Hond dood geschoten door politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:39

Sammy je kan wel boos op ons worden maar ik hoop dat je zelf ook wel in ziet dat dit geen normaal gedrag is?
Eerst een hond aanvallen, en op het filmpje slaan ze aan op de agent en de voorste vliegt er vol op af, en die houding is echt niet omdat hij wil spelen.
Dat ze een stukje wegrennen als hij valt is op zich wel te verklaren want de agent doet ineens iets anders waar ze niet op gerekend hebben. Toch komen ze daarna weer terug, en kwispelen?? Ik zie vooral strakke staarten maar dat zal wel aan mij liggen.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:40

Waarom zeg je steeds dat de agent heldje speelt? hij is gewoon op een melding afgegaan en heeft gedaan wat op dat moment hem het beste leek. Nee achteraf heeft hij misschien niet goed gehandeld, maar dat is achteraf praat. Ik denk niet dat hij voor de lol op het dier heeft geschoten en dat hij het deed om "de held van de dag" te zijn. Wie weet was zijn partner om het hoekje te praten met omstanders.
Maar goed, er zullen altijd twee kanten van een verhaal zijn.

Wat ik mij afvraag, waar kwam die zwarte vandaan? Is die ook van dezelfde eigenaar want ze zegt iets over "die zwarte hond" dus ik neem aan dat die van iemand anders is. Waar is die kant van het verhaal?

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:40

Ik zit een beetje in twijfel of het juist was hoe het gegaan is. Natuurlijk verschrikkelijk voor het baasje dat ze een hond minder heeft, maar snap de angst van de agent ook wel. Meestal ook hoe groter/breder de hond, hoe meer angst zoiets opwekt. Zeker als een bepaald ras een bepaalde reputatie heeft.

Maar zoals eerder gezegd werd, de dichtstbijzijnde agent moet reageren op de oproep. Er moet zo snel mogelijk hulp zijn om mensen veiligheid te bieden, en verderop in het filmpje staat een 2e agent op afstand. Volgens mij rijden agenten ook nooit alleen in een auto rond. Lang niet alle agenten zullen weten hoe ze op zulke honden moeten reageren. De een heeft meer kennis van bijv. drugshandel en de ander dan weer van dieren.

Maar aan de andere kant. In mijn ogen hebben ze wel de verkeerde hond neergeschoten. De lichte rende volgens mij alleen maar mee. Die draaide wel later als eerste weer om, maar wilde volgens mij ook weer weglopen, voordat het derde schot gelost werd. De donkere had de aanval naar de agent ingezet. Maar goed, daar valt achteraf natuurlijk niks meer aan te veranderen, welke wel en niet neergeschoten had mogen worden.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:42

loveskiara schreef:
Ik zit een beetje in twijfel of het juist was hoe het gegaan is. Natuurlijk verschrikkelijk voor het baasje dat ze een hond minder heeft, maar snap de angst van de agent ook wel. Meestal ook hoe groter/breder de hond, hoe meer angst zoiets opwekt. Zeker als een bepaald ras een bepaalde reputatie heeft.

Maar zoals eerder gezegd werd, de dichtstbijzijnde agent moet reageren op de oproep. Er moet zo snel mogelijk hulp zijn om mensen veiligheid te bieden, en verderop in het filmpje staat een 2e agent op afstand. Volgens mij rijden agenten ook nooit alleen in een auto rond. Lang niet alle agenten zullen weten hoe ze op zulke honden moeten reageren. De een heeft meer kennis van bijv. drugshandel en de ander dan weer van dieren.

Maar aan de andere kant. In mijn ogen hebben ze wel de verkeerde hond neergeschoten. De lichte rende volgens mij alleen maar mee. Die draaide wel later als eerste weer om, maar wilde volgens mij ook weer weglopen, voordat het derde schot gelost werd. De donkere had de aanval naar de agent ingezet. Maar goed, daar valt achteraf natuurlijk niks meer aan te veranderen, welke wel en niet neergeschoten had mogen worden.

Ben ik helemaal met je eens. Waarschijnlijk heeft de agent het laatste niet goed gezien en als je geen honden gewend bent, zie je dit niet eens. Het is nu eenmaal gebeurd, het blijft triest voor agent, hond en eigenaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:43

een hond word echt niet voor niets neergeschoten.In de tijd van twitter en Fb....
Ik vraag mij af of er al niet eerder klachten waren betreffende deze honden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:43

Iets met pitbulls en iets met politie. Heel Tokkie Internet weer op zn kop. Wachten op de stille tocht dan maar.

Goed gehandeld, helaas wat knullig en onbeholpen.

geerke

Re: Hond dood geschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:45

hebben tokkies pitbulls?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:45

Sammy_xxs schreef:
Als er mensen waren gekomen die verstand hadden, had het heeeel anders kunnen aflopen met een koekje ja!

Ik weet dat pitbull/stafford honden worden geroemd om hun mensvriendelijkheid.

Maar die agent kent die honden niet, misschien zijn ze zo verknoeid door hun eigenaar dat ze zich wel tegen de mens gekeerd hebben.
Dat kun je niet weten.
Wie zijn die mensen dan die er verstand van hebben?
Zouden die binnen 2 minuten ter plaatse zijn, iemand had ze eerst moeten opzoeken/bellen.
Als die honden door verkeerde opvoeding niet mensvriendelijk meer zijn, was het in ieder geval veel te laat geweest.

En daar sta je dan met je koekje en je balletje...terwijl de honden ondertussen nog meer schade aanrichten.
Dat had best gekund in ieder geval en misschien zijn het inderdaad grote goedzakken:
maar de honden moesten zo snel mogelijk worden gestopt, dus er is helemaal geen tijd om de liefhebbers en kenners van dit ras er eerst bij te roepen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-08-14 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:46

dees_daan schreef:
Sammy je kan wel boos op ons worden maar ik hoop dat je zelf ook wel in ziet dat dit geen normaal gedrag is?
Eerst een hond aanvallen, en op het filmpje slaan ze aan op de agent en de voorste vliegt er vol op af, en die houding is echt niet omdat hij wil spelen.
Dat ze een stukje wegrennen als hij valt is op zich wel te verklaren want de agent doet ineens iets anders waar ze niet op gerekend hebben. Toch komen ze daarna weer terug, en kwispelen?? Ik zie vooral strakke staarten maar dat zal wel aan mij liggen.

NOu ik snap gewoon niet dat jullie niet kunnen zien dat het geen agressie is? Als ze echt agrssief waren, dan hingen ze in zn been toen hij op de grond lag, maar ze liepen weg? en een hond die het echt heeft gemunt op je, die dus zwaar in de aanval wil gaan om te "killen" had al 10 keer in zn been gehangen, kansen genoeg gekregen, maar hij deed het niet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:48

mika11 schreef:
Sammy_xxs schreef:
Als er mensen waren gekomen die verstand hadden, had het heeeel anders kunnen aflopen met een koekje ja!

Ik weet dat pitbull/stafford honden worden geroemd om hun mensvriendelijkheid.

Maar die agent kent die honden niet, misschien zijn ze zo verknoeid door hun eigenaar dat ze zich wel tegen de mens gekeerd hebben.
Dat kun je niet weten.
Wie zijn die mensen dan die er verstand van hebben?
Zouden die binnen 2 minuten ter plaatse zijn, iemand had ze eerst moeten opzoeken/bellen.
Als die honden door verkeerde opvoeding niet mensvriendelijk meer zijn, was het in ieder geval veel te laat geweest.

En daar sta je dan met je koekje en je balletje...terwijl de honden ondertussen nog meer schade aanrichten.
Dat had best gekund in ieder geval en misschien zijn het inderdaad grote goedzakken:
maar de honden moeten zo snel mogelijk worden gestopt, dus er is helemaal geen tijd om de liefhebbers en kenners van dit ras er eerst bij te roepen.

bijvoorbeeld de dierenambulance? Die hebben in ieder geval een stuk meer ervaring dan de politie...
Die hebben van de stokken waar mee je de hond op afstand kan houden en meenemen.... ze zullen daar vast een net hebben die ze over de hond hadden kunnen gooien. Ze hebben meeer ervaring in het vangen van loslopende honden. En hun hadden er ook snel kunnen zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:49

Maar nogmaals Sammy, die zijn er niet binnen 2 minuten. Melding is agressieve honden die al gebeten hebben, DAAR wordt naar gehandeld. Achteraf kijk je een koe in de kont...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:50

Terecht of onterecht, wij kennen natuurlijk niet het hele verhaal.

Maar kan me zo voorstellen dat als je als agent melding krijgt van bijtincident met andere hond en eigenaar van die hond en een beschadigde auto, dat je dan niet gaat staan wachten op een collega honden geleider met verstand van zaken.
Want allicht dat de honden echt een probleem zijn en in de tussentijd een kind bijten.
Qua ras hebben de dieren het ook niet mee (en nee, heb geen hekel aan ze, heb zelf een x vermoedelijk staff)
Dieren komen vervolgens niet vrolijk kwispelend op de agent af als in gezellig dat je er bent.
Niet iedereen is honden gedragskenner en dat staat ook niet in de taakomschrijving van de politie.
Snap dat hij geschoten heeft, honden lopen niet op agent af om gezellig te komen snuffelen en spelen.
Of het een inschattingsfout is? Misschien wel, misschien niet, maar gezien de omstandigheden en de kennis die deze agent denk ik had, vind ik het een heel begrijpelijke actie.

Wat betreft schade aan die auto, dit soort schade kan wel degelijk van een hond zijn, heb wel soortgelijke beschadigingen op auto's en andere materialen gezien, die ook van honden waren.
of die exact het zelfde waren kan ik natuurlijk niet zien op een filmpje.

Mijn conclusie, heel sneu voor de hond en de eigenaar, maar vanuit het oogpunt van veiligheid denk ik een juiste beslissing, genomen met kennis die de agent op dat moment had.
Jammer dat ze ontsnapt waren en al wat ongein hadden uitgehaald, waren ze niet ontsnapt was dit ook niet gebeurt. Jammer dat er niet een agent met veel hondenkennis als 1e ter plaatse was, hoewel zelfs die dit besluit had kunnen nemen in mijn ogen, gezien de reactie van de honden. Niemand hier weet wat de honden hadden gedaan bij andere aanpak en gaan we ook nooit achter komen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:51

@caira Nou uit eigen ervaring weet ik dat de dierenambulance er erg vlot bij kan zijn hoor. misschien geen 2 minuten, maar zeker wel in een kwartier. een een kwartier wachten was echt geen probleem geweest, voordat de honden die agent zagen waren ze een beetje aan het snuffelen enzo, nouw levensgevaarlijk :roll:

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:51

Ik zie ook niet echt agressieve honden? Ik heb geen staffords maar herders maar als die iemand te pakken hebben dan gaat het wel anders en lopen ze niet voorbij. Maar ik zie het wellicht anders omdat ik zelf honden heb. Hier zou ik persoonlijk niet op geschoten hebben.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:51

De dierenambulance?
Hier rijden ze niet eens uit voor een hond die los loopt.
De hond moet in een huis zitten willen ze komen.
Stokken om ze op afstand te houden?
Hebben ze niet.
En ervaring met honden is geen pre om bij de dierenambulance te mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:53

Sammy_xxs schreef:
dees_daan schreef:

NOu ik snap gewoon niet dat jullie niet kunnen zien dat het geen agressie is? Als ze echt agrssief waren, dan hingen ze in zn been toen hij op de grond lag, maar ze liepen weg? en een hond die het echt heeft gemunt op je, die dus zwaar in de aanval wil gaan om te "killen" had al 10 keer in zn been gehangen, kansen genoeg gekregen, maar hij deed het niet.

Een hond hangt dan echt niet meteen vol in je been als hij agressief is, en gaat ook niet altijd voor de kill, je hebt verschillende reacties die wel degelijk agressief zijn, en ja ik zie hier zeker agressiviteit in.
Als jij dit echt als speelsheid ziet dan hoop ik oprecht dat ik jou hond(en) niet tegen zal komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:54

Sammy_xxs schreef:
@caira Nou uit eigen ervaring weet ik dat de dierenambulance er erg vlot bij kan zijn hoor. misschien geen 2 minuten, maar zeker wel in een kwartier. een een kwartier wachten was echt geen probleem geweest, voordat de honden die agent zagen waren ze een beetje aan het snuffelen enzo, nouw levensgevaarlijk :roll:

Maar wat nu als er een kind aan komt lopen met de minicavia (chidingus) van zijn moeder, of een oma in een rollator met haar vloerkleedje (malteser). Daar KUN je gewoon geen 15 min op wachten. Als die honden dan ook nog eens zo op die agent afvliegen dan snap ik zijn reactie volkomen.

Geloof mij, als mijn hond zo op je af komt vliegen dan ben jij ook niet happy hoor :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:54

Nou dan heb jij andere ervaringen als ik ermee moyra, want hier doen wel degelijk veel voor dieren en komen ze heel snel op een oproep af. en die stokken hebben ze hier wel, en verstand van honden ook.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:55

Sjolvir schreef:
Terecht of onterecht, wij kennen natuurlijk niet het hele verhaal.

Maar kan me zo voorstellen dat als je als agent melding krijgt van bijtincident met andere hond en eigenaar van die hond en een beschadigde auto, dat je dan niet gaat staan wachten op een collega honden geleider met verstand van zaken.
.....Niemand hier weet wat de honden hadden gedaan bij andere aanpak en gaan we ook nooit achter komen.

Amen to that. Ik probeerde dit al steeds duidelijk te maken, maar jij hebt het beter verwoord! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:55

Sammy_xxs schreef:

Ja joh zet de vrijwilligers van de Dierenambulance in een situatie met 2 potentiële gevaarlijke honden waarvan er een melding is dat ze iemand aangevallen hebben.
Die kunnen zich helemaal niet verweren en hebben alleen een vangstok waar je geen reet aan hebt als je met 2 loslopende agressieve honden te maken krijgt.
Lekker onverantwoord zou dat zijn.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:56

Wat doen politieagenten nog wel goed? In de ogen van sommige mensen helemaal niks.

Ik heb zelf een stafford, een heel goed opgevoede zelfs! Maar dit ras staat nou eenmaal bekend om zijn agressie, omdat ze vaak worden opgevoed door onkundige mensen ja! En als er een poedel of een ander ras had gelopen, dan was de situatie anders geweest ja! Maar bij zulke honden is de angst juist groter door hun reputatie!
Tuurlijk, het is verschrikkelijk dat dit had moeten gebeuren. Maar wiens schuld is dit dan? Van de agenten? De honden? De eigenaar? De mensen er om heen? Ik denk van niemand.
Die agent moet op dat moment ook maar een inschatting maken van wat hem het beste lijkt... En misschien had hij wel helemaal geen verstand van honden! Maar wat had hij dan moeten doen? Wachten tot het uit de hand liep en de hond een klein kind greep? Er iemand bij halen die er wel verstand van had met de kans dat het veel langer duurde en het als nog fout ging?

Naar mijn mening had de eigenaar beter op moeten letten. Je kiest een hond met een reputatie, dan moet je ook nadenken over de gevolgen. Zorg dat je hond niet ontsnapt, of kies een hond die beter bekend staat. Ik vind dat de agent juist gehandeld heeft, hij moest op dat moment beslissen en heeft voor de veiligheid van hem zelf en de mensen om hem heen gekozen, en dat is ook zijn taak.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:58

Sammy_xxs schreef:
Nou dan heb jij andere ervaringen als ik ermee moyra, want hier doen wel degelijk veel voor dieren en komen ze heel snel op een oproep af. en die stokken hebben ze hier wel, en verstand van honden ook.

Ik heb zelf een jaar stage gelopen bij de dierenambulance hier en die rijden echt niet uit voor een loslopende hond.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:59

@ dees_daan, nou als ze echt agressief waren hingen ze wel degelij in zijn been. en ik zeg nergens dat dit speelsheid is, deze honden zijn druk en ontstuimig en hebben verder geen slechte bedoelingen, maar ze weten ok niet hoe te reageren. Zijn nog steeds geen mensen die kunnen praten.

En naast de dierenambulance ook de politie die kan helpen in geval van nood, dat was beter geweest.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:01

Ik stond echt met m'n mond vol tanden toen ik dit nieuws las, dat er tegenwoordig al op honden wordt geschoten.. Toen ik het filmpje zag was ik nog verbaasder aangezien ik het nou niet dusdanig 'gevaarlijk' vond dat er geschoten moest worden.

Zoals Sammy ook al aangaf, als je bang bent voor honden moet je je er ook niet mee bemoeien en het aan een deskundig iemand overlaten. Losbreken kan altijd gebeuren en het gebeurt wel vaker dat een hond een andere hond grijpt. Vind ook dat de hond niet per se een agressieve houding heeft tegenover de agent, dus de reden waarom hij heeft geschoten vind ik ook vreemd.

Waarschuwingsschoten vind ik overigens ook dom, alsof een hond begrijpt dat dat een waarschuwingsschot is. Ik denk dat je daardoor jou meer paniek veroorzaakt waardoor een hond zich wil gaan verdedigen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:01

Gelukkig was de agent een volwassen man en geen kindje. Het enige dat hem te verwijten valt is dat hij die andere ook niet neergeschoten heeft. En als je het baasje zo ziet kan ik me voorstellen dat ze niet bepaald een goede opvoeding gehad hebben. Dan was dit ook niet gebeurd want het kunnen inderdaad wel lieve honden zijn.