Haai bijt tiener dood...zoektocht naar haai.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:14

xValentijn schreef:
Dus, als jouw zoon wordt doodgebeten door een haai he, je bent je zoon kwijt. Door een haai. Zou jij dan willen dat die haai daar nog rondzwemt? Nee.

Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk, maar aan de ene kant begrijp ik het ook wel. Die mensen zijn mooi hun geliefde zoon kwijt.

ik zou me eerder bezig houden met het rouw proces, en niet een haai de schuld geven terwijl die gewoon zijn instinct volgde. dus ja, ik zou willen dat hij daar nog rond zou zwemmen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:17

femo schreef:
xValentijn schreef:
Dus, als jouw zoon wordt doodgebeten door een haai he, je bent je zoon kwijt. Door een haai. Zou jij dan willen dat die haai daar nog rondzwemt? Nee.

Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk, maar aan de ene kant begrijp ik het ook wel. Die mensen zijn mooi hun geliefde zoon kwijt.

ik zou me eerder bezig houden met het rouw proces, en niet een haai de schuld geven terwijl die gewoon zijn instinct volgde. dus ja, ik zou willen dat hij daar nog rond zou zwemmen.

Ik ook. Al te meer omdat wij mensen al genoeg vernielingen aanbrengen in de natuur. Een witte haai is een hele belangrijke schakel in de voedselketen van de zee. Daarnaast ook nog een zeer bedreigde diersoort, dat wordt voor het gemak even vergeten.
Soms schaam ik mij ervoor een mens te zijn, we hebben er last van dus het moet dood, bah :n

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:23

Triest, het is een dier, zijn territorium. Je zal waarschijnlijk nooit de goede vinden en dus gaan andere haaien voor het instinct van die ene haai dood.
Hij wist dat ze daar zaten en komt zijn territorium binnen, alsof die haai denkt "He ik mag jou niet dus laat ik je maar gaan vermoorden! LOL!" Nee dus, gewoon niet. Erg zielig.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:32

Belachelijk zeg. Natuurlijk, verschrikkelijk voor de jongen die is omgekomen en de nabestaanden, maar vind dit nergens op slaan. Zoals al eerder gezegd, het is een dier dat zijn instinct volgt, niet een of andere psychopaat.
Ik denk ook niet dat ze de haai gaan vinden, en hoe willen ze aantonen dat het inderdaad dezelfde haai is? Of willen ze gewoon random een beetje haaien gaan uitmoorden?
Nee, ik vind dit echt nergens op slaan.

berdien85

Re: Haai bijt tiener dood...zoektocht naar haai.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:35

Tjonge.. wat een domme actie!

Dan kun je net zo goed alle haaien afmaken.. Tis uiteindelijk hun zee waar wij in zwemmen.
En dat weet je van te voren.. Rekening houden met flora en fauna is moeilijk schijnbaar.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:43

femo schreef:
Johanna59 schreef:
Het zal je zoon, broer of vriend maar zijn geweest. Kan me voorstellen, dat ze de haai willen vinden.

Want? dan geef je de haai maar de schuld?

Ik neem aan dat je gewooon na kunt denken, ook met dat verdriet. hoe graag je ook iets de schuld wil geven.. is dat niet de manier, en ook compleet oneerlijk. die jongen was verdorie zelf vissen aan het doorboren..

Dus als je zoon dood wordt gebeten door een haai, moet je denken van ach laat maar? Had mijn zoon maar niet zo stom moeten zijn? Het is de natuur? Honden, paarden, koeien etc., als die iemand dood maken, worden ze toch ook (terecht) afgemaakt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:46

Ik vind de vergelijking van een huisdier met een wild dier niet echt terecht geloof ik... :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:47

berdien85 schreef:
Ik vind de vergelijking van een huisdier met een wild dier niet echt terecht geloof ik... :=

Ik ook niet, behoorlijk kort door de bocht weer :=

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:00

berdien85 schreef:

Dus het is erger om een wild dier dood te maken, dan een huisdier?
Als ze die haai vinden, geef ik ze groot gelijk dat ze hem doden. Al is het alleen maar voor het gevoel van de nabestaanden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:05

heel vaak heel onterecht! honden die verkeerd benaderd/opgevoed worden. ga zo maar door.
wij weten beter, waardoor we ook rekening moeten houden met dieren. en ja, als mijn zoon doodgebeten zou worden zou ik beter weten dan dom een haai uit gaan moorden. de woorden `eigenschuld dikke bult´ zou ik nooit gebruiken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:07

ik hoop niet dat ze de haai vinden, laat de haai gewoon zwemmen. Het is natuurlijk rot voor de nabestaanden. Maarja in Australië weet je gewoon dat je een groot risico loopt in de zee. En dat speervissen vind ik ook zielig. Witte haaien zijn mooie dieren en die moeten zeker blijven bestaan.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:20

Johanna59 schreef:
berdien85 schreef:

Dus het is erger om een wild dier dood te maken, dan een huisdier?
Als ze die haai vinden, geef ik ze groot gelijk dat ze hem doden. Al is het alleen maar voor het gevoel van de nabestaanden.

Dat vind ik inderdaad. Een huisdier vorm een direct gevaar.
Een haai kun je gewoon uit de weg gaan door daar niet rond te gaan dobberen..

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:22

Australië heeft volgens mij echt een verschrikkelijk haaien beleid, in en in triest. Ik begrijp natuurlijk dat het vreselijk is je kind zo te verliezen maar de haai vermoorden heeft geen enkele zin, weet dat beest veel. Haaien zijn ontzettend belangrijk in het ecosysteem, ze zijn de top predatoren van de zee. Zonder haaien ook geen koraal, een van de redenen dat het Great barrier reef in australië zo achteruit gaat. Mensen vermoorden gemiddeld 100 miljoen haaien per jaar, met name voor haaien vin soep. Vaak worden de vinnen er af gehakt en worden de haaien zelfs levend weer terug in zee gegooid waar ze langzaam sterven. Het is zo zonde dat zoveel mensen haaien niet begrijpen, de zee is idd wat de meeste hier al zeggen, hun territorium, maar zelfs daar wil de mens de baas spelen.

http://www.dailymotion.com/video/x20yl23_shark-girl-2014-full-documentary_shortfilms

mooie docu over haaien, voor de geïnteresseerde

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 14:36

slimmerik schreef:
Omdat het geen natuurlijk gedrag is wat ie getoond heeft en hij een direct gevaar vormt voor alle recreanten daar.

Het is wel.natuurlijk gedrag.
Afkomen.op.bloedende vissen...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:52

Jolliegirl schreef:
slimmerik schreef:
Omdat het geen natuurlijk gedrag is wat ie getoond heeft en hij een direct gevaar vormt voor alle recreanten daar.

Het is wel.natuurlijk gedrag.
Afkomen.op.bloedende vissen...

Mee eens.
Het zou niet natuurlijk zijn als ze, zoals hier eerder is geschreven, het strand oplopen en mensen in hun strandstoeltjes aanvallen..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:24

Hmm..sommige mensen hier vinden dus als je iemand (danwel per ongeluk) dood maakt dan moet jij ook dood... interessant. Maar dat is een andere discussie.
Laat die haai lekker, die mensen krijgen hun zoon er echt niet mee terug. Zolang wij het leefgebied van wilde dieren verkleinen en hun voedsel wegeten zullen dit soort confrontaties plaats vinden. Ik vind dat niet de schuld van die dieren...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:42

Dat zeg en bedoel ik ook niet. Maar in een wereld die door de mens is ingenomen moet je als mens ook de verantwoording daarvoor nemen. En in dit geval komt een wild dier te dicht bij bevolkte recreatieve gebieden..... Het is geen gewoon "haaiengedrag" ..... Dat is nl. Op open zee op vissen jagen. Tja en dan heb je als overheid toch de plicht op te treden. Als dat niet gebeurd op een diervriendelijke manier, vind ik wel een punt van discussie.

En dieren in hun waarde laten enzo..... kom op zeg.... Als je een veulen later als paard nooit beleerd voor de kar of onder het zadel heeft ie daar ook vrede mee....wat moet ie met al dat ijzer onder zijn voeten en in zijn mond....maar wij moeten zo nodig als mensen.

Nee, ik vind deze discussie gewoon hypocriet eerlijk gezegd.....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:45

slimmerik schreef:
. En in dit geval komt een wild dier te dicht bij bevolkte recreatieve gebieden.....

Volgens mij zaten de jongens in het gebied van de haai... zee dus. Ik vind het echt van de zotten dat er dus echt mensen zijn die de haai graag dood zouden zien. Enig idee wat een afstanden zulke dieren zwemmen? Hoe ga je de juiste vinden? Wat win je met de dood van het dier?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:46

Wat je ermee wint? Het gevoel van veiligheid en de toeristische markt....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:50

slimmerik schreef:

:') Dat er nog duizenden haaien voor de kust zwemmen maakt verder niet uit?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:51

Tragisch,
maar om iedereen hier even op de achterste benen te zetten en mij gelijk maar weer als 'dierenbeul' te accentueren. Ik snap de klopjacht wel degelijk.

Een haai, net als een tijger of welke sterke jager dan ook die mens als prooi heeft gehad, zal de mens als prooi blijven zien.

Een normale haai valt niet zomaar een mens aan.. Wij zijn een redelijk vreemd voorwerp in het water. Er wordt wel eens een por gegeven om onze reactie te peilen of een nip genomen om te checken wat we doen en hoe we smaken. Maar we zijn (nog) niet bestempeld als prooi.

Een mens is een traag en zwak dier, met name in het water.

Deze haai heeft gedood en weet nu dus dat de mens een zwak en eenvoudig target is. Deze specifieke haai vormt nu een gevaar voor mensen die zich in het water begeven.. waarom moeilijk doen als haai, als er van die traag voortbewegende vette hapjes boven je ronddrijven.

Dit zelfde gebeurt helaas ook met een leeuw of tijger die eenmaal mensenvlees geconsumeerd heeft.

Wij zijn een makkelijke magnetron maaltijd in vergelijk tot de meer voedzame en gezondere, maar lastiger te bereiden driegangenmaaltijd die hij anders eet.

----------

persoonlijk ben ik van mening dat wie zich in het territorium van een gevaarlijke jager bevind niet moet jammeren als er ongelukken gebeuren maar het accepteren dat de natuur gedaan heeft wat het doet.. Neemt niet weg dat ik wel begrijp waarom men een mensen doder actief bejaagd.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 31-12-14 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:52

Mars schreef:
slimmerik schreef:

:') Dat er nog duizenden haaien voor de kust zwemmen maakt verder niet uit?

Nee inderdaad maakt dit veel minder uit.. Die haaien jagen (nog) op hun natuurlijke prooidier en hebben zich nog niet gewaagd aan die langzame zwarte schaduw aan het oppervlak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:53

Alsof al die andere haaien denken: oh jee, dat moeten we niet meer doen hoor!

Gek he, ze zijn aan het speervissen en er komen haaien op af. Wie had dat gedacht, dat haaien vissen eten! Wat gek! :oo Kom op zeg, vissers zijn als een soort afhaalchinees voor haaien; lekker makkelijk en voor-vermoord (in plaats van voorgekauwd).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:57

Danique schreef:
Alsof al die andere haaien denken: oh jee, dat moeten we niet meer doen hoor!

Nee, die staan er niet bij stil dat wij een snack zijn..

Het gaat niet om 'waarschuwing naar andere haaien'.
het gaat om het voorkomen van meer ongelukken met deze specifieke haai, omdat deze specifieke haai geleerd heeft dat de mens een smakelijk hapje is..

En als hij dit zou blijven herhalen en wie weet zelfs actief gaat beoefenen dan kan dit gedrag worden overgenomen door (nu nog) onschuldige soortgenoten.

het gaat dus niet om haaien, maar om die specifieke killer helaas.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:01

Johanna59 schreef:
Dus als je zoon dood wordt gebeten door een haai, moet je denken van ach laat maar? Had mijn zoon maar niet zo stom moeten zijn? Het is de natuur? Honden, paarden, koeien etc., als die iemand dood maken, worden ze toch ook (terecht) afgemaakt.

Als het verder niets oplost om dat beest af te maken dan zou ik mijn energie gewoon steken in iets nuttigs, zoals het begraven van je kind en mensen informeren over de gevaren van speervissen (of gewoon zwemmen of hoe dan ook zijn) in gebieden met haaien ofzo?

Overgens vind ik het ook een beetje onzinnig te stellen dat koeien en paarden die iemand doden altijd terecht zouden moeten worden afgemaakt. Genoeg paarden en koeien die eigenlijk niet gevaarlijk zijn maar toch ooit eens een trap geven of over iemand heen rennen oid, levert verder geen resultaat of om een dergelijk dier af te maken.