Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:31

lolove schreef:
Vin het ook triest dit, hoe het nu gezien word... Daar gaat het idd om! Zwart blijft lekker zwart. En ik vraag me dan ook af hè... Die hulpjes van de kerstman, zijn dat dan geen Slaven? Terwijl die precies hetzelfde werk doet als zwarte piet? Maar omdat die blank zijn is het allemaal normaal volgens de mensen die tegen ZP zijn. Waar gaat dit over?

het gaat nergens over. Mensen betrekken iets op zichzelf wat er niet is en daar worden kleine kids de dupe van

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:31

Trots op nederland dat we zwarte piet eindelijk een ander uiterlijk gaan geven *\o/*
Helemaal top, al is de weg ernaar toe allesbehalve fraai.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:32

Brainless schreef:
M_D_H schreef:
Ik doelde op het woord slaven :)
Maar ze hadden het absoluut hoed voor die tijd...
Hij zorgde voor voedsel, onderdak en een opleiding. Wat in die tijd eigenlijk alleen weg gelegd was voor de geestelijken of de rijken...

Sinterklaas komt (waarschijnlijk) van de Bisschop uit Myra, over hem is eigenlijk niets bekend.
Maar kocht zeker geen zwarte slaven kindjes op.
Citaat:
Sint-Nicolaas komt oorspronkelijk niet uit Spanje. Hij was bisschop van Myra, een havenstad in het huidige Zuidwest-Turkije. Over zijn leven is weinig bekend. Volgens de overlevering overleed hij op 6 december 343. Na zijn dood deden er verhalen de ronde over de wonderen die hij zou hebben verricht en werd hij heilig verklaard.

Ik heb toch echt heel iets anders geleerd...
Ook als je daar komt wordt er heel iets anders verteld...
Misschien nog iets beter zoeken of verdiepen?

Er zijn hier trouwens meerdere verhalen over bekend

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:32

Killyenn schreef:
Dat 'terug naar eigen land' mag ook wel eens mee gestopt worden. Er zijn ook zat blanke Nederlanders met Nederlandse overgrootouders die het er niet mee eens zijn. Daarnaast gaat racisme niet over wat de meerderheid vind, het gaat er juist over dat de meerderheid leert luisteren naar wat ze onbewust de minderheid aandoen.

Welkom in een democratische samenleving/Nederland ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:33

Boras schreef:
Trots op nederland dat we zwarte piet eindelijk een ander uiterlijk gaan geven *\o/*
Helemaal top, al is de weg ernaar toe allesbehalve fraai.

...
Het is er nog steeds niet door hoor...
Sterker nog... op dit moment zijn ze bezig met ZP en SK op de nationaal erfgoed te zetten... en dan mag je niks meer veranderen :)

Waarom vind jij het trouwens positief?

Cioccolato

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:35

Ik snap ineens de hele ophef niet. Eerdere jaren geen problemen en nu opeens wel. Opmerkingen als 'het land is al van ons' van buitenlanders vind ik heel erg. Het is te ver gegaan en dan moet NL snel veranderen ipv de zwarte piet afschaffen. Nederland is straks geen Nederland meer.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:37

bliver schreef:
lolove schreef:
Vin het ook triest dit, hoe het nu gezien word... Daar gaat het idd om! Zwart blijft lekker zwart. En ik vraag me dan ook af hè... Die hulpjes van de kerstman, zijn dat dan geen Slaven? Terwijl die precies hetzelfde werk doet als zwarte piet? Maar omdat die blank zijn is het allemaal normaal volgens de mensen die tegen ZP zijn. Waar gaat dit over?

het gaat nergens over. Mensen betrekken iets op zichzelf wat er niet is en daar worden kleine kids de dupe van

Ben het helemaal met je eens! En dat Amerika er zich bij gaat betrekken.. Het is voor kinderen, die denken dat het gewoon leuke hulpjes zijn. Lekker kinderen hun dromen verpesten... Belachelijk dit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:38

Ik dacht dat het als een unesco erfgoed was?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:41

Ailill schreef:
Killyenn schreef:
Dat 'terug naar eigen land' mag ook wel eens mee gestopt worden. Er zijn ook zat blanke Nederlanders met Nederlandse overgrootouders die het er niet mee eens zijn. Daarnaast gaat racisme niet over wat de meerderheid vind, het gaat er juist over dat de meerderheid leert luisteren naar wat ze onbewust de minderheid aandoen.

Welkom in een democratische samenleving/Nederland ;)

Democratie gaat over de politiek. Dit gaat over de samenleving. Als alle beslissingen op basis van de meerderheid werden genomen hadden we nu ook geen voorzieningen voor mensen met een disability, geen huwelijk voor lgbtq's, geen stemrecht voor vrouwen...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:41

Kinderen hoeven helemaal niet de dupe te worden.
Daar is de directe omgeving verantwoordelijk voor.
Kinderen zijn met een beetje goede wil van volwassenen in de omgeving prima in staat om een iets ander verzonnen verhaal te geloven. Kom op, niet te dramatisch doen. Aanpassingen houden een traditie juist levend.
Dat zie je wel aan de sinterklaastraditie, die is er nog steeds, maar lijkt niet meer op de originele vorm. So what?

En probeer te vergeten dat om de wijziging mede in gang is gezet door allochtone medemensen,
Volgens mij ligt daar het grootste probleem voor velen, al zullen ze dat niet toegeven.

Met elkaar kunnen we nog lang genieten van sinterklaas en piet, gekleurd of niet.
Als we maar willen en niet de hakken in het zand zetten me door wrok en haat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:44

Wat een reacties hier := Het gaat er niet om wat jij als blanke meerderheid ervan vindt, het gaat om de mensen die zich gediscrimineerd voelen.

Voor 1850 was er overigens helemaal geen Zwarte Piet. Al die tijd heeft Sinterklaas het dus prima zonder helpers kunnen doen. ;)

En anders moeten we misschien Krampus maar gaan invoeren :D }>

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:57

In sommige kerken staat een beeld van Sint Nicolaas met een pekelkuip met 3 kindjes in.
Er is een oud verhaal waarin verteld wordt dat een slager de kinderen in een pekelvat gestopt had en gezouten kindervlees wilde maken.
Sint-Nicolaas redde de kinderen en maakte ze weer levend. Een ander verhaal is dat hij 3 meisjes van de prostitutie gered heeft.
Sint- Nicolaas werd geboren in Klein Azië en werd bisschop van Myra in Turkije
Over Zwarte Piet zijn er ook veel verhalen. Het verhaal over Piter, een Ethiopische wees die na zijn vrijlating als dankbaarheid bij Sint-Nicolaas in dienst is gebleven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:59

Mensen die zich gediscrimineerd voelen. Pff. Nee, het is en blijft ons land. Ookal zeggen groepen allochtonen het al over te hebben genomen. Daar gaat het heel erg fout
Nederland moet hierop inspelen, dat het ons land blijft. Wij moeten wel goedkeuren dat ze met n hoofddoekkie oplopen maar hun maken wel problemen? Hoe kinderachtig en ondankbaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:00

tweebelgen schreef:
In sommige kerken staat een beeld van Sint Nicolaas met een pekelkuip met 3 kindjes in.
Er is een oud verhaal waarin verteld wordt dat een slager de kinderen in een pekelvat gestopt had en gezouten kindervlees wilde maken.
Sint-Nicolaas redde de kinderen en maakte ze weer levend. Een ander verhaal is dat hij 3 meisjes van de prostitutie gered heeft.
Sint- Nicolaas werd geboren in Klein Azië en werd bisschop van Myra in Turkije
Over Zwarte Piet zijn er ook veel verhalen. Het verhaal over Piter, een Ethiopische wees die na zijn vrijlating als dankbaarheid bij Sint-Nicolaas in dienst is gebleven.

Die verhalen ken ik dus ook :)
Zowel van de 3 meisjes als het verhaal over Piter

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:00

Carolaaxxxx schreef:
Mensen die zich gediscrimineerd voelen. Pff. Nee, het is en blijft ons land. Ookal zeggen groepen allochtonen het al over te hebben genomen. Daar gaat het heel erg fout
Nederland moet hierop inspelen, dat het ons land blijft. Wij moeten wel goedkeuren dat ze met n hoofddoekkie oplopen maar hun maken wel problemen? Hoe kinderachtig en ondankbaar.

:j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:01

Carolaaxxxx schreef:

Ben jij bekend met de geschiedenis van Nederland?

Waarom je hier vervolgens moslims bij gaat halen snap ik al helemaal niet trouwens...

Doef

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:02

Ik vind dat het over nu gaat, slavernij is allang afgeschaft, hoe we het nu zien is heel anders. Dus dikke vette onzin om hier over te gaan zeuren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:03

Misschien omdat 'ik voel me gediscrimineerd' iets te vaak misbruikt wordt......

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:04

Fiffill schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Ben jij bekend met de geschiedenis van Nederland?

Waarom je hier vervolgens moslims bij gaat halen snap ik al helemaal niet trouwens...

:j We hebben de meeste "buut'nlanders" er zelf bijgehaald omdat we de smerige klusjes niet wilden doen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:05

Welp ik wil me niet teveel in dit topic mengen maar...

Ik zie vaak tegenstanders die zeggen dat kinderen en een kleurpiet/piet met roetvegen prima samengaan.

Ik heb de afgelopen 2 jaren met plezier zwarte piet gespeeld voor een toneelvereniging en geloof me, het zit een stuk moeilijker in elkaar als sommigen denken. Kinderen zijn harstikke snugger. Als zwarte piet of sint heb je constant aandacht van ze, ze blijven constant naar je kijken, letten op elke beweging die je maakt. Vooral in kleinere dorpen/regio's is het heel erg ons kent ons. Zo is bijvoorbeeld onze zangpiet begeleider bij de scouting. Vorig jaar zat er dus een jongetje in de zaal bij de voorstelling die onze zangpiet herkende als zijn scoutingbegeleider. En zo zijn er wel meer gevallen. Dit heb je al met zwarte schmink. Daarom zouden vooral de roetvegen erg slecht werken; het gezicht wordt herkenbaarder, dus er zullen meer kinderen zijn die dan door zullen hebben dat het allemaal niet echt is. Met felle kleuren heb je eigenlijk hetzelfde probleem; de pieten zullen veel makkelijker te herkennen zijn voor wie ze echt zijn, en daarmee raakt een groot stuk magie verloren.

(En nee, ik speel absoluut geen negerslaaf, ik speel een slimme, lieve en grappige zwarte piet :) )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:06

Fiffill schreef:
Wat een reacties hier := Het gaat er niet om wat jij als blanke meerderheid ervan vindt, het gaat om de mensen die zich gediscrimineerd voelen.

Voor 1850 was er overigens helemaal geen Zwarte Piet. Al die tijd heeft Sinterklaas het dus prima zonder helpers kunnen doen. ;)

Als je wilt kun je je bij alles gediscrimineerd voelen..... Sommige mensen stoppen zich nogal snel in de slachtofferrol.
Ik snap ook niet dat blanke mensen zo'n drama maken, aangezien zij zich niet gediscrimineerd kunnen voelen.
Blijkbaar niks beter te doen?!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:06

Fiffill schreef:

Maar wat nou als die gevoelens over discriminatie nou ongegrond zijn?

Stel... Ik zeg dat ik mij gediscrimineerd voel door, ik noem maar wat, een modellen bureau...
Want zij vragen om bepaalde maten voor je een klus krijgt en ik heb die maten niet dus ik krijg nooit een klus...
Moeten die modellen bureaus hun werkwijze dan aanpassen speciaal voor mij?

Stel, ik voel mij gediscrimineerd door captain America, want dat is een man en waar zou een vrouw geen captain America kunnen zijn...
Moet dan iedereen zich aanpassen voor mij?
Of zeg je dan, joh kind doe is normaal het is een fictief figuur die niet bestaat maar waar duizenden mensen plezier van ondervinden, ga ergens anders lopen muggenziften...

Want dat gebeurt er nu...
Het gevoel van discriminatie is niet gegrond... tuurlijk kan iemand dat voelen... maar dan moet degene werken aan zijn zelfbeeld... Want je hoort je niet te vergelijken met ee fictief, mythisch figuur...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:12

M_D_H schreef:
Fiffill schreef:

Maar wat nou als die gevoelens over discriminatie nou ongegrond zijn?

Stel... Ik zeg dat ik mij gediscrimineerd voel door, ik noem maar wat, een modellen bureau...
Want zij vragen om bepaalde maten voor je een klus krijgt en ik heb die maten niet dus ik krijg nooit een klus...
Moeten die modellen bureaus hun werkwijze dan aanpassen speciaal voor mij?

Stel, ik voel mij gediscrimineerd door captain America, want dat is een man en waar zou een vrouw geen captain America kunnen zijn...
Moet dan iedereen zich aanpassen voor mij?
Of zeg je dan, joh kind doe is normaal het is een fictief figuur die niet bestaat maar waar duizenden mensen plezier van ondervinden, ga ergens anders lopen muggenziften...

Want dat gebeurt er nu...
Het gevoel van discriminatie is niet gegrond... tuurlijk kan iemand dat voelen... maar dan moet degene werken aan zijn zelfbeeld... Want je hoort je niet te vergelijken met ee fictief, mythisch figuur...

Ik mag toch eigenlijk wel hopen dat je zelf ook wel snapt dat die vergelijkingen kant noch wal raken. En zoek anders blackface eens op.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:12

Te achterlijk, we zouden juist achter de Nederlanse tradities moeten staan.

Sinterklaas en zwarte piet zijn in deze tijd het kenmerk van een leuk kinderfeest, maar door een paar geïmporteerde nepnederlanders die zich gediscrimineerd zouden voelen om niks moet het ineens wijken?? Echt het typische voorbeeld van egoïstische mensen die het voor anderen willen verpesten.

Ik schmink mezelf dit jaar weer lekker zwart voor mijn kleine buurtjes :)F

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:17

Ik heb voor ja gestemd, omdat ik inderdaad vindt dat zwarte piet ''zwart'' moet blijven.
Sinterklaas met zijn pieten zijn traditie, al jaren, eeuwen lang. Ik snap niet dat mensen het racisme kunnen vinden. Zwarte pieten zijn die gekke acrobaten, welke allerlei snoepgoed uitdelen en lief zijn voor de kinderen. Ik snap niet dat iemand zich er zo druk om kan maken, we hebben het toch niet over die fietsen-stelende neger? Come on..

Even een aanvulling, die laatste zin was uiteraard niet ''racistisch'' bedoeld, ik weet het alleen niet beter te verwoorden.