maar misschien past het toch in je profiel werkstuk..
het gaat om euthanasie bij psychische problemen..
het grote hete hangijzer momenteel .. want wanneer heb je het over uitzichtloos lijden en hoe lang wil je van alles met medicijnen proberen..
Deze documantaire gaat over een jonge vrouw wiens moeder jarenlang psychiatrisch patient was en meerdere malen haar verzoek tot euthanasie heeft afgewezen gezien..
het gezin hield bij toerbeurt letterlijk de wacht zodat ze het heft niet in eigen hand zou nemen..
uiteindelijk heeft ze het gezin gesmeekt om haar te laten gaan..
De samenvatting van de intro zet ik als spoiler.. arceer het niet als je het niet wilt lezen, het kan echt heel confronterend zijn.
Het is maandagmiddag 25 februari 2002. Mijn moeder trekt haar jas aan en vraagt: 'Mag ik nog een laatste knuf?' Ik barst in huilen uit en denk: 'Dit is waanzin!' Mijn lichaam verstijft en ik voel dat ik niet in staat ben iets uit te brengen. Natuurlijk sta ik achter haar moedige beslissing maar wat is het godvergeten afschuwelijk om haar nu daadwerkelijk te laten gaan. Ik weet precies waar ze naar toe gaat. Op een half uur rijden staat de Muntflat in Heerenveen. Ik voel aan alles dat ze dit keer echt zal springen
De documentaire heet: Moeders springen niet van flats en gaat dus om het heikele punt van euthanasie bij psychiatrische patienten.
ook de onderstaande link geldt dat de documentaire zeer confronterend is..
http://docu.vara.nl/Moeders-springen-ni ... 171.0.html