Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:06

Kana schreef:
Ik vind het echt heel vreemd dat mensen hier zeggen dat TS netjes en beleefd moet blijven tegen iemand die een misdrijf pleegt en ook nog eens enorm denigrerend gaat doen als ze erop wordt aangesproken. :')

Ja, klant is koning maar TS is geen prostituee die alles maar moet slikken voor haar loon. :D

Mevrouw in kwestie is hartstikke asociaal en sommige klanten ben je beter kwijt dan rijk. Kaartjes verwisselen om zo minder te betalen is gewoon een vorm van stelen.

Haha ik denk dat jij nooit in een winkel hebt gewerkt?
Helaas werkt het wel zo. Je neemt een baan als verkoopster, dat betekent dat je dit soort gevallen tegenkomt. Je bent een visitekaartje voor het bedrijf dus je MOET vriendelijk blijven. In dit geval is er ook niets te bewijzen dus helemaal een lasting geval.

Ik heb een keer gehad dat iemand een paar schoenen in zijn jas stak, ik ben altijd vrienlijk gebleven, zelfs toen het erop leek dat de meneer agressief begon te worden. Ik heb hem verteld dat ik dat niet waardeer en hem vriendelijk verzocht mijn winkel te verlaten. Ondertussen een college geseind de politie te bellen en het is mij gelukt vriendelijk te blijven, al was dat wel moeilijk.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:07

Mensen worden inderdaad asociaal. Toen ik nog bij de Hema werkte, zei ik keurig netjes tegen elke klant goedemorgen, goedemiddag, goedenavond. Op een gegeven moment kwam er een klant naar mij toe voor een halve worst. Mevrouw zegt geen hallo, maar zegt halve worst. Dus ik zeg goedemorgen mevrouw, wild u de worst met of zonder mosterd? Begint ze in ene heel hard te lachen. Dus ik vroeg netjes waarom mevrouw lachte. Zei ze dat ze het ronduit onbeschoft vond dat ik goedemorgen zei en dan op zo een toon van pff de klant moet ook maar goedemorgen zeggen en dat ik niet beter ben dan haar en maar een simpele medewerker bent. Dus toen heb ik haar uitgelegd dat ik het netjes vind om mijn klanten te begroeten en meer niet. Nou toen smeet ze de worst naar me hoofd en ging voor de manager zoeken. Mevrouw loopt de winkel uit en manager komt mijn kant op. Je zou denken dat de klant onbeschoft was, maar de manager ook. Ik kreeg een officiële waarschuwing omdat ik onbeschoft tegen mevrouw had gedaan en ik niet netjes was en zo verder. Uiteraard vond ik dit niet gepast van mijn manager en heb ik een officiële aangetekende brief met de gehele situatie naar mijn werkgever gestuurd. Uiteindelijk gesprek en ik was me officiële waarschuwing kwijt en had uiteindelijk niks fouts gedaan.

Net zoals bij de horeca. Wij verkochten bruin broodje met roomkaas en zalm en sla erop. Mevrouw wou haar broodje warm hebben. Heb ik voorgesteld een nieuw broodje te maken en de sla er pas later op te doen omdat deze anders niet lekker smaakt als het uit de oven kwam. Nee hoefde niet van mevrouw. Nou compleet broodje in de oven en de zalm was goed warm want die was compleet gebakken zowat. Ik aan mevrouw gegeven. Komt ze terug dat het broodje te koud is. Prima nogmaals in de oven. Zalm werd zowat zwart. Maarja klant is koning. Broodje gegeven en komt ze weer terug. Dat het broodje te warm is en de sla vies smaakt en aangebrand zou zijn. Toen heb ik maar de leidinggevende gebeld en haar het laten afhandelen.

Maar dat is hetzelfde als dat ze in een andere taal over jou gaan praten. Ik ken enkele woorden Swahili's door mijn ouders. Hoe vaak ik wel niet een stel donker getinte vrouwen en mannen heb gewezen over hun woorden die ze over mij vuil maakten en dat ze dan in ene tegen de manager in volmondig keurig Nederlands een klacht kunnen indienen..

Veel volk is ook vies achter de elleboog.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:10

PowerReiner schreef:
Kana schreef:
Ik vind het echt heel vreemd dat mensen hier zeggen dat TS netjes en beleefd moet blijven tegen iemand die een misdrijf pleegt en ook nog eens enorm denigrerend gaat doen als ze erop wordt aangesproken. :')

Ja, klant is koning maar TS is geen prostituee die alles maar moet slikken voor haar loon. :D

Mevrouw in kwestie is hartstikke asociaal en sommige klanten ben je beter kwijt dan rijk. Kaartjes verwisselen om zo minder te betalen is gewoon een vorm van stelen.

Haha ik denk dat jij nooit in een winkel hebt gewerkt?
Helaas werkt het wel zo. Je neemt een baan als verkoopster, dat betekent dat je dit soort gevallen tegenkomt. Je bent een visitekaartje voor het bedrijf dus je MOET vriendelijk blijven. In dit geval is er ook niets te bewijzen dus helemaal een lasting geval.

Ik heb een keer gehad dat iemand een paar schoenen in zijn jas stak, ik ben altijd vrienlijk gebleven, zelfs toen het erop leek dat de meneer agressief begon te worden. Ik heb hem verteld dat ik dat niet waardeer en hem vriendelijk verzocht mijn winkel te verlaten. Ondertussen een college geseind de politie te bellen en het is mij gelukt vriendelijk te blijven, al was dat wel moeilijk.

Tik 'm aan.
Ik werk al drie en een half jaar als verkoopster (wel ontslag genomen dus binnenkort niet meer).

Altijd ben ik vriendelijk, neemt niet weg dat ik persoonlijke beledigingen, diefstal en ongewenste intimiteiten nooit zal tolereren. :D

TS haar opmerkingen was erg ongelukkig gekozen ja daar zal ik ook niks (goeds) over zeggen maar ik vind het van de zotte dat mensen meer daar over vallen dan het feit dat die vrouw gewoon bezig was te stelen. :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:13

Wij moeten ons altijd aanpassen aan die mensen. Laat ze maar is een keer aan ons aanpassen. Vind het inderdaad asociaal. Vooral die stickers die verwisseld zijn. Ik was ook in een winkel in de miss etam. Zag ik twee vrouwen bij een hek vol kleding staan met 2 grote boodschappen tassen. Ze deden er heel veel kleding in dus ik liep er naar toe om te kijken wat ze deden. Toen rende ze snel weg en gingen ze op hun scooter er vandoor.. Dus dan weet je het wel..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:14

Ik was bij de Boerenbond en ik had iets besteld en tijdens het opschrijven van de bestelling vond een bejaarde dat hij te lang stond te wachten.Hij ging tekeer.Toen ik een week later werd opgebeld dat de bestelling er was kreeg ik een excuses van de verkoper omdat die man zo te keer ging.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:17

Haha ok :D

Die dingen hoef je ook niet te tolereren, maar dat betekent niet dat je botte opmerkingen kunt plaatsen en zomaar kan weglopen. Dat is gewoon not done.

Die mevrouw probeerde naar alle waarschijnlijkheid inderdaad te stelen, maar TS heeft het in dit geval zelf laten escaleren door haar te beschuldigen zonder bewijs.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:18

Britta31 schreef:
Ik was bij de Boerenbond en ik had iets besteld en tijdens het opschrijven van de bestelling vond een bejaarde dat hij te lang stond te wachten.Hij ging tekeer.Toen ik een week later werd opgebeld dat de bestelling er was kreeg ik een excuses van de verkoper omdat die man zo te keer ging.

Bejaarde mensen hebben het ook altijd zo ontzettend druk :Y)

Het 'goedemorgen' zeggen herken ik ook wel. Toen ik nog in de bakkerij van de c1000 werkte begroete ik iedereen standaard met een grote glimlach en een 'goedemorgen!' Ook als mensen geen goedemorgen zeiden en direct begonnen te praten. 1 man kwam eigenlijk elke zaterdag op dezelfde manier naar de bakkerij... 'een tarwe'. Toen ik uiteindelijk een keer de opmerking maakte dat wij altijd begonnen met 'goedemorgen' en er vriendelijk bij glimlachte had hij het wel afgeleerd en kreeg ik van hem gelijk. Zo kan het ook...

Of mensen die de groenteafdeling leegplunderden... Bakje kersen mee en verderop kon je de pitten uit de schappen vissen... -O-

SAKKIA

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:21

:oo Echt doen mensen dat?
Ik heb weleens 2 croissantjes opgegeten tijdens het boodschappen doen omdat ik bijna omviel van de honger, was er helemaal naar van. Maar dan ben ik weer zo braaf dat ik dat eerst even meld bij de dames die bij die afdeling werken. Zou veel te bang zijn dat ik ergens van beschuldigd zou worden en dan voor banketstaaf zou staan in de winkel :o

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:21

Winged schreef:
Britta31 schreef:

Bejaarde mensen hebben het ook altijd zo ontzettend druk :Y)

Het 'goedemorgen' zeggen herken ik ook wel. Toen ik nog in de bakkerij van de c1000 werkte begroete ik iedereen standaard met een grote glimlach en een 'goedemorgen!' Ook als mensen geen goedemorgen zeiden en direct begonnen te praten. 1 man kwam eigenlijk elke zaterdag op dezelfde manier naar de bakkerij... 'een tarwe'. Toen ik uiteindelijk een keer de opmerking maakte dat wij altijd begonnen met 'goedemorgen' en er vriendelijk bij glimlachte had hij het wel afgeleerd en kreeg ik van hem gelijk. Zo kan het ook...

Of mensen die de groenteafdeling leegplunderden... Bakje kersen mee en verderop kon je de pitten uit de schappen vissen... -O-

Of gel die half open ligt ergens, leeg gedronken flesjes, zakken chips open, frikandelbroodjes die per 2 verpakt zijn, waarvan 1 eruit is gejat. Wat ik nog het meest asociale vind is dat als mensen iets laten vallen, bijvoorbeeld een kaasbroodje en het valt uit het bakje, dat ze het dan gewoon doodleuk in t bakje terug doen en weer terug zetten in het schap.. Denk geef t dan aan mij, kan ik het afboeken en weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:25

Kana schreef:
[***] schreef:
Ts, ik snap dat je boos bent geworden. Ik herken het wel een beetje, omdat mij collega's ook vaak in een andere taal tegen elkaar spreken waar ik bij sta, en soms merk ik ook dat ze het over mij hebben. Echter heeft het dan geen zin om te zeggen dat ze Nederlands moeten praten, want daar luisteren ze echt niet naar, en ik denk dat dat bij jou ook het geval zal zijn. Daarom zou het handiger zijn geweest om gewoon netjes te blijven, maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk

Hier kun je een melding van maken.

Het meest nette is natuurlijk de mensen die over jou in een andere taal praten er zelf op aan te spreken maar als je dat niet durft/kunt kun je dat gewoon melden bij je leidinggevende omdat dat de werksfeer verstoort.

Ik weet natuurlijk niet waar je werkt want ik kan me voorstellen dat ze deze klacht bij sommige bedrijven minder serieus nemen dan bij andere bedrijven. :+

Ik heb twee leidinggevenden, en die praten alle twee ook lekker in hun eigen taal met de rest, dus opzich denk in niet dat het veel zin zal hebben helaas. Er hangt ergens wel een briefje met regels, en daarbij staat ook dat iedereen Nederlands moet praten, maar blijkbaar houdt niemand zich eraan. (Behalve ik want ik kan ook niet echt een andere taal dan Nederlands vloeiend spreken helaas :') )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:28

Suusje92 schreef:
Of gel die half open ligt ergens, leeg gedronken flesjes, zakken chips open, frikandelbroodjes die per 2 verpakt zijn, waarvan 1 eruit is gejat. Wat ik nog het meest asociale vind is dat als mensen iets laten vallen, bijvoorbeeld een kaasbroodje en het valt uit het bakje, dat ze het dan gewoon doodleuk in t bakje terug doen en weer terug zetten in het schap.. Denk geef t dan aan mij, kan ik het afboeken en weggooien.

Of een gebakje recht voor je neus expres laten vallen en dan vervolgens aankomen lopen met de vraag of ze korting mogen :Y)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:28

Oliiviia schreef:
Waarom net in de supermarkt ed, als je dit ook gewoon thuis kan?

Was geen supermarkt, maar ik kan het omdraaien: waarom moeten die mensen persé mijn privédiscussie afluisteren? Hoogst asociaal!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:32

joostvangestel schreef:
Oliiviia schreef:
Waarom net in de supermarkt ed, als je dit ook gewoon thuis kan?

Was geen supermarkt, maar ik kan het omdraaien: waarom moeten die mensen persé mijn privédiscussie afluisteren? Hoogst asociaal!

Mensen hebben vrij snel het gevoel dat als je in een andere taal spreekt jij over hun aan het roddelen bent. En nu is Fins niet bepaalt de meest handige taal om te volgen.

(nu kom ik zelf niet verder dan Kiitos, tot 20 tellen, fijne dag wensen etc etc... )

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:34

Winged schreef:
Suusje92 schreef:

Of een gebakje recht voor je neus expres laten vallen en dan vervolgens aankomen lopen met de vraag of ze korting mogen :Y)

Inderdaad, wij hadden dan gelukkig de regel dat wij het dan verplicht moesten weggooien, dus afboeken. Mochten geen gebak verkopen wat er niet aannemelijk uitzag. Dus mensen die dat deden zag je dan ook vaak met hoofd weg lopen van ah oliebol.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:38

Ik blijf het toch een raar fenomeen vinden dat als men 1 slechte/nare ervaring heeft gelijk maar heel de bevolking er opaan wordt gesproken..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:46

Overigens, toen ik in Finland woonde sprak ik ook altijd Nederlands met mijn lotgenoten. Als er derden in het gesprek bijkwamen schakelden we dan netjes over in het Engels.

Klein testje: ongeveer 90% van de Nederlandse bevolking spreekt conversationeel Engels. Hoeveel van jullie spreken Engels met andere Nederlanders als je bijvoorbeeld in Londen bent?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:49

joostvangestel schreef:
Overigens, toen ik in Finland woonde sprak ik ook altijd Nederlands met mijn lotgenoten. Als er derden in het gesprek bijkwamen schakelden we dan netjes over in het Engels.

Klein testje: ongeveer 90% van de Nederlandse bevolking spreekt conversationeel Engels. Hoeveel van jullie spreken Engels met andere Nederlanders als je bijvoorbeeld in Londen bent?

Niet. Ik spreek mijn eigen taal. Zodra ik in contact kom met een ober, kassière of whatever dan schakel ik over op Brits. En daarna gewoon weer Nederlands.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:49

joostvangestel schreef:

True, goed punt. Maar om dan in het bijzijn van die persoon te gaan roddelen over diegene, dat doe ik niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:50

Ik denk dat een vakantie anders is dan dat je in een land woont. Ik snap trouwens heel goed dat mensen schakelen naar hun eigen taal, maar net doen of je iemand niet verstaat slaat natuurlijk nergens op. En dat gebeurt vaker dan je denkt. :=

En als je in GB een Brit aanspreekt doe je dat in het Engels, niet in handjes en voetjetaal. Tenzij je de taal niet machtig bent, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een Nederlander geen Engels spreekt in een dergelijke situatie als ie de taal wel kan spreken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:51

Ik vind het een klein stukje service wanneer je als winkelmedewerker de taal van de klant spreekt, tot op zekere hoogte natuurlijk. We hebben niet allemaal een gigantische talenknobbel. :')
Enfin, ik had het een keertje toen ik op een blauwe maandag bij de Kruidvat werkte. Aan de kassa kreeg ik een Duits echtpaar en voor mij was het een kleine moeite om de conversatie in het Duits te voeren, dus nadat ik ze beiden nog een fijne dag had gewenst in het Duits, hoorde ik een klein knulletje wat benauwd aan zijn moeder vragen: "Moeten wij ook Duits praten aan de kassa?". :=

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:53

Sammie schreef:
Ik denk dat een vakantie anders is dan dat je in een land woont. Ik snap trouwens heel goed dat mensen schakelen naar hun eigen taal, maar net doen of je iemand niet verstaat slaat natuurlijk nergens op. En dat gebeurt vaker dan je denkt. :=

En als je in GB een Brit aanspreekt doe je dat in het Engels, niet in handjes en voetjetaal. Tenzij je de taal niet machtig bent, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een Nederlander geen Engels spreekt in een dergelijke situatie als ie de taal wel kan spreken.

Maar wat ik ook niet begrijp, is dat als je hier komt wonen in Nederland je verplicht bent een inburgeringscursus te doen. Oftewel je leert wel enigszins Nederlands. Maar nog zie ik met regelmaat mensen van buitenlandse afkomst die het vertikken Nederlands tegen je te praten, terwijl je weet dat ze woonachtig zijn in de directe omgeving. Stel ik verhuis naar Turkije, dan vind ik ook dat ik Turks moet gaan leren.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:54

Jolien87 schreef:
Ik vind het een klein stukje service wanneer je als winkelmedewerker de taal van de klant spreekt, tot op zekere hoogte natuurlijk. We hebben niet allemaal een gigantische talenknobbel. :')
Enfin, ik had het een keertje toen ik op een blauwe maandag bij de Kruidvat werkte. Aan de kassa kreeg ik een Duits echtpaar en voor mij was het een kleine moeite om de conversatie in het Duits te voeren, dus nadat ik ze beiden nog een fijne dag had gewenst in het Duits, hoorde ik een klein knulletje wat benauwd aan zijn moeder vragen: "Moeten wij ook Duits praten aan de kassa?". :=

Ik spreek bijzonder slecht Duits, maar wanneer mijn Duitssprekende collega geen tijd heeft om de klant te helpen, zeg ik eerst in het Duits dat mijn Duits slecht is en vraag ik of Engels een optie is. Dat is meestal wel zo, maar anders is het bij mij ook helaas handjes-en-voetjes-duits. Ik vind inderdaad dat het gewoon een service is. Gelukkig veel collega's die allerlei talen spreken. Verder is Frans en Engels geen probleem, beetje Italiaans lukt ook wel.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:55

Ik denk dat een klant het al waardeert wanneer je duidelijk maakt dat je in ieder geval wel de moeite wilt doen om in zijn of haar taal te converseren. Dat zal niet altijd even vloeiend gaan, maar dat kan soms ook voor leuke situaties zorgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:00

Suusje92 schreef:
Sammie schreef:

Maar wat ik ook niet begrijp, is dat als je hier komt wonen in Nederland je verplicht bent een inburgeringscursus te doen. Oftewel je leert wel enigszins Nederlands. Maar nog zie ik met regelmaat mensen van buitenlandse afkomst die het vertikken Nederlands tegen je te praten, terwijl je weet dat ze woonachtig zijn in de directe omgeving. Stel ik verhuis naar Turkije, dan vind ik ook dat ik Turks moet gaan leren.

Ik weet niet of je weleens "Ik Vertrek" kijkt, maar het is beschamend hoeveel Nederlanders er naar het buitenland vertrekken om daar een zaak op te zetten, zonder ook maar 1 woord in de taal van het land waar ze naar toe gaan te spreken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:03

Ik vind dat iedereen lekker in de taal moet praten die zij het prettigst vinden. In het geval van TS vind ik het wel onbeschoft omdat zij met elkaar aan het praten waten.

Als er in de winkel of stad mensen voorbij komen die met elkaar een andere taal spreken, prima, doe waar jij het lekkerst bij voelt. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat een probleen zou zijn.