Twee 12-jarige meisjes opgepakt wegens steekpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Twee 12-jarige meisjes opgepakt wegens steekpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:18

Jeetje ik schrik best van jullie reacties. Ten eerste verschrikkelijk voor het slachtoffer.

Het zou je kind maar zijn die dit heeft gedaan!

Natuurlijk verdient ze straf, maar om haar nou een psychopaat te noemen vind ik te ver gaan en haar voor altijd geen leven meer te gunnen.
Ik zou graag willen weten hoe haar gedachtegang was en hoe ze uiteindelijk van fantasie naar werkelijkheid is gekomen.
Daarnaast denk ik dat je niemand helpt om haar levenslang te geven. Eerder psychische hulp en kijken wat er dan gebeurd. Stel dat professionals zeggen dat ze voor altijd een bedreiging zal zijn voor de gemeenschap. Prima geef het kind een plek waar ze niet anderen wat aan kan doen.

Ze zijn pas twaalf en dus cognitief en emotioneel nog helemaal niet klaar of uitgegroeid. Er kan nog heel veel bijgestuurd worden en ik denk dat deze meiden helemaal niet zo psychopaat zijn als jullie denken.
Ze hebben alleen elkaar waarschijnlijk opgefokt en door de druk van de ander steeds realistischer plannen gaan maken. Ik denk zelfs dat het tot het laatste moment helemaal niet hun bedoeling was om haar echt te vermoorden.
Dit zijn natuurllijk van mijn kant speculaties.

Ik snap jullie emotionele reactie wel. Mijn eerste emotionele reactie is ook Jeetje die zijn niet goed bij hun hoofd. Ze mogen nooit mee vrij komen.

MAAR rationeel gezien is het lange straffen nooit voordelig. Daarnaast het zijn nog KINDEREN. Kinderen zijn geen volwassenen en ik vind dat ze ook NOOIT mogen worden veroordeeld als volwassenen. Ze zijn gewoon nog niet volgroeid in hun hersenen en zullen dingen niet altijd even goed doordenken of de consequenties van zien.

Het maakt voor het slachtoffer niet uit hoe lang ze zitten. Zij zal dit trauma altijd mee dragen. Wat ze ook krijgen het zal nooit genoeg zijn. Voor de daders zelf maakt het ook niet uit, alleen hoe langer hoe minder goed ze zullen integreren in de samenleving. Daarnaast wat maakt het uit 20 of 40 of 60 jaar. Deze kinderen zullen hun puberteit achter tralies zitten + een groot deel van hun leven. Voor hun zegt meer dan 3 maanden niks. 3 maanden is voor hun lang en 60 jaar ook.

Ik zou dan ook pleiten voor intensieve therapie en straf.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:23

lovelys schreef:
Jeetje ik schrik best van jullie reacties. Ten eerste verschrikkelijk voor het slachtoffer.

Het zou je kind maar zijn die dit heeft gedaan!

Natuurlijk verdient ze straf, maar om haar nou een psychopaat te noemen vind ik te ver gaan en haar voor altijd geen leven meer te gunnen.
Ik zou graag willen weten hoe haar gedachtegang was en hoe ze uiteindelijk van fantasie naar werkelijkheid is gekomen.
Daarnaast denk ik dat je niemand helpt om haar levenslang te geven. Eerder psychische hulp en kijken wat er dan gebeurd. Stel dat professionals zeggen dat ze voor altijd een bedreiging zal zijn voor de gemeenschap. Prima geef het kind een plek waar ze niet anderen wat aan kan doen.

Ze zijn pas twaalf en dus cognitief en emotioneel nog helemaal niet klaar of uitgegroeid. Er kan nog heel veel bijgestuurd worden en ik denk dat deze meiden helemaal niet zo psychopaat zijn als jullie denken.
Ze hebben alleen elkaar waarschijnlijk opgefokt en door de druk van de ander steeds realistischer plannen gaan maken. Ik denk zelfs dat het tot het laatste moment helemaal niet hun bedoeling was om haar echt te vermoorden.
Dit zijn natuurllijk van mijn kant speculaties.

Ik snap jullie emotionele reactie wel. Mijn eerste emotionele reactie is ook Jeetje die zijn niet goed bij hun hoofd. Ze mogen nooit mee vrij komen.

MAAR rationeel gezien is het lange straffen nooit voordelig. Daarnaast het zijn nog KINDEREN. Kinderen zijn geen volwassenen en ik vind dat ze ook NOOIT mogen worden veroordeeld als volwassenen. Ze zijn gewoon nog niet volgroeid in hun hersenen en zullen dingen niet altijd even goed doordenken of de consequenties van zien.

Het maakt voor het slachtoffer niet uit hoe lang ze zitten. Zij zal dit trauma altijd mee dragen. Wat ze ook krijgen het zal nooit genoeg zijn. Voor de daders zelf maakt het ook niet uit, alleen hoe langer hoe minder goed ze zullen integreren in de samenleving. Daarnaast wat maakt het uit 20 of 40 of 60 jaar. Deze kinderen zullen hun puberteit achter tralies zitten + een groot deel van hun leven. Voor hun zegt meer dan 3 maanden niks. 3 maanden is voor hun lang en 60 jaar ook.

Ik zou dan ook pleiten voor intensieve therapie en straf.

Ik vind eigenlijk ook wel dat het waar is wat jij zegt nu ik erover nadenk, maar als men ze nu vrijlaat (onder begeleiding, maar toch) zullen ze nooit meer normaal aangekeken worden door de mensen in hun omgeving denk ik. Iedereen zal over ze praten, bang voor ze zijn etc. Dat is denk ik ook niet fijn voor hen, want er ís wel een steekje los, en ik denk dat het in die omstandigheid tot misschien nog wel meer ongelukken kan leiden..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:26

Ze hoeven toch ook niet vrijgelaten te worden? Maar ze zijn miss beter op hun plek in een bepaalde instelling, afhankelijk van wat er aan de hand is. Ze zouden eigenlijk goede begeleiding moeten krijgen en er moet eea uitgezocht worden, ze zo in de gevangenis kwakken worden ze natuurlijk niet veel beter van.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:31

Een instelling zou wel kunnen inderdaad.. Eigenlijk zou er gewoon een manier moeten zijn om mensen te laten verdwijnen zonder ze te pijnigen of te doden ofzo, dan zouden er niet steeds van die omslachtige manieren bedacht te hoeven worden, die bedoeld zijn om een mens zo normaal mogelijk te laten worden. Ik denk dat dit net zoiets is als verscheurde stukjes papier willen veranderen in een kreukloos vel.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:34

Verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Hopelijk komt alles goed met het slachtoffer.
In mijn ogen mogen deze meiden best hard gestraft worden, al vind ik 65 jaar wel absurd hoog. Maar ze moeten ook een zekere hulp krijgen voor wat ze hebben gedaan, zodat ze later weer goed in de maatschappij kunnen terug keren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:35

Ik denk dat niks je echt kan voorbereiden op terugkeren in de maatschappij na 65 jaar als je op je 12e bent opgesloten. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:38

Fiffill schreef:
Ik denk dat niks je echt kan voorbereiden op terugkeren in de maatschappij na 65 jaar als je op je 12e bent opgesloten. :=

Dat weet ik wel zeker := Lastig... Enfin we kunnen het ook maar het beste aan de rechters overlaten. :) Ben benieuwd wat hun straf zal worden. Hoop dat ze in ieder geval psychische hulp krijgen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:39

Domi_94 schreef:
Verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Hopelijk komt alles goed met het slachtoffer.
In mijn ogen mogen deze meiden best hard gestraft worden, al vind ik 65 jaar wel absurd hoog. Maar ze moeten ook een zekere hulp krijgen voor wat ze hebben gedaan, zodat ze later weer goed in de maatschappij kunnen terug keren.

Ze verdienen denk ik toch minimaal 15 jaar, en 12 + 15 = 27, dat is een leeftijd waarop je in de maatschappij al een baan hoort te hebben (mits gezond ed maar dat is een ander verhaal), en dat gaat niet als je je middelbare school niet hebt afgemaakt, geen opleiding hebt gevolgd, en ook nog eens bekend staat als moordenaar. Geen enkel bedrijf dat je dan nog wil hoor, dus die mensen eindigen uiteindelijk of op straat, of ze hebben wel een huis ed, maar dat is dan dankzij het geld van de maatschappij :+

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:42

:n :n :n
Vreselijk, waarom? zoiets bedenk je toch niet, het zou je kind maar wezen.....

Op 12 jaar kan je heus wel bedenken dat je niet iemand kan neersteken. -O-
65 jaar is prima, zouden ze hier een voorbeeld aan kunnen nemen met moordenaars :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:42

Dit soort lange gevangenisstraffen heeft geen enkele zin. Therapie en als dat niet helpt achter slot en grendel in een instelling.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:49

in de USA is het of het volwassen recht en dus lange straffen of het jeugd recht en dan komen ze als ze 21 worden weer vrij.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:51

Typisch, waarom wel in een instelling opsluiten die vele malen duurder is dan een gevangenis...Het is zaak om uit te vinden of ze iets mankeren, zo niet...maakt het eigenlijk niet eens gek veel uit waar ze vast zitten, in de maatschappij is geen plek voor los geslagen types. Kans is het grootste dat dit een stuk opvoeding is...ben blij dat ik niet hoef te bepalen wat ermee gebeurd.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:53

Zet die kinderen in een gesloten instelling waar ze behandeld worden en ondertussen onderwijs kunnen blijven volgen. Op hun 18e een uitgebreide evaluatie en bij positief resultaat mogen ze beginnen met een programma om onder begeleiding terug te keren in de maatschappij onder een nieuwe identiteit. En anders gewoon langer verblijf in een instelling voor psychiatrisch patiënten. Er zijn echt best voorbeelden te vinden van kinderen die afschuwelijke dingen deden maar uiteindelijk een gewoon leven op hebben gebouwd, dat kan dus beslist wél.

Straffen heeft zo weinig zin. Je schrikt er niemand mee af, want de gemiddelde 12-jarige heeft toch al geen moordneigingen en is daar ook totaal niet mee bezig. Deze daders van straat houden lukt ook als ze in een verplicht behandelprogramma zitten, en voorkomen dat ze opnieuw de fout in gaan lukt zelfs beter met behandeling. Het enige wat je met gevangenisstraf bereikt is dat ze zeker weten niet meer de fout in gaan, maar ondertussen ontneem je ze ook elke kans op een betekenisvol leven én straf je hun ouders ook op de meest afschuwelijke manier.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:00

Tot de 18 behandelen en naar school in een gesloten instelling zou ik een prima idee vinden.
Maar als dan blijkt dat in 6! Jaar therapie de meiden nog steeds een kans hebben op herhaling dan alsnog levenslang in een gewone gevangenis zetten.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:05

Waarom in gewone gevangenis? Een instelling waar ze een zo gewoon mogelijk leven kunnen leiden, in een gesloten setting, is dan beter. Zo kunnen ze zich nog ontplooien en zo veel mogelijk verbeteren. Niemand wordt beter in een gevangenis.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:29

Als ze na jaren therapie niet zijn verbeterd dan denk ik dat je de hoop daarop wel kunt laten varen. Waarom dan een extra plekje in een instelling houden? Laat daar dan weer een ander zitten waar nog wel hoop voor is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:41

Fiffill schreef:
Het lijkt me nogal voorbarig om meteen met termen zoals psychopaat/sociopaat rond te gaan strooien (nog even los van het feit dat de term sociopaat al jaren niet meer wordt gebruikt).

Een dergelijke diagnose kan zover ik weet ook niet bij kinderen gesteld worden. Het zegt nl iets over je persoonlijkheid en die heb je nog niet gevormd op je 12e.
Het is afschuwelijk wat ze gedaan hebben en zegt imo iets over de maatschappij waarin we leven. 65 jaar opsluiting vindt ik belachelijk. Die kinderen moeten behandeld worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:49

Arc_En_Ciel schreef:
Domi_94 schreef:

Ze verdienen denk ik toch minimaal 15 jaar, en 12 + 15 = 27, dat is een leeftijd waarop je in de maatschappij al een baan hoort te hebben (mits gezond ed maar dat is een ander verhaal), en dat gaat niet als je je middelbare school niet hebt afgemaakt, geen opleiding hebt gevolgd, en ook nog eens bekend staat als moordenaar. Geen enkel bedrijf dat je dan nog wil hoor, dus die mensen eindigen uiteindelijk of op straat, of ze hebben wel een huis ed, maar dat is dan dankzij het geld van de maatschappij :+

In Nederland zouden ze wsch jeugd tbs krijgen, mogelijk tot hun achttiende. Niet langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:22

Is dat überhaupt relevant?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:54

Waarom niet?

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:57

Slina schreef:
Ok, waarom ging ik James Bulger googlen? :r
Daar word ik ook heel erg naar van.

Wel apart, zij kregen 'maar' 8 jaar, voor iets gruwelijks en die meiden zouden 65 jaar krijgen.
Andere landen, andere regels.

Bah dat is me inderdaad ook een verhaal zeg... ;(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:01

schrikdraad schreef:
Als ze na jaren therapie niet zijn verbeterd dan denk ik dat je de hoop daarop wel kunt laten varen. Waarom dan een extra plekje in een instelling houden? Laat daar dan weer een ander zitten waar nog wel hoop voor is.

Precies dat.

Denk aan daders van de moord op peuter james.. Zij zij ook recidivisten. Hebben jarenlangtherapie gehad, geheime identiteiten etc. En weer de fout in en weer behandelen. Op een gegeven moment is het klaar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:10

_Cowgirl schreef:
Bizar. Maar misschien gaan mensen nu inzien wat ze met gewelddadige spelletjes en verhalen allemaal wel niet kunnen veroorzaken. Die meisjes zijn 12 jaar oud, waar zijn hun ouders in dit verhaal? Op mijn twaalfde was ik daar sowieso niet eens mee bezig.. Sneu voor de meisjes dat ze wel naar hun vrije leventje kunnen fluiten.

Al vraag ik me af of het meisje dat niet gestoken heeft niet eerder vrij zal komen? Ze is wel medeplichtig en heeft meegedaan aan het bedenken van het plan, maar heeft niet daadwerkelijk gestoken.

Ook erg sneu voor het slachtoffertje, dan ben je ook voor je leven getekend.. Ben je onschuldig verstoppertje aan het spelen met je vriendinnetjes overkomt je dit... Pff, waar gaat de wereld heen.

Voor hun zieke denkwijze heb je geen spelletjes nodig hoor, enkel één voorbeeld en dan is het raak. Dit kan al een nieuwsbericht zijn.

Wat triest, echt vreselijk triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:13

Vind het een bizar verhaal, maar de strafeis, of althans dat ze willen berechten zoals een volwassene berecht wordt (dus 65 jaar cel) verbaast me niets en is ook niet de eerste keer dat dit gebeurt hoor.

Omdat ik teveel vrije tijd omdat ik toch nog niet alles kan heb heb ik onlangs alle afleveringen van Reportage gezien op SBS6. Daar was onlangs een aflevering over Phillip Danner, een man die is vermoord door zijn 15jarige stiefzoon en zijn 12 jarige vriendje omdat ze de auto wilden pikken alleen moesten ze dus wel even van die stiefvader af zien te komen :=

Zij hebben ook 25 en 30 jaar cel gekregen en zijn dus ook al wat ouder als ze eruit komen (nog geen 80, maar goed, evengoed kans dat je niet meer goed mee kan gaan draaien in de maatschappij).

http://www.mirror.co.uk/news/world-news ... 25-1857163

Overigens betekent het niet dat ze tussen de volwassenen in komen te zitten, geen school volgen of wat dan ook, want van wat ik van de afleveringen in Reportage heb begrepen zitten ze tot hun 18e 'gewoon' in de jeugdgevangenis, volgen school en moeten iedere dag een 'programma' doorlopen. Ze hebben dus niet de volle 65 jaar, maar goed, het is amerika, kan altijd nog worden aangevochten en worden omgezet..

Vind het heel verdrietig, voor alle partijen. Voor het slachtoffer, want daar loop je wel een flinke deuk van op.. Maar ook van alle ouders, zowel de ' daders ' als van het slachtoffer, want je moet er als ouder zijnde ook maar mee leven dat dit de manier is waarop je kind d'r leven voort zet. En je wordt voor altijd beschuldigd als de ouders die het vast wel weer hebben laten liggen, of de ouders die het kind zo hebben gevormd.

Niet dat ik per direct zeg dat die meiden onschuldige spelletjes aan het spelen waren :+ Maar het is een hele verdrietige zaak voor alle betrokkenen..

Kijk, ze zullen niet 100% onder behandeling komen te staan, maar het is ook niet zo dat ze je in een hok gooien en dat je het zelf uit mag zoeken denk ik zo.. Maar ik snap best dat de eis heel hoog is, als je zo iemand wel na 6 - 8 jaar weer vrij laat (want anders hebben ze geen toekomst, you name it) en het gebeuren herhaalt zich, kan je jezelf wel voor je kop slaan.. Gelukkig gaan ze met dit soort zaken niet over 1 nacht ijs..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:15

Vergeet ook niet dat er per staat ontzettend grote verschillen kunnen zijn mbt tot straffen en uitvoering ervan.