'Facebook Messenger ziet alles wat je doet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:32

nine1987 schreef:
Niet naief.. Realistisch.. Je wordt toch al gevolgd vanaf t moment dat je een mobiel op zak hebt.. Ook sms gegevens.. Alles blijft staan.. En dat weet je als je aan een mobiel begint..

Ja jij bent realistisvh maar de helft op dit forum denkt dat ze weinig kunnen met al die gegevens. Echt geen idee hebben sommige mensen wat er allemaal met zoekgegevens belgegevens enz word gedaan en hoeveel geld daar in omgaat.

xxCYNNxx

Re: 'Facebook Messenger ziet alles wat je doet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:29

oh ik denk ook dat ze heel wat meer met die gegevens kunnen dan velen denken. Ik beperk alles niet voor niks tot een minimum.
Maar wil je tegenwoordig nog echt privacy, dan moet je op een onbewoond eiland gaan wonen, zonder ook maar enige westerse middelen als telefoon, internet...überhaupt een stroom/gas aansluiting achterwege laten, geen bankrekening nemen/houden etc

Dat is niet te doen...of nu ja; wel natuurlijk, immers waar een wil is is een weg, maar ik ben veel te gehecht aan mn internet en de mogelijkheden die dat mij bied en de voordelen van de andere voorzieningen die ik opnoemde niet te vergeten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:32

bliver schreef:
Dakario schreef:
ipv te chatten via facebook messenger applicatie kan je ook gewoon naar m.facebook.com gaan en daar kan je wel chatten zonder messenger te installeren

denk je dat je ze dan niet alles kunnen zien met cookies enz.

Jawel hoor :), werkt hartstikke goed!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:52

Alles is te hacken/kraken/achterhalen.. Identiteitsfraude komt dan ook vrij vaak voor helaas.. Maar ik geef eerlijk toe dat ik veel te gehecht (verslaafd) ben aan mijn smartphone.. Stel je voor.. Nooit meer bokken.. *shock*

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:55

Zijn we nou verplicht om het erg te vinden? Het lijkt wel of iedereen die er niks om geeft, overgehaald moet worden. Als het je niet boeit moet je dat toch zelf weten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:58

Je moet het zeker zelf weten.. Mij boeit t an sich ook vrij weinig.. Als ze wat van me moeten, komen ze er links of rechtsom toch wel achter..

Het gaat me er wel om dat veel naïeve mensen de andere kant eens moeten zien.. Weten wat erachter zit..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:34

Arc_En_Ciel schreef:
Zijn we nou verplicht om het erg te vinden? Het lijkt wel of iedereen die er niks om geeft, overgehaald moet worden. Als het je niet boeit moet je dat toch zelf weten?

Nou ja, een beetje vind ik inderdaad wel dat anderen zich daar ook zorgen om moeten maken, omdat wat jij doet ook gevolgen heeft voor anderen. Geldt niet alleen hiervoor hoor, het geldt ook voor het milieu, of voor kinderarbeid, of voor de democratie... ik vind dat je je daar allemaal wel een beetje zorgen over mag maken en dat we bij al die zaken een beetje tegengas moeten geven.

Er wordt, vind ik, soms wel erg makkelijk omgegaan met dingen die we bereikt hebben. Bijvoorbeeld qua vrijheid. Dat is best belangrijk, er zijn oorlogen om gevoerd en mensen voor gestorven, en nu geven we dat vrijwillig weer uit handen? Zonde :n

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:59

Mjetterd schreef:
Jawel hoor :), werkt hartstikke goed!

zeg niet dat het niet werkt ik bedoel te zeggen dat het geen reet uitmaakt of je nu de messenger gebruikt of het via de website doet. Bij beide gebruiken ze je gegevens. Sterker nog bij elke app die je op je telefoon hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:02

bliver schreef:
zeg niet dat het niet werkt ik bedoel te zeggen dat het geen reet uitmaakt of je nu de messenger gebruikt of het via de website doet. Bij beide gebruiken ze je gegevens. Sterker nog bij elke app die je op je telefoon hebt.

Het maakt wel wat uit. Een website kan minder gegevens opvragen en doorgeven. Niet niets, maar wel minder.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:26

je hoeft je er niet druk om te maken je moet je realiseren dat je indirect zelf ook last van hebt maar dat snapt niet iedereen. Gebruiksgegevens worden doorverkocht aan bedrijven. Die springen hierop in waarddoor bijvoorbeeld prijzen omhoog gaan van bepaalde dingen wat jou dus ook gewoon geld kost.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:41

Er worden nog steeds oorlogen gevoerd...
En dan worden die gebruiksgegevens doorverkocht... Dan wordt ik door een callcenter gebeld met een of andere gewéldige aanbieding en dan zeg ik dat ik geen interesse heb.

Er is nog niemand hier geweest die me heeft kunnen vertellen hoe het MIJ PERSOONLIJK schaad...
Prijzen gaan omhoog.... Prijzen gaan altijd omhoog. Inflatie heet dat.
Maar ohja, ik ben naïef, das waar....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:54

LadyMadonna schreef:
Er is nog niemand hier geweest die me heeft kunnen vertellen hoe het MIJ PERSOONLIJK schaad...

Omdat het vermoedelijk te laat is tegen de tijd dat het jou persoonlijk schaadt.

En ondanks alles ga ik nu toch even een vergelijking maken: toen Hitler met z'n propaganda begon tegen de joden, waren de meeste mensen daar niet persoonlijk door geraakt. En ze deden ook niet mee. En waarom zouden ze dan in verzet komen - het was toch niet zo erg en had geen invloed op hun leven?

Alleen bleek de grens steeds een beetje op te schuiven. De onderdrukking werd erger, de vrijheid om af te wijken werd steeds kleiner, steeds meer mensen werden vervolgd en opgesloten als staatsvijanden, ook zeker in Duitsland zelf. En de andere mensen vonden de dingen die gebeurden steeds normaler, tot ze de meest vreselijke dingen deden.

Dat ging niet van de ene op de andere dag, maar stukje bij beetje.

We hebben ooit bedacht dat we dergelijke dingen niet wilden, en (niet alleen daarom trouwens) vinden we vrijheid heel belangrijk en herdenken we dat nog jaarlijks. Maar dat diezelfde stapjes ook door anderen gezet kunnen worden herkennen we niet? Nee, het is niet exact hetzelfde - ik denk niet dat er een land achter zit, niet dat er een persoon achter zit, en ook niet dat het op dezelfde manier toewerkt naar de vernietiging van een bevolkingsgroep... maar het mechanisme van stapje voor stapje steeds meer invloed krijgen is er wel.

En als de dingen dan misgaan, dan overhandigen we onze data blijkbaar nog makkelijker dan we destijds deden met de adressenbestanden waarin de duitsers exact konden zien waar de joodse nederlanders woonden - klaar voor het grijpen.

Nee, je hebt er wellicht niet persoonlijk last van, nu nog niet, behalve inderdaad wat vage dingen. Is dat genoeg reden om zo laks met fundamentele zaken als vrijheid en privacy om te gaan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:42

Ik vind het erg ver gaan om gegevens van messenger die opgeslagen worden te gaan vergelijken met het ontstaan van de holocaust eigenlijk.
Een hetze ontketenen tegen een bevolkingsgroep door 1 man met een grote groep aanhangers (ik zie hier dan weer wel overeenkomsten met wat anders....) of gegevens die opgeslagen worden, waarvan je wéét dat ze opgeslagen worden, tja, dat vind ik toch wel ff iets anders.
Heel veel mensen hebben ook problemen met het patiënten dossier omdat het inbreuk op de privacy zou zijn.
Ik vind het alleen maar fijn als arts b weet waarvoor ik bij arts à geweest ben. Scheelt een hoop herhaling (dus kosten).

Ik vind het bijna een complottheorie....
Dus sorry dat ik het niet zo zie zoals jij het ziet

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:45

mja ik snap wel waar ze heen wil.. De vergelijking is wat extreem, maar ze heeft het over wat iemand nou persoonlijk schaadt.. En dat legt ze op die manier uit (correct me if i'm wrong)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:49

De vergelijking is er imo niet. De holocaust ging om een aantal groepen die vervolgt werden om de groep waar ze toe behoorden. Een groep van een bepaalde geloofsovertuiging, levenswijze of geaardheid.
Dit gaat niet om een groep, maar om een individu

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:52

Nee, de vergelijkging gaat ook om de individu.. Want in den beginne was er ook geen sprake van persoonlijk leed bij de opkomst van Hitler.. Daarna wel..

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:52

Net nu de Verenigde Staten dankzij NSA-klokkenluider Edward Snowden zwaar onder vuur liggen voor het bespioneren van hun burgers, heeft een familie uit New York in de praktijk mogen ondervinden hoe dat in zijn werk gaat. Een blogster googlede onlangs het woord 'snelkookpan', haar echtgenoot was op zoek naar een 'rugzak', en hun zoon klikte artikels aan over de aanslagen in Boston. Genoeg om de FBI over de vloer te sturen, al nuanceert die het verhaal.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... loer.dhtml

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:54

LadyMadonna schreef:
Ik vind het erg ver gaan om gegevens van messenger die opgeslagen worden te gaan vergelijken met het ontstaan van de holocaust eigenlijk.

Dat doe ik dan ook niet, nadrukkelijk niet.

Maar de holocaust begon met kleine stappen. Mensen die eerst nooit gedroomd hadden dat ze onmenselijke dingen gingen doen, deden dat uiteindelijk toch. En andere mensen die nooit gedroomd hadden slachtoffer te worden, werden dat uiteindelijk toch. Omdat de situatie met kleine stappen uitliep in iets verschrikkelijks.

Als we wachten tot het uit de hand loopt zijn we te laat. Om dat te voorkomen moeten we steeds weer nadenken wat vrijheid is, waarom privacy belangrijk is, waarom we geen enkele partij ooit teveel macht moeten geven. Geen staat, geen bedrijf, geen mens, geen partij, geen organisatie. Nooit.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:54

Vergeet ook niet het voorbeeld van J Edgar Hoover. Ook een voorbeeld van gebruik/misbruik van Informatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Edgar_Hoover

Het is aan iedereen om te bepalen waar de grens ligt, alleen hebben mensen denk ik tegenwoordig geen idee hoever de grens al weer de verkeerde kant is opgeschoven.

Van de wieg tot het graf wordt er een dossier van je bijgehouden.
Dit begint al met een kinddossier, daar komen al de afwijkende zaken in te staan.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 16-09-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:57

Precies.. Mooi voorbeeld..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:58

PascalB schreef:
Net nu de Verenigde Staten dankzij NSA-klokkenluider Edward Snowden zwaar onder vuur liggen voor het bespioneren van hun burgers, heeft een familie uit New York in de praktijk mogen ondervinden hoe dat in zijn werk gaat. Een blogster googlede onlangs het woord 'snelkookpan', haar echtgenoot was op zoek naar een 'rugzak', en hun zoon klikte artikels aan over de aanslagen in Boston. Genoeg om de FBI over de vloer te sturen, al nuanceert die het verhaal.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... loer.dhtml

Hierin wordt al aangegeven dat het verhaal anders ligt. Ingelicht door de werkgever.
Zéker na mh17 neem ik de media met een zak zout.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:00

Wat is er mis met een kind dossier? Alleen maar practisch imo.

Anyway, denk niet dat we eruit gaan komen. Heb nog steeds niks gelezen/gezien dat mijn mening verandert.

Ik maak me meer zorgen om ebola, de strijd in Oekraïne, Isis, de Nederlandse economie, etc, dan fb messenger.... Eigenlijk....

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:12

FB opzich is geen verplichting alleen zijn er een hoop mensen die niet snappen dat facebook een big data bedrijf is en daaromheen zit een leuke schil waar je gemakkelijk al je persoonlijke gegevens te grabbel gooit.
Het probleem zit er in dat je tegenwoordig overal facebook code tegenkomt in websites en dat facebook ingevraagd al wat markers achterlaat op je pc. Ook al ben je geen lid facebook is je op deze manier al aan het volgen is. Dit is niet alleen een probleem van facebook.

Dan vergeet ik nog gezichtsherkenning ook een mooie optie.
sta je op een foto kom je ook al in de profilering van facebook, lid of niet.
bij genoeg info is aan een foto een naam te koppelen.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 16-09-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:21

Om die reden heb ik geen FB.
Maar van bokt heb ik ook niet al te hoge pet
Afbeelding

Of wel alles wat je hier neerzet wordt door google verzameld, en wie weet wat die er allemaal mee doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:23

Google bots verzamelen idd op bokt ook gewoon info waardoor ze hun Ads aanpassen aan jouw post gedrag.
Kan ik echt niet wakker van liggen :n