Het zal me een Würst wezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:53

Ik zou het wel erg knap vinden als mensen dan niet gezien hadden dat hij een man is, een truckload aan make-up gaat zijn mannelijke lichaam zelfs niet verbergen :'). Al is hij wel erg iel.
Zonder baard was er waarschijnlijk weinig ophef geweest, zoals al eerder gezegd zijn er al travestieten op songfestivals geweest.

NeverGiveUp

Re: Het zal me een Würst wezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:54

Ik vond hem voor een 'pure man' zonder hormonen en dingen wel erg vrouwelijk!

Heel tenger, geen brede kaken en zo. Je ziet gewoon dat hij heel vrouwelijk geboren is :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:56

Ik vond hem inderdaad ook erg vrouwelijk, zelfs zijn figuur in die strakke jurk. Ik denk dat hij toch wel veel mensen voor de gek had kunnen houden.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:57

Tenger enzovoorts wel, maar als je (ik heb iemand die homo is op facebook en dit is absoluut geen judgement, maar die post toevallig constant conchita pics) kijkt naar zijn foto's in jurk, dan zie je aan zijn armen en houding wel degelijk dat hij een man is. Hij is té hoekig :+.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:03

amoj schreef:
Waar ik me gewoon aan stoor is dat dat homo/lesbie/transseksueel gedoe zo ontzettend overdreven is. Doe gewoon net zoals iedereen, wees jezelf. Prima als je homo bent of lesbies, of travestiet. Maar doe dan gewoon net als iedereen, niet zo overdreven. Mij hoor je toch ook niet roepen ik ben hetero en voor hetero's worden toch ook niet speciale politiekorpsen opgericht?
Ik denk juist als men zoveel aandacht gaat geven aan het hele homo gebeuren, dat er nog meer homo haat ontstaat.

https://www.youtube.com/watch?v=TxX9DvO1mrA (vanaf 1:15)
Ze zijn niet zoals iedereen. Dat is nu precies het punt.

Verder gaat het Songfestival al vanaf de eerste uitzending niet om alléén het liedje, anders was het wel een radioprogramma geweest. De show is net zo goed onderdeel van een succesvol nummer - sterker nog, onze eigen inzending werd juist geroemd vanwege de slimme presentatie. Kennelijk vonden genoeg mensen dit nummer in combinatie met het achterliggende verhaal mooi genoeg om erop te stemmen. Nou, prima toch? Andere landen hebben ook veel stemmen gekregen, waaronder wij, dus niet iedereen vond dit het beste nummer maar de meerderheid wel. Die mensen vinden kennelijk dat de show, of het verhaal, een wezenlijk onderdeel van het Songfestival vormen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:07

Je kunt niet zeggen dat ze niet als 'iedereen' zijn, want dan sluit je ze buiten en dat is discriminatie. Ze zijn toch gewoon mens? :o .

Ik weet wel wat je bedoeld, maar dit is juist het probleem. Als iedereen ze als 'anders' blijft behandelen, blijft het een buitenbeen groepje en blijft de discriminatie. Als ze gewoon als normaal behandeld worden, gaat iedereen het ook normaal vinden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:22

Nee, je erkent dat ze anders zijn. Homoseksuelen, transgenders, en travestieten zijn in mijn ogen volstrekt gelijkwaardig aan heteroseksuelen maar ze zijn niet gelijk. Ze lopen ieder tegen andere problemen aan, hebben te maken met discriminatie waar heteroseksuelen geen last van hebben, hebben als groep een andere geschiedenis. Dat wegmoffelen onder het mom van "iedereen is gelijk" is ze tekort doen. Ik heb rood haar, daarmee ben ik ook anders dan een blondine. Niet minder dan zij maar wel anders. Ik ben mijn hele jeugd gepest met dat rode haar - zij niet. Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik precies hetzelfde ben als die blondine zou ik daar dus boos om worden, want dat ben ik niet. Ik heb andere problemen gehad (gepest worden met mijn haarkleur), ik maak deel uit van een andere geschiedenis (ik val bijvoorbeeld niet onder het Arische ideaal), en ik zie er ook gewoon anders uit. Dat moet je niet willen ontkennen. Maar erkennen dat iemand anders is dan jij is iets héél anders dan de ander minderwaardig vinden, of zelfs vinden dat die anders behandeld dient te worden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:27

ZoZenn schreef:
Je kunt niet zeggen dat ze niet als 'iedereen' zijn, want dan sluit je ze buiten en dat is discriminatie. Ze zijn toch gewoon mens? :o .

Ik weet wel wat je bedoeld, maar dit is juist het probleem. Als iedereen ze als 'anders' blijft behandelen, blijft het een buitenbeen groepje en blijft de discriminatie. Als ze gewoon als normaal behandeld worden, gaat iedereen het ook normaal vinden.

Het gaat niet om buitensluiten. Het gaat erom dat je iemand niet anders behandeld dan een ander o.b.v. uiterlijk, sexuele voorkeur, leeftijd o.i.d.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:32

Het klinkt heel leuk, erkennen dat ze anders zijn en accepteren. De geschiedenis en de samenleving van de mens wijst echter uit dat wanneer er groepen 'anders' zijn, deze een strijd moeten voeren. Heel leuk dat je een andere geschiedenis, haarkleur of wat dan ook hebt, maar dat maakt je niet minder een mens. En het leuke daarvan is, is dat iedereen mens is. Als mensen dát beseffen, zullen homo's geen homo's maar mensen zijn, met een andere sexuele voorkeur.
Je bent je haarkleur niet, of wat dan ook. Je bent mens. en dat is onveranderlijk. Iedereen kan blond zijn.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:35

Dani schreef:
Nee, je erkent dat ze anders zijn. Homoseksuelen, transgenders, en travestieten zijn in mijn ogen volstrekt gelijkwaardig aan heteroseksuelen maar ze zijn niet gelijk. Ze lopen ieder tegen andere problemen aan, hebben te maken met discriminatie waar heteroseksuelen geen last van hebben, hebben als groep een andere geschiedenis. Dat wegmoffelen onder het mom van "iedereen is gelijk" is ze tekort doen. Ik heb rood haar, daarmee ben ik ook anders dan een blondine. Niet minder dan zij maar wel anders. Ik ben mijn hele jeugd gepest met dat rode haar - zij niet. Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik precies hetzelfde ben als die blondine zou ik daar dus boos om worden, want dat ben ik niet. Ik heb andere problemen gehad (gepest worden met mijn haarkleur), ik maak deel uit van een andere geschiedenis (ik val bijvoorbeeld niet onder het Arische ideaal), en ik zie er ook gewoon anders uit. Dat moet je niet willen ontkennen. Maar erkennen dat iemand anders is dan jij is iets héél anders dan de ander minderwaardig vinden, of zelfs vinden dat die anders behandeld dient te worden.

Maar mijn vraag is of er een man met rode baard verkleed als vrouw voor nodig zou zijn om ervoor te zorgen dat jij (meisje met rood haar) niet meer gepest of anders behandeld zou worden...

Als deze Conchita, man met baard verkleed als vrouw, ervoor moet zorgen dat jongens en meisjes in landen waar homoseksualiteit minder geaccepteerd is dan hier in Nederland niet langer anders behandeld zouden worden heb ik daar mijn twijfels bij.

Ik kan gelukkig zeggen dat ik hier in Nederland, op blikken, nakijken, opmerkingen na mij niet gediscrimineerd of anders behandeld voel. Maar ik denk niet dat in landen waar dit wel een probleem is (Oostblok landen, de landen die aanstoot nemen aan deze act) er na het optreden van Conchita ineens een algemene acceptatie zal plaatsvinden...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:41

Of nog erger, straks gaan mensen homo's, lesbiennes en transgenders als soort relnichten zien, die alleen maar aandacht willen trekken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:44

Raar dat homo's en dergrlijke meteen als relnichten worden gezien als ze aandacht trekken voor hun probleem, maar als ik een donkere mens er van beschuldig een relnicht te zijn omdat hij aandacht vraag voor zijn probleem met discriminatie ik een rasist ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:45

Dat bedoel ik dus, ik denk dat mensen homo's en lebies steeds meer als negatief en anders gaan zien, omdat ze vaak in het nieuws zijn enz. Dat ze worden afgeschilderd als mensen die steeds aandacht willen. En we moeten ze niet als 'anders' behandelen, want dan blijven ze ook 'anders'.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:50

Amandavd schreef:
Raar dat homo's en dergrlijke meteen als relnichten worden gezien als ze aandacht trekken voor hun probleem, maar als ik een donkere mens er van beschuldig een relnicht te zijn omdat hij aandacht vraag voor zijn probleem met discriminatie ik een rasist ben.

Het enige wat ik zeg is ik denk dat veel homo's en lesbiennes graag een zo 'normaal' mogelijk leven leiden, met dezelfde rechten als hetero mensen, gewoon op straat kunnen lopen en elkaar aanraken, net als hetero mensen, kunnen trouwen (kan gelukkig in Nederland), een huis kopen zonder hieruit weg gepest te worden.

Mijn punt is dat ik niet denk dat een figuur als Conchita hieraan bijdraagt, wat ik al eerder zei als ik iemand moest kiezen die voor mijn rechten op zou moeten komen dan zou hij/zij dit niet zijn.
Heeft niks met relnicht te maken als wel met niet representatief voor een groep die jij er wel achter plaatst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:53

Ik denk dat Conchita juist eerder een verkeerd beeld geeft van travistieten/transgenders (wat is het?) en van homo's en lesbies. Maar dat is mijn mening.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:55

Amandavd schreef:

Als een homo aandacht voor zijn probleem vraagt, zonder in een jurk met een pruik op en een vol geplamuurd gezicht te verschijnen, vind ik dit een goede zaak en deze persoon zal dan ook absoluut geen relnicht zijn.

Het gaat niet om het aandacht vragen, het gaat om de manier waarop.

En je bent geen racist als je iemand een relnicht vindt wanneer deze persoon getint is, behalve als je dat niet zou vinden wanneer hij blank was.

amoj schreef:
Ik denk dat Conchita juist eerder een verkeerd beeld geeft van travistieten/transgenders (wat is het?) en van homo's en lesbies. Maar dat is mijn mening.

Dat denk ik ook. De meeste homo's en lesbiennes lopen heus niet met make-up, pruiken en glitterpakjes en strakke jurkjes rond. Conchita is gewoon een uiterste en dat moet eigenlijk niet gegeneraliseerd worden, op deze manier ontstaat er juist een verkeerd beeld.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:59

ZoZenn schreef:
Als een homo aandacht voor zijn probleem vraagt, zonder in een jurk met een pruik op en een vol geplamuurd gezicht te verschijnen, vind ik dit een goede zaak en deze persoon zal dan ook absoluut geen relnicht zijn.

_/-\o_ precies.

Zie (luister? :+ ) het liedje van Claudia de Breij wat hier eerder gepost werd en je hoort alle vooroordelen en alledaagse dingen waar "wij" tegenaan lopen, waardoor je er toch steeds mee geconfronteerd blijft dat je anders bent. En dan valt het hier in NL nog mee.. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:00

Quidou schreef:
Maar ik denk niet dat in landen waar dit wel een probleem is (Oostblok landen, de landen die aanstoot nemen aan deze act) er na het optreden van Conchita ineens een algemene acceptatie zal plaatsvinden...

Niet meteen, niet ineens. Maar het maakt in elk geval dat mensen zich realiseren dat het bestaat. Er zullen mensen zijn, mannen die zich vrouw voelen en andersom, die nooit hebben gerealiseerd dat het een gevoel is dat anderen ook hebben. Er zullen mensen zijn die zich nu beseffen dat er plekken zijn waar dat geaccepteerd kan worden.
En dat helpt wel degelijk - al is het nog zo ver weg.
Ook kan het een manier zijn om discussies te openen, want mensen hebben het er wel over.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:28

Ik voel me als lesbo nou niet per definitie minder of meer geaccepteerd door dit optreden eigenlijk :D

Ik vond het een vermakelijk optreden, een prima liedje (die songfestival dingen zijn sowieso m'n ding niet..) en dat hij gewonnen heeft, super! :D Of dit nou leidt tot meer accepatie is weer heel wat anders, dat denk ik namelijk niet.. Nogal euh.. in your face, Poetin :+

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:00

Ik vind het eerlijk gezegd heel erg vreemd zo´n vrouw met baard. Als je per se een vrouw wilt zijn, kleed je dan als vrouw en laat geen baard staan.

Ik denk ook dat het eerder een aandachtstruc was dan een statement.
Slechte aandacht is ook aandacht ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:03

amoj schreef:
En we moeten ze niet als 'anders' behandelen, want dan blijven ze ook 'anders'.

Je moet ze ook helemaal niet anders behandelen.

Het is net als dat je moet erkennen dat gekleurde mensen een verleden hebben van slavernij en verregaand racisme. Het is afschuwelijk pijnlijk om te doen of dat niet bestaat en of ze exact gelijk zijn aan blanken. Dat zijn ze niet, ze hebben een totaal ander verleden, en Martin Luther King en zijn gelijken hebben nu net gestreden om te zorgen dat gekleurden ondanks hun anders-zijn gelijke rechten kregen. "Anders" staat niet gelijk aan "minder" en het betekent ook niet dat iemand anders behandeld dient te worden. Het betekent alleen dat je erkent dat de ander op fundamentele punten niet hetzelfde is als jij. En dan bedoel ik niet alleen omdat de huidskleur of geaardheid anders is, maar omdat die zaken automatisch een hele geschiedenis met zich meedragen, van discriminatie en andere ellende. Een geschiedenis die je als blanke of als hetero niet hebt.

Het hele punt is acceptatie van mensen die anders zijn en dat doe je nu eenmaal niet door te zeggen dat ze helemaal niet anders zijn.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:04

ik vond het echt een vreselijk lied!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:04

FNews, dit is toch geen 'slechte aandacht'? Als die Conchita met een baard in een jurk wil rondlopen, who cares? En net daar draait het om. Dat hij dat gewoon kan en mag. Wie weet voelt hij zich wel én man, én vrouw. Dan mag hij dat toch zo uiten?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:05

Bhriseis schreef:
FNews, dit is toch geen 'slechte aandacht'? Als die Conchita met een baard in een jurk wil rondlopen, who cares? En net daar draait het om. Dat hij dat gewoon kan en mag. Wie weet voelt hij zich wel én man, én vrouw. Dan mag hij dat toch zo uiten?

Ik heb er gisteren een docu over gezien en toen kwamen er aardig wat bedreigingen etc. langs.

Maar hij is toch wel anders? Hoe vaak in je leven zie je een vrouw met baard?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:07

FNews schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd heel erg vreemd zo´n vrouw met baard. Als je per se een vrouw wilt zijn, kleed je dan als vrouw en laat geen baard staan.

Het statement is misschien meer dat we alles nog steeds graag in voorgeschreven hokjes willen hebben. Een aantal hokjes zijn nu wel wat ruimer dan vroeger, maar nog steeds moet je graag helder en ondubbelzinnig kiezen: of vrouw, of man, met de daarbij behorende manier die wij als maatschappij bepalen. En niet iets wat je als mens zelf kiest.