Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:06

love_western schreef:
Maar normaal word er niemand daar gediscrimineerd. Ze doen tegen iedereen vriendelijk.

Mijn oma word goed in de gaten gehouden door hun. Dus als ze zien dat ze boodschappen heeft gedaan. Dan komen ze gelijk helpen.

Toen mijn opa overleed. Kwamen ze elke dag met kannen koffie aanzetten en heerlijke gebakken caken. Zodat wij daar geen onkosten aanhadden. En ook veel enveloppen met geld. En ze snapte maar niet waarom anderen niks mee namen.

Alleen ze willen geen Nederlanders in de wijk hebben wonen. Heel begrijpelijk. Snap alleen niet waarom ze voor deze manier kiezen. Maaf dat zal ik vanzelf wel horen.


Maar serieus, waarom niet dan? Als je geen outsiders in je buurt wi, kun je toch met zijn allen een nieuwbouwwijk opkopen. Dat kan je toch niet verwachten in een huurwijk, dat de woningbouw voor eeuwig huizen reserveert voor een bevolkingsgroep? Ik erken zeker dat nederlanders in vroeger tijden de boel in nederlands indie hebben uitgebuit, maar anno nu zijn we toch niet schuldig dat de jappen daar na ons nog hebben huisgehouden? En dat de nederlanders daar hebben gevochten met de nederlands indiers en de belofte van eigen staat niet hebben kunnen waarmaken? Ik snap dit gedrag niet.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:07

elenaMM77 schreef:
Dus als men het heeft over 'ze', moet men maar eens nadenken over hoeveel 'ze's' er terecht kunnen terugwijzen naar 'ze' als zijnde ons. en vergis je niet, 'wij' hebben heel wat onzin en ongein uitgehaald op deze planeet.

???
Omdat de nederlandse regering destijds iets gedaan heeft wat nu ronduit onacceptabel gevonden wordt is elke nederlander vogelvrij in die wijk? Alle nederlanders worden verantwoordelijk gehouden voor beslissingen waar zijn 0,0 invloed op hebben gehad, bv omdat zij toen nog niet eens bestonden?!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:08

Jessix schreef:
Jeetje, dit is een heel heftig topic voor een Moluks/Nederlands meisje zoals ik....



je bedoelt de reacties?
Kun jij de molukkers begrijpen?Vind je dat ze gelijk hebben(ik dus wel,maar dit terzijde)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:09

Jessix schreef:
Jeetje, dit is een heel heftig topic voor een Moluks/Nederlands meisje zoals ik....


Kijk, moet zij ook maar oprotten naar haar eigen land dan?

Het is in nl helaas de mode om eerst te schreeuwen en dan pas na te denken jessix... Of alleen maar te schreeuwen...
Helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:11

piezze schreef:
love_western schreef:
Maar normaal word er niemand daar gediscrimineerd. Ze doen tegen iedereen vriendelijk.

Mijn oma word goed in de gaten gehouden door hun. Dus als ze zien dat ze boodschappen heeft gedaan. Dan komen ze gelijk helpen.

Toen mijn opa overleed. Kwamen ze elke dag met kannen koffie aanzetten en heerlijke gebakken caken. Zodat wij daar geen onkosten aanhadden. En ook veel enveloppen met geld. En ze snapte maar niet waarom anderen niks mee namen.

Alleen ze willen geen Nederlanders in de wijk hebben wonen. Heel begrijpelijk. Snap alleen niet waarom ze voor deze manier kiezen. Maaf dat zal ik vanzelf wel horen.


Maar serieus, waarom niet dan? Als je geen outsiders in je buurt wi, kun je toch met zijn allen een nieuwbouwwijk opkopen. Dat kan je toch niet verwachten in een huurwijk, dat de woningbouw voor eeuwig huizen reserveert voor een bevolkingsgroep? Ik erken zeker dat nederlanders in vroeger tijden de boel in nederlands indie hebben uitgebuit, maar anno nu zijn we toch niet schuldig dat de jappen daar na ons nog hebben huisgehouden? En dat de nederlanders daar hebben gevochten met de nederlands indiers en de belofte van eigen staat niet hebben kunnen waarmaken? Ik snap dit gedrag niet.

misschien eerst eens goed verdiepen in hun verleden. En misschien domweg geen geld voor een koophuis?

Verder ga ik niet zomaar informatie op internet zetten. Alleen wil ik vertellen dat ik deze mensen heel goed begrijp. En lang niet iedereen in Hoogeveen zien hun als Nederlanders.

Ik mij iig heel welkom en veilig daar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-14 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:11

Jessix schreef:
Jeetje, dit is een heel heftig topic voor een Moluks/Nederlands meisje zoals ik....



Kan ik me voorstellen jessix maar misschien kan jij het verklaren waarom er zo heftig wordt gereageerd op een witneus in een molukse wijk? Ik snap het probleem niet zo van mengen van alke kleurtjes in een multicultiland

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:13

De Molukkers die ik ken, zijn principiële en hard werkende mensen. Totaal niet te vergelijken met de Marokkanen die ik ken. (Waarvan ik gestimuleerde remigratie naar absoluut geen verkeerd plan vind)

Dit is gewoon een ongelukkig geuite protestactie. Het is absoluut niet goed te praten, maar ik kan er wel wat begrip voor opbrengen.

Maar, vergis je niet. Molukkers hebben geen thuisland. Ja, Nederland, waar ze 50/60 jaar geleden zijn neergekwakt.. Deze mensen hebben alleen de Nederlandse nationaliteit. In tegenstelling tot andere bevolkingsgroepen die 2 paspoorten in bezit hebben.

Dus ongefundeerde opmerkingen zoals "ga maar terug naar je eigen land" gaat in dit verhaal niet op. :P

_l_amanda_l_

Berichten: 6056
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:18

8nnemiek schreef:
Wedden dat ze nog hun zin krijgen ook??
Het is toch belachelijk.. Dat ze lekker terug gaan naar hun eigen land, dan hebben ze ook geen last van ons Nederlanders..


Misschien moet je je eerst een beetje in de voorgeschiedenis verdiepen vóór je dit soort uitspraken doet... :=
De Molukkers zijn hier niet voor niks naar toe gekomen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:20

_l_amanda_l_ schreef:
8nnemiek schreef:
Wedden dat ze nog hun zin krijgen ook??
Het is toch belachelijk.. Dat ze lekker terug gaan naar hun eigen land, dan hebben ze ook geen last van ons Nederlanders..


Misschien moet je je eerst een beetje in de voorgeschiedenis verdiepen vóór je dit soort uitspraken doet... :=
De Molukkers zijn hier niet voor niks naar toe gekomen.



en wat is volgens jou dan de voorgeschiedenis? ;)

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:20

geerke schreef:
Jessix schreef:
Jeetje, dit is een heel heftig topic voor een Moluks/Nederlands meisje zoals ik....



je bedoelt de reacties?
Kun jij de molukkers begrijpen?Vind je dat ze gelijk hebben(ik dus wel,maar dit terzijde)


Ja, ik bedoel de reacties die hier worden gegeven. :j

Wat de Molukkers betreft, ik vind de reactie zoals die beschreven staat te ver gaan. Het bekladden van iemands huis en bedreigen van mensen is gewoon not done. Vergeet niet dat het slechts enkele of een kleine groep is in die wijk die zo reageert. Niet iedereen houdt er dezelfde ideeën op na, gelukkig.

Verder weet ik niet of er wijken zijn toegezegd door de NL regering toen der tijd. Uiteraard weet ik wel dat er afspraken zijn gemaakt die niet zijn nagekomen. Hele gezinnen hebben hier jaren lang "tijdelijk opgevangen" gezeten met het idee dat ze terug zouden kunnen keren. Dat is wel heel moeilijk geweest. Vreemd genoeg is die generatie er zelf wel in berust, maar helaas heb je altijd onruststokers uit volgende generaties..

_l_amanda_l_

Berichten: 6056
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:21

geerke schreef:
_l_amanda_l_ schreef:
Misschien moet je je eerst een beetje in de voorgeschiedenis verdiepen vóór je dit soort uitspraken doet... :=
De Molukkers zijn hier niet voor niks naar toe gekomen.



en wat is volgens jou dan de voorgeschiedenis? ;)


Kan je die zelf niet opzoeken? ;)

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:21

Even een klein stukje vereenvoudigde geschiedenis voor de mensen die dit gemist hebben:

Na de 2e wereldoorlog wilde Nederland orde op zaken stellen in hun kolonie: "Nederlands-Indië" (oa Indonesië) Maar de inheemse Indonesiërs wilden dat niet meer! Ze wilden niet meer van Nederland zijn. Dus ze kwamen in protest! Er was een bevolkingsgroep (de Molukkers) van Indonesië die Nederland geholpen heeft om alle inheemse Indonesiërs in de pan te hakken, in ruil daarvoor zouden ze een eigen vrije staat krijgen (van een stukje van Indonesië).

Maar toen was de oorlog voorbij en ze kregen helemaal niets!! Behalve dat alle Indonesiërs pislink op hun waren! :oo Dat was ff balen! Ze werden langzaam zelf afgeslacht door de Indonesiërs. Daarom besloot de Nederlandse regering in 1951 de soldaten en hun familie tijdelijk naar Nederland over te brengen. Tot er in Indonesië een oplossing was gevonden. Maar Nederland vond die oplossing nooit en die staat die beloofd was kwam er nooit...

En nu zitten ze hier dus nog steeds. Al 60 jaar.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:22

piezze schreef:
Jessix schreef:
Jeetje, dit is een heel heftig topic voor een Moluks/Nederlands meisje zoals ik....



Kan ik me voorstellen jessix maar misschien kan jij het verklaren waarom er zo heftig wordt gereageerd op een witneus in een molukse wijk? Ik snap het probleem niet zo van mengen van alke kleurtjes in een multicultiland


Nee, sorry dat kan ik niet verklaren. Ik ken die persoon die deze uitspraak heeft gedaan niet, dus geen idee wat zijn beweegreden is.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:23

Molukkers in de wijk betalen toch ook aanzienlijk minder huur?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:25

Ach ik snap de tegenrreacties, hoe ongefundeerd ook, ook wel hoor. De media doen alles zo breed uitlichten en ook wel eenzijdig. en geschiedenisles is er de laatste jaren ook niet beter op geworden met dank aan de mamoetwet (pvda bedankt) dus kennis is vaak maar beperkt aanwezig.

maar beter zouden we weer wat trotser worden op alle goede dingen in dit landje ipv klagen. Ik bedoel waar ter wereld hebben mensen de luxe om ontevreden re zijn over aanpassing van een kinderfeest?

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:27

LadyMadonna schreef:
Jessix schreef:
Jeetje, dit is een heel heftig topic voor een Moluks/Nederlands meisje zoals ik....


Kijk, moet zij ook maar oprotten naar haar eigen land dan?

Het is in nl helaas de mode om eerst te schreeuwen en dan pas na te denken jessix... Of alleen maar te schreeuwen...
Helaas...


Dat zou ook altijd zo blijven. Hebben mijn ouders nog zo hun best gedaan er een multiculturele wereld van te maken samen! :')

jasz

Berichten: 2267
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:27

Ze zeggen het compleet op de verkeerde manier, maar ik kan ze wel begrijpen.
De meeste Molukkers zijn hier heen gehaald omdat wij hen nodig hadden in die tijd. In ruil daarvoor kregen ze eigen wijken.
Er zijn dus afspraken gemaakt waar men zich aan moet houden.

Er zijn trouwens ook genoeg witte wijken, vaak wijken die geheel christelijk zijn. Als daar een niet-Nederlands gezin wordt neergezet zouden die het ook zwaar krijgen hoor.


Natuurlijk zou het ideaal zijn als alle verschillende etniciteiten perfect door elkaar heen leven en ook goed met elkaar opschieten. Maar dat is nog lang niet zo. Tot die tijd kan er dan maar beter een beetje rekening mee worden gehouden, voor de situatie alleen maar uit de hand loopt.

En mensen die roepen, ze moeten gewoon terug naad eigen land! Die moeten nog een lesje geschiedenis volgen ;) Nederland heeft de Molukkers zelf naar Nederland gehaald, net zoals ook eerst met Marokkaanse en Turkse gezinnen werd gedaan, omdat wij hier werknemers nodig hadden. Alleen als we ze dan niet meer 'nodig' hebben, mogen ze het land uit volgens sommige. Lekker hypocriet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:29

Iris82 schreef:
Even een klein stukje vereenvoudigde geschiedenis voor de mensen die dit gemist hebben:

Na de 2e wereldoorlog wilde Nederland orde op zaken stellen in hun kolonie: "Nederlands-Indië" (oa Indonesië) Maar de inheemse Indonesiërs wilden dat niet meer! Ze wilden niet meer van Nederland zijn. Dus ze kwamen in protest! Er was een bevolkingsgroep (de Molukkers) van Indonesië die Nederland geholpen heeft om alle inheemse Indonesiërs in de pan te hakken, in ruil daarvoor zouden ze een eigen vrije staat krijgen (van een stukje van Indonesië).

Maar toen was de oorlog voorbij en ze kregen helemaal niets!! Behalve dat alle Indonesiërs pislink op hun waren! :oo Dat was ff balen! Ze werden langzaam zelf afgeslacht door de Indonesiërs. Daarom besloot de Nederlandse regering in 1951 de soldaten en hun familie tijdelijk naar Nederland over te brengen. Tot er in Indonesië een oplossing was gevonden. Maar Nederland vond die oplossing nooit en die staat die beloofd was kwam er nooit...



juist...je hebt het bij het goede eind.Dat wilde ik even weten...molukkers kwamen namelijk niet naar nederland om ons vuile werk op te knappen ;)
En nu zitten ze hier dus nog steeds. Al 60 jaar.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:30

Lizzle schreef:
Molukkers in de wijk betalen toch ook aanzienlijk minder huur?

Ja tuurlijk en ze betalen ook geen belasting! ;) Nee hoor, er wordt gewoon de volle mep betaald net als elke andere Nederlander.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:30

_l_amanda_l_ schreef:
Misschien moet je je eerst een beetje in de voorgeschiedenis verdiepen vóór je dit soort uitspraken doet... :=
De Molukkers zijn hier niet voor niks naar toe gekomen.



en wat is volgens jou dan de voorgeschiedenis? ;)[/quote]

Kan je die zelf niet opzoeken? ;)[/quote]



ik weet het wel,hoef dat niet op te zoeken...

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:31

Iris82 schreef:
Even een klein stukje vereenvoudigde geschiedenis voor de mensen die dit gemist hebben:

Na de 2e wereldoorlog wilde Nederland orde op zaken stellen in hun kolonie: "Nederlands-Indië" (oa Indonesië) Maar de inheemse Indonesiërs wilden dat niet meer! Ze wilden niet meer van Nederland zijn. Dus ze kwamen in protest! Er was een bevolkingsgroep (de Molukkers) van Indonesië die Nederland geholpen heeft om alle inheemse Indonesiërs in de pan te hakken, in ruil daarvoor zouden ze een eigen vrije staat krijgen (van een stukje van Indonesië).

Maar toen was de oorlog voorbij en ze kregen helemaal niets!! Behalve dat alle Indonesiërs pislink op hun waren! :oo Dat was ff balen! Ze werden langzaam zelf afgeslacht door de Indonesiërs. Daarom besloot de Nederlandse regering in 1951 de soldaten en hun familie tijdelijk naar Nederland over te brengen. Tot er in Indonesië een oplossing was gevonden. Maar Nederland vond die oplossing nooit en die staat die beloofd was kwam er nooit...

En nu zitten ze hier dus nog steeds. Al 60 jaar.


je vergeet nog een stukje hoor, hoe de rijkdom die de nederlanders ook hebben gebracht door japanse bezetters is weggeroofd waardoor 3 miloen mensen daar verhongerde na de 2e wereldoorlog
Dus orde op zaken stellen was ook in het belang van de bevolking. En hee de engelse en amerikanen wilde niet helpen waardoor het niet gelukt is en als laatste redmiddel die mensen mochten kiezen mee naar nl te komen. Het is niet leuk om nederland alleen maar als slechterik neer te zetten. Rest vd wereld is ook geen lieverdje haha

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:34

jasz schreef:
Ze zeggen het compleet op de verkeerde manier, maar ik kan ze wel begrijpen.
De meeste Molukkers zijn hier heen gehaald omdat wij hen nodig hadden in die tijd. In ruil daarvoor kregen ze eigen wijken.
Er zijn dus afspraken gemaakt waar men zich aan moet houden.

Er zijn trouwens ook genoeg witte wijken, vaak wijken die geheel christelijk zijn. Als daar een niet-Nederlands gezin wordt neergezet zouden die het ook zwaar krijgen hoor.


Natuurlijk zou het ideaal zijn als alle verschillende etniciteiten perfect door elkaar heen leven en ook goed met elkaar opschieten. Maar dat is nog lang niet zo. Tot die tijd kan er dan maar beter een beetje rekening mee worden gehouden, voor de situatie alleen maar uit de hand loopt.

En mensen die roepen, ze moeten gewoon terug naad eigen land! Die moeten nog een lesje geschiedenis volgen ;) Nederland heeft de Molukkers zelf naar Nederland gehaald, net zoals ook eerst met Marokkaanse en Turkse gezinnen werd gedaan, omdat wij hier werknemers nodig hadden. Alleen als we ze dan niet meer 'nodig' hebben, mogen ze het land uit volgens sommige. Lekker hypocriet


Volgens mij mag jij ook nog wel een geschiedenislesje, molukkers zijn geen gastarbeiders das weer heel wat anders, je verkoopt klinklare nonsens

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:36

piezze schreef:
je vergeet nog een stukje hoor, hoe de rijkdom die de nederlanders ook hebben gebracht door japanse bezetters is weggeroofd waardoor 3 miloen mensen daar verhongerde na de 2e wereldoorlog
Dus orde op zaken stellen was ook in het belang van de bevolking. En hee de engelse en amerikanen wilde niet helpen waardoor het niet gelukt is en als laatste redmiddel die mensen mochten kiezen mee naar nl te komen. Het is niet leuk om nederland alleen maar als slechterik neer te zetten. Rest vd wereld is ook geen lieverdje haha


Sorry, dat is niet blijven plakken bij de geschiedenisles. :+

Mag ik dan vragen waarom ze de Nederlandse inmenging niet meer terug wilden ondanks dat NL voor zoveel rijkdom gezorgd heeft?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:38

Wat er ook gebeurd is. Niemand heeft het recht te discrimineren. Ook de molukkers dus niet. Een eigen wijk claimen voor alleen de molukkers is belachelijk. Ik snap ook niet dat de hele voorgeschiedenis erbij wordt gehaald, zeker niet nu discriminatie in nederland al zo'n trendig topic is de laatste jaren. Nederlanders mogen niet discrimineren, marrokanen niet, polen niet, molukkers ook niet etc. etc.

_l_amanda_l_

Berichten: 6056
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:40

geerke schreef:
en wat is volgens jou dan de voorgeschiedenis? ;)

_l_amanda_l_ schreef:
Kan je die zelf niet opzoeken? ;)

geerke schreef:
ik weet het wel,hoef dat niet op te zoeken...

Ik ook, maar ben toch niet om Bokt om speciaal voor jou de geschiedenis van o.a. ons land opnieuw te beschrijven? Ik heb het ook vijftien jaar geleden op school geleerd, hetzelfde idee als hierboven staat, maar ik kan lang niet zo mooi vertellen als Iris82 :D