Zelfmoord als 'excuus'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:25

Ze vragen er toch naar? Als het niet goed gaat, dan gaat het niet goed.
Als ik je nu zou vragen, hoe gaat het? Jij zegt: Niet zo goed, vraag ik door, maar zo ben ik.

Ik vraag daarom ook niet 'alles goed', maar 'hoe gaat het'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:26

Ik was ook zo iemand die als antwoord op de vraag hoe het ging, riep dat alles goed gaat. Maar ik kwam er achter dat ik daarmee mezelf maar wat aan het voorliegen was. Vervolgens ben ik heel eerlijk mijn verhaal gaan doen. Om er achter te komen dat het de mensen die je de vraag stellen, je echte verhaal helemaal niet willen horen...:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:26

Cassidy schreef:
Ik was ook zo iemand die als antwoord op de vraag hoe het ging, riep dat alles goed gaat. Maar ik kwam er achter dat ik daarmee mezelf maar wat aan het voorliegen was. Vervolgens ben ik heel eerlijk mijn verhaal gaan doen. Om er achter te komen dat het de mensen die je de vraag stellen, je echte verhaal helemaal niet willen horen...:D

Nou, dat dus. Ik durf daarom niet eens te zeggen dat het niet goed gaat.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 21:27

[***] schreef:
Ze vragen er toch naar? Als het niet goed gaat, dan gaat het niet goed.
Als ik je nu zou vragen, hoe gaat het? Jij zegt: Niet zo goed, vraag ik door, maar zo ben ik.

Ik vraag daarom ook niet 'alles goed', maar 'hoe gaat het'

En dat is denk ik een rede waardoor mensen vaak 'goed' zeggen. Ze willen geen hulp, geen aandacht. Dat krijgen ze wel, als ze nee antwoorden

Selena

Re: Zelfmoord als 'excuus'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:29

Als ik zie dat er wat aan de hand is zeg is: Wat is er gebeurt? Dan vertellen ze het wel maar als io vraag hoe gaat het dan is het antwoord meestal goed hoor.

Anoniem

Als mensen geen hulp, aandacht etc. willen is dat hun goed recht.
Kom dat niet vaak tegen bij mijn eigen ervaringen trouwens, maar ben dan ook echt de praatpaal van menig mens hier :')

Het ligt ook wel aan waar je het vraagt, bijv. de supermarkt is niet een goede plek om je hele levensverhaal neer te leggen. (veel mensen, geen privé, noem maar op)

DynamiteS

Wat dat egoïsme betreft, ik snap de reactie best van mensen die het egoïstisch vinden omdat je andere mensen met pijn opzadelt maar aan de andere kant, ik vind het veel egoïstischer om iemand zich zo slecht te laten voelen dat diegene serieus denkt dat er geen andere uitweg meer is dan zelfmoord te plegen.

In mijn omgeving (lees: mijn school) hoor ik heel vaak dat mensen dingen zeggen als ''F*ck my life, ik wil dood, ik ga zelfmoord plegen, niemand geeft toch iets om mij etc. etc. etc.'' Vooral die F*ck my life zie/hoor ik héél vaak voorbij komen helaas.. Ik vind het zo.. stom dat daar zo makkelijk mee omgegaan wordt! In mijn omgeving al genoeg mensen meegemaakt die het zo slecht hadden dat ik bang was dat ik ze niet meer terug zou zien, of die me verteld hadden dat ze er wel ooit aan gedacht hadden, of er op dat moment aan dachten (serieus, geen loos dreigement!). Ik probeer er altijd zoveel mogelijk voor zulke mensen te zijn, hen te steunen en met ze te praten, want ik vind het echt verschrikkelijk als vrienden/kennissen whatever, zich zo voelen..

Ook als daar mee gepest werd, daar kon ik zo gruwelijk boos om worden! Vind dat zo ontzettend respectloos! (Sommige dingen liggen heel gevoelig bij mij; zelfmoord, kanker..)

Vaak zijn het mensen van mijn leeftijd die zulke dingen roepen, maar daar weet ik van dat het loos is en aandachttrekkerij, maar zie op statussen wel dat ze de nodige aandacht krijgen dus erover praten zal wel lukken, maar zelfmoord is iets serieus, niet wat je bij elk probleempje zegt, en dat wordt hier helaas wel gedaan.. Kan daar echt niet bij, dat ze niet nadenken wat voor gevolgen het kan hebben of hoe het kan aankomen bij iemand die er serieus mee bezig is.. :n

vuurneon

Heimdallr schreef:
vuurneon schreef:

Dat is ook vaak meer een beleefdheidsvraag dan oprechte interesse :=
'Hey alles goed! Ja met jou? Ja! Nou fijn je weer even gezien te hebben, doei!"

Nou dat is het niet. Als mijn moeder vraagt hoe het met mij gaat maar weet dat ik ergens mee zit, zeg ik ook gewoon dat het goed gaat. Zelfde geldt als vriendinnen zoiets vragen. Dus niets beleefdheidsvraag.

Er staat ook 'vaak' niet 'altijd'. Ik nam aan dat jij zelf de nuance er wel in zou kunnen maken en dat je voor jezelf kan invullen welke vraagsteller het doet uit oprechte interesse en welke het meer doet als begroeting. Maar dus bij deze is het aanvult ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:33

Cassidy, niet altijd. Maar mijn eigen ervaring is toch wel anders, ik heb eigenlijk best veel positieve reacties gekregen, en het was een aantal keer makkelijker om oprecht contact te maken.

En daarnaast: je mag ook gewoon aangeven dat het niet goed gaat maar dat je er verder niet over wilt vertellen. Dan hoef je niet te faken, maar ook niet tegen je zin uitgehoord te worden.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:34

[***] schreef:
Als mensen geen hulp, aandacht etc. willen is dat hun goed recht.
Kom dat niet vaak tegen bij mijn eigen ervaringen trouwens, maar ben dan ook echt de praatpaal van menig mens hier :')

Het ligt ook wel aan waar je het vraagt, bijv. de supermarkt is niet een goede plek om je hele levensverhaal neer te leggen. (veel mensen, geen privé, noem maar op)

Ja ik ook :) Maar vind het ook totaal niet erg, vind het juist fijn als mensen hun hart kunnen luchten bij mij, ik luister Al-tijd, hoe goed of slecht ik mezelf ook voel. Mensen kunnen ook altijd alles bij me kwijt en probeer ze altijd te helpen, dat kan ik wel niet altijd (ben ook maar jong), maar je hart luchten wil ook wel eens een beetje helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:36

DynamiteS schreef:
Ja ik ook :) Maar vind het ook totaal niet erg, vind het juist fijn als mensen hun hart kunnen luchten bij mij, ik luister Al-tijd, hoe goed of slecht ik mezelf ook voel. Mensen kunnen ook altijd alles bij me kwijt en probeer ze altijd te helpen, dat kan ik wel niet altijd (ben ook maar jong), maar je hart luchten wil ook wel eens een beetje helpen..

Ik vind het ook niet erg, inderdaad fijn als je iemand kan helpen. Moet soms wel opletten dat ik er zelf niet aan onderdoor ga, maar ook ik heb zelf weer mensen waar ik mijn verhaal aan kwijt kan. Het werkt bij mij twee kanten op gelukkig :)

Wat Shadow0 ook zegt, je hoeft er niet op door te gaan, je hoeft niet te antwoorden. Je bent gelukkig altijd nog vrij om zelf te bepalen of je iets wel of niet wil vertellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:40

Shadow0 schreef:
Cassidy, niet altijd. Maar mijn eigen ervaring is toch wel anders, ik heb eigenlijk best veel positieve reacties gekregen, en het was een aantal keer makkelijker om oprecht contact te maken.

En daarnaast: je mag ook gewoon aangeven dat het niet goed gaat maar dat je er verder niet over wilt vertellen. Dan hoef je niet te faken, maar ook niet tegen je zin uitgehoord te worden.

Over dingen praten helpt. Dus als de vraag komt, wil ik er gerust over vertellen. Mensen willen alleen niet altijd luisteren. Afgezien van het feit dat het moment zich er niet altijd voor leent.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:45

Cassidy schreef:
Shadow0 schreef:

Over dingen praten helpt. Dus als de vraag komt, wil ik er gerust over vertellen. Mensen willen alleen niet altijd luisteren. Afgezien van het feit dat het moment zich er niet altijd voor leent.

Ligt aan de ernst van je problemen (gezien dit topic wat zwaardere problemen..), maar ook veel mensen die niet weten wat er ze ermee aan moeten en je niet kunnen helpen en daarom niet willen/kunnen luisteren..

Zelf ook gehad, vriendin van mij zei dat ze er altijd was voor me en dat ik altijd bij haar terechtkon, en vaak was dat ook zo! Maar had ook regelmatig als zij vroeg hoe het ging en ik bekende dat ik me slecht voelde, zij wegliep.. Deed zo ongelooflijk veel pijn toen, maar ik moest wel in mijn achterhoofd houden dat zij heel anders was als ik en mijn problemen ook niet makkelijk waren.. De momenten dat mensen er wel voor me zijn waardeer ik daarom des te meer, want het is ook niet makkelijk en zij kunnen ook niet altijd helpen of weten gewoon niet hoe ze ermee om moeten gaan.

Tuurlijk heb je wel altijd die mensen die het gewoon geen barst interesseert, maar laten we ons daar niet teveel op concentreren :o ;)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:50

Ik ben ook door een rot periode gegaan/zit er nog in. Ja ik heb al eens aan zelfmoord gedacht, maar nooit echt om het uit te voeren. Ik heb ook een hele goede vriendin verloren en het is nog steeds een stukje van mij dat "weg" is, ze was echt heel belangrijk voor mij. Ik heb andere manieren, manieren waar ik niet trots op ben en daar ben ik toch mijn best aan het doen om te stoppen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:14

Allemaal schreeuwen om aandacht van die kinderen, hoop ik tenminste. Ik las ooit iets over een meisje dat op fb een afscheidsberichtje schreef en daarin haar pesters (meisje werd zwaar gepest) toe sprak, daarna pleegde ze zelfmoord en het was voor mensen te laat om te reageren of in te grijpen. Maar die had dus een reden.

Maar iemand zou, idd zoals al gezegd, de dupe moeten worden van iemand die zelfmoord pleegt. Al is er altijd wel iemand, zelfs al pleeg je geen zelfmoord, maar een natuurlijke dood. Gevonden zal je moeten worden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:16

Ik denk dat mensen het eerder een plekje kunnen geven als je een natuurlijke dood gestorven bent, dan dat je er zelf uit bent gestapt. De vraag naar het waarom, en de vraag of je het had kunnen voorkomen als je "vul maar in" gedaan had zal bij een zelfmoord altijd blijven.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:31

Cassidy schreef:
Ik denk dat mensen het eerder een plekje kunnen geven als je een natuurlijke dood gestorven bent, dan dat je er zelf uit bent gestapt. De vraag naar het waarom, en de vraag of je het had kunnen voorkomen als je "vul maar in" gedaan had zal bij een zelfmoord altijd blijven.

Dood is nooit leuk, of diegene het nou zelf had genomen of niet. Met vragen zul je altijd blijven zitten.
Ik weet het namelijk, 3 overledenen in 1 jaar.. Ik heb nog altijd vragen.
De meeste mensen laten een zelfmoord briefje achter, de ander hangt zich zonder een laatste bericht op. Het is een moeilijk onderwerp want veel van de mensen hadden wel degelijk een situatie waarin ze geen uitweg meer zagen, terwijl van andere.. tja, er een misschien minder goede reden was

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:37

Dat die vragen er altijd zullen blijven bij een zelfmoord is een aanname. Elk overlijden is anders net zoals elke zelfmoord heel anders is. Vragen zullen er altijd zijn na een overlijden maar het is zeer beslist niet zo dat familie van iemand die zelfmoord heeft gepleegd per defnitie bezig is met de vraag hoe het voorkomen had kunnen worden.

Natuurlijk zijn er dingen die als normaal worden gezien omdat het altijd wel zo zou zijn maar dat klopt van geen kanten.

Elke zelfmoord wordt hier over één kam geschoren en dat is niet fair.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:50

bigone schreef:
Tja in het stenen tijdperk (voor er internet bestond)schreeuwden we allemaal wel eens Was ik maar dood of ik kap ermee of Ik kan net zo goed dood zijn. Toen luisterde alleen je beste vriendin of je paard of je moeder (die vervolgens zei dart je de aardappelen even moest schillen) En werd er weer overgegaan tot de orde van de dag.
Tegenwoordig flikkert iedereen alles op het net en weet de hele wereld het, das het verschil.

Dit vind ik een hele goede opmerking. Slaat de spijker op z'n kop denk ik.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:56

Als je roept dat je zelfmoord wil plegen is dat imo een roep on hulp. Waar je mee zit zal uiteen lopen. Maar anyway de persoon heeft het idee dat hij de situatie waar hij in zit dus niet kan handelen. Of dat nou licht of zwaar is, als buitenstaander zal je de rede ook nooit geldig vinden.

De een heeft nou meer veerkracht dan de ander en kan dan ook meer hebben of zelf oplossen.

Ook die 'schreeuw om aandacht" behoeft imo aandacht want gezond is het niet.

Ik keur zelfmoord niet goed maar bij echt psychisch lijden kan ik het me voorstellen dat iemand er voor kiest. Gelukkig is er voor deze mensen de euthanasie wetgeving

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:09

belle_boef schreef:
Ik keur zelfmoord niet goed maar bij echt psychisch lijden kan ik het me voorstellen dat iemand er voor kiest. Gelukkig is er voor deze mensen de euthanasie wetgeving

Probleem met die wetgeving is, dat je door een hele molen moet. En niet iedereen kan dat aan, en niet iedereen is ten allen tijde even goed bij zijn verstand dat hij dit traject helemaal kan doorlopen.
Ik heb zelf een geadopteerd nichtje, zij is schizofreen. Heeft al meerdere keren een psychose gehad, en is een paar keer net op tijd gevonden op momenten dat ze zich zelf van kant probeerde te maken. Laatste keer heeft ze zich geprobeerd om zich te verhangen met een sjaal. Maar vraag je haar ronduit, wil je dood, dan is het antwoord "nee".

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:08

char1900 schreef:
#Aandacht tekort

lekker kort door de bocht zeg -:(- -:(- _-:( _-:(

iemand die dit zegt, heeft een probleem om daar niet in zn uppie uit te komen.

en een oudcollega van mij heeft ooit 5x geprobeerd zelfmoord te plegen, de eerste 4x is hij op het randje van de dood gevonden.

toen is hij best kwaad geworden.

de 5x keer is het gelukt, nja als iemand het werkelijk wilt, dan houdt je het toch niet tegen.

ik vraag me werkelijk af of het egoistisch is.

wat heb je namelijk liever, iemand die zn hele leven depressief is, en geen zelfmoord pleegt, of iemand die zelfmoord pleegt en zn rust heeft gevonden.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:39

Ik vind het heel "storend" als jongeren/kinderen met zelfmoord dreigen. Soms vind ik het ook wel eens kwetsend.
Mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd, daarnaast nog twee van haar zussen. Alle drie zijn opgenomen geweest en bij alle drie is het na 2 pogingen gelukt. Absoluut geen schreeuw om aandacht.

Voor de mensen die het egoïstisch vinden, een tijdje geleden was er een documentaire van een gezin waarvan de moeder al 12 (?) jaar zware psychische klachten had. Ze was al die tijd in behandeling en uiteindelijk vroeg ze euthanasie aan. Dit werd afgekeurd en die dag is ze naar een flatgebouw in de buurt gegaan. Ze had het juiste plekje gevonden en is meerdere keren langs gegaan om te kijken. Op een bepaalde dag heeft ze tegen haar kinderen (volwassenen) gezegd dat ze er een eind aan ging maken en haar kinderen namen afscheid en hadden er vrede mee. Het is de moeite om deze docu te kijken!

Als iemand zich zó ellendig voelt, dat hij/zij geen andere uitweg meer ziet, moet je nagaan hoe diegene in zijn vel zit. Ik vind het niet egoistisch, ik weet hoe slecht mijn moeder zich gevoeld heeft, om haar 4 kinderen en andere familie en vrienden achter te laten! Mijn moeder was een hele sociale en zorgzame vrouw, die zichzelf altijd aan de kant zette voor anderen, dit was de eerste keer dat ze iets voor zichzelf besloten heeft...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:52

purple schreef:
Ik vind het heel "storend" als jongeren/kinderen met zelfmoord dreigen. Soms vind ik het ook wel eens kwetsend.
Mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd, daarnaast nog twee van haar zussen. Alle drie zijn opgenomen geweest en bij alle drie is het na 2 pogingen gelukt. Absoluut geen schreeuw om aandacht.

Voor de mensen die het egoïstisch vinden, een tijdje geleden was er een documentaire van een gezin waarvan de moeder al 12 (?) jaar zware psychische klachten had. Ze was al die tijd in behandeling en uiteindelijk vroeg ze euthanasie aan. Dit werd afgekeurd en die dag is ze naar een flatgebouw in de buurt gegaan. Ze had het juiste plekje gevonden en is meerdere keren langs gegaan om te kijken. Op een bepaalde dag heeft ze tegen haar kinderen (volwassenen) gezegd dat ze er een eind aan ging maken en haar kinderen namen afscheid en hadden er vrede mee. Het is de moeite om deze docu te kijken!

Als iemand zich zó ellendig voelt, dat hij/zij geen andere uitweg meer ziet, moet je nagaan hoe diegene in zijn vel zit. Ik vind het niet egoistisch, ik weet hoe slecht mijn moeder zich gevoeld heeft, om haar 4 kinderen en andere familie en vrienden achter te laten! Mijn moeder was een hele sociale en zorgzame vrouw, die zichzelf altijd aan de kant zette voor anderen, dit was de eerste keer dat ze iets voor zichzelf besloten heeft...

precies, dit bedoel ik ook.

mn excollega die 5x zelfmoord gepleegd heeft, waarvan 4x mislukt

was best kwaad op degene die hem voor de dood heeft gevonden.

nja als hij dan werkelijk dood wilt, dan moet je zulke mensen ook gewoon laten gaan, het is hun eigen keuze.

vind het respectloos dat die mensen zelf niet mogen beslissen wanneer ze gaan, dat is pas egoistisch

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:00

Ketaki schreef:
purple schreef:

precies, dit bedoel ik ook.

mn excollega die 5x zelfmoord gepleegd heeft, waarvan 4x mislukt

was best kwaad op degene die hem voor de dood heeft gevonden.

nja als hij dan werkelijk dood wilt, dan moet je zulke mensen ook gewoon laten gaan, het is hun eigen keuze.

vind het respectloos dat die mensen zelf niet mogen beslissen wanneer ze gaan, dat is pas egoistisch

wow wat erg!! :oo

is dit een rtopiceop dat topic van beste pony van bokker floordekoor?