Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:14

ceasario schreef:
Zitouna schreef:
Natuurlijk is Hamas harstikke fout, maar kom op, dat mensen de oorlogsmisdaden die daar in Gaza gemaakt worden door het Israelische leger goed proberen te praten, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Waarom is Hamas fout..? Ze zitten als haringen in een vat achter een muur.
Ze vechten als 1000 jaar voor hun grondgebied. David tegen Goliath maar nu andersom.

Nu weet Israel ook een beetje wat het is "afgesloten' te zijn van de buitenwereld . Er is weinig of geen vliegverkeer meer.

Zo simpel is het echt niet, en 1000 jaar ook niet...
Misschien omdat het een radicaal islamitische groepering is, waar veel strijders niet eens van Palestijnse oorsprong zijn. Die ook misdaden plegen tegen de rechten van de mens, en al lang niet meer uit naam van de buurtoorlog.

En zoals ik eerder vertelde, dat de Palestijnse burgers sowieso verliezende partij zijn. Een regering van extreem radicalen heeft nog niemand goed gedaan?

En dat is niet de Israëliërs gelijk geven, wat ze bezig zijn of gedaan hebben zijn oorlogsmisdaden. Met geen woord goed te spreken.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 24-07-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:15

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:17

Ik sprak in het algemeen, want laten we eerlijk zijn, het westen heeft er toch het liefst zo min mogelijk mee te maken. En tja het tribunaal, dat is ook niet de eerste keer, maar wat heeft het nu allemaal geholpen... Het is zo'n verschrikkelijk uitzichtloze situatie :'(
Tja Hamas is fout vanuit het oogpunt dat geweld nooit de oplossing is. Het geweld is echter zo ongelofelijk disproportioneel... Ik zal geweld nooit goed proberen te praten, maar laten we eerlijk zijn, als je halve familie voor je ogen is afgeslacht, je kinderen, je beste vriend, je ouders, je broers en zussen, daarbij ook jullie boerderij die al eeuwen in jullie familie was afgepakt is en je verdreven bent van jullie land je niet bepaald meer ongekleurd door het leven kan gaan en ook geen doel of plezier in het leven meer hebt :'(

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:19

ceasario schreef:
Hij noemt Gaza "de grootste openluchtgevangenis ter wereld" en zegt het "schokkend" te vinden dat Rutte het aantal doden aan Palestijnse kant niet disproportioneel vindt.

http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... rutte.html

Ik zie het sinds de crash elke dag op bokt.
Hoe goed Nederland het doet om de rust te behouden, gisteren is er bv in Oekraïense - Rusland burgeroorlog verklaart. Wat betekent dat ze voor het tribunaal kunnen komen voor het plegen van misdaden tegen de mensheid.
Elke dag gebeuren daar nog bombardementen, lees jij daar iets meer over?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:20

Citaat:
Tja Hamas is fout vanuit het oogpunt dat geweld nooit de oplossing is.

Het is maar net welke kant je op wil kijken..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:21

Ook even de zin erna lezen, ceasario. Lijkt me toch duidelijk aan welke kant ik sta, de enige echte verliezers hier zijn de Palestijnse burgers.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:24

Ik denk ook dat men hamas veel te hard als rechtvaardig ziet.
Oplossingen worden niet aangenomen, problematiek word erger gemaakt, burgerslachtoffers als schild gebruiken

Ik blijf wel aan de kant van het volk staan, de onschuldige die nu in kampen zitten en geterroriseerd worden door beiden partijen.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 24-07-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:24

Furrow schreef:
[

Ik zie het sinds de crash elke dag op bokt.
Hoe goed Nederland het doet om de rust te behouden, gisteren is er bv in Oekraïense - Rusland burgeroorlog verklaart. Wat betekent dat ze voor het tribunaal kunnen komen voor het plegen van misdaden tegen de mensheid.
Elke dag gebeuren daar nog bombardementen, lees jij daar iets meer over?

Ik weet alleen dat de westerse financieele wereld voor een groot deel in handen is van joden..Blomberg moest zich gisteren ook ff voorstellen.. ;(

Dus aan welke leiband lopen ze.

Zitouna

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:30

Ook de meeste mainstream westerse media. Daarom hebben ze het misschien nog zo lang volgehouden, maar met social media kunnen ook de anderen hun kant van het verhaal vertellen, en realiseren zich daardoor steeds meer zich dat de dingen niet altijd zo zijn zoals men hen het liefst zou laten geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:02

De hele social media speelt er handig op in.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10204417692186531
Dit filmpje kwam ik bijvoorbeeld tegen over de Hamas.

Ik lees steeds dat de Joden een land toe gewezen hebben gekregen.
Met de leus een land zonder volk voor een volk zonder land maar dat dan even werd vergeten dat daar dan al 1000den Palestijnse woonden.
Maar eerder woonden de Joden daar toch ook al verspreid door het hele land maar werden ze uiteindelijk ook continue verdreven door moslims? waardoor ze uiteindelijk verspreid raakten over de hele wereld.
Het is toch een strijd die er al was nog voordat Joden überhaupt verspreid over de wereld woonden.
En als ik dan bedenk dat in die tijd overal in de wereld wel landje pik was en er naar mijn idee geen sprake was van landsgrenzen.
Maar goed dat is hoe ik er tegen aan kijk, ik vind dat ze beide recht hebben om er te wonen en dat Hamas en het Israëlisch leger moeten stoppen met hun strijd.
Kom op hier in Nederland kan het toch ook? En wat te denken van Paramaribo alwaar de Moskee gewoon naast de synagoge staat. Kan daar toch ook?

Er was laatst een mooi filmpje op facebook over een soldaat die zijn versie van het verhaal deed.
Oorlog wordt gecreëerd en instant gehouden door rijke mensen.
De grootste vijand is de hebzuchtige mens!

https://www.facebook.com/photo.php?v=670154173069748&set=vb.100002255139152&type=2&theater

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:09

@OsMo, dat is (of was, kan zijn dat ze er intussen ook niet meer in geloven) de mening van de Palestijnen: de joden mochten er ook wonen, maar het heette wel Palestina (was 2000 jaar geleden trouwens ook al zo), maar dan moeten ze wel huizen en grond kopen ipv gratis inpikken.

Wat daar gebeurd is, en nog gebeurt, is imo krak hetzelfde als wat de Amerikanen indertijd met de Indianen gedaan hebben, en de Gaza-strook begint veel weg te hebben van een groot reservaat...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:46

Even iets over de naam "Palestina". Dat Israel Palestina heette was een zet van een Romeinse keizer... om de herinnering aan de opstandige Joden te wissen, die uit het land geknikkerd werden. In feite waren de echte Filistijnen, waarnaar een dunne kuststrook van Israel was genoemd (Filistea) al eeuwen daarvoor uitgeroeid. Die Filistijnen waren beslist geen Arabieren, maar afstammelingen van zeevaarder/zeerovers van Kreta, ze hadden in ieder geval een god met een vissenstaart.
Dus dat heeft nul komma nul met de huidige Palestijnen te maken.

In de tijd dat Israel Palestina heette, waren alle mensen die daar woonden in feite Palestijnen, en daar zaten ook Joden tussen...
Dus op zich zegt de term "Palestina" of "Palestijnen"niets. Want voor 1948 waren er ook al Joden en die waren in feite ook Palestijnen... en na 1948 waren er ineens geen Joodse Palestijnen meer, maar waren er wel Palestijnse Arabieren.

De rottigheid is verder dat 1 land aan twee volken beloofd is.
En net zo min als de Amerikanen van Europese afkomst nu weer teruggaan naar Europa, of de Australiers van Europese afkomst teruggaan naar Europa (in Australie is hetzelfde gebeurd als in de VS met de oorspronkelijke bevolking!) kunnen we nu nog verwachten dat Israëlische Joden teruggaan naar Europa.
En de Arabieren in Gaza kúnnen inmiddels ook niet meer terugkeren naar Egypte, Syrie en Jordanie etc. Voor de duidelijkheid: ze komen oorspronkelijk niet allemaal van Palestijns grondgebied, maar de woede van Palestijnen die hun huizen en grond kwijt zijn geraakt aan Israel wordt wel gebruikt door die "nieuwe" Palestijnen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:49

Helemaal mee eens, vooral de laatste zin.
En dat maakt de problematiek allemaal nog een stuk moeilijker om op te lossen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:01

Heeft Israel vroeger eigenlijk nog Israel geheten? Ben hier niet zo van op de hoogte.

En idd, de term "Palestijnen" of "Palestina" zegt historisch niets over de godsdienst: Jezus was een Christen, Jood en Palestijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:18

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:26

Furrow schreef:
En dat maakt de problematiek allemaal nog een stuk moeilijker om op te lossen.

Zeker nu met die barbaren die UN vluchtelingen onderdak onder vuur hebben genomen met doden en gewonden.

We hebben het over Oekrainesche separatisten wat is dit dan voor schorem.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:30

Shadow0 schreef:
Iemand vroeg of je kon dienstweigeren op grond van gewetensbezwaren - in principe kan dat niet. Hier een artikeltje erover: http://nos.nl/op3/artikel/675774-dienst ... srael.html
De jongen in beeld is 6 keer opgesloten wegens dienstweigering.

daar was ik bang voor, staat natuurlijk niet voor niets plicht achter. Ik ben blij dat dit in België afgeschaft is.

Tuurlijk is Israël verschrikkelijk bezig niemand ontkent dit. Maar alstublieft hamas als held en rechtvaardig zien is een heel ander eind van het spectrum. Die status verdienen ze absoluut niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:45

Hamas leden hebben waarschijnlijk ook de vluchtelingen status. Die is in het geval van de Palestijnen overerfbaar. (En het budget voor Palestijnse vluchtelingen schijnt het dubbele te zijn van dat voor 'gewone' vluchtelingen, ze worden dus niet volledig in de steek gelaten)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:43

hwn schreef:
Heeft Israel vroeger eigenlijk nog Israel geheten? Ben hier niet zo van op de hoogte.

En idd, de term "Palestijnen" of "Palestina" zegt historisch niets over de godsdienst: Jezus was een Christen, Jood en Palestijn.

Het land Israel heeft zó veel namen en aanduidingen gekregen in de geschiedenis... dat is bijna niet bij te houden. Zo heeft het ook "Kanaan" geheten. Toen het land veroverd was door Hebreeërs dat betekent "De Hebreeuws sprekenden" werd het Erez ha-Ivriem genoemd, naar die Hebreeuws sprekende bewoners.
Israel is oorspronkelijk de bijnaam van Jakob, de aartsvader. Israel werd gebruikt om de naam van het land van de kinderen van Israel mee aan te duiden, maar in de tijd van het oude testament noemde men het vaak "Ha Eretz" dat is "het land". Toen koning Salomo was overleden viel het land uiteen in meerdere rijken. Ten tijde van de koningen Saul, David en Salomo werden de termen Juda en Israël gebruikt. Het koninkrijk Efraïm kreeg de naam Israël terwijl het koninkrijk David de naam Juda kreeg.
De term Israel werd dus niet aan het héle land gegeven.
Ik heb hier een link om het allemaal eens na te lezen, het werd me te veel om allemaal uit te zoeken, we gaan hier zo eten.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volkeren/61472-namen-israel-erets-jisraeel-haaretz-jehoed-palestina.html

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:45

Zitouna schreef:
Tja Israel is een welvarend land, een leuk vakantieland voor rijke westerlingen en Gaza is een oorlogsgebied waar mensen zwaar onderdrukt worden (als ze niet afgeslacht worden of hun halve familie afgeslacht zien worden voor hun ogen) en amper aan hun basisbehoeften kunnen voorzien. Niet echt te vergelijken. Natuurlijk is Hamas harstikke fout, maar kom op, dat mensen de oorlogsmisdaden die daar in Gaza gemaakt worden door het Israelische leger goed proberen te praten, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Goed verwoord ik kan er ook met mijn verstand niet bij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:10

De allergrootste oorzaak van de armoede in de arabische gebieden is de grote geboortenaanwas, aangemoedigd door de geestelijke leiders daar. Uiteraard om politieke redenen.
En dat is een feit.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:33

CrazyCat schreef:
[

Ik wel. We worden dagelijks bedot ..

85 rijkste mensen hebben evenveel geld als helft wereldbevolking
Wereldwijde kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter ... Rijke elite heeft politiek 'gekaapt'

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:04

ceasario schreef:
CrazyCat schreef:
[

Wereldwijde kloof tussen arm en rijk wordt alleen maar groter ... Rijke elite heeft politiek 'gekaapt'

Dat snap ik, maar er zijn toch tegenwoordig met internet genoeg mediabronnen om niet eenzijdig geinformeerd te hoeven zijn.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:08

ceasario schreef:
CrazyCat schreef:
[

Dat is natuurlijk eigenlijk geen nieuws. Alleen houdt een groot deel van de bevolking graag haar ogen gesloten :j Politiek is niet meer dan economische belangen. Ongezonde wereld leven wij eigenlijk in he.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:15

Het is een langslepend 'politiek' conflict waarin het naar alle waarschijnlijkheid onmogelijk is om een echte schuldige aan te wijzen. Ik kan er eigenlijk met mijn pet niet bij dat men het niet eens vreselijk beu is en de wapens gewoon neerlegt en gaat samenwerken. Maar een kat in het nauw...