Ebola

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:14

Ik werk als verpleegkundige in Brasschaat.
Wel op een andere afdeling als waar de vrouw was opgenomen, maar toch best spannend.
Zo komt het wel opeens heel dichtbij. Gelukkig was het vals alarm maar ik vrees dat we binnenkort toch echt prijs gaan hebben, zeker als de vluchten naar risicolanden gewoon blijven doorgaan.

Anoniem

Re: Ebola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:22

Jeetje zeg. Eergisteren is een tante teruggekomen uit Ghana en vertoont de symptomen.
Het zal toch niet?
Vond het ook superdom dat ze terugkwam, straks word Nederland besmet door 1 dom persoon :=

Ze gaan haar ook onderzoeken trouwens.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:37

kimberley12 schreef:
En het ergste van alles is, dat het gewoon een gekweekt laboratoriumvirus is.......Zwijnen zijn het.....

Hoe kom je daar nu weer bij? Is namelijk niet waar wat je nu beweerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:39

linnie050 schreef:
Ook al ga je daarheen als je niet met de lichaamssappen enz in aanraking komt is er toch niks aan de hand? Zoals hier al zijn genoemd in het topic...?

Of als je bv een deur aanraakt en een ebola besmet iemand heeft deze aan geraakt raak je ook besmet?
Of moet er dan echt uitwerpselen of bloed aan de deur zitten?

Of kan het ook als iemand zweet handen heeft en je raakt dezelfde deur klink aan?
Gaat het dan door je huid?
Of moet je dan eerst vingers in je mond steken?

Als je gewoon praat komt er ook speeksel mee.
En vlak al de vliegen daar niet uit. Slokje zweet/bloed/traanvocht zieke patiënt en dan lekker met vieze pootjes over de dokter z'n lunch wandelen.
Voeg er slechte hygiëne, ondervoeding, wantrouwen van de bevolking en een onervaren bestuur aan toe (deze uitbraak is in een ander gebied dan gebruikelijk) en je hebt ellende. Gooi nog eens de drang van het westen om absoluut de eigen economie op gang te willen houden toe (niet willen sluiten van grenzen) en je hebt recept voor langdurig ellende.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 01:08

even geheel tussen haakjes en iets waar ik aan moest denken:

bij mond- en klauwzeer wordt preventief geruimd, bij vogelgriep ook, bij gekke-koeienziekte ook( en noem er nog maar een paar); maar bij ebola wat direct van mens-menssappen overdraagbaar is slepen we besmette personen van het gebied daar naar hier en worden geen vluchten gestopt of reisbeperkingen ingesteld oid

met al die massa's vluchtelingen die deze kant op komen kun je dan toch niet checken wie welke ziekte meedraagt (heb het niet eens over ebola en de overlast alleen) en prima laat maar komen, maar er is ook geen quarantaine tijd. zie maar eens hoe vaak een gezond dier in quarantaine moet voordat het mag reizen, ik vind het vreemd dat, zeker in deze situatie, mensen dat niet hebben :/ maar ik zal wel weer dingen over het hoofd zien.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 03:15

Wij waren van plan om volgend jaar zomer naar nederland te gaan op vakantie. Nu het geconstateerd is in Duitsland beginnen ook wij zenuwachtig te worden om naar nederland te gaan.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:21

De ziekte is niet uitgebroken in Duitsland. Er zijn alleen 3 mensen bewust over gevlogen naar Duitsland voor behandeling.
In Amerika is wel de ziekte geconstateerd.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:40

SilverStorm schreef:

bij mond- en klauwzeer wordt preventief geruimd, bij vogelgriep ook, bij gekke-koeienziekte ook( en noem er nog maar een paar); maar bij ebola wat direct van mens-menssappen overdraagbaar is slepen we besmette personen van het gebied daar naar hier en worden geen vluchten gestopt of reisbeperkingen ingesteld oid

met al die massa's vluchtelingen die deze kant op komen kun je dan toch niet checken wie welke ziekte meedraagt (heb het niet eens over ebola en de overlast alleen) en prima laat maar komen, maar er is ook geen quarantaine tijd. zie maar eens hoe vaak een gezond dier in quarantaine moet voordat het mag reizen, ik vind het vreemd dat, zeker in deze situatie, mensen dat niet hebben :/ maar ik zal wel weer dingen over het hoofd zien.

Dat dus... ik snap dat je niet preventief hele dorpen kan gaan uitroeien, maar een beetje beleid over wie je naar waar laat reizen is kennelijk ook al te veel gevraagd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:23

SilverStorm schreef:

Mond en klauwzeer, Varkenspest, Q koorts, Vogelgriep, BSE. Preventief ruimen is alleen maar als ecxuus gebruikt om eens flink te saneren in die sectoren. En het zijn maar beesten(sarcasm).
Als we alle vliegbewegingen van en naar de gevaarzone gaan verbieden breekt de hel los, plus dat een zekere groep fanatiekelingen hier gebruik van zullen maken.
Verder is er veel te weinig mankracht en materieel om de epidemie aan te pakken.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:27

Ja maar als je een epidemie niet aan kan, zorg dan dat die blijft waar die blijft. Geen vluchten van/naar die gebieden.

Nee lekker iedereen laten vluchten en vliegen terwijl het iedereen in gevaar brengt, verstandig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:54

Ik heb altijd een vrij 'rare' theorie. Ik geloof er in dat de natuur zichzelf altijd probeert te reguleren. Zet teveel konijnen in een bos en er breekt een ziekte uit.

Ergens is het ' natuurlijk' dat wij als soort met zo'n enorme overpopulatie een keer een ziekte tegen komen die we niet aan kunnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:19

kimberley12 schreef:
En het ergste van alles is, dat het gewoon een gekweekt laboratoriumvirus is.......Zwijnen zijn het.....

Ebola wordt al jaren in streng bewaakte laboratoria gehouden voor onderzoek. Dat het verspreidt zou zijn vanuit die labs daar geloof ik dan weer niet in.

Morganlefay schreef:
Nayomie schreef:
Maar weet je wat het verschil is? Wij hebben een beter immuumsysteem dan die mensen in Afrika. Die zijn zwak. Wij zijn gezonder en kunnen beter antistoffen aanmaken. :j
De kans dat wij het overleven is een stuk groter.

Een deel van de Europeanen heeft de Pest overleefd en zijn redelijk imuum voor Aids en ongevoelig voor allerhande virusinfecties.
Vandaar dat het hier minder grote gevolgen heeft dan in Afrika. Plus dat een aantal gewoontes zoals omgang met doden anders is geregeld.

Ik snap de relatie tussen pest en ebola op immuniteits niveau niet zo goed? Het zijn twee totaal verschillende ziektes, antilichamen voor de ene zullen niet werken op de andere...

Verder lees ik ook dingen over een medicijn maar volgens mij is de behandeling vooral gerucht op vaccinatie. Dat zal wel een actieve vaccinatie zijn, het inspuiten van antilichamen zodat de ebola aangepakt wordt. Actieve vaccinatie is altijd tijdelijk, het lichaam maakt geen memorycellen aan...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:22

ruitje schreef:
Ik heb altijd een vrij 'rare' theorie. Ik geloof er in dat de natuur zichzelf altijd probeert te reguleren. Zet teveel konijnen in een bos en er breekt een ziekte uit.

Ergens is het ' natuurlijk' dat wij als soort met zo'n enorme overpopulatie een keer een ziekte tegen komen die we niet aan kunnen.

Volgens mij is dat gewoon de evolutietheorie. :D
Te hoge dichtheid houdt in te weinig hulpbronnen, er is grote genetische variatie en degenen die het best zijn aangepast aan de omstandigheden houden het hier het langst vol. Als de populatie voldoende is uitgedund dan kunnen we weer even verder, totdat er nieuwe ziektes e.d. de kop opsteken.

Wat dat betreft was het boek Inferno van Dan Brown nog zo gek niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:10

Mensen die De Pest hebben overleefd zijn vrij ongevoelig voor ook de moderne virussen als Aids.
Er wordt uitgezocht of deze mensen ook minder gevoelig zijn voor Ebola.
Als je op internet gaat spitten kom je veel info hierover tegen.
Ebola is in 1976 door een Belg ontdekt in Afrika bij de rivier de Ebola. Of het een gemaakt virus is weet ik niet. Vermoedelijk wordt het door vleermuizen verspreid. Over Aids doen ook de meest wilde verhalen de ronde.
Hanta en Marburg zijn ook weinig fraaie voorbeelden van virussen.
Hanta wordt door muizen verspreid en Marburg door vleermuizen.

Marburg waart op dit moment ook rond maar krijgt weinig of geen aandacht en heeft net als Ebola een groot mortaliteits- percentage.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:48

blokje schreef:
Mijn paps gaat zaterdag naar Rwanda.
Daar is geen ebola maar spannend vind ik het wel...

Vergeet niet dat Afrika een heel groot continent is. De afstand van Rwanda tot het getroffen gebied in West-Afrika is ongeveer even groot als de afstand van Nederland tot West-Afrika. Misschien stelt je dat gerust.

Desty schreef:

Goede spotprent, jammer dat zo weinig bokkers hier op reageren. Ik vind dat er overdreven paniekerig wordt gereageerd op ebola. Men maakt zich toch vooral zorgen om ons eigen leventje hier in het Westen in plaats van om de situatie in West Afrika waar de problemen zich afspelen.

Afbeelding

Lees vooral dit treffende artikel: http://mic.com/articles/100618/one-powe ... ubexchange

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:34

Loop al een tijdje mee op deze aardkloot en heb bewust de vorige Ebola meegemaakt.
Ebola was toen al een issue vanwege de besmettelijkheid en de geringe overlevingskans.
Het grootste probleem in Afrika is de afstand, de macht van de medicijnmannen, de onderlinge haat en de rituelen rond de dood.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:41

ruitje schreef:

Zo denk ik er ook precies over.
Moeder natuur houd alle populaties daardoor in bedwang (ook al in het heel erg cru zeggen als dit over mensen gaat)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:49

Morganlefay schreef:
Mensen die De Pest hebben overleefd zijn vrij ongevoelig voor ook de moderne virussen als Aids.
Er wordt uitgezocht of deze mensen ook minder gevoelig zijn voor Ebola.
Als je op internet gaat spitten kom je veel info hierover tegen.
Ebola is in 1976 door een Belg ontdekt in Afrika bij de rivier de Ebola. Of het een gemaakt virus is weet ik niet. Vermoedelijk wordt het door vleermuizen verspreid. Over Aids doen ook de meest wilde verhalen de ronde.
Hanta en Marburg zijn ook weinig fraaie voorbeelden van virussen.
Hanta wordt door muizen verspreid en Marburg door vleermuizen.

Marburg waart op dit moment ook rond maar krijgt weinig of geen aandacht en heeft net als Ebola een groot mortaliteits- percentage.

Mortaliteitspercentage was toch 50% van ebola?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:50

70% las ik

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:52

het mortaliteitspercentage was inderdaad onderschat

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:04

Maar is dat gebaseerd op alle besmette gevallen? Want naar verhouding zullen veel meer mensen uit ontwikkelingslanden natuurlijk sterven.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:06

kimberley12 schreef:

Inderdaad ..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:21

En als er een medicijn moet worden gemaakt voor bijvoorbeeld ebola, schreeuwt iedereen weer moord en brand dat de farmaceuten iets móeten doen :z
Hoe denk je anders dat er een goed werkend medicijn kan worden gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:21

En dan is dat medicijn ook nog onbetaalbaar omdat de farmaceuten jaaaaaren van onderzoek terug willen zien.
Auw stokpaardje }>

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:30

Dat hangt van het medicijn af. Anders zou het aids medicijn ook al bestaan. Je gaat niet zomaar een medicijn maken en zeg 10 jaar verspillen. Daar gaat ook jaren aan vooraf om te kijken of het überhaupt gaat werken. Dat heet budget, onderzoekers krijgen ook salaris en niet pas jaren achteraf.