Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:StalNollie schreef:Als je zo gaat denken zullen we dan alle zieke zwakke mensen maar aan hun lot overlaten het is nu eenmaal de natuur. Mensen moeten juist stoppen om mens en dier te vergelijken
ik vergelijk geen dieren met mensen.. ik kijk naar de natuur en hoe wij daarin staan.. sorry maar de mens is niets meer of minder dan een zoogdier, een diersoort.. hoeveel wij onszelf ook willen onderscheiden. ik kijk naar waarom wij sommige dingen anders doen en of daar ook een logica in zit.
vele diersoorten helpen zieke en gewonde soortgenoten en verzorgen zij met waartoe zij de mogelijkheden hebben.. Wij hebben de capaciteiten om zorg te bieden op schaal die andere diersoorten niet hebben.. dus een zorgstelsel bouwen om dit te bewaken en medicijn ontwikkeling zodat je het niet steeds hoeft te zoeken is effectief gebruik maken van onze capaciteiten.. dat is gewoon natuurlijk gedrag voor sociaal levende diersoorten. zelfs bij niet perse sociaal levende dieren zie je het soms nog (leeuw die voor een wees prooidier zorgt is al meerdere malen vastgelegd bijvoorbeeld)
echter niet corrigeren of ingrijpen als een jong de ouder tergt of zichzelf in gevaar brengt, dat is wel tegen natuurlijk. of mag een kind gewoon zijn handje in het vuur steken nadat je vertelt heb dat mama daar niet blij van wordt omdat het auwie doet? of trek je het kind dan weg en spreek je het streng toe.. en wat doe je dan als het vervolgens naar gloeiend hete thee grijpt terwijl je al een paar keer gezegd hebt dat het niet mag? lief toespreken? of een tik op de vingers geven, wegtrekken bij het gevaar en streng toespreken waarom mama dat niet weer wil zien.
MarlindeRooz schreef:Ik moest altijd op de trap zitten, trap en klap heb ik ook gehad, zonder eten naar bed ook, pollepel ook...![]()
Ben het er niet mee eens hoor maar goed.
StalNollie schreef:Heb nog nooit een dier Een ziek dier zien helpen ! Deze theorie gaat niet op in de natuur.
Sorry maar mens en dier vergelijken gaat te ver en klopt gewoon niet.
Maar om verder op discussie te blijven is mishandeling misschien een groot woord maar het geeft je wel een flinke deuk in je eigenwaarde
slagchoco_91 schreef:Alsof we zitten te wachten op een nog softere opvoedingIk kreeg ook wel eens een figuurlijke trap onder m'n kont en dat heeft mij zeker ook in positieve zin gevormd. Dieren doen het ook waarom mensen niet?
Rumina schreef:Ik wil mijn kinderen niet conditioneren, maar iets leren.
Rumina schreef:Wanneer een kind de hele vloer onder de papiersnippers gooit kan het kind dit zelf opruimen bijvoorbeeld. De consequentie van iets vervelends is niet dat je op de gang moet, maar dat het een troep is die weer opgeruimd moet .
Ik wil mijn kinderen niet conditioneren, maar iets leren.
sallandval schreef:Rumina schreef:Ik wil mijn kinderen niet conditioneren, maar iets leren.
Leren en conditioneren zijn hetzelfde. Alleen heeft conditioneren een bijklank gekregen door mensen die het verkeerd uitleggen.
Als jij twee oude vrienden opbelt en nummer 1 zegt dat hij teleurgesteld is dat je niet eerder hebt gebeld en nummer 2 reageert enthousiast op je belletje, dan heeft nummer 2 je al (operant) geconditioneerd en de kans vergroot dat je vaker belt.
Suzanne F. schreef:Rumina schreef:Wanneer een kind de hele vloer onder de papiersnippers gooit kan het kind dit zelf opruimen bijvoorbeeld. De consequentie van iets vervelends is niet dat je op de gang moet, maar dat het een troep is die weer opgeruimd moet .
Ik wil mijn kinderen niet conditioneren, maar iets leren.
En als het kind dan pertinent weigert om het op te ruimen? Wat doe je dan?
Ayasha schreef:Een jong kind heeft ook nog niet het vermogen tot dergelijk "inzicht". Om dat te krijgen moeten ze eerst de simpele verbanden leggen. Pas daarna kunnen ze meer inzicht gaan krijgen in de regels.
Ayasha schreef:StalNollie schreef:Heb nog nooit een dier Een ziek dier zien helpen ! Deze theorie gaat niet op in de natuur.
Sorry maar mens en dier vergelijken gaat te ver en klopt gewoon niet.
Maar om verder op discussie te blijven is mishandeling misschien een groot woord maar het geeft je wel een flinke deuk in je eigenwaarde
Dan heb je niet goed op gelet vrees ik.
Apen verzorgen elkaars vacht, honden likken elkaars ogen schoon en soms ook de tanden, paarden zijn ook erg zorgzaam naar elkaar toe mits de kudde stabiel is en zullen elkaar absoluut beschermen indien mogelijk. Ook vogels en paarden "groomen" elkaar.
Ik weet niet welke diersoort precies maar er zijn kuddes die hun kalveren tussen zich in nemen zodat ze samen hun kroost kunnen beschermen (gezien het gevaarlijkste deel -zijnde de achterbenen- dan aan de kant van de vijand zit) tegen aanvallen.
Roodvos schreef:De ex van mijn broer zette 2 jaar geleden hun oudste zoon, in de winter, naakt buiten toen ze een boze bui had. (Ze waren toen al gescheiden.) Volgens de Raad voor de Kinderbescherming "grensde dit aan mishandeling, maar was het gewoon een andere opvoedmethode".![]()
![]()
Daarentegen, als je als vader diezelfde zoon toestaat, als hij er zelf om vraagt (!), zijn bed op te maken en slaapkamer te stofzuigen, dat is weer wel kindermishandeling, want kinderarbeid. Aldus de medewerker van Bureau Jeugdzorg.
Dus nee, een kind in de hoek zetten is geen mishandeling.