Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:Bizzybijtje schreef:Nederland snijdt zichzelf hier flink mee in de vingers. Op korte termijn brengt het wellicht geld in het laatje, maar over een paar decennia zijn er waarschijnlijk aanzienlijk minder (hoog)opgeleiden waardoor er nog meer economische problemen zullen ontstaan.
Advocaat van de duivel:
Of je houdt nu alleen de echt gemotiveerde studenten over, doordat die hoe dan ook willen studeren en het wel bekostigen (of aanvullende beurs krijgen als ouders te weinig inkomsten hebben). De lang leve de lol en de overheid betaald student, filter je zo uit. Net als de groep die continu maar wisselt van studie, dat men bewuster is met de keuze.
Bizzybijtje schreef:Geld en motivatie is niet hetzelfde. Als student is het imo gewoon niet mogelijk om genoeg te werken om je studie te bekostigen maar daarnaast wel voldoende tijd overhouden om weer 30 tentamens te moeten maken.
Dyphusion schreef:Lienek schreef:En waarschijnlijk hierdoor ga ik niet meer studeren. Ik heb geen ouders die mij steunen.
Doe alles in mijn eentje en kwam toen ik op kamers zat al niet rond dus heb geen idee hoe ik dan ooit een studie moet gaan bekostigen.
Bedankt den haag. Pff
Dan heb jij waarschijnlijk recht op een aanvullende beurs en die blijft gewoon bestaan in hetzelfde format als nu. Hij gaat zelf met zo'n €100 om hoog, wat evenveel is als een huidige (thuiswonende) basisbeurs. Geen loze dingen gaan roepen dus.
vuurneon schreef:Bizzybijtje schreef:Geld en motivatie is niet hetzelfde. Als student is het imo gewoon niet mogelijk om genoeg te werken om je studie te bekostigen maar daarnaast wel voldoende tijd overhouden om weer 30 tentamens te moeten maken.
Waarom niet? 2000 per jaar bij elkaar werken is best te doen voor een gezonde student. Lukte mij als niet zo gezonde student ook en veel van mijn studiegenoten ook
vuurneon schreef:Ik heb het ook puur over de studie
(Ik ben ook bewust thuis blijven wonen ivm de kosten, want ik kreeg toch geen aanvullende beurs en mijn ouders gingen echt geen cent stoppen in de huur want ze zeiden: dat is je eigen keuze.)
Bizzybijtje schreef:Nederland snijdt zichzelf hier flink mee in de vingers. Op korte termijn brengt het wellicht geld in het laatje, maar over een paar decennia zijn er waarschijnlijk aanzienlijk minder (hoog)opgeleiden waardoor er nog meer economische problemen zullen ontstaan.
Ankie2011 schreef:Wat een raar argument dat je met lange reistijden geen tijd hebt om te werken. Ik heb om studie te moeten betalen altijd hard moeten werken naast mijn studie. Zat al mijn vrije uren achter de kassa en heb er voor gezorgd dat mijn studie er niet onder leed. Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.
TammyVN schreef:Als ik in 2015 zou gaan starten met mijn huidige studie zou ik dan alsnog te weinig geld hebben.
Mijn ouders kunnen mij financieel niet steunen en ik krijg dus een uitwonende beurs + aanvullende beurs. Dit geeft mij grofweg gezegd 500 euro per maand om van te leven, mijn studie van te betalen, mijn huur van te betalen. Als de uitwonende beurs weg valt (=270 euro grofweg gezegd) houd ik dus aan die aanvullende beurs 230 euro over, hier komt dan 100 bij, word 330 euro. Dat is nog MINDER dan mijn huur??![]()
Geen loze dingen roepen klopt dus niet helemaal, ik zou dus niet meer rond kunnen komen??
Ik werk er nu ook naast om wat geld over te houden, dit doe ik op de zaterdag. Ik heb verder geen tijd om te werken, mijn studie is nogal zwaar en er gaat veel tijd in zitten. Nog sterker, veel mensen op mijn studie werken gewoon niet omdat er geen tijd voor is.
Ik kan niet omschrijven hoe blij ik ben dat ik dus nu al studeer.. Want ik had waarschijnlijk deze studie niet meer kunnen gaan doen dan..
Steef schreef:Tegenwoordig hoef je echt niet meer perse op kamers, ik reis 1.5 uur heen en 1.5 uur terug, dat is gewoon goed te doen.. Bij sommige studies moet je wel, maar vaak zijn er wel alternatieven in de buurt.