Tallie,
en hoeveel weet jij van mij af en het leven van de pesters? Niets, natuurlijk niet. Daar bemoei jij je niet mee. Allereerst houden jullie in jullie mening niet met beide kanten rekening. Alles wordt gezien vanuit de gepeste, wellicht wel omdat je zelf bent gepest? Jezelf zielig vinden helpt absoluut niet. Het probleem had vanaf het begin aangepakt moeten worden, dan was het nooit zo geëscaleerd.
Misschien wordt de grootste pester thuis wel geslagen en mishandeld, heeft hij dit gedrag van zijn ouders overgenomen, is het een uiting van frustratie, om je beter te voelen dan een ander omdat dit thuis niet gebeurd etc. zo kan ik nog wel even door gaan. Hoe weet jij dat pesters zo mogen worden behandeld, het open en bloot zetten op de tv? Het zijn mensen, het zijn kínderen. Hou daar rekening mee.
Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze pesten. Weet je hoe moeilijk het is om tegen een groep in te gaan? Hoe graag je dat ook wilt. Uiteraard wil je er niet buiten vallen, wat doe je dan? Niets tegen het pesten. Iedereen wil erbij horen, uiteindelijk. Als mens ben je toch echt een groepsdier. (Weet het juiste woord even niet meer)
Tuurlijk heb ik ook medelijden met Patrick, dat even vooropgesteld. Ik vind het niet kunnen wat de school heeft gedaan en dat hij zo gepest is. Maar ik vind de hele opsteek van het programma gewoon belachelijk. Als er vanaf het begin zélf iets was gedaan door Patrick, door de ouders en de mentoren, dán was het verholpen.
Schadow,
Het is wel degelijk terugpakken. Namelijk straffen voor iets waar je je niet bewust van bent. Maak mensen daar eens bewust van zonder een programma en allemaal zooi eromheen.

Zet met je school een programma op tegen pesten, licht mensen erover in, laat ze de gevolgen en consequenties weten. Begin bij de oorzaak van het verhaal. Dáár is het misgegaan.