Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Op zich is dit geen onrealistische gedacht. Exact dit wordt overal ter wereld gedaan ten behoeve van een groter doel. Het bouwen van dammen, energie centrales etc. gaat altijd gepaard met overheden die mensen uitkopen en daarmee dwingen te vertrekken. Gezien de grootte van de gasbel en de winst die ermee behaald kan worden is het geen gekke gedachte.
Landen waar dit gewoonlijk gebeurd zijn ruimtelijker dan Nederland, (veel) minder mensen per km2. Dat houdt in dat de relatieve druk op de rest van het land minder groot zal zijn dan in dit geval, en dat is toch wel iets wat ze mee moeten nemen. Ook de werkgelegenheid speelt natuurlijk mee.
Of het sociaal wenselijk is is de volgende vraag. Mensen hechten zich nou eenmaal aan de plek waar ze wonen, misschien zijn opgegroeid etc. Of dat belangrijker is dan ‘het grote doel’ kan ik niet beoordelen.
Destination schreef:Geen gekke gedachte?
Iedereen uitkopen en zorgen dat het in de rest van Nederland nog drukker wordt? Mensen die niet willen verhuizen, zodat ze in spookdorpen terecht komen (à la Doel). Ik vind het een hele gekke gedachte en totaal niet realistisch
Vjestagirl schreef:Destination schreef:Geen gekke gedachte?
Iedereen uitkopen en zorgen dat het in de rest van Nederland nog drukker wordt? Mensen die niet willen verhuizen, zodat ze in spookdorpen terecht komen (à la Doel). Ik vind het een hele gekke gedachte en totaal niet realistisch
Een onrealistische gedachte. Het gebeurd overal ter wereld. Overal waar dammen, snelwegen etc. gebouwd moeten worden, worden mensen uitgekocht. Het idee is altijd hetzelfde: het grote goed (dat waar de meerderheid van de mensen beter van wordt) gaat voor het sentiment van de mensen die daar wonen.
Ik zeg niet dat ik persé pro dit plan ben, maar ik vind het ook niet zo onrealistisch als het hier afgedaan wordt.
LadyKantje schreef:Het idee om de Groningers uit te spreiden over de rest van het land is niet te doen, naast de emotionele problemen die het met zich meebrengt, is er in Nederland gewoon geen plek. Deze uitspraak lijkt mij gewoon een grote grap, dat kan niet anders. Afgezien van een kleine hoeveelheid "niet nadenkende mensen" is er nog geen rund die hiermee akkoord gaat.
Maar als ik lees dat de gaskraan helemaal leeg moet ga ik me toch op de kop krabben. Dat gas wat uit de grond komt is wel het gas dat wij gebruiken om te koken, de verwarming aan te zetten, warm water etc. Daarnaast is de economie hier enorm van opgebloeid in de jaren 50, toen het hele land nog een grote puinhoop was.
Als de kraan dicht gedraaid wordt, betekend dat niet meteen dat de aardbevingen ophouden. Daar gaat een lange periode overheen voor de grond is bijgetrokken. Om nog maar niet te spreken over de financiele problemen die het gaat opleveren als Nederland geen gas meer levert. Want naast het leveren aan de Nederlanders zijn er ook grote contracten met het buitenland. Dat men daarbij veel heeft gekeken naar wat het meeste opleverde? Ja, en dat is dom en niet goed te praten. Dat is pure hebzucht. Dat er een oplossing moet komen voor dit probleem, Ja! Volmondig ja! Het roepen dat de gaskraan dicht moet, is misschien een oplossing voor het huidige probleem maar trekt wel een blikje open van heel veel andere problemen.
En om dan het debat van gisteren er nog even bij te halen, dat hele debat ging niet over de Groningers. Ze werden wel genoemd, en ze werden wel gehoord, maar uiteindelijk was men er op uit om het kabinet aan te vallen. Het glanslaagje dat op het debat zat ging over de Groningers, maar verder was het een stok vinden om de hond mee te slaan. En dat, jongens en meisjes is het achterbakse van de politiek.
Vjestagirl schreef:Destination schreef:Geen gekke gedachte?
Een onrealistische gedachte. Het gebeurd overal ter wereld. Overal waar dammen, snelwegen etc. gebouwd moeten worden, worden mensen uitgekocht. Het idee is altijd hetzelfde: het grote goed (dat waar de meerderheid van de mensen beter van wordt) gaat voor het sentiment van de mensen die daar wonen.
Ik zeg niet dat ik persé pro dit plan ben, maar ik vind het ook niet zo onrealistisch als het hier afgedaan wordt.
BaileyMix schreef:Waar wil je al die mensen gaan zetten dan Vjestagirl? Heel de Amsterdamse wijken vol met Groningse boeren? Denk niet dat dat een succes gaat worden.