ALS Ice Bucket Challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:57

Inderdaad, deze begint hilarisch, maar is heel erg heftig aan het einde.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 08:39

Een Ik ben genomineerd. Ik ga eens nadenken hoe ik het ga uitvoeren. Iemand die genomineerd wilt worden?? XD

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:49

Ik vind het geen leuke actie, tenminste het idee is leuk maar nu word het een soort hype.

"yeaah genomineerd, ik ga een filmpje maken". Klaar. Die omslag zint mij persoonlijk niet. Het is de bedoeling dat je geld stort, gaat nadenken over de ziekte. Niet dat je een filmpje maakt om mee te doen om de "hype". Ik zie zoveel meiden nu opeens dat filmpje maken en zich dood lachen. ha-ha wat een lol.

Ik heb de hel van ALS gezien, ik wéét hoe heftig deze ziekte is en hoe het een heel gezin kapot maakt. De moeder van mijn beste vriendin had ALS, geloof me dit gun je je ergste vijand niet. Na 11 maanden was het uitgevochten, en nu een jaar later is dat gezin nog steeds gesloopt. Moet elke dag aanzien als een hel, met nachtmerries en herinneringen.

Maak hier geen hype van, maar zorg dat het iets betekend! Zorg dat het serieus is, zorg dat er geld binnenkomt.. Maar ga niet lachend een dom filmpje opnemen zonder eens héél goed na te denken wat ALS is.. Wat ALS kapot maakt en hoe erg de doodstrijd is van iemand met ALS. Nogmaals, ik heb het helaas van dichtbij mee gemaakt en dat is niet iets om lollig over te doen.

#edit: en door ijswater over je heen, maak je ALS niet mee hoor. Niemand kan zich voorstellen hoe je je voelt met ALS, ook ik niet niemand niet. Enige lichtpuntje was de naam bekendheid.. Maar nu is het meer mee doen voor de leuk, zoals de drank nominatie en de andere water nominatie.. Denk eens na wat dat doet voor nabestaanden.. Die worden elke dag al geconfronteerd door de vele posters in bushokjes.. Maar nu ook nog eens mensen die lollig gaan doen op Facebook.. Zonder boodschap, zonder uitleg voor donatie.. Nee gewoon voor de lol. Bah.

#edit2: En die filmpjes van de vorige pagina.. Dat bedoel ik dus.. Wat een lol, ha-ha.. Waarom als je mensen wilt bewust maken voor ALS er iets grappigs van maken? Het ís niks om te lachen, het is niets om luchtig over te doen! Het is iets vreselijks, iets dodelijks.. iets wat iedereen uit het niets kan overkomen. Over kanker maken we toch ook geen luchtige filmpjes? Nee, dat zou wreed zijn.... En dan is kanker in sommige gevallen nog te genezen, ALS een doodvonnis.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:09

Jammer dat je het zo negatief ervaart, de actie is juist goed bedoelt. Juist door de actie zijn er mensen bewust geworden van de ziekte en is er inmiddels meer dan 40 miljoen mee opgehaald. Ik vind dat mooi..

En heb je echt alle filmpjes op de vorige pagina gekeken? Ook die ene waarvan mensen zeiden helemaal afkijken want die is heftig?

En ik las gisteravond dit nog: http://m.vice.com/read/the-worst-part-o ... ing-it-822

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:14

44Myrthe44 schreef:
Angelkisssss schreef:
Natuurlijk zijn er enkele vormen van kanker waar nog niks voor is een als je te lang wacht met behandelen kan het ook fout aflopen en natuurlijk de pech gevallen waarbij het terug komt. (Werk zelf in het Nederlands Kanker Instituut, dus weet een zie genoeg zelf)

Maar mijn punt is idd dat daar al veel geld en bekendheid voor is. Voor ALS niet, en dat is nu je doodvonnis.

En je wil hiermee zeggen dat kanker minder erg is dan ALS, of...
Snap het punt echt niet.
Natuurlijk is kanker bekender, 1 op de 3 mensen krijgt het. Dat geldt niet voor ALS. In de zin van meeste levens redden, zou er dan ook meer geld beschikbaar moeten zijn voor kankeronderzoek. Wat niet wil zeggen dat er voor ALS geen geld beschikbaar moet zijn.

Ja joh, ga even in discussie of kanker of ALS nou de ergste ziekte is... :wow: |o |o

Het zijn 2 vreselijke ziektes en ik denk dat het totáál overbodig is om daar een discussie over te gaan voeren.. Kom op zeg.. Zit met ongeloof te lezen. Doe even normaal zeg.

zullen we dan alle goede doelen met elkaar vergelijken? Zullen we geld storten voor de zeehonden die gemarteld worden, of zijn de tijgers zieliger? zullen we voor de kindjes in Afrika storten, of toch maar voor de natuurramp in Japan?

iedereen bepaalt zélf waar hij/zij geld voor stort. Dat betekend niet dat het één erger is dan het ander, maar gewoon een persoonlijke keuze waar iedereen vrij in is. élk goed doel maakt reclame voor naambekendheid en als er een bepaald goed doel toevallig een hele pakkende campagne heeft waardoor er veel geld binnen komt ( en geloof me, dit is zoiets wat echt maar tijdelijk effect is en iedereen dezelfde dag alweer vergeten is hoe erg die ziekte is) moet je daar blij mee zijn.. Ook al ligt jouw persoonlijke keuze op een ander goed doel. Wat een ongelofelijke onbenullige discussie. |o

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:17

Cynn schreef:
Jammer dat je het zo negatief ervaart, de actie is juist goed bedoelt. Juist door de actie zijn er mensen bewust geworden van de ziekte en is er inmiddels meer dan 40 miljoen mee opgehaald. Ik vind dat mooi..

En heb je echt alle filmpjes op de vorige pagina gekeken? Ook die ene waarvan mensen zeiden helemaal afkijken want die is heftig?

En ik las gisteravond dit nog: http://m.vice.com/read/the-worst-part-o ... ing-it-822

:\ Ik denk niet dat je goed leest. Ik zég dat ik het op het begin een mooi initiatief vond, maar dat het nu meer een hype begint te worden en als leuk wordt gezien om genomineerd te worden. In plaats van dat het ruimte maakt voor besef en geld doneren. Ik ga echt niet alle filmpjes kijken, het zijn er nu inmiddels al zo veel. Er zitten hele mooie/goede tussen, daar hoor je me toch niet over zeggen? Ik zeg alleen dat ik op mijn eigen facebook heel veel (jonge) meiden zie, die het puur om de hype doen.. Met lekker veel smileys en gelach. Dat vind ik nogal respectloos en dom.

Ja, er is veel geld opgehaald en dat vind ik prachtig! Maar geloof maar op mijn woorden dat het iets tijdelijks is. het echte besef doet ALS stichting zelf, met de campagnes.. Die reclames maken zoveel meer indruk. Daar gaan mensen van beseffen hoe heftig deze ziekte is.

Ik kan nog veel meer typen, alleen is dit topic niet echt goed voor mijn bloeddruk :o

#edit: nu die link aangeklikt. Beetje jammer, daarmee doel je dus op mij? Ik zal je vertellen, ik heb geen kritiek op het idee ( dat schrijf ik letterlijk, maar mensen lezen alleen wat zij willen lezen) ik heb kritiek op de uitvoering door veel mensen. Die jonge meiden die er iets leuks van maken, die het zien als een lolletje. Weet je, ik ga niet in discussie.. Ik zal gewoon zeggen dat ik hoop, echt hoop, dat je deze ziekte nooit van dichtbij hoeft mee te maken. Want ik zal je zeggen, mijn beste vriendin de liefste meid die ik ken, is veranderd tot een hoopje ellende.. haar hele gezin is veranderd, het heeft hun kapot gemaakt. Zelfs ik krijg sommige beelden nooit meer uit mijn hoofd. Dus sorry, als ik hier even mijn mening kom vertellen, sorry dat ik boos word als mensen een lolletje maken. Maar mensen weten niet waar ze het over hebben.

Cynn
Fotograaf

Re: ALS Ice Bucket Challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:53

Je bent inderdaad nogal fel dus ik ga er verder ook maar niet op in.. alles wat ik zeg zal toch verkeerd en heel anders overkomen dan ik bedoel geloof ik.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 21:50

Nou ik heb hem gedaan :')

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:59

Nessah schreef:
44Myrthe44 schreef:
[quote="Angelkisssss
Natuurlijk zijn er enkele vormen van kanker waar nog niks voor is een als je te lang wacht met behandelen kan het ook fout aflopen en natuurlijk de pech gevallen waarbij het terug komt. (Werk zelf in het Nederlands Kanker Instituut, dus weet een zie genoeg zelf)

Maar mijn punt is idd dat daar al veel geld en bekendheid voor is. Voor ALS niet, en dat is nu je doodvonnis.
[/quo
En je wil hiermee zeggen dat kanker minder erg is dan ALS, of...
Snap het punt echt niet.
Natuurlijk is kanker bekender, 1 op de 3 mensen krijgt het. Dat geldt niet voor ALS. In de zin van meeste levens redden, zou er dan ook meer geld beschikbaar moeten zijn voor kankeronderzoek. Wat niet wil zeggen dat er voor ALS geen geld beschikbaar moet zijn.

Ja joh, ga even in discussie of kanker of ALS nou de ergste ziekte is... :wow: |o |o

Het zijn 2 vreselijke ziektes en ik denk dat het totáál overbodig is om daar een discussie over te gaan voeren.. Kom op zeg.. Zit met ongeloof te lezen. Doe even normaal zeg.

zullen we dan alle goede doelen met elkaar vergelijken? Zullen we geld storten voor de zeehonden die gemarteld worden, of zijn de tijgers zieliger? zullen we voor de kindjes in Afrika storten, of toch maar voor de natuurramp in Japan?

iedereen bepaalt zélf waar hij/zij geld voor stort. Dat betekend niet dat het één erger is dan het ander, maar gewoon een persoonlijke keuze waar iedereen vrij in is. élk goed doel maakt reclame voor naambekendheid en als er een bepaald goed doel toevallig een hele pakkende campagne heeft waardoor er veel geld binnen komt ( en geloof me, dit is zoiets wat echt maar tijdelijk effect is en iedereen dezelfde dag alweer vergeten is hoe erg die ziekte is) moet je daar blij mee zijn.. Ook al ligt jouw persoonlijke keuze op een ander goed doel. Wat een ongelofelijke onbenullige discussie. |o

Kan het niet meer met je eens zijn.
Dit was precies het punt wat ik wilde maken.
Mooi gezegd

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:04

Marjoow schreef:
Een Ik ben genomineerd. Ik ga eens nadenken hoe ik het ga uitvoeren. Iemand die genomineerd wilt worden?? XD

plaats het filmpje hier :')

Marjoow schreef:
Nou ik heb hem gedaan :')
[ Video ]

o heb je al gedaan. ik ga kijken! :))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:25

Afbeelding

Men kan ervan vinden wat men er van vindt, maar elk beetje aandacht voor deze slopende ziekte is positief.

Mijn man is ook uitgedaagd en ondanks dat we gedoneerd hebben wilde hij toch de challenge ook doen. Op die manier kon hij mooi 3 mensen nomineren met een groot bereik op social media.
En ik had de eer om de emmer te gooien :D

En ja het was heel koud...hihihi

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:57

Hype of geen hype. Lol of geen lol. Het gaat erom dat mensen er bekend mee worden, geld doneren etc.

Hoe je het zelf ook vindt...........hoeveel lol je er mee hebt om het filmpje te maken, dat boeit toch allemaal niet? Alsof het alleen maar serieus moet zijn, alsof ze het belachelijk maken? Kom op zeg.

Kijk naar het groter geheel!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:53

Er is een filmpje (is hier volgens mij ook al geplaatst) van een man die de icebucket challenge doet die er ook een grote grap van maakt en uiteindelijk zat ik jankend achter de computer terwijl hij uitlegde wat ALS allemaal met je doet. Als je mensen aan het lachen maakt ervaren ze de actie als positief en blijft het langer hangen, zo wordt ook de kans dat er geld gedoneerd wordt groter. Volgens mij kan je het beter met veel lol en pret doen dan een smeekbede houden want dan denken mensen "oh, dat is de zoveelste."

Dezelfde man uit het filmpje verteld ook hoeveel het met hem doet dat er zoveel geld op wordt gehaald en dat zoveel mensen hier aan mee doen. Het gaat die mensen om erkenning voor hun ziekte, om een medicijn te vinden om te genezen, om levens te redden. En elke icebucket challenge helpt om de eerste stap te nemen en om dat geld in handen te krijgen om onderzoek te doen. Dat is wat mensen met ALS verdienen: dat ze niet hun doodsvonnis te horen krijgen op moment dat ze de diagnose ALS krijgen. Daar gaat het om. Al het gel*l over wel of niet een ergere ziekte, wel of niet een goede actie dat boeit die mensen helemaal niks. Ze willen genezen worden en daar hebben ze hulp bij nodig. Wij kunnen hen die hulp in de vorm van een emmer ijswater over ons hoofd geven. Als mensen van de ziekte afweten is de eerste stap naar het onderzoek en dus uiteindelijk genezing gemaakt, en dat is wat elke ALS patient wil.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:40

Je kan die hulp geven door te doneren. Die emmer ijswater is voor de bewustwording goed, het enige wat voor daadwerkelijke hulp kan zorgen is geld voor onderzoek. En dan duimen dat er ook wat uit komt.

Enkel een emmer ijswater zorgt voor de wereld aan filmpjes, sommige grappig, sommige niet. En iedereen moet doen wat'ie niet laten kan. Maar de losse filmpjes zonder geld zie ik niet direct als hulp. Hopelijk dragen ze bij aan een groter geheel, dat zou heel fijn zijn.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:44

Door de challenges komt erkenning, mensen komen te weten dat deze ziekte bestaat. Zonder te weten dat het bestaat kan je ook geen geld doneren. Hoe meer mensen het doen, hoe groter het wordt en dus hoe meer mensen daadwerkelijk geld voor onderzoek (kunnen) geven. Zonder de challenge zouden mensen met ALS nog steeds nauwelijk geld krijgen. Elk beetje helpt, al is het maar nog een challenge.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:21

Ik heb mijn nieuwe favoriet gevonden, moest meteen aan dit topic denken :').

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:24

Adindaa schreef:
Ik heb mijn nieuwe favoriet gevonden, moest meteen aan dit topic denken :').

[ Video ]

_O- _O- _O- hahaha

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:02

_O- die is goed bedacht haha :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:11

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:23

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:35

Finliox schreef:
Er is een filmpje (is hier volgens mij ook al geplaatst) van een man die de icebucket challenge doet die er ook een grote grap van maakt en uiteindelijk zat ik jankend achter de computer terwijl hij uitlegde wat ALS allemaal met je doet. Als je mensen aan het lachen maakt ervaren ze de actie als positief en blijft het langer hangen, zo wordt ook de kans dat er geld gedoneerd wordt groter. Volgens mij kan je het beter met veel lol en pret doen dan een smeekbede houden want dan denken mensen "oh, dat is de zoveelste."

Dezelfde man uit het filmpje verteld ook hoeveel het met hem doet dat er zoveel geld op wordt gehaald en dat zoveel mensen hier aan mee doen. Het gaat die mensen om erkenning voor hun ziekte, om een medicijn te vinden om te genezen, om levens te redden. En elke icebucket challenge helpt om de eerste stap te nemen en om dat geld in handen te krijgen om onderzoek te doen. Dat is wat mensen met ALS verdienen: dat ze niet hun doodsvonnis te horen krijgen op moment dat ze de diagnose ALS krijgen. Daar gaat het om. Al het gel*l over wel of niet een ergere ziekte, wel of niet een goede actie dat boeit die mensen helemaal niks. Ze willen genezen worden en daar hebben ze hulp bij nodig. Wij kunnen hen die hulp in de vorm van een emmer ijswater over ons hoofd geven. Als mensen van de ziekte afweten is de eerste stap naar het onderzoek en dus uiteindelijk genezing gemaakt, en dat is wat elke ALS patient wil.

Dat is dit filmpje, erg indrukwekkend:
https://www.youtube.com/v/h07OT8p8Oik

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:37

Vriend is genomineerd, maar we zijn op vakantie... beetje lastig

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:22

Naskapower schreef:
Ik zou er absoluut niet blij mee zijn als ik genomineerd zou worden. Ben zeker niet van pan om een emmer ijswater over mijn hoofd te gooien, mocht ik aan het einde van de maand geld overhouden dan gaat dat op de spaarrekening. Als ik iets wil doneren bepaal ik zelf wel waaraan ik het doneer.

Ik heb t topic doorgelezen en ik moet zeggen dat ik me hier en ook in het commentaar van Steve-O die ik van de week op fb voorbij zag komen wel eens ben. Ik had ook gehoopt dat ik gewoon niet genomineerd zou worden maar helaas heeft mijn collega mij nu genomineerd :+ Ik ben dan een vreselijke partypooper maar ik ga dus geen emmer water over mezelf heen gooien :n Ik vind het initiatief erg mooi, maar ik hou gewoon niet van dit soort acties

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:40

Nessah schreef:
ik heb geen kritiek op het idee ( dat schrijf ik letterlijk, maar mensen lezen alleen wat zij willen lezen) ik heb kritiek op de uitvoering door veel mensen. Die jonge meiden die er iets leuks van maken, die het zien als een lolletje. Weet je, ik ga niet in discussie.. Ik zal gewoon zeggen dat ik hoop, echt hoop, dat je deze ziekte nooit van dichtbij hoeft mee te maken. Want ik zal je zeggen, mijn beste vriendin de liefste meid die ik ken, is veranderd tot een hoopje ellende.. haar hele gezin is veranderd, het heeft hun kapot gemaakt. Zelfs ik krijg sommige beelden nooit meer uit mijn hoofd. Dus sorry, als ik hier even mijn mening kom vertellen, sorry dat ik boos word als mensen een lolletje maken. Maar mensen weten niet waar ze het over hebben.

Dit :j

Ik vind het onzin om een emmer water over jezelf heen te gooien, of dat er inmiddels kratjes bier worden geëist als je het NIET doet. Dan gaat de actie verkeerd...

Plus dat het niet verstandig is om mensen te nomineren zodat ze wel iets moeten doen... Liever doneren uit vrije wil. Elke euro telt...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:12

Finliox schreef:
Door de challenges komt erkenning, mensen komen te weten dat deze ziekte bestaat. Zonder te weten dat het bestaat kan je ook geen geld doneren. Hoe meer mensen het doen, hoe groter het wordt en dus hoe meer mensen daadwerkelijk geld voor onderzoek (kunnen) geven. Zonder de challenge zouden mensen met ALS nog steeds nauwelijk geld krijgen. Elk beetje helpt, al is het maar nog een challenge.

Waar haal je die informatie vandaan? Want dat is écht niet waar wat je zegt. Natuurlijk is er nu extra geld gekomen ( voornamelijk van bekende mensen, maar dat ter zijde.. die hebben denk ik een bepaalde druk dat ze mee moeten doen ofzo..) en dat is super, dat beweer ik ook niet. Maar het ALS fonds was al in opkomst, vanwege de eigen pakkende campagne. Vanwege het voer mijn strijd. Het is onzin dat zonder deze nominatie gedoe ze geen geld kregen. Maar inderdaad, er is altijd meer nodig en dat moedig ik ook heus aan. het enige wat ik niet aanmoedig is de ( voornamelijk jonge) meiden/jongens die er een lolletje van maken en ijwater over zich heen gooien met veel gelach.. en nergens meer zetten hoe je geld kan doneren. Maar wel een tag gebruik van het ALSicebucket. Dan sla je , wat mij betreft, de plank volledig mis.. Want er valt niks te lachen.

Wedden dat als ik iets over mij hoofd doe waardoor ik kaal lijk en wat gelach en dan iemand nomineer en dan zeg dit is voor het kankerfonds om even te voelen hoe de ziekte voelt, dat ik mensen over mij heen zou krijgen? Wedden dat dat als respectloos gezien zou worden.. Want door 5 minuten kaal ( ik noem maar even een voorbeeld) voel je écht niet wat kanker is.. en door ijswater voel je écht niet wat ALS is.

De campagne van ALS voer mijn strijd, die maakt voor mij veel meer indruk. daardoor zou ik geld storten. En niet vanwege een hype, een lolletje.

Nogmaals niet iedereen doet dat, er zijn hele mooie filmpjes tussen. Maar inmiddels zijn dat uitzonderingen en kan ik de filmpjes écht niet meer tellen waarbij het een lolletje is.

Ik vind dat respectloos, zeker omdat ik helaas de ziekte ken. En ik mag daarover gewoon mijn mening zeggen, zoals de andere mogen zeggen dat zij het wel leuk vinden.