Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:34

_sharonnn schreef:
Omdat jij er in dit geval ook voor zou kunnen kiezen om "gewoon" onder een baas te werken, hebt meer keuze.
Een student heeft eigenlijk maar beperkte keuze met dit systeem:
- studeren onder niveau met behoud ban beurs
- niet studeren
- lenen en dan hopen dat je na je studie een baan krijgt om t af te betalen

Jonge, dat is zulke bullshit he...
Als je een baan wilt, moet je er iets voor doen... Niet op je luie reet gaan hopen dat je er eentje krijgt...

Oud klasgenootje van mij heeft meer dan een jaar geen baan op haar niveau gedaan. Maar die werkte heus wel en verdiende genoeg om samen met haar vriend (ook pas afgestudeerd) een huis te kopen.
Inmiddels heeft ze gewoon een baan op niveau.

Ik werk bij het bedrijf waar ik mijn afstudeerstage heb gedaan. Was daar al een jaar werkzaam voordat ik afstudeerde. Ik werk maar 3 dagen in de week en woon nog thuis omdat ik uit huis gaan nog niet kan betalen. Is geen probleem voor mijn ouders gelukkig, bovendien weet ik dat ik binnen afzienbare tijd meer zal kunnen werken.

Maar ik kan ook gewoon mijn best doen om ander werk te gaan vinden als ik zo graag uit huis zou willen. Als ik dat zou doen, denk ik dat ik binnen een maand ander werk heb.

Daarbij, wat is er erg aan werken? Je studeert toch niet om later op je luie gat te gaan zitten? Dan kan je net zo goed niet gaan studeren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:35

@sharon:dat ben ik niet met je eens. Ook de student kan gewoon niet gaan studeren of een kortere of goedkopere studie. Zoals de wannabe ondernemer ook een aantal jaar zal moeten sparen voordat hij zijn bedrijfje kan beginnen.

Het leven bestaat uit keuzes maken. En het moet niet zo zijn dat jouw keuzes Door een ander betaald moeten worden. De rente bij studieschuld is zo hoog niet hoor.

Jildau

De studenten die 200 euro aan bier uitgeven zijn niet de studenten die alles geheel zelf moeten betalen, dat bestaat gewoon niet. Ik bedoel ik ken genoeg die zelf de zorgtoeslag krijgen en de ouders betalen de zorgverzekering. Studiefinanciering zelf in ontvangst nemen en ouders betalen de studie. Uitwonende beurs cashen maar ouders betalen de kamer. Ja dan heb je heel veel geld over en kun je een lang-leve-de-lol leventje leiden.

Maar moeten daar alle andere studenten dan maar voor boeten? Die wel daadwerkelijk alles zelf moeten betalen en al naast de studie moeten werken in de vrije uren om rond te komen? Vind ik niet.

Science90

LisaFaded schreef:
demo_love schreef:

Het is wel erg dom om vanwege een lening niet te gaan studeren. Je kunt genoeg lenen, de rente is superlaag, je kunt een baantje zoeken. Het is echt niet dat je een groot probleem hebt als je een beetje schuld opbouwt. Ook al is het in totaal 20.000 euro. Je mag er ook weer zo'n 20-25 jaar over doen om het af te lossen, dus je hoeft er geen droog brood om te eten.

Daarnaast vind ik het een prima oplossing om studenten meer verantwoordelijkheid te laten voelen. Iets minder bier, iets meer studie. Als je hier ziet wat studenten maandelijks aan bier uitgeven (100-200 euro) dan vraag ik me echt af waar je prioriteiten liggen. Maar dat zijn waarschijnlijk de studenten die het hardst mekkeren dat het allemaal zo zwaar en duur is.

En het is ook niet voor het eerst dat een dergelijke regeling ingaat. Hoe dacht je dat het 30 jaar geleden was?

Niet dat het veel uitmaakt voor mijn mening, maar ik studeer nu en krijg er in de master nog twee jaar mee te maken.

Dom vind je dat dom ja? Bier of wijntje ho maar voor mij niet. Ik mekker ook maar al dat feesten etc doe ik allemaal
Niet. Ik ga nooit uit altijd een serieuze student geweest. Op dit moment werk ik met kredieten en ik vind het niet normaal om een schuld te hebben. Altijd in je gedachten hebben dat je niet iets leuks kan gaan doen omdat je elke maand die kosten er nog bij hebt. Daarbij heb ik zelf nog ook een bedrijf. Daar krijg ik heus niet hogere inkomsten van.

Je laatste zinnen snap ik even niet.
Daarnaast moet je kredieten toch met een woekerrente terug betalen? Dat is tenminste het beeld wat ik ervan heb, dat je NOOIT kredieten af moet sluiten omdat ze je uiteindelijk veel meer geld kosten.

Je hoeft toch ook niet met je baantje ineens 500 euro per maand binnen te slepen? Je MAG lenen! Doe dat dan ook. Stel dat je zorgt dat je 200-300 euro per maand verdient en de rest leent? Dan scheelt dat toch alweer een hoop.

Ga bijles geven! Gewoon lekker thuis in een vak dat je leuk vindt. Ben ik ook gaan doen voor een tientje per uur. Nou heb ik het niet echt keihard nodig, dus ik heb maar één bijlesser aangenomen, maar zelfs dat levert me 40 euro per maand op. Nou, dan heb ik al weer twee weken boodschappen gratis. En leuke dingen doen. Tja, dat zit er voor mij ook niet in. Ik ga ook niet uit, ik eet ook sober. Is dat zo erg dan? Je bent student hoor.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:36

Weet iemand ook hoe het zit als een 17 jarige haar eerste jaar is ingegaan vorig jaar ( mbo niveau 2) en dit jaar 18 wordt? Normaal gesproken was het op dit niveau een gift? Is dat ook niet meer?
Wordt niet echt duidelijk allemaal

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:36

_sharonnn schreef:
demo_love schreef:

Vind je die 40 of 45 ECS van het eerste jaar dan echt zoveel? Als je netjes je programma volgt, dan kan iedereen gewoon 55-60 ECS per jaar halen. Helaas is de motivatie van velen niet zo goed en de eigen verantwoordelijkheid ook nog niet genoeg ontwikkeld.

Nee dat vind ik niet en dat zeg ik ook niet toch?
Het behalen van die punten is wel een manier om de rotte appels eruit te halen die niet t programma braaf volgend e.d.

Oh, ik dacht dat je dat ermee wilde zeggen. Maar ik vind het juist ook een prima manier om te selecteren.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:37

Anne_bor schreef:
En dus moeten wij dat ook doen? Is ook een rare redenering. Als jij wil studeren moet je ervoor zorgen dat dit kan, dan moet je misschien in een stad dichtbij en thuis blijven wonen, so be it.

Makkelijk als je een studie volgt die door het hele land gevolgd kan worden. Ik volg een studie die je maar in een stad kan volgen. Ik reis nu nog maar in mijn master zal ik binnen 20 minuten op de faculteit moeten kunnen staan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:39

Ik kom er op de website van de duo niet helemaal uit.
Ik begrijp dat voor het mbo de stufi een gift blijft, maar voor hbo het een lening word. Hoe zit dit met de vavo? Is het dan een lening of een gift?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:39

pluklief schreef:
Anne_bor schreef:
En dus moeten wij dat ook doen? Is ook een rare redenering. Als jij wil studeren moet je ervoor zorgen dat dit kan, dan moet je misschien in een stad dichtbij en thuis blijven wonen, so be it.

Makkelijk als je een studie volgt die door het hele land gevolgd kan worden. Ik volg een studie die je maar in een stad kan volgen. Ik reis nu nog maar in mijn master zal ik binnen 20 minuten op de faculteit moeten kunnen staan.

Maar wat als er in die stad bijna geen betaalbare kamers zijn?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:40

ijssnuiver schreef:
Ik begrijp dat voor het mbo de stufi een gift blijft, maar voor hbo het een lening word. Hoe zit dit met de vavo? Is het dan een lening of een gift?

Bij vavo krijg je niks dacht ik. Mensen die ik ken hebben vavo gedaan en kregen geen stufi of ov.

Janine1990

LisaFaded schreef:
Lous schreef:
In ieder geval; ik hoor het genoeg om mij heen. Dat mensen niet de baan krijgen omdat iemand anders meer salaris vraagt.En zelfs starters onderhandelen over het loon.
Waarom zouden bedrijven ook een duurder iemand aannemen als ze hetzelfde kunnen krijgen voor minder?
Daarnaast is het helaas nog steeds zo dat veel afgestudeerden niet aan de bak komen omdat ze nog geen ervaring hebben. Zit hier ook al zes jaar met een waardeloos diploma waarmee ik niet aan de bak kom ivm geen ervaring. Terwijl ik er genoeg kanten mee op kan.

Ja inderdaad, de 1ne na de andere afwijzing geen ervaring dit, geen ervaring dat. Hoe krijg je dan ooit ervaring?

Lous, wat zou het probleem zijn als een bedrijf kiest voor iemand die genoegen neemt met minder loon? Dat heeft niets te maken met het niet kunnen terugbetalen van een lening. Want naast de CAO is er ook nog altijd het wettelijk minimumloon waar een bedrijf niet onder mag gaan zitten.

Ervaring kan je ook opdoen door vrijwilligerswerk te gaan doen. Reageer op een stage vacature, is ook een constructie te maken met het UWV daarvoor. En verder zoeken op junior vacatures.

Zit je met een waardeloos diploma? Dan heb je vast een pretstudie gedaan, dan had je dat vooraf kunnen weten.

Ailill

Nikkay schreef:
Ik vraag mij dan af hoe het zit als je wilt overstappen. Ik wil namelijk volgens jaar een andere studie (HBO) gaan doen, dan stop ik dus met mijn huidige studie. Dan zal mijn studiebeurs wel geen gift meer zijn, ook al haal ik mijn diploma wel binnen tien jaar? Ik kan daar eigenlijk nergens informatie over vinden...

Hier hetzelfde verhaal, DUO gaf aan dat je al met een Bachelor bezig bent/was en dus nog onder de oude regeling valt. Dit geldt echter niet voor een Master studie.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:41

Ess_Ramona schreef:
pluklief schreef:

1. Dan blijf je thuis wonen en ga je met het (gratis) OV.
2. Dan kies je dezelfde studie dichterbij huis.
3. Dan kies je een studie dichterbij die erop lijkt.
...

Dan zul je een andere oplossing moeten zoeken voor dat probleem als je dan niet wilt lenen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:41

Janine1990 schreef:
_sharonnn schreef:
Omdat jij er in dit geval ook voor zou kunnen kiezen om "gewoon" onder een baas te werken, hebt meer keuze.
Een student heeft eigenlijk maar beperkte keuze met dit systeem:
- studeren onder niveau met behoud ban beurs
- niet studeren
- lenen en dan hopen dat je na je studie een baan krijgt om t af te betalen

Jonge, dat is zulke bullshit he...
Als je een baan wilt, moet je er iets voor doen... Niet op je luie reet gaan hopen dat je er eentje krijgt...

Oud klasgenootje van mij heeft meer dan een jaar geen baan op haar niveau gedaan. Maar die werkte heus wel en verdiende genoeg om samen met haar vriend (ook pas afgestudeerd) een huis te kopen.
Inmiddels heeft ze gewoon een baan op niveau.

Ik werk bij het bedrijf waar ik mijn afstudeerstage heb gedaan. Was daar al een jaar werkzaam voordat ik afstudeerde. Ik werk maar 3 dagen in de week en woon nog thuis omdat ik uit huis gaan nog niet kan betalen. Is geen probleem voor mijn ouders gelukkig, bovendien weet ik dat ik binnen afzienbare tijd meer zal kunnen werken.

Maar ik kan ook gewoon mijn best doen om ander werk te gaan vinden als ik zo graag uit huis zou willen. Als ik dat zou doen, denk ik dat ik binnen een maand ander werk heb.

Daarbij, wat is er erg aan werken? Je studeert toch niet om later op je luie gat te gaan zitten? Dan kan je net zo goed niet gaan studeren.

Sorry hoor, maar ik probeer een nette discussie te voeren, zou jij het ook netjes willen houden?
Tegenwoordig is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je een baan vind, m'n vriend is afgestudeerd en deed ontzettend hard z'n best om iets te vinden, zoveel sollicitaties als hij wel niet de deur uit heeft gewerkt. Uiteindelijk is ie voor een stagiaire salaris aan de slag gegaan om het gat maar op te vullen.. Na een halfjaar kon ie eindelijk iets gaan doen..
Ik werk en studeer, werk al een jaar of 6 voor die paar centen.
Fijn dat jij binnen een maand werk kan vinden, maar das niet voor iedereen weggelegd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:42

[quote="Janine1990"

Daarbij, wat is er erg aan werken? Je studeert toch niet om later op je luie gat te gaan zitten? Dan kan je net zo goed niet gaan studeren.[/quote]

En zo is het _/-\o_ ik snap dat drama om het feit dat een student daarna een schuld heeft niet zo. Werken en afbetalen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:42

Mijn zus heeft er 3 jaar over gedaan om een baan te vinden binnen haar studie.
Die is maar schoonmaakwerk gaan doen, kranten bezorgen ed.

Heeft nu wel werk, maar het is echt niet zo vanzelfsprekend.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:43

demo_love schreef:
_sharonnn schreef:

Nee dat vind ik niet en dat zeg ik ook niet toch?
Het behalen van die punten is wel een manier om de rotte appels eruit te halen die niet t programma braaf volgend e.d.

Oh, ik dacht dat je dat ermee wilde zeggen. Maar ik vind het juist ook een prima manier om te selecteren.

Klopt, dat bedoelde ik ermee, dat je mooi kan selecteren wie de studie waard is en wie niet :)

pluklief

Ess_Ramona schreef:
pluklief schreef:

Die zijn er ook bijna niet, baal dus goed van het leenstelsel want op kamers gaan tijdens mijn master zal dus een dure grap worden.

Janine1990

_sharonnn schreef:
Sorry hoor, maar ik probeer een nette discussie te voeren, zou jij het ook netjes willen houden?
Tegenwoordig is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je een baan vind, m'n vriend is afgestudeerd en deed ontzettend hard z'n best om iets te vinden, zoveel sollicitaties als hij wel niet de deur uit heeft gewerkt. Uiteindelijk is ie voor een stagiaire salaris aan de slag gegaan om het gat maar op te vullen.. Na een halfjaar kon ie eindelijk iets gaan doen..
Fijn dat jij binnen een maand werk kan vinden, maar das niet voor iedereen weggelegd.

Dat is toch super?! Dat noem ik werken voor je geld!
Gewoon hartstikke poedersuiker dat het salaris voor stagiair is, maar hé... Hij DOET wel wat... Genoeg mensen waar je dat niet van kan zeggen!!
Daarbij doet hij ervaring op die hij nu bij zijn sollicitaties weer kan gaan gebruiken!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:44

femke27 schreef:
[quote="Janine1990"

En zo is het _/-\o_ ik snap dat drama om het feit dat een student daarna een schuld heeft niet zo. Werken en afbetalen.[/quote]

Omdat jij een schuld vanzelfsprekend vindt en anderen niet :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:44

Ess_Ramona schreef:
ijssnuiver schreef:

Bij vavo krijg je niks dacht ik. Mensen die ik ken hebben vavo gedaan en kregen geen stufi of ov.

Er staat wel een stuk over tegemoetkoming in de kosten, ook voor de vavo. Maar ik kan niet zo goed vinden of daar ook iets veranderd.

http://duo.nl/particulieren/scholier/default.asp

En ander neem ik van de week even contact met ze op, is dan waarschijnlijk de kortste klap.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:44

@demo-love ik werk al hard voor een 10tje per uur. Ik heb me mbo opleiding gehaald. Ik werk nu in een branche waarvoor ik niet gewerkt heb. Zo makkelijk is het niet om een baan te vinden want ik heb nadat ik me diploma heb behaald in de ww gaan zitten omdat ik gewoon geen baan kon vinden. Heeft een halfjaar geduurd. Ik werk nu omdat ik vast lasten heb. Maar ik zat er aan te denken om een hbo studie te gaan volgen. Ik heb zelf geen zin om er dan voor te gaan lenen. Mijn motivatie gaat er dan door achteruit. Dan maar voor een 10tje werken.... Ik zelf heb ook nog een bedrijfje, bij het 40 uur werken. Ik zie het niet zitten om straks met een bedrijf te zitten een schuld van de studie en dan ook nog de hypotheek. Persoonlijk vind ik het allemaal maar lastiger worden

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:45

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:45

Janine1990 schreef:
_sharonnn schreef:

Gewoon hartstikke poedersuiker dat het salaris voor stagiair is, maar hé... Hij DOET wel wat... Genoeg mensen waar je dat niet van kan zeggen!!
Daarbij doet hij ervaring op die hij nu bij zijn sollicitaties weer kan gaan gebruiken!

Helemaal niet super, want doordat er nog steeds mensen zijn die voor het salaris van een stagiair aan de slag gaan houdt je dat in stand. Lekker makkelijk voor werkgevers, die goedkope krachten.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:46

Janine1990 schreef:
_sharonnn schreef:

Het is ook mooi en ik had in zijn situatie hetzelfde gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk zuur zou zijn als je dat moet doen, het liefst werk je op je niveau en als het even kan met een mooi salaris. Helaas is niets op werkgebied meer vanzelfsprekend