Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pillen op zak hebben voor eigen gebruik moet geen gevaar vormen voor je VOG. Ik zou de petitie

Wel tekenen
111 (46%)
Niet tekenen
127 (53%)

Totaal aantal stemmen: 238

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:29

Volgens mij missen een aantal mensen wel het punt; het gaat niet om het wel of niet legaliseren van drugs op een festival, maar dat als je betrapt wordt een strafblad krijgt en dit gevolgen kan hebben voor een VOG. :) Dat willen ze veranderen, niet de strafbaarheid.

Tytonidae

Re: Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:33

Ik weet niet of je het toevallig tegen mij had omdat ik festivals mentionde maar ik weet inderdaad waar het om gaat :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:35

Als ik alleen de begin post had gelezen, had ik gezegd ONEENS. Dikke doei laat die minder slimme het zelf maar uitzoeken, hun ding en hun probleem.

Gelukkig ben ik blij dat ik afgelopen zondag wel gekeken heb en de begin post maar een (gekleurde) fractie bevat van hoe ze het probleem hebben gepresenteerd. Daar ging het er mede om dat de politie aandrong en pusht voor de geldboete ipv een rechtsgang ervan te maken. Mij leek daar vooral het zwaartepunt te liggen icm dat de meeste festivalgangers op 1 pilletje gepakt worden.

Moschino schreef:
Volgens mij missen een aantal mensen wel het punt; het gaat niet om het wel of niet legaliseren van drugs op een festival, maar dat als je betrapt wordt een strafblad krijgt en dit gevolgen kan hebben voor een VOG. :) Dat willen ze veranderen, niet de strafbaarheid.

Het zotte en kromme vind ik dat er TIJDENS zulke feesten, waarop regelmatig een pilletje geslikt word, allerlei standjes mogen staan om pillen te verkopen EN er zijn meestal standjes aanwezig waarbij je je eigen pillen kan testen :7 En bij wijze van spreken, als jij vlak voordat je de auto/ ov uitstapt een pilletje slikt, kom je zo binnen. Terwijl je al wat op hebt...
En wat dan als alle lamme takken na een feest weer buiten staan? Openbaar dronkenschap is bij wet verboden, maar dan wordt het opeens wel gedoogd |o ?

Trek dan 1 (harde) lijn die voor iedereen duidelijk is en voor betere/ logische protocollen zorgt. Alleen al zodat je weet wat je kan verwachten voor, tijdens en na een feest/ festival. Rondom een feest kan er organisatorisch nog zoveel verbeterd worden, bijvoorbeeld een jurist en rechter (ala snelrecht principe) ter plaatse.

Om zulke mist rondom een feest te doen verdwijnen teken ik WEL ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:36

Van mij mogen ze het verbieden --> hoe strenger aanpakken hoe beter :) (VOG weg, het liefst mogen ze strafbladen van mij ook nog wat langer laten staan...) Ik ben gewoon niet zo voor een gedoogbeleid...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:37

Iris82 schreef:
Even voor de goede orde: ik wil drugsgebruik absoluut niet bagatelliseren. Maar ik vind wel dat bij gebruikershoeveelheden een eventuele VOG niet in gevaar zou moeten komen. En dat is waar de petitie om draait. Niet of drugs wel of niet zouden moeten kunnen.

@Nayomie:

Enkel op de camping op Lowlands (en dus niet op het terrein) wordt 5 gram wiet pp gedoogd. Op het terrein mag je, net als bij ALLE andere festivals 0.0 gram wiet op zak hebben.

Hoe dat op festivals is, weet ik zelf niet. Ik had het met name over op de straat.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:55

Ik ga niet tekenen. Wat mij betreft mogen ze drugsgebruik zo moeilijk mogelijk maken en zwaar bestraffen, ik ben ervoor om het allemaal illegaal te maken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:56

Waarom dan? Heb je er (zelf) slechte ervaringen mee?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:13

Ik vind het onzin. Je mag wel met een fles jenever lazerus de straat op. Althans zonder gevolgen vooor een VOG.

Wat maakt alcoholgebruik "minder erg" dan recreatief drugsgebruik? Enkel het stempeltje illegaal? Vind het echt moraalridderij van de bovenste plank. Ik heb zelf nog nooit drugs gebruik maar mijn ervaring is dat ik veel vaker problemen heb gehad met mensen onder invloed van drank, dan drugs.

Wil drugsgebruik absoluut niet goedkeuren, maar wel graag dan in 1 zelfde adem noemen als alcohol. Allebei troep en bij ONVERANTWOORD gebruik hoort dit in geen enkel werkveld thuis.

Maar wat zou ik erger vinden: een docent die heel soms een pilletje neemt op een party of een docent die elk weekend de clown uithangt in de sportkantine met 10 bier en wat baco en met de auto naar huis rijdt? ... ik die tweede. En laat dat nou net geen gevolg hebben voor je VOG.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 30-09-14 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:14

Op één oude vriend van vroeger na, heb ik helemaal geen ervaring met hoe het mis is gegaan bij mensen in mijn omgeving. Maar je kiest natuurlijk wel zelf met wie je omgaat. Ik weet niet zo goed hoe het erin gekomen is, maar ik heb een sterke afkeur tegenover drugs, net zoals tegenover roken en overmatig drankgebruik overigens. Ik vind het onvoorzichtig, onverantwoord, ondoordacht, ongezond en gewoon niet nodig om drugs te gebruiken. Misschien dat het op het moment zelf leuk is, maar er zitten naar mijn idee teveel risico's aan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:18

Openbaar dronkenschap mag ook niet :') Maarja, dat mogen ze ook afschaffen, hetzelfde als sigaretten, maar dat doen ze niet omdat het genoeg opbrengt :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:24

Amaryllis schreef:
Ik vind het onzin. Je mag wel met een fles jenever lazerus de straat op. Althans zonder gevolgen vooor een VOG.

Wat maakt alcoholgebruik "minder erg" dan recreatief drugsgebruik? Enkel het stempeltje illegaal? Vind het echt moraalridderij van de bovenste plank. Ik heb zelf nog nooit drugs gebruik maar mijn ervaring is dat ik veel vaker problemen heb gehad met mensen onder invloed van drank, dan drugs.

Wil drugsgebruik absoluut niet goedkeuren, maar wel graag dan in 1 zelfde adem noemen als alcohol. Allebei troep en bij ONVERANTWOORD gebruik hoort dit in geen enkel werkveld thuis.

Maar wat zou ik erger vinden: een docent die heel soms een pilletje neemt op een party of een docent die elk weekend de clown uithangt in de sportkantine met 10 bier en wat baco en met de auto naar huis rijdt? ... ik die tweede. En laat dat nou net geen gevolg hebben voor je VOG.

*zucht*
In jou voorbeeld heeft beide geen gevolg voor de VOG.

Het zou toch fijn zijn als iedereen zich wat beter ging verdiepen in de VOG alvorens dingen te verkondigen die dus niet waar zijn...
Spuiten en slikken geeft ook een getekend beeld weer...

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:29

Amaryllis schreef:

Of hij nou 10 bier en een baco opheeft of een pilletje, in beide situaties is hij even gevaarlijk in het verkeer. :') Sowieso mag je officieel met meds op niet eens achter het stuur.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:30

Jep, maak drugs volledig illegaal. Terug naar de tijd dat de junkies openbaar midden in de metro zaten te spuiten, er werkelijk overal gebruikte, bebloede naalden lagen om over alle afval en rotzooi maar niet te spreken. De tijd dat je op straat in "mindere" buurten letterlijk over de junkies heen moest stappen die ondertussen probeerden je zakken/ tassen te rollen of je gewelddadig beroofden om hun fix te kunnen krijgen. Ja joh, helemaal geweldig. Wandelende lijken op straat (the Walking Dead was er bijna niets bij)... Alleen omdat het verboden is maar er niet ook de middelen worden gegeven daadwerkelijk op te treden, of alternatieven te bieden. En nu is Heroine zelfs weer in opkomst... Back to the '80s...

Dat is echt wat we moeten willen ja! Ja, ik HEB de '80s meegemaakt. Ik heb de verslaafden gezien, op straat, in de metro, in de winkelcentra, de bosjes waar ze sliepen. Het gebrek aan alles bij de politie. Ik heb klasgenoten letterlijk naar de klote zien gaan, dood zien gaan aan het "bruin". Ze zien lopen, soms te ver heen om de naald maar uit hun arm te halen. Ik zie ze nog steeds als ik in de metro stap, in mijn gedachten. Zo diep zit dat ingebrand.

DAT MOET JE NIET WILLEN!!! Echt niet!!! Drugs moeten legaal worden en van overheidswege gecontroleerd. Goed voor de werkgelegenheid, voor de schatkist EN voor de gebruikers. Want die zijn er toch wel. Doe wat aan de omstandigheden waardoor mensen verslaafd raken, steek een hand uit om ze te helpen in plaats van ze weg te schoppen en te veroordelen en hun toekomst af te nemen. Een pilletje is NIET het einde van de wereld. Zorg dat ze van de echt gevaarlijke drugs (heroine, crack) afblijven en LAAT DE DRUGSTESTS OP FEESTEN TERUGKOMEN!!!

Genoeg mensen waarvan je het nooit verwacht die regelmatig, vaak zelfs wekelijks, een paar pilletjes wegstouwen om te feesten. En die maandag gewoon straalhelder op hun werk verschijnen en waaraan je niets merkt. Misschien je baas wel, of die toffe leraar. Je buurvrouw die altijd klaar staat om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:38

Goed gezegd Mick75 :j

Ik vind dat drugs gelegaliseerd moeten worden. Zo heb je er veel meer overzicht op. dan weet je hoeveel er van verkocht word en weet je precies wat er in zit (ingrediënten staan op etiketten en niet meer rommelen met doseringen) Dus beter te doseren en veiliger. Ook kan de overheid er belasting overheen leggen, wat weer voor inkomsten zorgt! Alcohol is net zo erg een harddrug dan alle andere drugs. (op uitzondering van heroine dan) Tevens is het niet meer interessant om er in te handelen als crimineel als het legaal is. dus dat zal een boel criminaliteit schelen op dat gebied! Ik heb liever iemand om me heen die een pil op heeft dan teveel alcohol.

Ik heb de petitie getekend!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-14 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:39

Ik heb de 80s niet meegemaakt, dus hoe het écht zou zijn als het illegaal was, dat weet ik niet. Wel ken ik mensen die zeggen: "Het is niet illegaal, dus hoe gevaarlijk kan het nou echt zijn!?" Ik denk dat we van dat idee af moeten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:40

Je kan het beter legaliseren en voorlichten dan het illegaal maken en doodzwijgen want het is ZOO SLECHT. Tot je super coole vrienden het doen en die zeggen dat het GEWELDIG is. Ik denk dat je beter je keuze kan maken als je weet wat die drugs inhoud en wat de werkzame stoffen zijn en precies met je doen. Niet afschrikken maar informeren dus.

Ik als bijna 19 jarige krijg er wel veel van mee.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

Kuggur schreef:
demo_love schreef:
Zonder 'recreatieve gebruiker' is er ook geen dealer. Dus maak de groep kopers kleiner, door het te verbieden.

Jaaah, briljant, want dergelijke maatregelen hebben tot nu toe gewéldige resultaten opgeleverd.... :roll:

Nee, dan moet je maar toelaten wat niet is toegestaan, dan heb je geen probleem meer...
Handhaving heet dat.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:46

Een van de redenen waarom opiaten zijn verboden is ook omdat iedereen vroeger gewoon keihard aan de opium zat. Is dat wat je terug wil? Bij wiet werkt gedogen wel omdat de effecten van wiet ook niet groot zijn. Bij opiaten wel.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:51

Ik vind dat als iemand hierdoor geen VOG krijgt, deze persoon kans moet maken op een drugstest en deze steekproefgewijs te herhalen in zijn/haar loopbaan.

Iemand kan veranderen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:52

Ik vind de discussie vanuit BNN ook niet helemaal recht gebracht. Verhaal is dat ze op de festivals dit jaar een soort van 'straatje' hadden met politie en justitie. Werd je gepakt met een kleine hoeveelheid drugs, werd je een voorstel (boete) gedaan en je kon ter plekke pinnen en weer vertrekken. Lekker simpelm afgehandeld en je werd niet door de politie bij je ouders voor de deur afgezet. Alleen was daar bij een deel van de mensen niet (geheel) bekend dat het op 'ok' drukken bij de pinautomaat, automatisch een schuldbekentenis (dus strafblad) was. Ik heb een stuk van een advocaat over deze aanpak gelezen die aangaf dat bij een hoop van de (kleinere) overtredingen van de Opiumwet het veelal positiever uit had kunnen pakken wanneer er in de tussentijd een advocaat bij gehaald zou zijn.

Ik ga even diep nadenken waar en wanneer ik dat stuk heb gezien....
*edit: Niet exact dezelfde, maar dit is het artikel wat ik bedoel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:09

Van mij mag het op het VOG hoor. Zoals al gezegd, wordt je VOG alleen opgevraagd voor bepaalde overtredingen. En als jij later iets wil gaan doen waarvoor je VOG smetteloos moet zijn, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid :j

Wbt testen van pillen op festivals... Tja, de mensen hebben die pillen vaak toch wel, beter dat het veilig gebruikt wordt dan dat je de helft kunt afvoeren omdat de pillen slecht waren.

En wbt openbare dronkenschap: ik ga vaak genoeg lam over straat, maar zolang je niet de aandacht trekt maakt dat ook niemand wat uit. Het bestaat als overtreding zodat wanneer iemand zich daadwerkelijk dronken laat zien (dus overlast veroorzaakt) er wat aan gedaan kan worden, je bent echt niet in overtreding als je na een avondje goed drinken een beetje slingerend naar huis wandelt.

Verder: een vriend van me heeft wel eens over me heen gekotst toen hij teveel gedronken had. Een andere vriend van me is dood doordat hij slechte drugs had gebruikt. Maar goed, gelukkig is harddrugs veel veiliger +:)+

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:11

^^ Precies!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:15

Alcohol is een harddrugs Magrathea.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:24

Ik vind elke "versoepeling" op het gebied van drugs een zeer jammer iets. Het woord is hier eigenlijk niet echt op zn plaats, maargoed, bij gebrek aan beter, jullie snappen me wel :)

Maar ach, ik ben dan ook zo'n type dat nultolerantie de enige redelijke optie vindt, en als mensen dom genoeg zijn om slechte pillen te kopen, mogen ze er voor mijn part gerust van doodvallen ook :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:37

bakkabouter schreef:
Ik vind elke "versoepeling" op het gebied van drugs een zeer jammer iets. Het woord is hier eigenlijk niet echt op zn plaats, maargoed, bij gebrek aan beter, jullie snappen me wel :)

Maar ach, ik ben dan ook zo'n type dat nultolerantie de enige redelijke optie vindt, en als mensen dom genoeg zijn om slechte pillen te kopen, mogen ze er voor mijn part gerust van doodvallen ook :+

Als mijn vriend zijn spul had laten testen had hij nu misschien nog geleefd. Ik vind hem ook dom hoor, daar niet van, maar hij is nu wel dood.