protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:57

cherie78 schreef:
LindyH schreef:
Ik heb in de VS zelf iemand gesproken die terwijl ze lag te kotsen van de chemo er een tweede full time baan bij moest nemen, om de kosten te kunnen betalen. Dat ging 'm dus niet worden. Als ze het al zou overleven zou ze de rest van haar leven diep in de schulden zitten.

Heeft degene ook gesproken dat er wel zorgverzekeringen zijn, maar dat er zelf voor gekozen wordt?

Obama heeft ook "gezorgd" voor een zorgverzekering voor "armen"

Probeer maar eens een zorgverzekering te krijgen als je al een diagnose hebt. Kan me voorstellen dat dit in een stelsel als het Amerikaanse erg ingewikkeld of heeeeel erg duur wordt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:02

pairadice schreef:
Probeer maar eens een zorgverzekering te krijgen als je al een diagnose hebt. Kan me voorstellen dat dit in een stelsel als het Amerikaanse erg ingewikkeld of heeeeel erg duur wordt.

Was er geen mogelijkheid om al veel eerder een zorgverzekering af te sluiten?

Hier in Nederland moeten zorgkosten ook betaald worden als er geen zorgverzekering is.
Alhoewel de zorgverzekering in Nederland verplicht is, kunnen veel mensen die ook amper betalen door alle bezuinigingen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:10

cherie78 schreef:
pairadice schreef:

Hier in Nederland moeten zorgkosten ook betaald worden als er geen zorgverzekering is.
Alhoewel de zorgverzekering in Nederland verplicht is, kunnen veel mensen die ook amper betalen door alle bezuinigingen.

Ik heb geen idee, ken de persoon niet. Maar de ziekte waar we het hier over hebben kan heel lang duren. Maar dit is wel precies wat er gebeurt als een zorgverzekering vrijwillig is. Linksom of rechtsom moeten de kosten betaald worden, dus als dat niet via verzekeringen gaat, zie je dat terug in belastingen of minder voozieningen. En natuurlijk is het lastig om rond te komen voor mensen die hun baan kwijt geraakt zijn, een huis hebben dat onverkoopbaar is etc, maar met zorgtoeslag is een zorgverzekering echt het probleem niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:17

pairadice schreef:
cherie78 schreef:

Ik heb geen idee, ken de persoon niet. Maar de ziekte waar we het hier over hebben kan heel lang duren. Maar dit is wel precies wat er gebeurt als een zorgverzekering vrijwillig is. Linksom of rechtsom moeten de kosten betaald worden, dus als dat niet via verzekeringen gaat, zie je dat terug in belastingen of minder voozieningen. En natuurlijk is het lastig om rond te komen voor mensen die hun baan kwijt geraakt zijn, een huis hebben dat onverkoopbaar is etc, maar met zorgtoeslag is een zorgverzekering echt het probleem niet.

Het is inderdaad een keus die iemand maakt wat voor verzekering er afgesloten wordt als iets vrijwillig is.
Het is (een beetje kromme vergelijking) precies als een brandend huis wat niet verzekerd is, alsnog te gaan verzekeren.

Het is niet alleen de premie voor de zorgverzekering. Bovenop die premie wordt er ook van het inkomen een percentage betaald voor "zorg".
Dan nog eens het "eigen risico".
Vanaf 2015 wordt de zorgtoeslag ook verminderd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:21

Sorry, zat te klooien met knopjes.

cherie78 schreef:
LindyH schreef:
Ik heb in de VS zelf iemand gesproken die terwijl ze lag te kotsen van de chemo er een tweede full time baan bij moest nemen, om de kosten te kunnen betalen. Dat ging 'm dus niet worden. Als ze het al zou overleven zou ze de rest van haar leven diep in de schulden zitten.

Heeft degene ook gesproken dat er wel zorgverzekeringen zijn, maar dat er zelf voor gekozen wordt?

Obama heeft ook "gezorgd" voor een zorgverzekering voor "armen"

Die is er pas sinds kort. Dit was drie jaar geleden. Toen was een zorgverzekering voor gewone mensen met een eenvoudige baan nog niet te betalen. En nog steeds zijn er ontzettend veel Amerikanen tegen de Obama Care. Straks komt er weer een Republikein als president omdat Obama het zo 'slecht' gedaan heeft.

En dat terwijl het zo goed zou zijn als een president of politieke partij eens wat langer kon blijven zitten en wat meer krediet kreeg. Dan zouden er veel meer goede dingen kunnen gebeuren. Obama heeft er best een tijdje gezeten maar heeft zo veel weerstand gekregen van de Republikeinen in de Senaat etc, dat hij eigenlijk nog niks kon doen. En dan wordt hij door diezelfde Republikeinen afgerekend omdat hij niks gedaan heeft... In Nederland gaat het niet veel anders, maar is het allemaal wat subtieler en genuanceerder, omdat we (gelukkig) meer partijen hebben. Hoewel de oppositie er hier ook alles aan doet om elk kabinet zo snel mogelijk te laten vallen (oa door mensen aan te zetten tot protestacties ;) ). Dat is gewoon niet constructief.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:32

LindyH schreef:
Sorry, zat te klooien met knopjes.

Die is er pas sinds kort. Dit was drie jaar geleden. Toen was een zorgverzekering voor gewone mensen met een eenvoudige baan nog niet te betalen. En nog steeds zijn er ontzettend veel Amerikanen tegen de Obama Care. Straks komt er weer een Republikein als president omdat Obama het zo 'slecht' gedaan heeft.

En dat terwijl het zo goed zou zijn als een president of politieke partij eens wat langer kon blijven zitten en wat meer krediet kreeg. Dan zouden er veel meer goede dingen kunnen gebeuren. Obama heeft er best een tijdje gezeten maar heeft zo veel weerstand gekregen van de Republikeinen in de Senaat etc, dat hij eigenlijk nog niks kon doen. En dan wordt hij door diezelfde Republikeinen afgerekend omdat hij niks gedaan heeft... In Nederland gaat het niet veel anders, maar is het allemaal wat subtieler en genuanceerder, omdat we (gelukkig) meer partijen hebben. Hoewel de oppositie er hier ook alles aan doet om elk kabinet zo snel mogelijk te laten vallen (oa door mensen aan te zetten tot protestacties ;) ). Dat is gewoon niet constructief.

Dat die verzekering er nog maar kort is, weet ik.
Dat verzekeringen in Amerika duur zijn, is ook een feit.
Ook in Nederland is het voor mensen met een "eenvoudige" baan, moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.

Wat Nederland voor kabinet heeft, is ook niet constructief.
Miljarden "weg" aan toeslagen, aan pgb's etc.
Open grenzen zijn dus ook niet zo constructief, temeer als er bekeken wordt wat er allemaal voor afgedragen moet worden om die grenzen zo "mooi open te houden"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 02:03

pairadice schreef:

FBTO neemt iedereen aan zonder formulier en indien je gelijk bij je basis een aanvullende neemt; wordt deze automatisch zonder medische keuring bijgegeven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 02:40

LindyH schreef:

Even ter aanvulling: En dat betekende dan niet gesubsidieerd arm zijn zoals hier, met schuldsanering, huurtoeslag en een bijstandsuitkering. Nee, dat betekent gewoon ouderwets dakloos zijn, en als ze werkloos zou worden (wat er dik in zat met haar ziekte) bedelen op straat. Tot haar dood, want een serieuze oudedagsvoorziening had ze ook niet.

Op die manier kiezen mensen vanzelf wel om niet aan dure behandelingen te beginnen. Hmm, dat is misschien wel een goed idee voor ons hier om de zorgkosten te drukken. :+

Nee, tuurlijk niet, maar het is wel een belangrijke factor in onze 'problemen'. We willen allemaal zo optimaal mogelijk profiteren van de middelen die er zijn, dat we ons eigen systeem uithollen en onbetaalbaar maken.
Iedereen wordt hier voor alles behandeld. Daardoor worden we ouder, en hebben we nóg meer behandelingen nodig. Dat is op een gegeven moment gewoon niet meer te betalen. Daarom moeten er wel beslissingen worden genomen over wat er wel en niet vergoed wordt en hoe hoog de premie en het eigen risico is. Dat is niet de schuld van de regering, dat is onze eigen schuld. Dat is inherent aan het systeem dat we hebben gekozen, alleen realiseren we ons dat pas sinds kort.

Als we willen dat ons zorgstelsel overeind blijft, dan moeten we er minder gebruik van maken. Niet schreeuwen om meer geld, want dat zal maar eventjes genoeg zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:56

LindyH schreef:
8nnemiek schreef:
En ik heb in de bijstand gezeten idd. Ik vond het wel lekker eigenlijk :+ ruim 800 euro per maand kreeg ik toen.. een paar keer per week eens neuzen door de advertenties of er iets in de vormgeving te vinden was, en verder was ik meestal aan t schilderen waar ik een leuke cent mee bijverdiende,

:=
Dat is dus hartstikke illegaal. Door dit soort acties worden ze steeds strenger bij de uitkeringsinstanties en zijn er inmiddels een hoop mensen in de problemen gekomen door dat ze onbedoeld iets fout hebben gedaan. Daardoor worden mensen die het écht met maar 800 euro moeten doen (en dus niet illegaal bijverdienen) zelfs nog gekort. Hallo Voedselbank.

Dat is al lang geleden gelukkig, en ik weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn, maar destijds was het zo dat schilderen en kunst op een heel andere manier werd berekend, een beetje bijverdienen hoefde je toen niet eens op te geven, en zeker als je schilderijen voor jezelf maakte ipv in opdracht, en daar toevallig eens iets van verkocht dan viel het gewoon onder hobby en dat was legaal ;)

En over de bezuinigingen; bezuinigen zou helemaal niet nodig zijn als er niet zo enorm veel geld onnodig werd uitgegeven en verspild! Dat is waar men tegen zou moeten protesteren.. Zoals die straaljagers waar lange tijd discussie over is geweest, al die mensen die in het buitenland verblijven en nog steeds hun volle uitkering krijgen, zoals laatst bekend werd over die syriegangers.. En je zou voor de gein eens moeten opzoeken wat er wel niet naar het koninklijk huis gaat :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:23

Femek2902 schreef:
_San87_ schreef:
Heb ik in België ook :). Sterker nog, toen ik nog collectief verzekerd was in het ziekenfonds, had ik dat ook!

Begrijp me niet verkeerd, ik wil best betalen voor goede zorg. Maar die goede zorg moet wel betaalbaar blijven! Voor iedereen. En de kant waar het nu op gaat... Gaat ervoor zorgen dat deze zorg niet meer voor iedereen betaalbaar is (dat is het nu soms al niet... Imagine that).

Maar blijkbaar werden toen niet alle kosten ermee gedekt.. Het is niet voor niets verandert.

Even om in te haken op je laatste zin.. Ik zit op de middelbare, ben met ruzie het huis uitgegaan en woon nu op mezelf.. Dus ik mag werken voor mn eigen centjes en zorgverzekering.. Toch lukt dat prima. Want guess what, ik krijg zorgtoeslag, wel 72 euro per maand (864 per jaar dus), dit houdt in dat als ik niet mijn eigen risico hoef te betalen, ik wel 13 euro per maand aan mn zorgverzekering kwijt ben.. En dan ben ik ook nog aanvullend verzekerd voor fysio.. Nu ga je mij niet vertellen dat iemand geen basiszorgverzekering kan betalen.. Sorry maar dan moet je toch echt beter zoeken, want je kan wel degelijk zorgverzekeringen vinden van rond de 80 euro, dan hoef je dus maar 8!! euro in de maand bij te betalen.

Niet iedereen komt in aanmerking voor zorgtoeslag. Daarnaast bestaan er ook mensen die een gezin hebben of chronisch ziek zijn.

Het is super dat het voor jou goed te betalen is, maar dat is echt niet voor iedereen zo. In 2015 gaat voor nog meer mensen de toeslag eraf.

antje_vip

Re: protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:59

Een bed in een superdeluxe hotel kost €200 per nacht. Dan wordt je echt op je wenken bediend, je kan alles krijgen wat je maar wil en je hoeft nooit te wachten.

Een nachtje ziekenhuis kost duizenden euro's en dan wordt er nog niet eens naar je omgekeken.

Dan snap ik dat een ziekenhuis duurder is vanwege medische toestanden, maar zóveel verschil...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:04

Mwah, ik vond het prima in het ziekenhuis. Groot ziekenhuis, maar de verzorging was beter dan in een hotel. Goed, wel erg vroeg het ontbijt, maar ach.

Ik ga niet protesteren, ben wel aardig tevreden maar dat komt ook omdat ik weet hoe duur ik ben aan zorgkosten elk jaar dus zorgverzekering en eigen risico kan makkelijk uit. Ik mis alleen de CAK compensatie eigen risico. Dat vond ik wel echt even balen dat dat eruit ging. Ziek zijn is al duur genoeg, maar dat merkte ik wel opeens flink toen de cer eraf ging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:16

LindyH schreef:
Nee, tuurlijk niet, maar het is wel een belangrijke factor in onze 'problemen'. We willen allemaal zo optimaal mogelijk profiteren van de middelen die er zijn, dat we ons eigen systeem uithollen en onbetaalbaar maken.
Iedereen wordt hier voor alles behandeld. Daardoor worden we ouder, en hebben we nóg meer behandelingen nodig.

Dat is maar een deel van de kosten, en niet eens zo'n groot deel. We doen alsof overbehandelen het probleem is, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het probleem is volgens mij dat steeds meer mensen die het goed hebben, denken dat ze dat verdiend hebben en dat ze daarom niet willen meebetalen aan anderen. Iedereen voelt zich heel miskend (en dat wordt door de media ook steeds aangewakkerd.)
De zorg is in principe niet onbetaalbaar, en met alleen de uitwassen bestrijden zouden we er ook zijn. Alleen... de belangen liggen anders. Er zijn investeringsmaatschappijen die het wel leuk vinden, beleggen in ziekenhuizen en winst krijgen. De farmaceutische industrie verzet zich uiteraard tegen pogingen om hun budgetten in te dammen. De zorgverzekeraars zitten er niet om te springen om hun macht in te leveren. Maar dat heeft allemaal niks met de werkelijke zorg zelf te maken.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:56

_San87_ schreef:
Femek2902 schreef:

Maar blijkbaar werden toen niet alle kosten ermee gedekt.. Het is niet voor niets verandert.

Even om in te haken op je laatste zin.. Ik zit op de middelbare, ben met ruzie het huis uitgegaan en woon nu op mezelf.. Dus ik mag werken voor mn eigen centjes en zorgverzekering.. Toch lukt dat prima. Want guess what, ik krijg zorgtoeslag, wel 72 euro per maand (864 per jaar dus), dit houdt in dat als ik niet mijn eigen risico hoef te betalen, ik wel 13 euro per maand aan mn zorgverzekering kwijt ben.. En dan ben ik ook nog aanvullend verzekerd voor fysio.. Nu ga je mij niet vertellen dat iemand geen basiszorgverzekering kan betalen.. Sorry maar dan moet je toch echt beter zoeken, want je kan wel degelijk zorgverzekeringen vinden van rond de 80 euro, dan hoef je dus maar 8!! euro in de maand bij te betalen.

Niet iedereen komt in aanmerking voor zorgtoeslag. Daarnaast bestaan er ook mensen die een gezin hebben of chronisch ziek zijn.

Het is super dat het voor jou goed te betalen is, maar dat is echt niet voor iedereen zo. In 2015 gaat voor nog meer mensen de toeslag eraf.

Wat ik me nou oprecht afvraag is: Watvoor mensen krijgen geen zorgtoeslag meer maar kunnen niet hun zorgverzekering betalen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:00

Volgens mij is er weinig aan het probleem te doen... Mensen worden steeds ouder, worden langer en langer doorbehandeld tot ze weer beter worden en dat kost klauwen met geld. Dat geld moet wel door iemand opgehoest worden. Van de werkende mensen kan niet nog meer gevraagd worden volgens mij... :+

Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:14

Thesserd: het ligt er een beetje aan welke werkenden je belast. Dat je de middeninkomens niet moet hebben, dat is duidelijk. Maar we zouden bv best de hypotheekrenteaftrek voor hele dure huizen wat kunnen verminderen (en daarna afschaffen) en dat geld in zorg stoppen. Daar tref je de gemiddelde mens niet mee, maar het levert wel flink geld op.

Idem voor de mensen die veel geld bezitten. Nu worden de mensen die een leuk spaargeld hebben maar niets specifieks vrij zwaar belast. Maar de mensen met echt veel geld hoeven nauwelijks meer te betalen, en hebben bovendien duizendeneen trucjes om daaronder uit te komen. (En dat geld hebben ze trouwens over het algemeen niet verdiend met werken, maar geerfd, verkregen door speculatie etc. Meer geluk dus dan dat ze daarvoor een bijdrage leveren aan de maatschappij. En omdat het niet is gekregen als loon is er ook geen loonbelasting over betaald. Dus 'dubbel belast' gaat daar niet op.)

Dat kan zeker anders ingericht worden, waarbij het werk van mensen beloond wordt en het spaargeld niet dubbel wordt belast, terwijl we geldstromen die nu vrijwel niet belast worden wel gewoon ook gaan belasten. En nee, ik hoef de rijke mensen niet aan de bedelstaf hoor, ik gun ze van harte een mooi huis en luxe vakanties, dat is het punt niet. Maar zij gebruiken nu zeer veel routes om belasting te ontwijken, waardoor ze uiteindelijk relatief soms stukken minder betalen dan de middeninkomens, en dat lijkt me niet nodig. Als je zoveel geld hebt heb je bv geen steun van de overheid nodig bij het kopen van een huis (de HRA dus.)

Overigens, de hoge kosten in de zorg hebben meerdere oorzaken, zie ook http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/n ... ~a1002066/
Misschien kunnen we die oorzaken eerst aanpakken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:28

NathalietjeB schreef:
purny schreef:
En jij denkt dat als je daar met zijn allen staat dat de plannen teruggedraaid worden...

nop dat denk ik ook absoluut niet, want ze zullen naar t malieveld gestuurd worden en dan mogen ze daar verder praten.
verder zal er geen gehoor gegeven aan worden ze lachen je eerder uit, en dan word je als nederlander zijnde nog harder gepakt.
en juist daarom zouden er van mij actie's mogen komen zoals in belgie alles plat. :j dan komt t veel meer binnen daar in t kabinet

Nou die acties kosten België een boel geld en tonen aan mogelijke buitenlandse investeerders juist de weg naar de voormalige Oostbloklanden om daar te gaan investeren.

Opel fabriek weg in Antwerpen. Renault in Vilvoorde weg (ondanks dat beide fabrieken veel beter presteerden dan andere fabrieken in Spanje of de Oostbloklanden) Nu Ford in Genk die sluit. Om nog niet te spreken van de toeleveranciers van die bedrijven. Staken haalt in deze gevallen echt geen fluit uit. Zorgt alleen maar voor irritatie bij de werkgevers (die aan de door de regering opgelegde maatregelen ook niets kunnen doen) en bij de werkwilligen die al 4 dagen van hun kostbare verlofdagen moeten opofferen omdat door die stakingen het openbaarvervoer niet rijdt of omdat de wegen naar hun werk geblokkeerd worden. Van die stakervergoedingen ga je ook niet lang eten. Voor iemand die fulltime werkt is die stakersvergoeding echt geen vetpot.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:59

Shadow0 schreef:
Idem voor de mensen die veel geld bezitten. Nu worden de mensen die een leuk spaargeld hebben maar niets specifieks vrij zwaar belast. Maar de mensen met echt veel geld hoeven nauwelijks meer te betalen, en hebben bovendien duizendeneen trucjes om daaronder uit te komen. (En dat geld hebben ze trouwens over het algemeen niet verdiend met werken, maar geerfd, verkregen door speculatie etc. Meer geluk dus dan dat ze daarvoor een bijdrage leveren aan de maatschappij. En omdat het niet is gekregen als loon is er ook geen loonbelasting over betaald. Dus 'dubbel belast' gaat daar niet op.)

Ik ken toevallig iemand vrij goed die inderdaad voor een flink vermogen (verkregen uit werk) minder betaalt dan diegenen die net iets meer dan €21.000 bezitten. Anderzijds zou deze persoon bij een hogere belasting zijn volledige kapitaal meenemen naar het buitenland en zou de Nederlandse staat er niks aan overhouden. Dus is het eerlijk dat de rijken percentueel gezien minder afdragen? Nee, maar wel realistisch. Zou het niet beter zijn om de belastingdruk (nog meer) naar consumptie te verschuiven. Hier tref je de Porscherijders zwaarder mee dan de standaard twee-onder-een-kappers en we consumeren toch al te veel met zijn allen, dus het is ook nog eens beter voor het milieu.

Even wat meer on-topic: Deze protestactie lijkt me vrij zinloos. Mijn innerlijke anarchist heeft niks tegen protesteren, maar kom dan met doordachte tegenvoorstellen op concrete beslissingen en ga niet schreeuwen op een 'mama, ze zijn zo gemeen tegen me in Den Haag' basis. Oh en denk bij de volgende verkiezingen wat beter na. :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:59

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:09

Femek2902 schrijft:

Wat ik me nou oprecht afvraag is: Watvoor mensen krijgen geen zorgtoeslag meer maar kunnen niet hun zorgverzekering betalen?[/quote]

Reactie Nikass:

Mensen die dakloos zijn.
Mensen die niet goed voor zichzelf kunnen opkomen en niet weten hoe ze dat moeten aanvragen of dat het bestaat überhaupt
Mensen die veel schulden hebben en waar op alles beslag gelegd wordt
Mensen die uit de verzekering zijn gegooid wegens betalingsachterstand

Oftewel: de zwakkeren in de samenleving die het toch al moeilijk hebben, vallen tussen de mazen van dit systeem.

(Sorry quote ging mis met telefoon)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:40

Citaat:
nsen die dakloos zijn.
Mensen die niet goed voor zichzelf kunnen opkomen en niet weten hoe ze dat moeten aanvragen of dat het bestaat überhaupt

En ben ik nu echt zó raar om te denken dat dit 9 van de tien keer eigen schuld is? Niet weten van zorgverzekering? Dat heet research.
In principe is er níemand in Nederland die begint met schulden. Ja je ouders wel, maar jij zelf niet. Dat betekent dat iedereen een kans heeft en deze kan grijpen, en tuurlijk mensen maken fouten. Maar als je zo ver in de achterstanden bent gewerkt, tja dan is het toch op een gegeven moment voor verzekeringen etc exit.. Niemand zit te wachten op mensen die overal schulden heeft (qua bedrijven dan).
Klinkt misschien hard en wil er niemand mee kwetsen, maar er zijn hele veel (mis)stappen aan vooraf gegaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:46

Celiien schreef:
Citaat:
nsen die dakloos zijn.

En ben ik nu echt zó raar om te denken dat dit 9 van de tien keer eigen schuld is? Niet weten van zorgverzekering? Dat heet research.
In principe is er níemand in Nederland die begint met schulden. Ja je ouders wel, maar jij zelf niet. Dat betekent dat iedereen een kans heeft en deze kan grijpen, en tuurlijk mensen maken fouten. Maar als je zo ver in de achterstanden bent gewerkt, tja dan is het toch op een gegeven moment voor verzekeringen etc exit.. Niemand zit te wachten op mensen die overal schulden heeft (qua bedrijven dan).
Klinkt misschien hard en wil er niemand mee kwetsen, maar er zijn hele veel (mis)stappen aan vooraf gegaan.

Dus? Mensen maken fouten.
En heel eerlijk je zit sneller in schulden dan dat jij denkt celien.
En daar ben je niet zomaar uit kijk maar eens naar de rijdende rechter over het cjib.

En research kom op zeg veel mensen hebben wel andere dingen in hun hoofd dan research.

Vraag me vaak af of sommige hier die zeggen eigen schuld dikke bult of die uberhaupt ooit wel eens schulden hebben gehad, of weinig geld om van rond te komen, werkeloos zijn en geen baan kunnen krijgen etc etc.
Veel mensen praten er zo simpel over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:26

Celiien schreef:
En ben ik nu echt zó raar om te denken dat dit 9 van de tien keer eigen schuld is?

Een beetje wel ja. Want lang niet alle mensen kunnen dat soort dingen. Hier in de buurt wonen genoeg mensen die nauwelijks kunnen lezen - denk maar niet dat die zich door de regelgeving heen kunnen ploeteren. Zolang alles goed gaat gaat het goed, maar als het mis gaat...

Het probleem is dat als je al aan de onderkant zit, een kleine fout al heel snel tot grote problemen kan leiden. Zolang je gewoon je werk doet, je salaris ontvangt en daarvan je kosten betaalt gaat het goed. Veel reserves kun je misschien niet opbouwen, maar het gaat allemaal prima. Maar dan betaalt je werk bv een paar maanden niet uit, en gaat daarna failliet. (Bepaald geen uniek scenario.) Uiteindelijk heb je recht op dat geld, maar dat moet wel eerst uitgezocht worden. Kortom: je hebt een gat van een paar maanden.

Dan ga je heel snel door je reserves heen, en dan storten dingen in. Je moet het geld van je werk nog krijgen, maar je krijgt incassobureau's, boetes, extra administratiekosten en de hogere zorgtoeslag. Wat iemand eerst gewoon had kunnen betalen, kan hij/zij nu nooit meer inhalen, en dat allemaal zonder daar zelf schuld aan te hebben.

Mensen die assertief genoeg zijn en de regelgeving begrijpen en de energie hebben kunnen er misschien doorheen breken. Heel veel andere mensen kunnen dat gewoon niet. Wat mij betreft zouden we ee systeem moeten hebben dat mensen die dat niet kunnen helpt, ipv extra afbrandt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:25

Celiien schreef:
Citaat:
nsen die dakloos zijn.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht gedacht.
Als je beide altijd een (goede) baan hebt gehad en als je dan toevallig bij het zelfde bedrijf werkt of beide bedrijven gaan failliet (er zijn er heel veel failliet gegaan en gaan nog steeds). Vaak krijg je dan al een voorschot op je loon.
Dan duurt het nog wel een paar weken/mnd voordat je eindelijk alle achterstanden weer terug heb.
Maar ondertussen loopt wel alles gewoon door, nou geloof me dan gaat je buffer erg hard hoor.
En als je dan eindelijk een andere baan hebt, en dan gebeurt het weer.....
Er zijn maar bar weinig mensen die dat zo ff op kunnen vangen. Zeker niet als er ook schoolgaande kinderen zijn.

En weet je wat het kromme ook nog is hoorde ik onlangs.
Je bent wettelijk verplicht je te verzekeren tegen zorgkosten. Mensen die in de puree zitten kunnen dat niet opbrengen. Maar denk je dat ze je daarin tegemoet komen? Nee dan word je eruit geknikkerd aangemeld bij Zorginstituut Nederland. Om de mensen zo nog verder de oliebol in te helpen, premie bedraagt dan namelijk 130%
Bron
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... etaal.html

Maar laten we eerlijk wezen, het is niet alleen de zorg die erg duur geworden is.
Kijk eens naar alles om je heen. Bijvoorbeeld je gewone boodschappen.
Oke je mag niet omrekenen, maar als je dat doe dan schrik je toch wel hoor!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:30

Mensen die dat soort dingen niet kunnen, kunnen toch om hulp vragen? We wonen in Nederland hoor, 16 miljoen mensen om dingen te vragen. Gemeentehuis geven ze gewoon inlichtingen, anders ga je naar de politie of de bieb oid.. Allemaal manieren om hulp te krijgen. Punt is, je moet het wel willen..

Tuurlijk snap ik dat het moeilijk is voor sommige mensen om dit soort dingen te regelen. Maar ik denk dat je met een lagere zorgverzekering die problemen absoluut niet oplost.. Want mensen die zichzelf zo in de schulden werken, dat ze al maanden geen zorgverzekering meer hebben betaald hebben sowieso een probleem. Daarnaast zelfs als je in de schuldsanering zit kun je volgens mij gewoon zorgtoeslag aanvragen en daarvan je zorgverzekering betalen, ow en ze krijgen er ook nog hulp bij, want ze moeten hun schulden afbetalen.

Ik denk dat het voor de gemiddelde persoon die een uitkering krijgt prima haalbaar is om hun zorgverzekering te betalen. Als het dat niet is, moeten ze misschien beter gaan kijken naar andere uitgaven en bijv beter opletten bij boodschappen doen en dat soort dingen.

Iemand hier zei dat de zorgtoeslag omlaag gaat, maar hij gaat omhoog, vandaag een brief van gehad.. Als je geen werk hebt is de zorgtoeslag 78,50 per maand. Als je een goedkope zorgverzekering uitzoekt dan moet je wel 3-5 euro bij betalen in de maand.. Nou dan maar een dagje alleen macaroni met ketchup eten.. Heb je de 3-5 euro weer bespaart :)