Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
phormicola schreef:Het is inderdaad maar een enqute en ik zie vooral het woord 'ooit'. Dat is al een stuk realistischer.
IxL schreef:Gelukkig weet ik, en mijn vriend ook van mij, dat we niet vreemdgaan. Mocht er toch zoiets voorvallen, dan wijs ik hem de deur, en begrijp ik dat hij dat zeker ook bij mij zou doen.
Cayenne schreef:Meer info uit het onderzoek:Citaat:Ook bijna de helft van de mensen geeft toe ooit in zijn leven zelf te zijn vreemdgegaan. Dat blijkt uit een online onderzoek naar vreemdgaan van Psychologie Magazine. Bijna 2300 mensen vulden de vragenlijst in: ruim 1800 vrouwen en bijna 500 mannen.
5 opvallende uitkomsten:
1. Mannen zijn niet (veel) overspeliger dan vrouwen: 48 procent van de mannen in ons onderzoek geeft toe ooit seks te hebben gehad met iemand anders dan zijn eigen partner, tegenover 43 procent van de vrouwen.
2. Ruim eenderde van alle mannen met een relatie kijkt weleens op datingsites – terwijl maar een op de tien vrouwen dat doet. Mannen lijken vreemdgaan bewuster op te zoeken, vooral via internet.
3. Toch raken mensen het vaakst in een affaire verwikkeld met iemand die ze al kennen uit het dagelijks leven, zoals een vriend of vriendin (17 procent), een collega (16 procent) of een ex-geliefde (11 procent).
4. De seks is vaak maar bijzaak bij vreemdgaan. Verliefdheid op een ander wordt door vreemdgangers het meest genoemd als reden voor hun ontrouw (26 procent), gevolgd door ontevredenheid met hun vaste partner (18 procent).
5. De meerderheid van de mensen die ooit is vreemdgegaan, kijkt daarop terug met gemengde of negatieve gevoelens - vooral schuldgevoel (29 procent). Daarom adviseren psychologen om niet toe te geven aan een opkomend verlangen naar vreemdgaan, maar dat te zien als alarmsignaal: ga je op zoek uit onvrede met jezelf of je partner? Zou je wat je mist ook weer uit jezelf of je eigen relatie kunnen halen, als je daarin investeert?
Huertecilla schreef:Hoe verhoudt zich dit tot het bespreken van eventuele gevoelens van onlust of voor een ander?
In mijn ervaring wringt daar heel vaak de schoen.
Dat begint in het klein. Met een weerstand om iets te vertellen omdat de reactie van de ander waarschijnlijk negatief zal zijn.
SFC schreef:Ja maar wat zijn 10 bokkers / 2300 random mensen op 17 miljoen?
Huertecilla schreef:@al degenen die het getal ontkennen: Het onderzoek staat niet alleen. Hoe de vragen ook gesteld worden, het plaatje wat door de onderzoeken bij elkaar als grote gemene deler geschetst wordt is dat de meerderheid vreemd gaat en bijna net zoveel vrouwen als mannen.
Er is wel een HEEL groot verschil in hoe en met wie. Mannen maken van sex-industrie als klant, vrouwen niet bijvoorbeeld.
Hoewel het geen verband houdt mbt het onderwerp, is dit eenzelfde fenomeen als dat een fors % vrouwelijk studentes in de sex-industrie bijverdient en mannelijke studentes niet.
Suzanne F. schreef:Ik las het inderdaad.
Mij verbaast het niet. Ik zie het om me heen zoveel gebeuren en ik krijg best heel veel toenaderingen van getrouwde/bezette mannen dat ik me kan voorstellen dat als ik het al zoveel meemaak, dit uiteraard overal zo wel gebeurt.
Voor mij ook een reden om niet meer aan een relatie te beginnen.
Slina schreef:Huertecilla schreef:Hoe verhoudt zich dit tot het bespreken van eventuele gevoelens van onlust of voor een ander?
In mijn ervaring wringt daar heel vaak de schoen.
Dat begint in het klein. Met een weerstand om iets te vertellen omdat de reactie van de ander waarschijnlijk negatief zal zijn.
Dit vind ik belangrijk ^
In mijn vorige relatie ben ik verliefd geworden op iemand anders. Met m'n vriend over gepraat en ik koos voor hem en verbrak het contact met die ander. Als ik het had verzwegen was het misschien een stapje te ver gegaan.
Huertecilla schreef:Blijkaar is onze samenleveing tevreden met het bedrog, anders was het geen meerderheidskeuze.
Inderdaad Ninx, een keuze.
We kiezen er met zijn allen als samenleving voor om een ideaal waarvan we weten dat deze modaal niet realistisch is hoog te houden en onszelf tevreden te houden door bedrog.
LindyH schreef:Ik moet ook altijd een beetje grinniken om dames die 'zo gelukkig zijn met hun mannetje'. Kan me dan haast niet beheersen om een cynische opmerking te maken.
Ik krijg zelfs de neiging om, als de man van zo'n vrouw mij benadert, om er dan maar op in te gaan. Niet vanwege die man, maar om die vrouw eens even een reality check te geven en van haar roze wolk te schoppen. Maar ik doe het niet hoor. Ik hang de moraalridder wel weer uit.
phormicola schreef:Het is inderdaad maar een enqute en ik zie vooral het woord 'ooit'. Dat is al een stuk realistischer.
LindyH schreef:terwijl het juist de bezette vrouwen zijn die bedrogen worden. Ironisch eigenlijk...
Huertecilla schreef:LindyH schreef:terwijl het juist de bezette vrouwen zijn die bedrogen worden. Ironisch eigenlijk...
Euh... dat is per definitie degene die bedrogen wordt in een vaste relate.
Als de ' andere vrouw' kan je dat onbewust zijn en in die zin bedrogen worden, doch dat is een ander punt dan met vreemd gaan bedoeld wordt.
Overigens is het mijn persoonlijk ervaring dat er heel veel meer vrouwen in het geheim een verhouding met mij willen dan in openheid. Dat is echt >10 op 1. Zowel bezette als onbezette.
Met name teleurstellend daarbij is dat menigeen de integriteit en openheid erg waardeert en kiest om verder te gaan, maar dan toch niet met de interne conflicten met de opvoeding, het ideaalmodel, om kan gaan. Liever geheim doet. Kun je nagaan; liever (zelf)bedrog dan erkennen niet volgens de norm te leven..
Dat heeft mij enigzins cynisch gemaakt over sexuele exclusiviteit en de hypocrisie daarover.
Omdat ik principieel geen deel uit wens te maken van bedrog tikt het aantal 'relaties' snel door.
Magrathea schreef:phormicola schreef:Het is inderdaad maar een enqute en ik zie vooral het woord 'ooit'. Dat is al een stuk realistischer.
Dat dacht ik dus ook. Ik ben ook "ooit" vreemdgegaan, ben ik nu voor de rest van mijn leven een boevrouw?Is verdorie acht jaar geleden...