Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:09

darwin schreef:
Ik ben 1.72 en weeg 81 kilo, te zwaar dus.
Als ik naar de epplejeck ga voor een rijbroek, moet ik meteen naar achter lopen voor de maat 44/46 en daar hebben ze dan 6 van die saaie antieke broeken hangen, terwijl ze tot maat 40/42 hele leuke modellen hebben.
Het lijkt net of je met een maatje meer niet mag paardrijden -O-

Maar ik heb het juist andersom.
Ik heb een eetstoornis en maat 34/36 is gewoon veel te groot voor mij.
Als ik dan kindermaten pak, krijg je of vaak echte kinderrijbroeken met steentjes en glitters etc, of ze passen niet bij mijn heupen.

En ik vind dan vooral dat er vaak gezegd word dat idd het afvallen moeilijker is dan het aankomen,
dus ik maar gewoon moet aankomen.
Helaas werkt het bij een eetstoornis niet zo makkelijk, ondanks mijn behandelingen.
Ik vind dat er vaak heel makkelijk over Anorexia gepraat word, en juist dikke mensen hebben het vaak zo moeilijk volgens vele.
Ook zoals ik hier al vaker heb gelezen, mensen die uit zich zelf gewoon slank zijn krijgen ook meteen de stempel Anorexia van mensen die totaal geen idee hebben wat ze zeggen.
En dat vind ik wel heel vervelend. Er zijn zoveel mensen die geen enkel idee hebben wat het inhoud, "want anorexia dat is toch gewoon dat je niet eet en dun bent"

Edit: als laatste wil ik er nog wel bijzeggen dat ik voor iedereen respect heb. Voor mensen die enorm dik zijn, voor mensen met een gezond gewicht of voor mensen nog dunner dan ik. Van mij mag iedereen zo zijn, al raad ik wel aan de mensen die een eetstoornis hebben of problemen hebben hulp te zoeken natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 14-07-14 13:18, in het totaal 3 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:12

Ik ga van het volgende uit.
Niemand hoeft te zeggen jij bent te dun of te dik waarom het gaat ze geen bal aan.
Iedereen bepaalt dat zelf en ook weet iedereen wat er gebeurt als je veel te veel eet weinig beweegt en ook nog eens aanleg hebt.
Word je daar ziek van dan doe je dat zelf.
Ook niet te vergeten dat er andere oorzaken mee kunnen spelen
Word je mening gevraagd dan vind ik dat heel iets anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:38

Ik ben regelmatig uitgescholden voor "magere hein" of "anorexia patiënt"...

Nog steeds heb ik feitelijk ondergewicht, maar ik voel mij goed. Eet alles wat los en vast zit, maar vooral regelmatig en vrij gezonde dingen.

Vind het dus wel erg als er steeds maar opmerkingen worden gemaakt over mijn gewicht. Zal daarom ook niet doen naar een ander. Tenzij er naar gevraagd word door de persoon zelf.

Zoolgangster

Re: Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:25

Ik ken zat mensen die gewoon kunnen eten wat ze willen en dun blijven. Ik ken mensen met van nature een (te) snel werkende schildklier en die moet je dus echt niet voor anorexia-patiënt uitschelden. En er zijn ook mensen die gewoon de aanleg hebben om nooit dun te worden, leven en laten leven zullen we maar zeggen.
En soms worden mensen dik door trauma's... dan denk ik: ze kunnen beter wat te zwaar zijn dan van ellende een brug afspringen.
Ook zoiets: iemand was te zwaar, ging naar de diëtiste en ze viel af... diëtiste blij, "goed zo" ... en toen sloeg die persoon door en kreeg anorexia... met veel moeite ervan af gekomen, en uiteindelijk was ze 30 kilo te zwaar... maar ze beseft dat ze te zwaar uiteindelijk beter af is dan met dwangmatig lijnen (doodhongeren) oftewel: achter iemands gewicht kan een héle geschiedenis zitten waar een ander niet over heeft te oordelen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:32

Ik ben anders op bokt nog geen één topic tegen gekomen over te magere mensen op een paard???
Over te dikke anders wel,en slanke mensen mogen blijkbaar wel continu afgeven op zwaardere mensen en als ze zelf een opmerking krijgen zijn ze ineens zielig.
Je kan van een opmerking maken wat je er zelf van wilt maken.Ik ben slank en krijg eigenlijk nooit commetaar,maar ik lever ze op een ander ook niet.

Wat de rijbroeken bij epplejack klopt,ik heb zelf 36 en daar hebben ze maar heel weinig keus in,vanaf 38 meer.Kindermaat heb ik ook geprobeerd maar dan zijn ze te kort aan mijn benen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:40

beatje schreef:
Ik ben anders op bokt nog geen één topic tegen gekomen over te magere mensen op een paard???
Over te dikke anders wel,en slanke mensen mogen blijkbaar wel continu afgeven op zwaardere mensen en als ze zelf een opmerking krijgen zijn ze ineens zielig.
Je kan van een opmerking maken wat je er zelf van wilt maken.Ik ben slank en krijg eigenlijk nooit commetaar,maar ik lever ze op een ander ook niet.

Wat de rijbroeken bij epplejack klopt,ik heb zelf 36 en daar hebben ze maar heel weinig keus in,vanaf 38 meer.Kindermaat heb ik ook geprobeerd maar dan zijn ze te kort aan mijn benen.

Tja, zware mensen vragen nu eenmaal meer van een paardenrug dan dunne mensen. De vraag is alleen: wanneer is iemand te zwaar om op een paard te mogen zitten. De vraag is nooit: wanneer is iemand te licht... hoewel ik iemand ken die van het lijnen zó duizelig werd, dat ze op een gegeven moment moest stoppen tijdens de les omdat ze bijna flauwviel...

Maar het is inderdaad heel lastig leuke ruiterkleding te vinden als je een een afwijkende kledingmaat hebt, of je nu te dun of te dik bent, ze gaan bij veel winkels uit van gemiddelde maten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:46

Ik vind het wel vervelend dat bekenden zeggen; 'jij kan het nog wel hebben' maar niet tegen de tante die te dik is zeggen 'jij kan het beter laten staan'. Echt bekenden maken iig in mijn omgeving veel makkelijker een opmerking over slanke mensen dan over te dikke. De drempel ligt voor mijn gevoel wel veel lager om tegen slankere mensen een opmerking over hun eetgedrag te maken dan over dikke mensen, als het om bekenden gaat.

Tot mijn 21e ben ik mager geweest; 45 kilo en 1.65 lang. Maar ik ben er nooit mee gepest, te zelfverzekerd. Wel oprechte bezorgdheid van mensen die dichtbij mij stonden, of er niet meer speelde. Maar ik kwam gewoon écht niet aan terwijl ik gewoon goed at. Medicatie (2 jaar lang alleen maar antibiotica en prednisolon is niet grappig voor je lijf) en langdurige ziekte hebben daar verandering in gebracht en ik kan nu wel zeggen; het kost mij minder moeite een kilo kwijt te raken nu dan toen een kilo aan te komen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-07-14 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:47

Dat is volgens mij omdat slank zijn over het algemeen beter geaccepteerd wordt dan dik zijn..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:12

Ik hoor ook vaak genoeg, geef maar aan Nynke, die kan wel wat extra gebruiken. Net nog een doos slagroomsoesjes leeg gesnoept, ik kan eten wat ik wil, familieleden vinden me blijkbaar nooit goed zoals ik ben. Moet altijd maar meer in en ik heb volgens mij een perfect normaal gewicht.

Het klopt inderdaad wel dat kleren steeds groter vallen. Heel gek, ik moest laatst zelfs iets in maat S bestellen. Net of verschuifd het normaalbeeld van een gezond gewicht naar zwaarder zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:15

Sjongejonge je zou maar tegen een dik iemand zeggen laat dat maar beter staan, of geef maar niet aan -naam-. Dan breekt de hel los. Je bent asociaal en alles. Maar andersom kan het gewoon. Dan is er niet mis met je. :n

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:17

Sjah waarom er wat van gezegd mag worden weet niemand?
Kan alleen maar bevestigen dat het nooit goed is, of ik nu dik of dun ben.
Ben altijd redelijk mollig geweest.. Woog als kind +-75kg en ben 1m75 groot. Nog net geen overgewicht volgens het BMI dus. Kreeg hier altijd commentaar op dat ik te dik ben. Vaak op een pestende manier van leeftijdgenoten, zelfs van familie. Maar ook op een bezorgde manier van de arts op school...
Nu ben ik 19, weeg +-60 en ben 1m75. Wat goed is dus, en ook hier krijg ik commentaar op dat ik té mager ben. Kortom: het is nooit goed.

Toen ik te dik was, was het gewoon om te kunnen pesten. Nu ik mager ben, is het dan jaloezie? Geen flauw idee.
Ik tenniste vroeger, heb altijd paardgereden, deed op school mee aan sport,... Dus ik kreeg als kind mijn portie beweging wel. Ik was gewoon altijd mollig en werd er op de vinger gekeken naar wat ik at. Nu krijg ik op mijn donder als ik 'te weinig eet'.

Ik heb me er ondertussen bij neergelegd...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:18

Quote van mezelf uit het andere topic

Citaat:
Opmerking die misschien wat offtopic is gezien dit over media gaat, maar in het andere topic wel genoemd werd

Waarom mag je wel tegen iemand zeggen dat deze dun is, maar niet dat iemand te dik is?
Waarom 'mag' je wel tegen iemand zeggen dat diegene 'meer moet eten' maar niet dat iemand 'minder moet eten'?
Waarom 'mag' je wel tegen iemand zeggen anorexialijf/concentratiekampfiguur/geen kont maar een gaatje/terminaal is, maar 'bolletje vet op pootjes (kwam uit ander topic)/dikke zeug/fatso wordt door iedereen als schokkend gezien.

Ik ben (te) slank, en ja bovenstaande voorbeelden zijn tegen mij gezegd, met een glimlach en 'grapje hoor' erachter aan, ik zie/zag dat in mijn omgeving niet gebeuren tegenover de wat zwaardere medemens behalve in echte ruzies waarin uitschelden aan beide kanten voorkwam.
Op een verjaardag/rondje visite is het altijd wel een keer raak, dat ik te horen krijg dat ik nu toch echt meer moet gaan eten, dat hoor ik nu nooit de andere kant op, op dezelfde verjaardag.

Ik kan er op zich goed mee omgaan hoor, negeer het, glimlach een keer enz, pijnlijk is het niet (meer).
Maar het doet me wel afvragen waarom mensen zo vrijelijk 'commentaar' geven op (te) slank zijn, maar veel meer op hun hoede zijn in opmerkingen richting de wat te zware mensen, dan worden opmerkingen met veel meer precaution (vertaling even kwijt lol) gebracht, wordt meer 'ingepakt' zegmaar.

Laat ieder gewoon in zijn waarde
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 14-07-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:19

Ik eet wel veel, maar kom gewoon niet aan. Ik ben gewoon wat dunner en smaller gebouwd.

Vind het dan ook rot als mensen zeggen van "eet je wel genoeg, wat ben jij dun" etc.
Laatst bijgewerkt door Myrthe64 op 14-07-24 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:20

beatje schreef:

Uhh dat komt omdat het dan over het welzijn van het paard gaat. Lijkt me wel wat belangrijker dan een gekrenkt dik persoon.

IrishDraught

De volgende keer dat iemand zegt dat ik meer moet eten ga ik de proef op de som nemen... }:)

Kahawa

vuurneon schreef:
Ik vind het wel vervelend dat bekenden zeggen; 'jij kan het nog wel hebben' maar niet tegen de tante die te dik is zeggen 'jij kan het beter laten staan'. Echt bekenden maken iig in mijn omgeving veel makkelijker een opmerking over slanke mensen dan over te dikke. De drempel ligt voor mijn gevoel wel veel lager om tegen slankere mensen een opmerking over hun eetgedrag te maken dan over dikke mensen, als het om bekenden gaat.

Bij jou wordt het dan ook gezegd als een soort van complimentje. Bij die tante als je weet dat ze het kan hebben kan het als grapje, maar iemand serieus adviseren iets te laten staan/op te eten zonder dat diegene op dat advies zit te wachten vind ik asociaal.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:21

Mensen tsjaa zeuren zeuren doen ze.
Tegen mij werd/wordt zo vaak gezegd dat ik te dun ben.
Nou die people mogen lekker opflikkeren, ik ga niet aankomen omdat hun dat zo nodig willen ;)
Ik vindt mezelf helemaal goed zo. mensen moeten gewoon zich niet met andere bemoeien!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:25

beatje schreef:

Wil hier wel even op ingaan, omdat de mensen die opmerkingen maken het welzijn van het paard voor ogen hebben. Die persoon heeft dan niet alleen maar zichzelf ermee (kan het even niet anders omschrijven) maar ook eventueel het paard als daar niet voorzichtig genoeg mee omgegaan wordt.

Ik zal ook niet zomaar even een uur gaan trainen te paard zonder zadel of enige andere bescherming (bbp), als ik mijn eigen kontbotjes al voel (en pijn doen als ik lang op een harde stoel zit bijv.) dan kan het niet anders dan dat het paard dat ook voelt en er evt. last van heeft, wil niet zeggen dat ik nooit eens even uitstap zonder zadel bijv maar wel dat ik er rekening mee houdt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:32

K_im schreef:
Dat is volgens mij omdat slank zijn over het algemeen beter geaccepteerd wordt dan dik zijn..

Maar ook omdat slank zijn vele malen gezonder is dan dik zijn.

Ik ga overigens helemaal mee in de post van Bakkabouter een paar blz terug.
Iedereen hier op bokt is zo druk bezig met zijn/haar paard in de goede conditie houden, met training en voer en supplementen en weet ik het wat allemaal.
Maar zichzelf in conditie houden wordt dan even vergeten, maar ach die paar kg meer moet wel kunnen.
En zo wordt alles goedgepraat in plaats van dat er wat aan gedaan wordt. Ook al heb je het moeilijk, een goede conditie maakt het leven zoveel mooier :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:34

Kahawa schreef:
vuurneon schreef:

Bij jou wordt het dan ook gezegd als een soort van complimentje. Bij die tante als je weet dat ze het kan hebben kan het als grapje, maar iemand serieus adviseren iets te laten staan/op te eten zonder dat diegene op dat advies zit te wachten vind ik asociaal.

Ik zie geen verschil tussen advies om een extra gebakje te nemen of een gebakje te laten staan. Ik zit evengoed niet op dat advies te wachten. Als ik een wortel at, kreeg ik te horen dat ik beter iets vetters kon pakken. Maar zeg dan ook tegen de tante die te dik is dat zij dan die wortel moet eten ipv dat vettigs, maar dat zie je dan weer niet gebeuren.
Meer eten vind ik geen compliment, zeg dan liever 'meid, wat zie je er goed uit'. Dat is een compliment.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:39

Misschien dat iedereen gewoon eens op moet houden met commentaar hebben op elkaars uiterlijk. Ik bedoel serieus waar bemoeit iedereen zich mee.
ja ik heb zelf overgewicht. Ben me daar bewust van en ben er ook mee bezig. Maar geloof me de druk en commentaar van andere helpen niet. Waarschijnlijk ook niet als je heel dun bent.
als iemand heel zwaar is is dat die persoon zijn ding en dun net zo goed.
dus ik zeg laat iedereen in zijn of haar waarde en hou je commentaar voor je en hou je met jezelf bezig. Word de wereld een stukje vriendelijker van. Zoals mij geleerd is als je niks leuks te zeggen hebt hou dan vooral je mond

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:50

friesam schreef:
De volgende keer dat iemand zegt dat ik meer moet eten ga ik de proef op de som nemen... }:)

Klinkt als een leuk experimentje ja.
Geef maar aan bakkabouter, die kan dat wel gebruiken
Inderdaad, jij hebt het niet nodig hé

}:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:01

Ik ben het totaal met jullie eens dat het raar is dat mensen die dun zijn meer op hun gewicht gewezen worden dan dikke mensen. Jaloezie, lijkt me. Dik is (helaas) meer de norm aan het worden.

Mij mogen mensen gerust zeggen dat ik te dik ben. Dat weet ik zelf nl ook. (gaat hier om zo'n 30 kg te veel) Tsja en dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:02

youngster schreef:
K_im schreef:

Maar ook omdat slank zijn vele malen gezonder is dan dik zijn.

Ik ga overigens helemaal mee in de post van Bakkabouter een paar blz terug.
Iedereen hier op bokt is zo druk bezig met zijn/haar paard in de goede conditie houden, met training en voer en supplementen en weet ik het wat allemaal.
Maar zichzelf in conditie houden wordt dan even vergeten, maar ach die paar kg meer moet wel kunnen.
En zo wordt alles goedgepraat in plaats van dat er wat aan gedaan wordt. Ook al heb je het moeilijk, een goede conditie maakt het leven zoveel mooier :j

Even een korte aanvulling, uit onderzoek blijkt dat je met 10 % overgewicht ouder wordt dan met 10% ondergewicht. Dus helemaal correct is je opmerking niet.

Waar het probleem denk ik in zit is dat mensen zelden bewust dik worden en daar alles voor laten staan, of juist eten. Ook steken ze elkaar daarin niet aan en zijn er geen sites die dik zijn verheerlijken. Helaas zijn er heel veel mensen die vrijwillig nog dunner dan dun willen worden elkaar daarin ook opjutten en zijn er sites die dunner dan dun verheerlijken.

En ook zijn er weinig mensen die iets te dun of normaal zijn die graag ten koste van alles dikker willen worden maar wel veel mensen (vooral meisjes) die met een volledig normaal gewicht zich te dik vinden en willen afvallen. Hier ergens in dit topic of een ander was daar al een voorbeeld van. Meisje hangt al tegen ondergewicht aan maar vindt zichzelf te dik.

Ik denk dat daarom er sneller gezegd wordt zou je niet eens wat eten in iemand gezicht. Zwaardere mensen worden bespot achter de rug om of worden gewoon domweg openlijk aangevallen.

En ik heb onder beiden kanten gevallen. Tot mijn 22 kon ik eten wat ik wilde, was ook te dun 159 en net 45 kilo. Nu deels vanwege aanleg, medicatie, trage schildklier en ivm handicap geen mogelijkheid tot sporten meer helaas (mis ik enorm) hang ik steevast op 10 kilo overgewicht en schommelend. En in beide situaties kreeg ik er opmerkingen over dus merk daar geen verschil in.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:03

Annemiek80 schreef:
mannen? over het algemeen komt het commentaar (bij mij dan) toch echt van vrouwen lol

Vrouwen die jaloers zijn dat zij niet slank zijn hahaha.