Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:28

Ik denk dat er uiteindelijk een grote stormloop naar België gaat gebeuren....met het gevolg dat uiteindelijk het systeem van België het niet meer zal aankunnen.
Sinds dat de overheid ook de Europese studenten financiert.

Deze situatie lijkt me echt verschrikkelijk voor jullie!
Laatst bijgewerkt door Furrow op 28-05-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:32

Snap niet dat ze niet eerst OV aanpakken. Ik zie zo vaak vrienden/kennissen die doordeweeks ff lekker gaan shoppen in een stad ver weg. Terwijl ze vlakbij studeren. Zou al hoop schelen lijkt mij als je enkel traject thuis/kamer naar je schoolinstelling gratis krijgt. Want er word echt heel veel afgereisd op die gratis OV wat totaal niet studiegerelateerd is. Traject zou dan toch goedkoper zijn lijkt mij. Wil je verder regelmatig neem je maar een abo. Die zijn tegenwoordig best gunstig geprijsd. Graag van kamer naar ouders in weekend is €30/maand.

Ik heb hier gelukkig niks meer mee te maken. Studie 2 bezig. Dus al tijden geen recht meer op stufi, enkel max geleend om te proberen de jaren door te komen (ga ik niet redden maar goed zorgen voor over jaar of 1,5-2). Maar wat een systeem als je er wel mee te maken hebt zeg.

Maar is het altijd dat ze de master als apart zien? Want toen ik 5 jaar terug begon met m'n bachelor kreeg ik opeens nog 2 jaar stufi. Had op HBO maar 4 jaar gehad. En deze opleiding s 6 jaar (3ba/3ma) dus had nog recht erop aldus de duo. Lekker makkelijk om het dan nu als apart te zien. Als ze maar ergens geld weg kunnen schrapen?

En idd NLers zullen Belgie snel ontdekken. Niet alleen dan hier bij dgk maar ook op gewone opleidingen. Beter onderwijs, betaalbaardere en groter aanbod woonruimte en collegegeld lager als €650.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:34

Voordat ik klaar ben met mijn middelbare school en dus mijn VWO-diploma heb is het 2016, eerst maar afwachten hoe lang dit plan blijft. Ik ben wel blij dat de OV-kaart blijft, zo heb ik de mogelijkheid thuis te blijven wonen en kost het mij niet onwijs veel geld om te reizen. Van de stufi is balen, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel je krijgt? Ik denk dat je zonder (als je werkt en lieve ouders hebt) het ook wel moet redden.

Als ze slim waren geweest hadden ze een aantal flut studies waarmee je banenkans 0,0 is eruit gegooid. Dan hoeven ze daar geen geld meer in te steken en kunnen ze geld steken in de toekomstige studenten die een studie gaan volgen waar de maatschappij ook nog iets aan heeft. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:34

vuurneon schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nederland snijdt zichzelf hier flink mee in de vingers. Op korte termijn brengt het wellicht geld in het laatje, maar over een paar decennia zijn er waarschijnlijk aanzienlijk minder (hoog)opgeleiden waardoor er nog meer economische problemen zullen ontstaan.

Advocaat van de duivel:
Of je houdt nu alleen de echt gemotiveerde studenten over, doordat die hoe dan ook willen studeren en het wel bekostigen (of aanvullende beurs krijgen als ouders te weinig inkomsten hebben). De lang leve de lol en de overheid betaald student, filter je zo uit. Net als de groep die continu maar wisselt van studie, dat men bewuster is met de keuze.

Geld en motivatie is niet hetzelfde. Als student is het imo gewoon niet mogelijk om genoeg te werken om je studie te bekostigen maar daarnaast wel voldoende tijd overhouden om weer 30 tentamens te moeten maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:35

Ja, bachelor en master zijn ook 2 verschillende opleidingen wat dat betreft :j dus 3 jaar bachelor en 1,2,3 jaar master stufi afhankelijk van de duur natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:36

Bizzybijtje schreef:
Geld en motivatie is niet hetzelfde. Als student is het imo gewoon niet mogelijk om genoeg te werken om je studie te bekostigen maar daarnaast wel voldoende tijd overhouden om weer 30 tentamens te moeten maken.

Waarom niet? 2000 per jaar bij elkaar werken is best te doen voor een gezonde student. Lukte mij als niet zo gezonde student ook en veel van mijn studiegenoten ook :)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:41

Dyphusion schreef:
Lienek schreef:
En waarschijnlijk hierdoor ga ik niet meer studeren. Ik heb geen ouders die mij steunen.
Doe alles in mijn eentje en kwam toen ik op kamers zat al niet rond dus heb geen idee hoe ik dan ooit een studie moet gaan bekostigen.

Bedankt den haag. Pff

Dan heb jij waarschijnlijk recht op een aanvullende beurs en die blijft gewoon bestaan in hetzelfde format als nu. Hij gaat zelf met zo'n €100 om hoog, wat evenveel is als een huidige (thuiswonende) basisbeurs. Geen loze dingen gaan roepen dus.

Als ik in 2015 zou gaan starten met mijn huidige studie zou ik dan alsnog te weinig geld hebben.

Mijn ouders kunnen mij financieel niet steunen en ik krijg dus een uitwonende beurs + aanvullende beurs. Dit geeft mij grofweg gezegd 500 euro per maand om van te leven, mijn studie van te betalen, mijn huur van te betalen. Als de uitwonende beurs weg valt (=270 euro grofweg gezegd) houd ik dus aan die aanvullende beurs 230 euro over, hier komt dan 100 bij, word 330 euro. Dat is nog MINDER dan mijn huur?? :?

Geen loze dingen roepen klopt dus niet helemaal, ik zou dus niet meer rond kunnen komen??

Ik werk er nu ook naast om wat geld over te houden, dit doe ik op de zaterdag. Ik heb verder geen tijd om te werken, mijn studie is nogal zwaar en er gaat veel tijd in zitten. Nog sterker, veel mensen op mijn studie werken gewoon niet omdat er geen tijd voor is.

Ik kan niet omschrijven hoe blij ik ben dat ik dus nu al studeer.. Want ik had waarschijnlijk deze studie niet meer kunnen gaan doen dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:44

vuurneon schreef:
Bizzybijtje schreef:

Waarom niet? 2000 per jaar bij elkaar werken is best te doen voor een gezonde student. Lukte mij als niet zo gezonde student ook en veel van mijn studiegenoten ook :)

2000,- wel ja... maar 1800,- collegegeld, 250,- pm voor een kamer (en dan is dat nog spotgoedkoop), boodschappen, boeken.Dat tikt toch behoorlijk aan zo bij elkaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:44

Ik heb het ook puur over de studie :)
(Ik ben ook bewust thuis blijven wonen ivm de kosten, want ik kreeg toch geen aanvullende beurs en mijn ouders gingen echt geen cent stoppen in de huur want ze zeiden: dat is je eigen keuze.)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:47

vuurneon schreef:
Ik heb het ook puur over de studie :)
(Ik ben ook bewust thuis blijven wonen ivm de kosten, want ik kreeg toch geen aanvullende beurs en mijn ouders gingen echt geen cent stoppen in de huur want ze zeiden: dat is je eigen keuze.)

Ik vermoede al zoiets want ik vond het al super knap van je. Van deur tot deur is het voor mij 3 uur reizen, half Nederland door, dus ik moest wel op kamers.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:48

Tegenwoordig hoef je echt niet meer perse op kamers, ik reis 1.5 uur heen en 1.5 uur terug, dat is gewoon goed te doen.. Bij sommige studies moet je wel, maar vaak zijn er wel alternatieven in de buurt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:49

Vriendin heeft het wel gedaan; studie volledig zelf betaald, huur, zorgverzekering en kreeg geen aanvullende beurs; alleen basis voor uitwonende. Maar die werkte elk weekend en op elke vrije dag van de studie (bv pinkstermaandag). Was een keuze, maar wel zwaar natuurlijk en het vergt een gigantische dosis doorzettingsvermogen want je moet er veel voor opzij zetten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-05-14 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:50

Hier op de opleiding ook bar weinig die regelmatig werken. En ik snap heel goed waarom, want dat is o.a. de reden dat ik 2 jaar vertraging heb. Het valt gewoon niet te combineren. Vanaf volgend jaar moet ik het doen met werken in de zomer. Najah succes met mijn leeftijd. Gelukkig zijn de meeste studenten wat jonger. Maar als ik zie op mijn werk dat ze tegenwoordig mensen van 17 al te duur/oud vinden en geen contracten verlengen. Veel concurrentie voor dat zomerbaantje waar ze je als twintiger wel willen hebben. Want elke student wil dan bij verdienen. Nu redden sonmige het nog van stufi en werken ze niet.

Elke dag minstens 3 uur reistijd kan je het ook wel vergeten. Daar moet je ook maar "even" de tijd voor hebben. Kan je wat doen in de trein gaat ook vaak niet op als je op drukke tijden moet reizen en je weer eens staat.

Dit hele plan zie ik nu al 1 grote blunder worden :') Betere kwaliteit onderwijs.. over 20 jaar zeker? Heb het idee dat het alleen maar aftakelt laatste jaren.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:53

Ik heb ook 3 jaar lang 1.5 uur heen en 1.5 uur terug gereisd bij mijn vorige studie. Laatste jaar ben ik op kamers gegaan omdat ik die 1.5 uur reizen zat was.

Je hebt het overigens niet altijd voor het zeggen, ken zat mensen die niet aangenomen worden op de studie die dichtbij is en daarom voor een verdere optie moeten kiezen. In mijn geval was het zo dat deze studie gewoon het beste paste bij mijn toekomstbeeld.

idinn, ik heb hetzelfde probleem, ben 23 en heb enorme mazzel met mijn huidige baan. In mijn omgeving zijn studiegenoten die mijn leeftijd hebben ook al vaak afgewezen voor bijbaantjes..
Ik heb veel praktijkvakken waardoor 3 uur in het ov (met 3 a 6 overstappen :+) absoluut niet haalbaar is.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:56

Bizzybijtje schreef:
Nederland snijdt zichzelf hier flink mee in de vingers. Op korte termijn brengt het wellicht geld in het laatje, maar over een paar decennia zijn er waarschijnlijk aanzienlijk minder (hoog)opgeleiden waardoor er nog meer economische problemen zullen ontstaan.

Dat zal wel meevallen. In andere landen is het heel normaal om geld te lenen voor het betalen van je studie, ervan uitgaand dat je met een hbo- of universiteitspapiertje meestal meer verdient dan zonder dit papiertje. In Nederland zijn we verwend. Als je niet gaat studeren omdat je van de overheid geen 250 euro per maand meer krijgt ben je niet bepaald gemotiveerd. In andere landen bestaat er helemaal geen studiefinanciering. Het bevordert daarnaast ook dat minder mensen voor een pretstudie kiezen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:59

Wat een raar argument dat je met lange reistijden geen tijd hebt om te werken. Ik heb om studie te moeten betalen altijd hard moeten werken naast mijn studie. Zat al mijn vrije uren achter de kassa en heb er voor gezorgd dat mijn studie er niet onder leed. Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Elevien

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:06

Zucht.... Lekker bezig in Den Haag -O- gelukkig ben ik net klaar met mijn studie en hoef ik me daar niet meer druk over te maken. Maar 10.000en euro's schuld hebben als je van school af komt is niet relaxt! En als je dat tot je pensioen mag gaan afbetalen... ;( De huizenmarkt wordt ook niet bepaald beter hierdoor.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:12

Ankie2011 schreef:
Wat een raar argument dat je met lange reistijden geen tijd hebt om te werken. Ik heb om studie te moeten betalen altijd hard moeten werken naast mijn studie. Zat al mijn vrije uren achter de kassa en heb er voor gezorgd dat mijn studie er niet onder leed. Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Ik heb het over het maken van huiswerk :'). De reden waarom ik geen baan zou kunnen vinden is omdat ik te duur ben (23). In het begin van dit jaar had ik nog wel deze reistijd omdat het vinden van een kamer nogal moeilijk bleek te zijn.. en werkte ik gewoon op zaterdag, maak je geen zorgen.
(Ik maak overigens schooldagen van 9 tot 5, dus 5 uur op en 8/half 9 thuis. Wanneer moet ik dan werken behalve in de weekenden? En wanneer houd ik dan tijd over voor mijn huiswerk?)

Edit: Ik ben nu op kamers dus dit probleem is überhaupt niet relevant, maar even als reactie op je 'prioriteiten'.
Overigens heb ik ook dagen dat ik tot 8 uur op school zit. Moet er niet aan denken dat ik dan nog 3 uur moet reizen voor ik thuis ben %).
Laatst bijgewerkt door Aroha op 29-05-14 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:13

Ten eerste wil ik wel voorop stellen dat ik dit een belachelijk plan vind, maarrrr......
Uit de reactie's hier zie ik alleen mensen klagen ("dat is niet haalbaar" "slecht voor NL en de toekomst") omdat ze studeren als een soort recht zien. Zo van "zij mochten dat ook, het is al jaren zo, dus het is mijn recht om te studeren". Maar eigenlijk is het geen recht maar een luxe, ja, je hebt landen waar studeren goedkoper is, maar je hebt ook landen waar het nog veel duurder is. Dus in plaats van alleen maar te roepen "ja maar zij hebben het veel beter" of "het is toch oneerlijk dat als je rijke ouders hebt je wel kunt studeren en als je niet zo'n rijke ouders hebt niet" kun je ook bedenken dat je het nog veel slechter had kunnen treffen, niet alleen qua studie kosten, maar ook dat je in zo'n rijk land als Nederland geboren bent. Je krijgt alleen daardoor al meer kansen dan 90% van de wereldbevolking en dan niet alleen qua onderwijs.

Dus denk maar eens na en ben dankbaar wat je hebt, in plaats van altijd maar naar anderen te wijzen die het beter hebben of naar het verleden te wijzen dat alles beter was. Want guess what? Tijden veranderen en niet altijd positief, maar ben dankbaar voor wat je wél hebt, werk hard en dan is het nog steeds haalbaar. Want voor luxe (studeren) mag je best wat moeten werken. Niet alles komt zo maar aangewaaid in het leven.

En ja, ik baal er ook van, en nee, mijn ouders zijn niet zo rijk dat ze me veel kunnen steunen straks bij mijn studie. En studeren zou idd fijn zijn met mijn Gymnasiumdiploma straks, maar ik ga er niet over klagen. Studeren is een luxe en daar mag je best wat voor over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:36

Wat ik er nou precies van vind weet ik nog niet zo goed. Maar wat ik wel graag even kwijt wil is dat het mij heel erg stoort dat hier veel geroepen wordt dat studeren straks alleen nog voor de rijken/elite is. En dat is dus echt de grootste onzin.

Voorbeelden van ouders die niet mee kunnen betalen, ouders die niet in beeld zijn ed worden hier naar voren gehaald. Maar juist die gevallen kunnen voordeel halen uit dit systeem. De aanvullende beurs verdwijnt namelijk niet. Dus studeren voor de middenklas en hoger wordt juist erg duur!

Edit: bij de bovenste post sluit ik mij volledig aan! Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat het je eigen keus is en blijft of jij wil studeren, en in jezelf wil investeren. Na het HBO houdt het voor mij ook op met studiefinanciering. Maar ik zal de rest van mijn leven waarschijnlijk blijven bijscholen/leren. En ja dat gaat me klauwen met geld kosten. Maar het gaat mij hoogstwaarschijnlijk ook geld op leveren, maar nog beter: voldoening. En daar heb ik dat zeker voor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:54

TammyVN schreef:
Als ik in 2015 zou gaan starten met mijn huidige studie zou ik dan alsnog te weinig geld hebben.

Mijn ouders kunnen mij financieel niet steunen en ik krijg dus een uitwonende beurs + aanvullende beurs. Dit geeft mij grofweg gezegd 500 euro per maand om van te leven, mijn studie van te betalen, mijn huur van te betalen. Als de uitwonende beurs weg valt (=270 euro grofweg gezegd) houd ik dus aan die aanvullende beurs 230 euro over, hier komt dan 100 bij, word 330 euro. Dat is nog MINDER dan mijn huur?? :?

Geen loze dingen roepen klopt dus niet helemaal, ik zou dus niet meer rond kunnen komen??

Ik werk er nu ook naast om wat geld over te houden, dit doe ik op de zaterdag. Ik heb verder geen tijd om te werken, mijn studie is nogal zwaar en er gaat veel tijd in zitten. Nog sterker, veel mensen op mijn studie werken gewoon niet omdat er geen tijd voor is.

Ik kan niet omschrijven hoe blij ik ben dat ik dus nu al studeer.. Want ik had waarschijnlijk deze studie niet meer kunnen gaan doen dan..

Dus zeg dat je €275 per maand moet gaan lenen, dat hoeft alleen in de maanden dat je school hebt want in de vakantie kan je natuurlijk prima gaan werken. Dan betekend dat dat je per jaar 10 maanden €275 leent= €2750. Over vier jaar tijd is dat incl rente ongeveer €11.000/€12.000 euro.

Gemiddeld start salaris HBO ligt rond €2.000 netto. En zal met de jaren vaak nog flink groeien. Er vanuit gaande dat je met enkel een havo diploma ergens rond het minimumloon blijft hangen: €1486, hebben we het dus al over een verschil in salaris van €514 per maand. En dan hebben we het echt alleen over het startsalaris. Al ben je dus een pechvogel en blijf je altijd op het startsalaris hangen dan nog heb je na 24 maanden al voordeel van die €12.000 die je geleend hebt. Want €12.000/€514 betekend dat je na plusminus 23 maanden al meer verdiend heb dankzij je studie.

Een prachtige investering voor de rest van je leven lijkt me zo?!

Knijp dus alsjeblieft in je handjes voor de aanvullende beurs die jij krijgt! Zijn er velen die geen aanvullende beurs krijgen en evengoed hun hele studie zelf betalen.

Alvast sorry voor kleine rekenfoutjes, het is laat en om nou tot in getallen achter de komma nauwkeurig te gaan rekenen voor een voorbeeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:39

Steef schreef:
Tegenwoordig hoef je echt niet meer perse op kamers, ik reis 1.5 uur heen en 1.5 uur terug, dat is gewoon goed te doen.. Bij sommige studies moet je wel, maar vaak zijn er wel alternatieven in de buurt.

Als je in een afgelegen boerengat woont loopt de reistijd vrij snel op. Ik heb sowieso een reistijd van 3 uur enkele reis, wat dus betekent dat ik vroege colleges niet eens kan halen (zo vroeg rijden de bussen daar niet). Dichterbij zitten bijna geen hogescholen, laat staan een universiteit. Anders gezegd; sommigen hebben gewoon geen keuze en moeten wel op kamers.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:50

Hm, 4% vanaf minimum loon gedurende 35 jaar.

Begrijp ik het nu goed? %)
Als je geen baan hebt hoef je niet af te lossen.
Als je minimum loon hebt los je ( bruto inkomen per jaar ong. 4% van €20.000) €800,00:12=ong €67,00 per maand af.
Is je jaarinkomen €50.000,00 ( bruto ong €3.500 +8% vakantiegeld) los je €2000,00 :12=165,00 per maand.

Dat is toch niet zo'n hoog bedrag om in jezelf te investeren?
Sommige mensen sluiten zonder blikken of blozen een telefoonabonnement van €45,00 af.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 06:19

Maar tegenwoordig is een starstsalaris van een HBO'er van 2000 euro helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Ik ben al heel wat vacatures tegen gekomen waarbij ze een HBO'er met een paar jaar ervaring zoeken, salarisindicatie: 1600 euro bruto.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 06:52

Heeft iemand echt zwart op wit ergens staan wat voor de studenten die nu al studeren en dus al stufi krijgen gaat gebeuren?