De Rusland boycot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:41

_Cowgirl schreef:
Het vernietigen heb ik overigens op het Journaal ergens voorbij horen komen, weggooien/vernietigen.

In het vakblad van de LTO staat deze week dat men zelf ook niet voor vernietigen is hoor. Er wordt gekeken naar alternatieven maar er moet wel wat gebeuren aan de prijzen voor de tuinders.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:20

Funnygirl schreef:
[
In het vakblad van de LTO staat deze week dat men zelf ook niet voor vernietigen is hoor. Er wordt gekeken naar alternatieven maar er moet wel wat gebeuren aan de prijzen voor de tuinders.

Het is toch te zot voor woorden dat de belastingbetaler weer moet opdraaien..

Het is ondernemersrisico..van vraag en aanbod. Zo simpel.

MarlindeRooz

Re: De Rusland boycot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:29

Ja die economie werkt alleen als er geen beperkingen zijn door de overheid.

Zoals boycots...

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:12

ceasario schreef:
linnie050 schreef:
maar de boeren zijn nu weer de dupe.

Die hebben het al ontzettend zwaar.
Met de aardappels en de melkprijzen die nergens op lijken.
En dan nog alle wetten waar ze aan moeten houden..

Zwaar ?
Er zijn veel te veel aardappelen..Ieder dacht goeie handel...dus allemaal aardappelen telen.

Melkprijzen...Quota...Gaat er toch af, dus nu al maar vast uitbreiden.. de boete betalen we toch ff..

Kortom ...ondernemers risico !!

Ik wil hier toch even op reageren. Persoonlijk vind ik de toon tegenover boeren neerbuigend. De boeren zijn dit jaar al blij als ze quitte kunnen spelen.

Veel boeren doen hun producten nu snel weg 'voordat het nog slechter wordt'. Dit heeft niet alleen maar te maken met het feit dat bijvoorbeeld de aardappels vorig jaar goed waren. Boeren willen nu van hun producten af voordat ze helemaal niks meer waard zijn... Iemand verkocht zijn uien voor 4 cent, maar vanuit België kwamen al berichten dat de 2 cent al is bereikt.. De kostprijs ligt flink hoger helaas :(

Ik snap niet waarom het onrechtvaardig zou zijn om de boeren een klein beetje te helpen. Er is niet gevraagd om een Rusland boycot natuurlijk. Let wel, geen enkele boer zal er achter staan om zijn producten te vernietigen, dan krijg je er namelijk ook niks voor. Door de vele regen zijn er hier in de omgeving al wel verschillende percelen afgeschreven, als dat op meer plekken in het land is hoef je ze zelf niet meer te vernietigen, dat heeft de regen dan al gedaan ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:44

Ik snap er echt helemaal niks van... %)
En normaal zou dat niet zo heel erg zijn maar nu zit ik met een psychotische moeder die er van overtuigd is dat "de Russen" hier heen gaan komen.
Dit komt ook omdat ze niet goed weet wat er aan de hand is en ik kan het haar ook niet uitleggen omdat ik er zelf ook niet uitkom.

Zou iemand misschien mij een beetje in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen wat er nou precies aan de hand is?
Ik begrijp dat er wat gemorrel was met de import van groente en fruit en dat Rusland toen een gehele boycot op Europees fruit, groenten, vlees en zuivelproducten heeft gegooid.
Maar wat heeft dat met de MH17 te maken?
En wat heeft de Oekraïne en Irak daar mee te maken?

Sorry als ik heel dom overkom maar normaal verdiep ik me niet heel erg in dit soort zaken, en het is al even bezig dus ik loop erg achter...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:43

NAVO (USA + EU) willen Oekraïne EU/NAVO lid maken. Rusland wil heel logisch geen grote vijand aan zijn grenzen. Omdat soldaten sturen en direct met elkaar gaan vechten om verschillende redenen geen optie is worden er andere landen opgestookt (omverwerpen democratisch gekozen regering gaat niet zonder grote zak geld van buitenaf.) Aan de andere kant proberen beide machtsblokken elkaar economisch en financieel in de problemen te helpen door allerlei handelsbeperkingen op te leggen. Zoals nu de fruit, groenten, vlees en zuivelproducten boycot. En USA die Rusland uit het internationale bankensysteem gooit, waardoor bv de creditcards van veel russen niet meer bruikbaar zijn. Echter Rusland werkt al veel langer samen met grote delen van Azië en de opkomende economieën die samen ook wel de BRICS landen heten. Je krijgt door dit hele gebeuren een soort 2-deling qua handel. BRICS vs. Westen (EU+USA). Drijfveer vanuit de BRICS is o.a. de dalende waarde van de petrodollar en de regels van het IMF (USA stelt daar eigenlijk de regels voor op) die ten nadele van die landen zijn.

Midden oosten is heel kort kwestie van : "het verzekeren van genoeg olie voor de USA is een zaak van nationale veiligheid" of heel grof : "wat doen die <piep> arabieren boven op ONZE olie".
(Houding USA, niet gek dat de mensen daar niet van amerika houden).
Het olie verhandelen in dollars is de steun onder de USdollar (vandaar de term petrodollar) en iedereen die daar van af wil wijken moet heel sterke vriendjes hebben (Rusland bv, daarom is amerika Iran & Syrië niet binnen gevallen), je loopt lief mee (Arabisch schiereiland met saudi arabië voorop) of het kost je je leven (Saddam in Irak en Khadaffi in Lybië). Die laatste 2 wilden nl van de petrodollar af voor de handel in olie en dat is wat ze echt de kop gekost heeft.

MH17 is in Oekraïne neergestort (en dat is eigenlijk het enige stuk in het hele verhaal waar iedereen het over eens is). Het vloog over een gebied waar het niet had mogen vliegen en waar de bakens die de commerciële luchtvaart volgt uit stonden/stuk waren. Hoe, wie en wat de oorzaak van het neerstorten is geweest zullen we nooit zeker weten. Maar nog de Russen, noch de seperatisten hebben enig profijt van zo'n actie en de seperatisten hebben de capaciteit ook niet. Hoofd verdachte is eigenlijk Oekraïne zelf, ook omdat het raketaanval verhaal twijfelachtig is (Afschieten Buk laat soort dampspoor achter die 10-30min. zichtbaar is en daar is niks van gezien of gezegd).

Om je moeder gerust te stellen : Nee, de Russen komen hier niet, hebben ze geen reden voor.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:54

Ik moet je verhaal nog wel 3 keer lezen denk ik, maar heel erg bedankt voor de moeite!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:56

Ik zou alleen wel in mijn achterhoofd houden dat dit een samenvatting is gebaseerd op een mening en niet geheel onderbouwd wordt met feiten. Of ik moet duidelijk iets gemist hebben de laatste dagen. :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:07

Je bedoelt een samenvatting van iemand die meningen voor feiten aanziet en feiten voor meningen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:40

Ann schreef:
Ik zou alleen wel in mijn achterhoofd houden dat dit een samenvatting is gebaseerd op een mening en niet geheel onderbouwd wordt met feiten. Of ik moet duidelijk iets gemist hebben de laatste dagen. :+

Hou ook in je achterhoofd wie er profiteerd van deze acties (nee dat is niet Rusland), dat lang niet al het nieuws wat ik lees van de grote nederlandse media sites komt en dat er hoewel je ook bij de alternatieve bronnen kritisch moet zijn er wel veel meer duidelijk wordt over wat voor vreselijk smerig spel er eigenlijk gespeeld wordt.

Er ontstaan momenteel overal ter wereld conflicten over grondstoffen ook al krijgen wij lang niet alles daarvan te zien/horen. China ruziet nog steeds in de zuid-chinese zee bv. Ze willen daar nl naar olie boren en claimen daarom dat een stuk zee bij hen hoort waar andere landen al territoriale wateren hebben.

Het zo opgehemelde schaliegas/olie verhaal blijkt financieel niet rendabel te krijgen en de productie uit bestaande putten gaat met 30-50% per jaar omlaag.
http://www.zerohedge.com/sites/default/ ... _shale.jpg

Daarnaast geven de fracking bedrijven toe dat 5% van hun putten meteen in het grondwater lekt en 50% dat op termijn zal doen. Die milieuschade is niet te betalen, vrijwel oncontroleerbaar en dubbel zo funest met het steeds schaarser worden van veilig drinkwater.

Productie conventionele olie is volgens de cijfers van een aantal experts gelijk of dalende sinds 2006, we zitten dus ergens tussen plateau (door bv schalieolie, teerzanden en forceren putten) en een daling. Heel goed mogelijk dat daar ook de werkelijke oorzaak achter de voortdurende crisis gezocht moet worden. En ook meteen een aannemelijke verklaring voor al de onrust in de wereld. Amerika kan nl niet zonder goedkope olie, dat land is helemaal ingericht op de auto. China's economie groeit nog steeds en heeft daarvoor ook steeds meer olie nodig. Dan heb je meteen de 2 grootste wereldeconomiën te pakken die dus kennelijk grondstoffen te kort komen om te kunnen blijven draaien zoals ze gewend zijn.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:43

ceasario schreef:
Het is ondernemersrisico..van vraag en aanbod. Zo simpel.

En op het moment dat de ondernemer besluit om een gedeelte van zijn aanbod uit de vraagmarkt te halen om een betere prijsvorming te krijgen is hij aan voedselvernietiging aan het doen en is moet hij het maar afgeven :?

Jaren geleden heb ik op de groente veiling gewerkt en producten die niet aan de minimum prijs verkocht werden, werden als veevoer gestort. Maar de productie van groenten moet alsmaar goedkoper want de consument wil niet zo veel betalen. En dus moet er meer komen om de kosten te kunnen dekken. De laatste tijd hoor ik genoeg verhalen over groente telers om te weten dat de jongens blij zijn om nog uberhaupt wat te verdienen. Je kunt het ondernemers risico noemen maar geloof me dat er veel meer speelt als alleen maar het ondernemer zijn. Veel van die bedrijven hebben een adviseur van de bank die wel verteld wat ze wel en niet mogen hoor.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:55

Ik vind persoonlijk ook niet dat je dit ondernemersrisico kan noemen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:03

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:45

Funnygirl schreef:
[. Veel van die bedrijven hebben een adviseur van de bank die wel verteld wat ze wel en niet mogen hoor.

EN...Dat is ondernemen..Zeker als je denkt dat de bomen tot in de hemel groeien..
Ja dan kan het mis gaan..Maar een echte ondernemer neemt zijn verantwoordelijkheid en schuift het niet af.

Ik heb klanten in Moskou en die wilde wel weer een veulen van me..
Dus nu niet..Waar kan ik nu mijn hand ophouden ??? :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:54

Funnygirl schreef:
[ Veel van die bedrijven hebben een adviseur van de bank die wel verteld wat ze wel en niet mogen hoor.

Indirekt steunen we dus weer de banken !!! :(

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:55

Goed initiatief :) Denk alleen dat ik een stukje mis. Voor de boer maakt het denk ik niet veel uit. Je krijgt de marktprijs, en dat is nog steeds te weinig om van te telen. Ze zullen bij de voedselbank ook niet alleen uien of aardappels willen, dus zal er alsnog veel het veevoer in gaan of vernietigd worden. Voor de voedselbank natuurlijk wel heel fijn, maar wat is nu precies de bedoeling en het voordeel voor de boer?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:56

ceasario schreef:
Funnygirl schreef:
[. Veel van die bedrijven hebben een adviseur van de bank die wel verteld wat ze wel en niet mogen hoor.

EN...Dat is ondernemen..Zeker als je denkt dat de bomen tot in de hemel groeien..
Ja dan kan het mis gaan..Maar een echte ondernemer neemt zijn verantwoordelijkheid en schuift het niet af.

Ik heb klanten in Moskou en die wilde wel weer een veulen van me..
Dus nu niet..Waar kan ik nu mijn hand ophouden ??? :(:)

Wie denkt er dan dat de bomen tot in de hemel groeien?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:00

Maanon_ schreef:
[

Wie denkt er dan dat de bomen tot in de hemel groeien?

De ondernemer die maar bleef uitbreiden, maar eigenlijk al lang had moeten stoppen.

Maar de bank zit hem nu in zijn nek..

Dus is het een indirekte steun voor de banken en niet voor de ondernemer.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:12

Daar heb je gelijk in. Waar je het ene jaar een klapper op maakt kan het volgende jaar niks waard zijn, waarom er dan gedacht wordt dat het elk jaar feest is snap ik ook niet.
Maar helaas zijn er ook zat meer kleinschalige boeren die hier ook de dupe van zijn. En voor hun vraag ik mij af wat hun voordeel is van het initiatief van het vrijgemaakte budget.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 01:00

@Tamary, het gaat niet over China of het Midden Oosten. Het gaat om Rusland, dat niet accepteert dat een land uit zijn invloedssfeer verdwijnt en die er dan geen been in ziet om de soevereiniteit van dat land, Oekraïne, te schenden.

Wat MH11 betreft, het klopt dat Rusland en de seperatisten daar geen voordeel van hebben. Ze dachten dan ook een militair vliegtuig van de Oekraïne neer te schieten. Dat het achteraf een civiel vliegtuig was, waardoor het op hun terugslaat en ze er geen voordeel van hebben. maakt het niet opeens een aanslag vanuit de Oekraïne.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:09

Karl66 schreef:
@Tamary, het gaat niet over China of het Midden Oosten. Het gaat om Rusland, dat niet accepteert dat een land uit zijn invloedssfeer verdwijnt en die er dan geen been in ziet om de soevereiniteit van dat land, Oekraïne, te schenden.

Wat MH11 betreft, het klopt dat Rusland en de seperatisten daar geen voordeel van hebben. Ze dachten dan ook een militair vliegtuig van de Oekraïne neer te schieten. Dat het achteraf een civiel vliegtuig was, waardoor het op hun terugslaat en ze er geen voordeel van hebben. maakt het niet opeens een aanslag vanuit de Oekraïne.

Amerikanen hebben inmiddels al toegegeven fout te zitten met hun beschuldigingen over mh17.
http://www.paulcraigroberts.org/2014/07 ... g-roberts/ :
Citaat:
After days of placing hostile blame for the downing of the Malaysian airliner on Russia, the White House permitted US intelligence officials to tell reporters that there is no evidence of the Russian government’s involvement.

Bovendien is het ronduit vreemd dat een land waar alle satelieten op gericht zijn iets kan doen zonder dat amerika daar onomstotelijk bewijs van tevoorschijn kan toveren terwijl het wel al binnen een paar uur na het ongeluk claimt precies te weten hoe en wat.
OCSE eerste indruk mh17 crashsite onderzoek:
https://www.youtube.com/watch?v=7ze9BNGDyk4
Hele stuk :
http://www.cbc.ca/news/world/malaysia-a ... er=skygrid

Toen beide Duitslanden 1 werden is Rusland belooft dat de NAVO geen cm verder oostwaarts zou komen in ruil voor toestemming hiervoor. Die belofte is inmiddels al vele malen gebroken. Kijk eens goed op de kaart, dan zie je dat Rusland inmiddels vrijwel geheel is omsingeld door Amerikaanse legerbases incl kernkoppen. Wie is hier de agressor?
Blackwater/academi (usa huurlingen, door us overheid veel ingezet in o.a. Irak) is actief aan de kant van Kiev. Hele plaatje is veel groter dan wat de grote kranten en NOS journaal vertellen.

Er wordt een heel smerig spel gespeeld op heel hoog niveau. Of dat de regeringsleiders zelf zijn of dat er achter de schermen aan hun touwtjes getrokken wordt is voor ons als burger niet relevant. Dat we aan alle kanten belogen en gemanipuleerd worden zodat we denken en doen wat deze spelers van ons willen wel.
Wat kranten in andere werelddelen over de situatie schrijven:
http://www.atimes.com/atimes/Central_As ... 80814.html

Wat meer tegen geluid:
http://www.paulcraigroberts.org/2014/07 ... g-roberts/
uit bovenstaande link:
Citaat:
Here again is the Wolfowitz Doctrine that controls US foreign policy and that condemns Planet Earth to death:

“Our first objective is to prevent the re-emergence of a new rival, either on the territory of the former Soviet Union or elsewhere, that posses a threat on the order of that posed formerly by the Soviet Union. This is a dominant consideration underlying the new regional defense strategy and requires that we endeavor to prevent any hostile power from dominating a region whose resources would, under consolidated control, be sufficient to generate global power.”

A hostile power is defined as any country that is not a Washington vassal.

The Wolfowitz Doctrine commits the United States, its peoples, Washington’s gullible EU allies and those peoples to war with Russia and China. Unless Russia and China surrender, the world will be destroyed.

The destruction of the world is what the idiot EU governments and the presstitute Western media are fostering by their enablement of Washington’s lies and aggression.

Aanvullend:
http://www.paulcraigroberts.org/2014/08 ... g-roberts/
http://www.paulcraigroberts.org/2014/08 ... g-roberts/

Interview with Prof. John McMurtry over USA:
http://www.globalresearch.ca/u-s-holds- ... ns/5393789

Je kan dit niet als een geïsoleerd geval zien, ook al is Oekraïne hoe graag een aantal groepen dat anders zien nog steeds een burgeroorlog (al is het aannemelijk te maken hier het etiket genocide op te plakken.) en dus een intern conflict. Dat een aantal landen zich daar zo graag in mengt zegt meer over die landen en hun motivaties dan over hoe groot het conflict werkelijk is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:12

Je blijft dus gewoon feiten en meningen door elkaar halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:33

Karl66 schreef:
Je blijft dus gewoon feiten en meningen door elkaar halen.

Als ik elk woord moet gaan onderbouwen krijg je een boekwerk van 6000 pagina's.

Ik volg het hele gebeuren al een tijdje en wat kritischer dan enkel de schuld bij Rusland te leggen. Voor een conflict zijn minimaal 2 partijen nodig. En daarvan zal er minimaal 1 een heel goede reden moeten hebben om de ander daar in te trekken. Komt ook de vraag bij: "Wie is er eigenlijk echt begonnen en wanneer?". Want dit hele Oekraïne gebeuren komt niet uit het niks, daar gaat een heel traject aan vooraf.

Dan is ook nog eens de vraag : "Waarom zoekt Europa eigenlijk ruzie met zijn belangrijkste handelspartner?". En dat ook nog eens in een tijd dat de Europese economie niet op gang wil komen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:09

Het feit is heel simpel dat Oekraïne een soevereine staat is en dat Rusland er dus helemaal niks over te zeggen heeft of Oekraïne zich meer op het westen wil richten of niet. Veel simpeler dan dat kan je het niet maken, Rusland heeft geen enkel recht om een deel van een ander land te annexeren of om ultranationalisten naar een ander land toe te sturen om daar te gaan vechten.

En dat staat verder helemaal los van jouw mening (die door geen enkel feit onderbouwd wordt) dat er plannen waren om lid te worden van de Navo of EU.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:05

ceasarrio: Ik weet niet ef je bekend bent in de groente sector maar anders zou je weten dat dit niet zo speelt. We praten niet meer over ondernemers die bleven uitbreiden maar over mensen die hun bedrijf vrij hebben van schulden maar van de bank geen geld meer krijgen om nieuwe planten te kunnen zetten om weer een jaar te kunnen oogsten. En de reden waarom???? Omdat ze te veel geld in de grote bedrijven hebben zitten waar zij al lang eigenaar van zijn en dus niet kunnen laten vallen. Dus de kleine jongens (1 1.5 ha) moeten maar bloeden. En dan heb jij het over ondernemen. Je kunt het beter hebben over de banken die gewoon bedrijven kapot laten gaan. En diegene die nog net voldoende hebben om wel te planten gaan nu ook eraan. Maar hier kunnen we het nog lang over hebben maar zullen er nooit uitkomen. Oh ja...... wij hebben zelf geen groenten maar ben wel ondernemer in de agr sector.