Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:09

Nou, dat vond ik eigenlijk wel krom. In sommige gevallen wordt een maagband of verkleining vergoed, maar wanneer je zelfstandig zoveel gewicht kwijt bent, mag je een buikwandcorrectie ivm overtollige huid mooi zelf betalen -O-

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:14

@Shadow0: Het nieuwsbericht is denk ik gebaseerd op een artikel gepubliceerd in 2008. Mocht je precies willen weten hoe ze het gedaan hebben wil ik het artikel best sturen. Dit artikel maakt geen vergelijking met andere kosten, en al helemaal niet met de kosten van oorlog. Dat is dus wat de media ervan maakt :Y)

Echter zijn er zat andere onderzoeken die wel vergelijken met gezondheidskostenposten zoals roken, en tegenwoordig zien we dat het probleem van slechte voeding een grotere last is dan roken op economisch en welzijnsgebied.

En natuurlijk is het lastig te berekenen; het kost heel veel werk, en waarschijnlijk wordt het inderdaad nog onderschat ook.. Het probleem wordt groter en groter maar de boodschap dat er wat gebeuren moet komt nog niet binnen op de juiste plekken.
Aandacht mag er best voor komen; het moet wel op een andere manier zijn. Te zware mensen moeten niet in een negatief daglicht gesteld worden; de oorzaak moet aangepakt worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:20

Astridhorse schreef:
Echter zijn er zat andere onderzoeken die wel vergelijken met gezondheidskostenposten zoals roken, en tegenwoordig zien we dat het probleem van slechte voeding een grotere last is dan roken op economisch en welzijnsgebied.

Dat geloof ik best. Waarbij het inderdaad eerder een probleem is van slechte voeding dan van overgewicht. (Belangrijk onderscheid trouwens :j , want de oplossing voor slechte voeding is betere voeding, terwijl de focus op gewicht uitnodigt tot crash diets en dieetpillen.)

Maar de vergelijking met oorlog vind ik naast ongepast ook erg misleidend - het onderschat de verregaande gevolgen van oorlog over de hele wereld, en de gigantische verwoesting die dat met zich mee brengt. Dat gelijk stellen aan overgewicht (of overgewicht aan oorlog) is ethisch zo verkeerd.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:36

Cayenne schreef:
Nou, dat vond ik eigenlijk wel krom. In sommige gevallen wordt een maagband of verkleining vergoed, maar wanneer je zelfstandig zoveel gewicht kwijt bent, mag je een buikwandcorrectie ivm overtollige huid mooi zelf betalen -O-

Ik weet niet of jij weet wat een maagverkleining ofwel een weight loss surgery inhoud, maar het is geen wondermiddel waardoor je ineens kilo's kwijt bent. Het is een steun in de rug waarbij je je leefstijl moet veranderen. Ik weet als geen ander wat het betekend om het zelf te proberen, tis me ook wel 100 keer gelukt en ik ben ook al wel 100 keer weer aangekomen.. ik heb keer op keer gefaald en tsja dan kom je uit bij iets wat een steun in de rug kan betekenen, wat je strijd eindelijk op weg kan helpen... in mijn geval alleen de verkleining (zonder darmomleiding) waarbij ik me de pleuris sport en me goed aan mn dieet hou en dan nog niet voldoende afval... het is niet allemaal zwartwit...

En daarbij, is je redenering niet correct. Iemand die veel kwijt is met een WLS krijgt meestal ook geen BWC vergoed, tenzij ze aan behoorlijk wat voorwaarden voldoen.

Maar goed, dit is offtopic.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 08:01

Ir1ne, uiteraard weet ik wat het inhoud, maar om me heen zie ik dus wel mensen die een maagverkleining kregen en uiteindelijk gewoon weer probeerden te eten zoals voorheen, wat uiteraard helemaal mis ging. Ik heb het over die specifieke groep en scheer niet iedereen met een maagverkleining of maagband over één kam.
En ook ik weet als geen ander wat zelf proberen betekent. Ik veroordeel ook niemand en ik zeg ook 'sommige mensen' dus ik snap niet waarom je je aangesproken voelt? :)

Waar staat dat ik zeg dat mensen met een WLS wel een BWC vergoed krijgen? :) Dat heb ik nergens gezegd.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:06

Je zegt in sommige gevallen wordt een maagband ( die bijna niet meer wordt geplaatst overigens, maar dat is een ander verhaal ) of een verkleining vergoed, maar een bwc na zelfstandig afvallen niet? De voorwaarden voor een bwc zijn gewoon identiek, dwz, het verschilt wel per zorgverzekeraar.. Maar ze kijken niet naar of je wel of niet een WLS hebt gehad.

Wbt het eten is dat voor elke afvalmethode hetzelfde, of je nu een WLS hebt gehad of zelfstandig bent afgevallen. Als je zelfstandig afvalt en je vreet je vol wordt je weer dik, als je dat na een WLS doet wordt je dat uiteindelijk ook.

Het banketstaaf is dat ik me 300% heb ingezet en toch blijf steken na 30 kilo te zijn afgevallen en daarom een zgn redo operatie krijg. Hopen dat ik het er daarna wel afkrijg, maar toch word ik ook onder de "kostenpost" geschaard en met mij zijn er nog veel meer (Overigens ben ik medisch volledig binnenstebuiten gekeerd wbt het niet afvallen en snappen de artsen er weinig van..).

Bestrijden van obesitas ligt m.i. , na gewichtsverlies op wat voor manier dan ook, bij de persoon zelf om zijn of haar leefstijl te veranderen, en daar hoort gezonde voeding ook bij.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:08

Vergeet niet dat er aan overgewicht vaak een probleem zit. Mensen hebben vaak het idee dat mensen met overgewicht gewoon mensen zijn die teveel en te ongezond eten, met te weinig beweging. En in heel veel gevallen is dat niet zo, en dan heb ik het niet over overgewicht vanwege medicatie.

Ik ben zelf iemand die te dik is, en ja ik hou wel van snoepen, maar mijn overgewicht wordt veroorzaakt door het feit dat ik een emotie eter ben, en dat komt vanuit mijn jeugd. Dus ik kan met alle goodwill van de wereld gaan sporten en afvallen, maar dat is symptoom bestrijding en geen oorzaak aanpakker. Ik zal dus eerst met mijzelf aan de slag moeten, eer ik kan afvallen en gezond kan blijven op dat gewicht.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:08

ik heb zelf obesitas en het is vroeger voor mij enorm zwaar geweest want ik was zeker een emotie eter
en nu der is niks meer kwa ongezonde zooi in huis en ik hoef het niet eens meer

ik ben gek op groente en fruit zeker weten en sporten vind ik heerlijk het geeft mijn juist meer energie hoe meer ik sport

tuurlijk je hebt momenten waarop het heel zwaar is en vroeger zou ik er dan ook meteen mee gestopt zijn maar nu
nu denk ik van ik doe dit voor mezelf niet voor iemand anders ik wil gezond leven en doe dat op mijn manier tuurlijk niet alles gaat er in een keer af ( wat sommige mensen in mijn omgeving wel denken )
het kan wel even duren voordat alles er af is

maar ik ben allang blij dat het begin er is :D

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:10

Cayenne schreef:
Waar staat dat ik zeg dat mensen met een WLS wel een BWC vergoed krijgen? :) Dat heb ik nergens gezegd.

Wat bedoel je dan met je voorgaande post? Dat je niet snapt waarom een WLS wel vergoed wordt en een bwc bij zelfstandig afvallen niet? Dat is toch geen vergelijking? Het zijn 2 totaal verschillende ingrepen, waarbij een bwc in principe niet gezondheidsbevorderend is, dwz niet lichamelijk.
Mocht je wel dermate lichamelijke klachten krijgen dat een bwc nodig is, wordt deze gewoon vergoed... Psychische klachten telt de zorgverzekeraar helaas niet mee..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 08:29

Heel simpel: jij leest mijn zin alsof er staat dat mensen met een maagoperatie een BWC vergoed krijgen en dat mensen die zelfstandig zijn afgevallen dat niet krijgen. Dat lees je verkeerd, of misschien heb ik het niet duidelijk neergezet. Ik bedoel alleen dat ik het krom vind dat ik, weliswaar zonder operatie afgevallen maar door mijn slappere huid ook letterlijk nog niet goed in mijn vel, geen medische hulp krijg. Dan heb ik het dus over psychische problemen en geen lichamelijke problemen, want die heb ik niet, maar ook daar heb ik loeihard voor moeten werken. Een klein beetje hulp bij het allerlaatste stapje had ik daarom wel fijn gevonden, maar alas, het zij zo. Ondanks dat ik nu een gezond gewicht heb, heb ik er nog steeds psychische problemen door.
En nee, daarmee zeg ik niet dat mensen met een operatie geen loeihard werk verzetten :)

Ir1ne

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:32

Oh daar ga je nog een beetje mis denk ik... die psychische begeleiding krijgen WLS'ers ook niet, of iig niet van voldoende kwaliteit. Als ik naar de psych wil mag ik het lekker zelf betalen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:35

Prrrr schreef:
Tijd dat er serieus onderzoek gedaan gaat worden naar een oplossing voor obesitas... nu is behandeling op zijn best gericht op pappen, nathouden, en beperken van de gevolgen - niet op genezen. Nog steeds is niet duidelijk waarom de een wel obesitas krijgt en de ander niet.

Hier ben ik het zeker mee eens. Er zijn mensen die zich volproppen, maar ook heel veel mensen die van "lucht" opzetten of medicatie gebruiken. Het is dus inderdaad goed als er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak en aan de hand daarvan een plan van aanpak op te stellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:13

belle_boef schreef:
Rocamor schreef:
Het hele probleem is toch gewoon ook dat we niet meer weten wat we moeten eten? Elke goeroe heft zijn eigen systeem en eigen volgers. Het ene onderzoek is gefincieerd door uni X. Maar uni X krijgt veel geld van levensmiddelsconcern Y.

Onderzoek A wordt verricht door instituut Z, waarbij juist weer heel veel anti-vlees/anti-zuivel/anti-KH/anti-"noem-maar-een-dwarsstraat" werken. OVer onafhankelijk gesproken.

En als "de wetenschap" het al niet weet, hoe moeten wij, de simpele zielen het dan weten?

Maar iedereen kan toch zelf nadenken?

Al het eten dat vol zit met conserveringsmiddel, veel van de E nummer (er zijn wel enkele goede) glucose fructose, gemodificeerd zetmeel. Kan nooit gezond zijn. Wel erg lekker en met mate ook helemaal niet erg. :j

Verse groente zijn over het algemeen gezond (even weglaten dat die wel bespoten kunnen zijn als ze uit de winkel komen)

Vlees van de slager is gezond (dat uit een supermarkt lijkt in veel gevallen niet eens meer op vlees)

Geloof me, ik werk in de revalidatie waar echt de zwakkere mensen van de samenleving komen. Er zijn echt heel veel simpele mensen, met lager IQ. Die mensen kunnen wat jij noemt echt niet bedenken. Ik kom mensen met longproblemen tegen die de link met hun overmatig roken niet zien, en ook mensen met (enorm) overgewicht die zeggen echt weinig te eten, maar die je toch dagelijks continu slechte dingen ziet eten. Als je dan uitlegt dat een zak chips niet echt verstandig is om te eten geven ze aan dat dit 'light' chips is, en dus geen enkel probleem en je er dus niet dik van kan worden.... Tja, ik kan het niet ontkennen, het staat op de zak. Vervolgens drinken ze ook nog liters cola weg (ook light) en eten ze geen gezonde groenten/brood/aardappels omdat ze ergens hebben gehoord dat dat niet goed voor je is en je er dik van wordt.
Dat is dus het denkniveau van een heel groot deel van NL! Niks ten nadele, ook evengoede mensen, maar ze worden dus wel genaaid door de commercie in dit geval.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:33

Eigenlijk is het niet eens zo gek dat mensen aan komen.
Ikzelf kan en mag hier eigenlijk niet over mee praten. Aangezien ik er veel aan moet doen om kilo's er bij op te krijgen.
De woorden als: Meer snacken! Meer snoepen!! Eet n zak chips.
Sorry people, maar dát gaat ook niet helpen bij mij.

Zo zijn er ook mensen, die een chromossoom missen, zoals een busreiziger tegen mij zei.
Ze was nog maar 19 jaar oud. En miste chromosoom 13, waardoor haar schidklier niet werkte.
Zelfs 1 plak brood, wat voor haar genoeg om het op te slaan.
Bewegen doet ze zo veel mogelijk.

Ze was er heel duidelijk in: Ik wordt niet ouder dan 35 a 40 jaar. En daar kan ik niets aan doen, hoe graag ik ook wil.

Als "Magere" spriet, kreeg ik daar een brok in mijn keel van.
Getsiebah...

Ook weet ik de andere kant van het verhaal.. Ook van mensen.

Inderdaad zoals ik lees. Stress eten, reden maakt geen excuus, maar het is er wel.
Of meer eten als je lichaam aan kan.

En dan niet te vergeten waar suikers en zetmeel door wordt gegooid?

Pakje vleeswaren wel eens gezien?? Ik ging vanochten voor de grap even kijken.
Ja hoor, suiker.... Of Dextrose... Tik m maar aan.

En dat gezonde Aardappels groente en een stukkie vlees?
En waar bestaat aardappels voor n groot deel eigenlijk uit?

Ooit gehoord van de aardappel zetmeel fabriek? (Waar ze lijm maken?)
Juist zetmeel.

Frietjes, aardappels gekookt of gebakken.
Het is en blijft zetmeel.

Moeten we dan dagelijks rijst gaan eten?

Rijst wordt natuurlijk niet voor niets gebruikt voor vele diëten.

Maar je moet ook kunnen genieten! En dat is ook belangrijk.

Het nadeel met suikers is, suikers werkt verslavend. Je krijgt er honger door.
Dus waar het probleem is, is er wel een oplossing.
Maar die oplossing, moet eigenlijk niet bij ons "burgers" worden gezocht. Maar bij de
hogere hand, die wel invloed heeft op de voedings industrie.

Alles moet lekkerder, smaakvoller, en mooier. Waarmee? suikers.

Je ziet steeds meer mensen een moestuintje nemen.
GOED!! SUPER!
Je komt in beweging, en maakt je eigen groente! En je steekt er wat van op ook!

Als je geen tijd hebt? Snap ik ZEKER! Absoluut.

Niet te vergeten dat we in een crisis leven. Dat we onze naden uit elkaar werken, om geld binnen te krijgen, om onze verwachtingen te kunnen voldoen.
Huisje boompje beestje....

Maar we willen graag ook een groter huis. En als ik kijk, met wat voor "Bakken" er in de buurt wordt rondgereden? Moh... is dat dan wel crisis?
Of werken we dan zo hart. Om ons eigen geluk te beproeven voor luxe dingen die we niet nodig hebben.

Ja... ik zal vast reacties hier op krijgen...

Maar als je goed na denkt, is dat wel zo.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:48

Chromosoom 13 missen waardoor je schildklier niet werkt? :?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:58

Ik zie hier nu allemaal mensen die zeggen; erfelijk bepaald en wat is wel gezond en hoe zit het met je weerstand..

Maar punt is gewoon.. Als je regelmatig ( bijv 1 keer per 2 weken) op de weegschaal staat en je ziet dat je aankomt of afvalt, kan je daar toch je eetpatroon voor veranderen? Je lichaam geeft aan wat het nodig heeft. En als je eet naar wat je nodig hebt ( en beweegt naar wat je nodig hebt) kan je dat heel eenvoudig zien door middel van je gewicht. Het zal heus zijn dat het ene lichaam meer nodig heeft dan het andere, begrijp mij niet verkeerd. Uiteraard beschrijf ik hier wel een gezond lichaam.

Ik stap 1 maal per 2 weken op de weegschaal. Ben ik afgevallen ga ik dus weer beter op mijn hoeveelheid letten. Ben ik aangekomen precies zo. Daarom ben ik al 10 jaar stabiel in mijn gewicht.

Wel is het zo dat eten verslavend kan zijn en dit 1 van de moeilijke verslavingen is. Eten moet je tenslotte blijven doen, dus je "voedt" je verslaving iedere dag. Maar merk je dat het een verslaving is en bijvoorbeeld niet van dat ene snoepje af kán blijven, zoek dan hulp bij iemand die je begeleid. Met roken kan je stoppen zonder dat je lichaam stopt met functioneren, met eten kan je niet stoppen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:31

Cayenne schreef:

Werd mij door haar verteld... en aangezien ze 2 stoelen nodig had voor in de bus, durfde ik het wel te geloven.
Lijkt me niet, dat ze daar over gelogen heeft....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:58

maralyn schreef:
Cayenne schreef:

Werd mij door haar verteld... en aangezien ze 2 stoelen nodig had voor in de bus, durfde ik het wel te geloven.
Lijkt me niet, dat ze daar over gelogen heeft....

Dat ze obees was geloof ik gelijk, maar een chromosoom missen kan echt niet zonder voor de rest prima te functioneren :')

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:01

gohya schreef:
Nou het ligt niet alleen aan de mensen zelf hoor,dat ze zwaarlijvig worden,althans niet iedereen.
De kwaliteit van voedsel word met het jaar slechter,wij weten niet eens wát ze er allemaal instoppen.
Ook armoede speelt een rol,als je weinig te besteden hebt,eet je al gauw fastfood en ongezond voedsel.
En ik denk dat de grootste groep mensen met Obesitas dit hebben door de redenen die ik opnoem.
Kan me niet voorstellen dat men liever 4 x per week fastfood eet dan een lekker stuk vlees,verse groenten en aardappelen.
Ook is er een groep die zwaarlijvig word door ziekte of door medicatie.
Daarbij met roken belast je er ook andere mensen mee,met Obesitas niet.

Ben ik niet met je eens. Ik heb €30 per week voor 2 personen om te besteden aan eten en als je het slim speelt en op de kleintjes let kun je daar prima gezond van eten.
Ga laat naar de markt dan heb je verse groenten en fruit voor een habbekrats en so what dat er dan een beurs plekje op je appel zit bijv.
Vlees koop ik in de reclame (tja dan heb ik het idd niet over biologisch vlees)
Aardappelen koop ik bij de welkoop die zijn €5,- voor 10 kg en kunnen we een maand mee toe.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:14

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:42

Nessah schreef:
Ik zie hier nu allemaal mensen die zeggen; erfelijk bepaald en wat is wel gezond en hoe zit het met je weerstand..

Maar punt is gewoon.. Als je regelmatig ( bijv 1 keer per 2 weken) op de weegschaal staat en je ziet dat je aankomt of afvalt, kan je daar toch je eetpatroon voor veranderen? Je lichaam geeft aan wat het nodig heeft. En als je eet naar wat je nodig hebt ( en beweegt naar wat je nodig hebt) kan je dat heel eenvoudig zien door middel van je gewicht. Het zal heus zijn dat het ene lichaam meer nodig heeft dan het andere, begrijp mij niet verkeerd. Uiteraard beschrijf ik hier wel een gezond lichaam.

Ik stap 1 maal per 2 weken op de weegschaal. Ben ik afgevallen ga ik dus weer beter op mijn hoeveelheid letten. Ben ik aangekomen precies zo. Daarom ben ik al 10 jaar stabiel in mijn gewicht.

Wel is het zo dat eten verslavend kan zijn en dit 1 van de moeilijke verslavingen is. Eten moet je tenslotte blijven doen, dus je "voedt" je verslaving iedere dag. Maar merk je dat het een verslaving is en bijvoorbeeld niet van dat ene snoepje af kán blijven, zoek dan hulp bij iemand die je begeleid. Met roken kan je stoppen zonder dat je lichaam stopt met functioneren, met eten kan je niet stoppen.

Ik snap je redenatie maar helaas gaat dat met de weegschaal niet voir iedereen op... was t maar zo simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:01

Je zou maar kantoor baan hebben, altijd de auto pakken en voor rest geen hobby's hebben waar bij je actief beweegt.
Ook vraag ik mij of het stoppen van roken ook veroorzaker is van overgewicht? En zijn we niet steeds meer medicatie gaan gebruiken?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:58

Het stoppen van roken ensich is geen veroorzaker van overgewicht. De drang naar overmatig eten na het stoppen met roken is wel een veroorzaker van overgewicht.

Ik heb een kantoorbaan, kan helaas niet met de fiets ( 50 km enkele reis, lijkt me wat overdreven..) maar ik maak wel tijd om te gaan sporten. 3 keer per week minstens en wat ik kan lopen of fietsen doe ik...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:07

Fjorj schreef:
Je zou maar kantoor baan hebben, altijd de auto pakken en voor rest geen hobby's hebben waar bij je actief beweegt.
Ook vraag ik mij of het stoppen van roken ook veroorzaker is van overgewicht? En zijn we niet steeds meer medicatie gaan gebruiken?

Ik heb een kantoorbaan, doe bijna alles in de auto en in mei/juni/juli/augustus van dit jaar heb ik nauwelijks bewogen. En toch viel ik 10 kilo af...
En at ik elke dag chocola....

Simpelweg door bewust te kiezen. Kleinere porties etc.

Ik vind het ook schokkend dat we met z'n allen zo veel dikker worden... Voorlichting en tips voor ouders én kinderen financieren lijkt me zeer gepast om een deel van het probleem te verhelpen.

Ook erger ik me er best wel aan dat het steeds normaler is om dik te zijn en ó wee als er iets wordt gezegd over dik zijn in het algemeen... En hoe vaak wordt er wel niet geroepen dat iemand die overduidelijk te dik is, helemaaaaaaaaaaaaaal niet te dik is... -O-
Leuk voor dat wat tussen de oren zit, maar zoooo slecht voor de gezondheid... :n
En in heel veel gevallen gewoon zonde van je geluk. Want je gaat mij niet wijsmaken dat iemand die overduidelijk te dik is net zo gelukkig is al een slank persoon. Helemaal niet als het gaat om jonge mensen...

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:11

keek maar eens de film WALLY die disney film. daarin is vooral het gemak te zien waar we steeds meer naar toe gaan. (in dat schip) stom voorbeeldje maar het zette me toen wel aan het denken...