blackout België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Re: blackout België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:03

Ik zit in zone 2 :) ik vermoed dus geen last te hebben :')
Het is wel gewoon absurt dat vandaag de dag je mss wel ff moet gaan behelpen met campingvuurtje en dergelijke...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:46

kwita schreef:
nu ben ik geen belg, maar onze en ook die van jullie voorouders kenden zelfs geen stroom.
nu is er veel op ingericht maar met wat beleid komen jullie het echt wel door -O-

ja maar die hun leven was ook geheel anders ingericht.

Ik zit in zone zes en met wat pech gaan we dus regelmatig zonder zitten. Zal goed zijn voor het vlees +:)+ :x Zal de diepvriezer tegen de winter ook maar leeg maken dan. :n

Onbegrijpelijk en schandalig eigenlijk. Vind het ook behoorlijk oneerlijk verdeeld, die gebieden. Een aantal steden gaat vermoedelijk nooit zonder komen te zitten terwijl een aantal een behoorlijke kans hebben. :?
Geruststellend als ik in januari geopereerd moet worden en vermoedelijk een nacht op intensieve zal gaan doorbrengen, dat er niet te vertrouwen is op eventuele stroom. :j

Interessant ook hoe een gebied MET ziekenhuis (en gevangenis ook meen ik) binnen het afkoppelingsplan ligt, maar alle gebieden ZONDER ziekenhuis of andere noodzakelijke dingen er buiten vallen... Echt heul goed ingedeeld! +:)+

Beademing? Joh doe maar paar uurtjes manueel! Kan best! :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:59

over stroom in een ziekenhuis zou ik me geen zorgen maken, die hebben noodgenerators.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:08

Inderdaad, ziekenhuizen hebben noodgeneratoren en zullen dus niet zonder stroom vallen :)

Toen ik in Suriname verbleef, zaten we ook vaak zonder elektriciteit. Gewoon de diepvriezer dicht laten, dan is er geen enkel probleem. Ayasha, je diepvriezer speciaal leegmaken is volgens mij niet nodig. Ons vlees in Suriname bleef daar ook goed, en daar was het veel warmer dan hier en zaten we langer zonder stroom dan 3 uur...
Al wil ik nu niet bedoelen dat het geen pretje zal zijn! :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:11

Je kan ook een beetje overdrijven he... ik zeg niet dat het aangenaam zal zijn. Maar misschien wel eens goed voor de mensen. Neem een dekentje, een gezeldschapspel en wat kaarsen! Kan een gezellige avond worden!
Voor de vriezer moet je echt geen bang hebben, gewoon dicht laten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:30

olafgek schreef:
Je kan ook een beetje overdrijven he... ik zeg niet dat het aangenaam zal zijn. Maar misschien wel eens goed voor de mensen. Neem een dekentje, een gezeldschapspel en wat kaarsen! Kan een gezellige avond worden!
Voor de vriezer moet je echt geen bang hebben, gewoon dicht laten

Makkelijk zeggen als je in een gebied woont dat er buiten valt. :D

Internet boeit me niet eens. Maar wij koken ook op elektriciteit bv.
Nee. Ik vind het niet kunnen in deze tijd. We betalen genoeg voor stroom en dan komen ze met dit soort grapjes.

Verder maak ik me in wezen niet eens druk. Ja ik reageer hier in het topic maar buiten het topic heb ik zo iets van 'we zien wel' want als het zo is, doe je er toch niks aan. Maar mij gaat het om het principe, om die 'bangmakerij' en al die dubbelzinnige berichten. Dat ze eerst een keer weten wat er gaat gebeuren voor ze het de wereld in sturen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:44

Ayasha schreef:
Opwarmen en licht is het minste van je zorgen.
Al dat eten dat in de vriezer ligt is wat anders. Ik vind het niet kunnen dat ze ons zomaar zonder stroom zouden gaan zetten. Waar zijn die groene helden nu die beweerden verder te kunnen zonder kern-energie met hun oplossing? Die hadden ze toch volgens hun kiezers?

mensen hebben denk ik een verkeerd beeld bij een bewuste afschakeling.

opwarmen en licht en eten in de vriezer zijn allen eigenlijk geen enkel probleem.

1. licht.. Je weet nu al of je in een afschakelgebied zit.. maar zelfs in een gebied dat niet afgeschakeld is, hoor je gewoon 'rekening' te houden met dat electra eens een keer uit kan vallen. Dat gebeurd soms ook gewoon 'per ongeluk'. zaklantaarn en een paar baterijen op voorraad zou iedereen gewoon horen te hebben.. of kaarsen.

2. verwarming.. De gemiddelde woning, waar men rekening houdt met het millieu stookt op tot zo'n 19 graden.. Het duurt meer dan een dag voordat er stoomwolken uit je mond zullen komen bij het uitvallen van de energie toevoer. Bij een gemiddeld huishouden loeit immers ook niet de hele nacht de verwarming.. In mijn geval bijvoorbeeld, ik woonde in een matig geisoleerd jaren 30 huis.. s nachts staat mijn cv ingesteld op 14 graden zodat hij hoe dan ook niet aanslaat (vind ik zonde).. Midwinter als ik opsta om 7.00 is het dan gemiddeld 16 graden in huis en bij een erg strenge winter misschien een keer 15 graden.. Met andere woorden 5 uurtjes geen energie doet nauwelijks iets met de warmte in je huis.. zorg dat je gewoon een trui hebt en als je echt een koukleum bent dan sla je een dekbed om.

3. vriezer en koelkast.. Het duurt uren voor de eerste achteruitgang van voedsel in de koelkast plaatsvind, zeker in de winter.. in de handleiding van je koelkast kun je vinden hoe lang dit exact is.. Je vriezer kan 24 uur zonder stroom voordat de inhoud te ver is ontdooit.. Om te voorkomen dat je koelkast snel opwarmt zijn er twee zaken van belang:
- bij uitval van de energie, koelkast zoveel mogelijk dichthouden
- JE koelkast werkt energiezuiniger als hij vol is (dan moet hij minder hard werken als je er iets lauws inzet).. met andere woorden.. een volle koelkast warmt minder snel uit.. leg dus standaard een aantal anderhalve litterflessen gevuld met water in je koelkast in de ruimte die je niet gebruikt.. Niet alleen houd dit je spullen vers bij uitval, het scheelt je ook in je beurs bij de jaarlijkse afrekening..

mocht iemand vragen hebben over energie en uitval van energie, dan kun je altijd even een pb sturen.. heb enkele jaren voor een energiebedrijf gewerkt en kan je vast wel een stukje op weg helpen.

als je je bedenkt dat een gemiddelde ongeplande stroomstoring gemiddeld tussen de 2-4 uur duurt en een wat langere tot ongeveer 24 uur en een 'extreme' voor nederland en belgië 48 uur en langer (gebeurd vrijwel nooit).. dan zul is een afschakeling van 5 uur dus echt niet zo lang..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:16

heel moooi hoor een trui en je overleefd die 15 graden maar zoals eerder, met een baby die wil je niet in 15 graden,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:19

en de eenmanszaken die hebben ook maar een paar uur niet te werken, achterstand en inkomsten die ze daarbij mislopen zullen ze vast niet betaald krijgen. :) Maar wel dik belastingen betalen per kwartaal voor een overheid die al drie maanden discussieert over wie op welke stoel mag gaan zitten terwijl ze weten dat dit een probleem kan gaan worden. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:54

unihorses schreef:
heel moooi hoor een trui en je overleefd die 15 graden maar zoals eerder, met een baby die wil je niet in 15 graden,

ook een baby kun je heel goed warm houden voor een paar uurtjes..
je neemt ze toch ook mee naar buiten in de winter?

In Amerika is langdurige stroomuitval scheer en inslag (dagen hebben we het dan over, ze hebben daar gewoon een bagger netwerk).. daar worden ook nog gewoon babies in de zomer geboren die keurig een winter met stroomuitval doorkomen.

dekentje extra in het wiegje, of een kruikje erbij.. gordijntjes dichthouden zodat er geen kou van het raam afkomt.. een babietje kan het tot ongeveer 15 graden goed trekken.. komt de temperatuur daar echt onder, dan kun je het wellicht het beste een nachtje op de ouder slaapkamer nemen en allemaal vroeg onder de wol kruipen, verblijf in 1 ruimte zorgt ook voor een minder snelle afkoel.

Overigens heeft afschakeling weinig tot geen nut in de nachtelijke uren.. Het gaat om het terugdringen van het piekverbruik..

piekverbruik ligt smorgensvroeg.. maar die is kort en in de nacht kan er extra energie worden opgewekt en opgeslagen.. En zodra mensen thuiskomen uit hun werk, gaan douchen, koken en alles tegelijk aan gaan zetten. tussen 16.30-20.30 ongeveer..

logischerwijs zal een afschakeling dus aan het eind van de middag tot het midden van een avond plaatsvinden.. dan zal er ook geen sprake zijn van extreme afkoeling in huizen en minder economische gevolgen van alle mensen bij wie de electrische wekker smorgens ineens staat te knipperen door stroomuitval

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:58

_Alarm_wlkp schreef:
Ik zit in zone 2 :) ik vermoed dus geen last te hebben :')
Het is wel gewoon absurt dat vandaag de dag je mss wel ff moet gaan behelpen met campingvuurtje en dergelijke...

tja, 'we willen' graag groene energie.. dit is een van de dingen die daar het gevolg van is.

steeds meer mensen, steeds meer apperatuur.. maar vanuit millieuoogpunt willen we dan wel dat het groen wordt opgewekt.. iets dat veel minder capiciteit heeft dan de ouderwetse kolencentrales van 100 jaar terug, met maar een kwart van de huidige wereldbevolking en veel minder electronica..

is het niet menselijk dat we alles tegelijk willen? Dit zijn de eerste gevolgen daarvan... En wij europeanen zijn nog gezegend dat ze 'nu pas' komen.. vele landen kennen dit probleem al bijna 30 jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:12

Ik vrees alleen dat ze met afschakeling gewoon meer pieken gaan creëren..

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:16

Nja mij boeit het eerlijk gezegd allemaal niet, weet ook niet wat er allemaal in de wereld of zelfs bij ons allemaal gebeurd, gevalletje ik-volg-het-nieuws-amper :D

Najah moest er hier wel stroompanne of dergelijke plaats vinden, ik overleef het wel :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:32

Hvelreki schreef:
Ayasha schreef:
Waar zijn die groene helden nu die beweerden verder te kunnen zonder kern-energie met hun oplossing? Die hadden ze toch volgens hun kiezers?

Precies. Ik ben helemaal niet voor kernenergie, maar er is (voorlopig) gewoon géén alternatief. Dat ze eens ophouden met zeuren en betogen over en tegen kernenergie en constructief meedenken aan een oplossing.

Ik vind het overigens echt te belachelijk voor woorden dat we misschien niet genoeg energie hebben deze winter. In welke eeuw leven we eigenlijk? Ik schaam me echt regelmatig om Belg te zijn. Voorlopig ga ik er evenwel vanuit dat het niet zal gebeuren.

Over omgekeerde wereld gesproken.
Dit komt wel net doordat het beleid van de voorbije jaren niet heeft wíllen inzetten op alternatieve energie en is blijven focussen op kernenergie. Duitsland staat bijvoorbeeld veel verder op vlak van alternatieve energie.

Alternatieve energie kán voorzien worden, maar daar moet het beleid achter staan en geld op inzetten. En dat is nu niet gebeurd, waardoor we zonder stroom gaan zitten. Voorlopig is het inderdaad niet mogelijk om volledig over te gaan op alternatieve energiebronnen, maar zou er wel voldoende vangnet voorzien moeten kunnen worden om op zo'n momenten als deze te zorgen voor een alternatief.

Die paar kiezers die de groene partijen hebben, gaan niet voor de budgetten zorgen om op landelijke schaal aan alternatieve energie te kunnen voorzien.

Verder ontopic vind ik dit persoonlijk een te gek voor woorden plan om als 'oplossing' te dienen voor dit probleem. Ik zou er mee kunnen leven, maar vind het persoonlijk gewoon vreemd dat dit dan maar de oplossing moet zijn wanneer er een kernreactor stilligt. Je weet toch dat dat eens kan gebeuren, voorzie dan ook al jaren een plan B?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:46

Joh, ze kunnen nog niet een regering voorzien ondanks de toestand van het land, laat staan dat ze een plan B kunnen voorzien. :n
De ministers zullen niet zonder stroom komen te zitten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:49

Akkoord :') . Lang leve ons politieke systeem!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:41

Ine23 Dat snap ik natuurlijk. En ik begrijp dat dit een omgekeerde redenering is, evenwel is het volgens mij de betere keuze. Focussen op vooruitgang en positieve alternatieven zou hun volgens mij verder brengen. Betogen tegen kernenergie lost het probleem niet op. Imo vind ik dat ze zich een beetje fout profileren. De gemiddelde Belg hoort enkel het hele luid boegeroep tegen de kerncentrales en verder weinig positieve focus. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze dat in het geheel niet doen, wel dat voornamelijk het negatieve de overhand neemt. Is ongetwijfeld niet hun bedoeling, maar het komt bij de meerderheid van de bevolking zo over.

Overigens vind ik het ook schandalig dat er niet meer wordt ingezet op het zoeken naar alternatieven, maar dat terzijde.

Ayasha Inderdaad.. Er is hier sowieso al jaren geen behoorlijk energiebeleid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:45

laat dat energie er maar voor uit. :D

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:49

Haha klopt :')

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:52

Goh, even off-topic gaan.
Waar ik dan ook boos om kan worden ...
Onze buurman wou graag een windturbine plaatsen in zijn achtertuin.
Niet zo'n groot wieken-geval, maar een klein model zonder wieken natuurlijk.
Voor de goedkeuring aangevraagd werd is hij rondgegaan in onze buurt om handtekeningen te verzamelen van mensen die akkoord waren in de buurt.
Kwestie dat er niemand tegen zou zijn.
Iedereen heeft goedkeuring gegeven, ze waren eigenlijk blij dat er iemand voor die groene energie ging.
Ding kostte behoorlijk wat centen, maar buur had het ervoor over en zou zo ook een aantal mensen van energie kunnen voorzien.
Tja, zoiets keuren ze dan van "hogerhand" af natuurlijk.
Valt waarschijnlijk voor hun niets aan te verdienen, dus maar geen handtekening onder de goedkeuring zetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:20

Ewona schreef:
Tja, zoiets keuren ze dan van "hogerhand" af natuurlijk.
Valt waarschijnlijk voor hun niets aan te verdienen, dus maar geen handtekening onder de goedkeuring zetten.

dat is natuurlijk niet zo.. anders had er nergens ook maar één particuliere windturbine staan en zeker niet met wieken..

Je hoeft in dit geval maar een paar mensen te hebben die klagen over het straatbeeld en dan zou zo'n vergunning ook zo maar worden afgewezen.

daarnaast wordt er bij een afwijzing ook opgaaf van reden gedaan.. Wellicht kun je dat het beste even vragen..

normaal worden groene initiatieven juist toegejuicht in plaats van afgekeurd omdat er vaak wel ergens een wet of regelgeving ligt die aangeeft dat gemeenten zoveel tijd en energie moeten steken in het 'groener' maken van hun gemeente of terugdringen van hun 'grijze' gehalte..

Het afkeur van een niet overlast veroorzakend object dat voor een 'groen' tintje zou zorgen, heeft eerder met de bewoners te maken of het bestemmingsplan
Citaat:
Ding kostte behoorlijk wat centen, maar buur had het ervoor over en zou zo ook een aantal mensen van energie kunnen voorzien.

hier kan ik je niet helemaal volgen.. de particuliere turbines worden gewoon door een particulier bekostigd, hooguit met een lening bij de bank..

het had 'een aantal mensen van stroom kunnen voorzien'. was het 'plan' wel helemaal doorgerekend? want dit is wel een heel vaag begrip.. en hij zou die energie niet leveren.. Hij zou zijn energie verkopen aan het energiebedrijf waar de omwonenden gewoon op hun beurt van af nemen..

ik denk dat het hier eerder om een 'subsidie' gaat voor de aanschaf die niet is verkregen? want het 'hij levert dan aan een aantal mensen' komt niet uit dat plan zelf..

Een particulier die wil en kan investeren in 'groene energie' waarbij meer wordt opgewekt dan verbruikt, heeft hier financiëel gewin bij. Dit komt nooit in de zakken van de gemeente, maar rechtstreeks in die van de eigenaar van de turbine.. Daarmee is het standpunt 'ze keuren het af, omdat ze er niet aan kunnen verdienen' nooit correct?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:49

Awel, daar ga ik het eens met hem over hebben als we samen de krant uithalen.
Zijn antwoord aan ons was eerder : ze hebben het afgekeurd.
Vond hij niet kunnen omdat iedereen, maar dan ook letterlijk iedereen uit onze straat en de achterliggende straat een handtekening gezet had voor akkoord.
Benieuwd wat het antwoord dan gaat zijn.

"Ding kostte behoorlijk wat centen, maar buur had het ervoor over en zou zo ook een aantal mensen van energie kunnen voorzien."

"hier kan ik je niet helemaal volgen.. de particuliere turbines worden gewoon door een particulier bekostigd, hooguit met een lening bij de bank.."

* Hierbij bedoel ik dan ook dat de buur het ervoor over had, dus dat hij het ding gewoon zou betalen.

Naar wat er geroddeld werd in de buurt kon je volgens de roddels ook een gedeelte van het ding betalen en dan daar ook je profijt uit halen. (weet dus niet of dat ook werkelijk zo is en of hij dat ook voorgesteld heeft, hier in elk geval niet)
Maar in elk geval is ons dat niet voorgesteld, we zouden er ook niet op ingegaan zijn. Zitten volop in verbouwingen dus hebben momenteel onze centen voor andere zaken nodig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:29

ben nog even in de particuliere windmolentjes gedoken voor je.. omdat in mijn geheugen die voor in binnengebied beschikbare turbines eigenlijk allemaal zeer laag rendement zijn (vergelijkbaar met zonnepanelen, maar dan verhoudingsgewijs iets duurder met iets lager rendement). die momenteel vooral uit idealisme worden aangeschaf om zo groen mogelijk te leven.. 1 zo'n turbine levert momenteel (duurste moddelen) net iets meer op dan wat een gemiddeld huishouden verbruikt (enkele duizenden kwh opbrengst tegen een gemiddeld verbruik van 3300kwh voor een gezin). het verdiend zich in de levensduur van 20 jaar nog niet terug.. Volgend jaar komt er een type dat voor een relatief lage prijs (3500 euro) na tien jaar terugverdiend is en daarna dus werkelijk ook 'besparing' oplevert.. ze leveren gemiddeld 1800 kwh per jaar op. (x0.25cent per kwh dat je dus bespaard op je energie nota, sta je na zo'n 10 jaar op 0 en kan het besparen gaan beginnen)..

ik stuur je wel even een pb met de rest van de info

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:12

elenaMM77 schreef:
ben nog even in de particuliere windmolentjes gedoken voor je.. omdat in mijn geheugen die voor in binnengebied beschikbare turbines eigenlijk allemaal zeer laag rendement zijn (vergelijkbaar met zonnepanelen, maar dan verhoudingsgewijs iets duurder met iets lager rendement). die momenteel vooral uit idealisme worden aangeschaf om zo groen mogelijk te leven.. 1 zo'n turbine levert momenteel (duurste moddelen) net iets meer op dan wat een gemiddeld huishouden verbruikt (enkele duizenden kwh opbrengst tegen een gemiddeld verbruik van 3300kwh voor een gezin). het verdiend zich in de levensduur van 20 jaar nog niet terug.. Volgend jaar komt er een type dat voor een relatief lage prijs (3500 euro) na tien jaar terugverdiend is en daarna dus werkelijk ook 'besparing' oplevert.. ze leveren gemiddeld 1800 kwh per jaar op. (x0.25cent per kwh dat je dus bespaard op je energie nota, sta je na zo'n 10 jaar op 0 en kan het besparen gaan beginnen)..

ik stuur je wel even een pb met de rest van de info

Mag ik die info ook aub?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:14

Je kan op de volgende site http://www.deredactie.be zien in welke zone je straat valt en dus of je wordt afgesloten of niet.
Even naar beneden scrollen en je vind de opzoekingslijst onder '' wordt uw straat zonder stroom gezet ? ''
Dacht dat dit misschien nog interessant kon zijn voor degenen die het nog niet wisten :)