Roken moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken zou verboden moeten worden

ja
209 (41%)
nee
254 (49%)
maakt mij niet uit
46 (9%)

Totaal aantal stemmen: 509

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:33

Choce schreef:
Weet niet of het teveel afleidt van de hoofdvraag, maar misschien ook wel een interessant:

Vinden jullie dat een roker wel recht heeft op een vervangende long, mocht dit nodig zijn?

Tuurlijk, net zo veel recht als elk ander persoon. Wie ben jij om te oordelen over iets wat een ander zijn dood kan betekenen?

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:37

lifaya schreef:
Choce schreef:
Weet niet of het teveel afleidt van de hoofdvraag, maar misschien ook wel een interessant:

Vinden jullie dat een roker wel recht heeft op een vervangende long, mocht dit nodig zijn?

Tuurlijk, net zo veel recht als elk ander persoon. Wie ben jij om te oordelen over iets wat een ander zijn dood kan betekenen?

Maar als iemand zo veel rookt dat z'n longen ermee ophouden, heeft hij of zij dan al niet zelf die keuze gemaakt?
(Er ook even vanuit gaande dat deze persoon hier al meerdere keren op gewezen is)

Rennie89

Re: Roken moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:38

Ben jij god dat je daar over kan beslissen? Iedereen heeft net zoveel recht op een long, ongeacht de geschiedenis of toekomst vind ik.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:43

lifaya schreef:
Ben jij god dat je daar over kan beslissen? Iedereen heeft net zoveel recht op een long, ongeacht de geschiedenis of toekomst vind ik.

Gelukkig niet! :=

Maar ik geef gewoon mijn mening en ben benieuwd hoe anderen daar tegenover staan :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:46

Choce schreef:
Maar als iemand zo veel rookt dat z'n longen ermee ophouden, heeft hij of zij dan al niet zelf die keuze gemaakt?

Heb je recht op medische zorg als je van je paard valt? Heb je dan niet zelf al die keuze gemaakt?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:48

Dan mogen oudere mensen ook geen nieuwe heup of knie of weet ik veel pacemaker.. hun lichaam is toch al bijna op.. verspilling van een plekje in het ziekenhuis enzo.. (nee ik meen dit dus ook niet)
Roken, snoepen, fiets telefoontjes waar niemand meer zonder kan.. allemaal slecht. Net zoals groentes (zijn bespoten) Alles is slecht tegenwoordig.. en maar zeggen dat je gezond eet.. Oja, 2 mensen willen een kindje.. maar ja in de lijn van moeders zit dementie en bij paps hartkwaaltjes.. schrappen we ook maar uit t pakket als daar een kleine bij komt hahaha.
Leven en laten leven.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:48

Maar je kunt ook op je paard zitten zonder eraf te vallen
Als je rookt krijg je sowieso de schadelijke stoffen binnen.
Imo daarom niet hetzelfde

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:50

Ik moet zeggen dat ik laatst een feestje had in een kroeg waar nog wel binnen werd gerookt, en dat ik de dag erna toch wel blij was dat dit bijna nergens meer gebeurd _O- Nu rook ik zelf ook nog wel eens op feestjes of met vriendinnen, maar kan ook heel goed zonder en dan besef je pas hoeveel t stinkt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:52

Choce schreef:

Het is en blijft een risicosport toch? Van leven ga je dood. Wat denk je van de uitlaatgassen van auto's, kan je op den duur auto's verbieden.

Ik vind het een nare vorm van 'verdelen'; wanneer leef je dan het perfecte, gezonde leven? Jij rookt niet begrijp ik (ik ook niet, daar niet van) maar ik ga er voor het gemak dus even vanuit dat jij dus ook niet drinkt, niet aan de drugs zit, geen medicatie hoeft te gebruiken waarbij gemakkelijk gewenning optreed, en alles doet om je lichaam op en top gezond te houden zodat jij een übermens bent? Dan zou je de eerste zijn, maar zoals je wel merkt werkt dat dus niet helemaal zo toch?

De een wordt 100 met 10 sigaretten per dag, de ander heeft pech en krijgt direct longkanker. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat hij/zij doet en naar binnen werkt, en is het niet voor niets dat een arts niet zelf de keuze kan en mag maken wie er meer of minder recht heeft op een donor-long vanwege de leefwijze.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:53

dus ook geen lever voor iemand die drinkt en zo kan je nog wel even door gaan.
alles wat we doen/eten/drinken is in meer of mindere mate slecht voor ons.
iemand zorg ontzeggen vanwege een bepaalde levensstijl is gelukkig iets wat we in dit land niet doen en ook niet moeten willen.
denk maar eens aan al die niet ingeente kinderen........sorry polio maar eigen keuze dus bekijk het maar...Brr moet er niet aan denken

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:12

chelle_dora schreef:
Choce schreef:

Het is en blijft een risicosport toch? Van leven ga je dood. Wat denk je van de uitlaatgassen van auto's, kan je op den duur auto's verbieden.

Ik vind het een nare vorm van 'verdelen'; wanneer leef je dan het perfecte, gezonde leven? Jij rookt niet begrijp ik (ik ook niet, daar niet van) maar ik ga er voor het gemak dus even vanuit dat jij dus ook niet drinkt, niet aan de drugs zit, geen medicatie hoeft te gebruiken waarbij gemakkelijk gewenning optreed, en alles doet om je lichaam op en top gezond te houden zodat jij een übermens bent? Dan zou je de eerste zijn, maar zoals je wel merkt werkt dat dus niet helemaal zo toch?

Drinken en drugs doe ik wel/gedaan, maar niet in extreme vormen.
En verslaving is natuurlijk wel even wat anders (maak het zelf op het moment van dichtbij mee).
Maar als iemand totaal niet van plan is om te veranderen (zichzelf met volle verstand erbij kapot maakt) en weet dat hij/zij op deze manier zijn leven kwijt raakt, waarom moeten andere mensen dan wel moeite voor deze persoon doen?
Ik vind het vooral vervelend dat deze persoon (even uitgaande dat het alleen door het roken komt) misschien een long kan innemen van iemand die niet zelf een keuze kan maken. Zo iemand zou van mij voorrang krijgen op iemand die zelf een keuze heeft gemaakt.

Ik heb het dus wel over echte diehard rokers die niet willen stoppen als ze al meerdere keren verteld is dat dit hun leven gaat kosten.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:16

Nog even een toevoeging, het gaat mij niet om het perfecte leven :)
Maar als je ziet dat het niet goed gaat moet je imo wel zelf de verantwoording nemen. (minderen, stoppen)
Niet je kop in het zand steken(stug door blijven roken)
En verantwoording bij anderen leggen (nieuwe long)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:19

Choce, maar jij gaat nu uit van 'extreme mate'. Maar heel eerlijk, wat denk je van mensen die hun leven op een bepaalde manier hebben geleefd? Stel dat jij enorm overtuigd bent dat je niets mag drinken aan alcohol. Jij gaat dood, maar jouw lever of wat dan ook wordt 'gebruikt' bij iemand die iedere avond een glaasje wijn drinkt bij het avondeten.

Ik heb het niet over verslavingen an sich, maar met het feit dat je geen keuze kan en mag maken over wie er meer recht op leven heeft dan de ander. Want dat is in feite wat je dan doet; je maakt een keuze of een ander meer recht heeft om te leven.

Overigens ben ik zelf fel tegen drugs, maar ik mag nog steeds niet bepalen dat jij meer of minder recht op zorg hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:20

Pandameisje schreef:
En ben thuis zijn we 3 pagina's verder maar ja ik merk al iedereen heeft hier andere mening over

Wellicht moet je je docent eens vragen om een zinvolle stelling neer te zetten.

Zeg maar dat ik dat gezegd heb...... }:)

Choce schreef:
Maar als je ziet dat het niet goed gaat moet je imo wel zelf de verantwoording nemen. (minderen, stoppen)

Sociale omstandigheden/druk? Nooit van gehoord?
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-12-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:22

Ikke toch :').
Maar je hebt wel gelijk.

Ik rook niet, vind het geldverspilling en vies (sorry rokers), maar verbieden?
Nee hoor, dan wordt het illegaal en mensen kopen het toch wel.
Gaan ze wel de grens over om het te kopen, of via illegale wegen.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:24

Onze stelling heeft veel meer actie :D

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:26

En op stallen/manege vind ik dat zowel buiten als binnen niet gerookt mag worden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:29

Pandameisje schreef:
En op stallen/manege vind ik dat zowel buiten als binnen niet gerookt mag worden

Bij ons op stal staat een rookpaal, redelijk uit het zicht van de kinderen.
Dan vind ik het geen probleem, maar binnen, no way!

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:31

Iemand die een een wijntje of sigaretje per dag drinkt zou ik niet erg vinden om aan te doneren.

Heb de stelling ook met de volgende situatie in het hoofd neergezet:
Vader werkt in het ziekenhuis en vertelde mij dit.
Lag een vrouw voor een longtransplantatie. Weet niet zeker meer of er meer aan de hand was, maar een groot deel kwam wel door het roken.
Na de transplantatie werd door de dokters geadviseerd in bed te blijven, maar mevrouw moest naar buiten want ze moest naar buiten om haar sigaretje te roken %)

Dan kan ik me daar best wel boos om maken dat zo iemand op dezelfde voet verder gaat.
En ook wel sneu dat je dan zo verschrikkelijk verslaafd bent

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:33

Oke, dat is wel heel erg.

Mijn ex-collega rookte na het eten wel eens, hadden wij koopavond en dan rookte zij een sigaretje na het eten.
Dat vind ik niet erg, ze vond het dan lekker.
Maar ze kon ook weken niks roken, en dan soms 2x per week ofzo.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:35

ikke schreef:
Choce schreef:

Sociale omstandigheden/druk? Nooit van gehoord?

Jawel, maar dat betekend toch niet dat je dan door moet gaan als het niet goed gaat?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:37

Choce schreef:
Drinken en drugs doe ik wel/gedaan, maar niet in extreme vormen.
En verslaving is natuurlijk wel even wat anders (maak het zelf op het moment van dichtbij mee).
Maar als iemand totaal niet van plan is om te veranderen (zichzelf met volle verstand erbij kapot maakt) en weet dat hij/zij op deze manier zijn leven kwijt raakt, waarom moeten andere mensen dan wel moeite voor deze persoon doen?
Ik vind het vooral vervelend dat deze persoon (even uitgaande dat het alleen door het roken komt) misschien een long kan innemen van iemand die niet zelf een keuze kan maken. Zo iemand zou van mij voorrang krijgen op iemand die zelf een keuze heeft gemaakt.

Ik heb het dus wel over echte diehard rokers die niet willen stoppen als ze al meerdere keren verteld is dat dit hun leven gaat kosten.

Begrijp ik goed uit jou post dat verslaving aan (drugs of alcohol) anders is dan rokers?
Dat zij wel van plan zijn te veranderen maar niet met hun volle verstand erbij zich zelf kapot maken?
(eerste 3 zinnen)
Of lees ik nu verkeerd? :o

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:39

Nee. Het verbieden van roken zorgt ervoor dat de overheid een hoop accijns mist en hiermee mist de kas echt aan miljarden die niet op te vangen zijn. Slecht idee. Het is niet voor niks dat het duur is, maar nog betaalbaar genoeg. Overheid wilt geld zien maar wel het beeld uitstralen dat ze het beste voor hebben met de volksgezondheid. Immers kost dat ook een hoop geld.

Bovendien bestaat er zoiets al vrije keuze. In een democratie kan je niet zomaar van alles verbieden.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:43

Met een drank/drugsprobleem denk je heel anders.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij nooit zo verdiept hebt in rookverslaving.
Maar je kan daar toch geen delrium (bijv.) van krijgen?
Dat bedoelde ik met verschil :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:45

Hoe wil je iets verbieden dat al zo lang bestaat? Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen of hij of zij rookt. Ben blij dat het in restaurants etc al verboden is. Maar verder vind ik dat iedereen die wil roken, mag roken.