Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je geen donor bent, mag je ook geen orgaan ontvangen.

Eens
82 (32%)
Oneens
170 (67%)

Totaal aantal stemmen: 252

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:34

bobje26 schreef:
En hoe denken jullie dan over de mensen die al een bloedtransfusie (geld ook onder donor denk ik?) gehad hebben maar niet gegeven hebben, en dit nu dus ook niet meer mogen vanwege een eerdere transfusie?

De discussie gaat alleen over niet willen doneren, niet over niet kunnen doneren. Bij mij is overigens niets gevraagd over dat soort achtergronden - ik ga er vanuit dat ze op dat moment bekijken wat mijn medische historie is en wat ze wel en niet kunnen. Ik zou dus, ook als het wegens medische redenen niet kan, toch registreren als orgaandonor. Want wie weet kunnen ze er tegen die tijd wel wat mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:47

Deetjeeuh schreef:
Ik vind het erg lastig om te kiezen of ik überhaupt donor zou willen worden en dan ook waarvoor. Daar mag iedereen toch zelf over beslissen?

Ja, je mag daar over beslissen. Maar het is niet zomaar een neutrale keuze, zoals chocolade-ijs vs aardbeienijs.
Als je orgaantransplantatie in z'n geheel afwijst: prima, helder. Als je het helemaal omarmt: ook duidelijk. Geen orgaan ontvangen maar wel geven, da's alleen maar fijn voor anderen en verder helemaal je eigen keuze. Maar wel ontvangen maar niet geven?

Als je alleen de lusten wilt (een orgaan als je ziek bent) maar niet de 'lasten' - namelijk doneren, vind ik dat je in elk geval voor je zelf heel goed moet kunnen uitleggen waarom je denkt dat dat een goede en eerlijke keuze is. En ook goed nadenken over de gevolgen: dat het kan voorkomen dat iemand anders overlijdt, die geholpen had kunnen worden. Jijzelf wilt die kans op leven, dus is je reden om dat een ander te ontzeggen echt sterk genoeg?

Het is iets waar 'zomaar' echt niet goed genoeg is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:50

vuurneon schreef:
Ik zal blij met je bloed zijn! :D
Ik kan je helaas geen bloed terug geven, want ik ben dusdanig slecht te prikken dat ze mij absoluut niet willen.

Maar vaak zal je inderdaad niet worden opgeroepen voor bloed, maar 3 op de 100 heeft bloedgroep AB.

Haha ja ik ook, spataderen, zijn ze niet zo blij mee. Als is het wel al verbeterd. Maar jij (en ik) kunnen van iedereen krijgen, dus maakt niet zo uit. We zijn de nemers, niet de gevers :+

Doneren is dus niet zo simpel als het lijkt.
Ik heb daarnaast nog Pfeiffer gehad, dus of iemand dat nog wil...
Dus zomaar opgeven om te doneren, ik zou echt een heleboel dingen controleren eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:51

Shadow0 schreef:
bobje26 schreef:
En hoe denken jullie dan over de mensen die al een bloedtransfusie (geld ook onder donor denk ik?) gehad hebben maar niet gegeven hebben, en dit nu dus ook niet meer mogen vanwege een eerdere transfusie?

De discussie gaat alleen over niet willen doneren, niet over niet kunnen doneren. Bij mij is overigens niets gevraagd over dat soort achtergronden - ik ga er vanuit dat ze op dat moment bekijken wat mijn medische historie is en wat ze wel en niet kunnen. Ik zou dus, ook als het wegens medische redenen niet kan, toch registreren als orgaandonor. Want wie weet kunnen ze er tegen die tijd wel wat mee.

Oke, eerste deel duidelijk.

Maar wat bedoel je precies 'tegen die tijd' mee? Dat ik hersendood ben zeg maar?
Ik ga mij zelf niet registreren als donor, gewoonweg omdat het een hele gevaarlijke onderneming is om mij uberhaupt open te snijden (klikt lekker zo :') ).
Als ik dood ben, wil ik ook dood zijn. Maar wel zoals ik was!
Maar zou dat betekenen dat ik daarom geen orgaan zou mogen ontvangen?

Ik vind dat nogal een aparte keuze dan.
Zovan 'jij wilde nooit iets afstaan, dus nu krijg je niks (en ga je misschien op den duur dood)' ... Ziek zijn of een ongeluk krijgen is niet je eigen keuze, en als je dan mensen om die reden hun niet wil helpen aan een orgaan, vind ik het wel een aparte denkwijze...

Yntel

Re: Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:56

Zeer gevoelige discussie.

Mijn zus had een nier nodig. Heb geen moment getwijfeld en meteen gezegd dat ze er 1 van mij mocht hebben.

Zonder de transplantatie, had ze nu waarschijnlijk in slechte gezondheid nog op een nier gewacht.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:56

Ik heb oneens aan geklikt.

Zie je het al voor je?

"Ja mevrouw, u mag dan wel heel hard een orgaan nodig hebben, maar u bent zelf geen donor dus die krijgt u niet dus we kunnen verder weinig voor u doen."

Of:

"Meneer ".." heeft dan niet zo dringend een orgaan nodig als u, maar omdat hij donor is en u niet heeft hij voorrang en staat hij hoger op de lijst. U moet nog nog even wachten vrees ik."

Klinkt dit niet een beetje gek? Dit soort situaties willen we toch niet?

Ik ben orgaandonor geworden in de hoop daarmee mensenlevens te redden. Het maakt mij niet uit wiens leven dit is, orgaandonor of niet. Wie ze nodig heeft na mijn dood mag ze hebben. :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:58

Ik heb oneens geantwoord.

Heowel ik vind dat elke niet-donor zich deze vraag wel zou moeten stellen, vind ik het niet ethisch om onderscheid te maken wie medische hulp ontvangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:05

Yntel schreef:

Mijn zus had een nier nodig. Heb geen moment getwijfeld en meteen gezegd dat ze er 1 van mij mocht hebben.

Zonder de transplantatie, had ze nu waarschijnlijk in slechte gezondheid nog op een nier gewacht.

Fantastisch dat je dat gedaan hebt!!

Maar een vraag (als je niet wilt antwoorden vooral niet doen!)
Had je het ook voor een wildvreemde gedaan en was je al donor? Of heb je specefiek aan je zus gedoneerd?

Ik denk persoonlijk dat het ook heel erg uitmaakt aan wie je doneert.. En vooral voor de mensen die niet donor zijn maar wel hun familie zouden willen doneren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:28

Dimple schreef:
Misschien rare vraag en als je niet wil beantwoorden ook prima.
Maar hoe kan je volledig gezond zijn en niet 'kunnen' doneren?

Puur uit interesse hoor!

Q-koorts gehad, kun je doneren direct vergeten. Mogen zelfs geen bloed geven.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:14

bobje26 schreef:
Yntel schreef:

Fantastisch dat je dat gedaan hebt!!

Maar een vraag (als je niet wilt antwoorden vooral niet doen!)
Had je het ook voor een wildvreemde gedaan en was je al donor? Of heb je specefiek aan je zus gedoneerd?

Ik denk persoonlijk dat het ook heel erg uitmaakt aan wie je doneert.. En vooral voor de mensen die niet donor zijn maar wel hun familie zouden willen doneren.

Moeilijke vraag. Pass! :+

Mag het best vragen;
Nee ik was nog geen donor, nee ik en het nu ook niet. Ik heb hem wel echt specifiek aan mijn zus afgestaan. En zou hem niet aan een wildvreemde afstaand.

Het is thuis, met mijn ouders, vriend wel besproken. Had een zoontje van anderhalf jaar. Stel je voor als het mis ging?
Heb er geen spijt van, behalve als we dikke ruzie hebben. Dan kan ik wel roepen ik wil mijn nier terug! ;)

Zware operatie gehad, veel pijn gehad. Maar voor mijn zus zal ik het zo weer doen. Als ze beenmerg nodig heeft, kom maar. Mijn zus zal hetzelfde voor mij doen. De pijn de ik door de operatie heb gehad is een lachtertje geweest met de pijn die ik zal hebben als ik mijn zus verlies.

Heb volledig los van de operatie, later een blaasontsteking gehad, wat door mijn eigen dwarsheid maar de nieren is gegaan. Moest eens weten hoe snel ik in het ziekenhuis werd geholpen, heb er maar 1 en als die naar de barlebiesjes gaat dan heb je dikke prijs en ben je aan de beurt!

Laat ik het anders zeggen ;
Jou zus/broer/ouder/kind heeft een nier nodig. Zal jij die afstaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:31

Niet mee eens. Orgaandonatie is geen loterij, en afhankelijk van meer factoren dan alleen wel of niet zelf donor zijn. Ik zou organen van mezelf aan iemand willen geven waar ik genetisch het beste mee match zonder al te grote kans van afstoting.

Bij familie zou ik bij leven organen afstaan. Na mijn dood mogen ze alles hebben. Maar dit topic zet me er wel toe om me op te geven voor beenmergdonor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:40

Ik vind dat zeker door de media er erg simpel wordt gedaan over doneren...

Je bent hersendood wanneer ze je organen eruit halen.

Dwdz dat de artsen verwachten! Dat de kans dat je wakker kan worden en kan functioneren nihil is.

Echter dat is dus een stukje wetenschap. Wetenschap die blijft ontwikkele en vooral ook blijft veranderen.

Er zijn mensen die met een lange weg wel weer leven na de zogenaamde fase hersendood.

En hoe meten ze hersendood - de testen daarvoor zijn mij onduidelijk. Heb wel wat gelezen over pijnlijke tests waar je dan niet op zou reageren...Echter als je lichaam verlamd is, kan je niet reageren...

En dan overlijd je dus op de operatietafel zonder familie. Dit is imo vooral heftig voor de familie.

Ook zullen ze voorzichtig om gaan met een eventuele donor als het gaat om medicijnen. Ze moeten dus al snel kiezen of ze het nog proberen, of dat ze je "schoon" houden.

Dus geen donor willen zijn is niet altijd
" ik wil heel de kist is bijv"
Ik krijgt het idee dat je vooral moet geven omdat je anders ego bent.
Ik vind dat ze een hoop info bewust niet geven als het gaat om donor zijn om zo zoveel mogelijk donors te krijgen en bedenk dat het helaas ook nog om wetenschap en geld draait.

Ik ben er nog niet uit iig! Denk niet dat ze mijn lichaam willen trouwens, met mijn chronische ziekte, maar toch...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:02

Ladybird schreef:
ponyparadijs schreef:
Waar komt dat verdriet dan door Ladybird?
Heeft dat met geloof te maken?

Misschien voor een deel zal het met het geloof te maken hebben, een ander groot deel zal te maken hebben met het feit dat papa thuis is overleden, onder veel hectiek, stress, ambu's en brandweren/brandweers. Het idee dat Papa dan ook nog mee naar het ziekenhuis had moeten gaan (wat nie kon ivm kanker) kan iedereen thuis moeilijk verkroppen, nu heeft hij op bed gelegen, en konden we naar hem toe om echt afscheid te nemen, bij hem te zijn enzo. DAT laatste stukje, het stukje afscheid is voor mij heeeeel belangrijk geweest, net zoals voor mijn zusjes. En precies dat maakt dat ik geen donor wil/kan zijn omwille van mijn Familie. hoe belangrijk donor zijn ook is

Dat stukje afscheid zou je niet hoeven missen.
Als je als donor beschikbaar bent kan dat alleen heel kort na het overlijden natuurlijk.
Als jij donor bent is het niet zo dat je met grote gapende wonden eindigt en dus niet opgebaard zou kunnen worden.
Alles wordt heel netjes en met respect gedaan.
Het thuis opbaren kan dus nog het is alleen misschien een paar uur later.
Maar je gedachten begrijp ik wel hoor.
En ook waarom die gedachten is ontstaan.
Verschrikkelijk om je vader op die manier abrupt uit leven te zien verdwijnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:02

bobje26 schreef:
Ik vind dat nogal een aparte keuze dan.
Zovan 'jij wilde nooit iets afstaan, dus nu krijg je niks (en ga je misschien op den duur dood)' ... Ziek zijn of een ongeluk krijgen is niet je eigen keuze, en als je dan mensen om die reden hun niet wil helpen aan een orgaan, vind ik het wel een aparte denkwijze...

Maar de vraag is: waarom vind je dat jij een orgaan zou mogen krijgen als je zelf niet mee wilt helpen aan het systeem? Wel de 'lusten', maar niet de 'lasten', waarom?

Zo van 'ik wil niet dood gaan, maar iemand anders die ook niet dood wil gaan krijgt toch geen orgaan van mij'. Waarom vind je die denkwijze wel ok?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:15

Ik heb eens gestemd en dat gaat met name om mensen die om principiële redenen geen donor willen zijn, die zouden om die zelfde principiele redenen niet moeten willen ontvangen.
In een strijd om leven en door, want dat is wat de ontvanger doormaakt, zouden die principes weleens niet zo hard meer kunnen zijn.

Het gaat dus om willen doneren, niet om al dan niet geschikt zijn om te doneren.

Wat ik wel een "mooi" gegeven vind is dat de omgeving van de potentiele ontvanger zich meer bewust wordt van het belang van donor zijn en zo een bewuste keuze maakt om zich als donor te laten registreren.

Lang geleden heb ik hetzelfde proces doorgemaakt, een kennis van mijn ouders wachtte in de jaren 80 op een hart-long transplantatie. Ik was toen een jaar of 16/17, vanaf dat moment liep ik met het rode donorcodicil in mijn zak. Toen de registratie werd geregeld heb ik dat ook meteen gedaan, van mij mogen ze alles hebben wat bruikbaar is. Voor nu ben ik gezond, rook niet en drink slechts zo nu en dan matig alcohol.

Deze kennis is voor transplantatie overleden helaas, later heeft mijn achternichtje een succesvolle levertransplantatie ondergaan en is inmiddels gezond volwassen geworden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:21

Shadow0 schreef:
Alleen, in veel gevallen is je lichaam volgens mij uberhaupt niet intact als je overlijdt, zeker niet als je jong genoeg bent om ouders te hebben die daarbij betrokken zijn. Dan overlijd je namelijk vaak aan een ongeval, een misdrijf, een zelfmoord of een ziekte, en in bijna al die gevallen zijn operaties en/of sectie een reele mogelijkheid.
Grote kans bv dat je na een ongeval al opengesneden bent en al flink schade hebt opgelopen aan je lichaam, voor het moment dat ze je hersendood verklaren (en ze dus naar de organen zouden kunnen kijken.) En dan houdt dat 'ongeschonden lichaam' niet echt stand.

Wat dat betreft heb ik het idee dat er vaak wat te romantisch gedacht wordt - en dat vind ik dan wel een beetje zuur voor mensen die een flink leefbaarder en langer leven zouden kunnen leven met behulp van zo'n orgaan.

In je lichaam snijden geldt alleen als je de doodsoorzaak wilt weten en als familieleden dit willen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:25

Mensen, houden we er ook rekening mee dat het mogelijk is om organen te maken van je eigen stamcellen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:28

Overigens hoef je niet in het ziekenhuis te overlijden om weefsel en bot af te staan. Je mag dan ook 'vredig' thuis sterven en dan ga je na je dood naar een locatie waar ze dat uit je lichaam zullen nemen en je kan dan na dat proces weer gewoon naar huis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:11

Shadow0 schreef:
fjordnina schreef:
Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling dat mensen denken: "als jij niet bereidt bent te geven, mag je ook niets ontvangen". De redenen om wel of niet te doneren zijn legio en ik vindt niet dat een medemens het recht heeft een ander te veroordelen voor zulke persoonlijke keuzes.

De andere kant is dat veel mensen makkelijker nemen dan geven. Ik wil niet oordelen en ik wil het ook niet in de wet vastleggen, maar hoop wel dat mensen zichzelf heel kritisch afvragen waarom zij het wel of niet juist vinden om wel te ontvangen maar niet te geven.
En dan volstaat het niet om te zeggen 'maar de wet staat het toe' of 'dat is nou eenmaal mijn keuze'. Dan moet je voor jezelf in elk geval wel de diepte in durven gaan om echt te weten hoe je daar tegenover staat.

Ik ben het met jullie allebei eens :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:46

Een goed stuk in het NRC: http://www.nrc.nl/opinie/2014/09/30/ove ... opknappen/

Citaat:
In de discussies komt ook weinig ter sprake dat het huidige systeem een grote (en oneigenlijke) last op de schouders van nabestaanden legt. Nabestaanden worden op een emotioneel onwenselijk moment (kort na overlijden) belast met de keuze tot wel of niet doneren.

Helaas zijn veel familieleden niet van elkaars donatiewens op de hoogte, wat het nog moeilijker maakt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meerderheid van de nabestaanden in een dergelijke situatie weigert (en waarvan een aanzienlijk deel achteraf spijt krijgt van dit besluit).