Het nieuws wordt steeds heftiger.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Het nieuws wordt steeds heftiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:40

Ik ben het met AmoorM eens, er is nog zelden 'goed nieuws' in het nieuws. Het gaat de laatste tijd voornamelijk over oorlog, (zinloos) geweld, ziektes, ed. maar het zijn in mijn ogen ook de kleine dingen waar men over zeurt, neem bijvoorbeeld het zwarte pieten drama, dat moet dan uitgebreid in het nieuws komen..

Om even in te haken op het jihad-strijders verhaal, ik vind dat wij deze mensen best uit ons land mogen 'verbannen'. Hier in Nederland hebben wij godsdienstvrijheid en hoor je een ander jou geloof niet op te leggen (d.m.v. geweld), maar ook niet in gevaar te brengen door jou geloof. Ik ben bewust niet gelovig en heb respect voor de gelovigen, maar ik hoef niet in gevaar gebracht te worden door een stelletje gekken dat zijn geloof gaat "verdedigen" d.m.v. geweld.

Ik ben van mening dat er oorlog blijft zolang er 'geloof' bestaat. Bijna alle (actuele) oorlogen gaan om geloof, er moet een bepaalde groep gelovigen het land uit, of ze hebben ruzie over de opvattingen van het geloof, ...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:55

het 'nieuws' is altijd erg geweest. En geweld kent golfbewegingen (ook helaas van alle tijden)

het ligt mede ook aan je eigen ervaringen en referentiekaders hoe of het erger of minder erg is/lijkt te worden..

en wat ook al genoemd is, globalisering is ook een oorzaak dat het 'slechter' lijkt in de wereld. we kunnen iedere uithoek vinden en zien.. waar vroeger het nieuws mondjesmaat over binnendruppelen krijg je nu youtubefilmpjes op telefoons gemaakt door inboorlingen bij wijze van spreken..

'als ratten in de val' dat klinkt heel erg.. maar dat in mijn ogen is het gevolg van populistische journalistiek.. 'vroeguh' was er minder heftige concurentie.. je had een paar dagbladen met ieder een stijl gericht op een doelgroep.. maar nu ijvert de telegraf bij wijze van spreken met wtf.nl om de wie het meeste aandacht kan trekken.

als je naar 'als ratten' in de val kijkt in de geschiedenis..
De joden die ondergedoken zaten tijdens een razzia zaten ook als ratten in de val
tijdens de watersnoodramp zaten er hele dorpen als ratten in de val.
De Masada belegering, daar zat men maanden als ratten in de val (massale zelfmoord met een enkeling om het verhaal te doen)..
De jongen die vorig jaar in Leeuwarden omkwam tijdens die heftige brand, zat als een rat in de val.

en zo kun je nog wel even doorgaan

alleen de term 'als ratten in de val' gebruiken in de journalistiek is een smakeloze (in mijn ogen dan) nieuwe ontwikkeling.

tenslotte kun je er niet omheen..
iedere 30 jaar verdubbeld de wereldbevolking (altijd zo geweest).. Dus 60 jaar geleden 100 mensen zou eisen, zou nu 300 mensen kunnen eisen, procentueel heb je het dan over dezelfde impact.

als je in het jaar 1600 met een bom Amsterdam had kunnen platgooien, dan had je 60.000 slachtoffers gehad (in 1500 zouden het er 30.000).. zou dat nu gebeuren dan maakt het 800.000 slachtoffers maken.. als je er zo naar kijkt zou het nu veel erger zijn dan toen.. Echter, als je even nadenkt zou het even erg geweest zijn als het toen gebeurde. De impact is gelijk, een invloedrijke stad zou van de kaart verdwijnen met alle inwoners als slachtoffer. Daarnaast zou men nu binnen 3 minuten in Amerika weten dat het gebeurd is.. in 1500 zou het maanden geduurd hebben en had men waarschijnlijk ook weinig affectie met ons gehad.. immers, wat kende ze Amsterdam nu eigenlijk. dan had het een kleine alinea geweest in het geschiedenis boek over Nederland nu..

over 500 jaar is de tweede wereldoorlog, misschien net zo 'indrukwekkend' als de de 80-jarige oorlog voor ons is (voor de meeste mensen een verplicht riedeltje om te leren en zo snel mogelijk weer uit je geheugen te bannen).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 14-08-14 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 01:00

Daar heb je wel een goed punt. Vroeger had je natuurlijk geen TV's dus bereikte bepaald nieuws veel minder mensen, doordat veel mensen tegenwoordig over een TV beschikken, op internet kijken, de krant lezen ed. raken zij veel meer betrokken bij het nieuws. Tenminste, dat denk ik.

Als klein meisje was oorlog voor mij nooit dichtbij, zoiets gebeurde bij ons niet. Nu ik het nieuws steeds meer ben gaan volgen, af en toe een krant lees, merk je dat oorlog, pijn, verdriet etc. ineens heel dichtbij kan komen, ook door de beelden die je erbij te zien krijgt. Je ziet mensen, soortgenoten, je kunt het je beter inbeelden, misschien voelt het daardoor wel 'erger' omdat je er tegenwoordig een steeds 'beter' beeld bij hebt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:46

Wat ik hier weinig lees, is dat het nieuws in de laatste dertig jaar vooral ook handelswaar is geworden. Alle media hebben inkomen nodig en dat inkomen komt door abonnees en advertenties. Meer lezers/kijkers betekent meer inkomsten. En ook wordt er meer en meer geschreven wat de abonnees willen lezen. Juist daarom is de berichtgeving over Oekraïne in Rusland héél anders dan de berichtgeving in de EU. Aan eenzelfde gebeurtenis kan de pers heel andere duiding geven.

Daardoor wordt het nieuws steeds sensationeler gebracht. Een belangrijk fenomeen is daarbij inflatie van taal. Schokkend taalgebruik wordt na een tijdje steeds minder schokkend door pure afstomping. En dan moet er weer terminologie uitgevonden worden die weer sterker is. Een gewoon objectief verhaal zit er niet al te vaak in, want dat leest (bijna) niemand, want dat is "saai". Zo zitten we al jaren in een spiraal van shockerende media die probeert de concurrentie te overtroeven in sensatie. Dat doet de objectieve pers geen goed. Jaren geleden hadden we alleen het journaal, dat gaf redelijk objectief weer wat er op de wereld speelde en wekte niet de indruk de ene of de andere politieke bril op te hebben. Dat is nu wel anders.

Ik kan me alleen maar voorstellen hoe iets als de eerste wereldoorlog of bijvoorbeeld D-Day op dit moment verslagen zouden worden. Hierbij verbleken bijna alle gebeurtenissen van nu als zaken in de marge. Gelukkig maar, dat de ellende niet meer zo massaal is als vroeger.

Maar als individu kan een persoonlijk drama even groot zijn als grote massale gebeurtenissen. Bij massale gebeurtenissen zijn er alleen meer betrokkenen.

Het speelt natuurlijk ook een rol dat we nieuws uit plaatsen als Waziristan binnen minuten krijgen voorgeschoteld. Vroeger hadden we daar minder last van. Reporters gingen niet massaal in brandhaarden zitten en die hadden al helemaal geen beschikking over sociale media en andere moderne communicatiemiddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:20

Tegenwoordig hev je historicus die alles uitzoeken en uitpluizen.
Dat er vroeger geen media was en ons dus niet zo snel nieuws berichten bereikten betekend niet dat deze gegevens niet in het huidige land werden opgetekend.
Nu heb je dus van die historicus die het gewoon als hobby of als werk hebben om dus dat soort gegevens bij elkaar te voegen.
Uit die gegevens blijkt dus wel degelijk een toename van conflicten in de wereld.
En het is ook helemaal niet raar dat die toename er is want door dat de media overal boven op zit is de hele wereld meteen op de hoogte.

Sommige landena vinden
n in grijpen en hoapp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:23

Dat laatste ging niet helemaal goed.
Sommige landen vinden dat ze dan in moeten grijpen en hoppa je hebt er een conflict bij.
Terwijl vroeger je die bemoeienis minder had.
Ik ben het dus niet zo eens met dat er altijd oorlogen zijn geweest en dat het niet opeens veel meer is.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:25

brrrr ik word er ook helemaal naar van als ik het nieuws aan zet tegenwoordig.
Ik weet dat het mijn kop in het zand steken is, maar ik sla toch geregeld over. Ik kan het niet oplossen en word er steeds helemaal naar van..