Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:57

Aha op die manier.

Gisteren bij Editie NL of zo'n programma lieten ze een van de brandweermannen aan het woord. En hij zei dus in de camera dat het wel apart was, maar zo waren de regels nou eenmaal. En voor hem was daarmee de kous af.

Moet eerlijk zeggen dat ik er verder niets over heb gelezen. Ik heb alleen dat stukje op tv gezien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:01

De brandweer heeft ook regels om zich aan te houden en zullen dus prima begrijpen dat de jager ook regels heeft om zich aan te houden.
Soms loopt dit een beetje raar door en over elkaar maar daar kan niemand wat aan doen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:22

Er is een verschil in de lijdensweg van het beestje tussen het verdrinken en de kogel in de kop krijgen.
Verdrinken is toch een grotere lijdensweg dan de kogel, dier verzet zich ertegen... doet er alles aan om uit het water te komen en overlijdt uiteindelijk door uitputting waarna het verdrinkt.
Bij een kogel in de kop is het direct weg.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:32

Laptopmuis schreef:
Wilde zwijnen brengen veel schade aan, dus dat zal ook de reden zijn geweest waarom dat ze daar niet mochten zijn.

Een tijd geleden is nog een automobilist omgekomen omdat hij een wild zwijn aangereden had (ofja,.. die rende ineens de weg over). De man is dus overleden. Toen is er ook weer een belletje gaan rinkelen dat er gewoon teveel wilde zwijnen zijn.

Dat er niet gejaagd mag worden op zondag is omdat er dan veel mensen gaan wandelen etc. en dan is het een te groot risico.

Geloof me, een jager mag enkel in opdracht van dieren afschieten. Ze mogen niet zomaar elk beestje dat ze zien afschieten. Ze mogen enkel de dieren waarvan er teveel zijn afschieten.

Of zijn er misschien teveel mensen :+ . Maarja, die mogen we niet afschieten en op het feestmenu zetten :Y)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:35

Probleem is dat er geen natuurlijke vijanden zijn voor de wilde zwijnen (net zoals voor veel dieren)... en dan moet de mens ingrijpen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:41

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:44

Glossy227 schreef:
Omdat de zwijnen daar niet mochten komen zijn ze afgeschoten?
Ah oke en is er ook iemand die, die zwijnen heeft verteld dat ze niet van de veluwe af mochten?
Of staan er soms bordjes verboden voor zwijnen?

Die dieren kunnen toch niet weten dat ze daar niet mogen komen? Of word ik nou gek

Een wild zwijn kan in 1 nacht erg veel ravage aanrichten voor boeren of grondbezitters. Ze ploegen in 1 nacht een half hectare door. Het zal je weide of grond maar zijn.

Tegen wilde zwijnen is niets anders te beginnen dan ze af te schieten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:49

Ik kan me voorstellen dat de brandweerlieden even vraagtekens hadden, maar na uitleg van de jager ook vrede hadden met het afschieten van de wilde zwijnen.

Ik denk ook dat ze, als ze van te voren hadden geweten dat de beesten afgeschoten zouden worden, ze deze nog steeds uit het water hadden gehaald. Het is immers vreedzamer om ze af te schieten dan ze te laten verdrinken. Daarbij zijn 8 zwijnenlijken nogal vervuilend als ze in het water blijven liggen. Om over de stank nog maar te zwijgen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:52

Eens SAKKIA. :j
Natuurlijk een grapje, maar ElineS heeft wel een punt met teveel mensen (alhoewel ik geen mensen BBQ wil haha).
Er komen steeds meer mensen, waardoor de overbevolking alleen maar toeneemt en het uitputten van bronnen ook. Groei van de bevolking+groei en terugkomst van inheemse diersoorten kan nooit samen gaan.

Willen we meer dieren en natuur, zullen er toch minder mensen geboren moeten worden. Zolang het aantal wegen groter wordt, zullen er steeds vaker zwijnen oversteken, of je moet hun aantal minderen.
Maar mensen willen het allebei, zelf uitbreiden en de natuur uitbreiden. Dat gaat niet werken

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:13

Precies, het probleem is wij trekken in hun leefgebied, verklaren het vervolgens als de onze en schieten ze af als ze daar komen. Ik snap wel dat het noodzaak is, maar ik vind het altijd wat dubbel.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:25

Precies wat ElinseS zegt ja...

Vroeger leefden er minder mensen én we leefden op een hele andere manier, in de hedendaagse samenleving is er niet zoveel ruimte en begrip meer voor de natuur en alles wat daarin leeft. We nemen alle ruimte in en gaan dan klagen dat we last hebben van die zwijnen e.d. Zouden die zwijnen ons nou net zo lastig vinden? :p

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:30

Er zijn genoeg ontoegankelijke natuurgebieden waar ze kunnen scharrelen.
het probleem is dat in Nederland veel elk stuk grond een bestemming is en dat een zwijn buiten zijn gebied veel schade kan maken.
Eigenlijk trekken ze ons gebied in ;)

En er is genoeg ruimte en voeding/brandstof voor iedereen maar dan zouden we onze hele manier van wonen en leven overhoop moeten gooien. Zolang niemand daar trek in heeft blijven deze taferelen zoals in de OP bestaan. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:42

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:46

Zowiezo blijkt nu dat om meerdere redenen de zwijnen niet geschoten hadden mogen worden. Vanwege zondag en het feit dat ze op dat moment gevangen waren. Een vastgehouden of gevangen dier mag dus kennelijk nooit door een jager worden doodgeschoten tenzij ernstig gewond. En afschot mag dus niet op zondag gebeuren.

Dit hele verhaal krijgt denk ik nog een vrij lang vervolg. En terecht ook vind ik.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:19

ik hoop het ook het is niet normaal

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:44

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:47

Tja wilde zwijnen kunnen een behoorlijke plaag worden en alles om je huis kapot maken. Plus ze kunnen je ook nog aanvallen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:56

Citaat:
De overheid betaalt schadevergoedingen uit aan boeren door middel van het Faunafonds. In 2013 is er een bedrag van 340.000 euro uitgekeerd voor schade die veroorzaakt werd door herten en wilde zwijnen.

In het kader van schadebestrijding en noodoplossing zou de jager in zijn recht staan.
Voor wat betreft jachthouders (en grondgebruikers) is jacht, beheer en schadebestrijding zoals hierboven beschreven niet eenduidig bepaald en georganiseerd. Waardoor dus deze onhandige situaties ontstaan waarbij mensen op de achterste benen staan.

Wat wel vergeten wordt is dat deze zwijnen ook dodelijke ongevallen veroorzaken en mensen terroriseren in hun tuin.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:17

hoorde net op het nieuws at de jager mogelijk zijn wapen moet inleveren. volgens de politie had ie beter kunnen overleggen met de brandweer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:22

als deze mijnheer zijn wapen in moet leveren hoop ik dat de boswachters een front vormen en als statement een tijd staken.
Kijken hoe de moraalridders reageren als zo'n schatje de tuin om ploegt of aanvalt (want door plaatsgebrek kunnen ze wel degelijk agressief worden.)

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:14

hier lopen 2 mini varken hoe de tuin er uit komt te zien weet ik heel goed dus ze hebben ook een stukje waar ze ook mogen ploegen toch blijf ik het onterecht vinden dat ze af geschoten zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:23

Ik vind het goed dat ie zijn wapen moet inleveren!
Een wapen is niet iets waar je zo luchtig over moet doen, in de verkeerde handen kan het flink mis gaan.. En als die jager zijn regeltjes niet kent, of niet wil kennen, dan heeft hij ook zeker geen recht op het gebruiken van een wapen vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:12

Waarschijnlijk kent ie ze beter dan bokt. Kan toch dat hij het als noodoplossing zag. Wat moest ie anders met half verzopen varkens.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:18

nogmaals
minikatje schreef:
Citaat:
De overheid betaalt schadevergoedingen uit aan boeren door middel van het Faunafonds. In 2013 is er een bedrag van 340.000 euro uitgekeerd voor schade die veroorzaakt werd door herten en wilde zwijnen.

In het kader van schadebestrijding en noodoplossing zou de jager in zijn recht staan.
Voor wat betreft jachthouders (en grondgebruikers) is jacht, beheer en schadebestrijding zoals hierboven beschreven niet eenduidig bepaald en georganiseerd. Waardoor dus deze onhandige situaties ontstaan waarbij mensen op de achterste benen staan.

Wat wel vergeten wordt is dat deze zwijnen ook dodelijke ongevallen veroorzaken en mensen terroriseren in hun tuin.

De politie is in dit geval niet degene met kennis van zaken. Regels zijn leuk, maar in operationele dienst gelden ze meer als striktere richtlijnen.
Jammer dat de jager in dit geval niet beschermd wordt.
Krijg een beetje dezelfde nare bijsmaak als met het bericht over de labradorproeven.
Als je maar hard genoeg zielig roept en gaat dreigen dan moeten diegene met verstand van zaken een stap opzij doen. Imo een verkeerde oplossing.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:35

Moeten ze dan de politie ook z'n auto afpakken als ze een keer te hard rijden?
Of de eigenaar van een bar z'n zaak laten sluiten omdat hij een keer wat te veel heeft gedronken?

Ik vind het onzin om hem meteen z'n spul af te pakken.