Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:04

Ik heb maar vlug het artikel gelezen. Ik vind niet dat je iemand kan verlaten ook al is hij nog zo ziek. Afgelopen 2 jaar genoeg ellende meegemaakt met een ernstig ziek familielid die er ook bijna niet meer is geweest. Maar om nou diegene te gaan verlaten? Dat is in mijn ogen een laffe daad. En om nou helemaal geld te gaan verdienen over de rug van haar dode ex. Daar kan ik helemaal niet bij!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:06

verootjoo schreef:
Maar dan nog, heeft hij zelf zijn gedrag helemaal in de hand op dat moment? Je weet het niet. En waarom zou hij niet mogen kiezen hoe hij zijn laatste weken doorbrengt. Het is hetzelfde als weggaan bij een demente partner 'want hij is een ander mens geworden'. Zoiets doe je niet, dat is egoïstisch. Je bent niet alleen op de wereld, je hebt mi de plicht om voor anderen te zorgen in welke tijden dan ook. Ook al lijd je er zelf onder. Je hoeft niet altijd jezelf op nr een te plaatsen, soms is het nodig om even een ander boven jezelf te zetten.

Dat is wel heel kort door de bocht.

Wat als je partner op jong leeftijd Alzheimer krijgt en daardoor jou en de kinderen niet meer herkend, op den duur zelfs agressief wordt?
Mag je dan er ook niet voor kiezen om door te gaan met je leven?
Ik weet van iemand (jonger dan 40) waarvan haar partner jong dementerend was, zij ging op een gegeven moment netjes 1 a 2 x per week op bezoek, maar hij herkende haar niet meer.
Hij werd op den duur zeer agressief naar haar en zij kon alleen met begeleiding bij hem op bezoek.

Mag zij dan geen andere relatie aan gaan tot het moment waarop hij overleden is?
Moet zij eigenlijk elke dag op bezoek gaan ondanks dat hij haar niet meer herkend?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:06

Goof schreef:
verootjoo schreef:

Maar dan nog, heeft hij zelf zijn gedrag helemaal in de hand op dat moment? Je weet het niet. En waarom zou hij niet mogen kiezen hoe hij zijn laatste weken doorbrengt. Het is hetzelfde als weggaan bij een demente partner 'want hij is een ander mens geworden'. Zoiets doe je niet, dat is egoïstisch. Je bent niet alleen op de wereld, je hebt mi de plicht om voor anderen te zorgen in welke tijden dan ook. Ook al lijd je er zelf onder. Je hoeft niet altijd jezelf op nr een te plaatsen, soms is het nodig om even een ander boven jezelf te zetten.

Dus hij mag zelf kiezen hoe hij zijn laatste weken invult en daarmee het leven van zijn partner onmogelijk maken, maar zij moet maar bij hem blijven? Zij mag geen andere keuze maken?

Je bent niet alleen op de wereld nee, maar het leven is juist egoistisch. je maakt alle keuzes in je leven omdat ze jou goed doen en in mijn ogen is dat belangrijk. Je leeft maar 1x, dus zorg dat je gelukkig bent. Offer jezelf niet op voor een ander, leef.

Hoe weet je dat hij dat met zijn volle verstand doet? Mensen veranderen als ze terminaal zijn, niet omdat ze dat willen, maar omdat het gebeurd.
Het leven is niet egoïstisch, dan was er vast maar een mens geweest. Alleen keuzes maken die goed voor jezelf is vind ik egoïstisch en bovendien arrogant. Want jij hebt meer recht op geluk en een goed leven?
Soms moet je gewoon jezelf even onder de ander kunnen stellen.
En idd waken dat je er zelf niet aan onderdoor gaat, maar neem aan dat je zelf ook familie/vrienden hebt die gelijk in actie komen om te helpen in zo'n situatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:08

Maar de ander heeft dat toch ook niet? De ander moet dat toch ook kunnen?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:09

Lusitana schreef:
Je kunt je afvragen wat een partner die niet meer gelukkig met je is, daadwerkelijk nog voor je kan betekenen. Wat kun je eigenlijk eisen? Wat mag je verwachten? Liefde heeft vooral alles te maken met je geroepen voelen vrijwillig voor die ander te zorgen.
Als dat gevoel er niet (meer) is en liefde dus geen basis meer is, moet je een en ander nuchter mogen bekijken en ook voor jezelf mogen kiezen. Ook al is de ander terminaal. Het mag niet zo zijn dat iemand je in de klauwen heeft ómdat hij/zij terminaal is.
Mensen die sterke personaliteitsveranderingen doorstaan zoals bij dementie, soms na coma of bij alcohol of drugsgebruik, worden heel moeilijk om mee om te gaan. Je verlaat dan niet je grote liefde, maar de nieuwe egoïstische persoon die hij geworden is.

DaisyDarling schreef:
Over het verlaten kan ik niet oordelen, elke situatie is anders, zeker als je het zelf beleeft.
Het niet terug komen voor de begrafenis vind ik ronduit respectloos. Familie en vrienden van die jongen wensten het, vonden het misschien fijn om echt sámen zijn leven af te sluiten en dan negeer je die wens gewoon. Vind ik niet kunnen. Er daarna ook nog een boek over schrijven en mega trots zijn.. tsja. Even heel oppervlakkig en bevooroordeeld; dit klinkt als aandachttrekkerij en geld maken over de rug van haar ex-vriend :n
Ook de relatie tussen haar Hawaiaanse levenslessen en dan wel in RTL late night gaan zitten, vat ik niet helemaal.

Het is onzin om naar een begravenis gaan voor de familie. Je gaat naar een begravenis voor je persoonlijke verwerking en afscheid. Dat had ze dan blijkbaar niet op die manier nodig. Niks mis mee.
Een boek schrijven doe je ook voor je verwerking en de meeste hulpverleners zullen dat ook aanraden.
Dat doe je dus niet om aandacht te trekken. Daarbij kan het best zijn dat het een heleboel anderen in een gelijksoortige situatie kan helpen, want je ziet hoe ze veroordeeld worden als ze het niet volhouden...
In TV programma´s kom je meestal ook om iets uit te dragen waar een ander iets aan kan hebben, daar wordt je voor gevraagd.
Waarom zou iemand niet bepaalde levensovertuigingen kunnen hebben of bezig zijn met levenslessen leren en evengoed op TV komen om iets bij te dragen?

Dat is jouw mening. Ik mag de mijne toch ook geven? ;)
Wat ik heb geschreven is mijn mening, dat is toch het doel van een forum? Ik heb nergens gezegd dat mijn mening de enige juiste is; ik geef alleen antwoord op de vraag in de OP, ik laat zien dat ik een deel van haar keuze niet begrijp ;)
Ik zou, voor zover ik nu kan beoordelen(politiek correct genoeg?) niet zo handelen als deze vrouw heeft gedaan. En dan praat ik alleen over de begrafenis en het boek. Mag toch?
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 29-05-14 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:11

Ayasha schreef:

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je bent niet verantwoordelijk voor de acties van een ander, maar voor die van jezelf. Dat een ander in jouw ogen domme dingen doet, betekent niet dat je diegene maar moet laten vallen. Geef dan zelf het goede voorbeeld, wie goed doet, goed ontmoet. Het is je geliefde! Het is je plicht ervoor te zorgen.

Je hoeft niet alles voor jezelf te doen, je kan ook iets voor een ander doen zonder er iets voor terug te krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:13

De maatschappij legt altijd een bepaalde druk op aan een ander. Tot zijzelf in het vizier komen, dan willen ze vrijheid en recht op een eigen keuze.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:13

Gisteravond was deze vrouw bij rtl late night en vertelde daar haar verhaal! Als jouw terminaal zieke vriend zich coma zuipt ( meerdere malen) die zij op de grond terug vindt na een dag werken, die wodka in een waterfles doet en blijft beweren dat het water is..... al 6/7 jaar haar eigen leven opzij zet om hem te ondersteunen in zijn ziekte......ze gaf aan dat ze zich zelf aan het verliezen was en daarom heeft ze hem verlaten. Had die beste sander maar wat meer stil moeten staan bij wat zijn partner te voorduren krijgt! Ze zijn 13 jaar samen geweest en als je partner een vervelende alcoholist wordt ondanks dat ie ongeneeslijk ziek is, zou ik ook denken zoek het maar uit! Hij maakt de keuze voor drank, maak ik mn eigen keuze ( tis en blijft je eigen leven en geluk waar je zelf verantwoordelijk voor bent)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:16

DaisyDarling schreef:
Wat ik heb geschreven is mijn mening, dat is toch het doel van een forum? Ik heb nergens gezegd dat mijn mening de enige juiste is; ik geef alleen antwoord op de vraag in de OP, ik laat zien dat ik een deel van haar keuze niet begrijp ;)
Ik zou, voor zover ik nu kan beoordelen(politiek correct genoeg?) niet zo handelen als deze vrouw heeft gedaan. En dan praat ik alleen over de begrafenis en het boek. Mag toch?

Tuurlijk.
Maar niet begrijpen komt soms gewoon door gebrek aan input om goed een mening door te vormen, dus ik (en iedereen die post, feitelijk) geef wat meer input, die je mee kunt laten wegen.
Het is ook algemener bedoeld dan het lijkt door te quoten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:21

verootjoo schreef:
Ayasha schreef:

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je bent niet verantwoordelijk voor de acties van een ander, maar voor die van jezelf. Dat een ander in jouw ogen domme dingen doet, betekent niet dat je diegene maar moet laten vallen. Geef dan zelf het goede voorbeeld, wie goed doet, goed ontmoet. Het is je geliefde! Het is je plicht ervoor te zorgen.

Je hoeft niet alles voor jezelf te doen, je kan ook iets voor een ander doen zonder er iets voor terug te krijgen.

Als mijn geliefde gaat zuipen en weet ik wat allemaal, laat ik mezelf toch echt niet mee onderdoor trekken. :) Daar ligt mijn grens. Dat heeft niks te maken met alles voor mezelf willen doen. Mijn plicht is ademen áls ik wil leven... Verder heb ik geen plichten maar doe ik dingen omdat ik die wil doen voor hem. :)

Elke avond thuis komen bij een scenario dat hierboven beschreven wordt... Nee dan houdt het op, dat is geen leven. Ik heb er ook maar één. Dan zou hij van mij de keuze krijgen. Of we herpakken ons, Sámen, en ik steun je daar in, of je gaat alleen verder... Maar samen aan zelfdestructie doen, nee daar zie ik echt de "liefde" niet van in.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:24

Lusitana schreef:
DaisyDarling schreef:

Tuurlijk.
Maar niet begrijpen komt soms gewoon door gebrek aan input om goed een mening door te vormen, dus ik (en iedereen die post, feitelijk) geef wat meer input, die je mee kunt laten wegen.
Het is ook algemener bedoeld dan het lijkt door te quoten.

Dan is het goed :)
Ik vind het schrijven van een boek ook een mooie manier om te verwerken, maar ik had het veel respectvoller gevonden als ze dit voor zichzelf en familie had gehouden, of iig de eerste tijd. Voor mijn gevoel, wat je uit de media te horen krijgt in ieder geval, is dit allemaal vrij snel gebeurd. Ik vind 1.5 jaar na het verlaten van die jongen, vrij snel om een heel boek te maken en een documentaire te beginnen. Ik reageer ook uit mijn eigen perspectief, ik zou het heel erg onprettig vinden als ik doodga en mijn vriend een boek schrijft over hoe zijn leven was met mij toen ik ziek was(ik ben overigens ook echt ziek, maar absoluut niet terminaal).
Verder ben ik het wel met je eens wat betreft keuzes maken, ik veroordeel haar ook totaal niet op het feit dat ze die jongen heeft verlaten. Ziek zijn is 1 ding, maar een dronken eikel iets anders. In mijn ogen is het altijd jouw eigen leven, maar aangezien het slopende verloop van die ziekte, waardoor zij zo goed zou moeten weten wat die familie doormaakt, vind ik wel dat ze naar die begrafenis had kunnen gaan.
Ook dit zeg ik weer uit mijn eigen perspectief, ik zou geen boek schrijven over mijn vriend zonder zijn familie te consulteren en te respecteren. Je bent 13 jaar samen, dan ben je ook voor die familie een belangrijk deel van hun zoon's leven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:30

Oordelen over iemand in zo'n situatie.. ik doe het maar niet, slecht voor je karma.

Maar dit vind ik dan wel weer ....

Citaat:
Jaaaaaaaaa! Mijn boek Naupaka is er! Mega trots natuurlijk! Volgende week vrijdag te koop.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:31

We moeten niet hypocriet gaan doen en deze dame veroordelen dat ze geld verdient met een zielig verhaal. Elke avond staat de televisie bol van emo-tv. We kunnen er met z'n allen wat van.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:33

Jannepauli schreef:
Oordelen over iemand in zo'n situatie.. ik doe het maar niet, slecht voor je karma.

Maar dit vind ik dan wel weer ....

Citaat:
Jaaaaaaaaa! Mijn boek Naupaka is er! Mega trots natuurlijk! Volgende week vrijdag te koop.

En vooral niet rekening houdend met de wensen van de achtergebleven familie.
Lekker als je zoiets leest wanneer het je zoon is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:38

Nou ja, zo´n boek doe je voor jou en uiteindelijk voor mensen in jouw situatie. Daarom vind ik zelf dat ze het juist wel naar buiten moet brengen. Je ziet hier ook hoe mensen oordelen. Als ze het boek lezen, zou er misschien meer begrip zijn.
Ik kan me ook voorstellen dat ze juist nu ze er nog zo vol van is, het van haar af wilde schrijven.
Kunnen jullie die vinden dat de familie betrokken had moeten worden uitleggen waarom je vindt dat ze de familie zou moeten consulteren? Dat is dan toch hetzelfde als censuur laten aanbrengen, terwijl het toch om haar verhaal, haar beleving gaat?
Als het voor haar uiteindelijk een rotzak en een rotsituatie was, waarom zou een moeder dat dan niet mogen weten? Die kan er ook voor kiezen om het net te lezen...

En naturlijk is ze trots op het feit dat het boek eris. Zelf wel eens een boek geschreven? Dat is een hele bevalling hoor, ongeacht het onderwerp. Je hebt iets volbracht. iets begonnen en na lang hard werken tot een succesvol einde gebracht. Mag je daar niet trots op zijn?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-05-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:38

Gezien ik niet tegen (overdreven) alcohol gebruik kan zou ik iedereen verlaten, terminaal of niet terminaal.

Over het boek zelf... ik denk er vreselijk dubbel over, enerzijds ia het enorm grof naar de familie van de overleden man maar anderzijds, je moet toch iets voor je geld.
Er wordt zoveel over andermans rug verdient.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:46

Lusitana schreef:
Nou ja, zo´n boek doe je voor jou en uiteindelijk voor mensen in jouw situatie. Daarom vind ik zelf dat ze het juist wel naar buiten moet brengen. Je ziet hier ook hoe mensen oordelen. Als ze het boek lezen, zou er misschien meer begrip zijn.
Ik kan me ook voorstellen dat ze juist nu ze er nog zo vol van is, het van haar af wilde schrijven.
Kunnen jullie die vinden dat de familie betrokken had moeten worden uitleggen waarom je vindt dat ze de familie zou moeten consulteren? Dat is dan toch hetzelfde als censuur laten aanbrengen, terwijl het toch om haar verhaal, haar beleving gaat?
Als het voor haar uiteindelijk een rotzak en een rotsituatie was, waarom zou een moeder dat dan niet mogen weten? Die kan er ook voor kiezen om het net te lezen...

En naturlijk is ze trots op het feit dat het boek eris. Zelf wel eens een boek geschreven? Dat is een hele bevalling hoor, ongeacht het onderwerp. Je hebt iets volbracht. iets begonnen en na lang hard werken tot een succesvol einde gebracht. Mag je daar niet trots op zijn?

Natuurlijk gaat het om haar beleving, maar stel ze schrijft iets ontzettend persoonlijks wat die jongen misschien over zijn moeder heeft gezegd.. En die moeder leest dat dan. Dat zou ik als moeder dan liever lezen voordat het boek over mijn zoon uitkomt, dan nadat dat gebeurd is. Gewoon omdat ik als moeder misschien niet wil dat mijn zoon een nare uitspraak over mij in een dronken bui deed en de lezers van het boek hem daar dan weer op veroordelen. Ik zou zeggen, schrijf je boek, maar soms kan het iemand heel veel pijn doen dingen naar buiten te brengen waarover zij (of hun zoon) op veroordeelt zal worden. Dat wil je je ex schoonmoeder die haar zoon 'kapot' heeft zien gaan toch niet aandoen?
De moeder van die jongen zal anderzijds ook wel begrijpen dat het ook heel verschrikkelijk voor die vriendin was.
Laat ik het zo zeggen, misschien had ze het boek moeten schrijven, het een half jaartje weg moeten leggen en het dan moeten herlezen. Zeker met die docu erbij komt dit hele proces een beetje impulsief en erg enthousiast over, maar Nederland kennende* zou dit haar duur kunnen komen te staan.
(Misschien staan er wel helemaal geen uitspraken van hem in het boek hoor, ik geef alleen een optie).

* Dit zie je al aan de 72% ergerlijke stemmen onder het artikel op AD. Ons heeft een mening :+

En natuurlijk mag ze trots zijn op het boek, maar ik had dan tenminste mijn vriend bedankt voor de kans om een discussie te starten. Misschien doet ze dit ook wel in het boek of in haar tweets hoor; ik heb haar niet uitgebreid onderzocht voor mijn mening zich vormde.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:58

Ik vind het vooral heel erg apart dat ze beloofd terug te komen als hij euthanasie pleegt terug te komen, en dat hij voelt dat hij gaat overlijden dat je gewoon maar niet terug komt. Het enige verschil is dat hij niet 'vrijwillig' voor zijn overlijden koos, maar hij voelde het wel aankomen. Waarom kon ze die ena laatste wens niet respecteren? Of de moeite nemen om naar NL te komen zoals haar gevraagd is?

En nu wel voor dat boek terug komen? Nee, ik kan daar geen begrip voor opbrengen.

Over het verlaten van haar partner oordelen vind ik erg moeilijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:07

Je belooft verslaafden zoveel om ze stil te krijgen. Zou ik ook doen. En vervolgens hem gewoon laten stikken. Hij heeft jou al immers al veel eerder laten stikken.

Ik begrijp dat het slecht te begrijpen is voor mensnen die niet hebben samengeleefd met een alcoholmisbruiker, maar dat is je liefde niet meer. Het is iemand die je krenkt tot op het bot en alleen met zichzelf bezig is, en eisen stelt.

Verder neem ik aan dat als men het boek leest een heleboel vragen daarin vanzelf beantwoord worden.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:14

rox_en_wilvy schreef:
Gisteravond was deze vrouw bij rtl late night en vertelde daar haar verhaal! Als jouw terminaal zieke vriend zich coma zuipt ( meerdere malen) die zij op de grond terug vindt na een dag werken, die wodka in een waterfles doet en blijft beweren dat het water is..... al 6/7 jaar haar eigen leven opzij zet om hem te ondersteunen in zijn ziekte......ze gaf aan dat ze zich zelf aan het verliezen was en daarom heeft ze hem verlaten.

Ik heb het inderdaad ook gezien en vond het netjes dat Umberto ook benadrukte dat zij niet haar terminaal zieke man in de "steek" heeft gelaten maar een alcoholist, omdat veel mensen het toch zien als het in de steek laten van een terminaal zieke..
Wel vind ik dat zij een tegemoetkoming had kunnen maken naar de familie, zij zijn tenslotte toch ook 13 jaar samen geweest. Ik begrijp heel goed dat het dan lastig is om op iemand zijn crematie te komen terwijl je daar niet op zit te wachten, maar ik snap niet als je toch 13 jaar van iemand hebt gehouden dat je dat hoofdstuk dan niet op die manier af wil sluiten..

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:16

Wat me het meest irriteert is dat je niets hoort over de opbrengsten van het boek naar het KWF.
Verder houdt ik wijselijk mijn mond.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:17

Ik kan me best verplaatsen in de jongen, de angst om te sterven en nog verder iek te worden en pijn te lijden dat je dan naar de fles grijpt.

Na 13 jaar kun je wel stellen dat er tussen hen niet veel meer over was, ook alle begrip voor maar die paar weken voor iemands dood met zijn diepste angst. Dat kan er dan toch nog wel bij na 13 jaar?

Ik zie hier ook mensen de vergelijking met Alzheimer maken. Dat is toch anders, het bewustzijn van een Alzheimer patiënt is er niet meer. Alzheimer is bijna pijnlijker voor de omgeving als de patiënt, die is het geestelijk bewustzijn verloren.

Onze buurvrouw haar man heeft Alzheimer. Elke dag gaat ze trouw langs en ze heeft inmiddels een nieuwe vriend waarmee ze leuke dingen doet. Iedereen, incl haar kinderen die dit haar gunt en accepteert omdat ze zo eerlijk, open en liefhebbend is ipv een klagend orakel die het allemaal niet aan kan zoals deze dame.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:18

Lusitana schreef:
Je belooft verslaafden zoveel om ze stil te krijgen. Zou ik ook doen. En vervolgens hem gewoon laten stikken. Hij heeft jou al immers al veel eerder laten stikken.

Ik begrijp dat het slecht te begrijpen is voor mensnen die niet hebben samengeleefd met een alcoholmisbruiker, maar dat is je liefde niet meer. Het is iemand die je krenkt tot op het bot en alleen met zichzelf bezig is, en eisen stelt.

Verder neem ik aan dat als men het boek leest een heleboel vragen daarin vanzelf beantwoord worden.

Tsja maar je kunt ook niet weten wat jij zou doen als jij terminaal bent, dat je dan raar gaat doen vind ook begrijpelijk. Daarvoor hebben ze wel zes jaar samen geweest, dat lijkt me ook wat waard. Die laatste wens zou je dan moeten respecteren voor een paar dagen. Hij heeft haar ook laten gaan, dus blijkbaar had hij ook begrip voor haard.

Ik weet genoeg over verslaafden hoor, heb ze ook van dichtbij mee gemaakt. Maar in zo'n situatie kan ik die jongen ook wel enigszins begrijpen.

Ik ga haar boek niet lezen. Dit is niet echt een type persoon dat ik financieel wil spekken.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:19

Haar presentatie in de RTL late night was trouwens ook erg zwak. Men, er kwam geen volzin in correct Nederlands uit. En dat noemt zich life coach. Nee, ik ben op geen enkele wijze gecharmeerd van deze tante

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:20

Vivian__ schreef:
Wat me het meest irriteert is dat je niets hoort over de opbrengsten van het boek naar het KWF.
Verder houdt ik wijselijk mijn mond.

Is dat zo? Waar staat dat dan? Of is dat gisteren verteld? In het AD artikel staat het niet en dat is waar ik van uit ga.