Doodgewone woensdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Doodgewone woensdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:52

Ik ben de enigste uit het gezin die begraven wil worden. Zelfs oma (92 :D ) wil gecremeerd worden.
Ik ben van mening dat ik er 9 (eigenlijk 10) maanden overgedaan heb om op aarde te komen en wil minimaal de zelfde tijd hebben om er weer af te gaan/opgenomen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:04

Ik heb niks geregeld nog zelf (19 jaar oud), maar mijn vader heeft wel een verzekering afgesloten voor al zijn kinderen + zichzelf.

Verder is het algemeen bekend dat ik als muziek viva la vida van coldplay wil en dat ze van mijn 2 favoriete bands ook een nummertje moeten draaien, wat ze verder doen en zeggen, moeten ze lekker zelf weten. Oh, en absoluut geen toespraak in de kerk, maar gewoon in een zaal ergens.
Begrafenissen zijn voor de overlevenden, die moeten er wat moois van maken om zo rust te vinden, vind ik. :j
Alleen een verzekering vind ik dus belangrijk, dat je straks niet als nabestaande met enorme kosten zit, dat vind ik gewoon asociaal. :o

Mijn mama is 5 jaar geleden overleden, zij had zelf 2 liedjes die ze heel graag op de crematie wilde en verder heeft mijn vader er nog wat bij gezocht. Daarnaast wilde ze gecremeerd worden en dan in zo'n buitenmuur gezet worden, en ze wilde dat alle kinderen een kettinkje zouden krijgen met wat as erin. Dat waren eigenlijk haar enige wensen, de rest vul je dan zelf wel in. Als je iemand een beetje hebt gekend, weet je wel wat voor iemand die persoon was en wat hij/zij gewild zou hebben.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:11

Ik ben door mijn ouders verzekerd sinds mijn geboorte. En zal een eigen verzekering nemen zodra ik uit huis ga. (dit is zo geregeld met die verzekering)

Mijn ouders, of eigenlijk mn zussen weten wat ik wil qua kist en bloemen. Muziek heb ik niks waarvan ik direct zeg "ja" dat is het...

Mijn zus dan weer wel die wil bijvoorbeeld "go like Elijah" gezongen door een koor. Maar muziek vind ik wel een lastig iets.

Qua cake en koffie, ben ik heel duidelijk :')
Geen kleffe cake en slappe bak koffie. Maar lekkere hapjes, met drankjes erbij (geen alcohol, we willen geen nieuwe uitvaart aanmoedigen) en ik wil uitsmijters... de eerste de beste die begint te janken wordt eruit gezet :') I'm a pain in the ass, dus wees blij :D

oh ja en begraven, ik wil begraven worden :j

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:12

Mij mogen ze aan de weg leggen voor de rendac.
Elke cent die ze aan mijn uitvaart moeten uitgeven is er 1 teveel,wat een geldklopperij is die uitvaartbranche.
Ik heb wel een uitvaart verzekering,maar van mij mogen ze het zo goedkoop mogelijk doen.
Begraven of cremeren maakt me ook niet uit,maar misschien hebben de kinderen wel een voorkeur en mogen ze dat doen.
Mijn moeder is overleden toen ik 13 was en is gecremeerd en verstrooid boven de veluwe.
Vaak heb ik het gemist dat ik geen plekje had om naar toe te gaan als ik daar behoefte aan had,maar misschien hebben mijn kinderen daar geen behoefte aan.
Als mijn kinderen er geen probleem mee hebben mogen ze mij ook ter beschikking stellen aan de wetenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:14

colunder schreef:
Elke cent die ze aan mijn uitvaart moeten uitgeven is er 1 teveel,wat een geldklopperij is die uitvaartbranche.
Ik heb wel een uitvaart verzekering,maar van mij mogen ze het zo goedkoop mogelijk doen.
Begraven of cremeren maakt me ook niet uit,maar misschien hebben de kinderen wel een voorkeur en mogen ze dat doen.
Mijn moeder is overleden toen ik 13 was en is gecremeerd en verstrooid boven de veluwe.
Vaak heb ik het gemist dat ik geen plekje had om naar toe te gaan als ik daar behoefte aan had,maar misschien hebben mijn kinderen daar geen behoefte aan.
Als mijn kinderen er geen probleem mee hebben mogen ze mij ook ter beschikking stellen aan de wetenschap.

Dit doen mensen uiteindelijk toch niet, een uitvaart is voor de nabestaanden vaak een hele grote stap in het verwerkingsproces. Mensen laten je echt niet zomaar als een stuk vee met de rendac meenemen, tenminste, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn familie met de rendac mee te laten gaan. :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:17

Rebeccaa schreef:
colunder schreef:

Dit doen mensen uiteindelijk toch niet, een uitvaart is voor de nabestaanden vaak een hele grote stap in het verwerkingsproces. Mensen laten je echt niet zomaar als een stuk vee met de rendac meenemen, tenminste, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn familie met de rendac mee te laten gaan. :(:)

Idd je nabestaanden doen dit niet :n

Mijn opa wilde het kanaal in met een sinaasappelkistje riep ie altijd, of we mochten hem in de kliko gooien... Toen opa overleed hebben we allemaal aardig wat bij moeten leggen om de meest basis uitvaart te kunnen krijgen, en dat hebben we met liefde gedaan. Ondanks dat opa altijd heel duidelijk was in zijn "pleur mij maar in het kanaal" of "een sinaasappelkistje is goed genoeg"

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:27

Ja, ik heb er wel eens bij stil gestaan, want wie weet is dit je laatste dag. Maar iets geregeld, nee dat nog niet. Ik ben overigens 17.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:20

je kan ook afstaan naar de gemeente he.
een kennis van mijn man overleed, was een man uit het buitenland, geen familie en geen verzekering
wel vrienden hoor, maar die draaien niet voor de kosten op, of als je als familie aangeeft het niet te kunnen betalen
dan krijgt de persoon een meest simpele begrafenis die er bestaat

al vind ik het nogal een beetje aso om te zeggen "mijn familie draait er wel voor op dus ik regel niks'
ze hebben al verdriet genoeg en dan moeten ze ook nog die zware financiële last dragen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:32

Oh ja,dan krijg je een gemeente graf,klopt.
ik laat mijn nabestaande niet met de kosten achter,ik heb een uitvaart verzekering.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 08:34

Maar dat zou ik nooit over m'n hart kunnen verkrijgen... Jammer opa, het wordt geen kliko, maar een gemeentegraf.....
Als het iemand betreft die geen familie heeft, vind ik het een hele goede regeling, maar anders zou ik ook uiterst m'n best doen om het geld bij elkaar te krijgen.
Uiteraard moet het wel kunnen!!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:14

zo'n gemeente graf krijg je ook echt niet zomaar.
Dat gaan ze echt tot op de bodem uitzoeken.
Ik heb dat vorig jaar van heel dichtbij meegemaakt met mijn exschoonvader.

Beide waren afgekeurd om te werken en de man had geen verzekering. Exschoonmoeder moest alles tot op de laatste cent betalen. welgeteld 5000 euro. Gemeente gaf zich echt niet thuis.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:23

Mijn oom is in 2009 overleden, toen zijn kinderen erachter kwamen dat hij geen uitvaart verzekering had en hij had ook geen eigen geld zaten zijn kinderen met hun handen in het haar daar hun ook niet de financiële middelen hadden om zijn uitvaart te betalen. Daarom hebben de broer en zussen (hij komt uit een gezin van 7 kinderen) geld bij elkaar gelegd voor zijn uitvaart.
Mijn oom ligt naast mijn opa en oma begraven en heeft dezelfde steen gekregen. Mijn overige ooms en tantes, mijn moeder en (stief)vader hebben al jaren de graven naast mijn opa, oma en oom gereserveerd /gehuurd zodat ze in de toekomst verzekerd zijn van een plek naast elkaar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:32

Kentaro schreef:
Maar dat zou ik nooit over m'n hart kunnen verkrijgen... Jammer opa, het wordt geen kliko, maar een gemeentegraf.....
Als het iemand betreft die geen familie heeft, vind ik het een hele goede regeling, maar anders zou ik ook uiterst m'n best doen om het geld bij elkaar te krijgen.
Uiteraard moet het wel kunnen!!

idd je zal maar zelf naar de voedselbank moeten rennen :=
dan is 'ff' 6000,- ophoesten echt geen optie :n

maar misschien is het per gemeente verschillend? Amsterdam deed niet zo moeilijk iig

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:43

Is het niet zo dat je aanspraak kan maken op een gemeente begrafenis als je geen aanspraak maakt op de erfenis of iets in die richting. Want als bijv iemand overlijd en je erft een huis of veel spullen, maar r is geen geld dan lijkt me het ook niet dat je aanspraak kan maken op een gemeente begrafenis.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:14

Ja ik vind het moeilijk. Heb wel een verzekering, maar nog niks vast laten leggen.

Ik wil roze bloemen en als laatste liedje wil ik graag Proosten van Guus Meeuwis :j
Omdat ik wil dat de mensen om mij heen van het leven genieten en niet te veel treuren om mij.
Kist maakt me niet zo veel uit, kaart ook niet.

Andere muziek vind ik heel moeilijk. Ik hou namelijk van heel veel soorten muziek! Ik moet dus gaan kiezen anders zitten ze er na twee uur nog :+

Heb wel een geprobeerd er met mijn vriend over te hebben, maar hij praat er wat overheen en wil het er liever niet over hebben. Denk dat ie bier, bitterballen en truckersliedjes wil :+

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:26

Ik ben vanaf mijn geboorte verzekerd en heb dit meegenomen toen ik op mezelf ging. Kids zijn uiteraard verzekerd vanaf hun geboorte. Lover is pas verzekerd sinds wij samenwonen. Zijn zoon is pas verzekerd sinds hij bij ons woont.

Dochterlief heeft alles al uitgezocht wat ze wil. Een zwarte kist met rode bekleding. De kaart met tekst en de muziek. Dit staat allemaal in een bestandje op haar laptop.
Zoonlief.. tja, wat moet ik daarover zeggen. Klassieke autist met laag IQ en vind dat ik moet beslissen.
Lover maakt het allemaal niet uit. Wel een feestje en iig het liedje: 'In het laatste hemd zitten geen zakken' of zoiets van Normaal. Verder wil hij een kist met een wijnglas erop geschilderd en de tekst WVO (wijntje voor onderweg) erop.
Ikzelf wil een blanco kist met een paar merkstiften erbij en dan schrijf je er maar iets op wat je nog kwijt wil. De kaart heb ik ook al, alleen zonder tekst, en een aantal liedjes. Ook een Amerikaans feestje, want ik wil dat men mijn leven viert en men blij is dat men mij heeft gekend.
Zoon van lover... die wil er niet over praten, want hij is nog jong, moeten we onze bekken erover dicht houden en loopt dan boos weg. Maar die kan sowieso een enkeltje bodem van het meer van me krijgen...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:42

Laatst erover gehad met mijn moeder.
Ik heb een tijdje terug een heel word bestand gemaakt waarin allerlei wensen van mij staan (qua muziek enz).
Heb haar dat verteld. Ben er verder niet mee bezig ofzo, maar ik dacht dat dit wel handig was om alvast te maken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:50

Ik heb nadat mijn vader bijna overleed alles op papier gezet, dit omdat ik geen idee had wat mijn vader wilde behalve dat hij geen bloemen wil. Vond ik lastig om aan te denken achteraf dat als hij wel was overleden mijn moeder, zus en ik alles zelf zouden moeten "verzinnen".
Daarom heb ik alles op papier gezet. Ook met wat er met mijn paard moet als het zo ver zou komen. Is een paard wat je (bijna) niet kan verkopen ivm ziektes en aandoeningen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:56

Ik denk er wel eens over na. Nu dus weer.
En dan schieten bij mij vooral de vragen omhoog, hoe weet ik of ik goed verzekerd ben? Ik heb een uitvaartsverzekering. Ik moet mijn wensen nog opschrijven. Daar heb ik nog niet over nagedacht. Wat moet je eigenlijk allemaal geregeld hebben om er voor te zorgen dat je nabestaande niet in de problemen te komen?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:06

Kentaro schreef:
en laat ik dat nu nog steeds niet weten..... :o Ik vind cremeren niets, ben als de dood voor vuur... En begraven krijg ik ook de kriebels van als ik dan bedenkt dat ik daar in zo'n kleine ruimte lig tussen al dat ongedierte... Het klinkt echt heel stom, maar ik kom er niet uit...
En met m'n vriend kan ik er slecht over praten. Hij vindt het een heel 'zwaar' onderwerp en praat er snel overheen. Ik zou van hem dus ook niet weten of hij begraven of gecremeerd wil worden?!

Dit heb ik ook echt precies. Cremeren vind ik ook niks, want ik ben ook als de dood voor vuur/brand en begraven inderdaad met al die kleine beestjes en ongedierte, brr.. :=

Verder niet echt een leuk onderwerp om over na te denken, al kan ik er best nuchter mee omgaan. Heb ook weleens aan mijn moeder gevraagd wat zij dan wil of over wat ik wil, maar die praat er ook niet graag over.. Ik heb zelf wel wat dingen op papier gezet, wat voor muziek ik wil, wat voor bloemen etc.
Ben overigens 18, maar besef heel goed dat het zomaar over kan zijn en wil daarom graag wat op papier hebben staan zodat ze thuis niet helemaal achterblijven met dat ze niks weten..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:50

Ik ben 26, en heb ook niks geregeld. Maar naar aanleiding van dit topic en wat gehoord op de reclame over Dela en de Consumentenbond, kwam ik op dit artikel: http://www.dela.nl/~/media/files/dela/o ... ringen.pdf

Kort gezegd: de Naturapakketten van de Dela en PC Hooft kun je het beste nemen, en of je nou veel spaargeld hebt of niet, het is toch voordeliger om wel een uitvaartverzekering te hebben. Bovendien scheelt het een hoop regelwerk voor de nabestaanden.

Mijn ouders zeiden vroeger altijd dat ze zo'n verzekering onzin vonden omdat ze genoeg geld hebben om het te betalen, maar ik wil er toch een gaan afsluiten. Ben er alleen niet helemaal achter welke verzekeringen van Dela nu wel of niet onder dat 'naturapakket' vallen.

Ik wil dus wel een uitvaartverzekering afsluiten, maar ik wacht steeds maar op dat mijn financiele situatie verbetert, maar dat schiet maar niet op. :') Maar eigenlijk is het natuurlijk ook weer niet zo'n goed idee om daarop te blijven wachten..

Ik wil in ieder geval begraven worden, en heb ook eens tegen mijn moeder gezegd dat ik een witte grafsteen wil, maar als ik zie wat zo'n uitvaart kost en ik geen heel uitgebreid pakket wil aanschaffen, zal het wel geen witte steen worden. :P

Mijn vriend heeft al wel vanaf zijn geboorte een uitvaartverzekering, hij betaalt €8 per maand. Als ik nu zou beginnen zou ik bij de Dela €7,95 per maand gaan betalen als ik mijn hele leven betaal, of €9,91 per maand als ik tot 65 jaar betaal. Gezien mijn familie tot nu toe oud wordt (rond de 90) neig ik naar die laatste optie.