borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:09

phormicola schreef:
Ik zou het fijn vinden als sommige winkels of restaurants een klein kamertje zouden aanbieden waar je privé kan voeden. Persoonlijk zou ik speciaal omrijden voor zoiets!

Echt, had ik ook een super idee gevonden.

Ik heb 6 maanden gevoed (had liever langer gevoed, maar helaas liep het zo terug toen ik ben gaan werken) en ik zocht echt bepaalde winkels of restaurants op waar het mocht. Bij ons in het dorp ging ik bij het boodschappen doen even langs het visrestaurant, daar kon ik rustig in een hoekje voeden.

Had alleen regelmatig dat ik ineens over mijn schouder mensen mee had kijken :+ met het commentaar erbij dat het moederschap zo mooi was. Vooral oudere mannetjes die verlieft naar mijn meisje keken hahahahaha.

Als ik iets negatiefs hoorde/zag waren het vooral (oudere) vrouwen. Mannen interesseert het niet echt heb ik het idee.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:18

Ik heb niet alle berichten gelezen, ik denk wel te weten wat voor discussie het gaat zijn. Maar ik wilde wel graag even wat vertellen: afgelopen zomer ben ik met mijn gezin naar een dierentuin geweest. Daar zat een moeder aap met haar kindje op een tak van een boom. Het was al een wat ouder kindje. En dat kindje dronk bij de moeder aan de borst. Linkerborst. Rechterborst. Linkerborst. En toch weer die rechter. Zag er super schattig uit, en gezien de mensenmassa met hun fotocamera's deelden héél veel mensen deze mening.
Hoe kan het dat dit zo positief ontvangen wordt, en bij een medemens niet? Waarom moeten mensenmoeders zich discreet bedekken tijdens het voeden?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:48

JackenJill schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen, ik denk wel te weten wat voor discussie het gaat zijn. Maar ik wilde wel graag even wat vertellen: afgelopen zomer ben ik met mijn gezin naar een dierentuin geweest. Daar zat een moeder aap met haar kindje op een tak van een boom. Het was al een wat ouder kindje. En dat kindje dronk bij de moeder aan de borst. Linkerborst. Rechterborst. Linkerborst. En toch weer die rechter. Zag er super schattig uit, en gezien de mensenmassa met hun fotocamera's deelden héél veel mensen deze mening.
Hoe kan het dat dit zo positief ontvangen wordt, en bij een medemens niet? Waarom moeten mensenmoeders zich discreet bedekken tijdens het voeden?

Is dat niet hetzelfde als dat veel mensen ieder 'jong' schattig vinden, behalve mensenbaby's (ik iig :') )

Sammie

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:51

ik heb zon zes jaar in een restaurant gewerkt en in die hele periode is er maar 1x een vrouw geweest die apart ging zitten om te voeden. Zo'n apart kamertje lijkt mij dan kostentechnisch bizar hoog.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:09

na 8 maanden was de melk op.maar langer dan 'n jaar borstvoeding geven, nee dankje.
en in het openbaar je kind voeden... heb het 1x noodgedwongen gedaan vond het niets :n
heb er geen bezwaar tegen als anderen het doen met een kleine baby maar met een peuter is het gewoon een stom zicht in het openbaar... die kan al lang uit een bekertje of fles drinken, doe het dan lekker thuis als je dat wilt met grote kinderen. :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:10

JackenJill schreef:

het zal wel iets calvinistisch zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:13

Gewoon dezelfde reden als waarom we überhaupt kleding zijn gaan dragen :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:19

Sammie schreef:
ik heb zon zes jaar in een restaurant gewerkt en in die hele periode is er maar 1x een vrouw geweest die apart ging zitten om te voeden. Zo'n apart kamertje lijkt mij dan kostentechnisch bizar hoog.

Het lijkt mij ook nogal suf als elke winkel of elk restaurant dit zou bieden. Maar er is vast wel één per winkelcentrum die dat kan verschaffen en die winkel of dat restaurant zou veel van mijn business krijgen :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:30

Bij ons in het winkelcentrum is er een speciale ruimte voorzien, waar je je kind kan verschonen, eten geven ( staat ook microgolfoven). Als ik daar zou zijn, zou ik daar eten gaan geven. Er staan ook zo van die speciale zetels die je zelf zo kan positioneren dat je gemakkelijk en rustig zit om eten te geven.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:42

JackenJill schreef:

Nou sorry maar als je mensen met apen of überhaupt dieren gaat vergelijken. ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:45

Ik zou niet weten waarom niet? De mens is een diersoort en een zoogdier. Dus waarom apen/paarden/honden wel willen zien zogen, maar 'je eigen soort' niet?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:49

Iets met evolutie enzo...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:53

Esther28 schreef:
Iets met evolutie enzo...

Mens is anders geëvolueerd dan een gorilla, maar ook een giraffe is anders geëvolueerd dan een okapi. We zijn allemaak een diersoort, mens staat nergens boven. En er is weinig evelutionair voordeel aan andere dieren wel willen zien zogen maar je eigen soort niet :D

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:54

Haha, Esther, serieus?? Ondanks de evolutie zijn vrouwen nog steeds in staat om hun kinderen te zogen. Blijkbaar vindt de natuur dit toch wel een handige eigenschap!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:54

Ik vind borstvoeding bij baby's heel mooi om te zien. Maar ik heb ook al kinderen meegemaakt die bij een vereniging waar we clubavond hadden naar moeder toe liepen, op haar schoot klommen en moeders borst begonnen te ontblootten om te drinken. Dat vond ik écht niet prettig om te zien en niet kunnen in het openbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:57

Tja.. er zijn nu eenmaal mensen die mensen niet met dieren willen of kunnen vergelijken.. :)

Maar goed.. waarom dragen we eigenlijk kleding dan? Als de maatschappij het normaal moet vinden om tegen de borsten van een zogende vrouw aan te moeten kijken, waarom dragen we kleding en waarom trekken we ook niet allemaal onze broek naar beneden om er eentje te draaien.. zo allemaal in openbaar? :+ Is ook allemaal puur natuur! En dat van de hond en van het paard scheppen we ook zo op ;)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:58

Ik heb mijn oudste 14 maanden gevoed. Toen hij baby was voedde ik overal.
Toen hij ouder werd werd het vooral een slokje voor het slapen gaan en een slokje troost en geborgenheid.

Mijn jongste is nu een half jaar en die voedik ook overal. Krijg er nooit negatief commentaar op. Alleen maar mooie.

Heb ook veeeel foto's er van want ik vind het een bijzondere en fijne tijd.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:11

Sammie schreef:
MarianneW schreef:
Mensenmelk is voor kinderen, alle andere melk officieel niet :D

Dat is leuke maar nogal overbodige informatie :D Redelijk opendeur zeg maar ;) Bovendien sluit het mi.i. niet aan op mijn opmerking :) kinderen van twee kunnen meer drinken dan alleen mensenmelk óf koeienmelk. Als je bewust kiest om ruim twee jaar te voeden prima, maar een argument als ik wil geen koeienmelk geven vind ik redelijk zwak.

Officieel is trouwens ook een breed begrip in dit geval. Zeker voor koeienmelk :D

Waarom is het argument om geen koeienmelk te geven zwak? Koeienmelk is borstvoeding voor kalfjes en niet in de eerste plaats voor mensen.
Kinderen hebben de eerste twee jaar melk nodig om te groeien en in de eerste plaats is moedermelk de beste melk. Een kindje van twee jaar drinkt in de regel niet de hele dag moedermelk hè.

Mensen lijken te denken dat kindjes die borstvoeding krijgen niets anders eten en drinken. Tot 6 maanden is exclusief bv geadviseerd, daarna wordt er in de regel gestart met BIJvoeding. Na het eerste jaar wordt de bv langzaam vervangen voor meer vast voedsel en ander drinken. Het WHO advies voor minimaal twee jaar bv wordt al jaaaaaren afgegeven. Het is geen trend van de laatste tijd hoor.

Tanden hoeven geen probleem te vormen, als een kind productief drinkt kan het namelijk niet echt bijten, het bijt dan ook op zijn eigen tong. Probeer maar eens hard in een rietje te bijten terwijl je aan het zuigen bent.
Mijn dochter heeft een keer haar kaken op elkaar gezet toen zij al tanden had tijdens het drinken, dat deed idd zeer. Uit reflex riep ik au en heb ik haar afgekoppeld, daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Ze was 5 maanden toen haar eerste tandjes doorkwamen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:21

Volgens mij heb ik nu al twee keer aangeven dat er tussen twee jaar borstvoeding of koeienmelk tig andere keuzes zijn..

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:26

Wat bedoel je dan precies Sammie?

Mijn dochter heeft twee jaar bv gekregen en dronk dit 's morgens en 's avonds, daarnaast dronk ze water en thee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:30

Nou dat is dan toch prima! Dat is dus tgene dat er tussenzit of kan zitten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:49

JackenJill schreef:
Haha, Esther, serieus?? Ondanks de evolutie zijn vrouwen nog steeds in staat om hun kinderen te zogen. Blijkbaar vindt de natuur dit toch wel een handige eigenschap!

Haha serieus jackenjill: als jij jezelf met een aap wil vergelijken prima..loop je dan ook in je nakie rond..snuffel je ook aan de kont van andere mensen, ik mag toch hopen dat je niet meer in een grot woont enz enz..
Dat bedoel ik meer met evolutie.
Gelukkig maar zijn wij geëvolueerd anders waren anders had deze discussie op bokt kunnen plaats vinden.. ( ik heb trouwens nog nooit een aap zien discussiëren via een pc op een Internet forum).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:52

Wie weet over een paar honderd jaar :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 02:07

kwita schreef:
na 8 maanden was de melk op.maar langer dan 'n jaar borstvoeding geven, nee dankje.
en in het openbaar je kind voeden... heb het 1x noodgedwongen gedaan vond het niets :n
heb er geen bezwaar tegen als anderen het doen met een kleine baby maar met een peuter is het gewoon een stom zicht in het openbaar... die kan al lang uit een bekertje of fles drinken, doe het dan lekker thuis als je dat wilt met grote kinderen. :j

Ik snap sowieso niet waarom sommige moeders ervoor kiezen jaren hun kind borstvoeding te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 02:23

Ik heb niks met kinderen/baby's. Dus ook niks met borstvoeding. Vind het ook totaal niet schattig om te zien. En hoef het ook niet te zien.

Maar aangezien we in een land leven waar we elkaar moeten respecteren. Vind ik het geen heel groot probleem. Zolang het allemaal maar redelijk bedekt is. En niet alles open en bloot te zien is.