wmo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:57

max66 schreef:
Paddenpad schreef:
Helemaal eens met jou Vuurneon, ik had graag met TS willen ruilen en graag voor mijn vader het huishouden gedaan op zijn oude dag, helaas heeft die goede man maar 42 levensjaren mogen meemaken en ligt al 40 jaar dood en begraven.

Hebben ze het hier over DRIE UURTJES HUISHOUDELIJK WERK IN DE WEEK je eigen vader ondersteunen en dat wordt me toch gedramatiseerd,tjongejonge zeg. |o

Ik word hier heel boos van Paddenpad en krijg de neiging om mijzelf te verdedigen, hoewel ik jou geen verantwoording hoef af te leggen. Je kent mijn leven niet en je weet ook niet hoe druk ik ben.

Natuurlijk gaat het niet om die drie uurtjes, maar het komt er wel bij.

Bij mijn werk, mij eigen huishouden, mijn drie kinderen, mijn dagelijkse bezoekjes aan mijn vader (ik breng hem iedere dag eten en de krant), bij de zorgen om mijn 18 jarige zoon (die helemaal verkeerd bezig is, denk daarbij aan strafbare feiten, bezoeken advocaat, politie en rechtbank, geen doel in zijn leven, adhd heeft en een beneden gemiddeld IQ, niet met geld om kunnen gaan en niet wil werken en naar school gaan en voor financiele problemen zorgt), bij de zorgen om mijn vader die het liefst dood wil zonder mijn moeder, bij bezoeken die ik met mijn vader moet afleggen aan dokters en ziekenhuizen en bij mijn eigen verdriet (waar ik niet aan toe kom) om de ziekte en het overlijden van mijn 68 jarige moeder 11 maanden geleden.... Ook nog bij mijn twee vrijwilligersbaantjes en niet te vergeten mijn lieve paard (waar ik me ontspannen en "los" van alles voel en waar ik naar toe vlucht als ik het even nodig heb).

Genoeg?

Ik ben geregeld (in de weekenden en vakantie) ziek, griep, hoofdpijn, longontsteking omdat ik dan tot rust kom. Mijn weerstand is continue laag vanwege mijn drukke leven en de stress van de afgelopen 1,5 jaar.
Dan heb ik het nog niet over de achterstand in mijn eigen huishouden, lang niks mee aan de tuin gedaan, klusjes in huis blijven liggen, hol altijd achter de feiten aan.

En ja, dan zijn die drie uurtjes, hoewel ik het met alle liefde zal doen, weer een ochtend waarin ik geen andere dingen kan doen!

Ik wil echt niet zielig doen of klagen hoor, maar soms kunnen drie uurtjes net te veel zijn en zal dit sowieso betekenen dat ik andere dingen niet meer doe (zoals dat vrijwilligerswerk).

In je laatste zin heb je dus zelf het antwoord al gevonden wat te doen.

max66

Re: wmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:29

ik stop daar ook mee, sowieso. Prioriteiten stellen, mijn vader helpen is belangrijker voor mij dan dat vrijwilligerswerk, maar.... toch wel jammer.
Ik deed het met plezier en daarnaast was het goed voor de sociale contacten en mijn persoonlijke ontwikkeling (jaarlijks een cursusdag bv). Af en toe een borrel of een uitje met de andere vrijwilligers maar ook werkbezoeken (aan bv een steenfabriek of een ander dorp), dat zijn toch leuke dingen... Daarnaast heb ik het altijd belangrijk gevonden om me in te zetten voor de maatschappij. Dat ga ik dus niet meer doen en in de plaats daarvan ga ik mijn vader meer helpen dan dat ik deed. Ik ben blij dat ik iig dichtbij woon....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:34

LadyMadonna schreef:
Quote verkloot...
Dat is geen tekst van mij :)

Haha sorry ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:31

eigenlijk ben ik het wel met paddenpad eens... huishoudelijke hulp hoort m.i. ook echt bij mantelzorgers. Ik vind het niet (altijd) noodzakelijk dat de gemeente hiervoor op moet draaien (tenzij in uitzonderlijke gevallen)

Toen dit bij mijn opa en oma aan de hand was, is er een schema opgesteld en alle kleinkinderen werden ook geacht wat klusjes/dingen te doen en we werden ingeroosterd. Wat gaat dat gaat en wat niet gaat niet, maar je verdeelt het dan wel en het is dan prima te behappen.

Wat mij betreft is het normaal dat je inspringt als een ander het niet redt... maar de individualisering lijkt echt ver te gaan, jammer is dat.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:43

Ik heb voor mijn werk in een twintigtal gemeenten onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid over de keukentafelgesprekken en de informatievoorziening vanuit de gemeente over Wmo-voorzieningen. Er zit inderdaad vooral heel erg veel verschil tussen gemeenten. Die verschillen zullen (vermoed ik) nog groter worden.

Persoonlijk ben ik erg blij dat mijn ouders een spaarpot hebben aangelegd voor hun oude dag en niet van mij en mijn broer verwachten dat wij voor hen gaan zorgen. Dit hebben zij meermaals letterlijk aangegeven. Dat zou ook lastig worden, want ik woon ruim 150km van mijn lieve ouders af. Ik las ergens dat iemand voor zijn ouders was verhuisd: als ik dat doe, woont mijn vriend ruim 400km van zijn ouders af (nu is dat 'maar' 240km). Ik snap dus niet altijd hoe mensen dat regelen, maar gelukkig is dat hier niet nodig. Natuurlijk doe ik met liefde wat dingen voor ze, maar structurele hulp zou ik lastig in te passen vinden.

Wel kan ik me levendig voorstellen dat dit voor heel veel mensen wel een ontzettend groot probleem is of kan worden. Dat proefde ik ook wel uit de gesprekken die ik heb gevoerd met Wmo-ontvangers in enkele gemeenten. Wil ik hier graag aan toevoegen dat de Wmo niet altijd betrekking heeft op ouderen, maar ook bijvoorbeeld op chronisch zieken. Juist daar heb ik de meest schrijnende gevallen gezien, bijvoorbeeld bij mensen die ALS hebben en waarbij gemeenten niet ingesteld zijn op een ziekte die zo snel vordert, dat de beslissingssnelheid over Wmo-voorzieningen achterloopt bij de progressie van die ziekte. Maar ook dit wisselt weer heel erg sterk per gemeente.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:01

verootjoo schreef:
Toen dit bij mijn opa en oma aan de hand was, is er een schema opgesteld en alle kleinkinderen werden ook geacht wat klusjes/dingen te doen en we werden ingeroosterd. Wat gaat dat gaat en wat niet gaat niet, maar je verdeelt het dan wel en het is dan prima te behappen.

Het laten lopen via de belastingen en thuiszorg is niet anders dan dat - een verdeling. Alleen dan over de hele maatschappij. De voordelen zijn enorm: de individuele verschillen tussen mensen met en mensen zonder veel (klein)kinderen worden dan opgevangen - en ook mensen zonder ouders dragen een beetje bij aan anderen. Bijkomend voordeel was dat mensen meer konden kiezen wat ze doen - zorgen was een keuze voor de thuiszorgmedewerkers en familie (met redelijke omstandigheden om overbelasting te voorkomen), maar is dat nu niet meer. De mantelzorgers van nu, die moeten, en hebben geen keuze. Terwijl mensen die met plezier in de zorg werkten ontslagen zijn.

In dat opzicht worden we juist met de afbraak van de thuiszorg individualitischer en minder sociaal, en lossen we het juist minder samen op dan voorheen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:07

Ik heb zelf in de huishouding van zorg gewerkt. Zit nu ook thuis wegens geen contract verlenging. Maar misschien ben ik niet slim genoeg, maar. Ik krijg nu ww uitbetaald, terwijl ik voor dat geld + een beetje meer (ww is 2 maanden 75% daarna 70% ), bij de mensen thuis had kunnen werken.
Dus krijg ik nu geld zonder er iets voor te doen, dat kost de maatschappij toch alleen maar geld? En met mij vele anderen! Terwijl de mensen die het nodig zijn, geen hulp meer krijgen, dat is toch krom?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 12:43

dat is een ander potje Gea.... DE ww wordt betaald door de ww-premies die werknemers betalen..

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:47

Die verschillende potjes hebben we al vaker over gehoord. Dat potje is straks vast een keer leeg met al die mensen die thuis zitten en komen te zitten dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:25

Gea99: ja, en dan schroeven we de WW naar beneden. En over een structurele oplossing wordt nog steeds niet nagedacht :\

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 05:12

Ik zie hier eindelijk ook eens wat tegen geluid dat mensen zelf verantwoording dienen te nemen voor het leven en en haar minder prettige trekken. In voor- en tegen spoed, zo werkt het nu eenmaal en je kunt niet voor alles overheden laten opdraaien.

Mijn oma, met een paar ton spaarcenten op de bank, krijgt thuishulp van de awbz. Bezopen! En reken maar dat ze klaagt. Mensen hebben tunnelvisie gecreëerd en claimen rechten te hebben. Net als niet willen verhuizen maar wel huursubsidie willen ontvangen. Zoete broodjes worden in deze crisis niet gebakken en men zal gewoon aan de regeltjes moeten. Leuk nee, nodig ja!

Heeft overigens niets met WMO te maken maar ik heb ook een luie nicht die met een wonen/ leren traject van de voedselbank krijgt. Ook zo bezopen, ga lekker op de 2 vrije dagen die je hebt in de week wc's poetsen of folders rondbrengen ipv met je 21 jaar op je luie **** te gaan zitten. Mensen vinden allemaal maar dat het leven 'leuk' moet zijn maar dat is totaal niet realistisch!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:30

Je oma kan wel thuishulp van het awbz krijgen naar als haar eigen vermogen hoog is moet ze daar zelf gewoon voor betalen middels eigen bijdrage hoor. Awbz betekend niet gelijk gratis.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:07

sommige situatie zijn ook te belachelijk voor woorden, zoals Boomerang aanhaalt. Maar met deze veranderingen in de WMO tref je ouderen en zieken die hulp nodig hebben. De overheid wil toch zo graag dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Dan zullen ze er ook in moeten investeren. Je kunt niet alles op mantelzorgers (kinderen, buren etc) afschuiven.

Zoals mijn vader, zoals gezegd 78 jaar, sinds een jaar weduwnaar en kampend met lichamelijke en psychische (depressieve) klachten, nog nooit iets gedaan/hoeven doen in het huishouden (was met die generatie nu eenmaal zo), die moet nu, op zijn 78ste, ineens een huishouden gaan draaien :n >;)

Zijn huisarts gaat trouwens een brief schrijven, want ook die vindt dat mijn vader huishoudelijke hulp nodig heeft.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:54

max66 schreef:
sommige situatie zijn ook te belachelijk voor woorden, zoals Boomerang aanhaalt. Maar met deze veranderingen in de WMO tref je ouderen en zieken die hulp nodig hebben. De overheid wil toch zo graag dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Dan zullen ze er ook in moeten investeren. Je kunt niet alles op mantelzorgers (kinderen, buren etc) afschuiven.

Zoals mijn vader, zoals gezegd 78 jaar, sinds een jaar weduwnaar en kampend met lichamelijke en psychische (depressieve) klachten, nog nooit iets gedaan/hoeven doen in het huishouden (was met die generatie nu eenmaal zo), die moet nu, op zijn 78ste, ineens een huishouden gaan draaien :n >;)

Zijn huisarts gaat trouwens een brief schrijven, want ook die vindt dat mijn vader huishoudelijke hulp nodig heeft.

Het is alleen spijtig dat de huisarts geen indicatiesteller is!

Maar ik dacht dat 2015 een overgangsjaar zou zijn, zodat betrokkenen pas per 2016 met eventuele gevolgen geconfronteerd zouden worden.

Ik neem aan dat je vader een beschikking ontvangen heeft waarin staat dat er geen hulp meer geleverd wordt... Is er al bezwaar gemaakt tegen deze beschikking?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:58

max66 schreef:
mijn vader kreeg vandaag echt een brief waarin stond dat hij v.a. 1 januari echt geen hulp meer krijgt! Als ie hulp wil moet hij zelf wat regelen (er zat een lijst van aanbieders bij) EN betalen! Het is idd in iedere gemeente anders geregeld.
Oh ja, er stond ook nog in dat hij hulp kon krijgen bij het zoeken naar hulp, als hij dit zelf niet kan!

Dit is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en daartegen kun je bezwaar maken. Heb je geen idee hoe, raad ik je aan even het juridisch loket een bezoek te geven. Daar kun je gratis juridisch advies krijgen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:15

Jilleroo, niet alleen voor awbz betalen ze een eigen bijdrage naar vermogen, ook in de meeste gemeenten voor de wmo, behalve voor rolstoelen, daar mag (nog) geen eigen bijdrage voor gevraagd worden evenals jongeren onder de18. Cak kijkt naar inkomen en vermogen box 3 van 2 jaar terug.

Petpa, in de meeste gemeente zal een overgangs traject zijn maar hoe lang dit is zal per gemeente verschillen. Denk overigens dat bezwaar maken niet veel zin heeft omdat volgens de wet de gemeente niet meer verantwoordelijk is voor eenvoudige hulp. Wmo is een kader wet dat betekend dat gemeenten hier eigen beleid bij kunnen maken, beste kun je ook de nieuwe verordening door spitten mochten deze al klaar zijn.

En dit is overigens de nieuwe wet, succes met lezen !
http://www.wmo-wijzer.nl/wp-content/upl ... g-2015.pdf

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:46

Ik weet dat hoor delen, ik reageerde naar aanleiding van de post van boomerang die vertelde dat dr moeder awbz krijgt met tonnen op de spaarrekening.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:51

Mijn vader betaalde sowieso altijd al een (kleine) bijdrage voor de hulp hoor.
Idd is het bij iedere gemeente anders geregeld, hier geen overgangsjaar maar direct per 1 januari stoppen.

Ik werk bij een advocatenkantoor en mijn collega kijkt morgen even naar de brief. Het is geen beschikking waar je bezwaar tegen kunt maken, tenminste, dat staat niet genoemd in de brief.

Mogelijk kunnen we een nieuwe indicatie aanvragen of anders misschien een PGB? Ik overleg morgen even met mijn collega.

Mijn collega (en werkgever) vindt mij door alle problemen het afgelopen jaar sowieso al overbelast (en dat ben ik ook), dit uit zich o.a. in ziek zijn, ik ben geregeld ziek (vaak in weekenden en vakanties), maar ook op mijn werk val ik wel eens uit. Ik ben gewoon OP en voor mij zou het niet verstandig zijn om ook nog mijn vader zijn huishouden erbij te doen, naast het "mantelzorgen" wat ik natuurlijk sowieso al voor hem doe..
Enfin, we gaan er mee aan de slag!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:35

Pgb wordt ook gestopt.
snap eerlijk gezegd alle heisa ook niet zo. Mensen kunnen nu zelf iemand inhuren voor het aantal uren dat ze zelf willen, zonder de tussenkomst van de gemeente. Voor mensen met een kleiner budget zal er misschien toeslag zijn vanuit de bijzondere bijstand of ander potje.
De zorg kosten worden inderdaad wel iets hoger maar ja bij de gemeente moet nou eenmaal 40% bezuinigt worden alleen al op de hh. Dus klappen gaan er sowieso vallen of we nou linksom of rechtsom gaan.

Je bent altijd vrij om een aanvraag te doen en de consulent zal maatwerk voorziening moeten leveren maar als het een algemene voorziening wordt zoals bij de meeste gemeente het geval zal zijn wordt je gewoon doorverwezen daar naar toe en dat is de voorziening die jou probleem kan oplossen. Voorliggende of algemene voorziening gaan altijd voor de wmo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:41

NatasjavE schreef:
Voor volgend jaar zal er denk ik nog niet zo veel veranderen hoor.

Volgend jaar gaat er wel degelijk van álles veranderen in de langdurige zorg. Kijk maar eens op http://www.hoeverandertmijnzorg.nl. Zo gaat bij voorbeeld de AWBZ verdwijnen en zorg die nu nog via de AWBZ gaat gaat vanaf 1 januari via de WLZ, gemeentes en zorgverzekeraars.
De gemeentes krijgen er dus functies (zo heet dat) bij. Functies zijn bij voorbeeld begeleiding en persoonlijke verzorging. Náást wat nu WMO is (huishoudelijke hulp) Gemeentes moeten dus meer gaan regelen. En aangezien gemeentes daar hun eigen beleid in mogen bepalen kan het wel degelijk zijn dat er voor veel mensen veel gaat veranderen.

TS, heeft je vader al een toekenningsbeschikking voor 2015?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:02

Persoonlijke verzorging gaat naar de zorgverzekeraar koper ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:42

deflin schreef:
De zorg kosten worden inderdaad wel iets hoger maar ja bij de gemeente moet nou eenmaal 40% bezuinigt worden alleen al op de hh. Dus klappen gaan er sowieso vallen of we nou linksom of rechtsom gaan.

Nou ja, dat lijkt me de heisa :) We leggen de lasten die we eerst met z'n allen droegen nu voor een veel groter deel neer bij de mensen die ziek/oud/gehandicapt zijn en hun directe familie. Dat maakt de verhoudingen veel schever. Ik vind dat best een reden voor heisa eigenlijk.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:03

Die lasten dragen we nog met ons allen maar de zorgkosten zijn gewoon zo ontiegelijk veel dat hrt niet meer te behapprn valt. Iedereen die werkt van hun loon gaat 12% alleen naar de awbz. En nee die percentage gaat niet naar beneden omdat een gedeelte naar zorgverzekeraar gaat en naar gemeenten.

En ik bedoel met heisa het feit dat het er voor de mensen in principe makkelijker op wordt om huishoudelijke hulp in te zetten omdat er geen tussenkomst is vanuit de gemeente. Enige nadeel is dat het meer geld kost. Maar ja ga eens naar andere landen, daar krijg je niet zo snel huishoudelijke hulp. We zijn hier in nl gewoon een beetje teveel verwend. Maar dat is mijn mening.
Denk dat veel mensen nog wel 1 of 2 uurtjes tijd vrij hebben om even te helpen bij hun ouders of buren die zorg nodig hebben toch? Of hoe moeilijk is het om als je je eigen cobtainer bij de weg zet ook even di er van je zieke buurtje bij de weg te zetten. Mensen staan tegenwoordig zo ver van elkaar af en zijn allemaal zo vijandig of afstandelijk tegen elkaar dat er uit de buurt ook bijna geen sociale conttole meer is. En het is de bedoeling met de participatiewet om weer een beetje om rlkaar te denken en om elkaar te helpen. Weer een beetje ern noaberschap te worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:11

deflin schreef:
Die lasten dragen we nog met ons allen maar de zorgkosten zijn gewoon zo ontiegelijk veel dat hrt niet meer te behapprn valt. Iedereen die werkt van hun loon gaat 12% alleen naar de awbz.

En van dat awbz-geld gaat een heleboel niet naar de zorg :(
http://medischcontact.artsennet.nl/Opin ... Gerven.htm

Citaat:
Maar ja ga eens naar andere landen, daar krijg je niet zo snel huishoudelijke hulp. We zijn hier in nl gewoon een beetje teveel verwend. Maar dat is mijn mening.

We hebben daar in Nederland ook heel nadrukkelijk over nagedacht om het zo op te bouwen. Dat wilden we samen, dat werkte goed... nu schaffen we het af zodat mensen die mazzel hebben het beter hebben maar mensen die pech hebben dieper in de problemen komen. Niet helemaal netjes wat mij betreft.

Citaat:
En het is de bedoeling met de participatiewet om weer een beetje om rlkaar te denken en om elkaar te helpen. Weer een beetje ern noaberschap te worden.

Nee, dat is het verhaal om het te verkopen :) We losten het al samen op, via de belasting. Maar dat mocht niet meer. Nu wordt de last op een andere manier verdeeld - sommige buurtgenoten en familieleden hebben pech, die moeten heel veel doen. Anderen hebben geluk en hoeven helemaal niks te doen. Wat eerst min of meer evenredig over iedereen verdeeld werd, wordt nu over een veel kleinere groep verdeeld. Sommige mensen krijgen dus een veel grotere belasting. Dat heeft echt helemaal niets met 'om elkaar denken' te maken. In tegendeel.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:20

Toevallig dat ik net dit topic voorbij zie komen op de startpagina van Bokt. Zelf verbaas ik mij enorm over hoe makkelijk de overheid met de zorg omgaat en meer taken aan het netwerk van de zorgbehoevende gaat geven. Echter vergeten ze dat veel oudere mensen GEEN netwerk hebben waar zij op terug kunnen vallen.

Mede met deze gedachte zijn een vriendin van mij op stal en ik gaan kijken of we wat kunnen doen. De zorg zal toch ergens vandaan moeten komen? Daarom zijn wij bezig gegaan met een concept, welke deze week live is gegaan: www.thuiszorgvinden.nl. Wij ontvangen heeeeeel graag feedback van jullie, zeker omdat jullie kennis van de branche hebben.

Het is een online marktplaats waar vraag en aanbod van zorg bij elkaar komen. Dit kan dus gaan om schonnmaakhulp, maar ook voor gezelschap, iemand die met je mee gaat naar de dokter etc. Zowel vrijwillig als betaald, wat de "helpers" maar willen.

Als jullie ideeën, aanpassingen, toevoegingen hebben dan kun je me een privébericht sturen. Met de kortingscode: gratis, kun je een gratis account aanmaken.