'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:37

Stop! Hou op was het toch :D en dan maar hopen dat je niet nog een klap op je smoel krijgt haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:45

Ik ook niet, maar de 'kindertjes van nu' (zeg ik met m'n 17 :+ ) wel helaas. Het 'probleem van nu' is dat ouders opgeven met hun straf. ''Nee je krijgt geen snoepje, want je zeurt'' - kind stopt met zeuren en krijgt alsnog een snoepje.

Kind hoort gewoon helemaal dat snoepje nooit te krijgen, die kan volgende keer een snoepje krijgen als hij dan niet zeurt. +:)+

Maar goed, ik hoef geen kinderen dus wie ben ik.

''Stop dit, ik vind dit niet prettig!'' Hihihi.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:02

beaversrun schreef:
Stop! Hou op was het toch :D en dan maar hopen dat je niet nog een klap op je smoel krijgt haha.

stop hou op

en op atletiek gaan zodat je harder rent lijkt mij effectief

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:51

elenaMM77 schreef:
StalNollie schreef:
Als je zo gaat denken zullen we dan alle zieke zwakke mensen maar aan hun lot overlaten het is nu eenmaal de natuur. Mensen moeten juist stoppen om mens en dier te vergelijken

ik vergelijk geen dieren met mensen.. ik kijk naar de natuur en hoe wij daarin staan.. sorry maar de mens is niets meer of minder dan een zoogdier, een diersoort.. hoeveel wij onszelf ook willen onderscheiden. ik kijk naar waarom wij sommige dingen anders doen en of daar ook een logica in zit.

vele diersoorten helpen zieke en gewonde soortgenoten en verzorgen zij met waartoe zij de mogelijkheden hebben.. Wij hebben de capaciteiten om zorg te bieden op schaal die andere diersoorten niet hebben.. dus een zorgstelsel bouwen om dit te bewaken en medicijn ontwikkeling zodat je het niet steeds hoeft te zoeken is effectief gebruik maken van onze capaciteiten.. dat is gewoon natuurlijk gedrag voor sociaal levende diersoorten. zelfs bij niet perse sociaal levende dieren zie je het soms nog (leeuw die voor een wees prooidier zorgt is al meerdere malen vastgelegd bijvoorbeeld)

echter niet corrigeren of ingrijpen als een jong de ouder tergt of zichzelf in gevaar brengt, dat is wel tegen natuurlijk. of mag een kind gewoon zijn handje in het vuur steken nadat je vertelt heb dat mama daar niet blij van wordt omdat het auwie doet? of trek je het kind dan weg en spreek je het streng toe.. en wat doe je dan als het vervolgens naar gloeiend hete thee grijpt terwijl je al een paar keer gezegd hebt dat het niet mag? lief toespreken? of een tik op de vingers geven, wegtrekken bij het gevaar en streng toespreken waarom mama dat niet weer wil zien.

Heb nog nooit een dier Een ziek dier zien helpen ! Deze theorie gaat niet op in de natuur.
Sorry maar mens en dier vergelijken gaat te ver en klopt gewoon niet.

Maar om verder op discussie te blijven is mishandeling misschien een groot woord maar het geeft je wel een flinke deuk in je eigenwaarde

Yvettee

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:05

"Volgens Amerikaans onderzoek" welk onderzoek? Ik zie nergens een bron staan?

Maar naar mijn mening kun je beter even een keer "goed" straffen, dan zeggen nou dat mag je niet meer doen hoor.
Wel vind ik dat nadat het kind in de hoek is geweest, dat je dan wel moet uitleggen waarom.
Ik ben ooit op de basisschool in groep 2 met een groepje kindjes buiten blijven spelen nadat de bel was gegaan. Toen de juf er achter kwam moesten we allemaal in de hoek, nou daar heb ik wel van geleerd hoor! Ik was daarna weer een braaf meisje haha!

Maar ik denk dat het er vooral vanaf hangt op welke manier je diegene in de hoek zet. Als je dat op een schreeuwende manier doet, waarbij je je kind de hoek in sleurt. Ja dan zal het inderdaad nadelige effecten hebben. Maar als je je kind rustig in de hoek zet, dan eventjes negeert en het daarna rustig uitleg en met hem/haar erover praat, denk ik niet dat dat verder kwaad kan.

Maar dat kun je ook allemaal niet in het artikel terug vinden..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:00

Kinderen opvoeden valt ook gewoon niet mee.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:12

MarlindeRooz schreef:
Ik moest altijd op de trap zitten, trap en klap heb ik ook gehad, zonder eten naar bed ook, pollepel ook... :=
Ben het er niet mee eens hoor maar goed.

Ik lig hier echt helemaal in een scheur :').
Van mijn ouders kreeg ik weleens een tik op mijn handen, maar mijn oom en tante hadden dus de straf-pollepel voor mijn neven en nicht. Ondanks dat ik er nooit mee ben aangeraakt, wist ik als de beste hoe hard we weg moesten rennen als dat ding genoemd werd _O- _O-. Vraag me af of mn neven en nicht er ooit echt slaag mee hebben gehad, maar het idee van had voldoende effect :').

Maar on topic: ik vind de stelling echt géén mishandeling :').

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:21

StalNollie schreef:
Heb nog nooit een dier Een ziek dier zien helpen ! Deze theorie gaat niet op in de natuur.

Maar om verder op discussie te blijven is mishandeling misschien een groot woord maar het geeft je wel een flinke deuk in je eigenwaarde

Dan heb je niet goed op gelet vrees ik.
Apen verzorgen elkaars vacht, honden likken elkaars ogen schoon en soms ook de tanden, paarden zijn ook erg zorgzaam naar elkaar toe mits de kudde stabiel is en zullen elkaar absoluut beschermen indien mogelijk. Ook vogels en paarden "groomen" elkaar.

Ik weet niet welke diersoort precies maar er zijn kuddes die hun kalveren tussen zich in nemen zodat ze samen hun kroost kunnen beschermen (gezien het gevaarlijkste deel -zijnde de achterbenen- dan aan de kant van de vijand zit) tegen aanvallen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:22

Ik zie hier het misverstand voorbij komen dat kinderen die geen straf krijgen ook geen grenzen kennen. Dat is absoluut niet waar. Ouders die bewust voor een opvoeding met geen/weinig straffen en belonen zijn over het algemeen juist heel bewust met de grenzen bezig. En als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan zijn er ook absoluut consequenties, maar geen straffen. Wanneer een kind de hele vloer onder de papiersnippers gooit kan het kind dit zelf opruimen bijvoorbeeld. De consequentie van iets vervelends is niet dat je op de gang moet, maar dat het een troep is die weer opgeruimd moet .

Ik wil mijn kinderen niet conditioneren, maar iets leren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:27

Ah ik heb er in elk geval niets aan overgehouden van dat in de hoek zitten. En ook een tikje ga je niet dood aan, als het maar op het goede moment komt. Ik ben eigelijk ook nooit een moeilijk kind geweest. Enige probleem wat ze hadden is dat ik nooit een grote vleeseter geweest ben en werkelijk over mn nek ging van die dingen, dus af en toe wel eens drama aan tafel, maar dan was het simpel je bleef zitten tot het op was, toen ik klein was werd steevast zo n speelgoedkrokodil op tafel gezet (die er aardig echt uitzag, ook al was het een gigantisch klein ding, maar het feit dat die bek open kon... :') :') ), meestal was op het opeten en dan heel gauw naar de wc <<) <<)
Ik heb vaak ook het idee hoe meer kinderen, hoe fouter het gaat haha, die kleine kijken truukjes af bij de oudere en hebben gelijk al voorsprong
Soms wordt ik aardig moe op mn werk dat kinderen meekomen en vervolgens niet luisteren. Ik heb wel eens gehad dat ik een spuit klaarlegde, me omdraaide, spuit wou pakken en die rotkinderen hadden hem alweer leeggedrukt ^) of kinderen die ondanks opmerking toch aan het hendeltje onder de tafel blijven prutsen en vervolgens de tafel finaal op de kop krijgen, waarna ze liggen janken onder tafel, :x nou beste leerles, doet ie geen 2 keer zeg ik dan, haha :o :D
Ik had mn zusjes vroeger aardig onder de plak, mn oppaskindjes ook en kampkindjes ook nooit problemen mee gehad }> Tis maar net hoe duidelijk je bent

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:28

ja joh, straks voeden we kinderen helemaal niet meer op, moet niet gekker worden.
Hoor te veel brutale kinderen tegenwoordig en het liefst nog na 12 uur s nachts op straat. Verschrikkelijk!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:33

slagchoco_91 schreef:
Alsof we zitten te wachten op een nog softere opvoeding |o Ik kreeg ook wel eens een figuurlijke trap onder m'n kont en dat heeft mij zeker ook in positieve zin gevormd. Dieren doen het ook waarom mensen niet?

Die eerste uitspraak begrijp ik niet echt; hoe heeft het je in positieve zin gevormd dan? Volgens mij kun je nooit weten of je anders zou zijn geweest als je nooit een 'trap onder je kont' had gehad. Of andersom hoe je zou zijn geweest als je het wel had gehad. Ik heb nooit een trap, mep, of wat ook voor fysieke straf gehad. Ik ben ook nooit in de hoek gezet oid als kind. Wie zegt dat ik mét reprimandes een slechter of beter persoon zou zijn geweest? Daar kan ik dus geen uitspraken over doen.

En dat dieren het ook doen. Tsja, dieren poepen waar ze eten (mijn pony), dieren eten rotte vis (mijn ene hond), dieren begraven sokken in de tuin (andere hond), dieren zitten graag op hoofden om nestjes te maken (mijn parkiet).

Er zijn zoveel dingen die dieren doen die ik als mens niet zou doen, al was het maar omdat er wetenschappelijk aannemelijk is gemaakt dat het niet zo best werkt. Zo is het ook met opvoeding. Als mensen zich nou eens een beetje zouden verdiepen in positieve bekrachtiging dan was er niet zoveel opvoedingsleed in de wereld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:36

Rumina schreef:

Leren en conditioneren zijn hetzelfde. Alleen heeft conditioneren een bijklank gekregen door mensen die het verkeerd uitleggen.

Als jij twee oude vrienden opbelt en nummer 1 zegt dat hij teleurgesteld is dat je niet eerder hebt gebeld en nummer 2 reageert enthousiast op je belletje, dan heeft nummer 2 je al (operant) geconditioneerd en de kans vergroot dat je vaker belt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:39

Ik begrijp niet zo goed dat mensen dit tegenspreken terwijl uit het onderzoek dus duidelijk blijkt dat in de hersenen dezelfde reactie ontstaat als bij fysieke mishandeling. Daar valt toch weinig over te discussiëren. Wetenschap is dynamisch. Wat vroeger goed leek kan later blijken dit niet te zijn. Niet van geschiedenis en nieuwe wetenschap leren is mijns inziens stilstaan en ik begrijp echt niet waarom nieuwe ontwikkelingen fan worden afgedaan als gezeur of wordt opgevat als kritiek op jouw manier van opvoeden. Eerst weet je niet beter. Nu wel. Een mens is nooit te oud om te leren. Denken dat je altijd alle wijsheid in pacht hebt is pas dom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:40

Rumina schreef:
Wanneer een kind de hele vloer onder de papiersnippers gooit kan het kind dit zelf opruimen bijvoorbeeld. De consequentie van iets vervelends is niet dat je op de gang moet, maar dat het een troep is die weer opgeruimd moet .

En als het kind dan pertinent weigert om het op te ruimen? Wat doe je dan?

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:49

sallandval schreef:
Rumina schreef:

Leren en conditioneren zijn hetzelfde. Alleen heeft conditioneren een bijklank gekregen door mensen die het verkeerd uitleggen.

Als jij twee oude vrienden opbelt en nummer 1 zegt dat hij teleurgesteld is dat je niet eerder hebt gebeld en nummer 2 reageert enthousiast op je belletje, dan heeft nummer 2 je al (operant) geconditioneerd en de kans vergroot dat je vaker belt.

Maar het conditioneren wanneer je een straf geeft is omdat een kind niet op de trap wil zitten, niet omdat hij geen troep meer wil maken, zijn broertje niet meer wil slaan etc. Je kan prima conditioneren zonder de kern van de zaak te begrijpen. Je kan een hond ook leren als je het getal 2 en 3 genoemd hebt 5x te blaffen. Het lijkt heel wat, maar het is een trucje. Het gaat uit van een egocentrische benadering, maar heeft niets met inzicht te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:50

Een jong kind heeft ook nog niet het vermogen tot dergelijk "inzicht". Om dat te krijgen moeten ze eerst de simpele verbanden leggen. Pas daarna kunnen ze meer inzicht gaan krijgen in de regels.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:56

Suzanne F. schreef:
Rumina schreef:
Wanneer een kind de hele vloer onder de papiersnippers gooit kan het kind dit zelf opruimen bijvoorbeeld. De consequentie van iets vervelends is niet dat je op de gang moet, maar dat het een troep is die weer opgeruimd moet .

En als het kind dan pertinent weigert om het op te ruimen? Wat doe je dan?

Bespreken waarom het opgeruimd moet worden, dat het inderdaad heel vervelend maar het toch moet gebeuren gebeuren, en nergens anders mee spelen tot het opgeruimd is. Of het nu 5 minuten of een uur duurt. Als hij gefrustreerd raakt en het overzicht verliest ga ik er bij zitten, help ik even de snippers van de meest lastige plekken te halen , maar moet er uiteindelijk toch echt zelf opgeruimd worden. En dan na afloop nog even bespreken hoe het ging, waarom het zo lang duurde, dat het aan het eind toch wel snel ging en als je even hard werkt het eigenlijk zo gedaan is.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:01

Ayasha schreef:
Een jong kind heeft ook nog niet het vermogen tot dergelijk "inzicht". Om dat te krijgen moeten ze eerst de simpele verbanden leggen. Pas daarna kunnen ze meer inzicht gaan krijgen in de regels.

Ik heb nog geen enkele regel gehad die ik mijn 3 jarige niet heb kunnen uitleggen. Gevaarlijk, pijn, kapot of vies dekt eigenlijk altijd de lading wel. En ik blijf uitleggen waarom iets niet kan, en ook wat er wel kan. Ze kan niet helpen aardappels schillen, maar ze kan al heel lang wel helpen de geschilde aardappels in de pan te doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:07

Het is prima als jij het fijner vind om iets een consequentie te noemen in plaats van straf, als jou dat een beter gevoel geeft. Maar het komt natuurlijk gewoon op hetzelfde neer. Het kind moet iets 'vervelends' doen, omdat er eerder 'ongewenst' gedrag is vertoont.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:13

Maar er word iets met De emotie gedaan op dat moment en niet weggestopt op een bank kruk of trap. Ik snap juist nadat kinderen steeds brutaler zijn omdat ze niks anders meekrijgen want elkaar straffen op een negatieve manier is oke want papa en mam doen dit ook.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:15

Ayasha schreef:
StalNollie schreef:

Dan heb je niet goed op gelet vrees ik.
Apen verzorgen elkaars vacht, honden likken elkaars ogen schoon en soms ook de tanden, paarden zijn ook erg zorgzaam naar elkaar toe mits de kudde stabiel is en zullen elkaar absoluut beschermen indien mogelijk. Ook vogels en paarden "groomen" elkaar.

Ik weet niet welke diersoort precies maar er zijn kuddes die hun kalveren tussen zich in nemen zodat ze samen hun kroost kunnen beschermen (gezien het gevaarlijkste deel -zijnde de achterbenen- dan aan de kant van de vijand zit) tegen aanvallen.

En wat word er dan met zieke zwakke dieren gedaan ? Juist worden doodgemaakt of aan hun lot overgelaten. Dus zullen we dat met de mens ook maar doen. Ik las iets laatst over een stukje wat hierbij wel interessant is . Ga het proberen op te zoeken

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:17

De ex van mijn broer zette 2 jaar geleden hun oudste zoon, in de winter, naakt buiten toen ze een boze bui had. (Ze waren toen al gescheiden.) Volgens de Raad voor de Kinderbescherming "grensde dit aan mishandeling, maar was het gewoon een andere opvoedmethode". -O- -O-

Daarentegen, als je als vader diezelfde zoon toestaat, als hij er zelf om vraagt (!), zijn bed op te maken en slaapkamer te stofzuigen, dat is weer wel kindermishandeling, want kinderarbeid. Aldus de medewerker van Bureau Jeugdzorg :roll: .

Dus nee, een kind in de hoek zetten is geen mishandeling.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:18

Binnen de groep van de zoogdieren heb je Vluchters, Verstoppers en Dragers.

Baby’s van Vluchters worden min of meer ‘af’ geboren. Denk hierbij aan paarden, koeien, herten (Bambi!): ze worden geboren, afgelikt en binnen een half uur na de geboorte kunnen ze al staan en lopen. Dit is hun manier om de kwetsbare jongen te beschermen tegen roofdieren. De melk van Vluchters is vooral heel eiwitrijk, zodat spieren en botten snel opgebouwd worden.

Verstoppers leggen hun jongen in een nest, komen enkele malen per dag bij ze om ze te voeden en zijn de rest van de tijd op jacht naar voedsel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan katten. De melk van Verstoppers bevat veel vet, om de jongen lange tijd achter elkaar verzadigd te houden. De jongen van Verstoppers houden zich stil op de momenten dat de moeder er niet is, zodat ze niet worden ontdekt door roofdieren.

De baby’s van Dragers worden min of meer ‘onaf’ en hulpeloos geboren, en zijn voor hun veiligheid en verzorging afhankelijk van de moeder/ouders. Denk hierbij aan vrijwel alle primaten, en dus ook de mens. De melk van Dragers bevat vooral veel koolhydraten om de hersenen snel te laten rijpen, maar de jongen blijven lichamelijk nog lang hulpeloos.

Als ze alleen gelaten worden zijn ze kwetsbaar voor roofdieren, en ze zullen dan ook alarm slaan (=huilen) om te zorgen dat hun moeder, die ze zijn kwijtgeraakt, hen zo snel mogelijk weer kan vinden. Hun verdediging tegen gevaar moet van de moeder komen en die ‘hoort’ dan ook continue bij ze in de buurt te zijn.
Huilen

De mens behoort overduidelijk tot de dragers (kijk bijvoorbeeld naar de melksamenstelling). Maar wij gedragen ons vaak als verstoppers: we leggen de baby in een eigen bedje in een andere kamer, en we verwachten dat hij zich een paar uur stil zal houden. Wíj weten namelijk dat hier geen roofdieren zijn en dat de baby veilig is in zijn eigen bedje… maar de baby weet dat niet! Een baby is een bundeltje impulsen, reflexen en instincten. Dat wij de laatste paar eeuwen geen roofdieren meer in onze omgeving hebben, kan een baby niet weten. Op het moment dat hij ‘veilig’ in zijn bedje ligt, is er voor hem iets helemaal mis: zijn moeder is er niet om hem te beschermen en dus is hij onveilig! Groot Alarm! Mama, waar ben je?...

Het kindje slaat alarm, en om te zorgen dat het vertrouwen krijgt in de ouders, reageren zij op het alarm. Ze weten dat een baby instinctief bij de ouders wil zijn. Dit is geen manipulatie; daar zijn baby's nog niet toe in staat. Het verdriet en de angst van een baby die alleen is, is volledig oprecht. Wanneer je een baby laat huilen, zal hij uiteindelijk stil worden. Hij heeft dan niet 'geleerd' in zijn eigen bedje te slapen, hij heeft het opgegeven zijn ouders te roepen...
Onderzoek laat zien dat de cortisolniveau's van baby's die hard huilen hoog zijn, ook wanneer ze eenmaal in slaap zijn gevallen. Cortisol is een stresshormoon dat groei tegenhoudt. Het vasthouden van een baby en huid-op-huid-contact zorgt juist voor het vrijkomen van oxytocine, het bindingshormoon dat zorgt voor een gezonde celgroei en ontspanning.

Indrukken

Een baby wil dus het liefst de hele dag bij zijn verzorgers zijn. Maar een baby is ook erg gevoelig voor indrukken. De televisie, stofzuiger, telefoon, radio… allemaal indrukken die voor een baby soms teveel kunnen worden. Er zijn daarom mensen die pleiten voor het oude adagium Rust (Reinheid) en Regelmaat (ook wel RVP genoemd: Rust, Voorspelbaarheid en Prikkelreductie).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:19

Roodvos schreef:
De ex van mijn broer zette 2 jaar geleden hun oudste zoon, in de winter, naakt buiten toen ze een boze bui had. (Ze waren toen al gescheiden.) Volgens de Raad voor de Kinderbescherming "grensde dit aan mishandeling, maar was het gewoon een andere opvoedmethode". -O- -O-

Daarentegen, als je als vader diezelfde zoon toestaat, als hij er zelf om vraagt (!), zijn bed op te maken en slaapkamer te stofzuigen, dat is weer wel kindermishandeling, want kinderarbeid. Aldus de medewerker van Bureau Jeugdzorg :roll: .

Dus nee, een kind in de hoek zetten is geen mishandeling.

erg kort door de bocht en kunnen we helaas niet op inspelen omdat we de letterlijke woorden en de situatie niet kennen.