ook bij dit plan, en de eemshaven. Het gaat dus echt wel extreem veel verder dan de aanleg van een weg of dam. En dat in een landje wat al zo vol zit.

Mij krijgen ze ook niet zomaar weg hier, zit gelukkig ook (nog) niet in het bevingsgebied zelf.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:46

Waar wil je al die mensen gaan zetten dan Vjestagirl? Heel de Amsterdamse wijken vol met Groningse boeren? Denk niet dat dat een succes gaat worden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:50

BaileyMix schreef:
Waar wil je al die mensen gaan zetten dan Vjestagirl? Heel de Amsterdamse wijken vol met Groningse boeren? Denk niet dat dat een succes gaat worden.

Hé! We zijn niet allemaal boeren! _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:50

BaileyMix schreef:

Ik denk dat met dit plan een flink aantal jongeren ervoor gaan kiezen om hun geluk in het buitenland te gaan zoeken. Er spelen véél mensen met die plannen, dit zou best weleens een goede reden voor die mensen kunnen zijn om het daadwerkelijk te proberen. Misschien zelfs ook wel voor mensen uit andere gebieden die bang zijn dat het te druk wordt.

Ik denk dat die angsten ("maar moeten we/ze wonen dan") meer een angst dat er iets veranderd is, dan dat mensen écht geen plek gaan kunnen vinden om te wonen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:52

Verkijk je er niet op hoeveel mensen het zijn, Vjestagirl. Bovendien, als je iedereen ergens anders stopt, waar moeten ze dan gaan werken? Op veel plekken is nu al geen werk, laat staan als er nog eens meer dan een half miljoen mensen bij komen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:56

Dan moet ik maar een andere studenten stad zoeken met alle andere studenten... Weet niet of ze daar ook over nagedacht hebben, maar dan moeten ze heel wat nieuwe uni's en hogescholen bouwen :+

Op zich is het op deze manier oplossen geen slecht idee, wanneer je in een dun bevolkt land woont. Echter zie ik dit in Nederland niet echt een goede afloop krijgen. Er moeten niet alleen mensen verhuist worden (dit zou geen groot probleem worden) maar ook ontzettend veel fabrieken en scholen. Misschien denken mensen dat Groningen niet erg groot is en er alleen boeren wonen... die slaan de plank helaas goed mis

ParMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:56

Vergeet ook niet dat Friesland en Drenthe hier te maken mee krijgt Kropswolde ligt bv niet ver van Drenthe af.
Ook wij hebben door de beving schade aan het huis en wat krijg je er voor terug nou niet veel laat je het maken en de volgende scheuren zitten er al weer in .
Daar betaal je ook nog eens een vette hypotheek aan huis zelf voor veel geld gekocht bv en zou je weg willen moet je heel veel verlies draaien zonde van het geld en daar werk je voor.