Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:30

Het is inderdaad maar een enqute en ik zie vooral het woord 'ooit'. Dat is al een stuk realistischer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:31

Ik ben zelf nog nooit vreemdgegaan, wel zijn twee mannen ooit met mij vreemdgegaan. Klinkt dit logisch :+?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:31

phormicola schreef:
Het is inderdaad maar een enqute en ik zie vooral het woord 'ooit'. Dat is al een stuk realistischer.

Als je 16 bent en een schoolvriendje hebt of 35 getrouwd en 2 kinderen is voor mij toch heel anders!

Als mijn vriend (nu 40) op zijn 16e vreemd is gegaan heb ik daar geen problemen mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 11:34

Ach, ik heb als baby ook weleens bij een andere baby in de box gelegen <<)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:34

Inderdaad, als je die jonge jaren meetelt behoor ik ook tot diegene die bedrogen zijn. Door mijn toen 16-jarig flierfluiter vriendje waarmee ik exact een maand iets heb gehad, en die het toen ook netjes heeft uitgemaakt om naar zijn volgend vriendinnetje te fladderen. Dan ben ik officieel ook bedrogen geweest, maar dit voelt toch voor mij heel anders dan dat mijn vriend er nu mee zou afkomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:35

IxL schreef:
Gelukkig weet ik, en mijn vriend ook van mij, dat we niet vreemdgaan. Mocht er toch zoiets voorvallen, dan wijs ik hem de deur, en begrijp ik dat hij dat zeker ook bij mij zou doen.

Hoe verhoudt zich dit tot het bespreken van eventuele gevoelens van onlust of voor een ander?

In mijn ervaring wringt daar heel vaak de schoen.
Dat begint in het klein. Met een weerstand om iets te vertellen omdat de reactie van de ander waarschijnlijk negatief zal zijn.

@al degenen die het getal ontkennen: Het onderzoek staat niet alleen. Hoe de vragen ook gesteld worden, het plaatje wat door de onderzoeken bij elkaar als grote gemene deler geschetst wordt is dat de meerderheid vreemd gaat en bijna net zoveel vrouwen als mannen.
Er is wel een HEEL groot verschil in hoe en met wie. Mannen maken van sex-industrie als klant, vrouwen niet bijvoorbeeld.
Hoewel het geen verband houdt mbt het onderwerp, is dit eenzelfde fenomeen als dat een fors % vrouwelijk studentes in de sex-industrie bijverdient en mannelijke studentes niet.

Cayenne schreef:
Meer info uit het onderzoek:

Citaat:
Ook bijna de helft van de mensen geeft toe ooit in zijn leven zelf te zijn vreemdgegaan. Dat blijkt uit een online onderzoek naar vreemdgaan van Psychologie Magazine. Bijna 2300 mensen vulden de vragenlijst in: ruim 1800 vrouwen en bijna 500 mannen.

5 opvallende uitkomsten:

1. Mannen zijn niet (veel) overspeliger dan vrouwen: 48 procent van de mannen in ons onderzoek geeft toe ooit seks te hebben gehad met iemand anders dan zijn eigen partner, tegenover 43 procent van de vrouwen.

2. Ruim eenderde van alle mannen met een relatie kijkt weleens op datingsites – terwijl maar een op de tien vrouwen dat doet. Mannen lijken vreemdgaan bewuster op te zoeken, vooral via internet.

3. Toch raken mensen het vaakst in een affaire verwikkeld met iemand die ze al kennen uit het dagelijks leven, zoals een vriend of vriendin (17 procent), een collega (16 procent) of een ex-geliefde (11 procent).

4. De seks is vaak maar bijzaak bij vreemdgaan. Verliefdheid op een ander wordt door vreemdgangers het meest genoemd als reden voor hun ontrouw (26 procent), gevolgd door ontevredenheid met hun vaste partner (18 procent).

5. De meerderheid van de mensen die ooit is vreemdgegaan, kijkt daarop terug met gemengde of negatieve gevoelens - vooral schuldgevoel (29 procent). Daarom adviseren psychologen om niet toe te geven aan een opkomend verlangen naar vreemdgaan, maar dat te zien als alarmsignaal: ga je op zoek uit onvrede met jezelf of je partner? Zou je wat je mist ook weer uit jezelf of je eigen relatie kunnen halen, als je daarin investeert?

Bedankt voor deze aanvulling als perspectief Cayenne.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:42

Poeh, das best veel!

In mijn vorige relatie kwam ik er helaas achter dat mijn ex-vriend vanaf begin van onze relatie vreemd is gegaan (5 jaar mee samen geweest). Laatste jaar van de relatie kwam ik erachter en heeft hij ook toegegeven en heeft hij een klein deel van zijn affaires verteld (eind van relatie kwam alles boven water).
Ik besloot hem een kans te geven maar toen ik het eenmaal wist ging het niet meer en hebben we een jaar aangemodderd. Ik ben in dat jaar ook vreemd gegaan. Niet als wraak maar gewoon omdat er een afstand was gecreëerd tussen ons. Ik ben hier wel altijd eerlijk in geweest en dat laatste is dus onze breuk geweest. Hij dacht dat we hierdoor een soort open relatie hadden, maar dat was niet mijn intensie!
Hij was mijn eerste echte grote liefde, maar achteraf heeft hij me zoveel verdriet gedaan en beschadigd. Gelukkig heeft mijn huidige vriend me altijd het vertrouwen gegeven dat hij ook echt te vertrouwen is, hij doet niet geheimzinnig. Zij telefoon laat hij gewoon onbeheerd bij mij in de buurt liggen etc.
Dankzij hem vertrouw ik hem 100% maar dat is ook mede omdat hij het weet hoe mijn vorige relatie is geweest en hij me weer geleerd heeft dat niet iedereen vreemdgaat.
Ik mag hopen dat dit onderzoek gebaseerd is op je relaties in het verleden en niet alleen maar in het heden.

Aangezien ik in het verleden vreemd ben gegaan, maar ik nooit mijn huidige vriend zal bedriegen omdat hij dat niet verdient.
Dat wil niet zeggen dat je nooit verliefd of dergelijke kan worden op een ander, maar dan zit je relatie niet meer goed en moet je gelijk open kaart spelen en niet blijven verzwijgen.

En sommige mensen (waaronder mijn ex) zullen altijd blijven vreemdgaan ongeacht hoe de relatie is. Sommige hebben blijkbaar niet genoeg aan 1 vrouw/man.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:48

Huertecilla schreef:
Hoe verhoudt zich dit tot het bespreken van eventuele gevoelens van onlust of voor een ander?

Dat begint in het klein. Met een weerstand om iets te vertellen omdat de reactie van de ander waarschijnlijk negatief zal zijn.

Dit vind ik belangrijk ^
In mijn vorige relatie ben ik verliefd geworden op iemand anders. Met m'n vriend over gepraat en ik koos voor hem en verbrak het contact met die ander. Als ik het had verzwegen was het misschien een stapje te ver gegaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:48

Ik zou ook geen relatie beginnen met een jongen waarvan ik weet dat hij in zijn vorige relatie vreemd ging. Als je het niet weet is het anders maar ik ken er ook verschillenden (in vriendengroep) die niet genoeg hebben aan 1!

bliver

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:53

Is zeker waar dit onderzoek :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:57

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:00

Huertecilla schreef:
@al degenen die het getal ontkennen: Het onderzoek staat niet alleen. Hoe de vragen ook gesteld worden, het plaatje wat door de onderzoeken bij elkaar als grote gemene deler geschetst wordt is dat de meerderheid vreemd gaat en bijna net zoveel vrouwen als mannen.
Er is wel een HEEL groot verschil in hoe en met wie. Mannen maken van sex-industrie als klant, vrouwen niet bijvoorbeeld.
Hoewel het geen verband houdt mbt het onderwerp, is dit eenzelfde fenomeen als dat een fors % vrouwelijk studentes in de sex-industrie bijverdient en mannelijke studentes niet.

2300 mensen hebben meegedaan, op een bevolking van 17 miljoen. Alhoewel grappig leesvoer, kun je dat niet met goed fatsoen een representatieve doorsnede van de bevolking noemen.

Nogmaals: vreemdgaan is een keuze.
Wat ons onderscheid van de apen is onze mogelijkheid middels het cognitieve het instinctmatige te 'remmen'.
Ik weet dat seks en liefde bij mij nauw verwant zijn. Wanneer ik met een ander naar bed ga, wil ik vaak meer.... koester gevoelens, alhoewel die echt niet altijd betekenen dat ik een relatie wil.
Ik kan seks met mijn partner en andere partners dus niet verenigen, dan vervreemd ik mezelf van mijn huidige partner. Mijn partner ervaart hetzelfde.

Wanneer we beiden echter zouden ervaren dat 'delen vermeerderen' is, dan was dat ook goed geweest.
Dan hadden we in goed overleg ook buiten de deur kunnen 'liefhebben'. Soms werkt dat, voor ons niet.

Ik ben met je eens dat de geldende norm juist 'perverteert', er is weinig ruimte voor andersdenkenden. Eeuwige trouw is de norm, en die norm past niet iedereen.

De 'aap' in mij kan ineens een ontzettend ransbak zijn, maar het hoofd gaat met de aap in gesprek en dat gevoel zet ik makkelijk om naar iets dat ik thuis goed kwijt kan.
Voorwaarde voor een gezonde seksuele relatie is wel dat je beiden echt vrij bent om je voorkeuren te uiten, en daar wringt em de schoen ook nogal eens in veel relaties.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:07

Suzanne F. schreef:
Ik las het inderdaad.
Mij verbaast het niet. Ik zie het om me heen zoveel gebeuren en ik krijg best heel veel toenaderingen van getrouwde/bezette mannen dat ik me kan voorstellen dat als ik het al zoveel meemaak, dit uiteraard overal zo wel gebeurt.
Voor mij ook een reden om niet meer aan een relatie te beginnen. :)

Precies dit. Ik denk echt dat je als vrijgezelle vrouw hier veel meer mee geconfronteerd wordt dan als bezette vrouw die zogenaamd in een gelukkige relatie zit. Dat maakt vrijgezelle vrouwen veel wantrouwiger, terwijl het juist de bezette vrouwen zijn die bedrogen worden. Ironisch eigenlijk...
(Het zal voor mannen net zo goed gelden, maar daar heb ik niet zo'n kijk op.)

Ik moet ook altijd een beetje grinniken om dames die 'zo gelukkig zijn met hun mannetje'. Kan me dan haast niet beheersen om een cynische opmerking te maken.
Ik krijg zelfs de neiging om, als de man van zo'n vrouw mij benadert, om er dan maar op in te gaan. Niet vanwege die man, maar om die vrouw eens even een reality check te geven en van haar roze wolk te schoppen. Maar ik doe het niet hoor. Ik hang de moraalridder wel weer uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:08

Slina schreef:
Huertecilla schreef:

Dit vind ik belangrijk ^
In mijn vorige relatie ben ik verliefd geworden op iemand anders. Met m'n vriend over gepraat en ik koos voor hem en verbrak het contact met die ander. Als ik het had verzwegen was het misschien een stapje te ver gegaan.

Het is ZO belangrijk om integer eerlijk te zijn met elkaar. JUIST over dit soort gevoelens en behoeftes.
Dat geeft de betrokkenen de mogelijkheden voor keuzes.
Er zijn verschillende vormen van monogamie en sexuele exclusiviteit is slechts EEN aspect.
Een betekenisvolle duurzame relatie bouwt op gezamelijke geschiedenis. Verandering is tijdens dat opbouwen een gegeven.

Waarom LauwtjuLevi schrijf jij dat je vreemd ging terwijl dat NIET zo is. Wanneer je in alle eerlijkheid en openheid een relatie met een derde onderhoudt is dat per definitie geen bedrog en dus geen vreemd gaan.

Dit geeft gelijk de kern van het leed weer; het bedrog.
Dat leunt dan weer tegen het eerlijk open bespreken aan.

Blijkaar is onze samenleveing tevreden met het bedrog, anders was het geen meerderheidskeuze.
Inderdaad Ninx, een keuze.
We kiezen er met zijn allen als samenleving voor om een ideaal waarvan we weten dat deze modaal niet realistisch is hoog te houden en onszelf tevreden te houden door bedrog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:10

Hahaha, wat is dat toch met de springruiters eigenlijk ?

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:13

Ach zullen wel wat bokkers zijn die door een internationale springruiter als vrouw-voor-een-dag hebben mogen gelden terwijl de springruiter zijn vrouw thuis zit, denk ik zo.

IrishDraught

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:15

Het is toch alle springruiters gaan vreemd en alle dressuurruiters zijn homo.

Lekker vooroordeel maar daar komt het toch vandaan!?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:16

Huertecilla schreef:
Blijkaar is onze samenleveing tevreden met het bedrog, anders was het geen meerderheidskeuze.
Inderdaad Ninx, een keuze.
We kiezen er met zijn allen als samenleving voor om een ideaal waarvan we weten dat deze modaal niet realistisch is hoog te houden en onszelf tevreden te houden door bedrog.

De mens wil soms schreeuwen, slaan, vreten waar die zin in heeft, kakken waar hij wil, wippen met wie die wil, in zijn blote kont lopen waar die wil, pakken en graaien waar die zin in heeft....
Maar de ontwikkeling die diezelfde mens doorgemaakt heeft zorgt ervoor dat er, als het goed is, eerst een proces in het hoofd plaatsvind waarin je die impulsieve neiging overweegt alvorens er gehoor aan te geven.

Ervoor kiezen een bepaald stuk van jezelf niet volledig uit te leven kan een daad van liefde zijn, iets dat groter is dan alleen jezelf.

In de huidige tijd kiezen we er echter steeds minder vaak voor dingen te doen die ons groter maken dan onszelf.
Kijk maar naar ons consumentengedrag, we vreten, vechten, slopen, vernietigen en wippen onszelf een volstrekt solitair en onbevredigd leven in.

Seks hebben met vele partners, seks hebben met 1 partner, het is allemaal even mogelijk en allemaal even waardevol: mits het in alle openheid gebeurd.
Daar zit em de crux.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:24

LindyH schreef:
Ik moet ook altijd een beetje grinniken om dames die 'zo gelukkig zijn met hun mannetje'. Kan me dan haast niet beheersen om een cynische opmerking te maken.
Ik krijg zelfs de neiging om, als de man van zo'n vrouw mij benadert, om er dan maar op in te gaan. Niet vanwege die man, maar om die vrouw eens even een reality check te geven en van haar roze wolk te schoppen. Maar ik doe het niet hoor. Ik hang de moraalridder wel weer uit.

Oh dus aangeven dat je gelukkig bent in een relatie is not done? Dan heb ik een reality check nodig?
Oke sorry, dan ga ik vanaf nu ongelukkig zijn en er vanuit gaan dat mijn vriend vreemd gaat want daar word ik wel gelukkig van.
:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:25

De mens is ook in de monogame relatie niet meer tevreden lijkt het..

Vrouwen gaan net zo hard vreemd als mannen ze doen het alleen slimmer (nu ben ik een ras chaoot en kan ik niet liegen dus ik val echt meteen door de mand) ik snap het alleen niet waarom het goede dat je hebt op t spel zetten voor een vluchtige verliefdheid!?

Ik zou het niet in mijn kersenpit halen want ik ben echt tevreden met wie ik heb er valt niks beters te krijgen deze man weet precies hoe hij met mij moet omgaan, ik pieker er niet over om vreemd te gaan.

Een mens is meer dan zijn emoties of hormonen, een mens kan nadenken en zijn acties overzien en dus ook bedenken wat de gevolgen zullen zijn(man of vrouw) het is gewoon zielig dat het consumptiegedrag in relaties is gesijpeld... Het is een grote illusie om te denken dat je het bij die ander beter kan krijgen.

Sommigen komen daar achter als ze met de nieuwe partner leven ineens is de verliefdheid over en zien ze de werkelijkheid en dan willen ze weer terug, ik blijf dan ook van mening dat spijt verstand is dat te laat komt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-14 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:25

Ninx, ik ben het volledig met je eens. Soms vraag ik mezelf weleens af of sommigen meer willen zijn dan een dier met behoeften. Niet dat het me iets aan gaat, maar van binnen vind ik dat best verdrietig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:26

phormicola schreef:

Dat dacht ik dus ook. Ik ben ook "ooit" vreemdgegaan, ben ik nu voor de rest van mijn leven een boevrouw? -O- Is verdorie acht jaar geleden...
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 18-09-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:26

LindyH schreef:
terwijl het juist de bezette vrouwen zijn die bedrogen worden. Ironisch eigenlijk...

Euh... dat is per definitie degene die bedrogen wordt in een vaste relate.

Als de ' andere vrouw' kan je dat onbewust zijn en in die zin bedrogen worden, doch dat is een ander punt dan met vreemd gaan bedoeld wordt.

Overigens is het mijn persoonlijk ervaring dat er heel veel meer vrouwen in het geheim een verhouding met mij willen dan in openheid. Dat is echt >10 op 1. Zowel bezette als onbezette.
Met name teleurstellend daarbij is dat menigeen de integriteit en openheid erg waardeert en kiest om verder te gaan, maar dan toch niet met de interne conflicten met de opvoeding, het ideaalmodel, om kan gaan. Liever geheim doet. Kun je nagaan; liever (zelf)bedrog dan erkennen niet volgens de norm te leven..
Dat heeft mij enigzins cynisch gemaakt over sexuele exclusiviteit en de hypocrisie daarover.
Omdat ik principieel geen deel uit wens te maken van bedrog tikt het aantal 'relaties' snel door.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:30

Huertecilla schreef:
LindyH schreef:
terwijl het juist de bezette vrouwen zijn die bedrogen worden. Ironisch eigenlijk...

Euh... dat is per definitie degene die bedrogen wordt in een vaste relate.

Als de ' andere vrouw' kan je dat onbewust zijn en in die zin bedrogen worden, doch dat is een ander punt dan met vreemd gaan bedoeld wordt.

Overigens is het mijn persoonlijk ervaring dat er heel veel meer vrouwen in het geheim een verhouding met mij willen dan in openheid. Dat is echt >10 op 1. Zowel bezette als onbezette.
Met name teleurstellend daarbij is dat menigeen de integriteit en openheid erg waardeert en kiest om verder te gaan, maar dan toch niet met de interne conflicten met de opvoeding, het ideaalmodel, om kan gaan. Liever geheim doet. Kun je nagaan; liever (zelf)bedrog dan erkennen niet volgens de norm te leven..
Dat heeft mij enigzins cynisch gemaakt over sexuele exclusiviteit en de hypocrisie daarover.
Omdat ik principieel geen deel uit wens te maken van bedrog tikt het aantal 'relaties' snel door.

Zou jij iets doen met een bezette vrouw wiens partner het niet mag weten hc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:30

Magrathea schreef:
phormicola schreef:

Dat dacht ik dus ook. Ik ben ook "ooit" vreemdgegaan, ben ik nu voor de rest van mijn leven een boevrouw? -O- Is verdorie acht jaar geleden...

Niet alles persoonlijk aantrekken, het gaat niet over u persoonlijk ;)