tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:50

het heeft slechts zijdelings te maken met het onderwerp,
maar misschien past het toch in je profiel werkstuk..

het gaat om euthanasie bij psychische problemen..
het grote hete hangijzer momenteel .. want wanneer heb je het over uitzichtloos lijden en hoe lang wil je van alles met medicijnen proberen..

Deze documantaire gaat over een jonge vrouw wiens moeder jarenlang psychiatrisch patient was en meerdere malen haar verzoek tot euthanasie heeft afgewezen gezien..

het gezin hield bij toerbeurt letterlijk de wacht zodat ze het heft niet in eigen hand zou nemen..
uiteindelijk heeft ze het gezin gesmeekt om haar te laten gaan..

De samenvatting van de intro zet ik als spoiler.. arceer het niet als je het niet wilt lezen, het kan echt heel confronterend zijn.

Spoiler:
Het is maandagmiddag 25 februari 2002. Mijn moeder trekt haar jas aan en vraagt: 'Mag ik nog een laatste knuf?' Ik barst in huilen uit en denk: 'Dit is waanzin!' Mijn lichaam verstijft en ik voel dat ik niet in staat ben iets uit te brengen. Natuurlijk sta ik achter haar moedige beslissing maar wat is het godvergeten afschuwelijk om haar nu daadwerkelijk te laten gaan. Ik weet precies waar ze naar toe gaat. Op een half uur rijden staat de Muntflat in Heerenveen. Ik voel aan alles dat ze dit keer echt zal springen

De documentaire heet: Moeders springen niet van flats en gaat dus om het heikele punt van euthanasie bij psychiatrische patienten.

ook de onderstaande link geldt dat de documentaire zeer confronterend is..

http://docu.vara.nl/Moeders-springen-ni ... 171.0.html

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:54

Ik snap niet dat je ertegen kan zijn, ik heb op een palliatieve afdeling gewerkt.
En wat moet je een hart van steen hebben als je sommige mensen door een geloofs mening niet waardig laat sterven.
Volgens mij is een god empathisch en begripsvol, en geen entiteit die een voorstander is van extra refractair (behandelloos) lijden.

Gelukkig zien ze in de christelijke ziekenhuizen waar ik gewerkt heb ook in dat als iemand een onbehandelbare en niet meer leefbare pijn heeft deze persoon mag gaan. Al neigen ze wel meer naar passieve euthanasie.

Ik ben wel tegen euthanasie als die persoon zelf nog wil blijven vechten, sommige mensen met refractaire symptomen willen de rit uitzitten, en dat vind ik een keuze die de persoon zelf moet maken. En dan kan je alleen empathie, liefde en steun geven.

Verder ben ik van mening dat 60 procent van de patiënten die het verdienen of willen het ook niet krijgen in realiteit.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 23:56

Het gaat vaak in veel overleg met zowel huisarts als scenarts als patient als familie.

Ps. Wat mij opvalt is dat niemand vraagt naar wat voor soort euthanasie het hier om gaat. Gelukkig merk ik dat iedereen t over hetzelfde heeft maar misschien wel handig om je te realiseren dat er ongeveer 9 manieren van euthanasie bestaan.

Verder ben ik (sorry voor de woordkeuze) erg blij met de ontstane discussie. Dit is ook voor mijn pws zeer nuttige informatie zoveel invalshoeken en overige kritische vragen. Dus iedereen zoiezo bedankt voor de reacties. Ik ben hier al kantjes vol van aan het tikken. (Uiteraard anoniem met bronvermelding openbare discussie)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:11

Furrow schreef:
Ik ben wel tegen euthanasie als die persoon zelf nog wil blijven vechten, sommige mensen met refractaire symptomen willen de rit uitzitten, en dat vind ik een keuze die de persoon zelf moet maken. En dan kan je alleen empathie, liefde en steun geven.

Mensen die willen blijven leven krijgen sowieso geen euthanasie. Het is nooit een moeten, de keuze is er, meer niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:19

Furrow schreef:

dat zou natuurlijk ook geen euthanasie zijn maar gewoon moord. iemand tegens diens wens het leven benemen.

alhoewel de oude betekenis van euthanasie wel degelijk inhoud dat het tegen iemands wil kan gebeuren (genadeschot bijvoorbeeld).. maar dat is niet toegestaan gelukkig.

Kleine_Reijn

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:24

@Rocamor:
Ik ben wel voor keuze vrijheid, ondanks dat ik tegen euthanasie ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:28

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en ben voor euthanasie.
Maar waar ik benieuwd naar ben: welke mensen die voor euthanasie zijn, zijn wel gelovig (opgevoed)? En waarom zijn jullie er dan wel voor, ondanks het geloof? Misschien een beetje een lastige en misschien zelfs wel een brutale vraag (sorry daarvoor), want waar ligt voor jullie de grens van het geloof?
En wat mick75 vraagt: mensen die tegen euthanasie zijn, zijn jullie dat dan ook voor jezelf?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:41

Ik denk/geloof dat het Christendom en andere godsdiensten zijn bedoeld om een samenleving rechtvaardiger te maken en de zwakkeren te beschermen (t.o. survival of the fittest).
De intentie pakt niet altijd goed uit.

De Bijbel is geschreven in een ander tijdperk; toen de wetenschap nog niet zoveel invloed had op de gezondheid. Toen de macht van de heerser over de slaaf nog heel ver ging.
Vanuit dat oogpunt is de Bijbel geschreven: Ieder mensenleven is het waard om beschermd te worden. Dus ook dat van de kleine, oude, zieke, zwakke en niet in de standaard passende mens.

Nu kunnen we dankzij de toenemende mogelijkheden door zorg-techniek veel en blijven mensen langer leven. De mens heeft meer invloed gekregen, en daarmee een grote verantwoordelijkheid.

Een arts wordt opgeleid om te genezen en 'leven te redden'. Die kennis heeft ook een schaduwzijde.. Leven verlengen is niet altijd 'menswaardig'. Een grens die heel moeilijk te bepalen is voor ons - omdat we ook nu nog meer níet weten dan wel.
En daarmee is het ook zo'n moeilijk thema.

Het gevaar van toestaan van het ingrijpen op leven en dood, is dat het een glijdende schaal wordt.
Straks bepaald de verzekering of je mag blijven leven of niet (omdat de zorg te duur wordt bijvoorbeeld).
Of dat vrouwen verplicht moeten aborteren.... omdat zij een kind met 'afwijkende' genen dragen. Het klinkt nogal schrikbarend, maar we zitten er niet zo ver van af, vrees ik. Onlangs las ik nog een artikel, waarin werd geopperd dat een mensenlevens-jaar max 80.000 mag kosten.

Euthanasie is nu een verworven recht, en dat is goed.
Dus ja: het leven is ten alle tijde waard om beschermd te worden. En nee: zo eenvoudig ligt dat dus niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:56

Anoniem schreef:
Maar waar ik benieuwd naar ben: welke mensen die voor euthanasie zijn, zijn wel gelovig (opgevoed)? En waarom zijn jullie er dan wel voor, ondanks het geloof? Misschien een beetje een lastige en misschien zelfs wel een brutale vraag (sorry daarvoor), want waar ligt voor jullie de grens van het geloof?
En wat mick75 vraagt: mensen die tegen euthanasie zijn, zijn jullie dat dan ook voor jezelf?

ik ben zelf gelovig opgevoed en ben voor euthanasie..

sterker nog, ik kan mij niet verplaatsen in tegen euthanasie op basis van de bijbel die uiteindelijk door mensen is opgetekend die samen gefilosofeerd hebben over Gods bedoeling met de mensheid in hun tijdsperk..

immers we hebben ook: wie zijn kind liefhebbe spare hem de roede niet afgeschaft
polygamie bestaat niet meer, terwijl dit gemeengoed was.
Gij zult niet doden, en in Amerika (christelijk) voert men gewoon de doodstraf uit
Terwijl wij wel wapperen met 'oog om oog, tand om tand' is verwerpelijk.

Door de tijdsgeest veranderen ook de opvattingen over het geschreven woord.. het geschreven woord is een interpretatie van een groot aantal mensen.. sommige boeken die niet overeenkwamen met het grotere beeld werden ook gewoon niet opgenomen in de bijbel

ik vind het daarom niet 'gezond' om letterlijk volgens het geschreven woord te leven zonder na te denken over of het in de tijdsgeest past..

in mijn ogen staat de bijbel vol met wijze lessen, vol met handvaten over hoe je een goed leven leidt..
Maar het belangrijkste is dat je je leven zo zinvol mogelijk invult en zo liefdevol mogelijk leeft..
Hoe dat exact verloopt kan in de tijd veranderen..

vergeet niet dat mensen met een psychische aandoening vroeger gewoon als paria's aan de kant werden geschoven bijvoorbeeld.. het interesseerde de mensen geen bal of en hoe ze aan hun eind kwamen (ja in de tijd dat de bijbel werd geschreven ook).. Tegenwoordig behandelen we en hoedden we hun voor het vroegtijdig uit het leven stappen.. Maar als het dan ondragelijk is en de patient al tien jaar vecht met fysieke klachten.. dan bepalen wij wel even voor diegene dat het niet uitzichtloos is want ooit komt er misschien een oplossing.. Dat is geen mededogen of barmhartigheid.. Maar we hebben dan het 'geschreven woord' waarmee wij dan bepalen voor een ander wat het beste is. Terwijl toen dat woord geschreven werd het totaal niet interessant was of en hoe deze mensen leefden.. sterker nog, het was een 'straf van god' vaak.. Ook dat beeld is verdwenen met de tijd..

ik begrijp dan ook niet waarom we zo selectief omgaan met het geschreven woord.. De quotes worden te voorschijn gehaald.. maar wat dan met je kind fysiek straffen omdat je het lief hebt? of een oog voor een oog (wat trouwens vreemd is als je kijkt naar 'doodstraf voor moord' want dat is tegen gij zult niet doden, maar geeft wel gehoor aan een oog voor een oog)..

Nee dan vind ik persoonlijk dat je ook verder moet kijken als het tegen je gevoel indruist.. wat had men bedoelt in die tijd.. is het nu wel of niet logisch dat we dit wel letterlijk opvolgen.. hoeveel christelijke vrouwen schikken zich nog in wat de man allemaal voor zeggenschap over haar heeft gekregen? http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/vrouw.htm geeft een paar smakelijke voorbeelden uit de bijbel, enkelen wel bekend.. anderen wat minder.. letterlijk is een man eigenaar van zijn dienstmeid, zijn diennaar, zijn vee en zijn vrouw.. behalve het vee is al dat 'eigenaar' zijn afgeschaft.

Dus nee ik kan mij niet goed indenken waarom sommigen zich zo vastbijten in het geschreven woord, terwijl men andere veranderingen bejubeld. dan is het toch selectieve toepassing?

Ik ben iemand die graag begrijpt wat mensen beweegt om bepaalde keuzes te maken.. maar in de loop der tijd begrijp ik op het punt van euthanasie steeds minder van de starre houding die de kerk hierop heeft.. ik sta zeer zeker open voor mensen die mij willen uitleggen waarom zij juist daarbij wel de letters volgen, maar op andere punten het maatschappelijk wenselijke in de moderne tijd volgen. dit is pure interesse, want ik begrijp het niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:57

senna21 schreef:

helemaal mee eens senna

met name het recht op zelfbeschikking is iets dat beschermd moet worden..

anders creeër je inderdaad een glijdende schaal waarbij men er enerzijds niet uit mag stappen, maar anderszijds anderen gaan beslissen wat wel en niet behandeld mag worden en op welke wijze

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:08

Ik ben christen en ik ben gelovig opgevoed.
Ik vind dit een heel lastig onderwerp, moet zeggen dat er niet veel over gepraat wordt en dat het vaak uitmondt in niet zo gezellige discussies bij mij thuis.

In principe ben ik tegen euthanasie. Ik vind wel dat er bepaalde uitzonderingen zijn namelijk ongeneeslijk zieke mensen die erg veel pijn hebben en ontzettend lijden. In die gevallen heb ik er absoluut geen probleem mee als er (passieve) euthanasie wordt gepleegd. Er is namelijk helemaal geen uitzicht meer op genezing of een beter leven.

In eigenlijk alle andere gevallen ben ik tegen euthanasie, omdat je als persoon heel veel kunt betekenen voor anderen. Bijv. als je depressief bent en je leven helemaal niet meer ziet zitten, dan nog zullen er mensen zijn die van je houden en om je geven, zelfs al zijn het er maar 1 of 2 vind ik het toch de moeite waard om voor hun je best te doen en verder te leven.
Daarnaast ligt er een toekomst voor je waarvan jij niet weet hoe het zal gaan. Wie weet wat voor grote dingen jij gaat doen in de toekomst. Depressiviteit is een hele slopende ziekte en ik weet (van dichtbij meegemaakt, moeder) hoe sterk het verlangen naar de dood kan zijn. Maar laten we niet vergeten dat juist bij depressiviteit je eigen hersenen je voor de gek houden om het even heel hard te zeggen. Want er zijn wel mensen die van je houden, om je geven, die aan je denken. En zelfs al waren die er niet, jij als persoon bent veel waardevoller dat je je op dat moment voelt. Dus in dit soort gevallen ben ik absoluut tegen euthanasie.

En dan heb je nog de grote groep oudere en eenzame mensen die 'uitgeleefd' zijn. Ook voor deze mensen geldt er zijn mensen die om je geven. Is het geen familie dan kan het wel de verzorging zijn. Daarnaast kun je ook als je oud bent heel veel betekenen voor mensen, als ik kijk hoe waardevol mijn gesprekken met oudere mensen zijn geweest zou ik er niet aan moeten denken dat zulke mensen euthanasie hadden gepleegd.

Deze bovenstaande argumenten zijn puur gevoelsmatig.

Dan heb je nog de zeer waarschijnlijk bekende religieuze argumenten.

Ik geloof dat God met iedereens leven een plan heeft, iedereen heeft waarde en is hier op aarde met een doel. Ik denk dat wij zelf binnen dat plan onze eigen lijnen kunnen trekken en dus zelf beslissingen kunnen nemen, niet dat die beslissingen van tevoren ook al allemaal vaststaan. Je kunt het zeg maar zien als dat God een plan heeft: Een groot rondje. En dat wij daarbinnen onze eigen plannen kunnen trekken naar ons eigen vermogen: Een klein rondje binnen het grote rondje.
Daarnaast geloof ik dat wij mensen niet het recht hebben om te oordelen over leven en dood. Wij kunnen niet zeggen wanneer God zijn doel met iemand heeft bereikt.

Over dieren euthaniseren: God heeft ons de taak gegeven om voor de schepping te zorgen. Dat houdt in dat wij heersen over de dieren en voor ze moeten zorgen. Dieren kunnen niet relativeren en niet nadenken op een manier die wij wel kunnen, voor hen is pijn lijden dus veel erger, want ze kunnen niet/ veel minder andere dingen zoeken waar ze wel plezier in kunnen hebben. Daarnaast heeft niet elk dier een specifiek doel in zijn/haar leven en kunnen ze zelf geen beslissingen nemen. Daarnaast is het leven van een dier minder waard dan het leven van een mens. En bij dieren vindt ook alleen maar euthanasie plaats als er alleen maar uitzichtloos lijden aankomt. Bij dieren heb je niet de kwestie depressief of oud en 'uitgeleefd'.

Ik hoop dat ik mijn mening een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen. Nogmaals, ik vind dit zelf echt wel een moeilijk onderwerp en heb er dus gemixte gevoelens over.
(Ik wil trouwens wel je enquête nog invullen als je nog mensen nodig hebt.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:19

Femek2902 schreef:

ik kan je ten dele wel volgen..

alleen het punt over iemand in leven houden omdat mensen van diegene houden..
voor wie leeft iemand dan uiteindelijk.. je laat dan je oma letterlijk wegteren omdat je haar niet kunt missen, terwijl het uit haar ogen straalt dat ze doodskapot is, doodmoe en alle wil om nog verder te gaan niet meer heeft.. moet ze dan in leven blijven zodat wij van haar kunnen 'genieten' of omdat wij van haar houden?

passieve euthanasie ben ik eigenlijk op tegen tenzij het de wens van de patient uitdrukkelijk is.. Niets is zo erg dat iemand langzaam uitdroogt en verhongerd. dat is echt niet humaan.

mijn oma wilde niet meer behandeld worden op den duur.. haar dood was niet een fijne om aan te zien, noch was deze dat voor haarzelf, maar vanuit haar geloof kon zij niet om euthanasie vragen. met wattenstaafjes gaven we haar vocht (niet voldoende om te hydrateren, maar om de mond vochtig te houden), ze kon niets meer behalve wachten.. het heeft uiteindelijk 8 volle dagen geduurd.

het aanhouden van een leven om dat wij niet zonder kunnen.. daarom veroordelen we mensen ook snel die dat hun dieren aandoen.. maar waarom mogen we dat mensen wel aandoen? die ondragelijk en uitzichtloos lijden?

overigens heeft God ook bepaald dat de man over zijn vrouw heerst? dat de vrouw kan relativeren wordt verder daar niet in behandeld :)... daarom vind ik het zo discutabel vanuit kerkelijk oogpunt want wie laat zich nog overheersen door haar man?

en ook lastig.. want bij mij stoort het juist dat vele mooie handvaten gevonden kunnen worden om te leven en dat we degene die niet in deze tijdsgeest horen uiteindelijk ook verwerpen want zo kan het nooit bedoelt zijn.. maar dan houden we wel vast aan enkelen die de mens alleen maar lijden bezorgd.. zijn christenen (waaronder ik zelf) dan eigenlijk niet masochisten? we willen geen genadige dood.. Want zo kun je het ook bekijken.. God leert ons medendogen en barmhartigheid en leert ons genade te schenken aan onze medemens.. Wie zegt dan dat het toestaan van euthanasie niet ook Gods hand is, dat dat onderdeel is van zijn plan.. Zijn moderne gift om barmhartigheid en genade toe te kunnen passen van mens tot mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:30

Ik zal morgen reageren. Ben gelovig. Maar niet tegen euthanasie.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:50

Elena: Waarom heeft zo iemand zo'n doodswens? Waarschijnlijk toch omdat die persoon het gevoel heeft dat zij/hij iedereen tot last is en de wereld beter af is zonder hem/haar.
Mijn punt is dus juist dat ik denk dat de wereld niet beter af is zonder die mensen, aan ons de schone taak om ervoor te zorgen dat zulke mensen weer zin krijgen in hun leven. Toch?

Als ik denk aan passieve euthanasie dan denk ik aan iemand die zoveel medicijnen krijgt dat hij/zij er van in slaap valt en nooit meer wakker wordt.
Wat jouw oma is overkomen, is iets wat ik absoluut niemand toewens!

Ik zeg dus ook dat mensen die uitkijken op ondragelijk en uitzichtloos lijden, wel recht hebben op euthanasie (beetje raar geformuleerd, kan geen betere zin bedenken). Maar ik denk dat mijn definitie daarvan weleens heel wat smaller zou kunnen zijn dan jouw definitie..

Mannen en vrouwen in de kerk is een heel ander onderwerp. Even kort: Ik denk en vind wel degelijk dat mannen 'boven' vrouwen staan. Verdere discussie -> PB :Y)

Van je laatste alinea snap ik eigenlijk niet veel, zou je jezelf kunnen verduidelijken?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:56

Ik werk in de terminale zorg en wat de familie en de cliënten moeten doorstaan wens je niemand toe.
Een aantal cliënten hebben euthanasie gepleegd, anderen hebben de verklaring liggen maar het gebeurd uiteindelijk niet.

Ik weet niet of ik het zou kunnen, maar ik sta er wel achter.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 02:05

Ik ben voor passieve euthanasie en tegen actieve euthanasie. Maar ik kan me bij hoge uitzonderingen actieve euthanasie wel voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 02:52

Ik ben voor euthanasie.

Voor mensen met een psychische stoornis vind ik dit echter een lastig verhaal.

Ik ben en ken mensen die ooit een doodswens hadden en nu blij zijn daar niet naar gehandeld te hebben.
Lastig dus...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 02:56

Is er iemand die meer kan vertellen over mensen die bijv. erg depressief zijn geweest, een doodswens hadden (misschien een poging tot zelfdoding hebben gedaan die niet succesvol is geweest) en nu heel blij zijn dat ze toch nog leven?

Er zijn zoveel verschillende stromingen in het geloof. De ene christen begrijpt de ander ook niet. In Staphorst word je op je bruiloft voor prutsmuts uitgemaakt als dit niet je eerste relatie is en mensen die hun kind dmv een ongeluk kwijt raken krijgen op de begrafenis te horen dat ze dit wrs aan hun zelf te danken hebben gehad. Niet iedere (christelijk) stroming denkt zo sterk over euthanasie.

Edit:robijntjah en ik hadden dezelfde gedachte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 02:58

Ik ben er daar 1 van...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 03:01

Hoe is de wetgeving op dit moment voor mensen met een psychische ziekte die euthanasie willen?

Ik ben voor vrije keuze, maar of het in die gevallen altijd de beste keuze is vraag ik me af.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 03:19

Anoniem schreef:

Ik ben Christen en 100% voor euthanasie, of je nou kanker hebt, of depressief bent. Waarom ik wel voor ben, terwijl ik geloof? Omdat ik geloof in God, niet in papier. De bijbel is in mijn ogen een krant uit de jaren 0.... Passend bij die tijd, maar niet meer voor hoe de wereld nu in elkaar zit.
Ik geloof dat de bijbel een richtlijn is, je moet zelf je verstand nog een beetje gebruiken en niet elk woord letterlijk nemen.

Ik krijg dan ook lichtelijk de kriebels als in dit soort discussie er hele teksten uit de bijbel gekopierd worden. Vooral als dat het andwoord is op de vraag; Kun JIJ uitleggen waarom je tegen bent?
Zelf nadenken WAAROM God euthanasie niet goed zou vinden is er niet meer bij... Nee, het staat in de bijbel, DUS het is zo.

Ik luister bij dit soort dingen liever naar mijn gevoel... Waarom zou God tegen zijn? Als God een God van liefde is, waarom zou hij dan tegen zijn? Alleen omdat hij degene moet zijn die bepaalt wanneer wij doodgaan?

En mocht God dan vinden dat ik het allemaal verkeerd heb aangepakt, dan kan ik tenminste zeggen dat ik mijn best gedaan heb om goed naar dingen te kijken en te bedenken wat hij goed zou vinden en hoe ik zo goed mogelijk leef, dan simpel een boek te lezen en er verder niet over na te denken.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 04:41

Robijntjah schreef:
Ik ben voor euthanasie.

Voor mensen met een psychische stoornis vind ik dit echter een lastig verhaal.

Ik ben en ken mensen die ooit een doodswens hadden en nu blij zijn daar niet naar gehandeld te hebben.
Lastig dus...

O ja, er zijn heel veel mensen die dood willen vanwege een depressie (of nadat hun vriendje het heeft uitgemaakt) en later niet meer.

Maar ik kan je vertellen dat deze mensen ook geen euthanasie zullen krijgen, hoe hard ze dat op dat moment ook willen. Ten eerste is het een heel lang proces (een depressieve episode duurt over het algemeen veel korter dan dat proces), en ten tweede moet je eerst alle soorten behandelingen (zowel therapie als medicatie) grondig hebben geprobeerd, en daarna word je ook nog zeer zorgvuldig onderzocht door specialisten in de psychiatrie. Je krijgt alleen euthanasie als de depressie nooit meer beter zal worden. En "maar dat weet je toch nooit?" is geen argument, dan weet je duidelijk niet hoe een zware chronische depressie in elkaar zit. Het is ook niet puur psychisch, want er is gewoon iets mis met deze mensen hun hersenen. Ze hebben misschien geen mooie duidelijke hersentumor, maar hun hersenen zijn wel degelijk 'ziek', de serotoninehuishouding is bijvoorbeeld onbehandelbaar verstoord. Hoe los je dat op als medicijnen niet werken? Niet. En de hersenen gaan niet ineens op magische wijze het zelf oplossen, net zo min als een agressieve tumor ineens vanzelf uit je hersenen vertrekt.

Verder had nog iemand het argument "ze moeten blijven voor die 1 of 2 personen die van ze houden."
Newsflash: als die mensen dat van die persoon verwachten, houden ze niet van hem. Ik zou nooit willen dat iemand ondraaglijk lijdt (chronische depressie is net zo ondraaglijk lijden als iets fysieks, zo niet erger. Ik heb liever fysieke pijn dan psychische pijn, en daar ben ik vast niet de enige in) alleen voor mij?? Nee, dank je, zo'n egoïstisch persoon wil ik nooit worden.
En het "maar ze denken dat de wereld beter af is zonder hen, als we hen duidelijk maken dat dat niet zo is, is alles weer goed" is te naïef voor woorden. Depressie is veel ingewikkelder en al geef je waterdicht bewijs van een miljoen mensen die van hen houden, dan nog los je de chemische onbalans in hun hersenen niet op. Die gedachten zijn slechts een gevolg daarvan.

Ik heb bij een stage op de psychosenafdeling van een psychiatrisch centrum een meid ontmoet van 19 jaar. Ze was knalpsychotisch (megalomanie, godsdienstwaanzin, paranoïde schizofreen, alles in 1) en ze werd al sinds haar 14de vastgehouden en behandeld. Ze was gevaarlijk voor zichzelf en anderen. Maar ze zou nooit meer beter worden en nooit meer uit dat centrum vertrekken. Als zij over nog eens 10 jaar uitzichtloze behandeling dood wilt, heeft ze dan dat recht niet? Dan is ze 29 en heeft ze genoeg geleden voor 5 mensenlevens vol, niet? Maar goed, in dit specifieke geval komt natuurlijk ook weer de wilsbekwaamheid kijken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 06:43

Ik ben voor VOLLEDIGE zelfbeschikking en vind het ronduit bizar dat mensen hun visie daarop aan een 'hogere' macht toespelen.
Imo zou je dan helemaal geen arts moeten raadplegen/bezoeken.
Als artsen de 'kennis' van een hogere macht gekregen zouden hebben, dan geldt dat ook voor euthanasie, zo simpel is het volgens mij....
Niemand hoeft ondragelijk te lijden, dat dient geen enkel doel!!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:14

Duidelijk verhaal Catnip, ik had me er nooit echt in verdiept hoe dat precies in z'n werk gaat, dus vond het lastig om daar een mening over te vormen. Jou verhaal (de eerste alinea) gelezen te hebben kan ik me er al n iets beter beeld bij vormen..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:22

elenaMM77 schreef:
Furrow schreef:

dat zou natuurlijk ook geen euthanasie zijn maar gewoon moord. iemand tegens diens wens het leven benemen.

alhoewel de oude betekenis van euthanasie wel degelijk inhoud dat het tegen iemands wil kan gebeuren (genadeschot bijvoorbeeld).. maar dat is niet toegestaan gelukkig.

En toch is het soms een probleem, zeker in een gewone ziekenhuissetting.
Bij een palliatieve hospice heb je vaak al een uitgebreide intake gedaan, in een ziekenhuis niet.
Je ziet dan vaak dat de familie pleit tot een vorm van, maar de patiënt wil blijven vechten.

Maar die krijgen inderdaad geen vorm van, de mensen die er om vragen krijgen het al amper :)