Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:15

Als je bij de sint werkt krijg je een kleurtje die bij je past zodat het werk gezelliger wordt daar bijv er is altijd wel iets te verzinnen

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:23

Wat snel vergeten wordt is dat zwarte pieten eigenlijk de helden van het hele feest zijn, niet de Sint zelf. Zwarte pieten zijn grappig, slim, lief, handig en snel. Soms zijn ze inderdaad een beetje klunzig ja, maar is dat niet menselijk? Overigens is de doelgroep van Zwarte Piet niet de volwassenen, maar de kinderen. Als je kijkt naar je standaard kindershow met echte personen, dan zijn de acteurs vaak allemaal een beetje klunzig/lief/grappig/handig. Het zijn kwaliteiten die kinderen aanspreken; kwaliteiten die kinderen leuk vinden. De Sint zelf is daarintegen hopeloos. Zij geheugen is een grote gatenkaas; elk jaar vergeet hij wel dat verdomde grote boek weer. Ook weet hij de weg niet eens! Echter weet de slimme navigatiepiet altijd weer de stoomboot back on track te brengen. En ga zo maar door! Wat ik bedoel is dat de Pieten weliswaar typetjes zijn, maar ze staan niet in een negatief daglicht. Er is hier daarom ook geen sprake van racisme. Er is sprake van racisme als bewust een bevolkingsgroep in negatief daglicht wordt gezet. Zwarte piet is niet negatief. Hij is een held voor de kinderen. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:37

Ik word zo langzaam aan gewoon naar van de hele discussie. Een leuk kinderfeest wat om zeep geholpen wordt door een paar doorgeslagen mensen. Een groot deel van de mensen die roept discriminatie is zelfs nog blank ook. Ik ben niet gekleurd maar uitgemaakt worden voor zwarte piet zou voor mij een eer zijn. Je maakt kinderen blij wat wil je nog meer.

Los van de discussie piet moet wit worden met wat vegen zit je dan met een andere groot probleem. Met alleen zwarte vegen is de persoon gewoon herkenbaar als zichzelf maar dan vuil. Hoe leg je uit aan je kind dat "zwarte" piet herkent wordt als de buurman of ome Kees. Of op tv als Erik van Muiswinkel, Bob Fosco of welke bekende nederlander dan ook.

Edit en ik vind het zelf erg onverstandig van bedrijven om openlijk te melden dat ze zwarte piet gaan weglaten. Wat wil je bereiken door dit zo overduidelijk te melden? Laten zien hoe beinvloedbaar je bent als bedrijf of uit angst?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:20

Niniane schreef:
Het is beledigend om aan te geven dat men het bestaan van racisme niet ontkent maar wel vervolgens wil gaan vertellen dat zwarte piet geen racisme is. Dit terwijl niemand hier ooit racisme heeft meegemaakt door overheidsbeleid, geïnstitutionaliseerde culturele, sociale, economische en medische praktijken en tijdens interpersoonlijk contact hier in Nederland waardoor jij als een minderwaardig persoon bent behandeld. Bepalen wat wel en niet aangekaart moet worden door niet blanke mensen die dit wel elke dag moeten overleven, is neerbuigend en toont aan dat men eigenlijk geen idee heeft van wat racisme eigenlijk is.

De meningen van duizenden, dan wel niet miljoenen zwarte mensen die iedere dag met racisme te maken hebben bagatelliseren spreekt van pure arrogantie en onwetendheid. Deze discussie haalt werkelijk het slechtste uit mensen naar boven, ongelofelijk.

Jij doet aannames die jij niet kunt staven. Hoezo geen racisme meemaken, mijn broer solliciteerde op een functie waarbij hij en een gekleurde medelander overbleven. Omdat er een house van positief racisme door het land waaide kreeg hij de baan niet aangezien hij blank was. Ik weet buiten dir voorbeeld duvels goed wat racisme is en vind het feit dat er geen zwarte piet en negerzoenen mogen maar wel weer jodenkoeken een farce. Hier los je geen racisme mee op, hiermee bevestig je het negativisme van racistische Nederlanders tegenover anders gekleurde medelanders.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:21

Te achterlijk, de Nederlandse overheid zou juist achter de tradities moeten staan.

Sinterklaas en zwarte piet zijn in deze tijd het kenmerk van een leuk kinderfeest, maar door een paar geïmporteerde nepnederlanders die zich gediscrimineerd zouden voelen om niks moet het ineens wijken?? Echt het typische voorbeeld van egoïstische mensen die het voor anderen willen verpesten.

Ik schmink mezelf dit jaar weer lekker zwart voor mijn kleine buurtjes :)F

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:29

Tytonidae schreef:
Wat snel vergeten wordt is dat zwarte pieten eigenlijk de helden van het hele feest zijn, niet de Sint zelf. Zwarte pieten zijn grappig, slim, lief, handig en snel. Soms zijn ze inderdaad een beetje klunzig ja, maar is dat niet menselijk? Overigens is de doelgroep van Zwarte Piet niet de volwassenen, maar de kinderen. Als je kijkt naar je standaard kindershow met echte personen, dan zijn de acteurs vaak allemaal een beetje klunzig/lief/grappig/handig. Het zijn kwaliteiten die kinderen aanspreken; kwaliteiten die kinderen leuk vinden. De Sint zelf is daarintegen hopeloos. Zij geheugen is een grote gatenkaas; elk jaar vergeet hij wel dat verdomde grote boek weer. Ook weet hij de weg niet eens! Echter weet de slimme navigatiepiet altijd weer de stoomboot back on track te brengen. En ga zo maar door! Wat ik bedoel is dat de Pieten weliswaar typetjes zijn, maar ze staan niet in een negatief daglicht. Er is hier daarom ook geen sprake van racisme. Er is sprake van racisme als bewust een bevolkingsgroep in negatief daglicht wordt gezet. Zwarte piet is niet negatief. Hij is een held voor de kinderen. :)

Ja dat is dus wat ik er ook niet aan snap. Iedereen weet toch dat de zware pieten het belangrijkst zijn van het hele feest? Ik bedoel, er zijn hele tv series van waarbij ze allen een ander karakter hebben, maar de schurk is áltijd blank. Ik snap de associatie van 'het niet vergeleken willen worden met zwarte piet' dan ook niet helemaal.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:36

Wij boycotten inderdaad elke winkel die hieraan mee werkt. Wat een onzin zeg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:43

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:48

AH verkoopt t inderdaad beide maar t feit dat ze beide doen zegt mij dat het feest inderdaad racistisch kan zijn in hun ogen. En daar pas ik voor!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:50

Weet je wat mij zo opvalt in deze hele discussie, en dan niet zozeer hier maar in zijn algemeenheid, dat men roept dat Piet niet racistisch is en dat iedereen die vindt dat het anders is maar terug moet naar zijn eigen land... Ehm, oke, Piet dan misschien niet, maar de uitspraak is wel verschrikkelijk racistisch. Dit artikel van vorig jaar bijvoorbeeld http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-10-2 ... -malieveld vond ik persoonlijk echt heel erg. Iemand die daar niet eens is vanwege de hele discussie maar daar voor iets heel anders en veel belangrijkers staat te demonstreren wordt vanwege haar huidskleur als tegenstander van Piet gezien en bedreigt :oo Maar het is allemaal niet racistisch hoor! We zijn allemaal vreselijk tolerant :j

Tja, sorry, maar als je nu weet dat je mensen vreselijk voor het hoofd stoot met een traditie, dat mensen zich daar echt rot bij voelen, hoeveel moeite is het dan om te kijken of er niet iets aangepast kan worden? Zelfs al is dat een minderheid? En zelfs al zijn dat misschien geen originele nederlanders? Maakt dat dan echt uit? Het zijn mensen die het gevoel hebben dat zij als bevolkingsgroep gekarikatureerd worden, belachelijk gemaakt worden. Wij kunnen wel vinden dat dat niet zo is, maar dat neemt dat gevoel niet weg, dat bagetaliseerd dat gevoel.

En het argument dat Piet van het roet zwart wordt, kom nou, dan krijgt hij zeker rode lippen van het langs de schoorsteen rand strijken met de lippen en tijdens het naar beneden klimmen? En waarom dan die enorme oorringen en krullen? Nee, dat is flauwekul, het is wel degelijk ergens onstaan in de slavernij tijd, of Sint ze nu vrijgekocht heeft of wat dan ook, het gaat echt over die tijd.

Ik denk dat we juist onze goede wil zouden kunnen tonen door een paar kleine aanpassingen te doen. Aanpassingen waar echt geen kind over zal vallen, zolang er maar snoep en cadeautjes komen want tenslotte gaat het daarom.

Overigens, de negerzoen was een publiciteitsstunt http://www.mt.nl/332/81120/business/de- ... tunts.html zie nummer 10.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:02

Ik denk dat het goed is om open te staan voor dit soort dingen en te luisteren. Maar ik denk ook dat je daarmee de andere kant op kan gaan en iedereen dan op alle slakken zout gaan leggen.

De uitspraak 'dom blondje' is ook niet altijd leuk voor blonde mensen, omdat je toch wel degelijk soms met vooroordelen te maken hebt. Als je knap en blond bent bent word je door sommige mensen al als minder intelligent gezien, minder snel aangenomen bij sommige beroepen. Maar zouden in dit licht dan ook de blondines die uitspraak niet kunnen aanvechten? Want dat is óók vervelend.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:07

Ik snap de discussie niet hoor.. Hoe blij was jij vroeger met je zwarte pieten diploma? Dan moest je wel wat in huis hebben...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:18

Marit schreef:
Ik denk dat het goed is om open te staan voor dit soort dingen en te luisteren. Maar ik denk ook dat je daarmee de andere kant op kan gaan en iedereen dan op alle slakken zout gaan leggen.

De uitspraak 'dom blondje' is ook niet altijd leuk voor blonde mensen, omdat je toch wel degelijk soms met vooroordelen te maken hebt. Als je knap en blond bent bent word je door sommige mensen al als minder intelligent gezien, minder snel aangenomen bij sommige beroepen. Maar zouden in dit licht dan ook de blondines die uitspraak niet kunnen aanvechten? Want dat is óók vervelend.

Maar in normaal gezelschap is "dom blondje" toch ook geen geaccepteerd taalgebruik? Wel voor de grap misschien, maar niet serieus gebruikt. Dat is het verschil.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:22

Ik vind dit ook zo'n domme discussie. Kom op zeg het is een kinderfeest, welke volwassenen ben jij het om het voor de kinderen te verpesten. Denken ze nou echt dat kinderen gaan geloven dat rode mensen (pieten) bestaan ? Iemand uitschelden voor zwarte piet vind ik ook niet kunnen, maar als dat een keer gebeurt betekend dat heus niet dat dit hele feest moet worden omgegooid. Mensen worden wel voor ergere dingen uitgescholden.
Ik doe ook zeer graag mee aan de boycot.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:25

persoonlijk vind ik zo'n boycot net zo'n overtrokken reactie als die hele piet discussie, dus nee ik doe niet mee met die boycot.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:34

Zullen we het gewoon maar op dit houden?

Of dit....

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:40

Ik vind dit hele gebeuren maar veels te dramatisch allemaal.

Leuk filmpje hierboven :')

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:46

laraxXxemma schreef:
Ik vind dit ook zo'n domme discussie. Kom op zeg het is een kinderfeest, welke volwassenen ben jij het om het voor de kinderen te verpesten. Denken ze nou echt dat kinderen gaan geloven dat rode mensen (pieten) bestaan ? Iemand uitschelden voor zwarte piet vind ik ook niet kunnen, maar als dat een keer gebeurt betekend dat heus niet dat dit hele feest moet worden omgegooid. Mensen worden wel voor ergere dingen uitgescholden.
Ik doe ook zeer graag mee aan de boycot.

Chinezen zijn geel. Tibetan rood.

Kinderen vinden het echt niet erg hoor als er Pieten met roetvegen, zonder rode lippen, kroeshaar en oorbellen rondlopen. Dat zijn de volwassenen met weinig inlevingsgevoel voor anderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:47

xxCYNNxx schreef:
persoonlijk vind ik zo'n boycot net zo'n overtrokken reactie als die hele piet discussie, dus nee ik doe niet mee met die boycot.

+:)+
Dat dus.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:55

Ik vind de hele zwarte pieten-discussie van allebei de kanten overtrokken en eerlijk gezegd een beetje irritant worden. Voor iedereen die zegt 'handen af van ons kinderfeest', nou inderdaad het is een kinderfeest, en het maakt kinderen echt geen ruk uit welke kleur die pieten hebben. Als Dieuwertje Blok zegt dat de zwarte pieten op zijn en er nu gekleurde pieten zijn, zeggen ze ja en amen, dan is er echt niks vepest hoor... (Als ze hun cadeautjes maar krijgen := ).
En ik erger me ook echt aan de starheid van de pro-zwarte pieten massa. De wereld/maatschappij verandert nou eenmaal, en sommige dingen die ooit vanzelfsprekend waren zijn nou eenmaal niet meer van deze tijd.
Hier twee artikel om je eens in te verdiepen:
http://www.volkskrant.nl/leven/geen-twi ... ~a3531694/

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/31/zwa ... tradities/

Ik zou het leuk vinden om hier een inhoudelijke reactie van een pro-zwarte pietert op te horen :D

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:01

Als al die jankerds zich nou is aan die boycot zouden houden in plaats van alleen maar te roepen dat ze het doen.. ik moet verdomme nog steeds in de rij staan bij de AH -O- Wanneer flikkeren die enge zwarte pieten lovers nou toch is écht op met z'n allen. Wat een rust zou dat geven, heerlijk!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:04

de Marokkaan zegt ik ben trots Marokkaan te zijn: geaccepteerd
de chinees zegt ik ben trots chinees te zijn: geaccepteerd
de surinamer zegt ik ben trots surinamer te zijn: geaccepteerd
En zo het hele rijtje

de blanke zegt trots blank te zijn : Racist!!

snap je ;)

Alle culturen willen hun traditie's graag in dit land hebben en overal is ruimte en respect voor, er worden festivals gehouden (denk aan kwakoe (of hoe je het ook schrijft) Moskeeën , gebedsruimtes ect
behalve voor de nederlandse traditie's! die moeten besproken worden. Twijfelt men er aan en verpesten ze het voor diegene die zo belangrijk zijn in dit geheel: het kind

Ja ik boycot Hema, maar dat is niet alleen vanwege dit......daar heb ik meer redenen voor waaronder 2 die ik hier niet kan en mag uitspreken :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:05

Bambolina schreef:
Als al die jankerds zich nou is aan die boycot zouden houden in plaats van alleen maar te roepen dat ze het doen.. ik moet verdomme nog steeds in de rij staan bij de AH -O- Wanneer flikkeren die enge zwarte pieten lovers nou toch is écht op met z'n allen. Wat een rust zou dat geven, heerlijk!

:')

Beste argument tot nu toe VOOR de boycot

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:11

Er zijn helemaal geen tradities van anderen waarbij de blanken lichtelijk belachelijk worden uitgebeeld, toch?

Ik zie geen tradities waarbij meiskes met blonde vlechtjespruiken de staf van een grote negergeestelijke moeten vasthouden. :')

(deze wordt vast weggegumd.)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:20

randalinpony schreef:
Er zijn helemaal geen tradities van anderen waarbij de blanken lichtelijk belachelijk worden uitgebeeld, toch?

Ik zie geen tradities waarbij meiskes met blonde vlechtjespruiken de staf van een grote negergeestelijke moeten vasthouden. :')

(deze wordt vast weggegumd.)

_O- Dát zou leuk zijn! We maken alle pieten vrouwelijk, flinke voorgevel, blonde haartjes, jurkje aan, hoppakee :Y) Kijken wat er dan gebeurd. Krijgen we vast de feministen die oprukken :')