De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:26

Vuurneon daar heb JIJ dan toch geen invloed op. ik heb het over mensen die hier bewust profiteren en te lam zijn om een poot uit te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:26

Ragdollcat schreef:
Een vraagje: wie moet het dan gaan doen als er niemand warm voor loopt om in dienst te gaan?

Ik persoonlijk vind het een goed idee.
Alleen mensen die lichamelijk wat mankeren en of te klein en tenger is, ik noem maar wat op, die worden dan vrijgesteld, want niet iedereen kan dat.........

Maar wanneer ben je te klein? Of te tenger? Zo rent mijn vriendin die kleiner is dan ik me er echt wel uit. Vooral doordat ik op moment gewoon niet net zo'n goede conditie heb als zij heeft. :P

AmyII

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:27

Bovendien heb je echt niet alleen maar lichamelijk belastende taken bij het leger, beetje jammer dat iedereen bij het woord dienstplicht meteen denkt aan stormbaan rennen en modder kruipen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:28

Vuurneon.Er zijn nu eenmaal meer getinte criminelen jongeren dan niet getinte. Dat kun je discriminatie noemen maar helaas zijn het feiten.
Dan kunnen we zo doorgaan in wat we al 20 jaar doen. Of we kunnen proberen deze jeugd te veranderen.

Daarnaast gaat het verderop in het artikel ook weer over jeugd.
Vergeet daarbij ook niet dat journalisten ook vaak niet precies schrijven wat iemand heeft gezegd maar zelf inkleuren.
Zoals ex PVV lid. Maar ex VVD lid laat hij ook weg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:29

Deetjeeuh schreef:
Ragdollcat schreef:
Een vraagje: wie moet het dan gaan doen als er niemand warm voor loopt om in dienst te gaan?

Ik persoonlijk vind het een goed idee.
Alleen mensen die lichamelijk wat mankeren en of te klein en tenger is, ik noem maar wat op, die worden dan vrijgesteld, want niet iedereen kan dat.........

Maar wanneer ben je te klein? Of te tenger? Zo rent mijn vriendin die kleiner is dan ik me er echt wel uit. Vooral doordat ik op moment gewoon niet net zo'n goede conditie heb als zij heeft. :P

Ik zei dan ook: ik noem maar wat op.............iemand die te klein en tenger is kunnen niet allemaal een bepakking dragen van zeg maar rond de 70 kg en dan ook nog ermee fit weg kunnen rennen en kruipen..........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:31

Dienstplicht kan ook maatschappelijk sociaal werk zijn.
Er zijn ook ITers nodig binnen de dienstplicht bijvoorbeeld, of machine bouwers etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:35

Sizzle schreef:
Er zijn ook ITers nodig binnen de dienstplicht bijvoorbeeld, of machine bouwers etc.

Precies dat wilde ik net aanhalen na het voorbeeld over tenger.

Techniek en zorg zijn ook onderdeel van het leger.
Bijna alle reguliere beroepen komen op een bepaalde manier ook in het leger voor.
Juist daarom is het een hele mooie betaalde stage waar je kunt proeven wat er allemaal bestaat op de markt van werk.

Ik ben dan voor invoering bij de rebbelletjes van nu. Die hebben vaak geen toekomstbeeld. Wat zo met wat normen en waarden erbij leren kan veranderen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:35

Sizzle schreef:

Als dit doorgaat zou ik dat dus hoogstwaarschijnlijk moeten doen, 9 maanden lang. 9 maanden niet naar school enzovoorts, en dat is geen studievertraging?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:37

ElineS schreef:
__Sannne schreef:
En hoe zit het met de jongeren waar het wel goed mee gaat? Die wel manieren geleerd hebben, die wel hard hun best doen voor hun toekomst, die hun leven wel serieus nemen? Moet je die dan ook maar straffen met die "prima" lessen?
Vroeg opstaan, bed opmaken, routine, etc kan ik prima. Respectvol zijn tegen je meerdere geldt voor mij als vanzelfsprekend. Daar heb ik geen dienstplicht voor nodig ;)

Hartstikke fijn dat jij en vele anderen dat wel doen ;). Natuurlijk zijn er genoeg jongeren die zich prima gedragen en hard werken aan een toekomst. Maar je kan als dienstplicht word ingevoerd geen onderscheid maken, want waar ligt dan de grens. Maak je onderscheid in opleiding? In afkomst? In wat? Daarnaast is het maar 6 maanden is het echt geen grote ramp om 6 maanden je leven op pauze te zetten.

@maireed: Ik ken genoeg mensen met een paard die verschrikkelijke onopgevoede kenau's zijn hoor ;)

Maar waarom iedereen aanpakken als het lang niet voor iedereen nodig is? Waarom iedereen een half jaar van hun leven afnemen omdat een bepaald percentage volgens sommigen een heropvoeding zouden kunnen gebruiken?

En misschien dat het voor jou makkelijk is om je leven een half jaar stop te zetten, maar voor mij, en ik verwacht voor vele anderen, is dat zeker niet het geval ;)

En "vroeger lukte het ook" vind ik een heel slecht argument. De omstandigheden waren destijds heel wat anders dan nu.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:39

bruintje123 schreef:
Sizzle schreef:

Precies dat wilde ik net aanhalen na het voorbeeld over tenger.

Techniek en zorg zijn ook onderdeel van het leger.
Bijna alle reguliere beroepen komen op een bepaalde manier ook in het leger voor.
Juist daarom is het een hele mooie betaalde stage waar je kunt proeven wat er allemaal bestaat op de markt van werk.

Ik ben dan voor invoering bij de rebbelletjes van nu. Die hebben vaak geen toekomstbeeld. Wat zo met wat normen en waarden erbij leren kan veranderen.

Maar arts/verpleger/IT-er en wertuigbouwkundige in het leger behoren toch ook een fysieke training te ondergaan? Ten minste; zoals het nu is bij de beroeps, omdat zij ook uitgezonden kunnen worden en zij zich wel moeten kunnen redden in een gevechtssituatie...

Voer dan voor degenen die fysiek niet in staat zijn, of echt niet het leger in willen, een sociale dienstplicht in de Zorg in of iets derglijks...

bruintje123

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:42

Maar zit er geen verschil in de training van de tengere ict-er ipv de soldaat?

Daarnaast is dit verhaal een idee. Mocht zoiets komen zullen er vast wel regels komen. Ook in fysieke belastbaarheid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:43

EskeGirl schreef:
Sizzle schreef:

Als dit doorgaat zou ik dat dus hoogstwaarschijnlijk moeten doen, 9 maanden lang. 9 maanden niet naar school enzovoorts, en dat is geen studievertraging?

De 9 maanden vertraging van studie is geen ramp, als het maar wel vergoed wordt zodat je niet met de kosten zit ofzo. Tenslotte leven we ook steeds langer als vroeger..........dus de 9 maanden studievertraging valt reuze mee.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:45

mairead schreef:
Maar arts/verpleger/IT-er en wertuigbouwkundige in het leger behoren toch ook een fysieke training te ondergaan? Ten minste; zoals het nu is bij de beroeps, omdat zij ook uitgezonden kunnen worden en zij zich wel moeten kunnen redden in een gevechtssituatie...

Voer dan voor degenen die fysiek niet in staat zijn, of echt niet het leger in willen, een sociale dienstplicht in de Zorg in of iets derglijks...
Toevallig had ik het hier net over met mijn vader en het was in zijn tijd zo dat je niet uitgezonden kon worden naar oorlogsgebieden als je dat zelf niet wilde. Je kon hooguit naar Duitsland gestuurd worden om daar op een basis te verblijven (for the record: dit was post-WW II :+ ). Het zou ook ongelooflijk dom zijn om iedereen maar willekeurig naar een oorlogsgebied te sturen omdat lang niet iedereen dit mentaal aankan en als de helft van de bevolking straks met PTSS zit, heb je er als maatschappij nog niets aan.

__Sannne schreef:
Maar waarom iedereen aanpakken als het lang niet voor iedereen nodig is? Waarom iedereen een half jaar van hun leven afnemen omdat een bepaald percentage volgens sommigen een heropvoeding zouden kunnen gebruiken?

En misschien dat het voor jou makkelijk is om je leven een half jaar stop te zetten, maar voor mij, en ik verwacht voor vele anderen, is dat zeker niet het geval ;)

En "vroeger lukte het ook" vind ik een heel slecht argument. De omstandigheden waren destijds heel wat anders dan nu.
Mits er regelingen getroffen worden op het gebied van opleiding en werk, wat zou jou dan in de weg staan om een half jaar in dienstplicht te gaan?
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 08-02-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:46

mairead schreef:

De dienstplichtigen zullen in eerste instantie niet getraind worden om uitgezonden te worden, dus daar heb je al een groot deel van het fysieke balastbaarheisprobleem opgelost dacht ik zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:49

Die vertraging is echt onbelangrijk.
9 maanden op 75 jaar......bovendien hebben al je leeftijdsgenoten dat dan.
In andere landen ook nog steeds normaal.

Mijn vader heeft vroeger amper modder gezien, die deed machine werk.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:56

Sizzle schreef:

Mijn vader is aan 1 oog zowat blind en mocht niet :) Ik heb van hem wel verhalen over de keuring gehoord en wat mensen allemaal wel niet deden om daar onderuit te komen.

Hoe zat/zit dat overigens met oogafwijkingen bij het leger? Met mijn -5 mag ik bijvoorbeeld al niet eens als cabinepersoneel in de commerciale luchtvaart werken (als ik dat überhaupt zou willen, ten minste).

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:02

Ik zeg doen. Zoiets is voor niemand verkeerd. Ik zal dan waarschijnlijk ook moeten en zou het dan prima vinden.

Veranderd ook de IK maatschappij die wij hebben.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:04

9 maanden is toch een lange tijd hoor. Weet jij veel, misschien loop je wel onder een bus een week nadat je uit dienstplicht komt. Dan heb je toch 9 maanden weggegooid.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:06

BaileyMix schreef:
9 maanden is toch een lange tijd hoor. Weet jij veel, misschien loop je wel onder een bus een week nadat je uit dienstplicht komt. Dan heb je toch 9 maanden weggegooid.
Of je spaart al jaren voor je droomreis naar Zuid-Azië en breekt je nek bij een val van de trap, dan is al dat sparen ook voor niets geweest en had je net zo goed wel dat etentje of drankje extra kunnen nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:07

Sizzle schreef:
Die vertraging is echt onbelangrijk.
9 maanden op 75 jaar......bovendien hebben al je leeftijdsgenoten dat dan.
In andere landen ook nog steeds normaal.

Mooi gezegd, dat is wat ik bedoel. 9 maanden vertraging is niet zo'n ramp.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:07

Ik zou het beslist leuk vinden voor een half jaar, maar ben als het gebeurt een van de uitzonderingen die niet gaan vanwege hun werk. :P

Uitgezonden worden zou ik ook niet zo zien zitten, maar dat hoeft dus niet.
Maar ben opzich wel voorstander van de dienstplicht.
En ja, ook voor de jongeren in dit land. Een half jaar dienstplicht en je hebt een paar belangrijke facetten van het leven meegemaakt, sommige komen daar nu nooit aan geloof ik. :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:09

_Summerly_ schreef:
mairead schreef:

Toevallig had ik het hier net over met mijn vader en het was in zijn tijd zo dat je niet uitgezonden kon worden naar oorlogsgebieden als je dat zelf niet wilde. Je kon hooguit naar Duitsland gestuurd worden om daar op een basis te verblijven (for the record: dit was post-WW II :+ ). Het zou ook ongelooflijk dom zijn om iedereen maar willekeurig naar een oorlogsgebied te sturen omdat lang niet iedereen dit mentaal aankan en als de helft van de bevolking straks met PTSS zit, heb je er als maatschappij nog niets aan.

__Sannne schreef:

Mits er regelingen getroffen worden op het gebied van opleiding en werk, wat zou jou dan in de weg staan om een half jaar in dienstplicht te gaan?

Misschien het feit dat het mij verder niks te bieden heeft?
Ik wil de toeristische sector in, daar leer ik nu hard voor. Wat voor zin heeft het voor mij om een half jaar weg te gooien aan een hele andere sector, waar ik zelf niks mee opschiet?
Die "vaardigheden" die je daar zou kunnen leren, kan je ook wel ergens anders leren, mochten sommige ooit uberhaupt nodig zijn.

Ik steek mijn tijd dan toch liever in iets waar ik wél achter sta, iets waarvan ik zeker ben dat ik er iets aan zal hebben.
Ik werk graag aan mijn toekomst, en zou het ontiegelijk zonde vinden als ik een half jaar weg zou moeten gooien.
+ dat ik het leger ook niet veel te bieden zal hebben. Ook in het zorg en it gedeelte zullen ze niks aan me hebben.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:09

9 maanden lijkt niet veel, maar bijvoorbeeld vele bokkers zullen hun paard moeten wegdoen. Je kan moeilijk aan de buurman vragen of hij je paard elke dag wilt voeren, 9 maanden lang.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:11

mairead schreef:

Die zijn dan waarschijnlijk ook niet in staat de zware lichamelijke bijkomstige klussen van de zorg te doen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:12

Ik vind het ook een beetje raar..
Tuurlijk heb je wel studie vertraging!
Ik word in maart 18, dus dit zou ook voor mij gelden.
Ik wil al heel lang in het leger, maar ben 'afgekeurd' vanwege mijn astma, allergieën en medicijnen.
Ben benieuwd of het dan nu wel zou mogen? :=
Zou voor mij in ieder geval wel een droom zijn :o