Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:Meer dan de helft van mijn familie is ook overleden door kanker,meer onderzoek is nooit weg...waarom ons immuunsysteem faalt. Dus de oorzaak,maar vaak is kanker gewoon domme pech
ElineS schreef:Ik heb toch liever dat mijn vader plots overlijd dan dat hij aan kanker overlijd. Een slepende ziekte, waar de patiënt zich constant ziek en naar voelt, en langzaam afzwakt. Maandenlang is de hele familie in de ban van de ziekte. Draait alles om de ziekte. Stress, verdriet... En dan maanden of zelfs jaren uitgerekt.
Nee, bedankt.
Ik heb liever zelf ook niet dat ik weet wanneer ik sterf. Ik sterf liever onverwacht dan dat iemand me verteld "Je hebt nog 3 maanden." Dan lijken die 3 maanden mij zo'n hel.. En wat zou ik bang zijn. Terwijl, als ik het niet wist, 3 maanden nog prachtig leefde..
wanneer iemand kanker oid heeft leef je naar het einde toe. Kun je bewust afscheid nemen. Wij hebben onze vader thuis dood gevonden, terwijl hij dag ervoor nog springlevend was. Geloof me geen afscheid, en zo ineens iemand die weggerukt wordt hakt er ook ontzettend in. Voor de persoon zelf een van de beste uitwegen, maar voor de nabestaande flink traumatiserend.Citaat:Ik heb toch liever dat mijn vader plots overlijd dan dat hij aan kanker overlijd. Een slepende ziekte, waar de patiënt zich constant ziek en naar voelt, en langzaam afzwakt. Maandenlang is de hele familie in de ban van de ziekte. Draait alles om de ziekte. Stress, verdriet... En dan maanden of zelfs jaren uitgerekt
vencedor schreef:Niet mee eens...
Hier ook niet overigens.wanneer iemand kanker oid heeft leef je naar het einde toe. Kun je bewust afscheid nemen. Wij hebben onze vader thuis dood gevonden, terwijl hij dag ervoor nog springlevend was. Geloof me geen afscheid, en zo ineens iemand die weggerukt wordt hakt er ook ontzettend in. Voor de persoon zelf een van de beste uitwegen, maar voor de nabestaande flink traumatiserend.Citaat:Ik heb toch liever dat mijn vader plots overlijd dan dat hij aan kanker overlijd. Een slepende ziekte, waar de patiënt zich constant ziek en naar voelt, en langzaam afzwakt. Maandenlang is de hele familie in de ban van de ziekte. Draait alles om de ziekte. Stress, verdriet... En dan maanden of zelfs jaren uitgerekt
karuna schreef:Zijn tweede tekst verklaard een hoop. Het eerste stuk was eigenlijk alleen geschreven voor artsen kennelijk.
Ik snap de strekking wel van zijn verhaal. Hij doelt er duidelijk niet op dat kanker een "fijne" dood geeft maar dat het wel de mogelijkheid biedt om je leven af te sluiten samen met je dierbaren. Ipv ineens pats boem weg.
geerke schreef:ik weet niet in hoeverre je je kunt voorbereiden op een sterfgeval.De man heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat je gewoon alles nog rustig kunt regelen.
Mijn zus is op haar 23 ste verongelukt,op slag dood....dat komt toch iets anders op je dak dan wanneer iemand de diagnose terminale kanker heeft.Maar de dood blijft onverwachts,je kunt namelijk nooit oefenen hoe het zonder hem/haar zou zijn.
Het klinkt vreemd,maar ik ben het wel met de man eens....als je gewoon je niet laat behandelen,goede pijnbestrijding hebt.Hangt ook erg af van je leeftijd en de prognose.En ook het soort kanker.
Bestralingen/chemo's zijn niet echt een pretje.