Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:46

Ik geloof ook in God en Jezus.

Geloof staat los van wel of niet wetenschappelijk geschoold zijn, overigens.

Voor mij is het logischer dat er een God is die alles heeft geschapen en ontworpen, dan dat er toevallig mooie dingen zijn ontstaan. Kijk naar een pauwenoog of hoe een paardenhoef in elkaar zit... zó subliem, dat kan geen toeval zijn. Daarnaast denk dat er in die schepping ook het vermogen ligt om te evolueren.

Ik vind de evolutietheorie ook slechts een poging om te verklaren wat we niet begrijpen, maar met veel hiaten en ...miljarden jaren? Kunnen wij ons daar überhaupt iets bij voorstellen als mens??

De stelling "God bestaat niet, want dan zou er niet zoveel ellende zijn", vind ik persoonlijk geen goed argument. Ik begrijp niet alles, maar heel veel ellende is er juist door de mensen. (Als God al het kwaad zou vernietigen, wie kan hij dan laten leven?)

In mijn visie is het belangrijkste van het christelijk geloof: De Liefde. (Dat is de strekking van het Nieuwe Testament!) Helaas vinden veel christenen (en ja , ik ook) dat heel moeilijk te onthouden... want we zijn helaas maar gewoon mensen. En dat is juist wat ik in Jezus bewonder. Hij was en is verrassend anders dan de mensen dachten/denken.

Ik vind het overigens heel belangrijk om elkaar altijd met respect te behandelen, ongeacht welk geloof je wel of niet aanhangt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:57

Ik geloof niet in God. Heb helemaal niks met een geloof dat je vertelt wat je wel en niet mag zeggen en doen in het leven. Bovendien zijn religieuze conflicten nog steeds een groot probleem in de wereld. Nee bedankt.
De architectuur van kerken/moskee's etc. kan ik waarderen, maar daar houdt het echt op.

Geef mij maar wetenschap en evolutie.

Mijn favoriete sketch van George Carlin:
Laatst bijgewerkt door Niniane op 15-01-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:58

Nee, ik geloof absoluut niet in een god of iets in die richting. Onderzoeken hebben duidelijk bewezen hoe de wereld is ontstaan en de mens.. En toch beweren sommige mensen nog anders :')

Waarom 'geloof' nog niet 'uitgestorven' is?
Omdat mensen in moeilijke periodes van het leven steun zoeken. Oorlog, persoonlijke dingen, andere dingen in de wereld. Dan zoeken ze steun in een geloof. Zo dat je je minder druk hoeft te maken. Of kinderen krijgen het mee van hun ouders. Dan weet je niet beter.

Maar, ik vind het prima als mensen in een god geloven! Zo lang ze mij er niet mee lastig gaan vallen (aan de deur) :j
Van mij mag iedereen geloven in wat ze willen. Ik heb respect voor ieder mens. Dat ik er absoluut niet in geloof zegt niet dat ik wil dat andere mensen ook niet geloven. :)
Ieder mens is zoals hij/zij is en geloofd wat hij/zij wilt of meegekregen heeft. En daar heb ik respect voor.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:59

Wat ik denk van het geloven in een God?
Onzin.
Maar iedereen zo z'n ding, anderen die wel geloven, respecteer ik, behalve als ze het mij willen aanpraten.

Popstra

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:06

Ik geloof ook in geen enkele god! Zie ook niet in wat ik in een geloof moet zoeken en vinden.
Mensen die wel geloven respecteer ik. Vind het alleen jammer dat er velen gelovigen zijn die jou als ongelovig niet respecteren!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:08

Ik geloof ook zeker niet in god. Ten eerste ben ik daar veelste praktisch voor ingesteld. Als je namelijk ziet hoe het lichaam werkt en de hele wereld in elkaar zit geloof ik eeecht niet dat een man dat even tevoorschijn tovert. En ten tweede vraag ik me dan altijd af waarom er zoveel leed is in de wereld. Ik had laatst hier ook een discussie over met een gelovige en die legde het uit als zonder regen geen regenboog, dus er moet negativiteit in het leven zijn om de waarde van het mooie en positieve te zien.. Persoonlijk vind ik dat dus echt raar want mensen die nooit een vlieg kwaad gedaan hebben en dan ineens kanker krijgen, vind ik gewoon oneerlijk.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:32

Maar waarom hebben wij een"' god" nodig om in te geloven? Wij hebben onszelf. we moeten zelf de kracht vinden. Als het allemaal tegenzin, dan kun je steun halen uit jezelf of bij anderen? daar zijn mensen voor toch? we zijn een eenheid ;)

En als we in een bloemenwinkel staan, welke bloemen kiezen we dan?

De gene die het mooist zijn... :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:15

LastDream schreef:
Maar waarom hebben wij een"' god" nodig om in te geloven? Wij hebben onszelf. we moeten zelf de kracht vinden. Als het allemaal tegenzin, dan kun je steun halen uit jezelf of bij anderen? daar zijn mensen voor toch? we zijn een eenheid ;)

Ik snap ook niet hoe mensen steun en troost uit geloof halen.

Als ik het moeilijk heb praat ik met vrienden of familie. Ga ik naar mijn paard, luister naar mooie muziek of wat dan ook.
Ik zie niet wat geloof me nog meer zou kunnen bieden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:19

LastDream schreef:

en dat is voor iedereen een andere bloem... ;)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:27

Ik denk dat we hier wel een onderscheid moeten maken tussen georganiseerde religie en geloof (noem het God, een Creator, een energie, the self...).

Religie is een uitvinding van mensen om iets wat ze niet begrijpen te verklaren. Het probleem is dat in georganiseerde religie je aanneemt wat anderen je vertellen. Je geloofd dus iets wat niet zelf ervaren hebt.

Ik ben katholiek opgevoed maar werd daarin erg vrij gelaten. Wij moesten niet naar de kerk. Hoewel ik als kind in God geloofde en vaak in mezelf bidde heb ik na verloop van tijd besloten dat het echt niet mogelijk was.Al het lijden leek mij onmogelijk te verklaren als er een God was. Het geloof helemaal afgeblokt.

zo'n twee jaar geleden ben ik begonnen met mediteren omdat ik moeilijk kon slapen en ik erg onrustig was. Tijdens het mediteren maar ook tijdens de lucide dromen die ik had nadien heb ik een aantal keer "iets" meegmaakt wat ik niet kon verklaren en niet met woorden kan beschrijven. Ineens begon die twijfel terug . Wie ben ik? Waarom leven wij? Is er toch een God? Waarom is er zoveel lijden? Al die vragen kan ik stilaan plaatsen door het lezen van een aantal filsofen die mij daarbij bijna alle antwoorden hebben kunnen geven.

Alan Watts is een van deze filosofen. Een korte inleiding in het volgende filmpje.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:29

God is voor mij de aarde met al haar rijkdommen. Hoe je die noemt maakt niet uit, allah, god, boedda, maakt niet uit, ik denk dat we allemaal eigenlijk hetzelfde bedoelen. God zit in jezelf en in alles om je heen.
En in je wil om goed te doen in plaats van kwaad te doen. Ik denk dat als je gelooft in goedheid en het na probeert te streven, je ook goedheid kan terugverwachten. Nu bedoel ik niet dat wanneer mensen slechte dingen overkomen dit hun eigen schuld is hoor, dat niet. Maar wel dat je meer uit jezelf kan halen als je met goede bedoelingen leeft en handelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:59

Ik heb niets tegen het geloof, geen enkele. Niet het christendom, jodendom noch de islam. Heb wel iets tegen de mensen die de schuld continu op een geloof schuiven. ( Ik verwijs nu toevallig naar de aanslag in Parijs ) Het is net als een geweer. Zolang je de trekker niet overhaalt gebeurt er niets, maar die trekker haalt zichzelf niet over. Dat doen mensen. Het ligt niet aan het geloof, het ligt aan de mensen.

Over mijn eigen situatie zal ik het maar niet hebben, is vrij ingewikkeld..

Daarbij, ik vind het geloof juist erg mooi. Het heeft mensen die ik ken geïnspireerd om te worden wie ze zijn, en wel prachtmensen. En voor het geval jullie me niet geloven, denk hier even over na.

Stel, je mocht een paar wensen doen. Zeg; 2 of 3? Wat zou je wensen?
Bedenk dit eerst voor je verder leest.

Ik stelde deze vraag aan een gereformeerde jongen. Hij antwoordde zonder enige twijfel: "Vrede op aarde en dat armoede en honger niet zouden bestaan." Had je niet aan gedacht hè? Zijn antwoord raakte mij ook. Ik vroeg waarom hij niet zou wensen dat hij rijk of gelukkig was, zoals de meesten. Hij antwoordde: "Als ik zie wat mijn wensen hebben gedaan, ben ik al de gelukkigste persoon van deze wereld. God zegt dat je moet zorgen voor de mensen die het slechter hebben dan wij. Hij zou trots op me zijn."

Wel of geen God, wel of niet de wereld geschapen. Wat maakt het uit. Kunnen we allemaal even gaan geloven? The world needs more people like him.

We zijn tegenwoordig zo gefascineerd door geld (want dat had je gewenst toch?), dat we helemaal vergeten waar het allemaal om draait. Of zou de zin van het leven zijn dat je het jezelf zo gemakkelijk maakt? Als ik het maar goed heb hè, de rest kan stikken.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:11

Ik geloof wel in God, elke keer als ik bid dan komt alles goed. Ik doe dit elke dag en bedank dan voor deze dag. Als je in God geloofd leer je ook om liever en aardiger te zijn voor je medemens, tenminste dat merk ik bij goede vriendinnen die ook geloven.
Ik heb een nare periode achter de rug de laatste 10 maanden, ik denk dan toch dat God het was die ervoor zorgde dat ik doorga.
Dan hoor je vaak mensen weer van dat er veel ellende is in de wereld, zegt mijn vader altijd. Maar dan denk ik, je komt toch in de hemel, dat is nog altijd het beste...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:16

KaylOdi schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ja, ik geloof in God. Waarom? Weet ik niet precies. Ik denk om wat ik gezien heb en om me heen voel, hoe mensen (inclusief ikzelf) soms aangeraakt worden door God, op veel verschillende manieren. Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar dat hoeft ook niet.
Hoe is de aarde volgens mij ontstaan? Ik neig naar een combinatie... Evolutie is echt wel afdoende bewezen, maar ik denk wel dat God er de hand in heeft (gehad).

Overigens moet ik zeggen dat ik een OP met daarin 'mijn mening... blijft nog even geheim' wel een beetje flauw vind. Beetje 'ik pak popcorn en cola en gooi de knuppel in het hoenderhok'.

dan vat je dat toch fout op, ik wil mensen niet direct een oordeel over mijn mening laten hebben. Omdat mensen dan meteen in de verdediging gaan, terwijl ik dit niet wil om eens te horen wat anderen mensen ervan vinden. Ik schrijf mijn eigen topic, dus bepaal ook zelf wat ik erin zet. Als het je irriteert, asjeblieft reageer dan gewoon helemaal niet. dankje ;)

Amen.

On-topic, rationeel gezien is het - in mijn optiek, onmogelijk dat een God de wereld/mensheid/flora & fauna heeft gecreëerd. . . je kunt het ook de schepping noemen, net hoe je het bekijkt. Veel wat er in de bijbel staat, want die heb ik wel degelijk gelezen, valt op te veel manieren te interpreteren. Hierdoor geven veel mensen daar een eigen invulling aan, ieder mens gelooft op zijn of haar unieke manier.

Bestaat God dan niet, is dit leven tijdig en over wanneer wij sterven? Dat denk ik dan weer niet. Ergens geloof ik wel in de hemel, maar weer totaal niet in de hel. Voor nu geloof ik in God én eigen verantwoordelijkheid, dus niet alles op hem afschuiven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:55

piezze schreef:
God is voor mij de aarde met al haar rijkdommen. Hoe je die noemt maakt niet uit, allah, god, boedda, maakt niet uit, ik denk dat we allemaal eigenlijk hetzelfde bedoelen. God zit in jezelf en in alles om je heen.
En in je wil om goed te doen in plaats van kwaad te doen. Ik denk dat als je gelooft in goedheid en het na probeert te streven, je ook goedheid kan terugverwachten. Nu bedoel ik niet dat wanneer mensen slechte dingen overkomen dit hun eigen schuld is hoor, dat niet. Maar wel dat je meer uit jezelf kan halen als je met goede bedoelingen leeft en handelt.

Heel leuk dat hij in jou zit maar in mij zit hij niet hoor!

Dit soort dingen maken mij dus altijd een beetje pissed! Dat jij in god geloofd prima voor jou maar ga niet zeggen hij in iedereen zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:01

Als iedereen God of de Godheid an sich op een andere manier ziet, waarom zou piezze dan niet mogen aangeven dat zij vindt dat God of een Godheid in jezelf zit. (misschien ervaart piezze het wel als een bepaald soort kracht of geloof in jezelf oid)

Ik snap echt niet waarom jij daar pissed over moet worden. Waarom ben jij hier nu precies pissed over? Wat maakt jou zo boos?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:02

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:04

Vrouwen hebben geen penis. Wat nu :+

Overigens is wel een verschil tussen religie en geloof.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:07

Geloof zelfs nergens in...

Dat andere geloven mag... Maar ik blijf het als een soort propaganda zien :S gewoon om mensen te sturen... Maarja mijn mening :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:01

Ik vind (en dat is mijn mening) Dat net zo hard als dat mensen die zeggen niet te geloven roepen dat wij ons geloof maar binnenskamers moeten houden, we het ook gewoon buiten de deur mogen doen!

Ik bedoel, omdat JIJ niet geloofd zeg jij mij wat ik wel en vooral niet mag doen. (geloof buiten de deur) Want dan zou ik jou lastig vallen?
Maar jij valt mij toch met zo hard lastig door te zeggen dat ik dat niet mag doen?

In de eerste plaats zijn we allemaal mens. De ene mens geloofd in (een) God. de ander geloofd in zichzelf, en de ander geloofd niks.
Als we dat nu gewoon eens van elkaar respecteren! dan pas kan er vrede zijn. Want je kan wel roepen, dat door de geloven alle oorlogen komen, Kun je net zo goed hand in eigen boezem steken, door niet te accepteren dat er mensen geloven, en daar haat en nijd tegen uit, komen er oorlogen.

Lees: jij en jou, voor diegene die zich aangesproken voelen niet op 1 man/vrouw persoonlijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:19

Ik vind het niet een probleem als mensen met mij over hun religie willen praten. Als dat iets is wat in hun leven belangrijk is vind ik het nog interessant ook. Als het maar geen welles/nietes discussie wordt.

Ik vind ook zeker niet dat iemand die gelovig is dat alleen in zijn eigen huis en omgeving zou mogen uitdragen.

Ik vind het wel vervelend als iemand z'n religie mij gaat beperken in mijn denken en doen.
Maar dat kom ik maar hoogst zelden tegen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-01-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:36

Ik geloof niet in God oid en ook niet in een leven na de dood. Niet in een hemel en daarmee dus ook niet in de hel. Wij leven ons leven op aarde om net als al het andere leven onze soort voort te planten en daarna gaan we dood. Klinkt niet erg romantisch, anderzijds hoef je ook nergens bang voor te zijn.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:37

Ik ben christen en geloof in God. Ik geloof dat God liefde is. Puur liefde...

Als God liefde is hoe komt het dan dat er zoveel verdriet in de wereld is?
God is naar mijn mening de creator en niet de regisseur.

Hij bepaald niet wat er in de wereld gebeurd. Hij heeft ons een vrije wil en keuze mogelijkheden gegeven om ons leven te kunnen leven. We kunnen hier mee doen wat we willen. Of we doen goed of we doen het verkeerde. Dat is onze eigen keuze.

"Religieus geweld is een belijdenis van ongeloof; je denkt dat je God er zelf niet uitkomt en dat je hem een handje moet helpen"

Ik heb een hekel aan religie, heb namelijk nog nooit in de bijbel gelezen dat ik een hoed op moet naar de kerk of dat ik een rok aan moet als vrouw zijnde.
Ik denk dat geloven een persoonlijke relatie hebben is met God. Een relatie die je kunt hebben met een vriend of vriendin alleen dan zoveel intenser.

Dit filmpje geeft wel weer wat ik bedoel met dat ik een hekel heb aan religie.
http://youtu.be/1IAhDGYlpqY

Het belangrijkste is dat je elkaar respecteert, geen oordelen hebben over wie dan ook.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:49

precies Huni zo denk ik er ook over, en die clip? precies zoals ik denk!

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:59

Ik kan het alleen maar met Huni en Wendyen bram eens zijn, dus ja ik geloof wel in God. Zou zonder Hem niet kunnen leven zoals ik nu doen...