Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:31

safina schreef:
Ik denk dat alle schapen ons intens dankbaar zullen zijn als het slachtfeest een dag eerder of een dag later wordt gehouden. Je kunt toch geen schapen gaan slachten op dierendag?!? Het idee al! Schandalig gewoon! Ze kijken het hele jaar uit naar dierendag. Onze schapen hebben zelfs al een verlanglijstje gemaakt. Wolliebollie wil graag dat ik een worteltaart voor hem bak en Koteletta wil van die leuke roze oormerkjes met een gouden randje. Dierendag is echt het feest van het jaar voor onze schapen. Kinderen hebben Sinterklaas, schapen hebben dierendag.

Als ik ze zou vertellen dat offerfeest dit jaar op dierendag is, dan komen ze daar niet meer overheen. De gedachte dat hun soortgenootjes geofferd worden: dan is hun hele feestdag verziekt. Arme schapen. Ik ga het ze niet vertellen hoor, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

:+

Het gaat om de ironie dat ik met mijn nieuwe mand loop en mijn buurman met een dood schaap.

Als je dat niet serieus kan nemen of niet snapt, plaats dan geen bericht ipv zo'n kinderachtig bericht.

De ene dag is er voor de dieren gekomen en de ander zorgt ervoor dat er dieren geofferd worden. Dat precies die 2 dagen op 1 dag vallen, ik blijf het apart vinden.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:32

Tja, best ironisch dat het samenvalt eigenlijk :')

Hoewel ik het ritueel slachten niet helemaal prettig vind(en daarbij ook nog eens vaak hoppa in de achterbak met 4 poten aan elkaar gebonden) Vind ik het idee achter het hele offerfeest eigenlijk best mooi.

Het hele feest draait om delen, en de mensen die het niet breed hebben een handje helpen. Ik vind dat we zoiets dan niet tegen moeten gaan. Ook al valt het op een dag waarop wij iets extra's voor onze dieren doen.

Ik moest vorig jaar wel lachen. Ik deed ochtends, de dag voor het offerfeest een buitenritje, toen ik de kudde schapen van de boer in een sukkeldrafje rondjes zag rennen in het weiland met twee mannen in jurken er (struikelend en wel) achteraan. Ben even het erf van de boer op gereden om het even te melden, hij is lachend de politie op gaan bellen. Die mannen dachten even makkelijk en gratis aan een schaap te komen, maar hadden niet bedacht dat ze die dan ook moesten vangen. :')
(Met de schapen was uiteraard niks aan de hand, ook niet het idee dat ze in paniek waren, ze waren wel gewend dat ze gedreven werden)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:32

Yucca schreef:
Nou nou....jij wil een discussie, maar een beetje relativeren mag best hoor. Alles wat ook maar 1 letter afwijkt van wat jij in de OP hebt geschreven mag niemand het over hebben.

Omdat er woorden bij worden gehaald uit het niets. Zoals "ophef" en je druk maken.. Ik maak mij niet druk, ik vond het gewoon apart en vroeg mij af of k de enige was. Maar blijkbaar is dit een gevoelig onderwerp.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:34

Yucca schreef:
Diefstal is nooit goed, maar gebeurd ook op andere momenten, niet alleen met het offerfeest. Al worden schapen niet al te vaak gestolen...

Klopt, diefstal komt vaker voor. Maar het begint mij toch wel op te vallen dat in deze omgeving rond die tijd gewoon meer schapen worden gestolen. Niet dat het normaal gesproken heel vaak voorkomt.

MarjanB

Nessah schreef:
safina schreef:
Ik denk dat alle schapen ons intens dankbaar zullen zijn als het slachtfeest een dag eerder of een dag later wordt gehouden. Je kunt toch geen schapen gaan slachten op dierendag?!? Het idee al! Schandalig gewoon! Ze kijken het hele jaar uit naar dierendag. Onze schapen hebben zelfs al een verlanglijstje gemaakt. Wolliebollie wil graag dat ik een worteltaart voor hem bak en Koteletta wil van die leuke roze oormerkjes met een gouden randje. Dierendag is echt het feest van het jaar voor onze schapen. Kinderen hebben Sinterklaas, schapen hebben dierendag.

Als ik ze zou vertellen dat offerfeest dit jaar op dierendag is, dan komen ze daar niet meer overheen. De gedachte dat hun soortgenootjes geofferd worden: dan is hun hele feestdag verziekt. Arme schapen. Ik ga het ze niet vertellen hoor, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Het gaat om de ironie dat ik met mijn nieuwe mand loop en mijn buurman met een dood schaap.

Als je dat niet serieus kan nemen of niet snapt, plaats dan geen bericht ipv zo'n kinderachtig bericht.

De ene dag is er voor de dieren gekomen en de ander zorgt ervoor dat er dieren geofferd worden. Dat precies die 2 dagen op 1 dag vallen, ik blijf het apart vinden.

Lieve schat, je buurman komt heus niet met een heel dood schaap onder zijn arm naar huis (tenzij hij er 1 illegaal in een weiland heeft geslacht) Verder heb jij je mening en heb ik een mening en heeft Nessah ook haar mening. Fijn is dat toch! Als we allemaal hetzelfde waren kwamen we allemaal met dezelfde kattenmand thuis op dierendag, dat is ook niet leuk!

Fenrir

Yucca schreef:
Nou nou....jij wil een discussie, maar een beetje relativeren mag best hoor. Alles wat ook maar 1 letter afwijkt van wat jij in de OP hebt geschreven mag niemand het over hebben.

Of een beetje humor hebben en niet alles zo serieus nemen :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:35

Je maakt wel wel druk, anders zou je er geen topic over maken...

Ja het is apart/ironisch dat het nu net samenvalt, maar tja, oliebol happens! Geslacht worden ze toch wel. Er zijn ook genoeg mensen die hier uitweiden over het hoe en wat van het slachten van de schapen tijdens het offerfeest, tem je daar ook op?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:37

MarjanB schreef:
Lieve schat, je buurman komt heus niet met een heel dood schaap onder zijn arm naar huis (tenzij hij er 1 illegaal in een weiland heeft geslacht) Verder heb jij je mening en heb ik een mening en heeft Nessah ook haar mening. Fijn is dat toch! Als we allemaal hetzelfde waren kwamen we allemaal met dezelfde kattenmand thuis op dierendag, dat is ook niet leuk!

Bij wijze van spreken..

Daarnaast zie ik weldegelijk mijn buurman met een dood schaap komen hoor, zoals elk jaar. Wel bij de slager geslacht hoor. Maar ze hebben altijd een hele.

:)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:37

Nessah schreef:
safina schreef:

Hier ga ik beide op temmen. Als je het een onzin discussie/vraag vindt houd je reactie dan voor je! Kinderachtig gedoe.

Volgens mij zet safina juist een heel goed punt hier neer, en ook nog op een super manier verwoord :)
Ergens is het toch ook belachelijk? Die dieren merken er niets van dat het dierendag is.. En ze snappen ook niet dat het een andere dag is dan normaal.. Want guess what 9 vd 10 schapen worden niet speciaal behandeld op dierendag, en al zouden ze dat wel worden dan zouden ze het toch niet snappen of er extra blij van worden..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:38

Yucca schreef:
Je maakt wel wel druk, anders zou je er geen topic over maken...

Ja het is apart/ironisch dat het nu net samenvalt, maar tja, oliebol happens! Geslacht worden ze toch wel. Er zijn ook genoeg mensen die hier uitweiden over het hoe en wat van het slachten van de schapen tijdens het offerfeest, tem je daar ook op?

Ik maak mij niet druk :) Ik hoorde het toevallig op de radio en dacht hoe zal Bokt hier over denken.

Nee, want die geven een kijk waarom ze überhaupt niet "voor" het offerfeest zijn, door de manier van slachten en die reageren gewoon op een nette volwassen manier ipv met alleen een smiley :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:39

MarjanB schreef:
Lieve schat, je buurman komt heus niet met een heel dood schaap onder zijn arm naar huis

Hier bij de slager bij ons in de straat wel. Ze komen massaal aangereden en halen uit de auto een levend schaap met de poten aan elkaar gebonden, dragen deze op de schouders naar binnen en komen met een gevild schaap in een witte zak naar buiten. Contouren van het schaap zijn in zo'n witte zak prima te zien, ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen daar ontoepasselijk van worden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:39

Geryon schreef:
Ik heb zo een hekel aan dat slachtfeest dat het niet eens mogelijk is er door dierendag nog meer hekel aan te krijgen. :+ Halal geslacht worden is al zo'n marteling voor de dieren. Bij het offerfeest slachten veel mensen hier zelf een schaap, terwijl ze dat helemaal niet hebben geleerd en dat schaap nog veel meer lijd. :(

Ze jatten er vaak schapen van de weilanden hier :n Ik hou dus maar weer een extra oogje in het zeil voor de schapen naast ons.. Zou het verschrikkelijk vinden als die lieve schapen gemarteld zouden worden.

Het is wel echt raar.. Juist op de dag voor de dieren, worden er massaal schapen gemarteld. Krijg daar de kriebels van
.

Helaas wel ja
Helaas zijn er toch nog aanhangs van dat geloof die als ze
dat schaap niet van mijn vader mogen kopen (logisch: wij brengen ze gewoon naar de slager voor een snelle dood, als ze dan al dood moeten dan wel op de beste manier en niet door iemand die er geen verstand van heeft, arme dieren!) stelen sommige ze gewoon!

Dus misschien willen jullie indien jullie schapen naast zich hebben lopen of er uitzicht op hebben eens een extra blik op de schapen werpen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:41

Femek2902 schreef:
Volgens mij zet safina juist een heel goed punt hier neer, en ook nog op een super manier verwoord :)
Ergens is het toch ook belachelijk? Die dieren merken er niets van dat het dierendag is.. En ze snappen ook niet dat het een andere dag is dan normaal.. Want guess what 9 vd 10 schapen worden niet speciaal behandeld op dierendag, en al zouden ze dat wel worden dan zouden ze het toch niet snappen of er extra blij van worden..

Dat is ook een manier van opvatten inderdaad.
Maar voor mensen die wel waarde hechten aan dierendag en die dag dus bewuster zijn voor/naar dieren kan het dus krom zijn. Ik eet geen vlees en koop altijd iets nieuws voor mij dieren en een extra wandeling etc. Zo ben ik opgevoed, je bent elke dag van het jaar goed en zorgzaam voor je dier, maar op die dag net dat beetje extra. ( zoals sommige mensen ook ieder jaar aan valentijn doen en een ander het onzin vindt.)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:42

Pearlx schreef:
MarjanB schreef:
Lieve schat, je buurman komt heus niet met een heel dood schaap onder zijn arm naar huis

Hier bij de slager bij ons in de straat wel. Ze komen massaal aangereden en halen uit de auto een levend schaap met de poten aan elkaar gebonden, dragen deze op de schouders naar binnen en komen met een gevild schaap in een witte zak naar buiten. Contouren van het schaap zijn in zo'n witte zak prima te zien, ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen daar ontoepasselijk van worden.

Tja het is nou eenmaal een schaap... en die biefstukken in de supermarkt komen uit de fabriek :D

Maar goed we komen er toch niet uit. Ik kan me er weinig druk om maken. Elke dag worden er zo'n 1500 koeien geslacht is dat dan niet zielig? Voor mij is het mijn werk wordt dagelijks met dode dieren slachtgegevens en prijzen geconfronteerd. Snap dat dit niet voor iedereen zo makkelijk is maar het is in veel gevallen gewoon niet anders.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:42

Nessah schreef:
MarjanB schreef:

Bij wijze van spreken..

Daarnaast zie ik weldegelijk mijn buurman met een dood schaap komen hoor, zoals elk jaar. Wel bij de slager geslacht hoor. Maar ze hebben altijd een hele.

:)

Illegaal slachten mag niet (gebeurt wel maar oké, daar zou je actie op kunnen ondernemen dmv aangifte bijv).

Maar dan draait de discussie toch over halal slachten?
Niet over het feit dat er juist op deze dag, of de dagen ervoor, veel geslacht wordt? Want tja, dat is in de decembermaand bij de 'normale' nederlander het geval... of met pasen.

Of dat ze een heel schaap meenemen?
Er zijn genoeg mensen die een hele koe (of liever een halve) koe in de vriezer hebben liggen omdat dit vaak goedkoper is/je meer weet waar je vlees vandaan komt enz.
Is tegenwoordig een 'hele markt' voor en behoorlijk in opkomst.

Tja of het dan een koe of een schaap is... ik zie het verschil daarin niet echt.
Het enige verschil wat ik dan zie is het wel of niet halal slachten... maar dat is een andere discussie wat mij betreft

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:44

maura schreef:
Dierendag is helemaal geen Nederlandse traditie. Het is Werelddierendag, bedacht door een Tsjechische en Engelse dame en bestaat pas sinds 1930 (het offerfeest bestaat al ietsjes langer, maar ik weet even niet precies wanneer die traditie is begonnen). Oorspronkelijk bedoeld als dag om mensen op te roepen stil te staan bij de manier waarop met dieren wordt omgegaan, is de dag steeds commerciëler geworden en nu vooral een 'waardevolle traditie' voor de producenten van diervoeder, speeltjes en verzorgingsproducten. Daarbij denk ik dat dierendag wereldwijd aan misschien nog wel meer extra dieren het leven kost dan dat hele offerfeest, want wie Felix en Pluto echt wil verwennen kiepert er die dag een extra blikje vers vlees in.

Duidelijke post. Helaas voor alle nationalisten die al meteen beginnen te blaten (sorry :Y) ) over Sinterklaas en Zwarte Piet en oh wee al onze Nederlandse tradities is Dierendag inderdaad geen echte traditioneel Nederlandse feestdag. Het is leuk als mensen op zo'n dag willen stilstaan bij (hun) dier(en), en dat is hun goed recht ook, maar ik zie echt niet in - behalve dan dat het een beetje ironisch is - waarom het zou uitmaken dat het offerfeest op dezelfde dag is. Geef je hond/kat/cavia/wandelende tak (of schaap) een extra knuffel zou ik zeggen en vier Dierendag als je daar behoefte aan hebt.
Of je tegen halal slachten bent is wat anders, dat staat los van op welk dag het offerfeest toevallig valt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:45

Annemiek80 schreef:
Illegaal slachten mag niet (gebeurt wel maar oké, daar zou je actie op kunnen ondernemen dmv aangifte bijv).

Maar dan draait de discussie toch over halal slachten?
Niet over het feit dat er juist op deze dag, of de dagen ervoor, veel geslacht wordt? Want tja, dat is in de decembermaand bij de 'normale' nederlander het geval... of met pasen.

Of dat ze een heel schaap meenemen?
Er zijn genoeg mensen die een hele koe (of liever een halve) koe in de vriezer hebben liggen omdat dit vaak goedkoper is/je meer weet waar je vlees vandaan komt enz.
Is tegenwoordig een 'hele markt' voor en behoorlijk in opkomst.

Tja of het dan een koe of een schaap is... ik zie het verschil daarin niet echt.
Het enige verschil wat ik dan zie is het wel of niet halal slachten... maar dat is een andere discussie wat mij betreft

het antwoord op mijn vraag van de OP zou jij dus beantwoorden van: Nee, ik vind dit niet krom.

Prima, iedereen zijn eigen mening :) Maar de voorbeelden die jij noemt zijn voor mij anders. Noem het hypocriet of wat dan ook, het is gewoon mijn mening.

Op de dag voor de dieren, offert mijn buurman een schaap ( jaja, via de slager omdat je in nederland niet mag slachten zelf) Ik vind het een ironie. Wat misschien een beter woord is dan krom.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:46

maken we hier serieus een punt van een
commerciele party wat dierendag tegenwoordig is (het zijn geen werkdieren meer die we een dagje ontlasten.. veel dieren eten al beter dan wij zelf het hele jaar door)

versus een godsdienstige feestdag?

in mijn ogen heeft het niets met tolerantie te maken als je iemand toestaat om zijn geloof te uiten op de wijze die bij dat geloof hoort. tenzij het tegen de wet is, of zulke extremen die voortvloeien uit het feit dat mensen met te weinig verstand een door mensen geschreven woord te letterlijk uit willen voeren..

De vraag is hier niet of men halal slachten fijn vind.. overigens is dat niet alleen maar islamitisch maar ook de joodse gemeenschap doet dit. en er zijn hele volkstammen die het begrip slachterij niet kennen en zelf slachten

maar de vraag is hier slachtfeest valt op dierendag.. en aanvullend zie ik opmerkingen verschijnen dat er dan maar verwacht wordt of gewenst wordt dat een religieus feest wijkt voor een commerciële party. dat vind ik niet kunnen..

zou jij het zelf niet belachelijk vinden als je geen pasen zou mogen vieren, omdat het gebied waarin je woont toevallig een plaatselijk commercieel feestje heeft waarbij je geen dieren of dierlijke producten mag eten of zaken die verwijzen naar dierlijke producten?

of geen kerstgezang omdat het plaatselijk de dag van de stilte is?

mensen die hier aangeven 'ik ben tolerant' maar vervolgens een commercieel feestje proberen op te dringen en verlangen dat geloof van iemand daarvoor wijkt.. heel eerlijk gezegd dat vind ik het tegenovergestelde van tolerant.

als je tolerant bent, dan kijk je naar die vrachtwagen en denkt bij jezelf 'ieder zijn ding, arme dieren' en gaat een onderzoek doen naar de gevolgen van halal slachten, stapt de politiek in om je daar hard voor te maken. en verder neem je je hond die dag mee en gaat lekker wandelen.. of je sluit je gordijnen om die vrachtwagen niet te zien. en dan kun je misschien zeggen waarom moet ik mijn gordijnen sluiten om hun.. dan heb je het wij en zij verhaal weer.. dan laat je ze open.. je kunt zelf kiezen.. ze kunnen de truck verplaatsen, maar hij staat altijd bij een paar mensen voor de deur uiteindelijk.. iemand is altijd de pineut..

hoor je hun ook klagen als de kerstboomverkopers voor de deur staan? of de stand met gebraden konijnen rond de kerstdagen? dan hoor je toch ook niet zeggen, kerst moet maar afgeschaft worden of verplaatst worden want wij hebben nu juist 'knufel het konijn dag?'

ik zag zelfs ergens langskomen 'dat doen ze maar in hun land'

wat is hun land dan als ik vragen mag? derde generatie Nederlanders, zijn Nederlanders. Nederland is hun land..

geen enkel geloof, behalve misschien het joodse. heeft een 'hun' land.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-09-14 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:46

Fiffill schreef:
Duidelijke post. Helaas voor alle nationalisten die al meteen beginnen te blaten (sorry :Y) ) over Sinterklaas en Zwarte Piet en oh wee al onze Nederlandse tradities is Dierendag inderdaad geen echte traditioneel Nederlandse feestdag. Het is leuk als mensen op zo'n dag willen stilstaan bij (hun) dier(en), en dat is hun goed recht ook, maar ik zie echt niet in - behalve dan dat het een beetje ironisch is - waarom het zou uitmaken dat het offerfeest op dezelfde dag is. Geef je hond/kat/cavia/wandelende tak (of schaap) een extra knuffel zou ik zeggen en vier Dierendag als je daar behoefte aan hebt.
Of je tegen halal slachten bent is wat anders, dat staat los van op welk dag het offerfeest toevallig valt.

Wellicht was ironisch een beter woord geweest voor de OP, :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:47

Nessah schreef:

Dan kun je ook moeilijk gaan doen dat een buurman net zijn kipspiezen en worstjes op de BBQ gooit terwijl jij lekker je konijn in de ren in de tuin hebt gezet omdat het zulk lekker weer is...

LadyMadonna

Nessah schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik kan er echt geen seconde om wakker liggen.
Dierenagenten is, evenals vader en Moederdag, Valentijnsdag, etc, alleen maar een commercieel spektakel.
Ik zie dat echt niet als Nederlandse traditie die afgepakt word oid

Ho ho.. is? Nee, jij vindt iets. Héél anders.

Ik ben er mee opgegroeid en bij ons in het gez
in werd er wel veel waarden aan gehecht. Nooit waarden en normen tot een feit maken, dan gaat de discussie nergens meer over.

Hmmm, mijn intentie was ook om daar "imo" bij te zetten, waarom niet gedaan? Geen idee. Je kent me niet, dus ik neem je niks kwalijk. Maar mijn mening als feit neerleggen staat zo ongeveer haaks op wie ik ben ;)

Wie heeft het over afpakken? Niemand toch?
als ik daar iemand specifiek mee bedoelde, had ik die wel genoemd :)

Ik zeg alleen dat ik het apart vind dat ik met mijn nieuwe mand aan kom lopen en mijn buurman met een dood schaap.

Wie zegt dat ik er om wakker lig? weet ik niet? Ik niet iig
Ik maak me er niet druk om, ik vind het krom. Was gewoon benieuwd of er meer mensen waren die het krom vonden.

inochiyo

op het eerste zicht is het mss hypocriet, maar uiteindelijk is die dag maar de emotionele waarde wat je er zelf aan geeft.

Ga jij je verjaardag niet vieren omdat er op dezelfde dag een vliegtuig met 200 man is neergestort?
Of wat als je amerikaan bent en verjaardag op 9/11 is...

De dieren weten echt niet dat het dierendag is hoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:51

Naranga schreef:
Nessah schreef:

dan vier je dierendag toch een dagje eerder? mijn hond krijgt een nieuwe mand of kleed of lekkers als ze er een nodig heeft of wanneer ik tegen wat leuks aanloop..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:51

Jeetje mensen :)

Ik hoorde het op de radio en dacht gelijk, hmm apart. Dacht, ben benieuwd hoe Bokt daar over denkt.

Wees gerust, ik lig er niet om wakker. Zal niemand vragen dagen te verschuiven, ben niet in de veronderstelling dat alle slachtkoeien die dag worden overgeslagen met slachten en maak er geen punt van.

Wellicht had ik er Ironisch van moeten maken.. Maar neem het niet zo zwaar op, het was maar een vraag :) Ik was gewoon geïnteresseerd of ik de enige had die als eerste gedachte had "hmmm oké.."

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:53

elenaMM77 schreef:
Naranga schreef:

dan vier je dierendag toch een dagje eerder? mijn hond krijgt een nieuwe mand of kleed of lekkers als ze er een nodig heeft of wanneer ik tegen wat leuks aanloop..

Mijn honden komen écht niks te kort hoor.

Denk dat ik zelf wel mag bepalen of ik dierendag vier en juist die dag een extraatje geef aan mijn dieren :) zo mag mijn buurman zelf bepalen of hij wel/niet het offerfeest viert. :)