Zeer giftige cobra ontsnapt in made

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alpha89

Re: Zeer giftige cobra ontsnapt in made

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:53

Dit is in de buurt en vrienden van mij wonen in dat dorp, haha. De leerlingen van Dongemond C. moesten ook de klaslokalen controleren of de slang er zat
Bij ons in t dorp was heeeeuull lang geleden een wurgslang ontsnapt.. Ik snap iig niet waarom je zoiets in huis wilt hebben. Ze zijn prachtig maar toch niet als huisdier? Mrgoed..ieder z'n ding...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:02

Een wurgslang is niet zo'n probleem. Die zijn 100x minder gevaarlijk dan deze slang. Oude klasgenoot van mij zat bijna iedere week met de meest giftige slangen ter wereld in de trein. Tis maar goed dat niemand dat op dat moment kon zien want dan had ie de coupé voor zich alleen gehad volgens mij. :+ Zaten in van die stoffen zakken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:05

Wel grappig dat mensen het 'errug' overdreven vinden terwijl deze slang bekend staat om zijn giftige en dodelijke beet. Ach joh, ken je gewoon aaien, is niet zo errugg. Kom op, als zo'n slang zich bedreigd voelt en bijt kan hij wel degelijk gevaarlijk zijn. Snap die achteloosheid echt niet van sommige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:07

Amandavd schreef:
Wel grappig dat mensen het 'errug' overdreven vinden terwijl deze slang bekend staat om zijn giftige en dodelijke beet. Ach joh, ken je gewoon aaien, is niet zo errugg. Kom op, als zo'n slang zich bedreigd voelt en bijt kan hij wel degelijk gevaarlijk zijn. Snap die achteloosheid echt niet van sommige.

Ik heb niemand gezien die hier zegt dat je hem kan aaien hoor? :=

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:08

Is idd niet zo erg als de cobra, maar toch...je zou maar in je bed liggen en die wurgslang komt er lekker bij :') vraag me af of die mensen van de cobra een boete krijgen o.i.d. aangezien heel het huizenblok ontruimd moest worden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:09

is gevonden!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:09

[***] schreef:
Amandavd schreef:

Ik heb niemand gezien die hier zegt dat je hem kan aaien hoor? :=

Zo reageren sommige wel, alsof het niks uit maakt en het dier absoluut niet gevaarlijk is. Terwijl ze dat wel degelijk kunnen zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:15

speurneusc schreef:
is gevonden!

Klopt ik hoorde het net ook op het nieuws.Bij de buren in de schuur toch?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:19

Yes hij is gevangen! Kennis van mij noemt zn handschoenen nu platina :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:20

SharonIndezz schreef:
Een slang eet alleen levend???? Nou dan heb ik altijd speciale slangen gehad :') ow en overigens kan een slang gerust een jaartje Zonder vreten.. Dus dan kun je best lang wachten

Zeg ik dat? Ik zeg dat het moet bewegen.... Een warme prooi die beweegt werkt altijd het meest effectief. Sommigen zijn zo makkelijk dat je er een dood beest bij gooit en die pakken ze wel, maar bij veel moet je toch eventjes met je pincet met prooi voor zn neus wiebelen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:28

ehm ja ik citeer:

"Afgezien daarvan, een prooi moet bewegen, anders eten ze niet. Dus je moet al een levende prooi zien op te sluiten in die val en dan nog hopen dat de slang er toevallig in gaat en niet doodleuk via de tralies oid dat beest afmaakt''.

hier suggereer je dus dat hij alleen levend voer pakt dat nog beweegt.

maargoed, misschien vielen al mijn slangen wel in de categorie makkelijk... die vraten allemaal ontdooide prooien. daar heb ik nooit met een pincetje hoeven wiebelen, zelfs niet bij de python regius..

overigens vond ik dat stuk op RTL gisteren echt achterlijk, typte op marktplaats gifslangen in, en lieten een advertentie zien met python regius :+ sukkels....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:34

[quote="SharonIndezz"]ehm ja ik citeer:

"Afgezien daarvan, een prooi moet bewegen, anders eten ze niet. Dus je moet al een levende prooi zien op te sluiten in die val en dan nog hopen dat de slang er toevallig in gaat en niet doodleuk via de tralies oid dat beest afmaakt''.

:j :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:40

SharonIndezz schreef:
ehm ja ik citeer:

maargoed, misschien vielen al mijn slangen wel in de categorie makkelijk... die vraten allemaal ontdooide prooien. daar heb ik nooit met een pincetje hoeven wiebelen, zelfs niet bij de python regius..

overigens vond ik dat stuk op RTL gisteren echt achterlijk, typte op marktplaats gifslangen in, en lieten een advertentie zien met python regius :+ sukkels....

Het staat er niet dus. Leg mij aub geen woorden in de mond welke ik niet heb gezegd. Zo lees jij het, zo heb ik het zeker niet bedoeld. Ik heb het over het idee van een val en wil dat succesvol zijn, dan moet je met levend materiaal werken, omdat niemand vrijwillig muisstil in een hokje gaat zitten wiebelen met een dooie muis. En een dooie muis die gewoon ergens in een valletje ligt, dat lijkt mij een erg kleine kans van slagen hebben. Een slang vangen met voer in een val is natuurlijk een andere situatie dan een slang in zn eigen terrarium, welke door zn baasje voer aangeboden krijgt. Een val moet je ze naar toe lokken en een koude, dode prooi is niet aantrekkelijk.
En ja, ik denk dat jouw slangen dan zeker in categorie makkelijk vallen. Mijn regius eet alleen maar levend...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:25

De cobra is gevangen en opgeborgen door de eigenaar aldus Ad.nl

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:44

StalNollie schreef:
Dani schreef:
De meeste mensen met giftige slangen in huis zijn daar zeer voorzichtig mee. Hermetisch afgesloten kamers, terraria met een slot erop, materiaal om een ontsnapte slang direct weer te vangen, de rest van 't huis zo ingericht dat een slang niet gemakkelijk buiten kan komen..daar wordt echt wel over nagedacht. Er zijn behoorlijk wat gifslangen in Nederland hoor, en het gaat echt zelden fout. Eén zo'n incident als dit lijkt me geen reden om het volstrekt te verbieden. Tenslotte vinden we ook niet dat honden verboden moeten worden als één agressieve hond een kind doodbijt, en dan heb je 't al over daadwerkelijk letsel. Vooralsnog is er niks gebeurd en het kan best dat de slang volgende week wordt teruggevonden in een hoekje in huis.

dit dus helemaal mooi verwoord, waarom nu wel ineens een slang verbieden door dit incident.

Pitbulls waren (of zijn??) in Nederland om die reden ook verboden om te houden.
Bovendien gaat het verbieden mij niet om alle soorten rassen, maar om specifiek dodelijk giftige slangen.
Meer dan "stoer" is het niet om zo'n slang te houden.. Niet dat je leuk met 'm gaat knuffelen en showen, aangezien ie zo giftig is..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:49

Sinds wanneer zijn pitbulls verboden in NL :?.

En het gros van de mensen die slangen houden, doen dat niet om stoer te doen, dat als eerste :).

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:56

_San87_ schreef:

En het gros van de mensen die slangen houden, doen dat niet om stoer te doen, dat als eerste :).

Vandaar mijn correct, ze zijn in ieder geval tot voor kort lang verboden geweest :) http://nos.nl/artikel/72576-einde-aan-p ... erbod.html

Haha, ja ik kan zelf geen andere reden bedenken waarom je zon gevaarlijke slang wilt houden, dan dat het leuk om naar te kijken is, maar stoer dat je zo'n bijzondere (gevaarlijke) slang hebt zitten.

Verboden is wellicht wat radicaal, maar ik vind een vergunning voor het houden en een check van de huisvesting toch wel minimumeisen..
God weet wat dat beest voor schade aan had kunnen richten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:57

_San87_ schreef:

Verbod is al een paar jaar geleden opgeheven, mede dankzij Martin Gaus en pitjes- en dergeljke-liefhebbers die het niet konden verkroppen dat hun favoriete rassen in de ban waren gedaan.

Wat de slang, die door een buurman bij de schuur van de eigenaar gespot werd betreft: dit is ècht een gevaarlijke slang, en nee, hij jaagt niet op mensen, maar als je per ongeluk tegen dat dier "oploopt" (te dichtbij komt om wat voor reden ook, als je hem niet gezien hebt bijvoorbeeld) heb je een groot probleem vanwege het snelle reageren en de enorm grote giftigheid van die cobra.
Dat ontruimen van de aangrenzende woningen was dus niet overdreven, gezien het feit dat sneek al bij de schuur zat. En dat ondanks de "kou" buiten...

Maar goed, hij is weer gevangen en ik hoop dat de eigenaar de ontsnapping toch ziet als een brevet van onvermogen om zelf zulke slangen te kunnen houden.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:58

Heb die slang opgezocht op google. Laten we met geluk spreken dat hij gevangen is.. Er staat dat het de giftigste cobra van Afrika is.. Wat moet je toch met zo een beest?

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:03

Ik hoor net op het nieuws dat de eigenaar de slang heeft weggedaan naar een dierentuin geloof ik.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:10

Miepie77 schreef:
ten eerste vind ik het bizar dat die man niet binnen een uur, de politie heeft gebeld, een giftige slang, maar heeft gewacht tot de volgende nacht en waarom mogen particulieren deze dieren thuishouden, moet er niet aan denken dat het mijn buren zouden zijn

Het lijkt mij wel duidelijk waarom die man dat niet meteen deed: dan ziet hij de bui al hangen: een verbod om nog langer die cobra te houden.
De liefde voor de hobby ging dus voor het verantwoordelijkheidsgevoel naar de buurt toe...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:13

Die man kwam er toch pas de volgende dag achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:20

gohya schreef:
Leeuwen,Panters? die heeft niemand als huisdier in Nederland hoor.

Precies, dat is dus wat ik bedoel;
waarom giftige slangen dan wèl als huisdier nemen :?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:44

Ik lees hier heel wat kwakkels en misverstanden. LET OP ! Ik ken alleen de Belgische wetgeving hieromtrent.
Allereerst is het houden van zo'n dier niet verboden, ook niet dieren via wildvang.
Wél heb je voor het houden van reptielen een milieuvergunning nodig.

Van 1 tot 30 ongevaarlijke reptielen heb je een milieuvergunning klasse 3 nodig, namelijk meldingsplicht. Dit wil zeggen dat je onderandere een schema op de gemeente moet afgeven met een plan van je huis en duidelijk aangeduid waar de reptielen zich bevinden, met vermelding van de soorten. Onder ongevaarlijke reptielen vallen dieren die geen potentieel gevaar voor de mens opleveren zoals onderandere gekkos, gifkikkertjes, agamen en kameleons, alsook kleine wurgslangen zoals korenslangen en de meeste pythons.

Voor het houden van meer dan 30 ongevaarlijke, of 1 gevaarlijk reptiel (oa alle gifslangen, schorpioenen, vogelspinnen en wurgslangen die langer dan 4 meter kunnen worden als anaconda of boa constrictor, tijger- of netpythons alsook alle krokodillen en sommige leguanen ) heb je een vergunning klasse 2 nodig, dus echt een vergunningsaanvraag, compleet met onderzoek. Een dier wordt als gevaarlijk beschouwd als door zijn gedrag, giftigheid of agressiviteit het MOGELIJK een gevaar voor de mens zou kunnen zijn.

Een vergunning klasse 1 is dan weer voorbehouden voor mensen die professioneel met deze dieren bezig zijn, als bv handelaren of kwekers.
In dichtbevolkte gebieden en woonwijken worden dergelijke vergunningen niet zo gemakkelijk afgeleverd, en terecht.
Dan heb je ook nog de Cites wetgeving, maar deze is erg ingewikkeld en wijzigt ook voortdurend. In de Cites kun je zien welk dier mag gehouden worden, en welk dier via wildvang mag gehouden of verkocht worden. Voor elk reptiel wat je bezit, dien je een Cites document te kunnen voorleggen, waarin de herkomst, type en leeftijd van het dier vermeld moet zijn. Bij verkoop van een reptiel dient dit papier het dier te volgen.

Als je je niet aan de wetgeving houdt, kan er een inbeslagname volgen. Bij overtreding van de cites wetgeving volgen exuberant hoge boetes en eventuele gevangenisstraffen.

Persoonlijk vind ik dat er heel wat meer controle zou mogen op zijn, want het zijn dikwijls een beetje de 'verkeerde' mensen die zulke dieren als huisdier gaan houden, voornamelijk dan om stoer te doen. Van zulke mensen mogen ze van mij gerust het dier in beslag nemen. Dikwijls worden de dieren ook in erbarmelijke omstandigheden gehouden, en krijgen ze niet de huisvesting en verzorging die zo'n dier nodig heeft.

Verder is het niet geheel abnormaal dat zo'n dier eens kan ontsnappen. Reptielen zijn erg sterk, en ik heb ook al dikwijls geweten dat slangen, baardagamen en leguanen erin slagen de schuifdeuren van hun terrarium open te krijgen. Ikzelf zet er altijd nog een extra zuignapje op, zodat de deurtjes niet kunnen opengeschoven worden van binnenuit. Ik weet van een geval waar een anaconda van drie meter met de kracht van zijn lichaam de raampjes van zijn terra aan flarden heeft geduwd tijdens een onweer. Anacondas zijn dan wel niet giftig, maar wel extreem gevaarlijk en een volgroeide anaconda kan makkelijk een mens opeten. Eens hij je te pakken heeft, kom je niet meer los.
Het is ook niet abnormaal dat de eigenaar van de cobra de ontsnapping niet direct heeft gezien, want zo'n slang verstopt zich dikwijls en hoeft ook niet erg frequent te eten, dus misschien heeft hij het pas later opgemerkt.
De paniek lijkt mij ook lichtelijk overdreven, maar enige voorzichtigheid is toch wel op zijn plaats als het gifslangen betreft.
Gelukkig hebben ze het dier gevonden, want een cobra kan hier in deze temperaturen niet overleven !

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:49

Rebeccaa schreef:
gohya schreef:
Leeuwen,Panters? die heeft niemand als huisdier in Nederland hoor.

Precies, dat is dus wat ik bedoel;
waarom giftige slangen dan wèl als huisdier nemen :?

Omdat dit niet verboden is? en leeuwen en panters is wél verboden. ;)
Daarom houden mensen ook giftige slangen,gewoon omdat ze het intressant en fascinerend vinden.