Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Niniane schreef:Het is beledigend om aan te geven dat men het bestaan van racisme niet ontkent maar wel vervolgens wil gaan vertellen dat zwarte piet geen racisme is. Dit terwijl niemand hier ooit racisme heeft meegemaakt door overheidsbeleid, geïnstitutionaliseerde culturele, sociale, economische en medische praktijken en tijdens interpersoonlijk contact hier in Nederland waardoor jij als een minderwaardig persoon bent behandeld. Bepalen wat wel en niet aangekaart moet worden door niet blanke mensen die dit wel elke dag moeten overleven, is neerbuigend en toont aan dat men eigenlijk geen idee heeft van wat racisme eigenlijk is.
De meningen van duizenden, dan wel niet miljoenen zwarte mensen die iedere dag met racisme te maken hebben bagatelliseren spreekt van pure arrogantie en onwetendheid. Deze discussie haalt werkelijk het slechtste uit mensen naar boven, ongelofelijk.
Tytonidae schreef:Wat snel vergeten wordt is dat zwarte pieten eigenlijk de helden van het hele feest zijn, niet de Sint zelf. Zwarte pieten zijn grappig, slim, lief, handig en snel. Soms zijn ze inderdaad een beetje klunzig ja, maar is dat niet menselijk? Overigens is de doelgroep van Zwarte Piet niet de volwassenen, maar de kinderen. Als je kijkt naar je standaard kindershow met echte personen, dan zijn de acteurs vaak allemaal een beetje klunzig/lief/grappig/handig. Het zijn kwaliteiten die kinderen aanspreken; kwaliteiten die kinderen leuk vinden. De Sint zelf is daarintegen hopeloos. Zij geheugen is een grote gatenkaas; elk jaar vergeet hij wel dat verdomde grote boek weer. Ook weet hij de weg niet eens! Echter weet de slimme navigatiepiet altijd weer de stoomboot back on track te brengen. En ga zo maar door! Wat ik bedoel is dat de Pieten weliswaar typetjes zijn, maar ze staan niet in een negatief daglicht. Er is hier daarom ook geen sprake van racisme. Er is sprake van racisme als bewust een bevolkingsgroep in negatief daglicht wordt gezet. Zwarte piet is niet negatief. Hij is een held voor de kinderen.
Urion schreef:Mensen... ah verkoopt nog gewoon zwarte pieten spul. Alleen ook zonder. Maar dus ook met. Zucht.
Marit schreef:Ik denk dat het goed is om open te staan voor dit soort dingen en te luisteren. Maar ik denk ook dat je daarmee de andere kant op kan gaan en iedereen dan op alle slakken zout gaan leggen.
De uitspraak 'dom blondje' is ook niet altijd leuk voor blonde mensen, omdat je toch wel degelijk soms met vooroordelen te maken hebt. Als je knap en blond bent bent word je door sommige mensen al als minder intelligent gezien, minder snel aangenomen bij sommige beroepen. Maar zouden in dit licht dan ook de blondines die uitspraak niet kunnen aanvechten? Want dat is óók vervelend.
laraxXxemma schreef:Ik vind dit ook zo'n domme discussie. Kom op zeg het is een kinderfeest, welke volwassenen ben jij het om het voor de kinderen te verpesten. Denken ze nou echt dat kinderen gaan geloven dat rode mensen (pieten) bestaan ? Iemand uitschelden voor zwarte piet vind ik ook niet kunnen, maar als dat een keer gebeurt betekend dat heus niet dat dit hele feest moet worden omgegooid. Mensen worden wel voor ergere dingen uitgescholden.
Ik doe ook zeer graag mee aan de boycot.
Bambolina schreef:Als al die jankerds zich nou is aan die boycot zouden houden in plaats van alleen maar te roepen dat ze het doen.. ik moet verdomme nog steeds in de rij staan bij de AHWanneer flikkeren die enge zwarte pieten lovers nou toch is écht op met z'n allen. Wat een rust zou dat geven, heerlijk!
randalinpony schreef:Er zijn helemaal geen tradities van anderen waarbij de blanken lichtelijk belachelijk worden uitgebeeld, toch?
Ik zie geen tradities waarbij meiskes met blonde vlechtjespruiken de staf van een grote negergeestelijke moeten vasthouden.![]()
(deze wordt vast weggegumd.)