"If you are reading this..."

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: "If you are reading this..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 07:57

Unihorses, je spreekt duidelijk van uit een oogpunt, en dat is die van jezelf. Als je nooit, maar dan ook nooit zo slecht en poedersuiker gevoeld heb, en dat tijdenlang zodat je eigenlijk de zin in het leven verliest, moet je gewoon je mond houden. Je kwetst ontzettend veel mensen zo, die wel weten wat het is om aan de afgrond te staan.

Wij vinden het ook heel erg voor de chauffeur, maar die leeft nog. Die krijg hulp en therapie, die heeft familie en vrienden die van hem houden en hem helpen.

Zij is dood, want de dood was haar enige bevrijding van het donker in haar hoofd.

En zeg nooit niet dat je nooit geen zelfmoord gaat plegen. Dat weet je pas op het moment dat je door de diepste dalen heen gaat en er niet meer uit komt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:29

wie zegt dat die chaffeur iets aan die hulp heeft of dat hij/zij veel geliefde om zich/haar heen heeft? dit zijn ook maar aannames ;) Ik zeg heel eerlijk, als ik een jong iemand dood zou rijden, ookal is het buiten mijn schuld om, zal ik me daar de REST VAN MIJN LEVEN klote door voelen. Met zoiets op je netvlies kan je niet binnen een paar maanden weer normaal slapen, zelfs niet met de hulp en familie/vrienden.

Ik heb ook wel eens de gedachte gehad "wat als..." toen ik op de trein stond te wachten. Het is zo ontzettend makkelijk om even die stap naar voren te doen en dan is al die pijn weg. Maar dat is een gemakkelijke weg eruit....Zeker als je zo jong bent, hoor je die gedachtes niet te hebben... Vreselijk...

Toen ik op het middelbaar zat, tijdens de pauze, was een vrouw van rond de 24 van 12 hoog naar beneden gesprongen, tegenover het winkelcentrum waar veel kinderen hangen in de pauze.... Ze viel bij de bosjes, naar mijn weten wel op slag dood. Heel wat kinderen hebben het zien gebeuren. Wat er te ronde ging over haar beweegreden was "geldschulden".... Ja, ik was ook wel boos dat zo iemand dan net een flat kiest om van te springen net na 12 wanneer de pauze is (ik was toen geloof ik 16 of 17)... in datzelfde gebouw aan de overkant was ook nog een kinderdagverblijf..... (daar zat ik toen ik nog een baby was)... die zullen het uiteraard niet helemaal hebben meegekregen, maar de gedachte.... Vreselijk... en dat omdat je op die leeftijd schulden hebt opgebouwd...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:48

Ik zeg ook niet dat ik haar manier goedkeur. Verder laat ik het daarbij. Sommige reacties in dit topic staan echt vol van het onbegrip. Ik hoop echt voor die personen dat ze nooit in de ellende terecht komen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:01

DezeNaam schreef:
Unihorses, zou je de posts die ik erna geplaatst heb misschien ook even kunnen lezen?
Ik weet dat het overkwam alsof ik het niet erg vond voor die chauffeur, maar dat is het wel en ik ben me daarvan bewust. Ik had het over het feit dat jij geen respect hebt voor Leelah. Mensen die zelfmoord plegen denken er niet bij na dat ze andere mensen daar ook veel pijn mee kunnen doen, zij denken dat de wereld beter af is zonder hun, en dat zij beter af zijn zonder de wereld.

Wel, ik ben heel blij voor je dat je geen zelfmoordneigingen hebt, dat wens ik niemand toe.
Of 'niets' slechter is is jouw persoonlijke mening. Voor Leelah was niets blijkbaar wel beter, ook een mening die geaccepteerd moet worden. En dat het ooit wel beter wordt...Dat is makkelijk praten, maar zo ziet niet iedereen dat.

en hoe weet jij nou dan weer dat mensen die zelfmoord plegen niet nadenken bij wat ze achterlaten voor zooi? overduidelijk heb jij geen zelfmoord gepleegd aangezien je nog typt...

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:03

unihorses schreef:
DezeNaam schreef:
Unihorses, zou je de posts die ik erna geplaatst heb misschien ook even kunnen lezen?
Ik weet dat het overkwam alsof ik het niet erg vond voor die chauffeur, maar dat is het wel en ik ben me daarvan bewust. Ik had het over het feit dat jij geen respect hebt voor Leelah. Mensen die zelfmoord plegen denken er niet bij na dat ze andere mensen daar ook veel pijn mee kunnen doen, zij denken dat de wereld beter af is zonder hun, en dat zij beter af zijn zonder de wereld.

Wel, ik ben heel blij voor je dat je geen zelfmoordneigingen hebt, dat wens ik niemand toe.
Of 'niets' slechter is is jouw persoonlijke mening. Voor Leelah was niets blijkbaar wel beter, ook een mening die geaccepteerd moet worden. En dat het ooit wel beter wordt...Dat is makkelijk praten, maar zo ziet niet iedereen dat.

en hoe weet jij nou dan weer dat mensen die zelfmoord plegen niet nadenken bij wat ze achterlaten voor zooi? overduidelijk heb jij geen zelfmoord gepleegd aangezien je nog typt...

ooit er aan gedacht dat de mensen die het hier type misschien wel zelfmoord hebben proberen te plegen maar de poging mislukt is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:05

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar ik kan niets begrijpen van de FB reactie van de moeder.
Dan heb je toch wel een gigantische plaat voor je hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:05

Unihorses, ik vind je zeer ongepast reageren in dit topic.
Ik hoop voor je dat je nooit in zo'n situatie komt als de meid waar dit topic over gaat.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 13:20

unihorses schreef:
DezeNaam schreef:

Toevallig ken ik wel iemand die zelfmoord heeft willen plegen, en zij heeft het mij gelukkig wel nog na kunnen vertellen dat ze dacht dat de wereld beter af was zonder haar.
En ja, misschien denken sommige wel na over wat ze achterlaten voor 'zooi', maar wat moeten ze dan doen? Als hulp zoeken niet vanzelfsprekend is, is zelfmoord vaak hun enige uitweg.
Maar dat wordt dan weer gezien als egoïstisch, want ja, je laat je 'zooi' achter.
Zijn mensen die sterven aan een ziekte of ouderdom dan ook egoïstisch? Nee tuurlijk niet, zij hebben er niet zelf voor gekozen. En zo kan ik je ook zeggen, mensen die zelfmoord plegen hebben er ook NIET zelf voor gekozen om zich zo rot te voelen.
Je leeft verdomme voor jezelf en niet voor een ander.

En je reacties zijn inderdaad, vrij ongepast.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 02-01-15 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 13:21

unihorses schreef:
DezeNaam schreef:

Toevallig ken ik wel iemand die zelfmoord heeft willen plegen, en zij heeft het mij gelukkig wel nog na kunnen vertellen dat ze dacht dat de wereld beter af was zonder haar.
En ja, misschien denken sommige wel na over wat ze achterlaten voor 'zooi', maar wat moeten ze dan doen? Als hulp zoeken niet vanzelfsprekend is, is zelfmoord vaak hun enige uitweg.
Maar dat wordt dan weer gezien als egoïstisch, want ja, je laat je 'zooi' achter.
Zijn mensen die sterven aan een ziekte of ouderdom dan ook egoïstisch? Nee tuurlijk niet, zij hebben er niet zelf voor gekozen. En zo kan ik je ook zeggen, mensen die zelfmoord plegen hebben er ook NIET zelf voor gekozen om zich zo rot te voelen.
Je leeft verdomme voor jezelf en niet voor een ander.

En je reacties zijn inderdaad, vrij ongepast.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 02-01-15 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:29

zo unihorse...wat een walgelijke reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:32

Danique schreef:
Ik vraag me af of er op bokt mensen zijn die zich kunnen vinden in de ouders (dus liegen op facebook, niet toegeven, de jongensnaam op de grafsteen zetten etc.) en die mij een PB'tje willen sturen waarin ze uitleggen waarom ze zich daar in kunnen vinden.

Ik ben niet uit op ruzie, ik ben oprecht geinteresseerd omdat ik het me echt niet voor kan stellen.

Ik kan me op zich niet zo zeer in de ouders vinden van Leelah/Josh maar ik kan me wél voorstellen waarom ze niet willen 'toegeven' aan het feit dat Josh zich Leelah voelde ipv Josh.
Wij zijn hier vrij 'open' en de extreme "Bijbelcultuur" zoals ze het daar dus overduidelijk hebben, kunnen wij ons hier niet altijd even goed voorstellen.

Noem me maar raar, maar ik geloof oprecht dat de ouders het beste met hun kind voor hebben gehad, en net zo rouwen als ieder ander; hoe je het ook went of keert; zij zijn hun kind verloren en dat is vreselijk pijnlijk als de hele wereld je vervolgens onder een vergrootglas legt. Of ik het goedkeur dat de ouders hebben geroepen 'het is een fase en God knapt je wel op'? Absoluut niet; ik zou het niet zo kunnen zien als ik later een kind heb, maar ik kan me de situatie daar ook absoluut niet voorstellen; ik geloof zelf immers niet zo hevig als zij geloven.

"Doe maar pillen" is inderdaad 'lekker makkelijk' gedacht, maar ook voor de uitspraak van betreffende bokker geldt weer; we leven in zo'n andere 'cultuur' als daar; als 'pillen' daar een oplossing hadden kunnen vormen, dan hadden ze dit écht wel voor handen gehad; maar hoogstwaarschijnlijk zou dat ook een schande zijn geweest; áls het kind überhaupt de pillen al mee had gekregen natuurlijk. Wij kunnen ons dat eigenlijk haast niet voorstellen; want in onze gemeenschap is eigenlijk alles wel mogelijk; voel jij je mannelijk terwijl je als vrouw geboren bent? Geen punt. Hier zijn we veel opener erin en kunnen we hier veel 'makkelijker' mee omgaan.

Ook de kwestie van de grafsteen; welke naam moet erop en zijn de ouders 'asociaal' als zij ervoor kiezen om Josh op de steen te laten graveren in plaats van Leelah? Ik vind van niet. Voor hun is Leelah niet overleden, maar Josh. Nog los van het feit of zij hun kop in het zand hebben gestoken en 'van die bekrompen ouders zijn', ik denk dat dit de manier is voor de ouders om afscheid te nemen van hún kind. Want hoe je het ook went of keert, of het nou hun 'eigen stomme rottige rotschuld is' of niet; zij zijn wel hun kind verloren en wensen daar op hun eigen manier afscheid van te nemen.

In dit verhaal zijn namelijk alleen maar verliezers; ouders verliezen hun kind, kind verliest zichzelf, vrachtwagenchauffeur verliest een goede nachtrust en is een behóórlijk trauma rijker.

Het nadeel van internet is echter dat iedereen meent erover te kúnnen oordelen op de meest nare manieren ooit ( "En nog liegen ook, want Josh was Leelah en Leelah ging zelfmoord plegen en dat is hún schuld") vind ik toch net zo kwalijk als roepen dat Josh/Leelah egoïstisch was door zelfmoord te plegen. De ouders van Josh voelen zich nog stééds de ouders van Josh, niet de ouders van Leelah. Dat klinkt heel hard, maar dat is hún goed recht. Als zij in hun overlijdingsbericht willen schrijven dat hún Josh, hún zóón, overleden is, dan is dat hun goed recht want het is hún kind.

Wat ik al zei, in dit verhaal zijn alleen maar verliezers. De ouders zullen heel veel pijn hebben nu ze weten dat ze verder moeten zonder hun kind, maar nog meer pijn door alle walgelijke dingen er over de hele wereld worden gezegd door mensen die hoogst waarschijnlijk geen weet hebben van hun geloofsovertuiging en hun cultuur. Het is een hele verdrietige gebeurtenis, maar zullen we alsjeblieft niet op een stel ouders in gaan hakken die het hoogst waarschijnlijk al behoorlijk zwaar gaan krijgen.

Net als dat er nu wordt geroepen 'ik hoop dat jij je nooit zo ellendig voelt' hoop ik van harte dat níemand zich ooit zo ellendig hoeft te voelen dat hij/zij het idee heeft dat hij of zij de overtuiging of de voorkeur van hun kind niet kan of mag accepteren omdat dit niet zou mogen of kunnen vanuit de geloofsovertuiging of vanwege de samenleving waar zij in wonen.

Nogmaals; ik keur de keuzes van de ouders absoluut niet van stap tot stap goed, en ik vind het oprecht echt vreselijk wat er is gebeurd en dat iemand zich zó opgesloten en kapot voelt in eigen lichaam, zou eigenlijk niet mogen en niet kunnen. Ik hoop dat Leelah/Josh héél veel rust heeft, waar de reis dan ook naartoe gaat, en dat deze rust ook overgebracht kan worden op de familie, vrienden en complete gemeenschap.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:41

Pfoei, zo'n bericht maakt me wel bij dat ik in het land en in de familie geboren ben waar ik leef. In Nederland worden deze behandelingen gewoon door de zorgverzekering vergoed en ik heb een familie die er geen enkel probleem van maakte. In Amerika moet je alles zelf betalen, als je zestien bent en je ouders weigeren mee te werken heb je inderdaad een heel groot probleem.

Het idee dat ze er altijd als een man in drag uit zou zien is dan behoorlijk waar. Zeker man naar vrouw moet zo jong mogelijk, de veranderingen in je lijf door hormonen zijn niet weer terug te draaien. Ik heb een aantal jaar elke maand/twee maand in de wachtkamer van de genderkliniek in Amsterdam gezeten, en in die tijd slechts één vrouw gezien waarvan het niet duidelijk zichtbaar was dat ze niet als vrouw geboren was. Hoe goed je je ook kleed, die maat 45 van schoenen, de grote handen en de bouw houd je. Hoe veel lessen logopedie je ook krijgt, je stem zal nooit weer hoger worden.

De zelfmoord kan ik me heel goed voorstellen. Als ik geweigerd was zou ik denk ik ook niet verder hebben willen leven. Het is iets dat je 24/7 ongelukkig maakt, daar is niet mee te leven. Dat ze dat deed door voor een vrachtwagen te springen was niet mijn keuze geweest, maar wel heel begrijpelijk. Wanneer zou ze weer een kans hebben gehad om er een einde aan te maken met de ouders die ze had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:48

chelle_dora schreef:
Danique schreef:
Ik vraag me af of er op bokt mensen zijn die zich kunnen vinden in de ouders (dus liegen op facebook, niet toegeven, de jongensnaam op de grafsteen zetten etc.) en die mij een PB'tje willen sturen waarin ze uitleggen waarom ze zich daar in kunnen vinden.

Ik ben niet uit op ruzie, ik ben oprecht geinteresseerd omdat ik het me echt niet voor kan stellen.

Ik kan me op zich niet zo zeer in de ouders vinden van Leelah/Josh maar ik kan me wél voorstellen waarom ze niet willen 'toegeven' aan het feit dat Josh zich Leelah voelde ipv Josh.
Wij zijn hier vrij 'open' en de extreme "Bijbelcultuur" zoals ze het daar dus overduidelijk hebben, kunnen wij ons hier niet altijd even goed voorstellen.

Noem me maar raar, maar ik geloof oprecht dat de ouders het beste met hun kind voor hebben gehad, en net zo rouwen als ieder ander; hoe je het ook went of keert; zij zijn hun kind verloren en dat is vreselijk pijnlijk als de hele wereld je vervolgens onder een vergrootglas legt. Of ik het goedkeur dat de ouders hebben geroepen 'het is een fase en God knapt je wel op'? Absoluut niet; ik zou het niet zo kunnen zien als ik later een kind heb, maar ik kan me de situatie daar ook absoluut niet voorstellen; ik geloof zelf immers niet zo hevig als zij geloven.

"Doe maar pillen" is inderdaad 'lekker makkelijk' gedacht, maar ook voor de uitspraak van betreffende bokker geldt weer; we leven in zo'n andere 'cultuur' als daar; als 'pillen' daar een oplossing hadden kunnen vormen, dan hadden ze dit écht wel voor handen gehad; maar hoogstwaarschijnlijk zou dat ook een schande zijn geweest; áls het kind überhaupt de pillen al mee had gekregen natuurlijk. Wij kunnen ons dat eigenlijk haast niet voorstellen; want in onze gemeenschap is eigenlijk alles wel mogelijk; voel jij je mannelijk terwijl je als vrouw geboren bent? Geen punt. Hier zijn we veel opener erin en kunnen we hier veel 'makkelijker' mee omgaan.

Ook de kwestie van de grafsteen; welke naam moet erop en zijn de ouders 'asociaal' als zij ervoor kiezen om Josh op de steen te laten graveren in plaats van Leelah? Ik vind van niet. Voor hun is Leelah niet overleden, maar Josh. Nog los van het feit of zij hun kop in het zand hebben gestoken en 'van die bekrompen ouders zijn', ik denk dat dit de manier is voor de ouders om afscheid te nemen van hún kind. Want hoe je het ook went of keert, of het nou hun 'eigen stomme rottige rotschuld is' of niet; zij zijn wel hun kind verloren en wensen daar op hun eigen manier afscheid van te nemen.

In dit verhaal zijn namelijk alleen maar verliezers; ouders verliezen hun kind, kind verliest zichzelf, vrachtwagenchauffeur verliest een goede nachtrust en is een behóórlijk trauma rijker.

Het nadeel van internet is echter dat iedereen meent erover te kúnnen oordelen op de meest nare manieren ooit ( "En nog liegen ook, want Josh was Leelah en Leelah ging zelfmoord plegen en dat is hún schuld") vind ik toch net zo kwalijk als roepen dat Josh/Leelah egoïstisch was door zelfmoord te plegen. De ouders van Josh voelen zich nog stééds de ouders van Josh, niet de ouders van Leelah. Dat klinkt heel hard, maar dat is hún goed recht. Als zij in hun overlijdingsbericht willen schrijven dat hún Josh, hún zóón, overleden is, dan is dat hun goed recht want het is hún kind.

Wat ik al zei, in dit verhaal zijn alleen maar verliezers. De ouders zullen heel veel pijn hebben nu ze weten dat ze verder moeten zonder hun kind, maar nog meer pijn door alle walgelijke dingen er over de hele wereld worden gezegd door mensen die hoogst waarschijnlijk geen weet hebben van hun geloofsovertuiging en hun cultuur. Het is een hele verdrietige gebeurtenis, maar zullen we alsjeblieft niet op een stel ouders in gaan hakken die het hoogst waarschijnlijk al behoorlijk zwaar gaan krijgen.

Net als dat er nu wordt geroepen 'ik hoop dat jij je nooit zo ellendig voelt' hoop ik van harte dat níemand zich ooit zo ellendig hoeft te voelen dat hij/zij het idee heeft dat hij of zij de overtuiging of de voorkeur van hun kind niet kan of mag accepteren omdat dit niet zou mogen of kunnen vanuit de geloofsovertuiging of vanwege de samenleving waar zij in wonen.

Nogmaals; ik keur de keuzes van de ouders absoluut niet van stap tot stap goed, en ik vind het oprecht echt vreselijk wat er is gebeurd en dat iemand zich zó opgesloten en kapot voelt in eigen lichaam, zou eigenlijk niet mogen en niet kunnen. Ik hoop dat Leelah/Josh héél veel rust heeft, waar de reis dan ook naartoe gaat, en dat deze rust ook overgebracht kan worden op de familie, vrienden en complete gemeenschap.

Bedankt voor je reactie! Daar heb ik wat aan!

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt met betrekking tot het feit dat het hier veel makkelijker is dan haar. Mijn ouders hebben ook altijd gezegd 'ik heb liever dat je met een leuke meid thuiskomt, dan met een stomme jongen, hoor!'. Vanaf jonge leeftijd ook al, vandaar dat ik me niet kon vinden in het feit dat Leelah's ouders het een fase noemden.

Ik geloof ook niet dat Leelah voor de vrachtwagen is gesprongen omdat 'de wereld beter af is zonder haar', want zoals te lezen is wilde ze wel de wereld (of in ieder geval het hoofdstuk Transgender en de haat/onbegrip hiertegen) aanpakken. Zij kon dit alleen zelf niet en dat begrijp ik heel goed. Ik keur ook de manier niet goed maar misschien is die vrachtwagenchauffeur wel heel sterk, en kan hij zich in Leelah verplaatsen.

Ik las hierboven een reactie met 'bij mij had ze het niet hoeven doen, ik had me levenslang poedersuiker gevoeld'. Ik ook, maar ik denk dat ik me wel tot zoverre in Leelah zou kunnen verplaatsen dat ik het een plek zou kunnen geven. Helemaal overheenkomen gaat met dit soort gebeurtenissen niet lukken, maar dat geeft ook niet. Dat maakt wie je bent als persoon.

Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie, ik keur Leelah's ouders' manier van handelen nog steeds niet goed maar als zij hebben gehandeld volgens de manier die jij mij net hebt uitgelegd, dan kan ik het wel begrijpen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:57

Danique; Geen dank :) Ik kon wel PB'en maar aan de andere kant is dit een open topic en ik denk dat het gewoon vreselijk moeilijk te bevatten is hoe het is in zo'n ander "iets".

Ik kan het me ook aan de ene kant niet voorstellen dat er wordt geroepen dat zoiets een 'fase' is, aan de andere kant; what do we know? Hier werd ook inderdaad altijd geroepen; liever een leuke griet dan een lompe engnek :+ ' dus alleen dat duidt al aan dat er gewoon een gigantisch "acceptatieverschil" is. Ik denk dat dat het enige juiste woord is, als het al een woord is natuurlijk.

Er zijn gewoon zó veel kleine stromingen binnen alle tig religies, en de wereld is gewoon zó groot om je daar ook maar een redelijke voorstelling van te kunnen maken. Want ondanks alles wat we tegenwoordig kunnen vinden op internet en álles wat we kunnen doen en schrijven, dat het op internet staat of dat wij het hier niet anders kennen dan zo gemakkelijk en gemoedelijk als het hier is, wil niet zeggen dat het overal zo is, hoe goed iedereen ook op de hoogte denkt te zijn.

Misschien komt het begrip en besef later nog, maar ik denk op dit moment dat het enige wat daar in de samenleving speelt is dat zij een talentvolle, levenslustige jongen en zoon zijn kwijtgeraakt. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, misschien dat er later nog Leelah zal worden bijgeschreven maar op dit moment zijn twee ouders hun zoon kwijt. Dat Josh zich meer vrouw dan man voelde kan bij hun nog niet doordringen. Misschien komt dat volgende week, volgend jaar, misschien helemaal nooit; maar dat is hún goed recht om te rouwen en te herdenken op hun manier.

Ik zeg niet dat het zo is zoals ik het zeg hoor, misschien weten ze verdomd goed hoe het in elkaar steekt maar zoals andere bokkers overigens ook al hebben vermeld; houd er ook alsjeblieft rekening mee dat we hier een héle fijne zorgverzekeraar hebben die dergelijke dingen mogelijk maken, en daar mag je overal zelf voor opdraaien.. Dan kan ik me ten eerste echt heel goed voorstellen dat je hoopt dat het alsje-alsjeblieft een fase is, wat voor de personen die hierbij betrokken zijn gewoon vreselijk kút en ongemakkelijk is, maar wat het dus tegelijkertijd ook vreselijk moeilijk maakt, want wat als je dus diep in je hart echt weet dat het geen fase is en er is géén mogelijkheid om een vrouw te worden met een vrouwenlichaam. Nog los van de samenleving en het geloof wat daar misschien compleet anders aangehangen wordt, is het ook nog eens gewoon een gigantische onderneming, want waar haal je op zo'n moment dan het geld en de moed vandaan om op eigen houtje als 16 jarige 'even' een x aantal behandelingen te ondergaan om jezelf vrouw te voelen?

Ik snap de daad van wanhoop, maar ik snap ook het verdriet van de ouders.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:39

Geen woorden voor.. Onbegrijpelijk dat dit nog voor moet komen!!

Zoals iemand al eerder zei in dit topic "God houd van iedereen, behalve de mensen die niet geloven, homoseksueel, bi, transgender en ga zo maar door!".. (En nu spreek ik niet over de gelovigen die wél geloven, maar ook mensen kunnen accepteren die anders zijn)

Onbegrijpelijk ook, dat Facebook-berichtje van haar ''moeder''.

Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:53

chelle_dora schreef:
Danique; Geen dank :) Ik kon wel PB'en maar aan de andere kant is dit een open topic en ik denk dat het gewoon vreselijk moeilijk te bevatten is hoe het is in zo'n ander "iets".

Ik kan het me ook aan de ene kant niet voorstellen dat er wordt geroepen dat zoiets een 'fase' is, aan de andere kant; what do we know? Hier werd ook inderdaad altijd geroepen; liever een leuke griet dan een lompe engnek :+ ' dus alleen dat duidt al aan dat er gewoon een gigantisch "acceptatieverschil" is. Ik denk dat dat het enige juiste woord is, als het al een woord is natuurlijk.

Er zijn gewoon zó veel kleine stromingen binnen alle tig religies, en de wereld is gewoon zó groot om je daar ook maar een redelijke voorstelling van te kunnen maken. Want ondanks alles wat we tegenwoordig kunnen vinden op internet en álles wat we kunnen doen en schrijven, dat het op internet staat of dat wij het hier niet anders kennen dan zo gemakkelijk en gemoedelijk als het hier is, wil niet zeggen dat het overal zo is, hoe goed iedereen ook op de hoogte denkt te zijn.

Misschien komt het begrip en besef later nog, maar ik denk op dit moment dat het enige wat daar in de samenleving speelt is dat zij een talentvolle, levenslustige jongen en zoon zijn kwijtgeraakt. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, misschien dat er later nog Leelah zal worden bijgeschreven maar op dit moment zijn twee ouders hun zoon kwijt. Dat Josh zich meer vrouw dan man voelde kan bij hun nog niet doordringen. Misschien komt dat volgende week, volgend jaar, misschien helemaal nooit; maar dat is hún goed recht om te rouwen en te herdenken op hun manier.

Ik zeg niet dat het zo is zoals ik het zeg hoor, misschien weten ze verdomd goed hoe het in elkaar steekt maar zoals andere bokkers overigens ook al hebben vermeld; houd er ook alsjeblieft rekening mee dat we hier een héle fijne zorgverzekeraar hebben die dergelijke dingen mogelijk maken, en daar mag je overal zelf voor opdraaien.. Dan kan ik me ten eerste echt heel goed voorstellen dat je hoopt dat het alsje-alsjeblieft een fase is, wat voor de personen die hierbij betrokken zijn gewoon vreselijk kút en ongemakkelijk is, maar wat het dus tegelijkertijd ook vreselijk moeilijk maakt, want wat als je dus diep in je hart echt weet dat het geen fase is en er is géén mogelijkheid om een vrouw te worden met een vrouwenlichaam. Nog los van de samenleving en het geloof wat daar misschien compleet anders aangehangen wordt, is het ook nog eens gewoon een gigantische onderneming, want waar haal je op zo'n moment dan het geld en de moed vandaan om op eigen houtje als 16 jarige 'even' een x aantal behandelingen te ondergaan om jezelf vrouw te voelen?

Ik snap de daad van wanhoop, maar ik snap ook het verdriet van de ouders.

Precies. Dit is geen ding waar je gewoon zelf mee verder kan als je 18 bent (zoals homoseksueel zijn, op een gegeven moment ga je gewoon het huis uit en kunnen je ouders je dat niet meer verbieden), maar net als Leelah zelf al typte; ze had veel vroeger moeten beginnen met die behandelingen en zolang haar ouders dat verbieden, kan dat gevolgen hebben voor de rest van haar leven.

Het zou mij fantastisch lijken om, puur vanuit mijn eigen interesse, een gesprek te hebben met de ouders van Leelah. Net zoals ik nu met jou heb, en met de bokkers die mij een PB'tje hebben gestuurd. Niet om elkaar te overtuigen dat ze fout zitten, of om elkaar een andere kijk op het leven of deze situatie in te meppen, gewoon om erachter te komen wat hun manier van denken is.

De ouders van Leelah zullen zich ook vreselijk onbegrepen voelen, en vreselijk verdrietig en daarom lijkt dat gesprek mij juist zo mooi. Als ik dan mijn visie op deze situatie zou mogen geven, dat lijkt me fijn maar dat hoeft op zo'n moment niet. Ik ben gewoon erg benieuwd hoe zij er tegenaan kijken (want alle reacties van bokkers die ik nu heb gehad, of wat er in het topic staat kan de reden zijn dat de ouders van Leelah zich zo gedragen, maar misschien is het wel iets heel anders).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:04

Ik zit al een heel topic door te lezen en me af te vragen hoe ik ga verwoorden wat ik denk, en dan op de laatste pagina doet chelle_dora dat even voor me :)
Ook al kan ik me de reactie van de ouders niet indenken, toch denk ik wel dat er hier te hard over die mensen geoordeeld wordt. Alleen al het cultuurverschil tussen ons 'open, tolerante' Nederland waar alles maar moet kunnen en de streek in de USA waar die mensen vandaan komen, waar heel veel dingen nog totaal taboe zijn, is ENORM.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:43

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:53

Oh, de vooringenomenheid van de media. :roll: Dit is toch geen neutraal stuk meer? Telegrafiaans, al staat het in het AD.

Wat je er ook van vindt, ALLE ouders maken fouten. Als het waar is dat dit kind maar 1x met dit verhaal bij de ouders gekomen is en dit hun reactie was op dat moment, dan hebben ze ook niet veel kans gehad om het goed te maken op wat voor manier dan ook. En nu is hen het ergste overkomen wat een ouder maar kan overkomen, hun kind is gestorven. En wat gebeurt er? Ze worden ook nog eens over de hele wereld uitgekotst. Ik heb echt met die mensen te doen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:02

Blue_Eyes schreef:
Oh, de vooringenomenheid van de media. :roll: Dit is toch geen neutraal stuk meer? Telegrafiaans, al staat het in het AD.

Wat je er ook van vindt, ALLE ouders maken fouten. Als het waar is dat dit kind maar 1x met dit verhaal bij de ouders gekomen is en dit hun reactie was op dat moment, dan hebben ze ook niet veel kans gehad om het goed te maken op wat voor manier dan ook. En nu is hen het ergste overkomen wat een ouder maar kan overkomen, hun kind is gestorven. En wat gebeurt er? Ze worden ook nog eens over de hele wereld uitgekotst. Ik heb echt met die mensen te doen.

Maar één kans gehad? Ze hebben verdomme vanaf haar 14 levensjaar de tijd gehad om erover te praten. Maar in plaats daarvan werd ze naar christelijk therapeuten gestuurd om haar zogezegd terug bij haar verstand te brengen en werd alles van der afgenomen. Goh, wat raar ook dan dat je kind er niet meer over durft te praten...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:03

Ik kan me aan de ene kant wel vinden in de ouders (eigenlijk helemaal niet vanuit mijn eigen oogpunt, maar als ik objectief probeer te blijven), maar ik walg hier gewoon van.

Leelah kiest er niet voor om zich zo te voelen, net zoals een homoseksuele persoon niet kiest om op hetzelfde geslacht te vallen.

Dat de manier van zelfmoord wat te wensen over laat volgens sommigen- doen alle manieren dat niet? Iedereen heeft altijd wel iets te klagen. Voor Leelah was het genoeg geweest, en zij heeft nu rust.

Zelfmoord is zoals sommigen hier lijken te denken, niet egoïstisch, aandachtstrekkerij of laf. Weet je hoeveel tijd er in al die gedachten gaan zitten? Als je eenmaal in een negatieve spiraal komt en je van mening bent dat de wereld beter af is zonder jou? Hoeveel verschillende manieren van het einde er door je hoofd gaan tot dat moment zelf?

En volgensmij was dat 'doe maar pillen dan' gericht op het zelfmoord plegen met pillen. Geloof me, dat wil je niet. Als iemand je op tijd vind word je naar het ziekenhuis gebracht, leeggepompt en lekker naar de psychiatrische afdeling verhuisd met suicide watch.

De chauffeur van de vrachtwagen wens ik daarbij wel alle sterkte toe.
Ik hoop dat Leelah de rust en acceptatie heeft gevonden waar ze naar zocht.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:08

Tuurlijk hielden de ouders heel erg van hun kind. Toch is het zo dat een goede ouder omarmd wat voor hun kind belangrijk is. Mijn vader gaat bijvoorbeeld mee naar Marietje en krijgt zelfs grondwerk les van me, terwijl hij niks met paarden heeft en er zelfs bang voor is. Toch gaat hij mee, omdat hij het belangrijk vind voor mij en hij weet dat ik het heel leuk vind als hij zich interesseert in mijn leven.

Dit hebben Leelah's ouders niet gedaan voor iets wat zó belangrijk voor dat meisje was dat ze zichzelf om het leven heeft geholpen.
Voor die ouders is het natuurlijk verschrikkelijk dat hun dochter/zoon is overleden, maar goede ouders waren het wat mij betreft niet.

Edit: En de meeste mensen hier vinden zelfmoord zelf niet egoïstisch, maar de manier waarop misschien wel. Er zijn ook andere manieren waarop je jezelf kan vermoorden zonder iemand anders het gevoel te geven dat hij je vermoord heeft. Helaas was Leelah zo ongelukkig dat ze daar misschien wel niet meer over na dacht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:15

DezeNaam schreef:
Maar één kans gehad? Ze hebben verdomme vanaf haar 14 levensjaar de tijd gehad om erover te praten. Maar in plaats daarvan werd ze naar christelijk therapeuten gestuurd om haar zogezegd terug bij haar verstand te brengen en werd alles van der afgenomen. Goh, wat raar ook dan dat je kind er niet meer over durft te praten...

Bind eens even een beetje in, ja. Aan de ene kant vraag je naar meningen van mensen die de ouders enigszins kunnen begrijpen, maar als je die dan krijgt ga je zo agressief reageren. Graag of niet.

Ik zeg niet dat ze maar een kans hebben gehad, ik zeg: als het waar is dat het kind maar 1x heeft aangegeven wat er speelde en verder alleen maar dat ze depressief was, dan hebben ze inderdaad niet veel kans gehad. Probeer je eens even in te leven in die mensen. Die zijn waarschijnlijk hun hele leven nog niet eens op afstand met zoiets geconfronteerd, alleen maar opgevoed met het idee dat het een gruwel is als mannen een vrouw willen zijn of andersom (en dat gaat echt wel heel diep in die hoek), en vervolgens komt hun kind, hun zoon waar ze zo trots op zijn (want in die hoek zijn zonen ook nog even wat belangrijker dan dochters) met dit verhaal. Ze hebben dit niet kunnen begrijpen. Echt niet.
Ik zeg helemaal niet dat ze het goed gedaan hebben, vanuit mijn point of view kan ik er ook niet helemaal bij, zelfs al ben ik christen. Maar je moet wel even verder kijken dan je Nederlandse openmindedheid, want die bestaat niet overal. Er is echt een extreem cultuurverschil hier.

Vervolgens kunnen ze hun kind niet eens begraven, want dan komen er protesten tijdens de uitvaartdienst. Wat een verschrikking. Mensen willen zich bemoeien met wat er op de steen komt te staan, mensen die hun kind niet beter kennen dan een briefje op internet. Ik vind het best heftig en ik heb dus echt wel met die mensen te doen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet met het kind te doen heb. Maar ik zou ook absoluut niet in de schoenen van deze ouders willen staan. Iedere ouder wil alleen het beste voor zijn kind. In hoe we daar komen, maken we soms fouten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:23

Dat was ik niet. :)

Sorry als ik agressief over kwam, maar ik vind het vreemd om te zeggen dat de ouders maar een kans gehad hebben. Ze hebben een hele tijd lang een andere kans kunnen nemen, maar dat hebben ze niet gedaan en dat was hun beslissing die hun dochter fataal geworden is.

Over het cultuurverschil ga ik niet te veel uitspraken doen, daar weet ik te weinig over. Maar het lijkt me wel dat als er protesten zouden kunnen komen, het niet zo is dat het daar helemaal niet geaccepteerd wordt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:38

Oh sorry, ik meende te hebben gezien dat dat een vraag van de TS was, maar dat was dus niet. Okee.

Ik denk dat je niet goed leest. Ik zeg nog steeds niet dat die ouders maar 1 kans hebben gehad. Wel dat ze weinig kans hebben gehad, ALS dit verhaal klopt.

Dat cultuurverschil is er echt wel. En dat is binnen de US ook nog eens heel groot van gemeenschap tot gemeenschap. Echt extreem. Deze ouders komen uit een streng-christelijke gemeenschap, die is in bepaalde staten heel groot. In Ohio noemt 76% van de bevolking zichzelf christen en 55% van de bevolking zegt dat godsdienst 'zeer belangrijk' is in hun leven. 36% gaat minstens 1x per week naar de kerk. Dat geeft wel wat aan, nietwaar? Daar kunnen we ons hier in Nederland niets meer bij voorstellen. Van staat tot staat zit daar wel enorm veel verschil in.
Er zijn echter ook nog andere gemeenschappen in zo'n staat, o.a. (en nu belangrijk) de LBGT community die tamelijk fel kan zijn. En als het nodig is (en dat vinden ze nu wel) komen die desnoods ook uit andere staten om hun medestanders te steunen.