Treinkaartje verandert vanaf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:27

PocoGaucha schreef:
van de week komt toevallig mijn neef uit canada hier heen voor een familie reünie. Moet er niet aan denken dat hij voor een keertje op en neer van Amsterdam hierheen zon ov kaart moet kopen. Dan ben je bijna goedkoper uit om hem met de auto te halen.

Dan besteld hij toch een eticket in canada?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:31

yarrah schreef:
PocoGaucha schreef:
van de week komt toevallig mijn neef uit canada hier heen voor een familie reünie. Moet er niet aan denken dat hij voor een keertje op en neer van Amsterdam hierheen zon ov kaart moet kopen. Dan ben je bijna goedkoper uit om hem met de auto te halen.

Dan besteld hij toch een eticket in canada?

Precies. En hij kan gewoon nog een papieren kaartje kopen.

denice

Re: Treinkaartje verdwijnt vanaf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:37

Ik baal ook, hoe zit het bijvoorbeeld met met 40%korting reizen?

In londen is de metro ook al met zo'n kaart, daar gaat het wel prima geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:39

Met 40% korting reizen zorg je dat je, als je een ovkaart hebt, 10 euro erop hebt staan, dan bliep je in en als je uit de trein komt weer uit.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:40

denice schreef:
Ik baal ook, hoe zit het bijvoorbeeld met met 40%korting reizen?

Als dat niet standaard op je abonnement zit, dan kun je het als product op je OV chipkaart laden (bijvoorbeeld als je met iemand meereist en daarom recht op korting hebt).
Gaat op dezelfde manier als hoe je een kaartje kocht. Het enige dat verandert is dat je aan het eind geen kaartje uit de automaat krijgt, maar je je OV chipkaart tegen de lezer moet houden zodat het erop gezet wordt. En dan gewoon in- en uitchecken.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:48

Die kaartjes hebben ze ook in Portugal en heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Vind het op zich nog best wel een goed alternatief.
Ik weet niet precies hoe het hier gaat werken.
In Portugal koop je er 1 voor €0,50 en kun je een jaar lang na aanschaf gebruiken.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:56

Maar dat hele in-/uitchecken met die poortjes vind ik niets. Blijft zo'n ding weer hangen, zit de tas van je voorganger er nog tussen etc. Gewoon "vrij" zijn, dat is wat ik wil en niet met passen (of losse kaartjes) in en uitchecken.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:56

maaikemuis schreef:
Ik heb sinds een week ernstig het gevoel dat ik te maken heb met omgekeerde technologie. Al jaren reis ik namelijk met een jaartrajectkaart en op deze kaart staat een zonesupplement. Ik kan op vertoon van deze kaart vanaf mijn vast stations 1 zone reizen met de bus en metro. Al 7 jaar doe ik alles op 1 kaart. Eigenlijk ben ik heel modern :Y)

Met het nieuwe systeem kan dit dus niet meer. Op mijn nieuwe jaartrajectkaart kan geen zonesupplement gezet worden. Vanaf 1 juli moet ik dus reizen met twee ov chipkaarten; 1 voor de trein en 1 voor het GVB. Dat zou handiger moeten kunnen |o .

Hoezo dat dan? Ik reis met mijn ov met connexxion, ns en gvb...op 1 kaart...

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:02

kaartjes niet verdwenen? In Emmen kon ik op het station geen kaartje kopen.
Het is dat ik mijn man bij me had anders had ik me geen raad geweten.

Heb over mijn eerste ervaring een stukje geschreven:

Voor het eerst met een OV chipkaart op stap.... wat een gedoe...

'mw. u moet de paaltjes zoeken op de perrons en daar met uw kaartje langs gaan'
Met een overstaptijd van 5 minuten ren ik langs het eerste paaltje om uit te checken en in de hoop dat de trolley snel achter mij aan rijdt begin ik te rennen.
Als een ongeleide projectiel vliegt dat ding alle kanten op. Een poging de handgreep terug te duwen zodat ik een handvat (dat ontbreekt) kan pakken mislukt.....
Ik prik al rennend de handgreep onder mijn oksel en mijn dikke beentjes rennen de trap op, vliegen de gang door en de trap af.
Ik heb het gehaald!!
Snel zoek ik een paaltje om in te checken. Geen paaltje en nu?

Dan hoor ik dat het paaltje dat ik zoek naast het paaltje stond waar ik eerder stond uit te checken.
Prik de koffer weer onder mijn oksel en ren de trap op blabla.
Buiten adem kom ik tot de gelukkige conclusie dat de trein er nog niet is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:14

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:24

Ik wacht het wel af hoe het straks gaat. Eind juni zal het dan nog normaal zijn, maar de volgende keer in september.. We zien het wel.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:28

In Coevorden staat gelukkig nog wel een automaat met kaartjes :D Maar wij zijn van het weekend ook in de wondere wereld van de OV chip meegereisd. In Zwolle de trein missen om dat het inchecken niet werkt (en de conducteur alle tijd nam om de kaartjes te controleren en te helpen), bij de Metro RET (Rotterdam Alexander) hulp bij de poortjes, want die gingen niet open als je incheckte en wel open als je niet incheckte.... gelukkig waren we met zn tweeen, dus kan je de kaartjes weer uitchecken en terug geven om opnieuw in te checken... (a 87 cent?!?)

We hadden 1 OV chipkaart en 1 los kaartje... prijsverschil 2,76 euro voor de OV chip en 2x1uur los kaartje 6 euro....

Verder is de trein een retour door heel Nederland 47,09 euro pp en met OVchip 57,26, dus met chip is zelfs nog duurder met de trein), wat even duur is als met de auto, maar met 2 personen al niet uit kan.

Papieren Chipkaart is leuk (net als bijv die van Kruidvat), maar ik ben wel heel benieuwd naar de uiteindelijke toepassing.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:35

huppelz schreef:
kaartjes niet verdwenen? In Emmen kon ik op het station geen kaartje kopen.
Het is dat ik mijn man bij me had anders had ik me geen raad geweten.

Was de automaat stuk dan? Want ik heb er vorige week nog een kaartje gekocht.
Er is maar een handjevol stations (als ze er al zijn, nooit gezien) waar geen kaartautomaat is.
En dat is een probleem op zich, en heeft niets met de OV chipkaart te maken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:37

Het zal voor mij allicht goedkoper zijn dan een auto huren (€130 voor een weekend) of met de auto naar nl rijden (€500 heen en terug)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:54

Pff, ik bestel dan wel online een ticket of ik pak de auto wel. Blijft afzetterij...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:54

Cowgirl schreef:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2264 ... weg__.html

ff goed lezen.

Dat in en uit checken is idd soms waardeloos. Er moeten veel meer paaltjes komen.

Die paaltjes zijn straks toch overbodig, aangezien alles via de poortjes gaat? Daar moet je wel langs, anders kom je het perron niet op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:56

Winged schreef:
Pff, ik bestel dan wel online een ticket of ik pak de auto wel. Blijft afzetterij...

Idd zeg..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:02

Ik kom slechts enkele keren per jaar in NL en reis dan hooguit 1 a 2x met de trein.
Elke keer heb ik weer een probleem met verlopen kaarten, moeite met opladen, te veel tegoed er op moeten zetten etc etc.
Voortaan neem ik wel een huurauto als ik met het vliegtuig kom, want dat is wat ze met hun beleid nu voor mijn gevoel afdwingen |o

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:20

@Sizzle, voor 50 euro per dag (of minder voor een kleinere auto) huur je al een auto! Dus dat is net zo duur als de trein en met meerdere personen zelfs goedkoper! (alleen veel belastender voor het milieu.... maar ja, OV wordt niet gemotiveerd met deze kosten)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:23

Santos_05 schreef:
@Sizzle, voor 50 euro per dag (of minder voor een kleinere auto) huur je al een auto! Dus dat is net zo duur als de trein en met meerdere personen zelfs goedkoper! (alleen veel belastender voor het milieu.... maar ja, OV wordt niet gemotiveerd met deze kosten)

I know, vandaar dus inderdaad dat ik voortaan niet meer twijfel, maar gewoon een huurauto neem.
Hoef ik ook niet meer te stressen of de trein wel rijdt en wie je van het station komt halen :+
Of ik ga gewoon niet meer vliegen, maar kom gewoon direct met de auto.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:26

Nu is ook het plan weer opgevat om reizen in de spits wéér duurder te maken, om reizen buiten de spits te stimuleren, hoorde ik een paar weken terug. Gaat al lekker met een kantoorbaan of les om 8.30 's ochtends.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:32

Ik vraag me echt oprecht af of een aantal van jullie wel lezen...

Je kunt gewoon een kaartje kopen bij de automaat, alleen zal dit niet meer een papieren kaartje zijn maar een ovchipkaartje voor 1malig gebruik... die kost dan wel 1 euro meer maar goed dat is dan maar zo. Als je niet zo vaak met de trein gaat lijkt me dat niet zo'n probleem.
Ik snap werkelijk niet waarom sommigen er zo'n drama van maken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:46

miccamaaike schreef:
Ik vraag me echt oprecht af of een aantal van jullie wel lezen...

Je kunt gewoon een kaartje kopen bij de automaat, alleen zal dit niet meer een papieren kaartje zijn maar een ovchipkaartje voor 1malig gebruik... die kost dan wel 1 euro meer maar goed dat is dan maar zo. Als je niet zo vaak met de trein gaat lijkt me dat niet zo'n probleem.
Ik snap werkelijk niet waarom sommigen er zo'n drama van maken.

Een papieren treinkaartje is veel goedkoper dan OV chip met de trein..... die euro komt het dan niet op aan, maar die 10 euro verschil wel.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:52

Daarnaast weigeren veel NS automaten buitenlandse pinpassen ook al staat er op dat het zou moeten werken :+

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:52

Sizzle schreef:
Daarnaast weigeren veel NS automaten buitenlandse pinpassen ook al staat er op dat het zou moeten werken :+

Ik heb hier nog nooit last van gehad :D