Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:40

Deetjeeuh schreef:
De meeste pesters hebben niet bewust door wat ze doen, dat zie je elke keer weer. Waarom op deze manier zó vies terugpakken?

Dit gaat absoluut niet om terugpakken, maar juist bij uitstek om het bewust maken. Laten zien wat er gebeurt... zodat mensen niet konden zeggen 'ik wist het niet'. Dat gaat niet om wraak of terugpakken.

Daarom was het 'laten we samen met de klas kijken naar deze beelden' ook veel belangrijker dan het op tv tonen. Maar dat had de school ook al geweigerd. En dat vind ik onbegrijpelijk. Hadden ze dat wel gedaan, dan was het al heel anders geweest. Want dan hadden ze in elk geval getoond dat ze zich om het aanpakken van dat gedrag bekommeren.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:42

Van mij mogen de pesters open en bloot in beeld! Als je het lef hebt om iemand te pesten verdien je daar zeker een straf aan! Laat de wereld maar zien wat voor persoon je bent.
Vind het ook erg triest dat die jongen niet meer naar school mag. School bekladden, ja heel kinderachtig maar wel verdiend!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:44

Precies, en wat ik ook niet snap is de definitie 'vies' want als er iets is dat het programma doet, is netjes omgaan met de directie, de leerlingen en ze het telkens allemaal heel vriendelijk brengen.

Shadow0 schreef:
Deetjeeuh schreef:
De meeste pesters hebben niet bewust door wat ze doen, dat zie je elke keer weer. Waarom op deze manier zó vies terugpakken?

Dit gaat absoluut niet om terugpakken, maar juist bij uitstek om het bewust maken. Laten zien wat er gebeurt... zodat mensen niet konden zeggen 'ik wist het niet'. Dat gaat niet om wraak of terugpakken.

Daarom was het 'laten we samen met de klas kijken naar deze beelden' ook veel belangrijker dan het op tv tonen. Maar dat had de school ook al geweigerd. En dat vind ik onbegrijpelijk. Hadden ze dat wel gedaan, dan was het al heel anders geweest. Want dan hadden ze in elk geval getoond dat ze zich om het aanpakken van dat gedrag bekommeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:45

Tallie,
en hoeveel weet jij van mij af en het leven van de pesters? Niets, natuurlijk niet. Daar bemoei jij je niet mee. Allereerst houden jullie in jullie mening niet met beide kanten rekening. Alles wordt gezien vanuit de gepeste, wellicht wel omdat je zelf bent gepest? Jezelf zielig vinden helpt absoluut niet. Het probleem had vanaf het begin aangepakt moeten worden, dan was het nooit zo geëscaleerd.

Misschien wordt de grootste pester thuis wel geslagen en mishandeld, heeft hij dit gedrag van zijn ouders overgenomen, is het een uiting van frustratie, om je beter te voelen dan een ander omdat dit thuis niet gebeurd etc. zo kan ik nog wel even door gaan. Hoe weet jij dat pesters zo mogen worden behandeld, het open en bloot zetten op de tv? Het zijn mensen, het zijn kínderen. Hou daar rekening mee.

Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze pesten. Weet je hoe moeilijk het is om tegen een groep in te gaan? Hoe graag je dat ook wilt. Uiteraard wil je er niet buiten vallen, wat doe je dan? Niets tegen het pesten. Iedereen wil erbij horen, uiteindelijk. Als mens ben je toch echt een groepsdier. (Weet het juiste woord even niet meer)

Tuurlijk heb ik ook medelijden met Patrick, dat even vooropgesteld. Ik vind het niet kunnen wat de school heeft gedaan en dat hij zo gepest is. Maar ik vind de hele opsteek van het programma gewoon belachelijk. Als er vanaf het begin zélf iets was gedaan door Patrick, door de ouders en de mentoren, dán was het verholpen.

Schadow,
Het is wel degelijk terugpakken. Namelijk straffen voor iets waar je je niet bewust van bent. Maak mensen daar eens bewust van zonder een programma en allemaal zooi eromheen. ;) Zet met je school een programma op tegen pesten, licht mensen erover in, laat ze de gevolgen en consequenties weten. Begin bij de oorzaak van het verhaal. Dáár is het misgegaan.

melody7

Re: Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:52

Ik vind de opstelling van die school zó belachelijk..
En wat betreft van die beelden van de pesters.. net goed, zoiets doe je niet, ze zijn weggeblurd familie vrienden etc. zullen ze wel herkennen maar verder niet, waarom zou dat 'vies' zijn?
En als je het dan toch zo gaat stellen van de pesters die daardoor depressief worden/zelfmoord plegen; wat dan ook.. misschien klinkt het ontzettend lomp, maar liever de pesters dan degene die gepest worden.. Die vragen er niet om, de pesters is al vaak zat verzocht om te stoppen.. Wie niet luisteren wil moet maar voelen is het toch?
En ik denk dat degene die dat roepen zelf nooit gepest zijn, die pesters kunnen je van binnen écht kapot maken, zo'n filmpje doet dat niet..

Echter had ik bij Patrick wel het idee dat voor hem speciaal onderwijs toch passender zou zijn, nu is dit lastig oordelen vanachter een scherm, en je weet natuurlijk niet in hoeverre hij is veranderd door dat pesten maar mij vielen wel wat dingen op waarmee ik me afvraag hoe goed je dan mee kunt komen in regulier onderwijs, maar voor mij staat dit buiten het pesten om, 'speciaal' of 'raar' of wat dan ook, het maakt niet uit pesten moet/mag/hoort gewoon niet :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:54

Denk je nou echt dat als Patrick op het begin naar de mentor was gestapt het over zou gaan? Dat heeft hij allang gedaan! Eigenlijk alle kinderen die gepest worden stappen als eerste naar hun mentor, maar 2 op de 3 keer heeft dit helemaal geen nut. En mag ik weten wat je belachelijk vind aan het programma? Ik zie dit letterlijk als laatste redmiddel.
Daarnaast, ik ben er zeker van dat niet al die pesters een 'slechte thuissituatie' hebben waardoor ze pesten. Ik heb namelijk wel deelse opgekropte woede vanwege mijn verleden, maar dit uit ik niet in pesten en ik ben zeker dat niet al die pesters dat hebben.

Met beide kanten rekening houden word in deze situatie totaal niet gedaan, alle aandacht gaat naar de pesters en het is allemaal de schuld van het slachtoffer. Hij heeft alles veroorzaakt en mag lekker van school af, nee er word zeker niet met beide kanten rekening gehouden. :)

Deetjeeuh schreef:
Tallie,
en hoeveel weet jij van mij af en het leven van de pesters? Niets, natuurlijk niet. Daar bemoei jij je niet mee. Allereerst houden jullie in jullie mening niet met beide kanten rekening. Alles wordt gezien vanuit de gepeste, wellicht wel omdat je zelf bent gepest? Jezelf zielig vinden helpt absoluut niet. Het probleem had vanaf het begin aangepakt moeten worden, dan was het nooit zo geëscaleerd.

Misschien wordt de grootste pester thuis wel geslagen en mishandeld, heeft hij dit gedrag van zijn ouders overgenomen, is het een uiting van frustratie, om je beter te voelen dan een ander omdat dit thuis niet gebeurd etc. zo kan ik nog wel even door gaan. Hoe weet jij dat pesters zo mogen worden behandeld, het open en bloot zetten op de tv? Het zijn mensen, het zijn kínderen. Hou daar rekening mee.

Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze pesten. Weet je hoe moeilijk het is om tegen een groep in te gaan? Hoe graag je dat ook wilt. Uiteraard wil je er niet buiten vallen, wat doe je dan? Niets tegen het pesten. Iedereen wil erbij horen, uiteindelijk. Als mens ben je toch echt een groepsdier. (Weet het juiste woord even niet meer)

Tuurlijk heb ik ook medelijden met Patrick, dat even vooropgesteld. Ik vind het niet kunnen wat de school heeft gedaan en dat hij zo gepest is. Maar ik vind de hele opsteek van het programma gewoon belachelijk. Als er vanaf het begin zélf iets was gedaan door Patrick, door de ouders en de mentoren, dán was het verholpen.

Schadow,
Het is wel degelijk terugpakken. Namelijk straffen voor iets waar je je niet bewust van bent. Maak mensen daar eens bewust van zonder een programma en allemaal zooi eromheen. ;) Zet met je school een programma op tegen pesten, licht mensen erover in, laat ze de gevolgen en consequenties weten. Begin bij de oorzaak van het verhaal. Dáár is het misgegaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:59

[Reactie gewijzigd, ik had niet door dat Deetjeeuh 13 is. Inhoudelijk ongeveer hetzelfde, maar wat minder fel.]

Deetjeeuh: het doel van deze filmpjes is niet om te straffen of terug te pakken. Dat gebeurt juist nadrukkelijk niet - op basis van de filmpjes zou de school volgens mij volkomen gerechtigd zijn om wat leerlingen na te laten komen of eventueel zelfs te schorsen.
Want wat er ook achter zit - het gedrag is niet acceptabel.

Toch is dat niet hoe het programma dat aanpakt. Zij gebruiken de filmpjes niet als aanleiding voor straf, maar als spiegel: kijk eens wat je doet en hoe dat overkomt bij de ander. En hoe vaak je het ook in het algemeen zegt, hoeveel aandacht er ook is voor pesten, als het anderen zijn komt het toch niet aan. Juist door jezelf terug te zien kun je dat leren. Dat is niet leuk, maar soms wel heel erg nodig. Maar dat iets niet leuk is, betekent niet dat het meteen straf is. Het is niet bedoeld als straf, maar als moment om te veranderen.

In het gesprek met de klas zie je dat ook terug (ook in de andere uitzendingen): die beelden worden met de klas bekeken ZONDER dat er een schuldige wordt aangewezen. Het gaat niet om verwijten van 'jamaar toen deed zij en hij deed...', maar vooral om te laten zien: dit gebeurt er in onze klas, hoe veranderen we dat?

Daarna wordt er heel neutraal gevraagd hoe het kan worden opgelost, nadrukkelijk zonder dat iemand gezichtsverlies lijdt. Geen napraten over het verleden, maar heel concreet: hoe lossen we dit op in de toekomst. Mensen mogen sorry zeggen, maar dat doen ze heel indirect: 'als ik iets gezegd zou hebben dan sorry' - ze laten de weg nog open. Geen gezichtsverlies, maar wel de mogelijkheid om het nu anders te gaan doen.

En daarna wordt er op een bepaald moment een positieve activiteit ondernomen waarbij degene die eerder gepest werd ineens iets interessants kan bieden aan de klasgenoten.

Zo positief als maar kan.

Het kijken naar oorzaken is overigens juist bij complexe situaties als pesten niet zo heel erg belangrijk. Het gaat er vooral om om de cirkel te doorbreken, daar hoef je niet eindeloos voor uit te rafelen waarom ieder deed wat 'ie deed, belangrijk is de gezamelijke beslissing om het in de toekomst anders te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 20-05-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:00

Deetjeeuh schreef:
Tallie,

Schadow,

Och wacht even, ik heb mijn eerdere reactie weggehaald.

Over dit onderwerp een discussie voeren met een 13 jarige is imo niet zinvol. Waarschijnlijk zit je er zelf nog middenin en ben je te jong om te begrijpen wat het voor effect heeft.

Jouw tijd komt nog wel. Er is een dag waarop je begrijpt waarom dit zo is gedaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:04

Nou, dankjewel hoor voor mij een gevoelloosfiguur en een klootzak noemen. Dát is pas volwassen, volgens mij ben jij hier in dit geval de pester. Thanks meid, top.

Weet je, na die rotopmerking laat ik deze hele discussie maar gewoon zitten. 1, dit wordt persoonlijk. 2, ik kan hier op dit moment niet meer normaal meer op reageren. Ik vind dit echt ronduit onbeschoft. Het enige wat ik doe is mijn mening geven.

Het is zoals je de wereld en jezelf ziet. Begin bij jezelf, verbeter vanuit daar de wereld. Je eigen wereldje. Nooit maar dan ook nooit heb ik gezegd dat pesten niet erg is. Maar oh, ik weet zelf ook echt wel prima hoe het is. En weet je wat ik heb gedaan?
Mezelf er verdomme overheen gezet, ik ben van alle andere momenten gaan genieten, als ik dingen wil veranderen begin ik bij MEZELF en schuif het niet op andere af. Ik heb mezelf sterker gemaakt en het overwonnen.

Pesten kan je niet goed praten, nooit niet. Dat weet ik maar al te goed, van dichtbij zie ik dat, en overal elders. Het enige wat ik zeg is dat pesters ook mensen zijn, het zijn verdomme kinderen. Ooit aan de andere kant gestaan? De groepsdruk gevoeld? Iedereen wil erbij horen, natuurlijk. Weet je hoe verdomd lastig dat is? Blijkbaar niet.

Maar goed, ik ga me hier niet meer in mengen. Sorry hoor als ik mijn mening uit.
Naast dat je het hele 13-jarige gedoe weer krijgt. Waarom mij daar wel op beoordelen, maar de pesters niet? Imo zijn dat ook maar kinderen en heb je het besef dus ook nog niet.
Het besef heb ik wel degelijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:06

Dat deel volg ik even niet, Patrick is hier degene die zichzelf niet in de groep kan mengen. De pesters juist makkelijker

Deetjeeuh schreef:
Nou, dankjewel hoor voor mij een gevoelloosfiguur en een klootzak noemen. Dát is pas volwassen, volgens mij ben jij hier in dit geval de pester. Thanks meid, top.

Weet je, na die rotopmerking laat ik deze hele discussie maar gewoon zitten. 1, dit wordt persoonlijk. 2, ik kan hier op dit moment niet meer normaal meer op reageren. Ik vind dit echt ronduit onbeschoft. Het enige wat ik doe is mijn mening geven.

Het is zoals je de wereld en jezelf ziet. Begin bij jezelf, verbeter vanuit daar de wereld. Je eigen wereldje. Nooit maar dan ook nooit heb ik gezegd dat pesten niet erg is. Maar oh, ik weet zelf ook echt wel prima hoe het is. En weet je wat ik heb gedaan?
Mezelf er verdomme overheen gezet, ik ben van alle andere momenten gaan genieten, als ik dingen wil veranderen begin ik bij MEZELF en schuif het niet op andere af. Ik heb mezelf sterker gemaakt en het overwonnen.

Pesten kan je niet goed praten, nooit niet. Dat weet ik maar al te goed, van dichtbij zie ik dat, en overal elders. Het enige wat ik zeg is dat pesters ook mensen zijn, het zijn verdomme kinderen. Ooit aan de andere kant gestaan? De groepsdruk gevoeld? Iedereen wil erbij horen, natuurlijk. Weet je hoe verdomd lastig dat is? Blijkbaar niet.

Maar goed, ik ga me hier niet meer in mengen. Sorry hoor als ik mijn mening uit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:08

Zo voorspelbare reactie.....Tallie1979

Echter vraagje aan Shadow0, ik heb het programma echt gezien, maar denk jij dan niet dat buiten het programma om er echt niet met vingertjes gewezen gaat worden? Zodra de camera's weg zijn hebben wij geen idee wat er veder nog gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:09

Mocht je überhaupt nog de mening van een 13-jarige willen weten, dan kan je me pb'en met respect. Open staan voor andere meningen en een andere kijk erop. Is dat niet zo, doe de moeite dan niet meer. Daar heb ik geen zin in. Heel bokt valt over je heen als je een andere mening hebt. Wellicht zal ik nog even meelezen, maar op deze manier heb ik er geen zin meer in. Mocht er weer respect zijn in dit topic meng ik me er wellicht nog in.

Laatste uitleg Lies,
Als er een schaap over de dam is volgen er meer. Begint er een iemand met pesten? De rest is zelf bang om gepest te worden? Dan gaat iedereen dat ene figuur pesten en met de groep mee, alleen maar om zelf niet gepest te worden. 'Overlevingsdrang', niet?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:13

'verdomme' helpt echt niet om je mening door te drammen..

Ook kinderen kunnen prima begrijpen dat groepsdruk verkeerd is, het gaat hier over middelbare scholieren die hebben gewoon hersenen en kunnen gewoon nadenken ;) Vaak heeft een deel inderdaad niet door dat het pesten zó erg overkomt bij andere (maar ze weten wel dat ze fout zitten, want als er volwassene in de buurt zijn stopt het 'ineens') , maar er is ook altijd een groot deel wat dit wel doorheeft, en die zijn dan gewoon te laf om er wat van te zeggen. (meelopers)

En dat jezelf verbeteren gaat ook vaak niet op, van alle gepeste is er misschien 5% waarbij het aan het kind zelf ligt, heel dat andere gedeelte is 'gewoon' slachtoffer van andere die iemand moeten hebben om dingen af te reageren, zichzelf stoer te voelen of om bovenaan zo'n idiote groep te staan..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:14

miss_lizje schreef:
Zo voorspelbare reactie.....Tallie1979

Verhaal je nader? :)

Enne deetjeuh, ik heb niet voor niets de reactie weg gehaald. ;) daar laat ik het dan ook bij. Compleet zinloos imo.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:14

nou heb ik van de week een hele goeie aflevering gezien van pesten/discriminatie en niet eens op rtl4 ik weet niet meer op welk net maar dat was zo goed en liet mensen zo bewust nadenken.
en ik vond echt dat ze die techniek op scholen zouden moeten toepassen om het pesten/discrimineren tegen te gaan

wat betreft dat de jongen niet meer op school mag komen vind ik best wel een schande...

melody7

Re: Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:15

NathalietjeB, bedoel je over de streep?
Dat is het enige andere pestprogramma wat ik ken maar dat ziet er echt uit als een heel goed concept..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:17

miss_lizje schreef:
Echter vraagje aan Shadow0, ik heb het programma echt gezien, maar denk jij dan niet dat buiten het programma om er echt niet met vingertjes gewezen gaat worden? Zodra de camera's weg zijn hebben wij geen idee wat er veder nog gebeurt.

Dat weet je nooit helemaal, maar over het algemeen niet. Belangrijkste is dat juist doordat niemand is uitgezonderd en iedereen met een schone lei verder kan, er helemaal niks mee te winnen is.

Deetjeeuh: misschien dat zo'n programma de mensen die onder druk staan en meedoen met pesten maar het niet willen, juist de kans geeft om het anders te doen :j In een van de andere uitzending geeft een leerling aan dat de sfeer in de klas als geheel ontspannener is... die groepsdruk van het meedoen anders ben je zelf de klos is daar dus verminderd - en dat is voor iedereen positief.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:17

Deetjeeuh schreef:
De meeste pesters hebben niet bewust door wat ze doen, dat zie je elke keer weer. Waarom op deze manier zó vies terugpakken? Zeker, het is ontzettend verkeerd wat ze doen, maar het zijn ook maar kinderen.

Mijn kinderen zijn 11, 15 en 17 en ik heb ze altijd héél duidelijk gemaakt hoe het voor iemand is die gepest wordt (nee, ik ben zelf niet gepest, godzijdank) en dat ik er niet achter moet komen dat zij daar aan mee doen. Het kunnen dan wel kinderen zijn, maar ze begrijpen heel goed dat ze fout bezig zijn.
Mocht mijn kind gefilmd worden terwijl ze pest, mocht ze van mij zo op televisie, misschien dat ze er van leert.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:23

melody7 schreef:

Ook kinderen kunnen prima begrijpen dat groepsdruk verkeerd is, het gaat hier over middelbare scholieren die hebben gewoon hersenen en kunnen gewoon nadenken ;) Vaak heeft een deel inderdaad niet door dat het pesten zó erg overkomt bij andere (maar ze weten wel dat ze fout zitten, want als er volwassene in de buurt zijn stopt het 'ineens') , maar er is ook altijd een groot deel wat dit wel doorheeft, en die zijn dan gewoon te laf om er wat van te zeggen. (meelopers)

En dat jezelf verbeteren gaat ook vaak niet op, van alle gepeste is er misschien 5% waarbij het aan het kind zelf ligt, heel dat andere gedeelte is 'gewoon' slachtoffer van andere die iemand moeten hebben om dingen af te reageren, zichzelf stoer te voelen of om bovenaan zo'n idiote groep te staan..

Wel grappig dat op de andere helft van bokt altijd word genoemd "kinderhersenen zijn in ontwikkeling,hebben niet het inzicht van volwassenen etc." Zeker als het om inzicht en risico inschatten. Aangezien het om middelbare scholieren gaan zullen ze hoogwaarschijnlijk niet 18+ zijn. Dus in hoevere je ze als volwassenen kan zien op "hersenniveau" is ook maar de vraag....

Maar even een hele andere twist: Iedereen roept hier "ow wat zielig" dan zijn er een paar die dat niet gelijk volmondig roepen en er een wat andere mening over het programma hebben en die worden behoorlijk ondervraagd al dan niet weggeschoven onder het mom van "je bent nog jong en weet niet waar je over praat". In hoevere spreek je niet over een groepsdruk hier op bokt? :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:25

Deetjeeuh schreef:
Naast dat je het hele 13-jarige gedoe weer krijgt. Waarom mij daar wel op beoordelen, maar de pesters niet? Imo zijn dat ook maar kinderen en heb je het besef dus ook nog niet.
Het besef heb ik wel degelijk.

Ik heb mijn reactie in elk geval aangepast, juist omdat ik me besef dat je als 13-jarige er iets anders in staat. Ik heb geprobeerd om er iets meer uitleg in te stoppen en ik heb er een wat felle reactie van mij even uitgehaald. Maar aan de strekking heb ik niets veranderd :j Want daar heb je gewoon recht op wat mij betreft - je kunt je oordeel niet vormen als ik niet zou willen uitleggen wat ik vind.

Overigens oordeel ik niet over de leerlingen. Sommige mensen vinden dat pesters straf moeten krijgen (liefst heel veel, schandpalen en dergelijke), maar ik niet. Een goede nieuwe start waarna het met iedereen goed gaat, dat vind ik belangrijk. Mijn oordeel gaat vooral over de school, die Patrick laat vallen als een baksteen. Die leerlingen draag ik niets na, maar de school houdt zo een sfeer in stand waar pesten kan blijven bestaan, en dat vind ik onvergeeflijk!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:27

melody7 schreef:
NathalietjeB, bedoel je over de streep?
Dat is het enige andere pestprogramma wat ik ken maar dat ziet er echt uit als een heel goed concept..

ja volgens mij was dat idd over de streep ik vond dat echt een geweldig idee voor op scholen
en voor wie niet weet wat ik dus bedoel heb ik even een youtube stukje opgezocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:28

Melody,
Mijn leeftijd helpt ook niet om jezelf beter te voelen, jezelf meer wijsheid te geven en doordat je ouder bent jezelf meer levenswijsheid toe te eigenen. In dit geval niemand persoonlijk, maar dat is bokt vaak. 18+ mag alles zeggen! daaronder ben je maar een kind.

Volgens mij ben ik diegene die in die leeftijdscategorie opgroeit. Hoe het er op scholen nu aan toe gaat en hoe je er nu tussenin zit. Ik heb zelf nooit gepest, en roddelen vind ik ook gemeen. Maar he, het is veel erger als je gepest wordt voor iets waar je niets aan kan doen. Een rake opmerking in een redelijk vroeg stadium kan een heleboel latere schade beperken. Zie wat het bij mij gedaan heeft. ;)

Mocht je je er bewust van zijn en het expres doen, prima. Maar als je dat niet bent mag daar ook niet voor gestraft worden. Maar goed, val me hier maar weer op aan. ;)

Verder ben ik het totaal met hierboven eens. Tegen mij wordt gezegd dat ik niet de nodige kennis en hersenen en ervaring heb, maar de pesters moeten dat wel hebben? Yeah right.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:28

Wat shadow zegt sluit ik mij bij aan. Mij gaat het ook niet om het vernederen van de pesters. Ik vind het juist een mooi programma, omdat het problemen en oorzaken aan de kaak stelt.

Wat mij tegen de borst stuit, is dat deze school niet wil bijdragen aan een oplossing.

En uiteraard kan ik mij heel goed verplaatsen in de gepeste jongens en meiden uit dit tv programma. En ik ben erg fel als het pesten goed word gepraat. Wat de achtergrond van de pester dan ook mag zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:29

Over de streep is nu, as we speak op Nederland 3 trouwens. (Wel al over de helft.) Maar uiteraard ook terug te kijken via Uitzending Gemist.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:30

miss_lizje schreef:
melody7 schreef:

Wel grappig dat op de andere helft van bokt altijd word genoemd "kinderhersenen zijn in ontwikkeling,hebben niet het inzicht van volwassenen etc." Zeker als het om inzicht en risico inschatten. Aangezien het om middelbare scholieren gaan zullen ze hoogwaarschijnlijk niet 18+ zijn. Dus in hoevere je ze als volwassenen kan zien op "hersenniveau" is ook maar de vraag....

Maar even een hele andere twist: Iedereen roept hier "ow wat zielig" dan zijn er een paar die dat niet gelijk volmondig roepen en er een wat andere mening over het programma hebben en die worden behoorlijk ondervraagd al dan niet weggeschoven onder het mom van "je bent nog jong en weet niet waar je over praat". In hoevere spreek je niet over een groepsdruk hier op bokt? :+

Ontwikkeling ja, dat wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denken :P Ze weten dat het niet goed is, anders zouden ze ook niet stoppen als er volwassene in de buurt kwamen.. Kinderen worden in mijn ogen veel te vaak als dom behandeld, maar dat zijn ze absoluut niet :n

Natalietje dat is inderdaad over de streep, echt een geweldig concept vind ik :j Ik denk ook dat dat soort dingen wel eye openers op een goede manier zijn :)