Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simmerr

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:20

jeetje mineetje begint dit nu weer....... -O-

op zo'n moment leef ik liever onder een steen :o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:27

Nou, ik voel me gediscrimineerd omdat er steeds 'roodharig meisje' wordt vermeld. Het is toch zeker gewoon een meisje die toevallig rood haar heeft? :Y)

Echt, waar gaat het heen dat mensen zich om dit soort zaken nog druk gaan maken? Er wordt toch niks in het negatieve gezet? En neger, wat is daar racistisch aan? Een neger is een neger toch? Net als dat ik een blanke ben. Ik snap het echt niet meer hoor... -O-

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:27

minikatje schreef:
Smurfen leven in een dictatuur?

weer wat geleerd :')

inderdaad :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:37

Leffroi schreef:
Nou, ik voel me gediscrimineerd omdat er steeds 'roodharig meisje' wordt vermeld. Het is toch zeker gewoon een meisje die toevallig rood haar heeft? :Y)

Echt, waar gaat het heen dat mensen zich om dit soort zaken nog druk gaan maken? Er wordt toch niks in het negatieve gezet? En neger, wat is daar racistisch aan? Een neger is een neger toch? Net als dat ik een blanke ben. Ik snap het echt niet meer hoor... -O-

Het is meer dat het een nare bijsmaak heeft gekregen waardoor neger minder neutraal klinkt. Het swastika was voor Hitler ook een heel ander symbool en tegenwoordig roept het andere gevoelens op als je nu door de stad gaat lopen met je shirt vol hakenkruizen. (En dezelfde reden dat je niet snel een oerhollande meid Arisch noemt) Neger roept ook bij velen negatieve gevoelens op, van onderdrukking. Negroïde is echter wel correct om iemands ras te beschrijven, net als 'wij' blanken kaukasisch zijn en oa Chinese mongolide zijn.

Wat zal comedy en cabaret saai worden als er niet eens wat spot mag zijn... :=
Blijft er niets meer over van de serie 'Allo, Allo' :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:53

minikatje schreef:
Als we nu het beestje gewoon bij zijn naampje noemen.
Met buitenlander weet iedereen wat hier bedoelt wordt.
Een chinees is een chinees, een afrikaan een afrikaan.

Gelukkig ben als blanke wel overal veilig :Y)

O en de slavernij.
Obama zit nu in het Witte Huis, gebouwd door slavenarbeiders.
En weet je hoe die slaven op de markt kwamen?
Dat waren stammen die verkocht weren door een andere stam, ja allemaal zwarten.
Laten we het daarbij maar niet gaan hebben over de blanke slaven, stel je voor dat we in het zelfde schuitje zouden gaan zitten.
Sorry, maar door zo naar het verleden te gaan kijken houd je je eigen toekomst tegen.

Zonder verleden geen toekomst lijkt me meer van toepassing. En in Afrika werden slaven gevangen met nettn. Die hadden nog nooit een blanke gezien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:58

Finliox schreef:
Ik heb toch geen slaven verhandeld? Waarom moet ik me daar als blank iemand in de 21e eeuw nog steeds iets van aan trekken? Slavernij is voorbij.

Assertief is mooi, cultuur verkloten vind ik persoonlijk toch wat minder mooi. Elk kind leert dat zwarte piet zwart is omdat ze door de schoorsteen gaan, daar associeert de nederlandse bevolking zwarte piet dan ook mee. Zwart als roet. Allochtonen/mensen met families oorspronkelijk uit het buitenland leren dat niet en plakken er meteen het labeltje rasictisch op. Ga dan lekker weg uit Nederland, als ONZE cultuur je niet aanstaat. Niemand die je verplicht hier te blijven.

Zoals ik al ergens eerder heb geschreven; mensenrechten zijn een groot topic. Nee, je mag niet discrimineren. Je mag geen mensen pesten om hun geaardheid. Allemaal dit soort dingen meer. Natuurlijk, doe je niet. Daar zijn we het allemaal over eens. Zwarte piet is zo zwart als roet, niet zo zwart als een slaaf. En dan nog, er waren ook blanke slaven. Nu mag ik me dus ook gediscrimeerd voelen over het feit dat zwarte mensen wel eens zeggen dat blanken niet kunen dansen.

Obama is ook president geworden.

Leuk dat JIJ zwarte piet met roet associeert, maar zwarte piet komt wel degelijk voort uit de tijd van de slavernij. Dat jij persoonlijk geen slaven hebt verhandeld is ook heel fijn, maar Nederland heeft wel een collectieve verantwoordelijkheid voor zijn verleden. Jij profiteert nl wel van dat verleden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:13

Als je dat werkelijk zover wil doortrekken, met 'je profiteert er namelijk nog steeds van' , dan ken ik er ook nog wel een; de nazaten van de slaven in (met name dan) de USA profiteren daar nu net zo goed van. Zonder slavernij waren zij er nu misschien wel niet eens geweest en als ze er wel waren geweest werden ze nu onderdrukt door corrupte regeringen en moesten ze het hoogst waarschijnlijk doen met een uitgemergelde geit en een verdorde akker om in levensonderhoud te voorzien.

En voor nu heel Bokt op zn achterste benen gaan staan; Wat ik nu net heb neer getypt is NIET hoe ik er over denk. Is alleen maar om aan te geven hoe belachelijk het is dat blanken van nu zich nog steeds moeten verantwoorden voor wat onze voorouders eeuwen geleden gedaan hebben. En om aan te geven dat iedere keer maar weer terug komen op die slavernij een gigantische dooddoener is; ja het is gebeurd, ja het is verschrikkelijk dat een bepaalde groep mensen het nodig vond om een andere groep mensen als beesten te behandelen...maar je kunt de tijd niet terug draaien en het op nieuw doen, maar dan zonder slavernij.

Man ik houd nog niet eens de Duitser van nu verantwoordelijk voor wat een stel psychopaten in de vorige eeuw hebben geflikt. Maar ik zou wel nog steeds verantwoording voor slavernij af moeten leggen? Want ik profiteer ervan?

Wat dacht je van verder gaan met je leven en die hel achter je laten. Zul je een stuk succesvoller zijn in je leven dan blanken van alles de schuld geven.

Oh en nog iets ter toevoeging; tot op zekere hoogte vind ik dat ze zeker gelijk hebben hoor, maar we zijn wel heel erg aan het doordraaien nu.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 04-10-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:20

Dat is natuurlijk voor jou makkelijk praten dat je het maar even achter je moet laten. Je zegt toch ook niet tegen mensen wiens overgrootmoeder in wo2 is vergast dat ze het maar even achter zich moeten laten? Want over die generatie hebben we het.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:24

In mijn familie zijn ook meerdere mensen omgekomen in werkkampen (ok nee niet vergast nee, maar doodgewerkt door de Duitsers), waaronder mijn overgrootvader.
En nee dat neem ik de Duitser van nu niet kwalijk; zij zijn niet verantwoordelijk voor wat anderen gedaan hebben jaren voor zij geboren waren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:26

Sinterklaas heb ii me in verdiept voor een betoog. Onze oude Sint is een Turk die (zwarte) kindslaven bevrijdde. De voorstelling is ooit door een tekenaar gemaakt op een kindergedichtje, een acrobaat was het. En eerlijk is eerlijk, zonder zwarte pieten is Sinterklaas een seniele oude man die steeds de weg kwijt raakt met z'n boot, of z'n paard, z'n boek, kadootjes, name it :Y)

Nee, soms vind ik dat we te ver gaan. Als ik hoor dat 'wij' ons moeten schamen wat wij 'hun' hebben aangedaan en dat ze gevolgen van slavernij in NL nog merken. Het is minimaal 5 generaties geleden. Het is nooit goed te praten en rascisme bedtaat nog, maar we kunnen het verleden achter ons laten (niet vergeten natuurlijk), Duitsers haten we ook niet meer toch?
Je kan alles aanpassen, maar altijd is iemand wel ontevreden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:28

En wat die verantwoordelijkheid betreft: daarbij gaat het er niet om dat je je schuldig voelt over wat generaties voor jou hebben gedaan, maar om de houding die je nu hebt om de restanten van de slavernij de wereld uit te helpen en te staan voor een gezamenlijke en eerlijke toekomst.
Op het moment dat je (in algemene zin gesproken) het verleden bagatelliseert, mensen niet serieus neemt en terugverwijst naar hun eigen land ook al zijn ze hier geboren ben je niet verantwoordelijk en consrructief bezig.

xxCYNNxx: maar her is niet aan jou om te zeggen " laat het nu maar eens even achter je"

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:35

Het gaat er ook niet om dat blanken verantwoordelijkheid nemen voor wat er toen is gebeurt, het gaat er om dat ze verantwoordelijkheid nemen voor wat er nu gebeurt, waaronder dat blanken nog steed profiteren. En voor wie niet begrijpt wat dat inhoudt: blanken hebben voordeel van wat er toen is gebeurt, maar dat betekent dus ook dat anderen er nadeel van hebben. Blanken krijgen een plusje, en dat plusje is afgenomen van anderen die nu in de min staan. Om dingen gelijk te maken zullen ze dus een plus moeten afstaan aan de benadeelden. En dat zijn in dit geval people of colour.

Duitsers profiteren niet van wat er in ww2 is gebeurt. Maar stel je eens voor dat ze dat wel deden, dat ze niet alleen door ww2 meer oud geld hebben dan ons, maar ook nog eens meer verdienden en meer kansen krijgen voor zo'n beetje alles wat je je maar kan indenken. En ze beheersen ook nog eens de mainstream media. En als je er wat van zegt wordt je afgeschilderd als op z'n best een zeikerd en op z'n slechtst representatief voor heel Nederland en alle zeer negatieve stereotiepen die er bestaan. Vind je dan nog steeds dat we ww2 maar achter ons moeten laten en niet moeten verwachten dat 'Duitsland' een stapje terug moet doen om de rest van Europa ook een kans te geven op al het goeds in de wereld?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:38

uh pardon? Dat zeg ik ook helemaal niet; ik geef het alleen als suggestie...is aan ieder of ze die suggestie willen aannemen of niet.
Nergens heb ik gezegd; nou ze moeten het maar gewoon achter zich laten.

Ik geef het alleen als suggestie, omdat in het verleden blijven hangen alleen maar je eigen toekomst tegenhoud. Hoeft niet, maar is vaak wel zo.

Kijk dat je het niet wil vergeten, dat snap ik; zou ik ook niet doen. Maar iets willen blijven overdragen aan huidige generaties is iets compleet anders dan maar steeds terug grijpen op dat gruwelijk stuk geschiedenis en als schuldige aanwijzen als je je achtergesteld voelt/bent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:42

Maar dat verleden werkt nog steeds door in het heden. Dus hoe moet je dat dan achter je laten?

Ik ben het met Killyenn eerns.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:47

Nikass schreef:
Maar dat verleden werkt nog steeds door in het heden. Dus hoe moet je dat dan achter je laten?

Juist omdat mensen zo vast houden aan het verleden werkt het nu nog in het heden door.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:48

Finliox schreef:
Nikass schreef:

Juist omdat mensen zo vast houden aan het verleden werkt het nu nog in het heden door.

Leg eens uit? Hoe werkt het herinneren van het verleden mee aan de systematische benadeling van niet-blanke mensen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:01

Killyenn schreef:
Het gaat er ook niet om dat blanken verantwoordelijkheid nemen voor wat er toen is gebeurt, het gaat er om dat ze verantwoordelijkheid nemen voor wat er nu gebeurt, waaronder dat blanken nog steed profiteren. En voor wie niet begrijpt wat dat inhoudt: blanken hebben voordeel van wat er toen is gebeurt, maar dat betekent dus ook dat anderen er nadeel van hebben. Blanken krijgen een plusje, en dat plusje is afgenomen van anderen die nu in de min staan. Om dingen gelijk te maken zullen ze dus een plus moeten afstaan aan de benadeelden. En dat zijn in dit geval people of colour.

Duitsers profiteren niet van wat er in ww2 is gebeurt. Maar stel je eens voor dat ze dat wel deden, dat ze niet alleen door ww2 meer oud geld hebben dan ons, maar ook nog eens meer verdienden en meer kansen krijgen voor zo'n beetje alles wat je je maar kan indenken. En ze beheersen ook nog eens de mainstream media. En als je er wat van zegt wordt je afgeschilderd als op z'n best een zeikerd en op z'n slechtst representatief voor heel Nederland en alle zeer negatieve stereotiepen die er bestaan. Vind je dan nog steeds dat we ww2 maar achter ons moeten laten en niet moeten verwachten dat 'Duitsland' een stapje terug moet doen om de rest van Europa ook een kans te geven op al het goeds in de wereld?

Nee waarom? Dan had ik maar moeten eisen dat zij daar niet meer van mochten profiteren? Iemand die in een rijk gezin is geboren zegt toch ook niet; nou pa en ma, laat die studie maar hoor, want zoveel anderen hier krijgen die kans ook niet dus zou niet eerlijk tegenover hun zijn dat ik gebruik maak van jullie financiële middelen om zelf een goede baan te kunnen krijgen later.
Bovendien leven wij in een van de vruchtbaarste gebieden op deze aardkloot met een gunstig klimaat. Wij hadden die achterstand heus wel ingehaald door de middelen die we wel hadden te gebruiken. Dus dat voorbeeld gaat sowieso niet op.

Wat ik hier mee zeggen wil; iedereen profiteert in meerdere of mindere mate van wat anderen voor ons hebben gedaan/bereikt. Dus again; dat excuus van profiteren is net zo goed een dooddoener

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:13

Killyenn schreef:
Finliox schreef:

Leg eens uit? Hoe werkt het herinneren van het verleden mee aan de systematische benadeling van niet-blanke mensen?

Zoals er de hele tijd al gedramt wordt, hebben blanken een voordeel omdat zwarte mensen vroeger slaven waren. Maar omdat je dat zo de hele tijd blijft zeggen maak je het uiteindelijk ook waar.

Slavernij is gebeurd, en als mensen dat nou eens loslieten dan zouden blanken zwarte mensen niet meer als minderwaardig zien en zouden zwarte mensen zich dingen zoals bijv zwarte pieten niet zo aan hoeven trekken. Het is de 21e eeuw, dit soort dingen hoeven allang niet meer over slavernij te gaan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:19

Blanken laten dat blijkbaar ook niet los, zolang ze zwarten blijven benadelen.
Maar je onderschat hoe een traumatisch verleden doorwerkt in de volgende generaties. En dat komt omdat jij niet in hun situatie staat. Iets neer inlevingsvermogen en respect zou daarom op zijn plaats zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:21

wat een onzin weer...misschien moet alles maar uni kleur worden, op tv niets anders dan blokken in dezelfde uni kleur. Kleding wordt in nog maar 1 kleur gemaakt zonder patronen of prints...En laten we ons allemaal dagelijks smeren met een kleur waar niemand over kan zeuren...ik krijg steeds meer een hekel aan het racisme vingertje :(

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:23

Nikass schreef:
Maar je onderschat hoe een traumatisch verleden doorwerkt in de volgende generaties. En dat komt omdat jij niet in hun situatie staat. Iets neer inlevingsvermogen en respect zou daarom op zijn plaats zijn.

Jij hebt het anders ook nog niet los gelaten, anders zou je er niet zo'n probleem van maken.

En ik zei in mijn post dat beide het los moesten laten, niet alleen de zwarte mensen.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 04-10-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:24

Ja wat kan ik hier nou weer op zeggen.
Pff..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:26

Nikass schreef:

Mag ik dan vragen hoe? Hoe kan iemand er NU in een heel andere maatschappij last van hebben dat een voorvader 200 jaar geleden op een plantage werkte? Natuurlijk was en is het erg. Er valt niks goed te praten. Maar is het niet tijd om te stoppen in het verleden te blijven graven? Niet vergeven, niet vergeten. Maar niet meer op mensen van nu betrekken die er niks aan kunnen doen. Stoppen met 'wij' en 'zij', stoppen met zeggen dat blanken zwarten als minderwaardig zien. Ik heb 4 geadopteerde neven en nichten. Allemaal zijn in onze familie 100% geaccepteerd. Dat ze toevallig een andere kleur hebben maakt niet uit. Dat hoeft in de maatschappij niet uit te maken.

Maar dat is mijn visie, en die kan in een andere situatie heel anders zijn, maar hoe dan?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:44

Mijn opa moest werken voor SS'ers zodat hij en z'n gezin konden blijven leven...Ik voel dagelijks zijn pijn van onderdrukking en slavernij...Onzin. Ik ben trots dat mijn opa zich daardoor heeft geslagen. Zichzelf zo heeft laten vernederen zodat zijn gezinnetje kon blijven leven. Dat hij 50 km moest fietsen voor een paar broden waarvan hij zelf een paar sneetjes mee kon krijgen. Ik ben en trots op dat mijn oma zich staande heeft gehouden met haar kleine zoontje samen.
Waarom kunnen zwarte mensen niet trots zijn dat hun voorouders zich door zo'n last hebben kunnen slaan. Dat zij nu vrij mogen zijn door wat hun voorvaderen voor hun hebben gedaan.

De tijden waren inderdaad vreselijk, van elke oorlog, van elke slavernijperiode maar laten we reëel blijven, wij hebben het recht op vrijheid, daardoor is het haast onze plicht om vrij te zijn. Maar vrij zijn heet ook plezier maken, niet ten koste van een ander maar wel gericht op doelgroepen gezien dat het meeste raakt.

Er zijn veel zwarte comedies waarin een handjevol blanken zit en andersom...is dat dan ook ineens racisme? Nog even en we worden bang om onze kont nog te keren want stel dat je tegen een ander ras mens opbotst...zal ook wel racisme zijn :(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:51

precies Woogy ben het helemaal met je eens